Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny rasismesak i Eliteserien

NYTT TEMA
Haakon3

Haakon3
20.10.20 09:22

Her må et felles og tydelig reglement på plass asap. Det kan ikke være slik at reaksjoner strekker seg fra ett år til livstid avhengig av hvilken klubb og ikke minst når det skjer. Akkurat nå, for eksempel, er en veldig dårlig timing for å kalle noen apekatt.

jackblack

jackblack
20.10.20 09:43
FjodorDVD: Hørte på radio at det blir politisak også. Politiet har anmeldt forholdet selv. Nå synes jeg det går PK-sport i dette. Det hadde holdt med et års utestengelse.

PK sport? 

Rasistiske yttringer er forbudt med lov i dette landet og Politiet står fritt til å anmelde de de ønsker. Så er det opp til rettsvesenet å bedømme hva slags straff vedkommende får. 

Et år er en ynkelig utestengelse. 

Kalle73

Kalle73
20.10.20 10:03
Haakon3: Her må et felles og tydelig reglement på plass asap. Det kan ikke være slik at reaksjoner strekker seg fra ett år til livstid avhengig av hvilken klubb og ikke minst når det skjer. Akkurat nå, for eksempel, er en veldig dårlig timing for å kalle noen apekatt.

Tja, ingenting hindrer en klubb fra å ha eget reglement for slikt. Og gjerne utestengelse for livet for min del. Har du ikke en innebygd blokk mot å skrike rasistisk piss til folk på kamp så er du med 99% sikkerhet en rasist. Normale folk uten den slags tilbøyeligheter skriker ikke slikt på måfå i affekt. At vedkommende klarer å gjøre det i en serierunde hvor det markeres noe så til de grader mot rasisme understreker jo bare tankegangen der i gården må være noe så til de grader feil.

PapaSmurf

PapaSmurf
20.10.20 10:47

Isolert sett er jeg enig i at en utestengelse ut neste sesong er en grei straff for en slik forseelse. 

Men her må man se ting i sammenheng. 

- Det var en vakt som ropte

- Dette ropet kom runden etter at nøyaktig samme rop skapte opprør i norsk fotball. 

- Og dette ropet kom samme dag som norsk fotball kjørte i gang sin kampanje mot rasisme. Det var fokus på dette før og under kamp. 

Om man ikke slår hardt ned på dette nå så vil hele den nye kampanjen spille fallitt. 

Men det er jo ganske enkelt. Slutt å komme med rasistiske tilrop. Da får du gå på kamp. 

DietCoke

DietCoke
20.10.20 11:26
PapaSmurf: Men det er jo ganske enkelt. Slutt å komme med rasistiske tilrop. Da får du gå på kamp.

Ikke hvis du allerede er utestengt på livstid. Da er det bare å fortsette. Konsekvensene er antagelig få sånn i gjennomsnitt.

(Innlegget ble redigert 20.10.20 11:26)

PapaSmurf

PapaSmurf
20.10.20 11:50
DietCoke: Ikke hvis du allerede er utestengt på livstid. Da er det bare å fortsette. Konsekvensene er antagelig få sånn i gjennomsnitt.

Jeg forstår hva du sier. 

Men er det en periode man virkelig ikke skal rope noe slikt så er det nå. Selv om det alltid er feil med rasisme så er det ekstra feil akkurat nå med det fokuset som er på dette. Og npr jeg sier ekstra feil, så tenker jeg på at det vil straffes hardere enn om det ikke var satt fokus på dette.

Selv er jeg litt nervøs. For et av mine faste uttrykk er svarte f**n!(sensureres på grunn av autosletting fra VGDs side) Det bruker jeg når jeg slår meg eller noen bommer på mål uansett hudfarge. Om en mørkhudet bommer på mål og jeg roper dette, er det da rasistisk selv om det for meg er et generelt uttrykk?

(Innlegget ble redigert 20.10.20 11:51)

seriemester2013

seriemester2013
20.10.20 12:07
PapaSmurf: Om en mørkhudet bommer på mål og jeg roper dette, er det da rasistisk selv om det for meg er et generelt uttrykk?

Skjønner ikke spørsmålet, hvis du legger til svarte f**n så mulig det hadde blitt reaksjoner, dette er et utrykk jeg gjerne bruker når jeg blir skikkelig forbanna, tenker jeg må prøve å holde meg til ditt enkle isteden, det kan ikke misforstås som rasistisk

PapaSmurf

PapaSmurf
20.10.20 12:27
seriemester2013: Skjønner ikke spørsmålet, hvis du legger til svarte f**n så mulig det hadde blitt reaksjoner, dette er et utrykk jeg gjerne bruker når jeg blir skikkelig forbanna, tenker jeg må prøve å holde meg til ditt enkle isteden, det kan ikke misforstås som rasistisk

Nå tror jeg du leste feil. For det er det samme uttrykket vi bruker :) 

(Innlegget ble redigert 20.10.20 12:28)

Sulfat

Sulfat
20.10.20 13:38

Svarte f**n er ikke greit. Neste gang roper du "kulørte f**n".

DietCoke

DietCoke
20.10.20 13:56
Sulfat: Svarte f**n er ikke greit. Neste gang roper du "kulørte f**n".

Dette virker som en ypperlig anledning til å dra igang er-svart-en-farge-diskusjonen igjen.

Eller kanskje ikke.

DietCoke

DietCoke
20.10.20 14:04
PapaSmurf: Men er det en periode man virkelig ikke skal rope noe slikt så er det nå.

Det er ingen uenighet om at timingen til denne vakta var usedvanlig og bemerkelsesverdig dårlig, og det er helt nødvendig å statuere et eksempel. Dog bør man etterstrebe å statuere eksempler til etterfølgelse.

Selv er jeg litt nervøs. For et av mine faste uttrykk er svarte f**n!(sensureres på grunn av autosletting fra VGDs side)

Du risikerer livsvarig korsfestelse. Sikkert best å bli sittende foran fjernsynet til det er nok folk på stadion til at slikt drukner i bakgrunnsstøy.

PapaSmurf

PapaSmurf
20.10.20 14:15
DietCoke: Selv er jeg litt nervøs. For et av mine faste uttrykk er svarte f**n!(sensureres på grunn av autosletting fra VGDs side) Du risikerer livsvarig korsfestelse. Sikkert best å bli sittende foran fjernsynet til det er nok folk på stadion til at slikt drukner i bakgrunnsstøy.

Ja, forskjellen er dog at jeg ikke roper noe som utvetydig kan tolkes rasistisk. 

sexxes

sexxes
20.10.20 14:16
PapaSmurf: Selv er jeg litt nervøs. For et av mine faste uttrykk er svarte f**n!(sensureres på grunn av autosletting fra VGDs side) Det bruker jeg når jeg slår meg eller noen bommer på mål uansett hudfarge. Om en mørkhudet bommer på mål og jeg roper dette, er det da rasistisk selv om det for meg er et generelt uttrykk?

Her har du noe av problemet for du er jo ingen rasist? Allikevel kan du risikere at en gruppe mennesker stempler deg som det kun pga. dette uttrykket.

Jeg har vokst opp med at apekatt var et generelt ord for tullete oppførsel og/eller herming. Husker jeg ikke helt feil hadde vi noen supportere i klubben (noen av dem ble vel også utestengt en periode) som ble kalt for apekatter med et banneord foran, og er vel noen som sikkert har sagt det til en lillebror/lillesøster. Kan jo også sies litt penere. Det må dog sies at ingen av disse supporterne var mørkhudete.

Så om en person kommer med et uttrykk som oppfattes rasistisk så er det nødvendigvis ikke ment sånn. Det må ses i sammenheng. Nå vet jeg ikke om det var noe spesielt i forbindelse med situasjonen i Sandefjord, og en frivillig skal uansett ikke rope til spillerne. Så sånt sett greit at han fjernes.

Og hvor mørk i huden må en være for at det skal kalles rasisme (ja, finnes rasisme andre veien også, og har for så vidt opplevd det, men det blir for komplisert her)? Faren min var f. eks. ganske mørk i huden uten å ha gener utenfor Nord-Europa. Kunne sikkert forveksles med en fra Iran.

Uansett er det vel i dag greit at lurer du på om et ord/uttrykk er greit å komme med, så dropper du det.

Klovn er vel ordet som kan benyttes istedenfor apekatt, og i andre sammenhenger får man bruke hermegås?

PapaSmurf

PapaSmurf
20.10.20 14:20
sexxes: Uansett er det vel i dag greit at lurer du på om et ord/uttrykk er greit å komme med, så dropper du

Ja, men man rekker ikke alltid ta en internrevisjon av sine utbrudd :)

seriemester2013

seriemester2013
20.10.20 14:22
PapaSmurf: Nå tror jeg du leste feil. For det er det samme uttrykket vi bruker :)

Pokker, du tok med der, jeg leste ikke svarte foran, og skjønte derfor ikke hvorfor du stilte spørsmålet, snakk om å være ordblind da...

MrSimon

MrSimon
20.10.20 14:44
seriemester2013: du legger til svarte f**n

Uttrykket "Svarte faen" tviler jeg har noe med hudfarge å gjøre.  Det var nok benyttet lenge før en innfødt afrikaner satte sin fot i Norge. Er nok hentet fra det mørke dypet i "Helvete" og henviser etter min oppfatning til Djevelen selv.

DietCoke

DietCoke
20.10.20 14:56
MrSimon: Er nok hentet fra det mørke dypet i "Helvete" og henviser etter min oppfatning til Djevelen selv.

Dette stemmer nok, men det hindrer neppe enkelte i å oppfatte det rasistisk gitt muligheten.

Peik99

Peik99
20.10.20 18:34

Dumt gjort mht det i Ålesund og Sandefjord. Jævla same er et vanlig uttrykk som nord-norske spillere får høre i Sør-Norge. Det er kanskje greit?

(Innlegget ble redigert 20.10.20 18:36)

monterosa

monterosa
20.10.20 20:01
Danil: a, og aller værst er de som blir krenket av at andre blir krenket. Altså sånne som deg.Gjerne lettkrenka folk langt til høyre

Nei jeg blir ikke krenket. Men det blir så tullete at man lager stor oppstand over bagateller i dette samfunnet hele tiden. Det betyr bare at vi har det for godt når vi må henge oss opp i bagateller.

monterosa

monterosa
20.10.20 20:09
Sulfat: Ikke om en mor kaller poden som er flink å klatre i trær en liten apekatt, nei. Det har noe med kontekst og intensjon bak ordene, kanskje?

Apekatt kan også bli brukt om en person med hvit hudfarge som er full av ugagnspåfunn eller morsomheter. Apekatt er ikke forbeholdt fargede personer. Apekatter er ofte morsomme dyr med spenstig fysikk. Er jo bare gøy å bli kalla apekatt. Så jeg ser absolutt ikke noe problem med ordet apekatt.

jackblack

jackblack
20.10.20 20:18
monterosa: Apekatt kan også bli brukt om en person med hvit hudfarge som er full av ugagnspåfunn eller morsomheter. Apekatt er ikke forbeholdt fargede personer. Apekatter er ofte morsomme dyr med spenstig fysikk. Er jo bare gøy å bli kalla apekatt. Så jeg ser absolutt ikke noe problem med ordet apekatt.

dagens dummeste utsagn. 

i dette tilfellet mente ikke vakten at Camara var en morsom figur med spenstig fysikk. 

monterosa

monterosa
20.10.20 20:46
jackblack: dagens dummeste utsagn. i dette tilfellet mente ikke vakten at Camara var en morsom figur med spenstig fysik

Jeg hadde tatt det som et kompliment.

jackblack

jackblack
20.10.20 22:11
monterosa: Jeg hadde tatt det som et kompliment.

nett-troll pleier sjelden å være sannferdige.

Deila

Deila
26.10.20 12:00

Ny rasismesak denne runden dessverre. Denne gangen fra en fra en Start-supporter.

Dewaz

Dewaz
26.10.20 12:29

Elendig. Sliter med å forstå at det finnes mennesker med så lite tankevirksomhet i topplokket. Primitivt søppelfolk.

Utestengelse på livstid fra norske fotballarenaer + anmeldelse bør være standarden for slik oppførsel i Norge.

madiba

madiba
26.10.20 20:46
PapaSmurf: Rasisme, klapse damer på stumpen og homohets var vanligere før

Si meg, når var det greit å klapse damer på baken? Jeg har hørt historier fra Kairo om dette, og visstnok var Yassir Arrafat en som var kjent for dette. Men i min verden har det aldri vært greit.

Når det er sagt. Idretten har en kampanje mot rasisme, men ingen god strategi for å jobbe med de som roper ut Apekatt, jævla soper osv. 

Det er som Yngvar Nrk trenings guru og Dag Eilef Fagermo er inne på. La de fortsatt være med enten det er frivillige vaffelselgere eller spillere, folk må få anledning til å si unnskyld og så gå videre. De skal tross alt fortsatt være en del av samfunnet.

PapaSmurf

PapaSmurf
27.10.20 11:10
madiba: Når det er sagt. Idretten har en kampanje mot rasisme, men ingen god strategi for å jobbe med de som roper ut Apekatt, jævla soper osv.  Det er som Yngvar Nrk trenings guru og Dag Eilef Fagermo er inne på. La de fortsatt være med enten det er frivillige vaffelselgere eller spillere, folk må få anledning til å si unnskyld og så gå videre. De skal tross alt fortsatt være en del av samfunnet.

Det holder ikke å si unnskyld. 

De må få en god karantene. 60 kamper på han supporteren fra Kristiansand ser jeg. 

Han vakten som var i Sandefjord bør straffes hardere. På grunn av sitt verv. Kanskje 120 kamper. 

GiPazzini_85

GiPazzini_85
27.10.20 11:16
Deila: Ny rasismesak denne runden dessverre. Denne gangen fra en fra en Start-supporter.

"– Det er viktig at prosessen rundt disse tingene er ryddig. Det som er enda viktigere, er å få frem at klubben tar fullstendig avstand fra den type meninger."

Hahaha. Det var tydeligvis viktigst.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
27.10.20 11:17
PapaSmurf: De må få en god karantene. 60 kamper på han supporteren fra Kristiansand ser jeg. Han vakten som var i Sandefjord bør straffes hardere. På grunn av sitt verv. Kanskje 120 kamper.

Hva slags tidligere straffeutmåling baserer du deg på her? Eller er det bare en moralistisk pekefinger og ønske om straff som slår inn her?

GiPazzini_85

GiPazzini_85
27.10.20 11:20
monterosa: Apekatt kan også bli brukt om en person med hvit hudfarge som er full av ugagnspåfunn eller morsomheter.

"Apekatt" som generelt ufarlig skjellsord er jo også geografisk betinget. Så at "apekatt" kan bli brukt langs f.eks bibelbeltet i mye større grad enn ellers hvor "rasshøl" og mer vulgære skjellsord er vanlig, er en betimelig påstand sånn generelt sett selv om det i nevnte sak kan ha en annen betydning.

(Innlegget ble redigert 27.10.20 11:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg