Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kamptråd Qarabag vs Molde 3.kvalifiseringsrunde CL

NYTT TEMA
Korgutt

Korgutt
12.09.20 22:19

HVOR  AEK Arena Larnaca

NÅR Onsdag 16.september kl.1900

HVA Retten til å havne i playoff til Champions League og få høre hymnen.

TV VG+ og RB+

DOMMER er serbisk og heter Srdjan Jovanovic. Dette er samme mann som dømte Island vs England i Nations League. 

Denne kampen vil gå på nøytral bane i nøytralt land på grunn av reiserestriksjoner fra norske myndigheter som følge av covid-19 viruset. Kampen skulle opprinnelig gått i Baku. 

Slik sesongen har utviklet seg ser dette ut til å bli den viktigste kampen for Molde i år. Vinner Molde denne kampen er de garantert ett gruppespill i høst for uansett om man taper eller vinner playoff så havner man i gruppespill. 
Det kommer til å bli varmt på Kypros rundt kampstart(2000 lokal tid). Rundt 30 grader er varslet så det kommer til å bli en kraftprøve i denne varmen.
Går Molde videre fra denne runden så er det vinneren av Ferencvárosi/Dinamo Zagreb som venter. Der vil Molde eventuelt ha hjemmekamp i første kamp. Den kampen spilles 22./23.september med bortekamp 1 uke senere. 
Det meldes også fra treneren at Martin Bjørnbak og Stian Rode Gregersen er på vei tilbake etter skade men denne kampen vil nok komme litt i tidligste laget. 
Qarabag spilte seriekamp igår med 8 spillere i startoppstillingen som var med i kampen mot Sheriff Tiraspol. Seriekampen endte 0-0. De har dermed 4 poeng etter 2 serierunder i den aserbajdsjanske toppserien. Og Molde ligger på 2.plass i den norske Eliteserien. 
Kjør debatt.

lsklars

lsklars
13.09.20 07:04

Jevnt og spennende. 

Kongemannen

Kongemannen
13.09.20 09:56

Her må MFK gå for mål. Må for all del unngå å bli passive. Spørs hvordan den lange pausen vil påvirke spillet.

PapaSmurf

PapaSmurf
14.09.20 10:37

Fyttigrisen så spent jeg er på denne. 

Korgutt

Korgutt
14.09.20 12:54

Du er ikke alene PapaSmurf.

BigGeorge

BigGeorge
14.09.20 13:06

Stå på Molde ! Vi trenger norsk suksess i CL og EL !

Korgutt

Korgutt
14.09.20 13:20

Banen som kampen skal gå på har en tilskuerkapasitet på 7400 og er 105X68 meter stor. Som er nøyaktig like stor som Aker Stadion. Navnet på banen er AEK Arena Georgios Karapatakis 

DietCoke

DietCoke
14.09.20 13:23
Korgutt: 105X68 meter stor

Dette er jo blitt en slags internasjonal standard, så det er vel mer som forventet. EM- og VM-baner må ha denne størrelsen, og den er vel også nevnt blant UEFA sine endeløse krav til CL-arenaer.

supergunners10

supergunners10
14.09.20 13:25

https://sometimes-interesting.com/2011/08/04/agdam-azerbaijan-ghost-town-of-war/

Laget er fra denne byen, men har ikke spilt hjemme siden 1993 på grunn av krig. 

Korgutt

Korgutt
14.09.20 13:26

Er vel lov å line opp selvfølgeligheter DietCoke? Jeg vet at det er internasjonal standard. Men det kan jo hende jeg imponerer noen uvitende sjeler med disse selvfølgelighetene?

DietCoke

DietCoke
14.09.20 13:38
Korgutt: Er vel lov å line opp selvfølgeligheter DietCoke?

Under tvil. ;)

Men hvor stor er selve gressmatta, inkludert arealene utenfor linjene? Slikt kan jo variere.

Korgutt

Korgutt
14.09.20 13:50

Ser ut til at det ikke er mye gress utenfor banen. Veldig intim stadion. Jeg legger ved en twitterlink som inneholder ett bilde av stadion.

https://twitter.com/kierancrowley1/status/839433866486165504?s=21

Antonz

Antonz
14.09.20 16:31

Da er vi alle selvsagt aserere et par timer på onsdagskvelden. Unner ikke pengedoplaget fra Romsdalen på noen måte suksess ute i Europa

DietCoke

DietCoke
14.09.20 16:40
Korgutt: Ser ut til at det ikke er mye gress utenfor banen.

Så veldig kunstgressaktig ut, spør du meg. 

GunnarBull

GunnarBull
14.09.20 17:45
Antonz: Unner ikke pengedoplaget fra Romsdalen på noen måte suksess ute i Europa

Huff så leit

Kongemannen

Kongemannen
14.09.20 17:59

Gru gleder meg til en skal møte Borat laget.

My sister is the 4 most popular prostitute in Kahzatan.

Er bra en ikke skal møte Karabag på bortebane. MFK har nok ikke nøytralbane kompleks SI.

Aserbajanere er nok veldig like Kazakstan , samme ulla

(Innlegget ble redigert 14.09.20 18:01)

Kongemannen

Kongemannen
14.09.20 18:02
Antonz: Unner ikke pengedoplaget fra Romsdalen på noen måte suksess ute i Europa

Støtter de ikke Norsk fotball og er de redd for litt konkuranse.

Kongemannen

Kongemannen
14.09.20 19:11

Her forventer jeg at de gir alt. Den som ikke har krampetendenser når kampen nærmer seg  90 min. Ikke tenk på neste kamp.

Så må det angripes.

Ser på FB at Karabag har endel greie resultater mot topplag. Ofte 1-0 eller 1-1.

Spillerne må tenke på hva en deltakelse i CL innebærer med bonuser, oppmerksomhet og møte med fotballstorheter.

Everenga

Everenga
14.09.20 20:06

Bare å håpe på Qarabag. CL deltakelse gir så mye spenn at det er helt uaktuelt å unne et annet norsk lag dette. 

(Innlegget ble redigert 14.09.20 20:06)

Korgutt

Korgutt
14.09.20 20:13

Everenga. Finnes jo ett hinder til før man er i gruppespill CL. Som heter Ferencvárosi/Dinamo Zagreb.

Kongemannen

Kongemannen
14.09.20 20:20

Men seier over Qarabag gir EL Gruppespill som er nokså gjevt det også. Verre blir det til neste år med EL 2. Der blir det mye gråstein.

Forestspirit

Forestspirit
14.09.20 20:27

Som Glimt-supporter unner jeg alle lag i Norge så mye sportslig basert økonomisk suksess som mulig, selv om det blir litt skjevt fordelt i perioder. 

Kongemannen

Kongemannen
14.09.20 21:36

Pengene blir nok saltet ned, eller går til gullbelagte toalett om det blir suksess.

Utrolig viktig kamp dette for MFK. Måtte de komme til mange sjanser og sette de.

Everenga

Everenga
15.09.20 08:17
Forestspirit: selv om det blir litt skjevt fordelt i perioder.

Total enklubbsdominans i 20 år som vi hadde er ikke et gode. Nå tror jeg aldri Molde vil bli presentert som "hele Norges Molde" på samme måte som Rosenborg var men pengene CL deltagelse medfører er så enorme i norsk fotballsammenheng at det er krise for resten om Molde fikser dette. 

Vi snakker 150 millioner kun for deltagelse i gruppespill!!

Europa League er noe helt annet og der må de norske gjerne gjøre det bra så lenge det ikke dreier seg om Brann eller Lyn :)

(Innlegget ble redigert 15.09.20 08:24)

DietCoke

DietCoke
15.09.20 09:03
Everenga: Total enklubbsdominans i 20 år som vi hadde er ikke et gode.

Dette er helt sant. Men så lenge klubben heter Molde går det greit.

Calcitrant_Pila

Calcitrant_Pila
15.09.20 09:17
Everenga: Nå tror jeg aldri Molde vil bli presentert som "hele Norges Molde" på samme måte som Rosenborg var men pengene CL deltagelse medfører er så enorme i norsk fotballsammenheng at det er krise for resten om Molde fikser dette.

150 - 200 mill kroner i dag er ikke like mye som det brukte å være. Spises raskt opp, og det er ikke de samme forholdene nå som på 1990-tallet og utover.

RBK sin storhetsperiode var i en tid der pengene nettopp hadde begynt å "vokse på CL-treet", noe som medførte enda større differanse til de nest beste. Molde som ble finansiert av Røkke var økonomisk fortsatt et godt stykke unna RBK, men var nære ved noen ganger. Flere spillerne av den "gyldne årgangen til RBK" (Skammelsrud, Strand, Sørloth, Bratbakk, Ingebrigtsen, Hoftun, Berg brødrene, etc) var vel i en alder som tilsa at de hadde det ganske godt der de var (før de dro ut på tampen), og i tillegg kom etter hvert f.eks spisser som Iversen, Rushfeld, Carew, Johnsen inn for å vedlikeholde arven etter Sørloth. Manglet aldri noe, fikk som regel riktig påfyll av nye spillere siden ingen kunne overby RBK, og hadde kontinuitet i Eggen.  

Selv om Molde skulle ha mer penger enn normalt, blir det ikke noen "fyllefest". Konkurransen ifht kjøp av nye spillere er helt annerledes i dag ifht 1990 og 2000-tallet, da mange unge nå drar direkte til utlandet før de slår skikkelig igjennom. Molde får med CL selvsagt noe bedre kjøpekraft, men det meste vil nok gå til fasiliteter, lønn, og andre "kjedelige ting" for oss supportere. Og Molde kommer fortsatt til å selge unna laget sitt idet de evt kunne bygget et storlag a la RBK fra 1990-tallet. 

(Innlegget ble redigert 15.09.20 09:23)

GunnarBull

GunnarBull
15.09.20 09:18
Everenga: Total enklubbsdominans i 20 år som vi hadde er ikke et gode. Nå tror jeg aldri Molde vil bli presentert som "hele Norges Molde" på samme måte som Rosenborg var men pengene CL deltagelse medfører er så enorme i norsk fotballsammenheng at det er krise for resten om Molde fikser dette.  Vi snakker 150 millioner kun for deltagelse i gruppespill!!   Europa League er noe helt annet og der må de norske gjerne gjøre det bra så lenge det ikke dreier seg om Brann eller Lyn :)

På et generelt grunnlag så er jeg helt enig med deg. Selv om man kan si at pengene kommer fra "sportslig suksess", så er beløpene vi snakker om overhodet ikke tilpasset norske forhold. 

Jeg ønsker selvfølgelig mitt lag all suksess, men har full forståelse for at dere ikke gjør det. 

PapaSmurf

PapaSmurf
15.09.20 10:03

Jeg forstår de som ikke greier å tenke koeffisienter som kommer alle til gode når det er snakk om så mye penger. 

Jeg tenker sånn sjøl jeg. Men selv om det smerter å innrømme det var MFKs tur inn i gruppespillet i CL i 1999 i stor grad takket være RBKs suksess. RBK skaffet så mange koeffisientpoeng at Norge fikk 2 lag inn i kvalik.

Så for norsk fotballs del er suksess i Europa for de som deltar uvurderlig. Da får man flere lag i Europa, man får mer penger inn i ligaen og man slipper kanskje å måtte selge spillere til middels ligaer som den belgiske og sveitsiske. 

Men at det er vanskelig å zoome ut og tenke helhetlig når en konkurrent kan få så mye penger... fullt forståelig. 

Edit: Så er det også slik at Molde på tross av ryktene aldri har vært prisdrivende i Norge. Det med å øse ut tosifra antall millioner for spillere i hjemlig liga er det andre som har stått for. Og dette hadde ikke endret seg med Molde i CL. Satsingen hadde fått et lengre perspektiv, men vi hadde neppe sett noen stor økning i pengebruk. At folk trekker frem Røkke sliter jeg ikke så mye med. Røkke og Gjelsten har bidratt til at vi har kommet dit vi har kommet. Men Norges Man City liker jeg ikke. Det er misvisende. Da insinuerer man at Molde har kjøpt de dyreste og beste spillerne og latt de andre stå med lua i hånda til vi er ferdige med vår shoppingrunde. Og slik har det ikke vært. 

(Innlegget ble redigert 15.09.20 10:10)

twu

twu
15.09.20 10:32

Angående koeffisient: er det ikke enklere å tjene opp poeng i EL? Eller får man poeng bare for å delta i CL?

Calcitrant_Pila

Calcitrant_Pila
15.09.20 10:40

Poeng i CL er vel langt mer verdt enn i EL. Hvertfall ifht å komme seg til gruppespill. Akkurat hvor mye har jeg ikke sjekket ut. Sikkert noen som kan utgreie her. 

(Innlegget ble redigert 15.09.20 10:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg