Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjøpølser i tynn tråd

NYTT TEMA
flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3264
10.08.07 12:17
Tabelltips CCC MMVII/MMVIII

Prinsippet er ikke vanskelig å fatte: mer eller mindre velfunderte gjettinger over hvilke klubber som havner hvor på tabellen. Imidlertid, for å gjøre det litt mer spennende og "interaktivt", blir det følgende opplegg: jeg kommer til å legge ut porsjonsvis mine tips med tabellplass 12 som det siste. -Hvilket lag blir nr. 12, spør jeg da dere. For hvert gale forslag jeg mottar og for hvert tips jeg sjøl legger ut, må ei sjøpølse i det store, fylte hagebassenget jeg står med her ute, bøte med livet. Forstått?

Da legger jeg første sjøpølsa i galgen...
flounderswake
10.08.07 12:26
Sånn, da legger jeg ut de to første tipsene.

21. Scunthorpe
Paul Hayes og Martin Paterson lyder kanskje ikke som de mest troverdige erstatterne for Sharp/Keogh/Beckford, det kan vi vel innrømme først som sist. Det er vel strengt tatt min sure plikt å sette de på nedrykksplass, slik alle andre gjør, bare for at Scunnie skal ha sjansen til å slå tilbake nedenfra. Ingen blir EGENTLIG overrasket om Scunnü klarer seg. Men jeg velger 21, jeg.

4. Leicester
Leicester City har ikke gitt fra seg så mye som et kvidder de to siste sesongene, med unntak av de to fjernsynssendte ligadebutene (mot Sheffield U og Luton). Pussig nok velger ikke sky å følge opp denne tradisjonen i år, men det kan kanskje samtidig bety at Leicester innleder en ny æra. Fansen ønsket seg et nytt lag foran sesongen (en diskret måte å be Nisse Johansson forlate klubben) og har omtrentlig fått det. Å tippe fjerdeplass er å overdrive, men noen må jo sjokkere oss. Hossein Khaebi tegner uhyre lovende som høyreback, men Darren Kenton har tatt opp hansken og imponerte så mye i en treningskamp forleden mot Cambridge at manager Allen i eufori etter kampen rett og slett visket ham av transferlisten. Og skal det omsider bli folk av Matty Fryatt?

Visste du:
-at noen sjøpølser kan bli omlag 1 meter lange! En fisker i Kinahavet fikk en gang et monster av ei sjøpølse på kroken som var 1,30 lang!
Umpierrez
UmpierrezInnlegg: 509
10.08.07 12:39
Jeg tipper du opererer med et entusiastisk Scunthorpe-lag på 12. plass og gjør eventuelt nye seere oppmerkson på at Leicester har solgt iren over alle hyperübererkeirer, Paddy McCarthy, til Charlton i sommer. Reven er altså en kaptein mindre. Skjønt de har kanskje erstattet han med en annen får vi håpe.
flounderswake
10.08.07 12:52
13. Crystal P
Palace har noe så sjeldent som en bra midtbane til ccc å være. Eller: den er meget spennende, men vet sannelig ikke om Taylor evner få ut potensialet. Forsvaret ikke like bra lenger. Rar og spennende ny venstreside i Craig (Millwall) og Hughes (Lincoln). Stamfar Dougie Freedman fremdeles med.

24. Blackpool
Sommerfarse i Blackpool, der overgangssagaen rundt Wes Hoolahan fra Livingston har tatt konsentrasjonen vekk fra det sportslige i en slik grad at det er på høyde med det beste som noensinne har kommet ut av Victor Bernau eller Einar Rose. En sagnomsust forsvarsfirer, talismaniske John Hills er tilbake, men det er kanskje for spedt ellers. Overlevelse kan dog komme på tale, for det er en rekke andre begredelige klubber i divisjonen denne sesongen (nivået i CCC blir jo konstant og i et jevnt sig verre og verre for hvert år som går, om vi skal lytte til kjentfolk i divisjonen).
flounderswake
10.08.07 12:55
Umpierrez tippet:
Scunthorpe

-> Det er dessverre ikke helt riktig, men et like godt forslag som noe annet egentlig. En sjøpølse med tårevåte hundeøyne er herved sett ut.

17. Barnsley
Ujevnt over det som har bestått gjøgletestene for å komme inn på Oakwell: Rohan Ricketts og Kayode Odejayi for eksempel? Greit, Odejayi var en medioker L1-spiller og kan nok ha sine lyse stunder, men Ricketts er jo bare den nye Rolf Partridge. De føyer seg således greit inn i rekka av forferdelige spillere Tykes mønstret på med i fjor og som man sjokkerende nok overlevde på. Nå har det kommet en del trygge forsterkninger som Andy Johnson – sjølve innbegrepet av knitring foran ligapeisen – og Rob Kozluk, som jo har høstet mye anerkjennelse i engere kretser. Trur nok fremdeles den forrige manageren var bedre, men dette kan da holde i år.
flounderswake
10.08.07 13:07
19. Preston (NE)
For all del, dette laget har vært så mye, mye mer enn bare Nugent, men det var flere av oss som følte at Lilywhites allerede i fjor lenge var på bristepunktet til å rakne. Og nå vil det skje. Nå går flommen, nå må hver mann berge seg selv. Paul McKennas betydning for spillet kan ikke undervurderes, og når han nå har blitt "jækli dårlig til beins" vil PNE slite.

20. Hull
Varsel 1: ”I’m on cloud seven”, sa i sin tid en gammel manager etter at Hull hadde hentet ham inn, men dette kvedet synes ikke å gjentas av sommerens investering Wayne Brown, som gjerne allerede ønsker komme seg ned fra denne skyen og tilbake til de grønne beitemarkene rundt Colchester. Varsel 2: Danny Coles har kommet tilbake fra ferien i særdeles dårlig slag. Grunn: forspisning på havhest. Altfor grådig har han vært og han skal visstnok slite for å komme i slag til sesongstart. Utenomsportslig mistrivsel og uproff innstilling hersker altså ved Humber. Dean Windass er derimot i praktslag formmessig, men har vel aldri i grunn vært noen rollemodell for de yngre.

3. Wolverhampton W
Divisjonens dovneste stopperduo til tross, dette kan gå hele veien for WW. Midtbanen er vel det minst utprøvde elementet i laget og en spiller som Karl Henry, eksempelvis, er ikke god.
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26668
10.08.07 13:09
12.plassen går til SheffW.

Begrunnelse: Peter Gilbert, SheffU, Rocky Lekaj og kanskje også Predrag Mijatović.

Owls. Katastrofal by, stygg som fy, men endog ikke uten en viss sjarm og et særpreg. Når man kommer innrullende på fire hjul fra Rotherham, via Meadowhall, det gigantiske sjoppingsenteret som gir transatlantiske assosiasjoner, opplever man den grelleste introduksjonen til noen britisk by (dog uten at jeg har vært i alle, så ta gjerne utsagnet med ei stålklype salt); det er nedlagte stålverk, forlatte, nedbrente og vandaliserte, og kun en og annen pub langs ruta vitner om at det faktisk foregår menneskelig aktivitet her. Ja, om ikke disse også er nedlagt, da. Tro hva Roland Nilsson i sin tid utbrøt da han tilbakela distansen for første gang?

Men nok om Meadowhall-ruta - Owls ser sånn passe middelmådig ut i år, og bør derfor havne omtrentlig midt på tabellen. Samtidig frykter jeg for flere av de sjøpølsene som intetanende plasker rundt i jacuzzi-en din, wake. Ha nåde, vis overbærenhet!
mikemodano
10.08.07 13:13
"Trur nok fremdeles den forrige manageren var bedre..."

- Du er klar over hvilket ettermæle Simon Davey har på Brunton Park?
flounderswake
10.08.07 13:28
mikemodano tippet:
SheffW

-> Det er nok også fryktelig, fryktelig galt, er jeg redd, og nok ei bakbundet sjøpølse må fiskes opp fra bassenget.

10. Norwich
Slapp inn noenogsytti mål sist. Av en eller annen grunn kommer det ikke på tale å styrke forsvarsrekka (nyankomne Otsemobor laget vel bare kvalm og ugagn sist han var i divisjonen, for Crewe Alex), mens man absolutt insisterer på å ha tre toppkeepere disponibelt. David Marshall og Matt Gilks kan redde mål, det er for så vidt sant, men likevel. Gary Doherty lærer seg dog aldri forsvarsrefleksene – han er og blir en naturlig, notorisk måljeger, du ser det på de flotte instinktene hans, det har jeg alltid ment (men på topp for norwich finner vi i år David Strihavka, tsjekker som allerede sammenlignes med Ivo Knoflicek). Shackell og Drury kan kanskje reddes. Alt i alt er det litt for mye fjoll til at dette kan bære hele veien til omspill.

8. Burnley
Cotterill er tro mot dogmet om at det ikke på noen tid skal være mer enn 17 spillere i Burnley-stallen. Det er ille, men jeg stiller et like stort spørsmål ved dogmet om at av disse 17 skal minst 70% være ex-potters. Jada, det er et bra lag de har, men det går ikke an å menge seg blant den aller øverste fiffen om man i utgangspunktet bare disponerer 3 ½ forsvarsspillere. Plutselig er det nå angrepsrekka som har blitt overbefolket, med sine 7 individer. Cotterill må kanskje kjeppjages hvis også denne sesongen blir fiasco.
Umpierrez
UmpierrezInnlegg: 509
10.08.07 13:30
mikemodano skrev:
Tro hva Roland Nilsson i sin tid utbrøt da han tilbakela distansen for første gang?"

Min kvalifiserte gjetning er rett og slett "Men.. vad i helvete??? Christina.. blunda. Blunda sa jag. Blunda. Och skydda ungerna. Ner på golvet. Ner på golvet för fan.. Och öppna inte ögonen inte förån pappa säger i från. Ok? Herregud. Jag har inte sett nåt värre sen jag vaknade up bredvid Sjetnemarkas rose".

"Sjøpølser i en tynn tråd" ble vel forøvrig den siste av Pelle og Proffen-bøkene.

Og så tipper jeg at Ipswich avdukes på 12te.
pling_6
pling_6Innlegg: 3890
10.08.07 13:34
12.plass til Coventry. Selv om troppen er god for 4-8, har jeg en liten følelse av undervurdering.
flounderswake
10.08.07 13:52
6. Charlton Athl.
Charlton har brukt sommeren til bl.a. å bla opp fantasisummer for femmålsgarantisten Chris Iwelumo. Jo fortere de finner ut at det ikke vil funke, jo bedre. Skjønt sitter de med noen bedre spisskort sjøl fra før? Addicks vil nok stille opp blaserte og hovne, og det er få på laget som har bevist noenting som helst i denne divisjonen tidligere. Spørs om dette holder ccc-nivå.

5. Cardiff
”Den sovende gigant”. Da snakker jeg egentlig ikke om Riccardo Scimeca, men om Cardiff City som sådan. Man kan kanskje si at Scimeca er en allegori på Cardiff. Spennende å se om Feeney+Thompson kan bli en hit på topp.

2. Sheffield U
Har fått en skrekkelig, vemmlig tilvekst (evt. utvekst) i og med Bryan Robson som manager. Og da snakker vi ikke om DEN Bryan Robson, også kjent som Bryan ”Pop” Robson, men han der andre Bryan Robson. Bryan ”Bock” Robson. Om spillerne er profesjonelle, gjør de mytteri i det skjulte mot Robsons taktikk. Lagvalget vil nok dog tilfalle Robson, men han kan da aldri i verden finne på i sitt vanvidd å splitte stopperduoen Chris Morgan/Chris Lucketti?

17. Colchester
Joda, de har fremdeles et brukelig lag og så lenge Layer Road står, skal nok lag som Leicester og Southampton slite stort her. Iwelumo og Cureton? Kom an, begge vil denne sesongen være tilbake på sitt vante målsnitt på 4-6 scoringer. Foretrekker faktisk den nye trioen Lisbie/Platt/Sheringham sr. foran Iwelumo/Cureton/Keith (sjøl om sistnevnte jo trekker fryktelig opp). Gjort noen forsterkninger som ser helt greie ut, og fornying er nok et smart trekk ettersom det gikk rykter om at enkelte spillere ble vel kjepphøye med suksessen (noen av de har allerede dratt fra Layer R.).
mikemodano
10.08.07 14:11
"Divisjonens dovneste stopperduo til tross..."

- Du er klar over at Neill Collins er i klubben?

Wolves har bortimot det mest spennende mannskapet i hele ligaen. Om dét nødvendigvis er énsbetydende med at de gjør det skarpt, er en helt annen sak. Jeg tror langt de fleste overvurderer et Wolves som har årelange tradisjoner i å misse postsesongen.
NorthernR
NorthernRInnlegg: 317
10.08.07 14:42
Bifaller deg her Mike...skjønner ikke helt hvorfor alle har sånn klokkertro på Wolves denne sesongen...Riktignok forsterket med bla Freddy Eastwood..men ulvene er tradisjonelle "underachievers"i Newcastleklassen.. med en grinebiter av en manager i McCarthy...tror at favorittstemplet de viselig har fått hos mange kan slå tilbake på dem hvis flyten ikke er der fra start..
Play-off kanditat joda men direkte opprykk vil jeg ikke sette mine pesetas og dineros på..
Waddington
WaddingtonInnlegg: 2089
10.08.07 15:07
Ligner på at du har ryddet plass for Stoke på 12. plassen, pølseprat!!!!!

Waddington
flounderswake
10.08.07 19:57
Neineinei! Etter mitt "Plastposen"-aktige stunt som tok nærmere seks timer i stedet for ti min., er jeg tilbake og ser til min fortvilelse at sjøpølsene i mellomtiden har sett sitt snitt til å danne en sjøpølselenke og trillet ut av bassenget og ut i det fri. Dermed er det vel slutt på dyrepiningen og dermed også tippingen.

Og ja, det var forresten nettopp Stoke City som hadde knepet 12. plassen i min lille tabellek. Gratulerer til 1. stk paranoid Potters-fan!
Waddington
11.08.07 10:53
Er vel ikke paranoid... (Kanskje ikke, men hvorfor er alle ute etter meg da? Nå er jo også Førde avslørt. Kanskje best jeg går under jorden?)

Waddington
flounderswake
11.08.07 11:56
Og her er resten av tabellen, med utfyllende kommentarer der det trengs:

1. West Bromwich Albion
Som vanlig divisjonens beste forsvar i papirutgave, men jeg viderebringer spørsmålet som torgkona mikemodano stilte for et fjetret landsstyre i norske hundeysteres riksforbund: er ikke denne midtbana noe for veik? Hadde det ikke gjort seg med en Sean Gregan her? Svar meg på det noen, og ikke kom med Ronnie Wallwork (som jeg levende kan forestille meg at B Robson i løpet av sesongen vil svi av ca 3 millioner pund av Blades’ surt oppsparte penger på). Forsvinner Paul Robinson, får Mowbray en tilnærmet umulig oppgave å finne erstatter verdig.
2 Sheff U
3 Wolves
4 Leicester
5 Cardiff
6 Charlton
7 Coventry
8 Burnley
9 Watford
Boothroyds stil er som skapt for denne divisjonen. Spørsmål: har Boothroyd manøvrert riktig på transfermarkedet? Fint gjensyn med Mackay, Mahon og co.
10 Norwich
11 Southampton
12. Stoke
12. og 13. plasser og en målforskjell ved sesongslutt rundt -1 eller +1, det er Tony Pulis’ Stoke det. De mulige resultatene kan settes opp i ei matrise etter det binære tallsystemet. Det er herlig, særlig defensivt, men det vil skorte framover. Kanskje får endelig John Eustace en hel sesong.
13 Crystal P
14 Ipswich
15 Bristol City
16 Plymouth Argyle
17 Barnsley
18 Colchester
19 Preston (NE)
20 Hull
21 Scunthorpe
22. Sheffield W
Spennende å se om Owls klarer å dyrke frem enerne i Brian Linighan og Adem Poric. Det trengs, skal ståluglene overleve denne sesongen, for jeg synes det ser skralt ut.
23 QPR
24 Blackpool
Milne
MilneInnlegg: 5806
11.08.07 12:17
flounderswake skrev:
1. West Bromwich Albion
Som vanlig divisjonens beste forsvar i papirutgave...

Men med tanke på Mowbrays tid i den skotske hovedstaden, hva hjelper det? I Mowbrays Hibsperiode var i alle fall forsvarsspillet en akilleshæl så det holdt, men det er klart det KAN jo like gjerne skyldes at spillerne der ikke var på høyden verken på eller utenfor papiret, da.

Når det gjelder mulige erstattere for Paul Robinson, vil jeg vel ikke akkurat se bort fra at Mowbray vil rette blikket nordover igjen, til sin tidligere elev David Murphy, som så absolutt må kunne sies å være en nøkkelspiller på sin venstreback hos Edinburghs grønne både under og etter Mowbray.

Milne
Waddington
12.08.07 19:21
flounderswake skrev: "12. og 13. plasser og en målforskjell ved sesongslutt rundt -1 eller +1, det er Tony Pulis’ Stoke det. De mulige resultatene kan settes opp i ei matrise etter det binære tallsystemet. Det er herlig, særlig defensivt, men det vil skorte framover. "

Dessverre en av de mest presise beskrivelsene av Tony Pulis og hans managergjerning jeg har sett noen gang...

Waddington
mikemodano
14.08.07 00:46
Det er en fornuftig tanke du lanserer her, Ralphie - David Murphy virker å være en dugandes kar, og skulle Paul Robinson dra fra the Apollo 2000 Stand i East Midlands, må antakelig Mowbray ut og finkjemme markedet for erstattere (selv om Neil Clement er fullt ut kapabel til å ta over på babordsia i forsvaret på fast vis), og få skulle vel kjenne Murphys kvaliteter bedre enn den gamle Middlesbrough-jätten.
flounderswake
27.04.08 22:29
Aldri har så mange sjøpølser hatt så få å takke for så lite.

Stoke på 12. plass, du liksom. Ho-ho.
apobase
apobaseInnlegg: 11063
02.05.08 15:18
Se her ja, her var det jo en tråd med tips for hur det gjeng i da'chomp. Da kan jeg jo bruke denne til å levere mine tips noe forsinket. Vel, jeg lagde strengt tatt tipsene før sesongstart (noe de da også bærer preg av - man skal ikke se bort fra at presisjonen kunne ha vært noe høyere hvis jeg hadde tippet nå. Legg for øvrig merke til kommentaren knyttet til Stoke - en viss selvinnsikt har jeg da opparbeidet i årenes løp). Disse ble postet på et annet velkjent forum, og jeg tar meg bryet med å poste dem her også, til spott og spe for alle, inkl. flounderswake. Vi skrur tiden tilbake til 10. august 2007:

It’s that time of year again. Julaften for oss fotballfrelste. Det betyr også de sedvanlige tipsene fra meg, om hvordan det vil gå i da’chomp denne sesongen. Som vanlig har jeg grublet litt på om jeg skal gidde. Er det virkelig verdt bryet? Har jeg noe å tilføre, eller kunne jeg like godt ha satt en ape til å kaste dartpiler for å avgjøre skjebnen til de forskjellige lagene? Vel, denne gangen har jeg dukket litt dypere ned i materien, og gått, om ikke viteskapelig, så i hvert fall noenlunde metodisk til verks. Jeg har rett og slett sjekket hvor godt jeg har tippet tidligere sesonger og sammenlignet med hvordan man kunne forvente at resultatene hadde blitt hvis man lagde lotto av dette.

Altså, sett at jeg tipper helt vilkårlig, enten ved å trekke lapper opp av en hatt, eller be en ape om å kaste dartpiler. Hvis vi måler absoluttavviket i tipsene, altså absoluttverdien av reel plassering minus tippet plassering, så vil det forventede avviket ved tilfeldig tipping være omtrent 8 (7,99) pr. lag man tipper. Det vil være 11,5 plasser for første og sisteplassen, mens det synker gradvis mot de midterste plassene (12 og 13) hvor forventet avvik vil være 6 plasser. Jeg orker ikke gå nærmere inn på min ad-hoc-baserte metode for å komme fram til dette, bortsett fra å konstatere at man kan forvente et gjennomsnittlig avvik på 8 plasser hvis man tipper helt vilkårlig.

For de fire siste sesongene har mine tips gitt følgende gjennomsnittlig absoluttavvik:
2003: 5,83 (5,09)
2004: 4,75
2005: 5,92
2006: 6,17

I 2003 tippet jeg Norwich på 24. plass, noe som strengt tatt ikke var alvorlig ment. De vant likeså godt da’chomp den sesongen, og det slår ganske kraftig ut på gjennomsnittlig avvik. Derfor har jeg presentert det gjennomsnittlige avvikt når man ser bort fra Norwich i parentes, for å gi et mer reelt bilde av hvor godt eller dårlig jeg tippet. Som man ser av avvikene tippet jeg brukbart de første to sesongene, hvorpå det bare har gått dårligere og dårligere. Heldigvis har jeg hver sesong gjort det bedre enn en gjennomsnittlig ape. Hvis ikke, tror jeg at jeg hadde takket for meg.

Så jeg prøver meg altså igjen, i troen på at jeg ikke er en gjennomsnittsape, men kanskje en smart ape? For å finne ut av det, har jeg satt en ape til å tippe sluttabellen også, for å finne ut hvem som er best.
apobase
02.05.08 15:19
Dette er hva apo mener:

1. Wolves
Tja, hvorfor ikke? McCarthy kan jo denne ligaen (i motsetning til Priiimus Liiiig). McCarthy har brukt sommeren på å styrke stallen offensivt, og har hentet inn en gammel kjenning i Stephen Elliott fra Sunderland, samt Freddy Eastwood fra Southend. Defensivt er Michael Gray (Blackburn) og Darren Ward (CP) hentet inn. Antageligvis ikke den beste stallen in da’chomp, men McCarthy pleier å få noe ut av det allikevel.

2. West Brom
Jeg satser på West Brom i år igjen. Mislyktes i playoff-finalen i fjor, og har måttet ta avskjed med Kamara og Koumas. Mowbray har selvfølgelig hentet inn et par spillere fra Skottland (Shelton Martis fra Hibernian og Craig Beattie fra Celtic), men kanskje noe mer overraskende har han også hentet to spillere fra Portugal, Tininho (Beira Mar) og Filipe Teixeira (Academica Coimbra). Hvordan dette vil slå ut er høys usikkert, men West Brom har på papiret fremdeles et av de beste lagene i divisjonen, og det bør holde til direkte opprykk (igjen).

3. Charlton
Har mistet Darren Bent, pluss en haug med andre spillere (hvorav mange er frigitt), noe som seg ofte hør og bør etter noen flotte sesonger i Priiimus Liiiig. Spørsmålet blir hvordan laget takler omveltningene i stallen, og om Chris Iwelumo og Luke Varney kan erstatte tapet av Darren Bent. Pardew klarte aldri mer en playoff med West Hams relativt stjernespekkede mannskap sist han prøvde seg i da’chomp, og spørsmålet blir jo da om han har det som trengs for å føre Charlton til topps. Det blir nok playoff igjen.

4. Burnley
Årets gambling. Med Andy Gray tilbake frisk som en fisk (?), kan Burnley endelig ta steget inn i playoffsonen. Cotterill har i tillegg hentet inn Robbie Blake fra Leeds, samt at Akinbiyi kom tilbake til Burnley i vinter. Dermed er det litt mer bredde framover for laget som først og fremst har vært kjent for å være defensivt solide under Cotterill.

5. Southampton
George Burley – master of playoffs. Selv om Soton stadig vekk slanker stallen, bør det holde til en ny runde med neglebiting come may du skjønne milde.

6. Watford
Disse “døgnfluene” i Primus Liiig har en tendens til å få det tøft når de rykker ned igjen. Norwich, Crystal Palace, Leicester, Wolves og WBA har alle slitt med å finne tilbake til tabelltoppen etter et opprykk fulgt av et nedrykk. Det er det vel bare Sunderland som har klart den siste tiden, og Sunderland er jo det desidert mest jojoete laget man finner på balløya de siste 10-15 sesongene. Jeg tror Watford føyer seg inn i rekken av klubber som finner gjensynet med da’chomp tøft. Men playoff blir det.

7. Coventry
Dowie har hentet ”tilbake” Gary Borrowdale, Julian Gray og Michael Hughes. Så spørs det om det gir like stor suksess som i Crystal Palace for 4 år siden. Det holder neste til playoff.

8. Cardiff
Akkurat som forrige sommer har Cardiff vært aktive på overgangsmarkedet. Mest iøyenfallende er nok anskaffelsen av Robbie Fowler. Inn har også profilerte spillere som Trevor Sinclair (ManC), Steven MacLean (SheffW) og Michael Oakes (Wolves) kommet. Forrige sesong tippet jeg Cardiff på playoffplass, og det holdt i en halv sesong. Spørsmålet blir om de holder hele veien inn denne gang. Det gjør det nok ikke.

9. Ipswich
Hva så med våre kjære sluttor? Jo da, det skjer ikke spesielt mye på gården om dagen og det er for så vidt et godt tegn. Ingen store utskiftninger i stallen, og en manager som har fått en sesong på baken skulle i hvert fall borge for litt kontinuitet om ikke annet, og det kan være gull verdt i en divisjon hvor kontinuitet ikke en gang står i fremmedordboka. Ut har Currie (Luton) og Price (Derby) gått. Inn kommer gamle kjenninger som Pablo og Tommy Miller, samt Cardiff-keeperen Neil Alexander. Akilleshælen er som vanlig det defensive. Hvis Magilton klarer å hente inn en kvalitetsstopper eller to, kan det bli playoff, men mest sannsynlig må man bruke nok en sesong på å kave rundt midten av tabellen.

10. Stoke
Jeg pleier alltid å undervurdere Stoke, så her har vi nok antageligvis en utfordrer til direkte opprykk……..

11. Sheffield United
Sorry, jeg har ingen tro på Bryan Robson, og jeg gidder ikke en gang sjekke hvordan stallen til SheffU ser ut.

12. Leicester
Som vanlig har det skjedd store utskiftninger i Lester-stallen. Inn kommer det noen profilerte spillere (i hvert fall i da’chomp-sammenheng) og intet mindre enn 3 fra Birimingham (N’Gotty, Campell og Clemence). I tillegg har Cort ankommet fra Wolves og Kishishev fra Charlton. Det kan bli spennende dette her, hvis laget får satt seg tidlig, men jeg tror det blir det sedvanlige for Lester – et sted rundt midten av tabellen.

13. Sheffield Wednesday
SheffW har gått til anskaffelse av det tidligere vidunderbarnet Francis Jeffers (Blackburn). Hvorvidt han kan erstatte McLean som har gått til Cardiff avhenger mye av at han holder seg skadefri, noe som definitivt ikke er gitt. Defensivt har Laws hentet inn Richard Hinds fra sin tidligere klubb Scunthorpe og Steve Watson fra WBA. Laget som avsluttet forrige sesong kanonbra, ser mao. ganske bra ut denne sesongen også. Men det blir ikke noe playoff i år heller.

14. Crystal Palace
Ser ut til å ha blitt et stabilt midt-på-tabellen-lag. Peter Taylor er ikke mannen til å løfte laget mot toppen.

15. Hull
Hull har blitt nyrike og kjøpte selvfølgelig Dean Windass tilbake. Det bør holde til en tilværelse nær midten av tabellen.

16. Preston
Har mistet Nugent, og det spørs om Preston æra på øvre halvdel av tabellen er over for denne gang.
apobase
02.05.08 15:20
17. Norwich
Det har skjedd et og annet i Norfolk i sommer også. Mest oppmerksomhet har nok Earnshaws overgang til Derby fått. Inn har Cureton (Colchester) og David Strihavka (Banik Ostrava) kommet for å fylle tomrommet. Med Huckerby i sin sedvanlige rolle mellom midtbane og angrep, bør det borge for offensiv slagkraft, men frågan blir jo om Englands svar på Lillestrøm klarer å handskes med de defensive problemene, og det spørs om John Ostembor fra Crewe er nok i så måte. Det går mot nok en skuffende sesong på Carrot Road.

18. Plymouth
Holloway hadde en heldig hånd med Plymouth forrige sesong, og laget er stort sett uforandret siden det. Ungarerne som var på lån, Timar og Halmosi, har nå kommet for å bli (i hvert fall en stund). Bør kunne styre unna nedrykk, men vil få det tøft med å leve opp til fjorårssesongen.

19. Colchester
Gravitasjonen innhenter Colcehster, og etter suksessen forrige sesong står nå klubben nærmest ribbet for profiler. Borte er Cureton (Norwich), Iwelumo (Charlton), Garcia (Hull), Brown (Hull) og Richards (Southend). Inn har Teddy Sheringham (West Ham) og Clive Platt (MK Dons) kommet for å erstatte Cureton og Iwelumo. Det kan bli en tung sesong for Colchester, men samtidig viste Geraint Williams forrige sesong at det er mulig å få til det umulige, og jeg ser ikke bort fra at Colchester klarer å unngå nedrykk igjen, selv om de ikke vil klare å kopiere forrige sesong.

20. Bristol City
Nyopprykkede lag er ikke helt min greie. Jeg har lite nok peiling på det som skjer in da’chomp og enda mindre greie på hva som foregår i Liiig Vånn. Men Bristol City er nå endelig tilbake (hvor de hører hjemme?) og bør ene og alene av den grunn kunne styre unna nedrykk. Bristol C har hentet inn McIndoe (Wolves), Lee Trundle (Swansea) og Ivan Sproule (Hibernian) for å gi laget mer offensiv slagkraft. Så gjenstår det å se om det er nok til å holde hodet over vannet.

21. Blackpool
Enda mer nyopprykket. Ikke uventet tipper jeg Blackpool får en sesong med ryggen mot veggen. Men det skal kunne gå, så vidt.

22. QPR
QPR har lånt inn noen talentfulle ungdommer fra Chelsea (Michael Mancienne og Ben Sahar), samt at de har hentet Simon Walton fra Charlton. Spennende, om noe urutinert. Kan de erstatte Lee Cook som har gått til Fulham, samt evigunge Furlong som har gått til Luton? Tjaei. Jeg er redd det ender med nedrykk.

23. Scunthorpe
Rett opp rett ned.

24. Barnsley
Sayonara for nå. Kjempet med ryggen mot veggen forrige sesong, og klarte seg tilslutt. Det blir tøffere denne gangen. Nå som Nardiello er borte er det muligens kroken på døra, med mindre Peru-importen Miguel Mostto slår til. Slapp inn forferdelig mye mål forrige sesong, og må få skikk på forsvaret om de skal ha noen sjanse.
apobase
02.05.08 15:22
Og dette er hva apen mener:

1. Plymouth
2. Cardiff
3. Barnsley
4. Scunthorpe
5. Stoke
6. West Brom
7. QPR
8. Preston
9. Watford
10. Crystal Palace
11. Burnley
12. Ipswich
13. Charlton
14. Sheffield W
15. Norwich
16. Hull
17. Southampton
18. Bristol City
19. Leicester
20. Coventry
21. Wolves
22. Colchester
23. Sheffield U
24. Blackpool

”Fy flate for en dum ape” sier apo i en kort kommentar.

”Den som ler sist, ler best” sier apen.

ªpo
UVox
UVoxInnlegg: 17956
03.05.08 14:07
Alltid gildt å lese om igjen tabelltips og vurderinger ved sesongslutt.

flounderswakes "12. og 13. plasser og en målforskjell ved sesongslutt rundt -1 eller +1, det er Tony Pulis’ Stoke det. De mulige resultatene kan settes opp i ei matrise etter det binære tallsystemet. Det er herlig, særlig defensivt, men det vil skorte framover." En definitiv klassiker, det selv om matrisen raknet i år.
apobase
04.05.08 22:41
"For de fire siste sesongene har mine tips gitt følgende gjennomsnittlig absoluttavvik:
2003: 5,83 (5,09)
2004: 4,75
2005: 5,92
2006: 6,17"

Og fasiten denne gangen ble ..... tam-tara-tam ..... 6,17. Vi står med andre ord på stedet hvil. Stangnasjonen har stagnert. Er vi i ferd med å snu kjerringa? Ikke godt å si, men for å være litt sjølkritisk så kan man jo si at elendigheten fortsetter, og det til tross for at jeg treffer på prikken med hele tre lag (Watford, Norwich og Scunny), noe som for øvrig er ny rekord, samt at jeg bare bommet med én plass for tre lag (WBA, Ipswich og Preston). Årsaken til at avviket blir såpass høyt er med andre ord, at når jeg bommer, så bommer jeg til gangs. Ta for eksempel Coventry. Dette er andre sesongen på rad jeg tipper dem 14. plasser for høyt! Men det er ikke det verste. Soton (15. plasser for høyt) og Bristol City (16. plasser for lavt) er de største bommene. I tillegg undervurderte jeg Stoke grovt for tredje sesong på rad (noe jeg også predikerte). Jeg har faktisk klart kunststykket å tippe Stoke 8 plasser for lavt tre sesonger på rad!! Neste sesong slipper jeg heldigvis å gjøre den feilen.

Hvordan ble scoren din flounders? Tør du sammenligne?

ªpo
Æ vil værra lykkelig gjænnomsnittsmainn
eiller kvinne i et gjænnomsnittslainn
apobase
04.05.08 22:51
I all elendigheten skal det sies at jeg etter hvert har fått en brukbar nese for å tippe Ipswich sin plassering. Siden starten i 2003 har jeg bommet med hhv. 0, 4 ,12, 1, 1 plasser. Etter skivebommen i 2005 har jeg nå skutt to niere på rappen. Og så glemmer vi ikke innertieren i debutsesongen 2003/2004.

ªpo
Æ vil værra lykkelig gjænnomsnittsmainn
eiller kvinne i et gjænnomsnittslainn
flounderswake
04.05.08 23:20
Hæ, har du klart å dra opp denne bortstøvede tråden, din bitre, bitre mann? Hva mitt avvik ble? Som om du liksom ikke allerede har sørget for å sjekke og dobbeltsjekke resultatet før du dro opp denne antikvariske tråden. Men ja, mitt avvik ble altså dårligere enn ditt. 7,08 hvis jeg så rett før jeg klarte å legge den miljøvennlige solcelledrevne lommeregneren min i skyggen. Kunne du være så snill å bekrefte dette på din atomkraftdrevne kalkulator?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg