Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Court Place Farm

NYTT TEMA
mikemodano

mikemodano
24.03.10 19:28

Denne heftet jeg på et innlegg i en annen tråd her forleden, men Oxford City er ikke allerede tilgodesett med et eget bord her, så den tåler å fyres opp påny. 

Som man vil ha forstått fra epistlene over mitt besøk ved Bedford Towns The New Eyrie nylig, utgjorde samtalen med Brackley Town-assistentmanager Andy Sinnott mesteparten av forrige tur; det var en sann fryd å få høre bruddstykker fra en slik ringrevs nære og direkte historier fra et langt fotballiv, og ikke minst holdt han fortsatt høyt sin gamle arbeidsgiver i tre sesonger, Oxford City. Vi har siden hatt litt elektronisk postkontakt, og jeg er invitert til Court Place Farm med ham som guide, et tilbud jeg naturligvis ønsker å komme ham i møte på. Det blir først neste sesong, så fram til da får man suge inn så mange inntrykk veven bare tillater. Og første bud er å lokalisere, hvilket jeg nettopp har gjort, med et litt skuffende utfall: et stykke nordøst for sentrum gjenfinner vi Citys stadion, og jeg mistenker byplanleggerne å ha alvorlig imot at fotball utøves i sentrale områder, siden jo som kjent også Oxford Uniteds stålkonstuerte hjem først oppdrives godt utenfor sentrumskjerna.

Andy Sinnott etterlot ingen tvil om sine følelser for Hoops. Han fortalte engasjert at han hadde vært på Burton Albions Pirelli-stadion under førsterundekampen i årets FA-cup, der City til slutt ble slått 3-2, etter å ha ledet 2-1. For et Nivå 7-lag å nær ta et League Two-mannskap til omkamp, på gjestegress, står det uansett respekt av, mens City over en lengre ligasesong har vist seg altfor ustabile til å ha noen større innflytelse på den øvre tabellhalvdelen i Southern Premier. 

Ønsker vi denne type mal for nybygg på nonliganivå i åra framover, eller er det kun jeg som er positivt forutinntatt hva Court Place Farm gjelder? 

Dzagoev

Dzagoev
26.03.10 03:34

Herregud, det er noe av det mest koseligste jeg har sett.

Minner meg om hjemmebanen til Falkirk på Fifa;)

mikemodano

mikemodano
27.07.10 15:40

De blåhvite fra Oxford huser spelet om den universitetsbyen fredag, og var jeg langt mer snarrådig da jeg stakk til meg flybilletter, ville jeg postponert hjemreisen med 24 timer, slik at jeg fikk overvært Oxford City v Oxford United døgeret etter Cambridge C v Cambridge U. Jeg ser jo også at en slik kombo i løpet av døgnet kunne blitt dryg kost, men det hadde vært forbaska morosamt å få med seg Court Place Farm allerede i juli. I fjor sommer slo vesle City United 2-1 i Oxford-slaget, men siden den gang er avstanden de to imellom økt ytterligere, og nå skiller tre divisjoner United på fjerde og City på sjuende nivå. Mon det ikke var James Faulkner som hadde ei vanvittig lekker netting i just det derbyet. 

Sommeren har ellers gitt 0-3 for MK Dons, 1-1 ute mot Thatcham Town og lørdag 1-0 borte mot AFC Totton. Gårskveldens sparring mot Aylesbury FC borte avventer jeg fortsatt rapport fra. 

Mens vi er inne på temaet byderbies: lørdag 14.juli tapte Swindon Supermarine 0-3 hjemme på sin Hunts Copse for Swindon Town. 

mikemodano

mikemodano
18.10.10 18:47

Court Place Farmthe home of Oxford City FC.

Tidlig ettermiddag torsdag 7. denne måneden gikk jeg for første gang av på en togperrong i Oxford, etter å ha gjort unna den ikke altfor lange turen nordøstover fra Swindon. Å reise til Oxford hører med for mang en turist, men å oppsøke byens mindre kjente fotballmannskap, hører knappest allmuen til. For meg, derimot, hadde det i omlag et års tid stått aller øverst på agendaen å endelig få se Oxford City FCs sagnomsuste stadion der i byens nordøstlige utkant. 

I likhet med hva som først brakte meg nysgjerrig på Cambridge City, var også Oxford Cs status som soleklar veslebror i forhold til byens United et solid trekkplaster. I fjor gjorde man tilnærmet furore gjennom å nå helt til første runde av FA-cupen, der man beit mer enn godt fra seg mot League Two-motstand: et stykke ut i andre omgang ledet man 2-1 borte mot Burton Albion, for til slutt å ryke 2-3, der Pirelli-folkets seiersmål sågar falt på overtid. I stedet for imidlertid å katapultisere en stødig andre halvdel av ligasesongen, sørget FA-cupløpet å tappe City for krefter, slik at man aldri maktet ha noen som helst form for innflytelse på sluttspillsjiktet i forrige sesongs Southern Premier. Og selv om manager fortsatt er Mike Ford, var det få som så for seg de blåhvite hoops stelle i stand trøbbel for de høyestrangerte klubbene i årets utgave av samme liga. Akk, hvor de har fått rett: da jeg stålsatte meg på 13-bussen ut til Marston Road, var jeg fullt klar over at det var divisjonens reelle bånnlag (var det ikke for Weymouths poengtrekk) jeg ville se bryne seg på Hednesford Town, en konstitusjon fra helt syd i Staffordshire, og en klubb mange så for seg kunne skape brydderi for mange også i årets serie, trass i at de mistet flere profiler i sommer. 

Å finne ut til Court Place Farm var latterlig simpelt: 13-bussen bøyde av inn Old Marston Road, men ruta hadde jeg innstudert på forhånd, slik at jeg visste å jumpe av på siste holdeplass i Marston Road, og derfra var det kun å tusle opp mot krysset der Cherwell Drive møter Headley Way, forsere dette, og ta seg videre inn i Marsh Lane. Et eller annet sted til høyre ville innfallsporten til Oxford Citys hjem åpenbare seg. Og det gjorde den. Til gangs. 

Jeg skulle til å si at jeg hadde nesten noe av den samme følelsen da jeg entret stadionområdet etter å ha betalt mine £9 for inngangsbilletten (vel var jeg lovet gratisbillett av Oxford City Nomads-ass.man. Andy Sinnott kvelden før, men siden jeg ikke hadde noe konkret navn å henvende meg til, fant jeg like godt ut at jeg kunne yte klubben min påkrevde skjerv) som da jeg satte føtta innafor Milton Road første gang, men faktisk var dette enda mer overveldende. Ja, du veit sjøl hvordan det er når du har den derre "åh, faen, jeg er her"-følelsa; det er umulig å konkretisere den pr tekst. 

Via et Southern Premier-forum hadde jeg kommet i kontakt med en ihuga Oxford-entusiast, og veibeskrivelsen var: "I'm the one with the AD/DC like City flag behind the goal". Knegg. Ingen vits i å utbasunere at man har stjålet bildet av nevnte flagg for bruk i egen forumprofil på hinsiden av Nordsjøen. Siden flagget aldri materialiserte seg før tett oppunder avspark, valgte jeg å slukke tørsten med et glass ingefærøl i supporterbaren, og jeg gikk rundt og sugde til meg av atmosfæren veggene bar. Disse var kledd i bilder av tidligere City-årganger, og av og til kunne jeg liketil nikke gjenkjennende for meg selv når jeg gikk meg på navn jeg var blitt konfrontert med før. Deretter vanket ei runde rundt matta, før det endelig var dags for avspark. Og plutselig var flagget på plass, gitt, der bak Dan Crane i Hednesfords (uttales: "Hensford") mål. Så jeg gikk og introduserte meg selv. 

Mike Ford hadde plassert sine elleve i 4-5-1: 

Richard Knight

James Clarke - Craig McIlwain - Wayne Blossom - Jack Ashton

Michael Lyon - Ashley Kington - Dave Savage - Liam Malone (k) - Mark Janes

Aaron Woodley

Knight går for å være det beste i keeperhansker i Citys nyere historie, og han er ei legende. Jeg er glad jeg fikk oppleve ham, for det så dårlig ut etter at Ford hadde vært nødt til å trekke veksler på en fyr ved navn Terry Burton mot Salisbury City i midtukas 0-2-tap. Og dobbeltredningen han hadde da Towns Kyle Patterson banet seg vei gjennom, var nesten verdt de ni punda aleine. Fantastisk. 

Høyreback Clarke sies å være god nok for storebror i byen, men den tidligere United-mannen har valgt å prioritere yrkeskarrière utafor fotballen, slik at han i stedet pleier hobbyen ved å spille for City på Step 3. Og James Clarke innfridde; han var avgjort blant banens beste. Habil bakover, flittig med framover, og så gjorde han seg bemerket fra dødball. Ellers sto den sorte Blossom virkelig fram i midten der bak, hvor han stort sett holdt Danny Carey-Bertram i tøylene. Ypperlig stopper- og distribusjonsspill. 

"Our skipper is one of the most tenacious players you'll see". Det var karakteristikken min påtrufne City-venn John ga Oxford-kaptein Liam Malone, men jeg ble faktisk noe skuffet over den vesle terrieren, som utvilsomt havnet i skyggen av rådrevne Savage der sentralt på midtfeltet. Det var den tidligere irske landslagsspilleren som skaffet til veie utlikningen rundt kvarteret ut i andre, da han ekspederte ei straffe i mål etter at initiativrike Woodley (på lån fra Oxford United) var blitt meid ned i tørva av en skjødesløs Jimmy Turner hos Hednesford. På venstreflanka var også fjorårets cupikon Janes iherdig. 

Den vesle supporterklikken til City var mest opptatt av å kommunisere med Hednesford-målvakta, som også var med på leken, men selv valgte jeg å følge spillet utpå matta, supplert av små infosekvenser fra sidemann John, som imidlertid på langt nær var like kunnskapsrik som andre nonligaentusiaster jeg har møtt, ikke en gang om eget lag: "I'm not totally sure who that black lad at the back is..." (da jeg spurte om den fargede nummer 6 var Blossom eller ei). Oxford opptrådte samlet og nektet bortesterke gjester rom, og jeg lot meg imponere av den førsteomgangen de leverte, selv om de skapte tynt med sjanser selv. Neste halvlek startet verst tenkelig, da de for anledningen røde og sorte styrte inn en skadeskutt corner. "This'll kill the game surely", gikk omkvedet blant de med City-farger bak Cranes mål, men i stedet virket det å inspirere hjemmelaget, som skapte et par farligheter før Woodley skaffet dem straffe. Det var også Oxford som var nærmest seieren, men dyktige Crane sørget for at 1-1 ble med hjem til det nordlige Midlands. 192 mann var vi der. 

Etter kampslutt vanket det kildevann i City-huset, og etter klubbens første scoring og poeng på lang tid, var også optimismen tilbake hos supporterne, som svor på at Daventry Town skulle få smake når de kom på besøk påfølgende helg (den helgen vi just har lagt bak oss, uten at det helt gikk etter plana: Southern Div I Central-laget vant hele 4-1 i lørdagens Trophy-match; i morgen venter usle Halesowen T i ligakamp, også det i Oxford). Snart takket jeg for meg og vandret ut i høstkyla, hvor jeg gikk meg på Citys målscorer, som kom slentrende med bagen over skuldra og fukt i den grånende luggen. "Good goal Dave". Jeg kunne ikke dy meg. "Thanks mate", kom det kvikt i retur, med en påfølgende tommel i været. Snart satt jeg igjen på buss 13, denne gang med returkurs. 

(Innlegget ble redigert 18.10.10 18:56)

mikemodano

mikemodano
01.11.10 16:13

Oxfords favorittskauser er tilbake i Ofshire igjen. 

Ting begynner endelig å bedres for City, som ikke bare endelig har vunnet i seriespillet; man har også beholdt et par solide travere som Richard Knight og Dave Savage i troppen, trass i ryktene om deres exit nylig, og når Lee Steele i tillegg vender "hjem" fra Ashton United, kan det umulig herske annet enn fred og fordragelighet foran lørdagens bortematch mot Cirencester Town? Gleden er i alle fall gedigen blant supporterne, som omfavner Steele med alle tilgjengelige lemmer.

mikemodano

mikemodano
16.11.10 13:04
mikemodano: man har også beholdt et par solide travere som Richard Knight og Dave Savage i troppen

En sannhet med klare modifikasjoner, siden Richard Knight aldri igjen snørte på seg ligaskoene etter at jeg så 1-1-kampen mot Hednesford Town i oktober (riktignok spilte han påfølgende helg, da det ble voldsom exit hjemme for Daventry Town fra divisjonen under i årets FA Trophy [1-4]), men Dave Savage valgte å la overgangssnakket prelle av og fortsette å spille for Oxford City. Hvem forlater vel et åndelig hjem som Court Place Farm frivillig? Jeg blir enda varm i setepartiet av å tenke på Citys stadion, som er noe av det deiligste jeg noensinne har gjestet; de er helt der oppe med Liberty Way i Nuneaton, faktisk. Men nok buksesaus. 

I helgen kom årets første hjemmevinst i seriespillet, da borteefne Hemel Hempstead Town ble gruset 3-0 foran 157 hardhauser, og hvem var det som markerte seg i re-debuten på CPF? Lee Steele, så klabbert. Frosset ut oppe i Lancashire og tilbake der han vitterlig hører hjemme, som talisman i rette omgivelser. I aften gjør City et nytt forsøk på å streve seg ut av den bakevja sesonginnledningen har donert dem, når formsterke Bashley gjør turen til nordøst-Oxford. Kan det sørge for ytterligere oppsving og tru på at 2010/11 ikke vil ende med Oxford City som én av fire hovedrolleinnehavere for nedrykksplassene? Sist ser jeg at Mark Janes var benket; det vil ha skapt både splid og oppstandelse på tribunene rundt matta på farmen. Få i dagens City-tropp kreerer mer virak og delte meninger blant de trofaste enn nettopp venstrekanten, som på sitt beste holder nasjonalt nonliganivå, men som dessverre altfor sjelden viser nettopp det. Det var under fjorårets FA-cuprun han vakte oppsikt og skaffet seg et navn, og med tanke på den spillerflukten Mike Ford var nødt til å oppleve både sist vinter og i sommer, var mye ansvar gitt den høyreiste kantmannen foran 10/11, uten at han maktet innfri. Nå som Steele er tilbake og kan avlaste ham, spørs det kun om tid før Janes er attende i startelleveren. Skjer det allerede i kveld, eller lar Ford de samme XI som begynte Hemel-massakren sist få tillit påny? 

Hos Bash, som hadde en fenomenal sesong i fjor som nær ga dem omspillsdeltakelse, er for lengst det offensive midtfeltikonet Dave Allen tilbake etter sitt interludium hos Conf Syd-gjengen Dorchester Town, og det er neppe tilfeldig at hans retur koinsiderer med et solid formoppsving for gutta fra New Forest straks unna Dorset-kysten. Også Ryan Hill sies å ha tilbakelagt samme strekning, slik at Bashley igjen er i stand til å minne om det kollegiet som utgjorde slik trussel mot playoffbildet under hele fjorårssesongen. Klubben er blant de mindre fasjonable i Southern Premier, men i manager Steve Riley har man en hårding som veit å dra maks ut av de eksisterende ressurser. Og ære være ham for det. 

Jakub Jesionkowski heter figuren som er satt til å bære #1 hos City. Som vi vil forstå er han av polsk herkomst, og han er sågar viet egen spalte hos Wikipedia. Swindon Town hentet ham fra Zagłębie Lubin, og i fjor utgjorde han én av fire målvakter hos County Ground-klubben, der han antakelig først og fremst konkurrerte med Mark Scott om stempelet som tredjemålvakt, trass i at han (Jesionkowski, ikke Scott) er hedret med både U-19- og U-21-spill for hjemlandet. Scott er i dag viktig bidragsyter i det Swindon Supermarine som har karret seg helt til FA-cupens andre runde, og som også er i ferd med å la det prege serieformen: lørdag avgjorde man utekampen mot vanskelige Evesham United gjennom Luke Hoppers scoring to minutter på overtid, og lite ville gledet mer enn å se både City og Marine klyve oppover lista i store steg. 

Først i morra inviterer Swindon Tiverton Town til South Marston, og der er jeg uhyre spent på å se hvilken innvirkning suksessen i FA-cupen har på tilskuertallet, som til nå snitter 152 etter seks serieforsøk (1-3-2). Naturlig er det at den matchen går i morgen, siden Marine alltid legger sine midtukehjemmekamper til onsdag, slik Cambridge City hadde for vane å plassere sine på mandag for et år tilbake og mer. Swindon, Oxford, Cambridge. Det er en gjev divisjon, dette. Og jeg sier 'ja, takk' til hjemmevinster for de to første, samt utepoeng for CC i Banbury i kveld, der labile United står som verter. Cambridge har nettopp lagt bak seg ei litt skuffende uke med to 0-0-hjemmespill: først skjedde det mot pengelense Windsor & Eton forrige tirsdag, før det sannelig gjentok seg mot Chesham United lørdag. Man virker å være tilbake til samme opplegg som i fjor, der man periodevis sliter med å skape nok trøkk og målsjanser foran motstanderburet, noe som sørger for en relativt høy prosent for uavgjortuttelling. 

Tilskuertall på Court Place Farm i kveld? Jeg tipper 184. Tross alt er Oxford United uten spilletid i aften, så enkelte United-supportere bør også finne veien til byens andreklubb for å gi sin støtte. Men vil det være nok til å klå et Bashley uten tap på sine seks siste seriespill?

Dette er forresten hva som møter deg om du er så heldig å ha lagt kursen ut til CPF. 

mikemodano

mikemodano
17.12.10 11:42

Jeg har sjelden de siste månedene lagt skjul på at jeg er nesegrus av beundring til såvel Court Place Farm som til Oxford City, og man blir ikke mindre tent på blåhvite hoops når man gjør City-supporternes webportal til favoritt. Det er sjelden man ser så hyppige oppdateringer blant klubbene på Step 3 som man gjør hos denne uoffisielle siden, og i tillegg er webmaster høyst skrivefør, hvilket sjelden er et drawback. 

I morgen skulle Oxford vært på tur til Cambridge, men kampen vil med 99 %s sannsynlighet få ny dato, siden det er et tynt snødekke og godt med blågrader i East Anglia. City-nettstedet følger værmeldingen møysommelig fra time til time, men det ser ut til at OCFC-entusiastene er nødt til å smøre seg med et solid lag av tålmodighetskrem fram til de får se gutta sine i aksjon neste gang. Neste kamp er berammet til mandag 27., når Didcot Town utgjør motstanden hjemme i Oxford. 

Nylig holdt man selveste Truro City til 1-1 på CPF, men man skal legge seg på minnet at det er blitt snaut med nederlag de siste ukene, trass i at tabellsituasjonen ikke har opplevd særlig til bedring; det blir for mange uavgjorte. Tirsdag led man sågar tap hjemme for Slough Town fra nivået under i Southern League Cup (0-2). Fattige 87 hardføre hadde møtt opp. 

PS - den Wayne Blossom som omtales i siste skrik i City-supporternes nettblad, framsto som ei virkelig klippe da jeg så dem mot Hednesford Town for et par måneder siden, kort etter at han var ankommet klubben. Definitivt en kar verdt å følge videre, og jeg spår ham minst spill på regionalt Conference-nivå med tiden. 

mikemodano

mikemodano
06.06.11 22:16

Etter en trøblete sesong virker manager Mike Ford å ha gjort et scoop på personellsiden: Stuart Peace har kommet inn som sjefens assistent etter at Ford avsluttet samarbeidet med Dougie Graham i vår. Peace ledet Didcot Town i sju sesonger, og han tok dem blant anna til FA Vase-triumf ('05), samt to opprykk (fra Hellenic Premier til Southern Premier). 

I 2010/11 var det voldsom gjennomtrekk på spillerfronten, og uten at jeg har offisielle tall foran meg, lurer jeg på om ikke godt over 50 mann var innom og akslet Citys blåhvitrandige trøye underveis. Slikt borger sjelden for stabilitet, men da Felipe Barcelos og Lee Steele fant tonen for samarbeid i våres, viste man glimtvis at man er i stand til å true selv de største og mest drevne på dette nivået. 

Når pre-season kommer i gang igjen, skal man ventelig gjøre et forsøk på å snyte storebror United for konfekten for tredje sommer på rad. 

mikemodano

mikemodano
29.09.11 17:41
mikemodano: Stuart Peace har kommet inn som sjefens assistent

...og da ga utfallet for førsterundeoppsettet i FA-cupen seg selv: Oxford ble paret med Didcot. Det opprinnelige oppgjøret endte 1-1 på Court Place Farm, men i returen skulle City feie den nå Step 4-klubben av bana med 3-0 borte. Steve Basham (2) og Felipe Barcelos puttet, etter at eviggrønne Lee Steele hadde gjort Citys mål i hjemmekampen. Det er med andre ord litt av et offensivt arsenal man har på de kanter av Oxford, særlig når man tar med i betraktningen at brasilianskfødte Barcelos jages av både Fulham (!) og visstnok et koppel Championship-klubber. Hvilken logikk finnes i at en spiller på Southern League-nivå ettertraktes av klubber fem og seks nivåer høyere? Som følge av at han stort sett aldri hadde spilt fotball på voksen bane inntil for drøyt tre år siden, sies Barcelos å slite litt med posisjoneringen, men tempo, tekniske ferdigheter og avslutteregenskaper skal finnes i plenty, og det er bare å avvente at han skal øke sitt nåværende antall på fire seriescoringer. 

Oxford har startet sesongen fremragende, og er i øyeblikket nærmeste tabellutfordrer til lederlaget AFC Totton i Southern Premier. 22 poeng på de første ti kampene er antakelig i overkant av hva selv den mest ihuga optimist hadde sett for seg, men det kan virke som om man gjorde lurt i å kvitte seg med gjengangere som kaptein Liam Malone og erkerutinerte Dave Savage fra det sentrale midtfeltet. I stedet har man fått inn mer mobil styrke, ikke minst i den eminente Banbury United-hærføreren Declan Benjamin, som de siste par åra har hatt gjetord på seg for å være blant de fornemste Step 3-skikkelsene. 

I helgen slo City Bedford Town 2-1 borte, og laget så slik ut: 

Jason Mooney
James Clarke - Wayne Blossom - Adam Learoyd - Jack Ashton
Darren Pond - Andy Ballard - Declan Benjamin - Michael Lyon
Lee Steele - Steve Basham

Mooney på keeperposten er leid inn fra Wycombe Wanderers, og skal være en helsikes røslig kar. Høyreback Clarke, tidligere Oxford United-spiller, sies å være blant de beste i gamet på Step 3, og jeg er litt overrasket over å se ham i årets City-drakt, siden det på vårparten ble sagt at han fikk et jobbtilbud i Østen, og at han derfor kom til å være utilgjengelig for spill i ei god stønn. Blossom på stopperplass ga et særs godt inntrykk i den ene kampen jeg så City i fjor, og han har ry på seg for å være over middels skodd til en forsvarsjobb. Spenstig lag, dette.

Til helgen skal man ut i FA-cupspill. Det er andre kvalikrunde som gjelder, og City er paret med lokale Thame United, som holder til to nivåer under, i Hellenic Premier. Avansement derfra bør la seg gjøre, og snart står man i Burton-on-Trent foran det bortimot årlige valget: Oxford United eller Oxford City? Burton Albion har møtt dem begge de siste par åra, og det var jo så vidt båten bar for Paul Peschisolidos ligamannskap da de tok imot City hjemme: 3-2 vant Albion da. Jeg tar gjerne en ny FA-cupmarsj fra Oxford City, jeg. 

mikemodano

mikemodano
17.01.12 08:11

Lee Steele, britenes svar på Plumbo? 

Leit for Oxford, som tydeligvis følte at de ikke hadde noe annet valg enn å avsette ham. De er i beita for angripere nå som Steve Basham er skadet og Felipe Barcelos suspendert. Første sesonghalvdel har vært over all forventning, men tro om ikke andre del blir mindre framgangsrik? Jeg ser i hvert fall ikke for meg opprykk for byens blå- og hvitstripede, dessverre, selv om jeg ble aldri så imponert over hva de leverte i Chesham midt i forrige måned. 

mikemodano

mikemodano
18.01.12 15:57

Lee Steele-saken har visst et større omfang i Oxford enn hva jeg var klar over. Min supporterkontakt hos Oxford City forteller at det tidvis var vemmelig å oppholde seg på Court Place Farm i går kveld, da City møtte Barwell i seriekamp, en match som endte med å avlyses et par minutter ut i andre omgang grunnet steinhard bane. Avgjørelsen om å la kampen spilles på et seinere tidspunkt ble fattet da Citys offensive midtbaneaktivum Darren Pond, som i høst returnerte etter å ha vært ute med større skadetrøbbel i mer enn 18 måneder, fikk en kraftig vridning i ankelen og var nødt til å geleides av matta. Forhåpentlig var det ikke så galt fatt med Pond som man først kunne få inntrykk av, og måtte han være tilbake allerede lørdag, når Oxford skal til Leamington. 

Avgjørelsen om å gi Lee Steele fyken for å framstå som spiselig i politisk korrekte kretser, ble fattet over hodet på manager Mike Ford. Både Ford, spillerne og supporterne av de blå- og hvitstripede i Oxford har gitt angriperen full sympati etter twitterkommentaren, men tydeligvis har noen i styret følt behovet for å markere avstand, slik at Steele aldri hadde noen sjanse til å gjøre opp for seg. Ford har gått ut og takket Steele for samarbeidet (som strakte seg over to perioder), mens spillerne i går blottet t-shirts under spillerdraktene da de scoret med innskripsjonen "9 Steele". Det skal også ha satt sinnene i kok hos stalinistgarden i styrerommet, og videre forteller min Oxford-kompis John at han og faren nær ble kastet ut etter å ha kalt ei vakt "jævla nasse!" (lett begrepsforvirring rundt ytre høyre og venstre fløy, tydeligvis). Det fordi supporterflagget deres for anledningen var blitt preget med "Lee", for å vise den ytterst populære skauseren den siste ære. 

Dette setter ikke Oxford City i det beste lyset. Jeg unner uansett klubben alt godt, siden Oxford by har minst like godt av et alternativ til Oxford United som det Cambridge by har til Cambridge United. 

mikemodano

mikemodano
08.07.12 07:38

Oxford City, Conference North. Smatt-smatt. Tja, jeg makter liksom ikke bli helt dus med faktumet, for det skal ikke legges skjul på at de blå- og hvitstripede i Oxford er en knøttliten klubb, og selv et opprykk til regionalt toppnivå vil garantert ikke attrahere de voldsomme hordene ut til deilige, smekre Court Place Farm. Dessverre.

Jeg sier ikke beint ut at tynt besatte tribuner er identisk med direkte retur til Southern League, men det er mange om beinet i den nordlige Conference-divisjonen, og mange er de klubbene som kan komme til å sette til livs Ox C hur lett som hälst. Det er godt man har en engasjert fyr som Steve Basham å skilte med, selv om han dessverre ikke vil kunne spille på Lee Steeles kunnskap etter sjenaniganene i vinter, da Steele ble tuppet ut av Oxfordshire av formannskapet i klubben. I stedet får Felipe Barcelos sjansen til å vise hvorfor Fulham for et par år siden så seg råd med å spionere på ham over flere matcher, og kan hende er det ei slik scene som må til for at den engelskfødte brassen endelig gjør vei i målprotokollvellinga?

Fjorårets, etter sigende fra flere hold, beste Southern Prem-keeper, Jason Mooney, returnerte til moderskipet Wycombe Wanderers etter opprykket, og det er lite som tilsier at Mike Ford skal få lov til å håndtere ham i nok en termin. I så fall vil det være et mektig tap, men det sies jo stadig å finnes midler i klubben, så for alt jeg veit er en dugelig erstatter allerede brakt inn.

Stopperen Wayne Blossom er en kar jeg ser for meg dra mesteparten av lasset i 12/13. I den ene matchen jeg har sett Oxford live, temmet han Hednesford Towns kvasse angripere omtrent egenhendig, og etter den tid kapret han også kapteinsbindet. Han holdes høyt i akt hos City-supporterne, som frykter at Blossom kan forsvinne til nasjonalt nivå allerede før sesongen sparker i gang. En annen bra fyr er midtbanemotoren Declan Benjamin, som regjerte hos naboen Banbury United i flere sesonger før han endelig tok mot til seg og flyttet til en opprykksambisiøs (stadig føles det feil å ordlegge seg slik om Oxford City!) klubb.

241 pålød fjorårssnittet, en prosentmessig stor framgang kontra 212 sesongen i forveien, men like fullt: tilsvarende sifre vil ikke generere altfor meget skillemynt inn i klubbkassa. Jeg håper man kan gjøre enda et par byks, og kanskje ta sikte på å runde 280 i år?

mikemodano

mikemodano
10.11.20 09:55
mikemodano: For et Nivå 7-lag å nær ta et League Two-mannskap til omkamp, på gjestegress, står det uansett respekt av

Slik så det ut for elleve år siden, da 2009/10-utgaven av FA-cupen hadde paret Burton Albion og Oxford City. I årets versjon var veslebror i Oxford fotballby atter stilt ovenfor motstand fra tre nivåer over. Nå skal en huske at City i Oxford har holdt hus i Conference South i flere år allerede, så de har slått seg opp fra tilværelsen i Southern League og vært et midttabellinnslag på andre nonliganivå, også referert til som 'Step 2', i noen sesonger nå. Flott klubb, et finfint alternativ til Oxford United, og ikke minst registrerte man bevegelser hos fotballseismografenes apparater i går kveld da de sørget for å ekspedere selveste Northampton Town ut av FA-cupen. Tre nivåer og drøyt 60 plasser på ligastigen skiller dem, men like fullt vant de blå- og hvitrandige med 2-1 etter å ha havnet under allerede etter sju minutter. Vinnermålet kom fra straffemerket i andre omgang, etter at James Roberts, sterk angriper som spilte fjorårssesongen oppe i County Durham med Spennymoor Town, først hadde utliknet få minutter etter bortelagets ledermål. Cobblers-sjef Keith Curle var neppe særlig tilfreds med utflukten til Marston-området nordøst for sentrum av Oxford i går. 

Verdt å nevne er det også at det nå er den gamle Luton- og Man City-spilleren David Oldfield som holder tømmene i Oxford City for tiden. 

WatchMaker

WatchMaker
07.02.21 20:34

En aldeles nydelig tråd, som jeg dessverre oppdaget (minst) 10 år for seint..

Gjorde uansett sitt til at jeg holdt et ekstra øye på 5. runde oppgjøret i FA Trophy i går der Oxford City var vertskap for Peterborough Sports. To flotte scoringer sørget for hjemmetriumf og avansement til kvartfinalene. Sammendrag av kampen finner man her

mikemodano

mikemodano
12.02.21 10:08

Da tar jeg for gitt at du også har tråkket rundt ute i de nordøstlige strøk av Oxford? Jeg ser jeg har malt med bred pensel hva gjelder Court Place Farm. Når sant skal sies, så er den vel tross alt ikke gjev. Det er mulig jeg har latt meg lure litt av enkelte inntrykk. Det var stort første gang jeg satte fot hos Cambridge City, og noe av den samme følelsesmessige opplevelsen hadde jeg også da jeg besøkte veslebror i den andre store universitetsbyen: Oxford City. Likevel ble det med den ene visitten. Milton Road-stadionet i Cambridge, derimot, hadde jeg en del besøk ved. Engasjementet forsvant gradvis i takt med at de avskiltet City Ground (Milton Road) og i stedet ble leietakere hos Histon. 

Jeg forstår det slik at du har loffet en del rundt på jakt etter denne litt udefinerbare engelske "fotballsjelen" selv? 

WatchMaker

WatchMaker
19.02.21 14:34
mikemodano: Da tar jeg for gitt at du også har tråkket rundt ute i de nordøstlige strøk av Oxford?

Nei, det har jeg faktisk ikke. Mitt eneste besøk i Oxford for fotball er et besøk på Kassam Stadium, med taxi direkte fra stasjonen til stadion og retur til togstasjonen direkte etter kamp. Det nærmeste jeg har kommet et nytt besøk til (utkanten av) byen var et planlagt besøk til Abingdon United påsken 2020 som Covid-19 satte en effektiv stopper for.

Når det gjelder loffing rundt i England (og UK) på jakt etter den litt udefinerbare engelske "fotballsjelen", så har jeg jo gjort det. På 100+ turer over dammen de siste 15ish-sesongene har man jo fått med seg litt. Mest i de fire øverste divisjonene, skal sies. Det var først for 3-4 år siden jeg virkelig oppdaget hvilken perle non-league er, takket være bloggen til RFriday. Så de siste sesongene har jeg nesten utelukkende sett kamper på de fleste steps i Non League + kamper i Skottland og Wales. Venter fortsatt på å debutere i den skotske Junior-pyramiden, forsøket påsken 2020 ble selvsagt også torpedert. Bare å angre på at man har vært uvitende og ikke fulgt med i timen. Dette skulle jeg jo begynt med for lenge siden.

mikemodano

mikemodano
19.02.21 15:41
WatchMaker: Det var først for 3-4 år siden jeg virkelig oppdaget hvilken perle non-league er, takket være bloggen til RFriday

Friday er antakelig uovertruffen i Norge hva gjelder antall stadionbesøk 'der borte' - det er temmelig unike sifre han opererer med. Selv har jeg stanset på rundt 110 (tror jeg det var), og det spørs nok om jeg vil gjenoppta aktiviteten på noe tidspunkt. Det har ingenting med manglende lyst å gjøre, men heller omstendigheter som gjør at det ikke lenger er like attraktivt å reise. Jeg får heller nøye meg med å lese om andres aktiviteter.

Liten tvil om at du har opplevd mye selv: Mer enn 100 turer over vil nok ha brakt med seg en haug uforglemmelige møter med "sjela" (gjerne representert gjennom supporterne). Og du har stadig mye spennende i vente når det gjelder å oppsøke diverse nonligaanlegg, i tillegg til at jeg forstår du ønsker å gjøre deg kjent med tilsvarende forhold nord for grensa. Selv har jeg aldri sett nonligafotball andre steder enn i England, så når det gjelder Junior-pyramiden i Skottland, er jeg nok temmelig blank. 

Jeg har kanskje hatt en litt annen tilnærming til nonligafotballproduktet enn for eksempel Friday, siden jeg gjerne har fulgt bestemte lag eller ligaer over litt tid. En tur til Cambridge i '09 gjorde at jeg falt pladask for Cambridge City, noe som medførte utstrakt reiseaktivitet dithen i noen sesonger. Dernest "fant jeg" Northern League, hvilket igjen brakte meg til Nordøst-England titt og ofte (en region jeg for så vidt følte jeg kjente til allerede, siden jeg har fulgt Hartlepool Utd siden sent 80-tall - der regner jeg med du har vært?), og etter hvert utviklet det seg en gryende romanse med Spennymoor Town. Den vedvarer. 

Videre synes jeg det har vært spennende å følge tidligere Football League-spillere på nonliganivå. I Northern League har det vært (og er) masse slike tilfeller, mye grunnet geografi. Derfor har også den ligaen nærmest hatt monopol på Vase-trofeet. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg