Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Serbia (H), Romania (H), Nord-Irland (H) KAMPTRÅD

NYTT TEMA
helgekarl

helgekarl
24.10.20 13:58
samsung22: Du er altså uenig i at Ødegaard, Hauge og Moi kan være "dynamiske" i en trio bak Haaland?

Selvfølgelig. Landslaget er en evigvarende lidelse og det vil ikke bli noen bedring de neste hundre år fordi du ramser opp navnene til noen nesten ubegripelig talentløse norske spillere. Nordmenn er født med ski på beina, og bør holde seg til det.

Kaizen

Kaizen
24.10.20 14:23

Dypdykk: Basta bom. Utdypning er visst ikke din sterke side til tross for navnet ditt...

Feks kan Tokmac bli solgt videre til en større klubb dersom han fortsetter slikt spill i CL. Å si at en spiller aldri kan komme på landslaget blir for meg useriøst når han allerede presterer på høyeste nivå.

Jeg ønsker at et landslag skal baseres på spillere  som gjør gode prestasjoner på fotballbanen akkurat nå. Dette gjelder også spillere i hjemlig serie som viser fotball på et høyt nivå.

...Og basere et landslag på klippekort utfra gamle prestasjoner har jeg ikke trua på rett og slett. Spillere som Alessami, Johansen, King og Henriksen burde rett og slett vært uaktuelle mot Serbia og ikke vært i troppen engang. 

Unntaket kan være keepere med solid erfaring. Disse kan ofte gå inn å gjøre en god innsats selv om de sitter på benken.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 14:33)

pushback

pushback
24.10.20 14:26
helgekarl: Selvfølgelig. Landslaget er en evigvarende lidelse og det vil ikke bli noen bedring de neste hundre år fordi du ramser opp navnene til noen nesten ubegripelig talentløse norske spillere. Nordmenn er født med ski på beina, og bør holde seg til det.

Går det an å få VGD-moderator inn her og fjerne helgekarl? Det er direkte slitsomt å lese disse destruktrive og lite gjennomtenkte innleggene. Noen som vet hva som kan gjøres? Synes det er utrolig trist at denne brukeren bruker tiden sin på å torpedere enhver fornuftig debatt med hodeløse kommentarer som det her.

Ellers skulle jeg gjerne sett en diskusjon her om hvordan vi kan få et lag til å fungere med to spisser? Det er jo ikke til å komme unna at samarbeidet mellom Braut og Sørloth ser ut til å fungere veldig bra - det er et tap å legge dette på is, selv om jeg også er enig i at en femmer på midten ser mye bedre ut. På den annen side så jeg celtic-milan og celtic la om til 442 i andreomgang uten at det gikk nevneverdig utover presset og den defensive organiseringen?

helgekarl

helgekarl
24.10.20 14:36
pushback: Går det an å få VGD-moderator inn her og fjerne helgekarl?

Du har ikke vurdert å flytte til et land uten ytringsfrihet?

meco

meco
24.10.20 14:41
helgekarl: Selvfølgelig. Landslaget er en evigvarende lidelse og det vil ikke bli noen bedring de neste hundre år fordi du ramser opp navnene til noen nesten ubegripelig talentløse norske spillere. Nordmenn er født med ski på beina, og bør holde seg til det.

Vet ikke om du er seriøs? Kan nesten lure på det, men det er selvsagt tull det du sier.
Drillo-tiden viste at med rett trener til rett tid, går det an. Og det er noe større på gang ndg spillere nå.
Vi har vært i en lang bølgedal, men helt siden jeg så hvor bra et fåtall utenlands-proffer med Thoresen i spissen gjorde det på 80-tallet, når de kom ut og fikk mulighet som proffer, har jeg hatt ståltro på at vi en dag vil få et av verdens beste landslag. Et lag som også vil nå langt i et sluttspill. Ingenting av det som har skjedd opp til nå, har endret min sterke tro på det.
Den dagen vi virkelig kommer, ville vi komme så det smeller.
Først i den senere tid har vi begynt å opparbeide en stamme med spillere hjemme og ute i Europa, som vil bringe landslaget til nye høyder om ikke lenge. Det skjer så fort, at det nok går litt for fort i svingene for Lagerback og hans måte å jobbe på.
Nå gjelder det å få en trener som passer inn på rett tid og sted, slik Drillo gjorde på 90-tallet.
Er i tvil om Solbakken er mannen. Ville heller gått for Knutsen eller Fagermo nå. Mulig der er andre også, men ser ikke en helt soleklar kandidat pdd. Mener det helst bør være en Norsk trener.

Haalando

Haalando
24.10.20 14:45

Helgekarl er the lovechild of villans20 og son

helgekarl

helgekarl
24.10.20 14:46
meco: Drillo-tiden

20 år siden. Siden den tid har det blitt bare verre og verre. Nix, det finnes ikke håp for norsk landslagsfotball.

Kaizen

Kaizen
24.10.20 15:15

Helgekarl:

Ok. Du har ikke håp for norsk landslagsfotball. Du har gitt opp.  Fullt lovlig det. Men forstår ikke helt hvorfor du bruker tiden på denne tråden da?  Hva er du prøver å oppnå med dine innlegg.

Er det for å trolle mon tro?

Jenz

Jenz
24.10.20 15:21

Taururu: Enig at Berge er best sentralt, men jeg synes Selnæs er en bedre pasningsspiller og raskere i oppfattelsen og ballbehandlingen. De egenskapene er viktige når man spiller som anker. Selnæs er også en større ledertype enn Berge og har større forutsetninger for å styre og dirigere midtbanen.

Kanskje kan han på litt sikt bli kaptein, hvis han presterer og "eier" midtbanen. Berge og Selnæs kan også bytte plass, Selnæs har vel spilt indreløper på St Etienne. Men har lyst til å ha begge på banen samtidig, selv om det fins andre mer naturlige indreløper typer, som du er inne på. 

startelver

startelver
24.10.20 15:38

Ikke sikkert Solbakken vil overta, og Perry får vi håpe er fornuftig nok til å trekke sitt kandidatur. 

Kan gjerne få inn en utenlandsk moderne trener som ikke nærmer seg pensjonsalder.  

Med Haaland, Ødis, Sørloth, Berge  m.flere bør Norge være et attraktivt lag å trene. 

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:39)

Kaizen

Kaizen
24.10.20 15:40

Pushback: 

Å benytte både Haaland og Sørloth samtidig kan kanskje fungere dersom det benyttes en diamantformasjon hvor en fremskutt Ødegaard/ Eikrem kunne ligget bak de to spissene og strødd gjennombruddspasninger. Bak de har du tre midtbanespillere f.eks Selnæs, Berge, Normann og en normal firer bak.

En 4- 3-1-2 formasjon.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:40)

Jenz

Jenz
24.10.20 15:47

Spennende med Ødegaard bak Sørloth og Braut. Er dog redd vi blir veldig smale da. Ingen naturlige breddeholdere på midten og får ikke brukt Moi og Hauge 

Korgutt

Korgutt
24.10.20 15:51

Skal man ha en tier på banen er den mest brukte formasjonen 4-2-3-1. Klassiske tiere bruke ikke så ofte når man har 2 spisser på topp. For da går det utover bredden på midtbanen.

Kaizen

Kaizen
24.10.20 15:57

Spennende formasjon Korgutt, men hvordan ser du for deg at vi får benyttet Sørloth i en 4-2-3-1 formasjon?

Korgutt

Korgutt
24.10.20 16:00
Kaizen: Spennende formasjon Korgutt, men hvordan ser du for deg at vi får benyttet Sørloth i en 4-2-3-1 formasjon?

Han er det ikke plass til i den formasjonen. Sørloth er avhengig av 2 spisser. Men da blir det ikke en klassisk tierrolle på for eksempel Martin. Da må han dekke opp en flankerolle isteden og involvere seg i spillet ved å trekkevnen mot midten. 

Villans20

Villans20
24.10.20 16:19

Sørloth har jo fullstendig rett.

Lagerback er inkompetent.

TrondLFC

TrondLFC
24.10.20 17:26

Perry får vi håpe er fornuftig nok til å trekke sitt kandidatur. 

Ser jeg ikke for meg desverre, ville vært et typisk nff valg. De er vaksinert mot å tenke nytt.

Dypdykk

Dypdykk
24.10.20 17:26
Kaizen: Dypdykk: Basta bom. Utdypning er visst ikke din sterke side til tross for navnet ditt... Feks kan Tokmac bli solgt videre til en større klubb dersom han fortsetter slikt spill i CL. Å si at en spiller aldri kan komme på landslaget blir for meg useriøst når han allerede presterer på høyeste nivå. Jeg ønsker at et landslag skal baseres på spillere  som gjør gode prestasjoner på fotballbanen akkurat nå. Dette gjelder også spillere i hjemlig serie som viser fotball på et høyt nivå. ...Og basere et landslag på klippekort utfra gamle prestasjoner har jeg ikke trua på rett og slett. Spillere som Alessami, Johansen, King og Henriksen burde rett og slett vært uaktuelle mot Serbia og ikke vært i troppen engang.  Unntaket kan være keepere med solid erfaring. Disse kan ofte gå inn å gjøre en god innsats selv om de sitter på benken.

Ingen skal ha klippekort, men vi har mer enn nok av spillere som presterer på et høyt nivå ganske jevnlig. De spillerne du nevner er ganske langt bak i køen.

Så synes jeg det er dørgende kjedelig med de som først og fremst ser på landslaget som et utstillingsvindu for spillere fra egen klubb. Du er tydeligvis Molde-supporter, og har lansert både Hussein, Hestad og Eikrem. Det blir useriøst, og heldigvis ser jeg at flere Molde-supportere som er uenige i de synspunktene du frambringer der.

De mest aktuelle midtbane- og angrepsspillerne i Norge, er nå: Ødegaard, King, Berge, Normann, Thorsby, Berg, Selnæs, Moi, Hauge, Sørloth og Haaland. 

Jeg kan forsåvidt være med på at Tokcmak er en utfordrer, men Hestad, Hussein og Eikrem? Nei.

Solo1980

Solo1980
24.10.20 17:36
Korgutt: Han er det ikke plass til i den formasjonen. Sørloth er avhengig av 2 spisser. Men da blir det ikke en klassisk tierrolle på for eksempel Martin.

Alternativet er å kjøre Ancelottis juletreformasjon 4-3-1-2, der man spiller uten vinger (men med svært offensive vingbacker). Da får man imidlertid ikke plass til spillere som Moi eller Hauge.

Dersom man ikke skal finne på en helt ny formasjon, så må den neste landslagssjefen enten spille noen helt ute av sin naturlige posisjon, eller benke en eller flere spillere som spiller i topp 5-ligaer. Jeg mener det siste helt åpenbart er riktig, men jeg tror det vil være første gang en norsk landslagssjef står i det dilemmaet.

pushback

pushback
24.10.20 18:10
helgekarl: Du har ikke vurdert å flytte til et land uten ytringsfrihet?

Hei!

Ta deg sammen mann!

Det er ikke snakk om noe ytringsfrihet. Du kan trolle hva du vil, men hold deg til forumer for slikt!

Det du skriver har INGENTING med fotball å gjøre.

Dette her gidder jeg ikke mer, så hvis du ikke gir deg så kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å få VGD-mod til å gripe inn.

DISKUTER FOTBALL.

pushback

pushback
24.10.20 18:13
Haalando: Helgekarl er the lovechild of villans20 og son

villans20 diskuterer for det meste fotball og har åpenbart en del innsikt selvom jeg også har reagert på noen ting derfra..

Son og Helgekarl derimot er bare her for å ødelegge og det er på tide at det stanses. Jeg har lyst til å lese om fotball, taktikk, strategi, ikke en sint grinete manns håpløse meninger om hva han mener er håpløst her i verden!

Kaizen

Kaizen
24.10.20 18:33

Du må gjerne synes det å lansere norske spillere er useriøst Dypdykk. Der er du helt på høyde med Lagerback forøvrig. Det går helt fint for meg.

Molde spiller i europaligaen og presterer så langt godt der. Da er også naturlig å kunne lansere spillere herfra.  Eksempelvis fikk ikke Haaland spille på landslaget da han spilte i Molde og samtidig herjet i europacupen. Istedenfor fikk King som hadde en ekstrem måltørke spille hver eneste landskamp.

Vi har også sett det med Hauge og Berg. Ingen spilletid så lenge de spiller i Norge, selv om begge to har prestert på høyt nivå for Glimt. Presterer Molde godt mot Rapid Wien og Arsenal så burde det være en selvfølge at landslaget henter spillere herfra. I øyeblikket mener jeg bestemt både Gregersen som midtstopper og Hestad på høyre kant forsvarer en plass i den norske troppen faktisk.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 18:40)

Dypdykk

Dypdykk
24.10.20 22:33
Kaizen: I øyeblikket mener jeg bestemt både Gregersen som midtstopper og Hestad på høyre kant forsvarer en plass i den norske troppen faktisk.

Heldigvis er du ganske alene om å mene det, også blant Molde-supporterne her inne. Mitt lag, Sarpsborg 08, spilte og presterte godt i Europa for et par år siden, men det ville ikke falle meg inn å lansere noen av dem som landslagsaktuelle av den grunn.

Så lenge vi har spillere som spiller regelmessig i større ligaer (og de er det ganske mange av på midtbanen), er det åpenbart for meg at de skal prioriteres før spillere fra ES. Jeg elsker hjemlig liga selv, men den er ranket som nummer 22 i Europa. Drillo brukte knapt spillere fra ES under storhetstiden på 90-tallet, og da hadde vi tross alt Rosenborg som hevdet seg bra i CL.

Ser du også hevder at vi skulle benket King for et par år siden, fordi han ikke alltid har scoret jevnt og trutt. Han spilte nå en gang fast i PL, på et lag som presterte ganske godt. Haaland hadde akkurat slått gjennom i Molde da. Vi kan ærlig talt ikke ta oss råd til å benke spillere som spiller fast i store ligaer hver gang en eller annen unggutt leverer en gode periode her hjemme.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 22:35)

Kaizen

Kaizen
24.10.20 23:23

Dypdykk: Janteloven lever i beste velgående i Sarpsborg forstår jeg. 

Skal vi opp på til topp 15 på rankingen i ligaer, så kan vi ikke ha den holdningen at du må over grensa for å spille god fotball. Da må vi slå fra oss i Norge også. Må si jeg hadde sansen for Rashad Muhammed og Vasyutin fra det laget. Dere endte på 8 plass i eliteserien i 2018. Så det blir ikke helt sammenlignbart Dypdykk. Molde er regjerende seriemester og på 2 plass akkurat nå. Vi bør alltid ha som mål og ha noen inne i landslaget. The end.

Dypdykk

Dypdykk
25.10.20 09:37
Kaizen: Dypdykk: Janteloven lever i beste velgående i Sarpsborg forstår jeg.  Skal vi opp på til topp 15 på rankingen i ligaer, så kan vi ikke ha den holdningen at du må over grensa for å spille god fotball. Da må vi slå fra oss i Norge også. Må si jeg hadde sansen for Rashad Muhammed og Vasyutin fra det laget. Dere endte på 8 plass i eliteserien i 2018. Så det blir ikke helt sammenlignbart Dypdykk. Molde er regjerende seriemester og på 2 plass akkurat nå. Vi bør alltid ha som mål og ha noen inne i landslaget. The end.

Uenig i det meste du også skriver her. Jeg ser det som veldig positivt at spillere går fra ES til bedre ligaer. Så ønsker også jeg at ligaen her hjemme skal bli bedre, men det må skje gjennom bedre spillerutvikling, ikke gjennom å tviholde på de som er klare for å ta steget ut.

Så må Molde gjerne ha som mål å ha spillere på landslaget, men det er Moldes ansvar, ikke landslaget sitt. Per nå er det ingen på Molde som forsvarer en plass i landslagstroppen. Vi har mengder av spillere som spiller fast og presterer på et mye høyere nivå enn hva tilfellet er med spillerne til Molde. Betryggende å se ryddige debattanter og Molde-supportere som PapaSmurf og Korgutt utrykke akkurat det samme i en annen tråd her.

Det virker som du og jeg har helt ulikt syn på hva et landslag skal være. For meg skal landslaget bestå av de til enhver tid beste spillerne med norsk pass. Knekkende likegyldig for meg om de representerer Sarpsborg, Fredrikstad eller Molde i klubbhverdagen. Det kan heller ikke være slik at man må ha med noen fra ES, så lenge det finnes veldig mange gode alternativer i bedre ligaer.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 09:40)

Eksberten

Eksberten
25.10.20 09:47

Det viser seg gang på gang at når uprøvde formspillere får sjansen på landslaget, så gjør det bedre enn etablerte landslagsspillere som ikke er form. Dette ser Lager bort fra gang på gang og der Norge ofte har hatt en fordel i de tidlige høstkampene siden vi har hatt mange spillere i kampform, så opplever vi nå at svensken kjører på med spillere uten både form, kamptrening m.m.

Dypdykk

Dypdykk
25.10.20 09:47

Altså, vi kan ikke ta ut spillere fra ES fordi det vil gjøre ligaen bedre. Først må ligaen være god nok, så kan man få bli på landslaget.

Dypdykk

Dypdykk
25.10.20 10:16
Eksberten: Det viser seg gang på gang at når uprøvde formspillere får sjansen på landslaget, så gjør det bedre enn etablerte landslagsspillere som ikke er form. Dette ser Lager bort fra gang på gang og der Norge ofte har hatt en fordel i de tidlige høstkampene siden vi har hatt mange spillere i kampform, så opplever vi nå at svensken kjører på med spillere uten både form, kamptrening m.m.

De aller fleste utenlandsproffene våre er i ganske god form (se runden i går feks). Den offensive sekseren vår bør være: Ødegaard, Norman, Berge, Moi, Haaland og Sørloth. I tillegg har vi Thorsby, Hauge og King som gode utfordrere. Av de er det bare Ødegaard (skadeplaget) og King (rotete klubbsituasjon) som ikke har spilt klink fast (Hauge i overgang mellom hjemlig liga og Milan). Om noen mener at vi skal kjøre med Eirik Hestad hver gang Ødegaard har stått over en kamp eller to, så får det stå for vedkommendes regning.

Dypdykk

Dypdykk
25.10.20 10:17

I tillegg har vi jo Selnæs, som er forhindret pga coronarestriksjonene.

Kaizen

Kaizen
25.10.20 14:34

Dypdykk: Ta en titt på alle gjennomspillene Haaland fikk av Eirik Hestad i 2018 sesongen, så forstår du at de to spillerne har en spesiell link som også landslaget kan nyte godt av.  Haaland fikk ikke eneste pasning å jobbe med mot Serbia, så den type relasjoner kan være gull verdt. Du klarer fortsatt ikke å argumentere hvorfor en spiller skal spille, annet enn at de spiller i en liga utenfor Norge.

Slik jeg ser det har du akkurat samme tankegods som Lagerback. Et tankegods som blant annet innebærer at du må spille i andre land for å være god nok. En holdning som er totalt drepende for mye av det fantastiske arbeidet som foregår i norsk fotball. At Bodø/Glimt nesten slo ut Milan på hjemmebane i Italia med ballbesittende fotball er et rett og slett et langt skritt fremover. Men når vi har krefter i NFF som ikke makter å ta disse prestasjonene innover seg, så blir vi stående på stedet hvil. At formløse spillere uten klubber,samt spillere som ikke engang er på benken i sine klubber prioriteres mot Serbia foran spillere som viser storform, blir da et godt bilde på at Lagerback er inkompetent. 

(Innlegget ble redigert 25.10.20 14:37)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg