Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Southampton v AFC Bournemouth

NYTT TEMA
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26644
01.10.10 09:53

Ti Hampshire-forsøk har årets kanskje største positive League One-overraskelse til nå, morgendagens gjester på The Dell, hatt på å slå den evige storebror nede ved sydkysten siden de først målte krefter i en FA-cupkamp i november '53. 6-4-0 lyder statistikken i Saints' favør, og trass i klubbenes respektive tabellutsikter pr nå, skal det vanskelig gjøres å komme unna Southampton som favoritt i Hants/Dorset-derbyet igjen. 0-2-2 står Soton med etter fire hjemmekamper, men fortsatt vil mange ha dem som favoritt til i det minste en playoffplass. De tilreisende røde og sorte, derimot, var knappest ventet å leke med laga fra den øvre tabellhalvdelen, så øyeblikkets andreplass er en suveren oppmuntring for Eddie Howe, Jason Tindall og de andre som styrer og steller med det sportslige i den nylig skakkjørte klubben. Ja, selv ikke målmaskina Brett Pitmans avgang i august virker å ha svekket laget, snarere rakt imot: sju seriekamper ut i post Pitman-perioden har man skutt blink 17 ganger, og mye av æren tillegges klubbens historisk sterke stall, som har gitt Howe handlerom han kun kunne drømme om i fjor, der han leverte blant tidenes Dean Court-bragder gjennom å dra klubben opp en divisjon med en spillerstall så mager, så mager. 

Shwan Jalal

Adam Smith - Jason Pearce (k) - Ryan Garry - Rhoys Wiggins

Liam Feeney - Anton Robinson - Marvin Bartley - Marc Pugh

Josh McQuoid - Michael Symes

Slik stilte man i den råsterke 3-0-seieren mot Exeter City sist, og det spørs om Howe/Tindall ønsker gjøre særlig til endringer, selv om man som oftest skrider langt mer forsiktig til verket borte enn hjemme. I fall man skulle velge seg en mer defensiv utgangsvariant, kan Shaun Cooper komme inn som midtbaneanker, mens Symes antakelig må vike. 

Smith er nylig innleid fra Tottenham Hotspur, og tenåringen har fått godt med ros for sine innsatser i de to hjemmeseierne tirsdag og sist lørdag (2-0 v Carlisle United). Kaptein Pearce har utviklet seg til en skikkelig rugg av en midtback, og han er ønsket av et omfangsrikt antall Champs-klubber. Venstreback Wiggins er minst like bra som hva sidebackkollega Warren Cummings var før det skrekkelige beinbruddet for en del år tilbake; den gang gikk skotten for å være blant trinn 3s aller beste kantforsvarere. Og fortsatt er det lov å undres hvorfor verken Norwich City eller Crystal Palace hadde bruk for Wiggins.

Den det har vært knyttet mest ros til så langt i høst har vært kolossen Marvin Bartley på midtbanesentralen. Han er et monster og et fysisk unikum, og ruver så til de grader i terrenget at det kun er et tidsspørsmål før han drar til øvre Championship-sjikt. I spann med løpsvillige Robinson utgjør han en konstellasjon få klubber selv i L1 kan matche, og når man da i tillegg har flankeperler som giftige Feeney og Pugh, sier det seg selv at man kan åpne langt på vei de fleste forsvar på dette nivået. Dessuten kan en kar som McQuiod, som virkelig har blomstret i kjølvannet av Pitmans avgang, nyte godt av et vell sjanser. Rett nok står han uten scoring på sine siste tre nå, men jeg spår ham like fullt som selvskreven i morgeneftans startellever. Røslige Symes tar rambukkrollen (eller Steve Fletcher-rollen, om du vil) der framme, og fjorårets Accrington Stanley-suksess har gjennom sine fire seriemål til nå bevist at han har det i seg å gjøre lykke også på tredje nivå. 

På benken hadde man ekstravaganse i form av Shaun Cooper, Warren Cummings, midtbaneesset Danny Hollands, veteranen Lee Bradbury, det unge angrepstalentet Lyle Taylor og ikke minst Big Fletch. Sistnevntes fem minutter lange innhopp mot Exeter medførte hans 564. seriekamp i Cherries-trøya, og han vil fortsette å prikke nye klubbrekorder for hver innsats han gjør. Og med slik innvekslerstyrke kan man sågar se seg råd med å unngå å savne en strateg som Mark Molesley. Tro hvor Howe akter å gjøre av ham når han endelig snart stiller til tjeneste? 

17 135 så ligacupkampen disse to imellom 10.august, et kanontall for en førsterundematch. Nå som de møtes til seriekamp for første gang på 51 år, bør det dukke opp 22-23k, kan hende mer. Southampton har hentet inn Richard Chaplow for å styrke midtfeltet, men det spørs om en småtass som ham er i stand til å rokke ved Marvin Bartleys majestetiske nærvær. Slik stilte Saints i tirsdagens frustrerende 1-1 ved elva Yeo i Somerset: 

Kelvin Davis

Danny Butterfield - Radhi Jaïdi - Danny Seaborne - Dan Harding

Alex Oxlade-Chamberlain - Dean Hammond (k) - Morgan Schneiderlin - Jason Puncheon

Lee Barnard - Rickie Lambert

På papiret: forbanna sterkt! Og mer enn kapabelt nok til å ta seg av eplekjekke AFCB-itter? 

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
01.10.10 12:21
mikemodano: mer enn kapabelt nok til å ta seg av eplekjekke AFCB-itter? 

Jeg er ikke i tvil om at dette blir hjemmeseier.

mikemodano
02.10.10 01:22

Da er vi to som er sams, i det minste. Selv forsøker jeg selvsagt å unngå å bygge forventninger; selv om årets Cherries-utgave ser sterk ut, skal man fortsatt være et hakk eller to bak den gigantiske naboen, og derby på bortebane låter som ei oppgave for stor for det fortsatt noe urutinerte laget hass Howe.

tommy_cowan
02.10.10 03:44
mikemodano: derby på bortebane låter som ei oppgave for stor for det fortsatt noe urutinerte laget hass Howe.

De har liksom vært så voldsomt i flytsonen i det siste, mens det motsatte kan sies om the south coast club, så da er det jo veldig typisk at det snur nettopp nå, men ingenting ville glede meg mer, jo ok en hjemmeseier i vestre yorkshire da, enn om Bournemouth tar alle 3 i morgen.

mikemodano
02.10.10 15:46

Conference South i dag: Farnborough versus Lewes. Og hva gjør så denne spesiell? Jo, den vesle gnomen på 'Boros trenerbenk. Steve King måtte vandre planken i Lewes etter mildest talt flere tvilsomme transaksjoner i styrerommet, og selv om han nyter suksess hos Farnborough, har han selvsagt ikke glemt behandlingen han mottok av Lewes-styret. Det kan fort bli heite känslor i Cherrywood Road i eftas. 'Boro sto for en meget sterk FA-cupseier forrige helg, da Chippenham Town ble slått 1-0 ute, og all den tid Lewes ligger nest sist i divisjonen, gir favorittstempelet i denne matchen seg selv. Men også hos gjestelaget vil det nok være skikkelser som finner motivasjon i det faktum at Steve King sitter på motsatt trenerbenk. 

flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3251
02.10.10 16:04

Tips for første målscorer: Dossevi, Swindon (mot D&R (b)).

Herre min hatt, den skulle jeg postet et par minutter tidligere, så skulle jeg kanskje bli trodd også.

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:05)

mikemodano
02.10.10 16:05

Fasit: Simon Russell for Cambs U - 1-0 mot Jim Rollo og hans Bath City-kolleger. Dossevi kan kanskje knabbe tittelen for FL. 

Nei, skulle du ha sett: Du er litt av en spåmann, du, flounders. 

Nevnte noen Joe Gatting for kort tid tilbake? Nå har Whitehawk-esset puttet igjen: det spilles første kvalikrunde i årets FA Trophy i ettermiddag (i tillegg til første ordinære runde av FA Vase), og Hawks har 1-0 ute mot Ware (fra Herts, vel). Pappa Steve er ventelig råstolt av sin vesle juvel. 

Videre koser jeg meg med Kieran Leabons 1-0 for Bury borte mot Tooting & Mitcham United. 

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:10)

tommy_cowan
02.10.10 16:05

Clark beholder de samme 11 som var best men som likevel dreit seg ut på tirsdag. Jeg tror det kan være lurt.

Smithies

Peltier-PC-McCombe-Ridehalgh

Pilks-Johnson-Arfield-Carey

Garner-Rhodes

benk:

Bennet, Atkinson, Novak, Croft, Kay, Gudjonsson og Lee. Ingen forsvarspillere altså.

Gudjonsson burde kanskje vært utpå, ellers ingen klager her.

Garner har allerede, selvfølgelig, bommet på en 100%er.

Otth
OtthInnlegg: 9524
02.10.10 16:09

Robinson fiksa ledelse for Shrewsbury mot Måsane etter fem minutt.
Vakkert!

tommy_cowan
02.10.10 16:14

Rhodes bommer på en 3000% sjanse........you can't win anything with kids :-P

flounderswake
02.10.10 16:14

Og hvor er det Thor Eggens ufeilbarlige nese har tatt oss hen i dag? Jo, til Selhurst-parken hvor Rangers gjester. Neil Warnock er selvsagt det store trekkplasteret her.

La oss også se om J Mackie har det i seg som trengs for en skotsk landslagsspiss (han blei vel kalt opp nå). Så 1. omgang av Hearts-Rangers og kan si såpass at Kevin Kyle nok fremdeles er et stykke unna å true.

Otth
02.10.10 16:16

Gills fortsette å imponera på bortebana.
Accy 1-0 etter 12 minutt.
McConville scora.

mikemodano
02.10.10 16:18
flounderswake: kan si såpass at Kevin Kyle nok fremdeles er et stykke unna å true

Jaha? I tvittringen på BBcs onlinekanal under kampens gang var det ikke måte på hvilket kupp Kevin Kyle var for Hearts, der han visstnok skulle være en håndfull og vel så det for David Weir og Madjid B (ah, den klubb som bare slo kloa i hans to landslagsstopperkolleger...). Så han leverte likevel ikke, altså? 

Ross Adams er ei påla jeg har utviklet stor sans for. Fjorårets Chippenham Town-kaptein valgte å forlate klubben og Southern League til fordel for Basingstoke Town i Conference' sydavdeling. Nå har han gjort 1-0 for 'Stoke ute mot Eastleigh. 

Denne fra BBc sliter jeg med å tolke: "SENT OFF: Burnley, Carlisle, Serious Foul Play (7)". Disse er i forskjellige divisjoner, er de ikke? 

Otth
02.10.10 16:20
mikemodano: Denne fra BBc sliter jeg med å tolke: "SENT OFF: Burnley, Carlisle, Serious Foul Play (7)". Disse er i forskjellige divisjoner, er de ikke? 

*KNIZ*

tommy_cowan
02.10.10 16:21

Den ubrukelige radioen min fortsetter med Leeds-oppdateringer, men så lenge de er i favør hjemmelaget, så er det ikke FULLT så plagsomt.

1-0 Ipswich

mikemodano
02.10.10 16:24
tommy_cowan: Den ubrukelige radioen min

Jeg har samme problem. Radio Cambs følger alltid, forstå det den som kan, Cambs United (eller Histon, om United ikke skulle være i aksjon), når Cambs City ville vært et langt mer plausibelt alternativ. Ettermiddagens hjemmekamp mot Chippenham Town er kanskje årets største Southern League-happening til nå: gevinst for Lilywhites der, og den kan hende aller største ligafavoritten er brått distansert med ni poeng. I så fall ville tirsdagens utflukt til Halesowen gitt god stemning i borteklacken, der formann Kevin Satchell har lovet meg å innfinne seg og diskutere mulighetene for en pre-seasontur til Norge sommeren '11. Dersom klubben lever så lenge, vel å merke. Flytten ut av byen etter denne sesongen kan fort knekke nakken på Cambridge bys mest anerike foretak. 

...og der var Richardius Lambertus, ja. Jeg gjør Wats ord til mine: fitte!

Skal Macc Toon begynne å vinne hjemme også nå? 1-0 (Ben-Sjerif) mot ynkelige Northampton Town. 

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:31)

apobase
apobaseInnlegg: 11059
02.10.10 16:29
tommy_cowan: 1-0 Ipswich

Kan noen bekrefte sannhetsgehalten i dette rykte? Har virkelig sluttorna scora i en førsteomgang? Det er da for fasken meg ikke mulig.

flounderswake
02.10.10 16:29

Jeg snakker selvsagt relativt til Kyles skyhøye gamlestandard. Kanskje unfair av meg, men. Men hva var egentlig Kyles aller fineste øyeblikk? Det må vi komme tilbake til.

Litt i samme gate: Hvor ble det av den gamle Railwaymen- og Stags-anfalleren Andy White (ca 2004-5)? Crewe ser riktignok ut til å klare seg uten ham i dag.

Burnley har gjort to bytter allerede: Alexander ingen av dem. Får han noensinne sin 791.? Se egen tråd.

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:32)

Otth
02.10.10 16:33

Det var to kjappe det!!!
Mark Bentley - som fra no av kjem til å bli referert til som målmaskina - med to mål på nokon få minutt, og vips leda me!!
På bortebane!!!
FOPPALL!!!

mikemodano
02.10.10 16:35

Berwick Rangers virker å ha gjort litt av et scoop: en "Gribben", som kun kan tolkes som Emilio Butragueño, vel, har gjort begge måla som de fører 2-1 mot Annan Athletic, en av de relativt nye skotske ligaklubbene. 

Det meldes om spisse albuer fra Chippenham. Ikke overraskende, de vil selvsagt ikke ønske å havne ni poeng i bakleksa. 

Grimsby T med 1-0 mot knallsterke Newport-walisere. Imponerende. Er det Alan Connell som igjen har funnet nøkkelen til nettmaskene? 

Min tirsdags- og onsdagskompanjong i henholdsvis Halesowen og Swindon er på Tyneside og ser storkamp i dag: en "Connor" har gjort 0-1 for Mansfield Town (uten Andy White?) på The International Stadium. 

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:38)

Otth
02.10.10 16:36

Men kor lenge var Otth i himmelen?
Ikkje so jævla lenge nei.
2-2.

flounderswake
02.10.10 16:42

Imponerende med to mål for Gills på David Crown Ground. Accrington har jo et utspekulert sweepersystem ledet av Sean Hessey som få lag har funnet ut av denne sesongen.

Bensjerif, som gjorde en dårlig figur på VGTV i midtuka, gjør 1-0 for Silkmen mot Cobblers. Dette er overraskende bra.

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 28096
02.10.10 16:45

Glenn Murray tar ansvar på Prenton Park. Skal man oppleve tabelltopp flere runder på rad?

Otth
02.10.10 16:46

Accy går opp i ledelsen rett før pause.
Ein kan bli deprimert av mindre...

mikemodano
02.10.10 16:51

0-0 i Cambridge ved pause. Samtidig har vi 1-1 i Cambridge, også det ved halvtid. Uvisst om pauseståa på Highbury, men sist jeg hørte noe, sto det 0-0. Skuffende av Codmen. 

Den labile nonligavidiprinter'n sitter i skammekroken uten å være særlig funksjonabel for øyeblikket. Og rapportene fra The Dell i St. Mary's virker heller ikke særlig lovende. Det er ingen udelt god dag for fotball, dette. Kan ei Tyrone Barnett-scoring berge noe av inntrykket? 

Steve King fryder seg over 1-0 for 'Boro versus Lewes. 

(Innlegget ble redigert 02.10.10 16:58)

tommy_cowan
02.10.10 16:53
apobase: Kan noen bekrefte sannhetsgehalten i dette rykte? Har virkelig sluttorna scora i en førsteomgang? Det er da for fasken meg ikke mulig.

Første gang i år, så vidt jeg fikk med meg?

flounderswake
02.10.10 17:05

Første mål etter pause: S Long for Stevenage. Må jeg tippe.

G Burley bygger et nytt Ipswich i Crystal Palace og har bygd laget rundt Garvan og Counago. Tipper han ble bra gærn da han fant ut at Palace hadde sluppet Jamie Scowcroft gratis rett før'n kom.

0-1. Denne E Davids på Palaces midtbane forærer ballen til det skotske spissvidunderet Mackie (som igjen serverer Taraabt).

(Innlegget ble redigert 02.10.10 17:08)

mikemodano
02.10.10 17:07

Tilskuertall Workington Town-Nuneaton Town: 637, må jeg tippe. 

tommy_cowan
02.10.10 17:15

Begge spissene må ut. Ikke for tidlig. Alen Lee og Lee Novak inn.

flounderswake
02.10.10 17:17

Han ligger under og må gjøre et grep, men jeg synes det blir litt for lettvint og feigt av George Burley å bare peke ut en brilleslange som syndebukk. E Davids ut, Cadogan inn for Palace.

(Innlegget ble redigert 02.10.10 17:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg