Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kamptråd: Molde - Vålerenga

NYTT TEMA
northside
northsideInnlegg: 36944
29.07.20 23:47

Her er noen av spillerne Molde har kjøpt de siste årene :

Martin Ellingsen, Fredrik Skjølstad, Marcus Holmgren Pedersen og Sheriff S. I mange tilfeller kjøper ikke Molde de største og mest profilerte talentene heller.

northside
29.07.20 23:51

Så har de kjøpt Ola Brynhildsen og Tobias Christensen som var litt mer kjente, men jeg minner om at Christensen kom fra OBOS og at Brynhildsen  kom billig til Molde. Og hvorfor det mon tro? Jo fordi han ville til en klubb som er god på videreutvikle unge spillere.

arkles
arklesInnlegg: 7956
29.07.20 23:56

Lærling jadajad har et stykke igjen. hører stemmer i hodet mitt at røkke er kompis med trump og kompisene hans. Spennende info

supergunners10
supergunners10Innlegg: 6345
29.07.20 23:59

Nye troll popper opp titt og ofte. 

arkles
arklesInnlegg: 7956
29.07.20 23:59

Northside:! De ville være på på godfot med Molde og jimmern. Fair det - Fredrik gulvrandsen har fylt opp kontoen men en vits fotballmessig og spiller på Tyrkias verste lag 

KongBob
KongBobInnlegg: 39461
30.07.20 07:06
PapaSmurf: Det er egentlig deilig å kunne være så overlegne at vi hever oss over slik provinsiell oppførsel fra såkalte storbyboere. Som at det er vår feil at de holder med et lag som kronisk underpresterer. Og som ikke får noe ut av alle millionene de har fått kastet etter seg fra en skokk rikinger i motsetning til vår kapitalisering fra de midlene vi har fått tilført.
Oppførselen til en del av fansen her er like ynkelig som VIF pleier å være i Molde. ;)

Sjarmerende og raus i seierens stund...

Gratulerer til Molde supporterne med en overbevisende seier...  Vi har fortsatt et stykke igjen, men jeg synes at det vi ser virker lovende...

Sutringa over kjøpelag er veldig hyklersk...  Greit nok at vi er raka fant nå og startet med 7 egenproduserte spillere, men vi skal jaggu ikke langt tilbake i tid før vi kjøpte spillere i øst og vest...

Når hora blir gammal blir hu hellig...  (Gammelt ordtak som passer bra)...

(Innlegget ble redigert 30.07.20 07:16)

JOlsen
JOlsenInnlegg: 4721
30.07.20 08:38

Og kalle RBK og Molde for kjøpalag er vel rett betegnelse. Molde er klart best i den klassen. Men de selger mange også. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 38907
30.07.20 10:01

KongBob: Jeg blir bare så lei av hykleriet. Vanligvis gidder jeg ikke kommentere, men i går ble jeg lettere irritert. 

PapaSmurf
30.07.20 10:03

JOlsen: Du har tydeligvis ikke oversikt over summene RBK bruker.

(Og nå føler jeg for å komme med en advarsel. Om du nå velger å delta i debatten kan du risikere at du blir sur på meg)

(Innlegget ble redigert 30.07.20 10:08)

JOlsen
30.07.20 10:10
PapaSmurf: JOlsen: Du har tydeligvis ikke oversikt over summene RBK bruker

De bruker neppe mer en Molde. Molde kjøper nye klassespillere hele tiden. Ser ut som kontoen er full til enhver tid. Men sant skal sies RBK bruker også endel penger. Men for Rosenborg sin del ser det ikke ut som det hjelper. Nei vi satser på Bodø/Glimt i år. Da RBK ikke vinner uansett. Molde vant i fjor. 

JOlsen
30.07.20 10:10
PapaSmurf: (Og nå føler jeg for å komme med en advarsel. Om du nå velger å delta i debatten kan du risikere at du blir sur på meg)

Jeg er jo enig med deg!! Du skjønner  at jeg ikke holder med Molde. Du bytter aldri lag! RBK vil alltid være mitt lag. Og det skjønner du godt. 

(Innlegget ble redigert 30.07.20 10:12)

Opptur
OppturInnlegg: 296
30.07.20 12:23
arkles: Fair det - Fredrik gulvrandsen har fylt opp kontoen men en vits fotballmessig og spiller på Tyrkias verste lag

Det laget som blei seriemestere i år ja..... :)

PapaSmurf
30.07.20 13:20

JOlsen: Du skal selvsagt ikke bytte lag. Det er det ingen som vil. 

HarryH
HarryHInnlegg: 31697
30.07.20 13:47
Opptur: Det laget som blei seriemestere i år ja..... :)

Tror ikke det var det sportslige han siktet til. Basaksehir er klubben til Erdogan.

JOlsen
30.07.20 16:28

Molde spiller fin og underholdende fotball, det skal de ha. Og de har en sympatisk trener. 

jadajad
jadajadInnlegg: 2889
30.07.20 20:30

Det morsomste er at molde supporterne vil ha ære for Haaland??!?!?!

BRYNE skal ha all æren. Molde var kun et stoppested i en særdeles vellykket plan, han valgte ikke solskjær etterpå heller. 

Dere må slutte å klappe dere så mye på skuldrene, leiesoldatene deres ser på dere som en rik bygd som kun er et springbrett videre:)

ASEN
ASENInnlegg: 2732
30.07.20 20:42

Jadajad; Ja Bryne gjorde en god jobb med Haaland, men du har sovet godt hvis du ikke så utviklingen han hadde i Molde.

Alle fotballspillere på et noenlunde nivå har drømmer om å spille i en større utenlandske ligaer, kanskje med unntak av spillere på din egen bydelsklubb. 

northside
30.07.20 20:47

Håland var jo i puberteten da han kom til Molde. Han vokste flerfoldige centimeter og la på seg mange kilo under tida i Rosenes By. I tillegg hadde han OGS som spissmentor der.

Molde videreutviklet Håland i stor grad.

northside
30.07.20 20:50

At han og andre ser på Molde som et springbrett videre er helt greit og en del av dealen. Molde får gode penger og kan hente nye unge og lovende

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2698
31.07.20 13:02

Gøy å se Fagermo satse på unge og lokale spillere.

Nå har han innført "oslo-modellen" i Vålerenga. Men Molde ser ut til å føre samme strategi 

Molde har én eneste spiller fra Romsdal (Eirik Hestad). Men Oslo-gutter derimot samler de på :)

(Venter på svar fra PappaSmurf) 

Madsen
MadsenInnlegg: 1143
31.07.20 17:19
BuryMeInSmoke: Gøy å se Fagermo satse på unge og lokale spillere. Nå har han innført "oslo-modellen" i Vålerenga. Men Molde ser ut til å føre samme strategi Molde har én eneste spiller fra Romsdal (Eirik Hestad). Men Oslo-gutter derimot samler de på :) (Venter på svar fra PappaSmurf)

Ikke glem Magnus Wolff Eikrem da. Han er fra Molde.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 32112
31.07.20 17:27

Denne betegnelsen av Molde som et kjøpelag er helt merkelig. Molde har de siste 10 årene kjøpt opp masse unge spillere, ja. Men så har de utviklet de, og solgt for rekordsummer.

Greit, alle talentene er ikke fra Molde, men de er jo egenproduserte for det? Det er jo dette de største klubbene i alle andre land driver med. Er det feil at en norsk klubb evner å drive etter modellen til store europeiske klubber?

Selvsagt må man kjøpe mange spillere, når man selger i rekordfart.

Selv skulle jeg så klart ønske at det var min egen klubb som fikk til det Molde får til, men det betyr ikke at jeg er så misunnelig at jeg må lage alternative virkeligheter for å kritisere Molde. Det er det jeg har VIF og RBK for.

Jeg får heller trøste meg med at vi er langt kjekkere, sjarmerende og ydmyke her i Bergen, til resultatene en eller annen gang tar seg opp. Kanskje om en 50-60 år...

(Innlegget ble redigert 31.07.20 17:31)

HarryH
31.07.20 17:32

Det er veldig positivt at Molde klarer å tiltrekke seg de beste spillerne fra hele landet, blant annet Oslo. Jeg husker at det var mange av oss som var bekymret for spillerrekrutteringen da Solskjær forsvant til Cardiff, men det har vist seg å gå greit. 

Av de spillerne som har fått spilletid i år, er det vel fire lokale (Eikrem, Hestad, Gregersen, Aursnes) ifølge Fagermo-definisjonen. Det er ikke så aller verst for en klubb med ambisjoner om Champions League. Hvis ambisjonsnivået var lavere, kunne man beholdt spillere som Hustad, Svendsen og Gussiås. 

Av ren nysgjerrighet, hvor mange av Vålerenga-spillerne kommer fra Oslo?

(Innlegget ble redigert 31.07.20 17:32)

Tjaaah
31.07.20 17:36
HarryH: Av ren nysgjerrighet, hvor mange av Vålerenga-spillerne kommer fra Oslo?

Nå har toss alt Fagermo blitt trener der, og han har en tendens til å annektere store deler av landet til klubben han trener.

Du skal ikke se bort i fra at du regnes som lokal nå også, Harry.

HarryH
31.07.20 17:39

Fagermo er en inkluderende type.  

PapaSmurf
31.07.20 18:58

Burymeinsmoke: 

VIF er alene som toppklubb i en by/fylkeskommune med 700.000 innbyggere. 

Molde må dele talentvirksomheten med to andre toppklubber i et fylke med 270.000 innbyggere. 

Bare der er det jo en enorm forskjell på talenttilgang. 

Men som andre sier så har Molde 4 stykker fra fylket og ikke bare 1. 

For meg er det uansett uvesentlig hvor spillerne kommer fra. Jeg er opptatt av kvalitet og ikke dialekt. MFK har et uttalt mål om å gjøre det skarpt i Europa, da kan man ikke legge hindringer for seg selv som klubber fra andre land ville ristet på hodet av. Antall lokale spillere er det tapere som teller, vinnerne tenker resultat.

Jeg er derimot glad for at vi satser mye mer på norske spillere enn vi gjorde en periode. Jeg tror det er riktig vei å gå om vi ønsker å fortsette med videreutvikling av talenter som vi kan selge med skyhøy fortjeneste.

Svar avgitt. 

(Innlegget ble redigert 31.07.20 19:03)

Forestspirit
ForestspiritInnlegg: 1345
31.07.20 19:07

Hva kommer folket frem til her?

At Molde er en klubb uten lokal identitet og et dusin gode debattanter på nett? 

At Vålerenga skal rappe de lokale Romsdals-talentene som er oppvokst i Oslo, og melder seg som gullkandidat til neste år? 

Hmmm hmm, interessant interessant...

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 4477
31.07.20 19:14
Tjaaah: Denne betegnelsen av Molde som et kjøpelag er helt merkelig. Molde har de siste 10 årene kjøpt opp masse unge spillere, ja. Men så har de utviklet de, og solgt for rekordsummer.   Greit, alle talentene er ikke fra Molde, men de er jo egenproduserte for det? Det er jo dette de største klubbene i alle andre land driver med. Er det feil at en norsk klubb evner å drive etter modellen til store europeiske klubber?

Først må jeg si det er svært imponerende det Molde har gjort det siste tiåret. Om ikke Vålerenga skal vinne serien, håper jeg de gjør det - dels fordi det er et slags andre hjemsted. 

Men et perspektiv jeg mener du mangler her, er at Molde pga. sitt løft for mange år siden - og her må vi vel tilskrive investorene som årsakskjernen  - tror jeg det ble etablert a) et overlegent treningsparadigme og, dels som kosekvens av det, b) et godt nasjonalt og internasjonalt renome.

Jeg gjetter på at ansettelsen av Solskjær faktisk var ekstremt viktig for klubben og at de har bært frukter av hans kobling til klubben også når han har vært borte.

På grunn av at dette; at de har befestet en dominant posisjon, sammen med Rosenborg, som klubben som det klart beste springbrettet for unge spillere. Da blant annet, og kanskje især, for spillernes ambisjon om å nå utlandet. 

Klubbens status gjør derfor at de er mer attraktive for de store talentene og kan hente dem igjen for en, kanskje, lav pris ... og så profitere på videresalg. I kontrast må nok klubber som Vålerenga nøye seg med talentene i en slags underkategori. 

Igjen, honnør til Molde. Men jeg tror det er viktig å vurdere de indirekte effektene en klubb oppnår - som kan bli langsiktige - ved en svært kraftig økonomisk satsning. 

(Innlegget ble redigert 31.07.20 19:17)

HarryH
31.07.20 21:27

Godt skrevet, Kokuhaku. Det er slik jeg tenker, men ikke klarer å formulere. 

(Innlegget ble redigert 31.07.20 21:28)

Tjaaah
01.08.20 09:23
Kokuhaku: Først må jeg si det er svært imponerende det Molde har gjort det siste tiåret. Om ikke Vålerenga skal vinne serien, håper jeg de gjør det - dels fordi det er et slags andre hjemsted. Men et perspektiv jeg mener du mangler her, er at Molde pga. sitt løft for mange år siden - og her må vi vel tilskrive investorene som årsakskjernen - tror jeg det ble etablert a) et overlegent treningsparadigme og, dels som kosekvens av det, b) et godt nasjonalt og internasjonalt renome. Jeg gjetter på at ansettelsen av Solskjær faktisk var ekstremt viktig for klubben og at de har bært frukter av hans kobling til klubben også når han har vært borte. På grunn av at dette; at de har befestet en dominant posisjon, sammen med Rosenborg, som klubben som det klart beste springbrettet for unge spillere. Da blant annet, og kanskje især, for spillernes ambisjon om å nå utlandet. Klubbens status gjør derfor at de er mer attraktive for de store talentene og kan hente dem igjen for en, kanskje, lav pris ... og så profitere på videresalg. I kontrast må nok klubber som Vålerenga nøye seg med talentene i en slags underkategori. Igjen, honnør til Molde. Men jeg tror det er viktig å vurdere de indirekte effektene en klubb oppnår - som kan bli langsiktige - ved en svært kraftig økonomisk satsning.

Ja, jeg er enig i det du skriver. Men jeg synes ikke det gjør Molde til noe særlig mer kjøpelag. Ikke at jeg egentlig er sikker på at du mente å kommentere akkurat det heller.

Men du har selvsagt gode argumenter for hvorfor de har et godt grunnlag til å kunne drive som de gjør. Og hvorfor de kan lykkes bedre enn mange andre med det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg