Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LSK ferdig som toppklubb ?

NYTT TEMA
malacay3
malacay3Innlegg: 20704
04.08.20 21:34

Som en annen debattant har påpekt, det er ikke noen naturlov som sier at et lag fra dette området skal spille i Tippeligaen. De har nå lag i nærheten på samme nivå, Kisa etc. I Oslo-området enda fler. Bare meg som ser for meg at de nå kommer til å bli et greit OBOS-lag ogikke noe mer ?

Malacay

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 86295
04.08.20 21:42

Som jeg har skrevet flere ganger inne her før, så er ikke LSK vant med dette nivået og har ingen tradisjoner for å omstille seg etter et nedrykk.

LSK etablerte seg også som en toppklubb på 60- og 70-tallet da de ikke hadde noen "naturlige" konkurrenter utenfor Oslo. Dette har endret seg. Som du nevner, malacay3, så er det ingen naturlov som tilsier at LSK skal være i toppen. Det kan like så gjerne Ull/ Kisa være.

Så kan man se på spiller- og trenerrekrutteringen til LSK etter nedrykket i fjor. Av spillerne har vel ikke LSK hentet en eneste én som er vant med å spille lag opp i fra 1.divisjon til Eliteserien. Samtidig har de valgt å beholde "bærebjelker" som Lehne Olsen og Melgalvis som har vært med på hele nedturen i stedet for å prøve å rydde opp litt i stallen. En klubb som rykker ned bør ta sikte på å hente gode OBOS-liga-spillere og ikke overflødige Eliteseriespillere (her kan det være en tydelig forskjell).

Og Geir Bakkes spillestil er veldig ambisiøs og han har heller ikke spillerne til å sette opp et lag slik han helst vil.

Der LSK-folk nok trodde at OBOS-ligaoppholdet ville bli en resett og mer positivitet for klubben, så har man egentlig bare fått en slags restart med omtrent de samme problemene.

Laban
LabanInnlegg: 10993
04.08.20 22:00

Dersom LSK ikke rykker opp i år, så er de nødt til å ta den «Oppvasken» de ikke gjorde etter nedrykket. Flere av de etablerte spillerne som liksom skulle dra lasset i år, må bort. Mesfin må ut, han har feilet. Det må satses på unge spillere på lange kontrakter. Klubben kan da tåle noen sesonger i Obos, men jeg tro da man er bedre rustet til opprykk. 

Bakkus
BakkusInnlegg: 4597
04.08.20 22:02

Lillestrøm vil gjøre det mye bedre dersom de får inn en targetspiss med Eliteserieerfaring.

lsklars
lsklarsInnlegg: 97488
04.08.20 22:07

Neppe ferdig, men den varslede oppryddingen etter nedrykket så vi aldri noe til. Og det får de svi for nå. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 54758
04.08.20 22:09

Problemet ved å rykke ned er jo at økonomien blir veldig mye dårligere. Man klarer å mobilisere ett år, med direkte opprykk, hvis ikke blir man nødt til å justere ned pengebruken betraktelig.

Og dette kan bli LSKs store problem, det at de aldri har rykket ned, de har aldri vært nødt til å justere ned administrasjon, spillerstall, logistikk, fasiliteter osv. Det er ingen i organisasjonen som vet hva man skal gjøre.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 38413
04.08.20 22:10

Toppklubb? Har jo vaket nede i bunnen av Eliteserien med kælk og mæl fotball i 10 år. Måtte jo gå galt tilslutt. LSK er ikke bygd for å styre kamper som de må gjøre for å rykke opp fra OBOS. 

Når det skal sies tror jeg at de fortsatt kan klare det om de snur trenden fort. Enten ved en samling i bånn eller ved ny trener. Men om dette fortsetter og de ikke rykker opp på første forsøk kan det bli tungt. 

(Innlegget ble redigert 04.08.20 22:11)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 26259
04.08.20 22:12

Er vel litt som i engelsk fotball, at OBOS-ligaen egentlig er knallhard, akkurat som Championship. Rykker man først ned så kommer man gjerne aldri opp til fløtepus-serien over igjen. Man møter ærlige hardtarbeidende norske spillere der nede som gjerne treffer deg der det gjør mest vondt pga manglende teknikk. LSK er i ferd med å møte realiteten: Det blir ikke noe opprykk. Det blir for knallhardt. 

(Innlegget ble redigert 04.08.20 22:16)

GiPazzini_85
04.08.20 22:14
Laban: Det må satses på unge spillere på lange kontrakter.

Dette er jo en gjenganger. Hva med når talentene ikke er gode nok og klubben heller ikke vil kunne klare å holde på de beste når de holder på nede i OBOS?

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 17618
04.08.20 22:16
Folkflesk: Er vel litt som i engelsk fotball, at OBOS-ligaen egentlig er knallhard, akkurat som Championship. Rykker man først ned så kommer man ofte ikke opp til fløtepus-serien over igjen. Man møter ærlige hardtarbeidende norske spillere der nede som gjerne treffer deg der det gjør mest vondt pga manglende teknikk. LSK er i ferd med å møte realiteten: Det blir ikke noe opprykk. Det blir for knallhardt.

Jeg har sett endel OBOS-kamper og jeg ser rett og slett ikke denne knallharde knokkelfotballen som enkelte beskriver. Tvert imot syns jeg mange lag spiller mer ambisiøs fotball enn det vi vanligvis ser i Eliteserien. Nærmest naivt. Ingen av lagene som rykket opp i fjor var vel først og fremst primitive knokkellag.

morsomte
morsomteInnlegg: 3376
04.08.20 22:18

Tipper de ned i 2 div blir det årevis til vi får se Lsk i det gode selskap igjen.. For veien fra andre til eliteserien er laaaaaaaang og og ikke minst dyr 

GiPazzini_85
04.08.20 22:22
Solvgutt1: Tvert imot syns jeg mange lag spiller mer ambisiøs fotball enn det vi vanligvis ser i Eliteserien. Nærmest naivt.

Måten Sogndal brøt ned LSKs spill på i dag var regelrett tragikomisk. Å blottlette det lille LSK har av et slags pasningsmønster er det sjelden man ser fra spillere som tross alt lever av å spille fotball.

Tidvis kunne Sogndal brukt kjegler i stedet for spillere og likevel brutt ned LSKs pasningsspill i dag.

GiPazzini_85
04.08.20 22:23
morsomte: Tipper de ned i 2 div blir det årevis til vi får se Lsk i det gode selskap igjen.. For veien fra andre til eliteserien er laaaaaaaang og og ikke minst dyr

Det er ingenting som tilsier at LSK skal være mer forskånet enn lag som Kongsvinger, Ham-Kam, Fredrikstad og Mjøndalen, så det er ikke utenkelig at det skjer dersom ikke klubben snart innser alvoret.

Laban
LabanInnlegg: 10993
04.08.20 22:24

LSK har gode juniorlag og et stort område å hente spillere fra, så det bør være mulig å få opp flere lokale spillere. Nå er det på plass god kompetanse på talentarbeidet i klubben. Skriv lange kontrakter slik at Molde må betale dyrt. Dette er langsiktig klubbdrift. 

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 3171
04.08.20 22:36

Brann var i ferd med å komme i nedrykksonen i 2014, men rykket likevel opp. Det er nok for tidlig å avskrive LSK, men problemet nå er at det flere gode lag i årets OBOS. TIL er den ubestridt ener, rett bak er det et kobbel som har meldt seg på. LSK kan komme med igjen, men det haster.

GiPazzini_85
04.08.20 22:38
Hepp1971: Brann var i ferd med å komme i nedrykksonen i 2014, men rykket likevel opp. Det er nok for tidlig å avskrive LSK, men problemet nå er at det flere gode lag i årets OBOS.

Men Brann gjorde riktige grep og hadde en bra stall. LSK har ikke en videre god stall. Og det er ikke sånn at det er mange gode lag i OBOS, bare at LSK er enda dårligere enn mange antok.

malacay3
04.08.20 22:41

Hvorfor skal unge talenter gå til LSK mår de har mange bedre klubber i nærområdet ? Bare en påstand fra min side, men rykker de ikke opp i år blir de et nytt FFK

Malacay

GiPazzini_85
04.08.20 22:42

Og så har jo også Lillestrøm et aldri så lite mentalitetsproblem både som sted og klubb. Som sted gir lillestrømlingene et inntrykk av at de er både større og "viktigere" enn de egentlig er når man ser relativt i forhold til nabosteder. Og som klubb har man et "vokterråd" med veteraner fra "Tom Lund"-tiden med en slags Bayern München-mentalitet. Det passer dårlig når LSK er der de er nå.

Ikke florerer det av investorer der heller.

Cantona1966
Cantona1966Innlegg: 188
04.08.20 22:45

Det er her det må være et større underliggende problem, Tromsø har så og si nøyaktig den samme gjengen som rykket direkte ned i fjor og har i tillegg en ny trener. Hva er forskjellen på disse Tromsø-gutta og LSK-spillerne? Underpresterte Tromsø i fjor, mens LSK bare var for dårlige. Det å være mentalt sterk er noe av det viktigste i fotball, det å kunne slå tilbake i motgang. LSK ser ikke ut til å ha tro på det de gjør i det hele tatt. Det å bli slått uke etter uke av en gjeng som ikke driver med fotball på heltid sier veldig mye om hvordan klubben blir styrt. Her må det en solid opprydning til, men det nåværende styret og den sportslige ledelsen har jeg null tillit til at skal lede den.

GiPazzini_85
04.08.20 22:46
malacay3: Hvorfor skal unge talenter gå til LSK mår de har mange bedre klubber i nærområdet ? Bare en påstand fra min side, men rykker de ikke opp i år blir de et nytt FFK

Utenfor Oslo og i en radius på en til halvannen time så er det jo nesten 10 andre klubber en like så gjerne kan velge i stedet for LSK.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 22:46)

Bohemis
BohemisInnlegg: 357
04.08.20 23:13

Fint at det begynner å gå opp for «større» klubber hvor vanskelig det kan være å omstille seg for å komme opp igjen når man først tar en tung tur ned i OBOS. Klubber som Sandefjord har mestret dette gang på gang, men folk tar det nesten som en selvfølge - noe det ikke er i nærheten av å være.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 8691
04.08.20 23:37
malacay3: Som en annen debattant har påpekt, det er ikke noen naturlov som sier at et lag fra dette området skal spille i Tippeligaen. De har nå lag i nærheten på samme nivå, Kisa etc. I Oslo-området enda fler. Bare meg som ser for meg at de nå kommer til å bli et greit OBOS-lag ogikke noe mer ?

LSK har et navn i norsk fotball. Klubben kan tiltrekke seg talenter, som kan føre klubben tilbake til Eliteserien og hevde seg i vår øverste serie.

Årets LSK lag har spillere som knapt holder OBOS nivå. Spesielt stopperne. De er for svake i duellspillet. Er ikke en kreativ spiller på laget. 

malacay3
04.08.20 23:40
PerryAndre: LSK har et navn i norsk fotball. Klubben kan tiltrekke seg talenter, som kan føre klubben tilbake til Eliteserien og hevde seg i vår øverste serie.

Det har FFK også. Navn og historie holder ikke.

Malacay

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 968
04.08.20 23:59

Det var kanskje navnet og historien som holdt LSK oppe i øverste divisjon i så mange år til tross for beliggenheten, men før eller siden er det ikke nok å ha et navn.

malacay3 nevnte FFK. Moss er et annet eksempel fra det som lenge ble omtalt som fotballfylket Østfold. De vant både serien og cupen på 80-tallet og spilte cupvinnercup og europacup mot henholdsvis Bayern München og Real Madrid. Nå er de et lag som de fleste glemmer til og med når samtalen handler om tidligere topplag som havarerte.

Som trådstarter sa er det ingen naturlov som sier at Lillestrøm hører hjemme i øverste divisjon. Kanskje er det heller naturstridig med tanke på beliggenhet.

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 1923
05.08.20 07:47

Det er bare spilt sju kamper, og LSK ligger sju poeng bak direkte opprykksplass. Det er fullt mulig å rykke opp, og jeg tror de klarer det.

Hovedforskjellen på TIL og LSK er at vi hentet en trener med lang OBOS-erfaring før årets sesong. Laget var preget av mistillit til Valakari i hele fjor, og fikk et løft da Gaute Helstrup tok over klubben. Etter min mening underpresterte vi kraftig i fjor, og er bedre i år selv om vi har mistet sentrale spillere.

Når det er sagt er det ingen i Tromsø som tror at opprykket er i boks.  Det skal fortsatt spilles om 69 poeng, og alt kan skje. 

Mitt råd til LSK er at de sparker treneren så fort som mulig. 

(Innlegget ble redigert 05.08.20 07:57)

Kalle73
Kalle73Innlegg: 54856
05.08.20 08:16
GiPazzini_85: Dette er jo en gjenganger. Hva med når talentene ikke er gode nok og klubben heller ikke vil kunne klare å holde på de beste når de holder på nede i OBOS?

DER har du klassiske OBOS-klubber i et nøtteskall.

Kalle73
05.08.20 08:20
Cantona1966: Det er her det må være et større underliggende problem, Tromsø har så og si nøyaktig den samme gjengen som rykket direkte ned i fjor og har i tillegg en ny trener. Hva er forskjellen på disse Tromsø-gutta og LSK-spillerne? Underpresterte Tromsø i fjor, mens LSK bare var for dårlige. Det å være mentalt sterk er noe av det viktigste i fotball, det å kunne slå tilbake i motgang.

Tromsø virker å ha terpet defensivt til spillerne har fått gnagsår i hue. Og er du bånn hard i å tette igjen kommer selvtilliten også lettere. Ei heller ser de ut til å spille samme overambisiøse offensive fotballen som Valakari satsa på.

Så ja, de har beholdt spillere, men de har lagt om spillet en god del og de har en trener med MANGE års erfaring i OBOS.

Kalle73
05.08.20 08:24
Dr_Who: Hovedforskjellen på TIL og LSK er at vi hentet en trener med lang OBOS-erfaring før årets sesong. Laget var preget av mistillit til Valakari i hele fjor, og fikk et løft da Gaute Helstrup tok over klubben. Etter min mening underpresterte vi kraftig i fjor, og er bedre i år selv om vi har mistet sentrale spillere.

Tromsø ser jo ut til å spille en helt anna fotball enn i fjor. Tryggheten bakover som man ser nå fantes jo knapt en skygge av i fjor.

Everenga
EverengaInnlegg: 5692
05.08.20 08:51

Når det sies at det ikke er noen naturlov at det skal komme et toppserielag fra denne kanten så er det selvfølgelig riktig sånn bokstavelig sett, men Romerike har 268 000 innbyggere (tre ganger Burnleys f.eks.) og Lillestrøm er det ubestridte sentrum i Romerike, sånn at det bør absolutt være liv laga for et eliteserielag i denne omegnen, og det laget er naturlig sett Lillestrøm. 

Lillestrøms store problem er at de ikke har vært spennende på noe som helst vis på veldig lenge, og de har som mange andre her sier ikke benyttet muligheten nedrykket gir til å koste korridorene rene og gønne på med nye takter, det tror jeg må til for å få kanariene opp på pinnen igjen. 

Forestspirit
ForestspiritInnlegg: 1678
05.08.20 09:01

Fotballen er rar av og til. Se på Aalesund, opp av Obos som et godstog, og nå på vei ned igjen i samme fart. 

Brunstad Fet på benken i Obos for Aalesund, vital spiller for spillet til Glimt i år.

Ranger. Var på vei til Glimt i fjor. Budet var akseptert av LSK, bare en rigid klubb han var utlånt til som krevde 400 000 i løsepenger ødela overgangen. Ser noen her sier at han er en svak stopper. Han hadde garantert ikke blitt en svak stopper i Glimt.

Nå skal jeg slutte å snakke mer om Aalsund og Glimt her. Det er tross alt LSK sin skjebne fremover det handler om. Men eksemplene over viser veldig tydelig at dårlige spillere kan bli gode i klubber med en sterk vinnerkultur, mens gode spillere kan bli dårlige i klubber der det er noe råttent som må tas tak i. 

Jeg tror alle vet at Geir Bakke ikke er noe dårlig trener, men han har fått i jobb å rydde opp i et hus han kanskje ikke klarer å rydde opp i alene. Der ølboksene og søppelet flyter i gangene, og der det ikke er lett å skille søppelet fra kunst som er verdt flere millioner. 

Klikk for å gå tilbake til toppen