Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klipp man aldri blir lei av.

NYTT TEMA
Gitlis
GitlisInnlegg: 157
01.03.08 12:14
Spol frem til 5:37, og få med dere hva som nok trolig er mitt favorittklipp fra all engelsk fotball jeg noen gang har absorbert. Dette er uforglemmelig, et stykke fantastisk fotballhistorie med det sterke av islettet av nostalgi som naturlig nok hører med. La bilder og lyd (med unntak av Elton Johns Rocket Man) tale for seg selv:

http://www.youtube.com/watch?v=ENix_CiGrGM
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26693
01.03.08 12:23
Takkskarruha! Det var faktisk første gang jeg så Ricky Georges 2-1-mål; vanligvis blir man jo "kun" servert Ronnie Radfords vanvittige langskudd når man vises bilder fra den sinnssvake sensasjonen, og billedkvaliteten var også overraskende god, langt bedre enn hva man opplever når man søker i samme motor etter Suttons 2-1-seier mot Coventry fra '89.

Herlig matte, forresten!
Gitlis
01.03.08 12:37
Akk ja, jeg trodde også svært lenge at Radfords suser var seiersmålet, men når jeg ser på baneinvasjonen må jeg nesten tilgi meg selv det. Det at Suttonklippene er så kornete kan ikke skyldes annet enn at jeg har sett dem alt for mange ganger og slitt ut videoen, så beklager det. Gode gamle Barrie. Jeg blir aldri lei jabbinga hans.

Det ligger forresten er ultrakort klipp av Wrexham - Arsenal i 1992,. og selv om det ikke har samme schwung som de ovennevnte kamper (Non-League er alltid spesielt), kan man jo, selv med et kamera plassert på bakken bak målet, stirre seg blind på Thomas' utligningsmål. For et vilt frispark.

Andre kamper jeg så utrolig gjerne skulle ha sett var Wrexham mot Blyth Spartans i 77/78, for ikke å snakke om Yeovil mot Sunderland i 1949, men det er vel tvilsomt om det finnes noe materiale herfra.

Og siden 1996 faktisk begynner å bli ganske lenge siden nå, tror jeg at jeg skal intensivere jakten på videoen med Chesterfields FA-cup-bravader i 96/97. Selv om jeg egentlig best hadde likt å sett Wrexham i semifinalen det året. gjorde kampen Chesterfield vartet opp med på Old Trafford (3-3 mot MIddlesborough e.e.o) sitt for å døyve savnet.
Gitlis
01.03.08 12:39
Wikipedia byr også på interessant lesestoff om kampen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hereford_United_v_Newcastle_United_1972
mikemodano
01.03.08 12:48
"Det ligger forresten er ultrakort klipp av Wrexham - Arsenal i 1992..."

- Ja, så sannelig. Youtube har så men en del snask å by på. For å være petimeter: Wrexham spilte i fjerdedivisjon den gang.

Thomas' gåll er ei sjuk perle; det finnes antakelig folk med hang til skikkelige klabb-og-babb-mål framfor anna, men sjøl har jeg alltid vært svak for vådeskudd fra 25 meter pluss som bare lirker seg inn oppe i burgavlen. Både Mickey Thomas og Ronnie Radford kvalifiserer til lista mi, iallfall.

Jeg gjorde et søk etter Wrexham vs Porto fra Cupvinnercupen på seint 80-tall, men dessverre ser det ikke ut til at Jim Steel har lagt ut sine memoarer for offentligheta. Sportsrunden viste måla fra 4-3-kampen i Porto, veit jeg.

Nå har jeg ikke sjekka om den ligger der, men søk gjerne på Derek Nivens scoring for CFC mot Man City i fjorårets Ligacup - ögongodis det med.
Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
01.03.08 12:49
Peter Beardsly haarklipp
Gitlis
01.03.08 13:02
Jeg må for min egen stolthets skyld nevne at jeg poengerte, om enn indirekte, at Wrexham ikke var et NL-lag. Men de var på sisteplass i gamle 3. divisjon, så langt unna var det ikke.

Spilte virkelig Wrexham mot Porto i Cupvinnercupen? Og klarte 3-4 i Portugal? Det er jo ellevilt. Porto var vel i finalen på CWC i 1984 tror jeg, og vant i alle fall Europacupen i 1987, så jeg formoder dette må ha vært et sublimt lag. Dette må jeg virkelig finne bilder på.

Ellers: Haugar - Newport fra Haugesund Stadion i 1980. Må ha vært noe, selv om bildene jeg får av en slik kamp er ganske gråe og triste.
mikemodano
01.03.08 14:09
Ja, der kan du se, men når man, som i mitt tilfelle, lider av stær i diverse kolører og grader av framskredenhet, er det ikke alltid enkelt å konsumere det åpenbare. Jeg ser jo ved nærmere gjennomgang at du har uttrykka deg korrekt over.

Joda, Wrexham tapte bortekampen med 4-3, og var ikke snauere enn at de vant returoppgjøret 1-0, bare for å avansere videre for å bli gitt på snuta av Roma i neste runde. Ikke at det blei braknederlag mot ittalienera heller, mener jeg å huske. Sifferne 2-0/2-1 rinner meg i hu, sjøl om jeg må krype til korset og vedgå at hukommelsen kan spille meg et puss her jeg ligger med beinet i fatle.

Skulle du finne bilder fra herligheta med Jim Steel, Steve Mungall, Eddie Bishop og de andre barna i Prenton-skogen, vil jeg sette umåtelig pris på om du deler med oss andre.

Ellers etterlyser jeg litt info vedrørende ei Wembley-turnering Tranmere deltok i enten seint på 80- eller tidlig på 90-tallet, der jeg mener samtlige fire divisjonsvinnere i det som den gang var kun Football League deltok. Det var korte oppgjør av rundt en halvtime eller tre kvarters varighet, og det var antakelig også første gang Rovers opptrådte på norske TV-skjermer (ja, hvis det ikke var SVT som overførte bilder den gang). John Morrissey herja jaffal på Trannys høyreflanke mot sjøl mer merittert motstand, og tenåringsmodano kunne raskt ha falt i revesaksa som huser Tranmere-tilhengere. Tru hvilke andre lag som deltok, og hvordan den turneringa egentlig endte?
mikemodano
01.03.08 15:34
Har spadd litt i blåboka og funni ut at det var i 84/85 man slo ut Porto. Det var i første runde, og man møtte som nevnt Roma i runde to, hvor det blei 0-2 i Italia, før Conti&co. vant 1-0 i Wales.

Jeg siterer følgende fra Wikipedia: "The 1984/85 season saw Wrexham take on Portuguese giants FC Porto, Wrexham won the home leg with a remarkable 1-0 victory, the second leg and Porto showed their class and were 3-0 up after 38 minutes, however Wrexham pulled goals back, the game finished 4-4 and Wrexham went through on away goals. The second round draw was to pair Wrexham with Italian giants AS Roma manged by Sven Goran Eriksson. Wrexham lost 3-0 on aggregate."

Dette må jo ha vært noe av det mer minnerike Sven Guran har vært med om. For øvrig latterlig at det ikke står noe om målgjørere eller Wrexham-profiler i avsnittet.

I 1986/87 var Red Dragons sannelig i gang igjen; først måtte maltesiske Zurrieq melde pass med 0-7 sammenlagt, før Real Zaragoza blei holdt til 0-0 i Spania i andre runde. Returen på Racecourse endte 2-2, og spanjokkanerne gikk videre på utemålsregelen.
mikemodano
01.03.08 18:46
"Ellers etterlyser jeg litt info vedrørende ei Wembley-turnering Tranmere deltok i enten seint på 80- eller tidlig på 90-tallet..."

- Som en spør får'n også gjerne svar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Football_League_Centenary_Tournament

Noen som husker denna?
Gitlis
02.03.08 10:57
Vi blir ikke helt ferdige med Wrexham i denne omgang. Et lite dykk i arkivene avslører også en kvartfinale i den nå mye omtalte cup i 75/76. Djurgården måtte unngjelde i første runde, før man i andre runde sparket litt østeuropeisk rumpe, og sendte Stal Rzeszów hjem i skam. I kvartfinalen møtte man ikke mindre enn Anderlecht, som senere gikk hen og vant hele turneringen. Det finnes et dårlig klipp fra Youtube der man har filmet en TV som spiller en video: http://www.youtube.com/watch?v=6ROkjrPJArc, men jeg skjønner meg ikke helt på det klippet. Man skal huske på at Anderlecht var en betydelig størrelse i europeisk fotball på denne tiden, og dette var deres første av tre CWC-finaler på rappen. Allikevel ble det kun en ussel 2-1 sammenlagtseier til gutta fra Brüssel.

mikemodano
02.03.08 13:29
Det var, iallfall for meg, mer ukjente sider av den stolte Wrexham-historia, dette, så det er flott du setter det på agendaen, Gitlis. Jeg savner imidlertid litt mer webinfo om historiske begivenheter á la dette, men den sikreste veien til lærdom er helt klart å menge seg med lokale på kroa før kampstart, så muligens må man til Nord-Wales for å få suge på historiske karameller av denne flavøren.

Fra wrexhamdragons.co.uk: "On Friday 10th March (2006) the Shropshire Reds are holding a 30th Anniversary reunion of the Wrexham team that reached the quarter-finals of the European Cup Winners Cup in 1975/76. Players invited include Brian Lloyd, Gareth Davies, Graham Whittle, Mel Sutton, Billy Ashcroft, Arfon Griffiths etc, and manager John Neal.

They will recall memories of those memorable giant-killing days, when Wrexham came so close to beating an Anderlecht side who had Dutch World Cup stars such as Robbie Rensenbrink and Arie Haan in a team that went on to win the trophy by beating West Ham United in the final."

Hvor mange Arfon Griffiths-er hører vi om i dagens fotball? Altfor få, dessverre. Kampen i Wrexham endte 1-1 den gang, mens Anderlecht vant returen på kontinentet med 1-0.
mikemodano
16.05.13 13:44

Cupvinnercupen 80/81: walisiske cupmestre fra tredje nivå i det engelske ligasystemet mot solid østtysk motstand. Første kamp bak jernteppet hadde endt 2-2, og østtyskerne så neppe fram til returen på Somerton Park i Newport. Som bildene viser, virker det å ha vært et ekte kultursjokk som møtte Carl Zeiss Jena, for de utallige hodeduellene inne i det østtyske feltet gikk sjelden i favør av bortelaget. 

Legg merke til at Tommy Tynan stilte i trøye nummer 6. 

(Innlegget ble redigert 16.05.13 13:47)

mikemodano
13.09.18 16:51

Halvannen time med Wrexham, Roma og den flotteste av de tre europacupturneringene ligger ute til gratis gjennomsyn for gud og Hermann. Du får Bruno Conti og du får Falcão. Du får Franco Tancredi og du får en 20 år ung Giuseppe Giannini. Men først og fremst får du walisisk sisu: Du får Jim Steel og du får Steve Wright. Du får Jake King og du får Neil Salathiel. 

Har'u halvannen time å avse, sier du? Gjør det. Bare gjør det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg