Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jens Petter Hauge - Fremtiden

NYTT TEMA
Forestspirit

Forestspirit
24.09.20 23:44

Etter kampen i dag mot Milan synes jeg det er på tide med en egen tråd for det som er et stort talent i norsk målestokk.

I tillegg til å være rask og målfarlig viser han fotballklokhet og playmakeregenskaper på et høyt nivå. 

Så er spørsmålene: Hvor går veien videre? Hva blir prisen? Hvor langt kan JP Hauge nå? Når kommer Lagerbäck til å ta ham med? 

Tinkler

Tinkler
24.09.20 23:46

Lurer litt på hvordan Lager eventuelt har tenkt å få han inn i 442 med Sørloth og Haaland på topp og Ødegaard på den ene vinga. Blir for offensivt med Hauge på den andre vinga tenker jeg. 

(Innlegget ble redigert 24.09.20 23:47)

Hatleking

Hatleking
24.09.20 23:49

Me har etter kvart fått ein ekstremt spanande gjeng offensivt på bana. Spørjemålet er om det er Lagerbäck som er mannen til å utnytte dette best. Serbia-kampen er neppe kampen han kjem til å eksperimentere veldig i.

Dewaz

Dewaz
24.09.20 23:56

Er ikke helt solgt på Hauge enda, men han ble definitivt mer interessant etter kveldens innsats.

(Innlegget ble redigert 24.09.20 23:57)

twu

twu
25.09.20 07:45

Ikke plass som starter på landslaget slik det er nå. Martin og Stefan har under Lager fus der. 

Spennende type, ikke mange norske fotballspillere som har lignende ferdigheter.

KjetilHelle

KjetilHelle
25.09.20 07:52

Håper han virkelig kan komme seg ut i PL eller en god klubb i utlandet snart, han er snart 21. Ingen alder, eg vet, men tar det helt med ro om kor stor han evt blir.. Han er jo bare 10 mnd yngre enn K. Mbappe.

Yourexperiencemaydiffer

Nå er det relativt urettferdig å sammenligne unge spilleres utvikling med hvordan Mbappes nivå var ved tilsvarende alder. Han er vel bortimot unik. 

Taururu

Taururu
25.09.20 08:38

Tipper at det ganske snart vil ligge bud på bordet fra en rekke italienske klubber. Han skal selvfølgelig medi troppen mot Serbia

Elvebakken

Elvebakken
25.09.20 08:47

Han hadde en kjenning i låret og fikk bare gitt rundt 80%. Hadde gått av etter 5minutter hvis det var en vanlig seriekamp. Vanvittig kamp av Hauge i går. Gutten har det meste. Det som imponerer meg mest er hvor fotballklok han er. Håper han havner i en klubb hvor de makter å foredle den diamanten ytterligere. 

abelao

abelao
25.09.20 09:19

Det vil være en tjenesteforsømmelse i den alvorlige kategorien dersom svensken ikke tar ham med nå.

Han har tidligere uttalt at JPH fremdeles har til gode å bevise at han er god nok på internasjonalt nivå. Det var en åpenbar feilvurdering.

Om ikke gårsdagens kamp var nok for ham, bør NFF umiddelbart starte prosessen med å finne en erstatter med kvalifikasjoner for dagens og morgendagens utfordringer, framfor å holde seg med en landslagssjef utgått på dato, kun basert på fortidas meritter.

lsklars

lsklars
25.09.20 09:52
abelao: dersom svensken ikke tar ham med nå.

Glem det. Vi har Stefan på kanten. 

Tankian

Tankian
25.09.20 09:57

Hauge mot Milan

Kombinasjonen av fart/dribleferdigheter, avslutningsegenskaper og overblikk/pasningsferdigheter er veldig imponerende. Selvtilliten hans er svært høy og han tør å prøve på lekne ting innimellom, men er likevel effektiv og direkte. Minner meg litt om Eden Hazard i stilen. Det er klart han burde være på landslaget. Vi har kun Moi som "driblerkant"-alternativ, og uten å ta noe fra Moi vil jeg påstå at Hauge er bedre per i dag. Men at Lagerback starter Hauge i en så viktig kamp som mot Serbia ser jeg på som utenkelig, men han kan uansett være et alternativ fra benken og kanskje starte i Nations League.

Jeg har sett de fleste Glimt-kampene i år, og det er imponerende hvor stabilt god han har vært. Kun et par kamper han ikke har vært dominerende. Uten at man skal legge for mye i VG-børsen, så gir det uansett er pekepinn å se på "årets spiller" på den børsen for å sammenligne Hauge sitt nivå i år med det spillere som dominerte tidligere sesonger leverte. Eikrem ble årets spiller med 6,05 i snitt i 2019, i 2018 ble Haaland årets spiller med 5,70 i snitt, i 2017 var Adegbenro best med 6,04 i snitt og i 2016 Mike Jensen med 5,96 i snitt.
Jens Petter Hauge har per i dag 7,00 i snitt. 

Kan sikkert komme bud fra italienske lag etter Milan-kampen, men jeg skulle helst sett han gå til et topplag i Nederland eller Frankrike (ikke PSG selvsagt) som spiller 4-3-3. Den selvtilliten han har i dag er det viktig at han beholder og vi har veldig få spillertyper som han i Norge. Da ser jeg helst at han ikke gambler med å prøve seg på et alt for høyt nivå selv om jeg tror han kunne tatt nivået i Serie A eller Bundesliga.

Forestspirit

Forestspirit
25.09.20 10:43

Det som taler for at Hauge kunne ha gått rett inn på landslaget er koblingen til Haaland, både når de var på U21 og at det virker som de snakker en god del sammen ellers. Tror det er spillere som kunne ha skapt et nærmest perfekt samspill til å være på et landslag. 

Vattnissen

Vattnissen
25.09.20 10:50

Håper bare han klarer takke nei til bunnlag i premier league. Ofte mye kaos og for dårlig spillemønster. 

PapaSmurf

PapaSmurf
25.09.20 10:57

Det viktigste er at han velger en klubb der han får spille, og da i en rolle han kler. Alt for mange elendige eksempler på omskoleringer og to år av karrieren i dass. 

jonas

jonas
25.09.20 11:06
Forestspirit: det virker som de snakker en god del sammen ellers.

Jeg liker den saken fra Nettavisen. Da Hauge takket nei til den belgiske klubben, Braut tok kontakt og gav råd om hvordan det var å bytte klubb midt i sesongen:

"- Ja, jeg fikk noen råd. Han sa at «det ikke var noe stress å komme til Dortmund i januar, det var bare å gå rett inn og score hat trick i debuten."

Som Glimtsupporter vil jeg bare igjen hylle Hauge for at han valgte å bli værende i Glimt ut sesongen. Det hadde (mest trolig) ikke blitt gull uten han. Han er en Legende allerede.

Hatleking

Hatleking
25.09.20 11:13

Og no kjem ryktene.

Rexwiller

Rexwiller
25.09.20 11:17

Får håpe han ikke tar en Evjen, og blir sittende på benken for et eller annet reservelag.

Solvgutt1

Solvgutt1
25.09.20 11:19

Er ikke Hauge en langt bedre spiller enn Evjen? For meg framstår han som den store klassespilleren på et ellers god kollektiv.

(Innlegget ble redigert 25.09.20 11:19)

Rexwiller

Rexwiller
25.09.20 11:21
Solvgutt1: Er ikke Hauge en langt bedre spiller enn Evjen?

Evjen ble nå kåret til ES beste spiler i fjor. Vanskelig å si hva som er talent, hva som er selvtillit, eller hva som kan tilskrives spillmønster/relasjoner.

KongOlav2

KongOlav2
25.09.20 11:21
Solvgutt1: Er ikke Hauge en langt bedre spiller enn Evjen? For meg framstår han som den store klassespilleren på et ellers god kollektiv.

Hvis han går til en klart bedre klubb enn Evjen, så kan dog det samme skje med ham. Det kan definitivt være noe langt bedre enn Cercle Brugge som han nesten var klar for i høst, men tror ikke nødvendigvis han bør dra til f.eks en god PL-klubb eller en av de beste i Bundesliga. Hvis det er aktuelt.

Kakebart

Kakebart
25.09.20 11:23
Dewaz: Er ikke helt solgt på Hauge enda, men han ble definitivt mer interessant etter kveldens innsats.

Er litt i samme båt. En hurtig dribleving med én god sesong i tippeligaen som aldri har stått frem på u-landslag. Minner litt om når alle skulle ha Hestad på landslaget eller Evjen. 

Men det Hauge har vist først på u21 mot god motstand og så mot Milan er overbevisende. Spesielt overbevist over det han gjør dypt i banen. De gjennombruddspassningene han har viser veldig godt fotballhode. 

Veldig spent på overgangen hans som kommer nå.

Surt at ikke Smerud lot han prøve seg i en posisjon der han er aktuell for A-landslaget på u21. 

(Innlegget ble redigert 25.09.20 11:23)

HarryH

HarryH
25.09.20 11:24

Hauge er vel klart raskere enn den mer puslete Evjen? 

Rexwiller

Rexwiller
25.09.20 11:24

Tror Milan ville vært perfekt. Lag med enorme tradisjoner som har begynt å satse på unge spillere.

Kakebart

Kakebart
25.09.20 11:31
Forestspirit: koblingen til Haaland, både når de var på U21

De har aldri spilt på u21-landslaget sammen. De starta 1 kamp sammen på u20, den berømte kampen mot Honduras, men ellers har Hauge for det meste spilt venstre benk på u-landslagene de siste årene. Hauge spilte jo en del kamper i 4. divisjon for Aalesund 2 for 2 år siden. Han har virkelig utvikla seg og kommet opp i år.  

Dewaz

Dewaz
25.09.20 11:47
Solvgutt1: Er ikke Hauge en langt bedre spiller enn Evjen?

Akkurat nå, ja. Evjen er jo totalt blottet for selvtillit om dagen. Tror ikke Hauge kommer til å se spesielt bra ut når det kommer litt motgang. Han er jo ekstremt flink til å krangle med seg ballen de gangene han får et svakt førstetouch (som kanskje er litt for ofte); når det eventuelt ikke skjer så kan det bli tøft. 

Håper han ikke biter over for mye med neste overgang. Trenger å bygge mer intensitet i spillet sitt i en klubb hvor han får mye tillit. Cercle for små, Milan for store. Gå til Basel eller noe slikt.

Forestspirit

Forestspirit
25.09.20 11:52

Ser forresten at Thpe hadde en egen tråd som jeg skulle kjørt opp. Er for dårlig til å søke her på VGD. 

U20 var det ja. Husker i hvert fall en fin assist der. Det som er mest spennende i forhold til Haaland er vel Hauge sin evne til å både legge inn på kant, eller dra seg innover alt etter rom Haaland evner å plassere seg i.

Fernandovonarb

Fernandovonarb
25.09.20 11:59

Lagerbeck bør iallefall finne plass for Hauge. Noe annet blir dumt når vi ser på noen andre som er tatt med der. Thorsby eks. Den avgjørelsen om å bli i Bodø ut sesongen kan ha vært meget smart av han selv. Nå får han sannsynligvis en bedre klubb og bedre lønn der han havner. 

ttItalia

ttItalia
25.09.20 12:25

Dewas.... kunne ikke vært mer enig i dette! Et par dårlige kamper i starten i en stor klubb i topp 5 land så begynner kritikken og derfra til tribunen er veien kort. Håper han har lært av Braut........ Overgangen fra eliteserien til topp 5 ligaer er alt for stor! Og han er for gammel til å ta veien Martin har gjort! Så lykke til og håper han har gode agenter og folk rundt seg! 

gavharr

gavharr
25.09.20 12:42
Dewaz: Tror ikke Hauge kommer til å se spesielt bra ut når det kommer litt motgang. H

Det er det vel ingen som gjør... xD

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg