Hauge mot Milan
Kombinasjonen av fart/dribleferdigheter, avslutningsegenskaper og overblikk/pasningsferdigheter er veldig imponerende. Selvtilliten hans er svært høy og han tør å prøve på lekne ting innimellom, men er likevel effektiv og direkte. Minner meg litt om Eden Hazard i stilen. Det er klart han burde være på landslaget. Vi har kun Moi som "driblerkant"-alternativ, og uten å ta noe fra Moi vil jeg påstå at Hauge er bedre per i dag. Men at Lagerback starter Hauge i en så viktig kamp som mot Serbia ser jeg på som utenkelig, men han kan uansett være et alternativ fra benken og kanskje starte i Nations League.
Jeg har sett de fleste Glimt-kampene i år, og det er imponerende hvor stabilt god han har vært. Kun et par kamper han ikke har vært dominerende. Uten at man skal legge for mye i VG-børsen, så gir det uansett er pekepinn å se på "årets spiller" på den børsen for å sammenligne Hauge sitt nivå i år med det spillere som dominerte tidligere sesonger leverte. Eikrem ble årets spiller med 6,05 i snitt i 2019, i 2018 ble Haaland årets spiller med 5,70 i snitt, i 2017 var Adegbenro best med 6,04 i snitt og i 2016 Mike Jensen med 5,96 i snitt.
Jens Petter Hauge har per i dag 7,00 i snitt.
Kan sikkert komme bud fra italienske lag etter Milan-kampen, men jeg skulle helst sett han gå til et topplag i Nederland eller Frankrike (ikke PSG selvsagt) som spiller 4-3-3. Den selvtilliten han har i dag er det viktig at han beholder og vi har veldig få spillertyper som han i Norge. Da ser jeg helst at han ikke gambler med å prøve seg på et alt for høyt nivå selv om jeg tror han kunne tatt nivået i Serie A eller Bundesliga.