Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

La oss børste støvet av gamle helter..

NYTT TEMA
russell_martin
russell_martinInnlegg: 17740
04.12.08 00:18

For oss som husker slutten av 70tallet, så finnes det hvertfall en "unsung hero" å nevne spesielt. Han spilte fotball for Hartlepool, Derby, Leeds og Nottingham Forest. Som 19åring hadde han spilt i alle fire divisjonene, og det er en bragd i seg selv. Den røde tråden i skotske John Mcgovern sin karriere var den legendariske manageren Btian Clough. I sin managerkarriere kjøpte han Mcgovern til klubbene han ledet. Unntaket er selvsagt Bolton som han begynte å spille og være manager for i 82.

Hartlepool  1967-68 72 kamper 5 mål, solgt for £7500

Derby 1968 - 74 190 kamper 16 mål, solgt for £75000

Leeds  1974-75  4 kamper , solgt for £35000

Nottingham Forest 1975 - 1982 , 253 kamper 9 mål

Bolton Wanderers 1982 - 1984 , 16 kamper

John Mcgovern var den usynlige krumpappen på midten. Han var kapteinen på et uforglemmelig forestlag som trollbant mang en tvseer da geniet Clough holdt tømmene. I Leeds skulle han bli den nye Billy Bremner, og de 5 månedene han var i Yorkshire var nok en sportslig nedtur.

I Brian Clough's fotballfilosofi der ballen gikk langs bakken, gjerne med gode vinger trengtes det et defensivt anker på midten. Mcgovern var prototypen eller støpeskjeen som han senere støpte spillere som Neil Webb og Roy Keane. Mcgovern var nok muligens den beste av de tre.

John Mcgovern er den første spilleren jeg plukker til mitt "dreamteam" fra perioden 1978 - 1988, den gangen toppfotballen i england ikke viste hva slags kommersielt helvete den skulle havne i.

(Innlegget ble redigert 04.12.08 00:19)

nihilnovisubsole
nihilnovisubsoleInnlegg: 577
04.12.08 00:59

-Steve Bull-

WOLVES PLAYING CAREER 1986-1999 
League Appearances 461(13) Goals 250
FA Cup Appearances 18(2) Goals 7
League Cup Appearances 32(1) Goals 18
Other Appearances 34 Goals 31
TOTAL APPEARANCES 545(16)GOALS 306 

(Jævla dritt system..alt jeg hadde lagt inn forsvant..:(  )

102 mål på de to første sesonegen er vilt :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Steve_Bull

(Innlegget ble redigert 04.12.08 01:05)

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
04.12.08 20:33
russell_martin: Den røde tråden i skotske John Mcgovern sin karriere var den legendariske manageren Btian Clough.

At McGovern var Cloughies favoritt, er hevet over enhver tvil. Som du nevner, hentet han McGovern til 4 av 5 klubber han var manager for. Unntaket er naturligvis Cloughs periode i Brighton. John McGoverns store karriere kan også stå som et slags bevis på Brian Cloughs genialitet. Ikke ofte ble den skotske midtbanegeneral nedvurdert av kollegaer og presse i samtiden, men duoen Clough/Taylor hadde alltid tro på han. Da McGovern ble hentet til Forest, ytret managerduoen smigrende nok at han ble hentet for å lære resten av lagkameratene hvordan de skulle spille fotball (kilde: boka "Provided you don't kiss me).

Jeg er noen få år for ung til å ha samtidsminner av spilleren McGovern. Til gjengjeld har jeg sett han i aksjon i noen videokassetter (f. eks. "Derby County - Match of the 70s"). Ikke minst har jeg også vært heldig nok å lese en del bøker der MgGoverns karriere blir omtalt (f.eks. "Provided you don't kiss me"- strålende bok om Brian Clough, "Walking on water" - autobiografien til Cloughie, samt biografiene til Archie Gemmill og Peter Shilton). Sistnevnte (Shilton) røk han forresten uklar med da han var managerassistenten til keeperkjempen i Plymouth. Den stødige og jordnære skotten maktet ikke Shiltons gamble- og drikkeliv.

Nå til dags jobber McGovern som fotballekspert i lokalradioen i Notthingham. I forkant av lokalderbiet mellom Derby og Forest for 5-6 uker siden prøvde vi faktisk å få tak i den godeste McGovern. Torsdagen før helgekampen ble BBC radio Nottingham oppringt, og håpet var å kunne avtale et aldri så lite intervju med McGovern i forbindelse med Forests pressekonferanse på fredagen. Dessverre var han utenbys for anledningen, og dermed røk også intervjuobjektet. Planen var å kunne lage noen skriblerier i forbindelse med storoppgjøret i East Midlands, med vinklinger på dette bestemte lokaloppgjøret, lokaloppgjør i England generelt, og forholdet mellom Forest og Derby i Cloughie/Taylor-tida. Da også plan B, Garry Birtles, var utilgjengelig, ble nevnte planer droppet. Plaster på såret var å få høre McGoverns fabelaktige radio-analyser av Pride Park-oppgjøret i den timen det tok å snigle seg ut fra Derby.

russell_martin
04.12.08 21:07

Jeg er for ung til å huske Derby sine bravade mitt på syttitallet, men forestlaget var uforglemmelig. Et av de kjæreste minnene jeg har i dag. Jeg har ofte tenkt på hvorfor det ble Arsenal, og ikke datidens Forest eller WBA.

Sånn for ordens skyld så synes jeg nesten samtlige på det legendariske forestlaget hadde fortjent en tråd. Et utrolig velkomponert lag.

russell_martin
04.12.08 22:22

Ny helt

I 1977 reiste daværende Liverpoolmanager Bob Paisley til Skotland og investerte £550000 i to skotske spillere. £440000 gikk med for å få signaturen for Kenny Dalgliesh, mens £110000 havnet i lomma på Partick Thistle for stopperen Alan Hansen. To elegante spillere selvsagt, og når man da året etterpå kjøper skottenGraeme Souness fra Boro, så ligner det en skottefetish.

Alle tre ble og var fantastiske spillere, men mitt hjerte velger selvsagt den spillende stopperen Alan Hansen som i løpet av 14-15 sesonger på Anfield skulle gjøre godt over 400 kamper for de røde. Mange kamper selvsagt, men det hadde nok blitt flere om ikke kneene etterhvert skulle begynne å krangle.

Man legger gjerne sin elsk på hardhausen av en midtstopper som trøkker til i duellene og ofrer absolutt alt for klubben, med hjertet utenpå drakta.

Hansen var vel en utypisk britisk stopper fra denne tiden, da han ble kjent som spilleren som satte i gang uttallige angrep fra de røde.

Jeg kan derimot love at Hansen's makker blir av en noe tøffere støpning.

1. x   gk

2.x høyreback

3.x venstreback

4. John Mcgovern  defensiv midtbane

5. Alan Hansen midtstopper

6. x midtstopper

7.x. høyreving

8.x midtbane

9. x, spiss

10. x, spiss

11. x, venstreving

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26608
04.12.08 22:25
mcclair9: Planen var å kunne lage noen skriblerier i forbindelse med storoppgjøret i East Midlands, med vinklinger på dette bestemte lokaloppgjøret, lokaloppgjør i England generelt, og forholdet mellom Forest og Derby i Cloughie/Taylor-tida.

Spennende saker. Hvor skulle i så fall disse vært publisert? 

morrisey
morriseyInnlegg: 12347
04.12.08 23:00

Mye deilig nostalgi her, russell. Tør man håpe på navn om Mike Bailey, Tony Woodcock, Norman Hunter, Kenny Hibbitt etc fremover, eller er det andre som tar rampelyset?

russell_martin
04.12.08 23:24

Ingen av de nevnte herrer kommer på mitt lag. Men jeg kan garantere at det dukker opp ett og annet som vil få minnene tilbake til da man bare sa "jaja" når skiltet "teknisk feil" eller "beklager, brot på sambandet med utlandet" havnet i ramma.

I dagens samfunn kunne det medført borgerkrig. Den gangen slo man seg til ro med det.

mcclair9
05.12.08 00:39
mikemodano: Spennende saker. Hvor skulle i så fall disse vært publisert? 

I Norges 4. største avis. Det hender at Vestlandets flaggskip på pressefronten glimter til med dobbeltsidige tema-reportasjer, og det var i en slik sammenheng McGovern-sitat hadde vært gull verdt. Før noen eventuelt begynner å spekulere i mcclairs rolle opp i dette, må det presiseres at bare 2/3 av reisegruppa jobber i nevnte budstikke. Deriblant ikke jeg.

beverlyhaugen
beverlyhaugenInnlegg: 242
05.12.08 10:54
russell_martin: 1. x   gk 2.x høyreback 3.x venstreback 4. John Mcgovern  defensiv midtbane 5. Alan Hansen midtstopper 6. x midtstopper 7.x. høyreving 8.x midtbane 9. x, spiss 10. x, spiss 11. x, venstreving

Bare nummeroppsettet gjør jo at man lengter tilbake til fordums tider.

Ser virkelig frem til fortsettelsen av denne!!! :)

russell_martin
05.12.08 15:20

Keeperplassen ? Kanskje den vanskeligste av alle posisjonene.

Med å danke ut keepere som Pat Jennings,Tony Godden, Peter Shilton, Joe Corrigan,Jimmy Rimmer, George Wood, Gary Bailey, Ray Clemence og en Neville Southall, så må vel Phil Parkes føle en viss ære ved å bli prioritert.

Med ca 743 kamper under beltet for henholdsvis Walsall, Queens Park Rangers, West ham og Ipswich så er vel han også på Stinkfist's liste, vil jeg tro.

Kronen på verket er selvfølgelig landskampen han fikk for England i 74. Han ble lovet en andreomgang mot Wales i 76 av Don Revie, men det gikk i fisk. PP ble sur og lovet på tro og ære å aldri stille opp for 3 lions igjen. Det løftet holdt han.

Med bare ett trofe i premieskapet (facup med West Ham i 1980), så stiller han svakt i forhold til stopper Hansen som vant smått fantastiske 24 titler.

Phil Parkes blir rangert som den beste keeperen i West Ham, og deler tittelen med David Seaman hos QPR. Det sier noe om at England var fantastisk skodd på keeperplassen på 70tallet.

morrisey
05.12.08 17:36

Phil Parkes, Englands evige nr. 3..

Ikke så dumt valg det:-)

Ver jo en trivelig tid da både Wolves og QPR hadde Phil Parkes i mål..

russell_martin
06.12.08 08:34

Spiller nummer fire og skotte nummer tre legger beslag på den ene spissplassen. Ian Wallace med sin rødlige skotske afro var en måltyv av rang.  Han fikk tre kamper for Skotland og gjorde ett mål

Karriere :

*Dumbarton 1974-76 -  34 -11

*Coventry  1976-80  -  130 -58

* Nottingham Forest  1980 - 84  - 134 - 36

*Brest  1984  16 -3

*Sunderland -1984 - 86   34 -6

* Maritimo 1986-87 9 - 0

Han huskes nok best for sin tid på Highfield Road, der han dannet et radarpar på topp med Mick Ferguson.  I 1996 fikk han jobben som manager for Dumbarton, men alkoholinntaket var såpass høyt at han måtte ta flaska og gå fra jobben sin.

1. Phil Parkes

2. høyreback

3. Venstrback

4. John Mcgovern

5. Alan Hansen

6. midtstopper

7. høyreving

8. midtbane

9. Ian Wallace

10. Spiss

11. venstreving

russell_martin
06.12.08 08:35
morrisey: Ver jo en trivelig tid da både Wolves og QPR hadde Phil Parkes i mål..

I Wolves også?

morrisey
06.12.08 09:51
russell_martin: I Wolves også?

Ikke denne Phil Parkes, men keeperen til Wolves het det samme, og de spilte i sammeperiode.

russell_martin
07.12.08 08:42

Så har vi kommet til det punktet at vi skal finne noen til å bekle venstrebacken. Spilleren jeg valgte fikk hele 42 caps for England og var til og med kaptein.På klubblaget var han venstreback, mens han for England fungerte mest som høyreback.

Michael Dennis Mills startet karrieren som læregutt i Portsmouth, men de så ikke potensiale i ham. Det gjorde de derimot på Portman Road og Ipswich som han ankom i 1966.

I 1971 ble han kaptein for Ipswich. I 1973 fikk han sin første landskamp under Sir Alf Ramsey.

Manager Bobby Robson hadde nok en stor del av æren for å utvikle Mick Mills til en av 70tallets beste backer i England. Det var avgjort også et pluss at han kunne fungere på begge backene.

Ipswich var under Bobby Robson som manager en resultatmessig storhet i engelsk fotball. De vant både FAcup og Uefacup samt fine plasseringer i ligaen. Lille Ipswich leverte stjerner på løpende bånd.

Da han ga seg etter 591 kamper for Ipswich(66-82) gikk ferden til Southampton(82-85) der han fikk ytterligere 103 kamper. Til slutt avsluttet han karrieren som spillende manager for Stoke City der han fikk 38 kamper.

Mick Mills er MBE grunnet sin innsats for fotballen.

russell_martin
07.12.08 09:15

Men vestrevingen volder meg store problemer, for å si det mildt!

Se på hvilken gjeng jeg må velge fra

*John Roberson

*Laurie Cunningham

*Leighton James

*Graham Rix

*Mickey Thomas

Valget er grusomt, men likevel enkelt. John Neilson Robertson får venstrevingen, og er udiskutabel. Den lille skotten som i sin karriere kun spilte ball for Nottingham Forest og Derby var en spiller med høy underholdningsverdi.

Totalt 396 kamper for Forest og 72 kamper for Derby og selvsagt 28 kamper for Skotland der det ble hele 9 mål.

John Robertson var en målfarlig ving som både scoret og tilrettela mål for sine lag.

Brian Clough beskrev ham slik : John Robertson was a very unattractive young man, if one day, I felt a bit off colour, I would sit next to him. I was bloody Erroll Flynn compared, but give him a ball and a yard of grass, and he was an artist, the Picasso of our game."

russell_martin
07.12.08 09:16

1. Phil Parkes

2. høyreback

3. Mick Mills

4. John Mcgovern

5. Alan Hansen

6. midtstopper

7. høyreving

8. midtbane

9. Ian Wallace

10. Spiss

11. John Robertson

russell_martin
07.12.08 11:55

Hvem skal ta den sentrale midtbaneplassen ved siden av John Mcgovern på midtbanen ?

WBA's Bryan Robson ? Arsenal's Liam Brady ? Liverpool's Terry Mcdermot ? West Ham's Trevor Brooking? Tottenham's Glenn Hoddle ? Hva med Newcastle's Terry Hibbitt ? Everton's Howard Kendall ? Eller hva med Leeds noe småvokste waliser Brian Flynn?

Det er jo jævlig mange sentrale midtbanespillere å velge av, men valget faller ganske enkelt på "chippy", som sammen med Terry Hibbitt var kjent for å ha flott styring med venstrefoten.

"Chippy" var stjernen på datidens Arsenal og hadde både driv,kreativitet, pasningskvalitet og innsats som sine styrker. Iren var rett og slett verdensklasse, til tross for at han da spilte på et litt fargesvakt Arsenal. Mang en gooner gråt da chippy forlot London til fordel Torino og støvellandet. Da han omsider kom tilbake til balløya var det West Ham han valgte, og pastaen og årene hadde tatt fra ham drivet, han hadde da han var yngre.

Liam Brady - et naturlig valg.

russell_martin
07.12.08 12:08
russell_martin: *John Roberson *Laurie Cunningham *Leighton James *Graham Rix *Mickey Thomas

og her kunne man føyd til

*peter barnes - manchester city,Leeds, Manchester united

*Tony Morley - preston,burnley,villa, wba, birmingham

russell_martin
07.12.08 16:57

I anledning at den Yorkshirefødte nomaden Frank Worthington har blitt 60 år, så får han den siste spissplassen.

Med hele 814 kamper under beltet med 14 forskjellige klubber så snakker vi virkelig om en brei cv.Han var visstnok like god i baren som på banen, og fikk 8 caps for England. Han likte å skåre, og det tror jeg mang en burvokter og budeye fikk erfare...

I tillegg har han spilt fotball for klubber  i tre forskjellige verdensdeler. En bereist spiss. Karrieren strakk seg fra 1966 -1988.

russell_martin
07.12.08 19:53

Høyreving ?

Født i Liverpool, og garantert en helt på Old Trafford. Steve Coppell er et selvsagt valg. En hardtarbeidende og kreativ høyreving, som dessverre måtte legge støvlene på hylla alt for tidlig.

jesman2
jesman2Innlegg: 17176
07.12.08 20:08

Intet rom for en Stanley Bowles på høyrekanten altså? Vet han var venstrebent, men han spilte alltid høyrekant.

russell_martin
07.12.08 21:41

Stan Bowles ja.En legende det.

russell_martin
07.12.08 21:43

Phil Parkes

2. høyreback

3. Mick Mills

4. John Mcgovern

5. Alan Hansen

6. midtstopper

7. Steve Coppell

8. Liam Brady

9. Ian Wallace

10. Frank Worthington

11. John Robertson

russell_martin
07.12.08 21:56

Høyreback ?Ivan Golac ? Brendan Batson? Phil "gris"Neal ?, Pat Rice ?, Viv Anderson ?Eventuelt uniteds canadiske nord-ire Jimmy Nicholl?Mike Duxbury ?

3 engelske og to nordirske kandidater å velgemellom. Backparet Nelson-Rice er nok minst like klassisk som Samson-Anderson eller Dixon- Winterburn i nyere Arsenal historie.

Patrick James Rice kom til Arsenal i 1964 og var der til 1980. Så fulgte fire år for Watford, før han igjen begynte å tjenestegjøre hos Arsenal, der han nå i 2008 er assisterende manager. Godeste Pat har vært involvert i Arsenal i ca 40 år. Det sier sitt.

Uansett en habil back som ikke var lett å komme forbi. Solid. 

(Innlegget ble redigert 07.12.08 21:59)

mcclair9
09.12.08 23:28

Mange gode navn her, Russell. Om du ikke har noe i mot det, vil jeg nok etterhvert også prøve å sette opp en egen ellever fra tidsepoken du opererer i. Hvor har du forresten gjort av Archie Gemmill?

russell_martin
09.12.08 23:45

Man kunne vel nesten tatt elleverene til både WBA, Ipswich og Nottingham Forest.

Jeg synes det var verst å vrake Tony "bomber" Brown. Eller hva med med spillere som Leighton James, Stan Bowles + en hel haug til. "Bomber" var en av de definitive heltene. Man hadde også eleganter som Brooking, Hoddle, Dalglish osv å velge i.

Rett og slett artig å se på hvor mange gode venstreflanker det var i engelsk fotball den gangen.

Men, jeg ser at jeg mangler stopper, og mye taler for at datidens unitedkaptein ligger godt ann. Han gikk opp lysløypa fra Tannardice til Old Trafford, før Alex kom og revolusjonerte de hyppige nedturene i det området.

Og enda har jeg ikke nevnt spillere som Mariner, Robson, Woodcock, Latchford osv....

Ikke lett skal jeg si deg.

Eller hva med Tony Morley, Gary Shaw, Justin Fashanu, Andy Gray, Joe Jordan...pust, pes

(Innlegget ble redigert 09.12.08 23:47)

russell_martin
10.12.08 07:45

Phil Thompson, John Wile, David O'Leary, Allan Evans,Bruce Rioch, Martin Buchan, Steve Foster, Ally Robertson, Willie Young, Gordon Mcqueen, Paul Hart, Paul Maddeley og hva de het alle sammen......

Herrene Thompson, Buchan og O'Leary er nok de mest meriterte i denne gjengen, men jeg velger likevel en stopper som er født i Singapore av alle steder. Trakturgutten som fikk medspiller John Wark til å skjelve i bartem, ingen ringere enn Terry Butcher som Fikk oppleve ca 270 kamper med Ipswich før nedturen begynte. Da den kom pakket han sekken og forsvant til Glasgow for å spille for de blå. Han var vel en av de første som reiste nord for grensa for å spille.

Terry Butcher er sistemann på laget.

russell_martin
10.12.08 07:50

1.Phil Parkes

2. Pat Rice

3. Mick Mills

4. John Mcgovern

5. Alan Hansen

6. Terry Butcher

7. Steve Coppell

8. Liam Brady