Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø oppfordrer til boikott av VM 2022

NYTT TEMA
TexMurphy

TexMurphy
05.03.21 19:58
PapaSmurf: Så du ser ikke det merkelige i at stater i Midt-Østen er det muslimene kaller haram, mens stater på samme skurkenivå ikke får samme pes?

Tja, hadde det vært mulig skulle jeg gjerne skrudd tiden tilbake, funnet en tilsvarende aksjon og støttet denne både på det forrige VM, og OL i de nevnte nasjonene. Jeg har blitt noen år eldre, forhåpentligvis har det betydd at jeg bryr meg litt mer om andre og litt mindre om meg selv enn hva jeg gjorde de forrige anledningene.

Men jeg forstår fortsatt ikke hva dette har å bety i forhold til hva som er riktig å gjøre i dag? Mener du virkelig at lista aldri kan legges høyere enn hva man har gjort tidligere i livet?

PapaSmurf

PapaSmurf
05.03.21 20:07
TexMurphy: Men jeg forstår fortsatt ikke hva dette har å bety i forhold til hva som er riktig å gjøre i dag? Mener du virkelig at lista aldri kan legges høyere enn hva man har gjort tidligere i livet?

Jo absolutt. 

Men dette ser vi jo nå for tiden også. F.eks da Pellegrino gikk til Saudi-Arabia nylig. sosiale medier og VGD eksploderte. Bohinen gikk til CSKA Moskva, ikke en sjel roper om mennneskerettigheter. Ulvestad går til Kina, ikke et pip. For meg er det kjemperart.

Det er ett eller annet med det området som terger folk mer enn andre skurkeområder. Og jeg sliter med å forstå hvorfor.

Jeg er ikke kjempenegativ til boikott, jeg tror bare ikke det er veien å gå om målet er å gjøre livet bedre for de som bor der. Jeg er 55-45 pro påvirkning vs. boikott om jeg skal forsøke å sette alternativene opp mot hverandre. 

(Innlegget ble redigert 05.03.21 20:14)

TexMurphy

TexMurphy
05.03.21 20:19

Personlig så synes jeg ikke man kan forvente at enkeltpersoner alene skal stå for boikott av regimer (og ofre noe som sikkert på lang vei trygger den økonomiske framtiden). Det gjelder både Bohinen og Pellegrino (og siden jeg ikke har skrevet noe om noen av de, sliter jeg fortsatt litt med å se relevansen i det du svarer). At vi derimot kan stå opp kollektivt, har jeg ingen problemer med.

Jeg mener fortsatt at det er førsteklasses whataboutism å kontre et jat til boikott med "hvorfor sier du ikke det samme når spillere selges til Russland eller Kina". Hva med at vi på ulike måter prøver å finne tiltak som utfordrer alle regimene?

Til slutt er det rimelig håpløst å diskutere sånt på et fotballforum, fordi til syvende og sist så er det fortsatt fotballfølelser som styrer det meste som blir skrevet her inne...

Arggg

Arggg
05.03.21 20:21

Jeg tror mye av grunnen til at Qatar og andre gulfstater rammes så voldsomt mye mer av kritikk er PSG, City og annen sportsvasking. Vi fotballfans hater hva rike eiere har gjort med sporten vår. Jeg hater det selv, og ser knapt CL lenger. 

Den forakten mot pengenes innblanding i fotballen går da også utover landene i seg selv, og bikker til og med noen ganger over. Folk misliker så intenst gulflandene allerede og hva de gjør med fotballen, så da blir det liksom ikke så vanskelig å kaste all kritisk sans på båten og tro at hver fjerde VM-arbeider har dødd. 

Dessuten finnes det ikke noen i Norge som liker disse landene og vil forsvare dem. Det kan man jo si er naturlig nok, men land som Russland, Kina og Israel har en skare av klakører som er på plass ved den minste kritikk. Det gjør at sinnssvake påstander, slik som Qatar rammes av, blir imøtegått.

Russland og Kina er også større og mer kjente, så vi blir ikke like provoserte hvis de bryter reglene eller blander seg inn i sporten vi elsker. Qatar derimot er nyrikt og harry, og gamle penger hater alltid nye penger. 

Champis

Champis
05.03.21 20:31
Anelka2: At dette tulleVM’et skal spilles i jula er alene grunn nok til at Qatar aldri skulle fått lov å arrangere dette.

Så skal det ikke spilles i jula, men.

clavin

clavin
05.03.21 20:32
TexMurphy: At vi derimot kan stå opp kollektivt, har jeg ingen problemer med.

Du mener at enkeltindivider ikke kan "kritiseres" for valgene de gjør, men har ingen problemer med at vi "kollektivt" skal stå opp. Har du tenkt på at dette "kollektivet" rammer ikke Norge som nasjon i særlig stor grad, men visse grupperinger som rammes uforholdsmessig hardt? De som rammes er blant annet spillere og de supporterne som dette virkelig betyr noe for, og dette er altså "kollektivet" som du beskriver det.

Og alt dette skal ofres for at du og dine like skal føle at dere har en glorie over hodet. Dere ofrer absolutt ingenting selv, men det er altså dette "kollektivet" som dere skyver foran dere. Ikke har det noen nytteverdi heller, og det er direkte urimelig at en eneste nasjon alene skal måtte ta denne byrden.

Om det forøvrig var din egen klubb som hadde kvalifisert seg for CL, og som det ble hevdet at burde boikotte av lignende årsaker, så hadde nok pipa fått en annen låt.

Anelka2

Anelka2
05.03.21 21:16
Champis: Så skal det ikke spilles i jula, men.

Småpirk...du skjønner hva jeg mener. 

TexMurphy

TexMurphy
05.03.21 21:36
clavin: Du mener at enkeltindivider ikke kan "kritiseres" for valgene de gjør, men har ingen problemer med at vi "kollektivt" skal stå opp. Har du tenkt på at dette "kollektivet" rammer ikke Norge som nasjon i særlig stor grad, men visse grupperinger som rammes uforholdsmessig hardt? De som rammes er blant annet spillere og de supporterne som dette virkelig betyr noe for, og dette er altså "kollektivet" som du beskriver det. Og alt dette skal ofres for at du og dine like skal føle at dere har en glorie over hodet. Dere ofrer absolutt ingenting selv, men det er altså dette "kollektivet" som dere skyver foran dere. Ikke har det noen nytteverdi heller, og det er direkte urimelig at en eneste nasjon alene skal måtte ta denne byrden. Om det forøvrig var din egen klubb som hadde kvalifisert seg for CL, og som det ble hevdet at burde boikotte av lignende årsaker, så hadde nok pipa fått en annen låt.

Statistisk sett er det vel høyest sjanse for at det nettopp er klubben min som rammes av dette ;) 

Hvis du synes at man ikke kan boikotte VM fordi du personlig bryr deg for mye om et VM til å la noen slavedødsfall ødelegge for deg så er det selvsagt ditt valg. Det kommer flere VM senere, vi blir ikke utestengt for alltid :)

Og ja, bare for å ha sagt det igjen... Jeg har forståelse for at enkeltspillere går til en klubb som tilbyr dobbelt så mye penger som nestemann. Det betyr ikke at jeg er enig, og det betyr ikke at jeg ikke nikker annerkjennende hvis noen andre velger å si nei (og det finnes jo greit med eksempler på spillere som har lukrative tilbud fra obsukre land, som også takker nei fordi det føler feil eller utrygt). En enkeltperson kan ikke gjøre så mye til eller fra uansett. Men at noen klubber i Norge nå oppfordrer NFF til boikott har allerede blitt godt referert til i utenlandske media (ingen ville ha brydd seg om Bohinen valgte bort Russland som en regimeprotest).

Noen må være først ut for at andre skal kunne følge etter.

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel
05.03.21 21:46

Hvor mange klubber har sagt ja til boikott nå? Er vi i nærheten av de 2/3 som skal til? 

Kubrak

Kubrak
05.03.21 22:14

Hva positivt oppnår Norge med boikott?

#woke? Blir oljesjeiklandene å slutte med såkalt slavearbeid? Har arbeiderne bedre eller dårligere betingelser i hjemlandet? Hadde de samme nepal-arbeiderne hatt et mye bedre liv dersom vm hadde vært i f.eks. Tyskland?

Folk må gjerne mene at muslimer er noe helsikens folk, men det bør isåfall ikke akkurat være noen nyhet?

clavin

clavin
05.03.21 23:05
TexMurphy: Hvis du synes at man ikke kan boikotte VM fordi du personlig bryr deg for mye om et VM til å la noen slavedødsfall ødelegge for deg så er det selvsagt ditt valg. Det kommer flere VM senere, vi blir ikke utestengt for alltid :)

1) Poenget mitt er at en boikott fra Norge ikke vil forhindre noen slavedødsfall, men kun gå ut over Norge selv, på mange områder. Tror du at noen evt. er dumme nok til å følge etter? Det grenser omtrent til selvgodhet å tro at man står for det eneste riktige valget, uten å i det hele tatt vurdere konsekvenser.

2) Om det kommer flere VM senere så finner dere sikkert en god grunn for å boikotte også disse. 

3) Jeg ser med forventning fram til at du står på barrikadene for at RBK må boikotte CL fordi at det er gravd fram noe grums om turneringen. Dette vil selvsagt ikke skje, da det personlige offeret vil bli for stort til å ofre seg for "anstendigheten". Da er det lettere å be andre om å gjøre et stort offer.

Forøvrig tror jeg ikke at jeg bryr meg mer om VM enn deg, men jeg klarer å se det med rasjonelle øyne, dvs at om Norge faktisk skal boikotte, så skal det være en HENSIKT, hvilket det ikke er i dag.

Korgutt

PapaSmurf

PapaSmurf
05.03.21 23:36

Hans syn støttes av Cato Haug, leder i Norsk Toppfotball.

– Vi mener at denne problemstillingen er for viktig til å risikere at det skal komme et benkeforslag på forbundstinget om en uke, som ender med at vi vedtar en boikott av Qatar-VM. Ikke fordi vi nødvendigvis mener at boikott er feil virkemiddel, men fordi grunnlaget per nå er for dårlig, sier han til VG.

My point exactly!

Someone

Someone
06.03.21 07:50

Er ikke en norsk boikott av Fotball VM omtrent som om Portugal skulle boikottet ski-VM?

DrSchwei

DrSchwei
06.03.21 10:42
PapaSmurf: grunnlaget per nå er for dårlig

Gunnlaget virker å være en feilaktig propagandaartikkel i en engelsk avis...  Kraftig hausset opp av norske aviser, som på vanlig vis ikke gidder å sjekke nærmere når de øyne sensasjon. At Fredrik Solvang på Instragram gjentar 6.500 døde, og det nærmest er umulig å tolke de som han mener noe annet enn at disse døde etter å ha bygget stadioner, viser hvor langt det enkelte ganger kommer i "folkelig" oppfør og massesuggesjon basert på propaganda.

DrSchwei

DrSchwei
06.03.21 10:42
Someone: Er ikke en norsk boikott av Fotball VM omtrent som om Portugal skulle boikottet ski-VM?

Hehe, jo sett utenfra vil det nok ha en viss komiske effekt også, vil jeg tro. Håper på det.

Dewaz

Dewaz
06.03.21 10:56
Someone: Er ikke en norsk boikott av Fotball VM omtrent som om Portugal skulle boikottet ski-VM?

Wow for en original vittighet. Her har man noen som skjønner signaleffekt og prinsipp, merker jeg.

Forresten fint å se at ikke absolutt alle i norsk fotball forhaster noen beslutning og blindt kaster seg på et boikott. 

DrSchwei

DrSchwei
06.03.21 11:12
Dewaz: Wow for en original vittighet. Her har man noen som skjønner signaleffekt og prinsipp, merker jeg.

Det kan jo tolkes på flerere måter.

Ser man det utenfra er det lett å slå vittigheter på at Norge uansett aldri klarer å kvalifisere seg og at nordmenn mer mer opptatt av idretter som få andre vil kalle store eller viktige - langrenn og hopp stor bakke for kvinner...

Men man vet aldri - går ut fra at også en del kommentatorer rundt om i Europa også mener det er grunnleggende feil at Qatar har fått VM. Noe som enhver med en viss sans for idrett, politikk og samfunn antakellig er enig i.

Men boikott nå - hvem gavner det i det hele tatt? Sannsynligvis nesten ingen.

Og i tillegg fratar man også en mengde folk gleden man trenger i disse tider over å glede seg over idrett og VM-kvalifisering. Det er ganske trist.

Columbus_3

Columbus_3
06.03.21 11:18
DrSchwei: Det er ganske trist.

Det som er trist er at idrettsorganisasjoner tildeler store arrangement til slike land. Men så er det også mye korrupsjon i disse landene.
På hvilket annet grunnlag enn penger Qatar har fått dette arrangementet lurer jeg på?

PapaSmurf

PapaSmurf
06.03.21 11:46

Optimalt sett så burde dette være oppskriften: Qatar søker VM, men får beskjed om at det ikke kan skje før visse reformer har skjedd.

Se på Sør-Afrika. De gjorde sine reformer og fikk VM. 

Men nå som ulykken har skjedd, og VM i følge de som forsker på menneskerettigheter har ført til positive endringer så er en boikott feil vei å gå. Og OM man skulle boikotte så hjelper det ikke å «gå foran med et godt eksempel». La oss si at Norge boikotter. Ingen andre følger etter. Da er det kun oss selv vi straffer. En boikott må være omfattende før den får effekt. 

De som sier at de reformene som har kommet ikke er nok kan umulig forstå slike prosesser. Et enkeltmenneske kan nok bestemme seg for å begynne et nytt og bedre liv fra en dag til en annen, men et helt land, der tar det mye tid. 

I tillegg er det en viss fare for at de som boikotter nå løper Saudi-Arabias ærend. Jeg mistenker at det er en massiv online svertekampanje igangsatt av Qatars fiender som pågår. 

clavin

clavin
06.03.21 11:53
Columbus_3: Det som er trist er at idrettsorganisasjoner tildeler store arrangement til slike land.

Dette er greit nok, men det er en helt annen sak enn det som diskuteres nå. Det var ikke Norge som besluttet at VM skulle til Qatar, men av en eller annen grunn er det noen som mener at det er Norge som eneste nasjon som skal ta konsekvensen av denne beslutningen.

Det er nyanser i denne saken som i alle andre saker. Det minste man får vurdere er hvilken nytte en boikott har, samt utrede hvilke konsekvenser dette vil medføre. Det er ihvertfall slik voksne gjør det. Denne prosessen er preget av en impulsivitet som umulig kan være noe godt grunnlag for å fatte riktige beslutninger, og jeg lurer i det hele tatt på hvor mye de supportergrupperingene som har "tatt stilling" i det hele tatt har satt seg inn i saken. Denne innfallsmetoden basert på til dels uriktig propaganda er direkte farlig, og overhode ikke noe man kan forholde seg til.

MrSimon

MrSimon
06.03.21 12:04

Stort sett har vel Norge boikottet de fleste VM. Er vel bare tre ganger vi ikke har gjort det.

Forestspirit

Forestspirit
06.03.21 12:13

Qatar burde være langt unna muligheten til å arrangere VM, uavhengig av det som denne saken bygger på. Loven i Qatar er bygget på Sharia. Pisking er en helt vanlig avstraffelse for mindre "forbrytelser" som alkoholkonsum, blasfemi eller mindre forseelser mellom menn og kvinner utenfor ekteskapet. Det er en mulighet for dødsstraff ved steining for både utroskap og homofili, dog er det ikke offisielle rapporter om noen henrettelser siden 2003 da alle de dømte må jobbe med bygningsarbeid for VM i 2022. 

IsoGrifo7L

IsoGrifo7L
06.03.21 12:16

Jeg lurer bare på en ting. Har de som går inn for at Norge skal boikotte VM tenkt på at det kommer til å koste norsk fotball mange millioner. 

Tar de som går inn for at Norge skal boikotte VM, ansvaret for det de har bestemt, og betale denne regningen, hvis det blir boikott, eller mener de at andre skal ta denne regningen?

bønna1

bønna1
06.03.21 12:18
IsoGrifo7L: eller mener de at andre skal ta denne regningen?

Har ikke hørt noe om at det er opprettet et fond som skal ta evt. kostnader nei. 

Forestspirit

Forestspirit
06.03.21 12:28

Om en boikott ikke går igjennom foreslår jeg uansett at Tromsø IL trekker seg fra Eliteserien i protest, og starter på nytt fra den laveste divisjonen. Da viser klubben at de virkelig mener alvor, og de oppnår også min dypeste respekt og beundring. 

clavin

clavin
06.03.21 14:05
IsoGrifo7L: ar de som går inn for at Norge skal boikotte VM, ansvaret for det de har bestemt, og betale denne regningen, hvis det blir boikott, eller mener de at andre skal ta denne regningen?

De har enkelt og greit ikke tenkt så langt. I det store og hele tenker de ikke så mye overhode.

DrSchwei

DrSchwei
06.03.21 14:21

Når man først er inne på moral og sånt. Hvordan vil utenomverden se på en norsk boikott?

I liket med Qatar er vi en rik oljenasjon. Vi er dritdårlige i fotball. Vi har også kritikkverdige forhold knyttet til imponert arbeidskraft. Som Alex, som i fem år i Norge har jobbet i en vaskehall for 30 kroner timen... Og så har vi rike bønder, kraftig subsidiert av den rike staten, som er rik nettopp pga oljeinntekter, som tar inn arbeidere og mange lever under dårlige forhold. Rett og slett.

Og enda mer moral. I idretten norge er i god i, men som ingen andre bryr seg om, stort sett, så sitter statsministeren på Twitter og i andre medier og skryter over norske medaljer. I langrenn og kvinnelig skihopp...

... her der det slik at tilsvarende arrangementer ikke kan foregå i Norge. Det vil vi ikke, pga faren for kornasmitte. Men at det skjer i utlandet, uten fare for norske smittede her til lands, det er helt greit for oss.

Begynner noen å grave i dette så vil en evntuell norsk "boikott" av fotball-VM famstå som ikke bare pussig, men ekstremt hyklersk.

(Innlegget ble redigert 06.03.21 14:22)

PapaSmurf

PapaSmurf
06.03.21 14:28
DrSchwei: Begynner noen å grave i dette så vil en evntuell norsk "boikott" av fotball-VM famstå som ikke bare pussig, men ekstremt hyklersk.

Var dette med flisen og bjelken da. 

MLangseth

MLangseth
06.03.21 14:41

Flere gode poenger mot en boikott her!  Jeg vil tilføre/spørre:

Hvis en boikott blir vedtatt så legger man en presedens. Hva da med vinter-ol i Kina?   Er mye å kritisere Kina for f.eks (sosial score av egne innbyggere, hyppigst bruk av dødsstraff, ett-parti stat, folkemord Uigyhrer)

På ett punkt burde grensa gå for hva man kan akseptere. Men jeg er usikker på hva som skiller Qatar og Kina f.eks?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg