Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotballlag i engelske byer.

NYTT TEMA
McHaugen
McHaugenInnlegg: 2110
24.11.07 21:17
Tenkte jeg skulle ta dette på en såpass seriøs tråd som Øvrig Britisk.

Vi tar for oss Premier League => Football League 2. lag i forskjellige byer/byområder. F.eks Greater Manchester og Merseyside er godkjent som en by. Grunnen til at jeg lager denne tråden er at folk som f.eks skal på en kamp i England kan få en oversikt over samtlige lag i byen/byområdet de skal besøke. Så de eventuelt kan se flere kamper.

La meg begynne med Greater Manchester:

Greater Manchester er et byområde i Nordvest-England med 2 547 700 innbyggere. Byområdet ligger rundt sentrumsbyen Manchester som har en rekke muligheter, både innen fotball og andre ting.

Transport:
I Greater-Manchester har man den berømte tram'en til å frakte seg rundt omkring.
Buss, har faktisk aldri kjørt buss i Manchester.
Tog - Reisen fra Piccadilly til Old Trafford Halt er lettvint og rask. Anbefaler denne ruten. Tror det går tog til de andre arenaene også. CoMS har gåavstand til Market Street / Piccadilly.

Egne erfaringer fra Manchester:

Old Wellington - gammel engelsk pub i Market Street, Typisk victoriansk stil. Her får du kjøpt alt fra førkamps-pint til engelsk frokost.

Market Street - Utrolig koselig og oversiktelig handlegate i sentrum av Manchester. Ligger ikke så veldig langt fra Piccadilly Station.

Trafford Centre - Gedigent! Dette burde du besøke om du har en kampfri dag under oppholdet i byen.

National Football Museum i Preston - Alt hva en fotballinteressert trenger!

JJB Sports (Market Street) - Her kjøper du billigere drakter / annet fotballutstyr.

Bishop's Blaze - "Tillat for alle" pub rett utenfor Old Trafford. God atmosfære, spesielt da Pete Boyle synger.

Trafford Bar - Har kommet inn her også et par ganger (selvom jeg er 17 år). Egentlig mye mer sjarm over denne puben.

Manchester United F.C (Barclays Premier League)

Lagets tilholdsted: Trafford, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Old Trafford, 76 212
Stiftet: 1878 (Newton Heath)

Manchester City F.C (Barclays Premier League)

Lagets tilholdsted: City of Manchester, Greater Manchester. Flest fans fra Moss Side
Lagets hjemmebane: City of Manchester Stadium (Eastlands), 47 726
Stiftet: 1880 (St.Mark's)

Bolton Wanderers F.C (Barclays Premier League)

Lagets tilholdsted: Bolton, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Reebok Stadium, 28 723
Stiftet: 1874 (Christ Church F.C)

Wigan Athletics (Barclays Premier League)

Lagets tilholdsted: Wigan, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: JJB Stadium, 25 138
Stiftet: 1932

Oldham Athletic (League one)

Lagets tilholdsted: Oldham, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Boundary Park, 13 624
Stiftet: 1895 (Pine Villa F.C)

Stockport County (League two)

Lagets tilholdsted: Stockport, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Edgeley Park, 10 651
Stiftet: 1883

Rochdale F.C (League two)

Lagets tilhodsted: Rochdale, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Spotland Stadium, 10 249
Stiftet: 1907

Bury F.C (League two)

Lagets tilholdsted: Bury, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Gigg Lane, 11 669
Stiftet: 1885

Om jeg mangler noen, eller har noen feil. Er det bare å "si" ifra. Håper flere svarer på denne tråden med fakta fra andre byer.
pling_6
pling_6Innlegg: 3890
24.11.07 21:33
Tror du kan slenge på Macclesfield og Preston. Er du i det godvillige hjørnet, ta med Oldham.
Deyna
DeynaInnlegg: 1798
24.11.07 21:45
Syns du drar strikken altfor langt i denne sammenheng ved å inkludere Preston. Da er jo i såfall Burnley, Blackburn og Accrington også omtrent like nærme....
McHaugen
24.11.07 21:48
Skulle til å skrive Oldham. Glemte det.

Macclesfield, Blackburn og Preston ligger ikke i Greater Manchester.

Flowers of Manchester
McHaugen
24.11.07 23:24
Hadde visst fått med Oldham :-)

Flowers of Manchester
Alfheim1
Alfheim1Innlegg: 422
24.11.07 23:52
McHaugen skrev:
Bishop's Blaze - "Tillat for alle" pub rett utenfor Old Trafford. God atmosfære, spesielt da Pete Boyle synger.

Er denne Pete Boyle "ansatt" på puben for å dra opp stemningen?

McHaugen
25.11.07 00:13
Pete Boyle er en kjent sanger fra Greater Manchester som også er United-supporter. Han har blitt en slags frontfigur på Bishop's siden han er forsanger før kampene. Har selv pratet litt med Pete, var i Norge å sang for ikke så alt for lenge siden.

Her er først et klipp fra Bishop's:

http://www.youtube.com/watch?v=RMZ3xs9rx3o&feature=related

Her ser du Pete (tydelig beruset):

http://www.youtube.com/watch?v=txGIizNuLCw&feature=related

pling_6
25.11.07 00:26
Hehe, var sikker på at jeg ikke så Oldham.....
Var derimot sikker på Macclesfield. Flesteparten av Utd-spillerne bor\bodde der, og fansen har en weak spot for laget. Preston var en gamble.
McHaugen
25.11.07 00:58
Macclesfield ligger i Chester, men dog ganske nærme Trafford og Salford :-)

Flowers of Manchester
McHaugen
25.11.07 01:11
Chesterfield såklart. Chester er en by, hadde det litt travelt :-)

Flowers of Manchester
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26601
25.11.07 07:57
Siden Chesterfield også er en by, så tenker jeg vi sier Cheshire?
Deyna
DeynaInnlegg: 1798
25.11.07 09:54
Jeg tipper Chesham. Tråden nærmer seg en klassiker! Jeg forselår at vi tar neste by: Greater Grimsby.
McHaugen
25.11.07 12:27
Cheshire, såklart!

Flowers of Manchester
pling_6
25.11.07 13:49
Deyna skrev:
Jeg tipper Chesham. Tråden nærmer seg en klassiker! Jeg forselår at vi tar neste by: Greater Grimsby.

Hvis det var et spark til meg, så tar jeg den, men jeg bryr meg minimalt om geografiske anliggender utenfor Yorkshire.(og derfor bør jeg kanskje holde meg unna å legge til slike forslag fra nå av!)
Alfheim1
Alfheim1Innlegg: 422
26.11.07 11:42
Prøver meg på en liten presentasjon av byen Nottingham, selv om jeg kun har vært der 3 ganger.

NOTTINGHAM

Nottingham har ca 280 000 innbyggere, eller ca 600 000 om man tar med området rundt byen.

I dag kan man fly direkte fra Torp til East Midland airport som ligger omtrent midt mellom Derby og Nottingham.
Fra flyplassen tar det ca 40 minutter med buss inn til Nottingham.

Nottingham er mest kjent for for Robin Hood og Sherwoodskogen.

Et besøk i Sherwoodskogen eller Nottingham Castle er populært blant turister i byen.

Byen hevder også å ha flere av englands eldste puber!
Rett ved Nottingham Castle ligger blant annet puben "Ye Olde Trip to Jerusalem", som er fra 11-1200 tallet.

Nottingham er en universitetsby, og har ca 40 000 studenter.

I Nottingham by finner vi to fotballklubber.

Nottingham Forest og Notts County.
Klubbenes baner ligger rett ved siden av hverandre, kun skilt av elva Trent, og er de to stadionene i England som ligger nærmest hverandre.

Notts Countys supportere er opptatt av at Madow lane ligger innenfor Nottinghams bygrense, mens City Ground på andre siden av elva Trent ligger i West Brigdford.
Forest og County er to av de eldste klubbene i ligaen. County ble stiftet i 1863 og Forest i 1865.

Nottingham Forest (league one)
Stadion: City Ground (bygd i 1898)
Kapasitet: 30602

Notts County (league two)
Stadion: Madow Lane (bygd i 1910)
Kapasitet:19588

Et par mil lengre nord i Nottinghamshire finner vi Mansfield, som er det tredje laget fra Nottinghamshire i football league.
Fra Nottingham tar det ca 30 minutter med tog opp til Mansfield.
Mansfield er en by med ca 70 000 innbyggere.

Mansfield Town (league two)
Stadion: Field Mill
Kapasitet: 10 000

Av andre idretter kan jeg nevne at rett ved City Ground ligger Trent Bridge Cricket bane. Her spilles en del av Englands kamper. Stadion har en kapasitet på ca 16000 sitteplasser.

Inne i selv byen ligger National Ice centre, hvor Nottingham Panthers spiller sine kamper. En arena med med i underkant av 10 000 plasser.

McHaugen
26.11.07 11:54
Fin presentasjon, Nottingham er en by jeg har sansen for :-)

Flowers of Manchester
McHaugen
26.11.07 12:28
Skal vi la en "Cockney" ta for seg London? :-)

Flowers of Manchester
pling_6
26.11.07 15:48
McHaugen skrev:

Joda, er vel bare Englands farligste by......
Band4Life
Band4LifeInnlegg: 2024
26.11.07 16:04
He he, den som tar London blir min store helt. Blir mange klubber å presentere!
McHaugen
26.11.07 16:30
pling_6 skrev:
McHaugen skrev:

Joda, er vel bare Englands farligste by......

_______

Kommer vel helt an på hvor/når du beveger rundt i byen.

Flowers of Manchester
onlyoneunited
onlyoneunitedInnlegg: 2390
26.11.07 17:51
McHaugen skrev:
Rochdale F.C (League two)

Lagets tilhodsted: Rochdale, Greater Manchester
Lagets hjemmebane: Spotland Stadium, 10 249
Stiftet: 1907

---

Faktisk skal jeg dit paa loerdag, naar de spiller mot Wrexham. Noen som vet om en enkel maate aa komme seg fra Manchester sentrum til Rochdale?
mikemodano
26.11.07 18:06
You lucky, lucky bastard - jeg skulle gitt mye for å være i din posisjon; å overvære et stadig mer oppadgående Rochdale, av mange ansett for å være blant playoffoutsiderne foran denne sesongen, i kamp med et under Brian Little revitalisert Wrexham, låter utvilsomt som den klart mest spennende begivenheten i hele den kommende ligarunden. Du må mer enn gjerne levere en liten reiserapport når du er tilbake fra Spotland. Selv har jeg dessverre ikke vært der, så jeg har ingen informasjon om hvordan du tar deg dit. Så lenge du kommer deg til Rochdale railway station, bør det imidlertid ikke være noen problem å finne fram.
mikemodano
26.11.07 20:45
La meg få tilføye følgende om Cheshire grevskap, som er "fylket" som grenser mot Lancashire (med blant annet Greater Manchester) i nord, mot Staffordshire (hvor man blant annet finner Potteries-klubbene) og Shropshire i syd og mot Derbyshire i øst, samtidig som man finner landegrensa mot Wales i vest.

Football League-klubber: Chester, Crewe og Macclesfield. Hvilket utvalg, dere!

Conference National: Northwich Victoria.

Conference North: Vauxhall Motors.

UniBond Premier: Witton Albion.

UniBond Division One South: Nantwich.

Med tanke på geografisk beliggenhet, rett på "skyggesiden" av Merseyside og Greater Manchester, har man misunnelsesverdig få fotballklubber som opererer på et forholdsvis høyt nivå. Seleksjonen Football League-lag i Cheshire grevskap er utsøkt, og jeg nøler ikke det spøtt med å utrope county Cheshire til mitt personlige favorittgrevskap.

Nantwich Town trekker imponerende tilskuermasser på Nivå 8 (snitt på nesten 550 pr hjemmekamp), men trøbler likevel tabellmessig, der man for øyeblikket ligger under playoffstreken. Ja, faktisk har vesle Cammell Laird, som jeg så live i oktober, overtatt tabelltrona i denne UniBond-divisjonen. Ute i Rock Ferry på Wirral-halvøya, snitter Lairds 149 tilskuere.

Jeg skulle mer enn gjerne hatt Stockport i Cheshire, men de er blitt så fine på det at de tydeligvis heller ønsker å tilhøre Greater Manchester (Lancashire). Dét, i tillegg til at Edgeley Park for lengst er gjort om til all-seater, burde i grunn være nok til å fordømme Stockport County, men jeg får meg likevel ikke til å mislike dem. Til det setter jeg flere profiler som både er og har vært tilknytta klubben altfor høyt, ikke minst nåværende manager Jim Gannon.
Stinkfist
StinkfistInnlegg: 5065
26.11.07 21:06
Vel, jeg tror faktisk den jevne stockporter (stockportianer? stockportværing?) regner seg selv som Cheshire-innbygger, og ikke Lancashiritt. Greater Manchester er en konstruksjon som så dagens lys i 1974, og var en sammenslåing av områder både i det sørøstlige Lancashire og det nordøstlige Cheshire - så jeg synes det blir feil å plassere hele Greater Manchester i Lancashire.

Regionen Merseyside så forøvrig også dagens lys på samme tidspunkt, ved at deler av sydvest-Lancashire og nordvest-Cheshire ble slått sammen til én urban region. Den tradisjonelle grensa mellom Lancashire og Cheshire utgjøres av overfloden Mersey, og Wirral-halvøya med klubber som Tranmere og Cammell Laird hører således også til det historiske riket Cheshire.

http://en.wikipedia.org/wiki/Local_Government_Act_1972#England_2
mikemodano
26.11.07 21:24
Nennen Sie mir gern altmodisch, men jeg sliter litt med å regne hele Wirral for Cheshire; det rimer liksom ikke med mine forestillinger, men det er kanskje heller en idé å gjøre noe med dem enn å leve i ei konstant vrangforestilling.

"...så jeg synes det blir feil å plassere hele Greater Manchester i Lancashire."

- Du veit jeg sjelden har innvendinger mot dine faktaopplysninger, Fist, og jeg betviler ikke at du har rett sånn rent territorialt, men for meg skurrer det å inkludere noe som helst av Manchester (herunder også Greater Manchester) i Cheshire. Det er mulig det er mine feilslåtte illusjoner som spiller meg et puss også her, á la over.
McHaugen
26.11.07 21:26
onlyoneunited skrev:

Faktisk skal jeg dit paa loerdag, naar de spiller mot Wrexham. Noen som vet om en enkel maate aa komme seg fra Manchester sentrum til Rochdale?

________

Ta Leeds-toget fra Piccadilly. Eller så tror jeg tram'en går opp til Rochdale.

Flowers of Manchester
Trautmann
TrautmannInnlegg: 134
26.11.07 22:35
Ta Leeds-toget fra Piccadilly. Eller så tror jeg tram'en går opp til Rochdale

-toget manchester - leeds er nok det riktige toget her ja. men banen ligger et godt stykke unna togstoppet, så er likesågreit å hive seg inn i en taxi fra manchester...
ligger forøvrig et par meget ok puber rimelig greit plassert nær banen. ratcliffe arms om jeg ikke husker helt feil er vel en av dem...
McHaugen
26.11.07 23:16
Taxi er selvsagt ganske billig i England. Mulig at tram'en går opp til Rochdale?

Flowers of Manchester
onlyoneunited
onlyoneunitedInnlegg: 2390
27.11.07 13:19
McHaugen skrev:
Ta Leeds-toget fra Piccadilly. Eller så tror jeg tram'en går opp til Rochdale.

---

Det gaar nok ikke metrolink til Rochdale. Blir vel det toget du nevner og saa kanskje taxi til stadion. Jeg er i det hele tatt ikke overbegeistret for tram'en - den hoerer selvsagt med i bybildet og saann, men for min del er buss langt aa foretrekke som transportmiddel i Manchester.
Panzrfaust
PanzrfaustInnlegg: 12644
27.11.07 20:34
Mikemodano:

Skal over til Manchester i februar, og planen er å få med meg ein ekstrakamp i tillegg til Manchester-derbyet.

Står mellom Stockport - Notts County og Oldham - Gillingham.

Kven bør me velje? Er det evt. andre lag som har fullt hus og enorm stemning? Det ideelle er eit lag som ligg i ein omkrets på 30 minutt (med bil).
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg