Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om Reuben Hazell og vágt om Oldham

NYTT TEMA
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26727
06.01.08 10:33
3.november fikk Oldham pisk av Leyton Orient i London, men siden har man avvikla sju bortekamper, og alle er endt i favør av Latics. Nå er du kanskje allerede forleda til å tro at dette er en solskinnshistorie om hvor katalysatoraktig Reuben Hazell har påvirka Oldhams nesten oppsiktsvekkende framganger på fremmedgrunn, men en _så_ kraftig link til årsak/virkning er han nok ei.

Vi vil erindre Hazell kanskje først og fremst for hans enestående innsatser i midtforsvaret på Saltergate, der Steve Blatherwick på sine siste vers tok ham inn under kofta si og ga ham behørig innføring i hva det vil si å utøve den type håndverk til nær perfeksjon. Hazell kom jo rækende til Chesterfield nærmest som en kylling utstøtt av flokken en seinjulidag i '05; litt pjusk i fjærdrakta og med usikker mine stotra han seg utpå treningsfeltet for å se hvordan den nye flokken ville motta ham etter eksilet i de halvprofesjonelle fjærkreenes rekker, iscenesatt av Kidderminster. Det tok ikke lang tid før Hazell forsto at han var havna i omgivelser som visste å sette pris på hans smålåtne framtoning, og sjøl om det skulle gå litt tid før haneflokken på The Kop uttrykte offentlig nøye med hans fortolkning av forsvarsfaget, ville det snart revolusjonere Hazells sjøltillit at han blei omskolert fra side- til midtback.

Under veiledning av Blathers' stødige nebb, utvikla den Brummie-fødte (nå) 28-åringen ei stolt fjærdrakt, og det vanka godord i hytt og spe, og kanskje aller oftest fra mannen som skal ha mye av æra for den tandre pelsdottens hamskifte - daværende Spireites-manager Roy McFarland. Etter hvert som Blatherwick blei skrøpelig til beins, hendte det stadig oftere at lærlingen måtte rette opp etter sin egen mesters glipp, og da de hadde unnagjort sin siste forestilling sammen, 7.januar 2006 (kledelig nok holdt man nullen hjemme mot Bradford i League One, Adam Smith blei matchvinner for CFC minuttet før slutt), tok Blærevik Hazell til sides og ba ham pent om å skjøtte den profesjonen han sjøl hadde livnært seg av i ei solid årrekke. Reuben H. tok visdomsordene til seg, og takka i dyp ærbødighet sin mentor. 18.mars '06 hadde Scunthorpe utflukt i Derbyshire, og seks minutter ut i andre omgang, var Blatherwick nødt til å slippe til yngre krefter for godt; knehasene hans tålte tydeligvis ikke følinga med Steve Torpey i seriøs grad av nærkontakt. Hazell satt sjøl skada på tribuna denne merkedagen i Peak Districts historie, og han blei sett hulkende på vei mot sin koksgrå Renault Mégane kort tid etter kampslutt, høyst trolig vel informert om mesterens karrièreendelikt.

Det var på høy tid for Reuben Hazell å stå på egne bein, og den påfølgende sesongen gjennomførte han 39 av 46 ligakamper for Blues, et år som til slutt endte med nedrykk for klubben, men personlig statusopprykk for den mørke sabelrasler. Som oftest var det Down Under-tassen Aaron Downes som lydig lystra Hazells røst under fjorårssesongen, men samarbeidet varte kun det ene året; alt har som kjent en ende. 14.september skreiv han på for Oldham, og var dermed tilbake i førsteligaen. Debuten kom påfølgende ettermiddag, da Southend blei for sterke på Boundary Park (0-1) i en kamp Hazell måtte ta til takke med sitt gamle høyrebacksterritorium, hvor han sist var sett mens han enda var in spe i sitt CFC-virke. Allerede påfølgende match forsto imidlertid Latics-boss John Sheridan at det var i midta Hazell ville gjøre mest nytte for seg, og slapp ham til der i spann med Sean Gregan. Det ga øyeblikkelige resultater: 3-0 i Walsall! Siden fulgte flere ubestemmelige opptredner av tokobbelet, og først da Gregan fikk fyken fra elleveren, skulle det komme til å gagne Oldhams seierskolonne. 1-0-triumfen på Wirral 6.november gikk uten Hazells tilstedeværelse, men i etterkant har han bidratt i alle de resterende seks strake bortegevinstene, og spesielt 3-1 i Leeds og 1-0 igjen i Liverpool og omegn i går, skal man ha sett tendenser til monstruøst stopperspill av den rådyktige pjokken.

Proporsjonalt med den yppige borteforma, har man vært tafatte hjemme: 1-5-3 låter statistikken for de siste ni, alle turneringer inkludert. Kan Oldham klinke til med første egengresseier siden cupmøtet med Crewe 1.desember når Brighton kommer til gards helga førstkommende? Fotball er jo matematikk, så naturligvis beseirer Latics, som borteslo et av de mer tabellsterke Premier League-lagene i går, et Albion som samstundes gikk hen og torska hjemme for League Two-bunnsopet Mansfield. Eller?
flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3270
06.01.08 14:57
Interessant hvordan Hazell kom til Chesterfield: CFC fant ham på sykestua til Kidderminster Harriers, nedrykkslaget fra leaguetwo. Nesten på linje med da Grimsby Town (i gamle 2.div) snappet en aldrende Paul Futcher fra Halifax' reservelag, noe som jo viste seg å bli tidenes kupp.
mikemodano
17.03.08 17:12
Jeg blei brått litt usikker på hvorfra jeg henta informasjonen om Latics' sjukeleie for tia, for formtabellen mener å hevde at klubben langt fra er så sinnslidende som enkelte av undertegnedes inntrykk kan ha gitt uttrykk for: 4-1-3 på de siste åtte er som seg hør og bør for et mannskap liggende i stabilt sideleie midt på lista. Det var helst det alarmerende svake 0-3 i Luton i helga som fikk meg til å høre de vagt kimende alarmklokkene, men kort tid i forveien var både Tranmere og Bournemouth slått med to mål hver seg på Boundary Park-matta.

mcclair har forsøkt å etterlyse en liten gløtt inn i situasjonen under John Sheridans regime, og uten å påstå at man besitter altfor dyp inside informasjon, rabler man her ned et par linjer mens man ennå har vettet halvveis i behold:

Noe av forklaringa på sist helgs elende kan forklares i en tøff skadesituasjon, kanskje best eksemplifisert gjennom det faktum at Latics kun stilte med fire (!) mann på innbytterbenken, inklusive reservemålvakt Josh Kelly, som Sheridan nekta å benytte mellom stolpene i Luton etter at førstevalg Mark Crossley hadde ødelagt seg underveis mot Bournemouth. For å bøte på det skrubbsåret Crossleys strekkskade forårsaka, leide man inn ett stk plaster i form av en ung Sheffield Wednesday-keeper ved navn Richard O'Donnell, som dermed blei kasta utpå dypt vann på Kenilworth Road. Han skal imidlertid ikke ha direkte skyld for noen av de tre baklengsmåla, og en lei sak var det også at Reuben Hazell blei vist ut forut for Matthew Springs 2-0-straffemål (for såkalt professional foul av Paul Furlong, dog stiller jeg meg litt tvilende til korrektheta av den avgjørelsa).

Du nevner at et knippe solide håndverkere står til Shezzas disposisjon, mcclair - joda, det er mye storfint i Oldham: klassebacken Neil Eardley, treskostopperen Stefan Stam, playmakeren Mark Allott, fengselskongen Lee Hughes, tidligere Verona-spiss Craig Davies, det hardtarbeidende skotske midtbaneesset Gary McDonald, Sean Gregan, vingvidunderet Chris Taylor og midtbaneveteranen Andy Liddell, to name but a few. Spe på med en supertraver mellom stenga, blott talent in spe rundt omkring i andre posisjoner og flere plausible lower league-vallaker ellers, så ser det i sum ganske greit ut. Nå skal det tilføyes at sjøl om Oldham ligger nede på en tolvteplass, så er ikke avstanden opp til playoff på mer enn tre poeng, så noe definitivt kjørt løp er det på langt nær at Athletic ikke når fram.

I helga mangla den tidligere Spireite Allott, og han er en viktig brikke i det offensive mønsteret, mens mangeårige ligadølinger som Gregan, Liddell og Hughes nå har vært ute i lengre tid. Også Davies sto over, så på topp stappa Sheridan inn Leeds-gutten Leon Constantine, som er enda en i skokken av innleide legionærer i fotballriket.

I motsetning til divisjonen under, gjør som oftest vertskapslagene det sterkt i denne divisjonen; så imidlertid ikke Latics, som på 19 kamper både hjemme og vekke har kapra ett ekstra poeng på Boundary P. Det fordres langt større stabilitet foran ens egne dersom en skal ha sjanser i tabellens øver sjikt, og helgas dyst mot Millwall blir en første test i så måte, for å finne ut om de to siste hjemmekampa endelig kan stå som vitnesbyrd på at pasienten er i ferd med å friskmeldes fra det som nesten har framstått som et slags hjemmekompleks.

Blir det så sluttspill på dine sympativinnere av League Un? Jeg stiller meg mer og mer tvilende. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at "nei, det blir maks en plass blant de ti-elleve beste i år. Så får tia vise om John Sheridan er rett mann å satse på for å bringe klubben framover fra og med neste termin.
mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
18.03.08 20:00
Det er intet mindre enn en fryd å lese en skribent som til de grader boltrer seg i riksmålets gleder og muligheter. Mye av det som er skrevet i denne tråden har en så leken innpakning at leseren uungåelig hever både øyebryn og munnviker. Selv om innholdet (Oldhams varierende prestasjoner) i seg selv ikke er oppsiktsvekkende, og langt mindre humoristiske. Min personlige historie er at jeg i alle år har perfeksjonert meg i å beherske nynorskkunsten, men bruker vgd som en plattform for også å drille ferdighetene i bokmål. Da er det både behagelig og inspirerende å ha læremestere av ypperste kaliber, og slike mestere finnes det noen av på "øvrig britisk".

Over til Oldham. Takk til modano for respons på etterlysningen min. Jeg har blitt meget mye klokere etter å ha lest denne tråden. Vi er enige om at Latics-gutta inkluderer mange kjente ballspillere, som har bevist at de duger (i alle fall andre steder). Om ikke manager John S. får dette mannskapet til å snuse på opprykk (seinest til neste år), er det vel grunn til å frykte at han må ta sin hatt og spasere ut av Boundary Park.

Til slutt en aldri så liten digresjon: Angående tur til høsten, som noen av oss har diskutert tidligere: Se for dere følgende geografiske triangel: Oldham - Grimsby - Carlisle. Vest - øst - nord. Hvor forlokkende hadde det ikke vært å legge opp reiseruten slik (i det aller minste som en del av en englandsutflukt), der nevnte lags stadioner ble avlagt kampbesøk i løpet av noen tettpakkede høstdager? Der en i tillegg kan gjøre noen avstikkere innenfor nevnte triangel? Jeg regner med at flere av dere melder seg på en slik tur.
mikemodano
20.03.08 08:12
"Se for dere følgende geografiske triangel: Oldham - Grimsby - Carlisle."

- Jeg ser mer enn gjerne for meg ei reiserute inneholdende et triangel av gjeve bopels, og verken Boundary Park eller Brunton Park hadde vært uaktuelle i et sådant tiltak, på langt nær. Grimsby/Cleethorpes har jeg vært innom, men jeg er tross alt ikke så stivbeint at jeg ville satt meg helt på bakbeina om jeg blei forespeila et slikt forslag i godt lag. Dog ville mitt foretrukne trekantdrama helst inneholdt Chesterfield - Rochdale - Carlisle, i hvert fall med tanke på at The Mem kun vil vies anleggsvirksomhet kommende termin.

Terminlista klargjøres som regel når juni drar seg i retning av juli, og man skal sørge for å holde gluggene åpne slik at man registrerer hvilke program det i praksis lar seg gjøre å gjennomføre.

Avgjort verdt å file videre på, choccy!
mikemodano
29.04.09 09:43

Joe Royle, Oldhams nye Νέμεσις: 0-4-4 har han klart å sysselsette et akk så playoffambisiøst mannskap med siden han overtok for en brått abdiserende John Sheridan midt i mars. Nå har det lekket ut at han ikke vil få fornyet engasjement på Boundary Park etter sesongslutt, noe jeg vil tippe man er særs godt fornøyd med på de kanter. Vel etterlot Shezza med 2-6 i Milton Keynes seg heller intet godt sisteinntrykk, men det er bemerkelsesverdig hvor lite en høyst skolert og oppegående gnom som Royle har fått ut av årets Latics-utgave. To måneder og tolv kamper er det siden forrige seier, og det dunster vel ikke av bortegevinst i helgas avsluttende kamp på Bescot heller? Hva har i grunn skjedd? Er det Kieran Lee som har ankommet og smurt sand i maskineriet, litt á la hva vi så Phil Picken gjøre i ei velfungerende CFC-sammensetning for et par år siden? 

Etter Lee Hughes' avgang har man de siste ukene vekslet mellom Deane Smalley, Lewis Alessandra og Matt Wolfenden på angrepsplass; det skremmer ikke i samme grad som den gamle fengselsfuglen, men like fullt virker det å være bakover det skorter på ekstremkompetanse for tiden, for ikke siden 0-0 i Leicester (!) 7.februar, der innlånte Dean Windass kom inn for den utviste keeper'n Greg Fleming og blant annet avsørget for at ei hjemmestraffe fra Matty Fryatt endte utafor stolpene, har Oldham gått i dusjen med snøhvite laken. Neal Eardley - Sean Gregan - Reuben Hazell og Daniel Jones dannet de bakre fire i 1-1-kampen mot Southend sist, og ut fra navna å dømme skulle denne kvartetten vært høyst kapabel til å spille på Mark Crossley flere donuts. 

Om opprykket skulle glippe i Rochdale: kan Keith Hill bli den nye maestro i Oldham Athletic? 

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
29.04.09 23:54
mikemodano: Om opprykket skulle glippe i Rochdale: kan Keith Hill bli den nye maestro i Oldham Athletic? 

Nja, nå skal ikke jeg være bombastisk, men jeg ville satt pengene mine på Dave Penney.

mikemodano
30.04.09 17:44
tommy_cowan: men jeg ville satt pengene mine på Dave Penney.

Kun gode insidekilder ville fått noen som helst til å satse penger på Dave Penney som ny boss i Oldham - vil du avsløre disse?

Latikerne slipper også å punge ut med kompensasjon til de darloide grunnet sistnevntes prekære økonomiske ståsted. Ja, det er logisk; antakelig bedrer det å frigjøre sjæfen uten økonomisk gevinst ståa på Feethams. Denne administratorpraksisen og alt som medfølger blir bare mer og mer godslig for hvert enkelttilfelle som når mediabildet.

Men ikke faen om du får meg til å sette dollars på Keith Hill som ny kvekerprest. Mick Tait, anyone? Steve Mardenborough? Gary Gill? Gary Glitter?

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
01.05.09 12:01
mikemodano: Kun gode insidekilder ville fått noen som helst til å satse penger på Dave Penney som ny boss i Oldham - vil du avsløre disse?

Pavel Abbot, selvfølgelig, nei man avslører da ikke sine kilder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester