Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strømsgodset 2021

NYTT TEMA
HLund

HLund
08.04.21 12:34
Dimmi: Det virker som om den delen av denne saken er helt likegyldig for den verste lynsjemobben her.

Nei, men jeg reagerer på bagatelliseringen fra visse når man f.eks. kaller det flåsete. Det er flere hakk over det i min bok. Til og med styrelederen i Godset kalte det det, og da har man et problem. Da er man seg ikke sitt ansvar bevisst. Jeg synes heller ikke man skal fremstille Pedersen som noe slags offer om han har sagt dette. Ja, det er kjipt for ham om han mister jobben og det trykket som er nå, men som leder for en (relativt) stor fotballklubb må man faktisk regne med det. Om han har sagt dette, vil det ikke være noe å si på at han mister jobben. Og om det fører til at han vil slite med å få jobber i fremtiden, så kan han bare skylde seg selv for det strengt tatt. Det er fort konsekvensen av å si rasistiske ting (flere ganger). Selvsagt alltid med forbehold om at han har sagt dette. Hvis han ikke har sagt det, er det i min bok en svært skitten svertekampanje som er omtrent like ille. Men det får tiden vise.

Dimmi

Dimmi
08.04.21 12:34
Solvgutt1: Kunne hatt sympati med Pedersen hvis det ikke var for denne.

Ja, den var svært uklok, og garantert provoserende for de som føler seg rammet i denne saken.

daniekr

daniekr
08.04.21 12:39
Solvgutt1: Kunne hatt sympati med Pedersen hvis det ikke var for denne.

Enig i det, det ga en litt dårlig smak når han gikk ut så vanvittig selvsikkert.

Tenkte først at det var utløp for en enorm lettelse, men det kan jo selvsagt også være noe betegnende for framtoningen generelt, det er jo så mange andre måter han kunne uttrykt seg i media på om dette - først og fremst mer ydmykt.

Passport

Passport
08.04.21 12:43
daniekr: det er jo så mange andre måter han kunne uttrykt seg i media på om dette - først og fremst mer ydmykt.

Det kan tenkes at denne situasjonen kunne vært løst ved en annen innstilling fra HP. 

(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:44)

Daltrey

Daltrey
08.04.21 12:43

Nå er både VG og NRK støvsugd for Pedersen-stoff, er mytteriet avdekket?

Superteale

Superteale
08.04.21 12:58

Etter et tidligere moderert bort innlegg forsøker jeg å pakke det inn mer politisk korrekt, men med mindre brodd og sarkasme.

Vi bruker fortsatt begrep som svarte-per, er det innafor?

Rune Bratseth ble i Tyskland kalt der Elch (Elgen), er det rasisme på linje med monkey?

I Fugleberget stor jeg og sang "Get your ti#2s out for the lads" og "alle damer er prostituerte" og jeg har til og med glant rett ned i kløfta på et ukjent antall damer på Backyard, Henriks og Gunnars.

Bør jeg legge meg flat i media og unnskylde min umodne oppførsel til alle kvinner der ute som sliter med senskader etter det jeg gjorde?

Jeg trenger noen med et 2020-kalibrert moralsk kompass som veileder meg gjennom livet herfra og ut, er det noen som kan tenke seg oppgaven?

Ps Jeg har også spist mat med B£ack Boy krydder og spist n@g3r-boller (uten skalldyrsmak)

(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:59)

siggi76

siggi76
08.04.21 13:05
stc887: Krenkehysteriet kjenner ingen grenser men det er jaggu faen meg lett å dra den andre veien at folk krenkes for alt når det faktisk er noe ugret så ender det opp med at man sitter på hver sin tue og skriker til hverandre til man blir blå i tryne

Jeg er enig her, men anser det som et enda større problem at det i vår lettkrenkelige tid er så lett å kaste drittpakker mot personer man har et problem med.

Solvgutt1

Solvgutt1
08.04.21 13:12
Superteale: I Fugleberget stor jeg og sang "Get your ti#2s out for the lads" og "alle damer er prostituerte" og jeg har til og med glant rett ned i kløfta på et ukjent antall damer på Backyard, Henriks og Gunnars. Bør jeg legge meg flat i media og unnskylde min umodne oppførsel til alle kvinner der ute som sliter med senskader etter det jeg gjorde? Jeg trenger noen med et 2020-kalibrert moralsk kompass som veileder meg gjennom livet herfra og ut, er det noen som kan tenke seg oppgaven?

Du høres ikke ut som en jeg ville hatt som leder i alle fall og hadde du gjort dette på en arbeidsplass hadde du nok fått beskjed om å justere oppførselen din, eller finne deg en ny jobb. 

FatOldSun_1

FatOldSun_1
08.04.21 13:21

Siden spillerne nå venter på styret, er det da sånn å forstå at dersom styret sparker Pedersen m.fl (og eventuelt avsetter seg selv), så kommer ikke spillerne med sin uttalelse? Siden de da har fått det som de ville? 

RamGuy

RamGuy
08.04.21 13:25
HLund: Selvsagt alltid med forbehold om at han har sagt dette. Hvis han ikke har sagt det, er det i min bok en svært skitten svertekampanje som er omtrent like ille. Men det får tiden vise.

Omtrent like ille? Om det er en svertekampanje fra diverse spillere i spillergruppa som prøver å kuppe hovedtrener og store deler av styret som forsøker å utnytte påstander om rasisme hvor man går ut og får enkeltpersoner hengt ut i media på denne måten så vil jeg vel påstå at det faktisk er verre. Men dette blir jo bare enda mer synsing så det er jo ingen grunn til å sitte å dra strikken i den ene eller andre retningen.

Superteale

Superteale
08.04.21 13:34
Solvgutt1: Du høres ikke ut som en jeg ville hatt som leder i alle fall og hadde du gjort dette på en arbeidsplass hadde du nok fått beskjed om å justere oppførselen din, eller finne deg en ny jobb.

Nå vet jeg ikke hvor oppdatert du er på supporterhistorie i Drammen og hvor bevandret du er i Drammens natteliv, men de som har noen år på ræva ser at dette er episoder fra tidlig 90-tall da undertegnede var ca 18 år og sneik seg inn med falsk leg. Så jeg håper at disse episodene er "foreldet" i dagens moralregnskap.

RamGuy

RamGuy
08.04.21 13:38

Er helt enig med Roedgata her. Om disse ordene faktisk har blitt tatt i bruk så er det en så latterlig unødvendig og idiotisk situasjon å sette seg selv i. Det hersker det vel ingen som helst tvil om. Det er jo dog ikke ensbetydende med at du skal bli svartmalt og hengt ut i alle aviser rundt om i landet, på sosiale medier og at du umiddelbart skal miste jobben.

N-ordet er jo nokså ubestridt. Men en generell oppfatning om at man skal la være å bruke ord, uttrykk og benevnelser så fort enkelte uttrykker misnøye ved det hvor det finnes alternativer er jeg ikke enig i. Det burde foreligge visse kriterier til grunn her. I disse tilfellene så er det jo ganske så opplagte og åpenbare grunner som gjør saken temmelig enkel. Men at man skal gå bort ifra ord og uttrykk bare fordi noen skulle vise misnøye blir å dra strikken for langt igjen. Når man passerer en viss alder så forventes det faktisk at man skal takle og tåle visse ting så litt takhøyde må man kunne forvente i det voksne liv. Det blir fryktelig vanskelig med et samfunn hvor Ola og Kari Nordmann kan fritt frem diktere hvilke ord og uttrykk de finner upassende og ikke som et helt samfunn må forholde seg til.

Men det blir jo fort et helt annet tema og diskusjon.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:39)

Superteale

Superteale
08.04.21 13:39
Roedgata: Nei, og det er ganske selvinnlysende, spør du meg. Bratseth ble kalt Elgen fordi han var høy og litt slentrete i stilen. Monkey har blitt brukt nedsettende om svarte i generasjoner og impliserer at de er dumme og enkle.  Sorry, det ligger milevis fra hverandre. Det er mitt første og eneste innlegg knytta til relativisering og "hva med hvite som blir kalt x" Det er ei myr av en diskusjon som man aldri kommer seg ut av uten et "politisk korrekt-", eller "woke-stempel" i panna. For min del er det vanskelig å forstå dem som insisterer på å fortsatt bruke ord som neger, apekatt etc., bare fordi det stod i ordboka i 1953. Hvis noen, eller en gruppe, ikke liker en merkelapp eller beskrivelse, og det finnes alternativer, hvorfor ikke bare gi faen i å bruke ordet - av vanlig høfflighet, om ikke annet?

Joda, jeg er enig i at det er moralsk forkastelig og overhodet ikke beskrivelser jeg selv ville brukt.

Men jeg er fremdeles usikker på om utsagnene HP har kommet med er selvstendig oppsigelsesgrunn rent juridisk.

Jeg tror ikke arbeidsmiljøloven vektlegger manglende tillit hos kunder, sponsorer og spillere i like stor grad som det er kultur for innen fotballen.....

Frenemy

Frenemy
08.04.21 13:41
Superteale: Nå vet jeg ikke hvor oppdatert du er på supporterhistorie i Drammen og hvor bevandret du er i Drammens natteliv, men de som har noen år på ræva ser at dette er episoder fra tidlig 90-tall da undertegnede var ca 18 år og sneik seg inn med falsk leg. Så jeg håper at disse episodene er "foreldet" i dagens moralregnskap.

Nå er vel det litt av poenget også. Vi har kommet lenger. Hadde du oppført deg slik i dag så hadde det nok blitt bemerket. Hadde du oppført seg slik i dag mens du var leder tviler jeg på at folk ikke hadde satt særlig høye odds på deg ut året.

Profilert lederpersonlighet avbildet mens han glaner på pupper og synger 'alle kvinnfolk er horer' hadde vel vært en grei skandale i dag. Med god grunn. 

RamGuy

RamGuy
08.04.21 13:46
Superteale: Men jeg er fremdeles usikker på om utsagnene HP har kommet med er selvstendig oppsigelsesgrunn rent juridisk. Jeg tror ikke arbeidsmiljøloven vektlegger manglende tillit hos kunder, sponsorer og spillere i like stor grad som det er kultur for innen fotballen.....

Som jo naturligvis er et kjempeviktig tema oppi det hele. Og ikke minst er dette et kjempeviktig tema før man skal begynne å svartmale ledelsen for manglende tiltak.

Det er ikke sånn at du bare kan kaste ansatte på dør i Norge. Og det kan være aldri så dårlig oppførsel inne i bildet. Finnes det ikke tilstrekkelig med håndfaste bevis så styret og klubben har sitt på det tørre så kan ikke de som en norsk arbeidsgiver bare kaste sin hovedtrener på dør sånn helt uten videre.

Akkurat i fotballyrket så er jo det å få sparken noe mer vanlig sammenlignet med ellers i samfunnet. Og om Strømsgodset hadde hatt råd til å gi Pedersen en god sluttpakke så kunne de sikkert klart å forhandlet seg frem til noe uten at det må bli fullstendig galimatias i norsk presse og på sosiale medier som sikkert alle ville vært tjent med.

Men etter det jeg forstår så har ikke klubben økonomi til å håndtere en skikkelig sluttpakke. Ergo sitter jo ledelsen i en skikkelig skvis hvor de ikke kan få til en løsning som kanskje ville være best og mest skånsom for alle parter. Skal de da kvitte seg med hovedtrener så må de faktisk ha tilstrekkelig med grunnlag til det om de ikke vil sitte med et helvete av en rettssak i etterkant som de vel da neppe har råd tid.

Likefullt så sitter det folk som tilsynelatende skal svartmale halve styret og det er ikke måte på uten å faktisk ha noe grunnlag for å vurdere situasjonen som de eventuelt har blitt satt i.

Alt dette er jo bare igjen med på å understreke hvor håpløst det er å sitte å vurdere noe som helst her når man ikke sitter med god nok oversikt eller konkret nok informasjon med nødvendig kontekst. Det er små nyanse forskjeller her som vil ha stor betydning for hvorvidt en person som har vært involvert i prosessen her fremstår som fullstendig inkompetent, eller som en person som har blitt satt i en nærmest umulig situasjon og forsøkt å gjøre det beste ut av det.

BigGeorge

BigGeorge
08.04.21 13:49

Aldri bra når folk lytter til sin indre Adolf.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
08.04.21 13:50

Nå må det skje noe snart. Kjedelig med denne stillheten.

daniekr

daniekr
08.04.21 13:55
oddvar_kjempebra: Nå må det skje noe snart. Kjedelig med denne stillheten.

Just in: Ifølge spillertalsmann Jonathan Parr er det feil at spillerne skal ha krevd trener Pedersens avgang, slik flere medier meldte onsdag.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:56)

FranciscoM

FranciscoM
08.04.21 13:58

Superteale, andre kan ikke stilles ansvarlig for å gjøre folk av deg. Du kommer langt med alminnelig folkeskikk. 

Yourexperiencemaydiffer

Superteale: Bør jeg legge meg flat i media og unnskylde min umodne oppførsel til alle kvinner der ute som sliter med senskader etter det jeg gjorde? Jeg trenger noen med et 2020-kalibrert moralsk kompass som veileder meg gjennom livet herfra og ut, er det noen som kan tenke seg oppgaven?

Men du skjønner at dette ikke handler om hva Henrik Pedersen bedrev på 90-tallet?

arto

arto
08.04.21 14:13
daniekr: Just in: Ifølge spillertalsmann Jonathan Parr er det feil at spillerne skal ha krevd trener Pedersens avgang, slik flere medier meldte onsdag.

En trening med Wibe-Lund var nok til å få spillerne til å snu :-)
(spøk)

Dimmi

Dimmi
08.04.21 14:14
arto: En trening med Wibe-Lund var nok til å få spillerne til å snu :-)
(spøk)

Dagens! :)

Toetoe244

Toetoe244
08.04.21 14:19
daniekr: Just in: Ifølge spillertalsmann Jonathan Parr er det feil at spillerne skal ha krevd trener Pedersens avgang, slik flere medier meldte onsdag.

Hæ?

Mefistofeles

Mefistofeles
08.04.21 14:23
RamGuy: Men en generell oppfatning om at man skal la være å bruke ord, uttrykk og benevnelser så fort enkelte uttrykker misnøye ved det hvor det finnes alternativer er jeg ikke enig i. Det burde foreligge visse kriterier til grunn her. I disse tilfellene så er det jo ganske så opplagte og åpenbare grunner som gjør saken temmelig enkel. Men at man skal gå bort ifra ord og uttrykk bare fordi noen skulle vise misnøye blir å dra strikken for langt igjen. Når man passerer en viss alder så forventes det faktisk at man skal takle og tåle visse ting så litt takhøyde må man kunne forvente i det voksne liv. Det blir fryktelig vanskelig med et samfunn hvor Ola og Kari Nordmann kan fritt frem diktere hvilke ord og uttrykk de finner upassende og ikke som et helt samfunn må forholde seg til.

Det er så tilforlatelig å tenke på det som det her, men jeg mener det bommer på det egentlige problemet. Dersom du gjør eller sier noe som irriterer meg og jeg ber deg slutte, gjør jeg det ikke for å ta fra deg "friheten" til å være deg. Jeg gjør det fordi det av ulike grunner er ubehagelig for meg, grunner som du ikke nødvendigvis kjenner eller forstår. Egentlig er dette uavhengig av akkurat hva som blir sagt. Da koker det hele ned til om man vil "stå på sitt" eller om man vil ta hensyn til andre mennesker. Så er det ulike alvorlighetsgrader her ifht hvordan storsamfunnet kan og vil reagere, men alle disse problemstillingene er egentlig bare varianter av hvorvidt man vil bryte Kardemommeloven eller ikke. 

Personlig tror og håper jeg at saker som denne kan bidra til at flere sier fra og at flere blir bevisst det ansvaret man har i interaksjoner med andre mennesker. For all del, si hva man vil, men respekter når folk gir beskjed om ting de finner upassende. Uavhengig av om det er n*****bodies eller poteter man snakker om. 

(Innlegget ble redigert 08.04.21 14:24)

Frenemy

Frenemy
08.04.21 14:23

Og forvirringen øker... eh?

Dimmi

Dimmi
08.04.21 14:25
Toetoe244: Hæ?

Overhodet ikke overrasket når man ser på hyppigheten av "i følge en av spillerne" i artiklene til TV2 og Nettavisen.

thomzi

thomzi
08.04.21 14:33

Nettavisen spesielt bidrar jo åpenbart til å ødelegge HP sin videre karriere, uansett utfall. 

petterMEDp

petterMEDp
08.04.21 14:51

Keita er nå observert i Drammen, blir visst ny styreleder

daniekr

daniekr
08.04.21 14:52

Noe godt kom ut av denne saken, forumlegender returnerer

JOlsen

JOlsen
08.04.21 14:55

Dette er påstand mot påstand. Og hvem snakker sant? HP må få forsvare seg mot anklagene. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg