Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Praktfulle, ærverdige The Kop

NYTT TEMA
Ormondroyd

Ormondroyd
22.02.07 20:18
Fant dette enestående bildet av gamle The Kop, denne institusjon og pryd for engelsk fotball:

http://bildr.no/view/40308

Makalaus var den, rett og slett!
Får en til å tenke på alle de triumfene United har feiret foran denne seksjonen med dens innbitte fans, hæhæ.
redallover

redallover
22.02.07 20:21
Ha ha.
Kunne kommet med den riktige The Kop, ikke en av de dårlige kopiene. :o)

Walk on!! som nesten gikk på den.
Ormondroyd

Ormondroyd
22.02.07 20:28
Hva er i veien? Det var sånn den så ut før ombygginga på nittitallet, asså.
Eller blir du bare sjuk av tanken på alle gangene Liverpool blei ydmyka av United her, hæ?
TheBand

TheBand
22.02.07 20:30
Oghvor mange ganger har Liverpool spilt på den banen?
Ormondroyd

Ormondroyd
22.02.07 20:30
Foran The Kop, mener du? En drøss.
Ormondroyd

Ormondroyd
24.02.07 15:54
redallover skrev:
Kunne kommet med den riktige The Kop, ikke en av de dårlige kopiene. :o)

>Til glede for deg, redallover, her har du et bilde av sjølve originalen, den opprinnelige The Kop:
http://bildr.no/view/40799
mcclair9

mcclair9
17.10.10 10:54
Ormondroyd: Fant dette enestående bildet av gamle The Kop, denne institusjon og pryd for engelsk fotball:

Tar eg feil, eller er det Bramall Lanes the Kop som vert avbilda i all sin prakt? For eit mektig foto.

Apropos the Kop, og då siktar eg til den som fins på Racecourse Ground. Om ein liten månad skal eg på Wrexhams heimekamp mot Luton. I alle år har eg hatt ein draum om å stå på ein ståtribune bak eit mål på ei britisk bane. Så langt har draumen ikkje gått i oppfylling. Etter det eg har lese meg til, eksisterer the Kop på Racecourse i beste velgåande. Utruleg nok. Om så er tilfelle, vil 35 års ventetid vera over, og draumen vil verta ein realitet 11.11.10.

Likevel høyres dette for godt ut til å vera sant. Er det nokon som har Racecourse-erfaringar eller på anna vis kan stadfesta at det er mogleg å kjøpa billett til ståtribune-kortsida? Det typiske hadde vore at denne delen av bana er avstengd, for ståtribunar er jo livsfarleg! Det var jo ein slik nedtur vi opplevde i fjor då vi måtte ta til takke med seter på Vicarage Road i staden for dei forlokkande terrassane som stod der til pynt.

mikemodano

mikemodano
17.10.10 12:02
mcclair9: ståtribunar er jo livsfarleg!

Jeg kan faktisk ikke helt huske sist jeg satt på fotballkamp...eller, jo, vent - det var jo da vi holdt hverandre selskap i Vic Road, det. Utover det har jeg mangelfullt med erfaringer fra britiske plastseter, og, som deg, foretrekker jeg å spare sessen for to timers plastgnag.

Mine to siste kamper, og under tre av fem i forrige uke, sto jeg bak målet. Som du antakelig kjenner til, har man i Non-League, i alle fall fra Step 2 og nedover, en tradisjon om at supporterne veksler side ved halvtid, slik at man som oftest oppholder seg der motstanderne forsvarer seg. Jeg er ikke udelt fan av denne ordningen, men både i Halesowen og Oxford ble jeg med på vekslingen, og sjelden oppstår det kluss mens man tusler hvert til sitt. Det har helst med å gjøre at alle er ute etter hvileforfriskninger, og vis meg den stadion på de ti øverste nivåene som ikke i det minste ruger på ei paibu. Grunnen til at jeg ikke sto bak mål verken i Swindon eller i Wantage, var at det var langsidene som gjaldt her, selv om det reint logistisk ikke hadde vært noe i veien for å stelle seg bak et av måla. Det gjorde faktisk enkelte Swindon-folk på Supermarines Webbswood (Webbs Wood), men sjøl byttet jeg langside fra bortre til den nærmest klubbhytta mellom omgangene, mye for å unngå Swindon-boss Mark Colliers skjemmende språkbruk. Da får jeg nesten tilføye at Oxford City Nomads-sjef Justin Merritt ikke var stort bedre på sidelinja i Wantage, men slik er det gjerne jamnt over.

Innen morgenkveldens utløp håper jeg å ha levert en liten beretning vedrørende Court Place Farm, Oxford Citys fabelaktige hjemmebane, fri for Kops og det hele, hvor jeg sannelig følte meg omtrent like til mote som jeg vanligvis gjør ved Milton Road i Cambridge.

Men over til spørsmålet ditt: den veit jeg Stink har svar på.

Stinkfist

Stinkfist
17.10.10 14:53
mcclair9: Er det nokon som har Racecourse-erfaringar eller på anna vis kan stadfesta at det er mogleg å kjøpa billett til ståtribune-kortsida?

Dette er nok dessverre for godt til å være sant. I alle fall var dette konklusjonen jeg trakk da jeg var på visitt i Nord-Wales tidligere i år, og var vitne til oppgjøret mellom Wrexham og Stevenage. Kop Terrace var avstengt, så jeg måtte pent finne meg et plastsete i Mold Road Stand. Hvorvidt dette kun var en engangsavstengelse eller ikke, dét aner jeg ikke - men jeg sitter med mine mistanker om at avstengelsen er av det mer permanente slaget, og at den neppe blir åpnet med mindre man skulle trekke en cupmotstander med så stort navn og rykte at man ikke har noe annet valg enn å åpne opp ståtribunen. Jeg har mine tvil om selv tradisjonelle erkerivaler som Chester og Shrewsbury vil skape så stor etterspørsel at de ansvarlige på Racecourse åpner opp Kop Terrace for allmennheten. Onde tunger hevder jo sågar at man planlegger å bygge om ståtribunen til all-seater. For som du selv sier, ståplasser er jo livsfarlige.

For å si noe positivt om Wrexham helt til slutt, så hadde de en imponerende klubbsjappe. I tillegg ble jeg ganske fascinert over det walisiske sprog da jeg var der borte - både i skriftlig og muntlig form. Dette til tross for at den eneste "personen" jeg møtte som faktisk snakket walisisk var dama som leste opp tospråklige avgangtider over høyttaleranlegget på jernbanestasjonen. Som en siste tilleggsopplysning nevner jeg også at Racecourse Ground er vanvittig lett å lokalisere, i motsetning til enkelte andre stadia på øyriket. Du ser den allerede når du går av toget på Wrexham General, så alle som har blitt utstyrt med et ørlite fnugg av retningssans bør klare å komme seg både til og fra Racecourse helt uten problemer.

Stinkfist

Stinkfist
17.10.10 15:02
mikemodano: Swindon-boss Mark Colliers skjemmende språkbruk. Da får jeg nesten tilføye at Oxford City Nomads-sjef Justin Merritt ikke var stort bedre på sidelinja i Wantage, men slik er det gjerne jamnt over.

"I Norge og Tyskland gikk treneren gjennom hver enkelt spillers arbeidsoppgaver før kamp. I England kunne hele taktikkmøtet bestå av at treneren hylte "Come on, lads!" og klappet i hendene, gjerne ledsaget av et par f-ord om motstanderne."
- Erik Thorstvedt

Sid_legend_Cowans

Sid_legend_Cowans
17.10.10 18:38

Håhå, ble lurt av trådstarter, gitt. Tenkte meg at han var litt for tidlig ute.

Gleder Øvrig Britisk-folket seg til å bli invadert av Pool-supportere til neste år?

Crainey

Crainey
17.10.10 20:14
Sid_legend_Cowans: Gleder Øvrig Britisk-folket seg til å bli invadert av Pool-supportere til neste år?

er spent om det i hele tatt finns liverpoolsupportere neste år...

mcclair9

mcclair9
17.10.10 21:27
Stinkfist: Dette er nok dessverre for godt til å være sant. I alle fall var dette konklusjonen jeg trakk da jeg var på visitt i Nord-Wales tidligere i år, og var vitne til oppgjøret mellom Wrexham og Stevenage. Kop Terrace var avstengt, så jeg måtte pent finne meg et plastsete i Mold Road Stand

Som jeg fryktet. Mistanken min har vært levende lenge, og den ble forsterket da jeg for noen timer siden så noen youtube-klipp fra nabobataljen mot Chester. Virkelig synd, om jeg får lov til å kalle en spade for en spade. Eller, som du på utsøkt vis uttrykker deg i tråden du linker til:

La meg også legge til at jeg ikke forstår hvorfor samtlige tilskuere skal påtvinges sitteplass når man har en fullgod ståtribune (The Kop) bak det ene målet, som var fullstendig avstengt. Men det er vel den veien utviklingen går. Jeg leser at denne tribuneseksjonen skal rives og bygges om til sittetribune, slik at Racecourse blir all-seater. Trist, er min korte kommentar til dette. Men la oss nå heller gå tilbake til det som skjedde utpå gressmatta.

Jaja. Kampen skal selvsagt besøkes uansett. Når det gjelder supportersjappa, blir det spennende om det finnes DVDs med klipp fra europacup-eventyr fra 80-tallet. Noen Mickey Thomas-susere på film er heller ikke å forrakte. Heller ikke en Red Dragons-gryteklut i reisegave til hun som er lenket til kjøkkenbenken hjemme. Wrexham vant vel 3-0 i går, og vi får håpe på at stigende form fram mot Luton-dysten kan føre til et bedre publikumsoppmøte enn de 2318 du delte opplevelsen med mot Stevenage Borough.

mcclair9

mcclair9
17.10.10 21:32
mikemodano: Jeg kan faktisk ikke helt huske sist jeg satt på fotballkamp...eller, jo, vent - det var jo da vi holdt hverandre selskap i Vic Road, det. Utover det har jeg mangelfullt med erfaringer fra britiske plastseter, og, som deg, foretrekker jeg å spare sessen for to timers plastgnag.

Dere har det jammen fint der nedenfor tinderet! Ståtribuner og alt ting..

Nei, jeg var ikke kjent med praksisen der supporterne bytter side ved halvtid, men det virker jo som et fornuftig tiltak å kunne nyte de ønskede fulltrefferne på nærmest mulig hold til enhver tid. Nå når jeg ser ut til å bli snytt for the Kop opplevelsen i Wales, ser jeg absolutt ikke bort i frå at neste overfart inneholder et non liga-oppgjør for å få realisert stå-draumen min.

mikemodano

mikemodano
17.10.10 22:04
mcclair9: Dere har det jammen fint der nedenfor tinderet

Nå sier jeg ikke at man  ut av FL for å finne standplass, men sjansen øker betraktelig. Jeg har et ålreit antall kamper bak meg på én av ståseksjonene på Hartlepool Uniteds Victoria Park også, og her snakker vi jo L1, så mulighetene finnes innenfor de stive ligarammene. Og det vil overraske meg voldsomt om for eksempel et stadion som Glanford Park ikke gir stående muligheter for kampopplevelse; her snakker vi sågar Championship. Men utover unntakene, er jeg redd konformiteten råder. Jeg er oppriktig lei meg for at du ikke får oppleve ståseksjonen på Racecourse. 

mikemodano

mikemodano
21.04.16 11:03

Hvor mange 'Kops' har måttet bøte med livet siden, si, årtusenskiftet? Det være seg gjennom at et stadion har blitt nedlagt, eller fordi den enkelte tribuneseksjonen har vært gjenstand for fornyelse, der huseieren har vært opptatt av å møte de krav som stilles til sikkerhet i forskjellige rapporter. Ja, for ingen vil vel argumentere for at det er særlig komfortabelt å sitte på et minimalistisk plastsete med en illeluktende tribunenabo godt oppi egen intimsone i to ganger femogførr og vel så det. 

Mitt beste Kop-minne må være fra Saltergate i Chesterfield i mars '09, der atmosfæren var så skodden at selv en ihuga Mansfield-entusiast som den tidligere forumstraveren Stinkfist ble observert hemningsløst dansende ved Derek Nivens 2-0-mål.

Slik kunne det arte seg fra oppunder skjørtet på den forføreriske skjøga Saltergate og hennes Spion Kop, selv om Nivens scoring seks minutter ut i tillagt tid i fristerinnens aller siste framføring naturlig nok vil ha brakt enda større grad av ekstase enn hva som vanlig fantes. Han visste å finne fram til knoppen hennes, skotten Niven. 

(Innlegget ble redigert 21.04.16 11:09)

mikemodano

mikemodano
07.11.20 11:32

Dessverre har denne Ormondroyds billedlinker blitt fortært av tidens tann, slik at de ikke lenger lar seg vise. Det hadde vært fint å se igjen enkelte Kops, som i all sin prakt breiet seg utover bak det ene målburet ved de respektive stadia. Det er lite som er så overveldende som ståtribuneseksjoner som rommer gedigne folkehav, syn som for lengst hører et avsluttet kapittel til. Den britiske kulturvandalismen som fant sted i kjølvannet av flere stadiontragedier la i grus en verden slik vi kjente den, og alt vi har igjen er minner og bilder. 

Som et lite plaster på såret har den kjente engelske nonligaentusiasten Mike Bayly gitt ut følgende verk i bokform: britisk fotballs mest fantastiske baner. Den kommer med varm anbefaling fra blant annet forumets RFriday ("...til tross for at den inneholder et avsnitt om Arsenals nye arena"). Jeg ser i grunn ingen unnskyldning for å ikke gå til innkjøp selv, til tross for at jeg nylig har gjort enkelte andre innhugg på fotballbokfronten. Blant annet greide jeg ikke styre unna Steven Scraggs to bøker om tidligere e-cupturneringer (cupvinner- og UEFA-cupen). Like så venter Stuart Horsfields "1982 Brazil", og så har jeg fortsatt til gode å tyde Fedor Tsjerenkov-biografien. Mine svinnende russiskkunnskaper har dessverre latt meg solid i bakleksa i forhold til innhugg på den fronten. At det likevel er masse interessant å hente av informasjon der er hevet over tvil.

Går det å mase på brukeren Ormondroyd om et comeback? Hva med WatTyler? mcclair9? chillern1?  

Klikk for å gå tilbake til toppen