Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gillingham: A year to remember

NYTT TEMA
Cabdriver
CabdriverInnlegg: 6972
31.10.10 11:23

Med naboens flatcoated retriever nok en gang rivende søndagsutgaven av Magazinet i fillebiter ute på trammen så jeg meg i morges nødt til å søke annet sted hen for åndelig føde som start på søndagen. Valget falt på en DVD jeg forleden dag fant igjen bak sofaen med den relativt selvforklarende tittelen "Going up - Gillingham FC Promotion Season 1995/96". Mon tro hvor jeg i sin tid hadde fått tak i den? Høyst uklart må jeg innrømme. Kan strengt tatt ikke erindre å ha rasket med meg noe slikt under mine besøk på Priestfield stadium. Nuvel. Lets cut the crap og komme til poenget. Innholdet.

Sesongkavalkaden tar for seg Gillingham FCs kanskje aller mest minnerike og spektakulære sesong gjennom tidene, sesongen hvor man etter å ha vært timer unna å bli erklært konkurs på vårparten i 1995 så mannen med det som på det tidspunktet må ha vært øyrikets jævligste par briller, Paul Scally, gjøre entre på eiersiden og mer eller mindre over natten snu opp ned på alt i arbeideklassebyen sør-vest for London. Det første forretningsmannen med -17,3 på begge brilleglass gjorde var å hente inn ny manager i form av Tony Pulis nærmest på sin første dag i sjefsstolen samt avduke to signeringer som skulle vise seg gull verdt for den kommende suksessferden gjennom nivå fire: Leo Fortune-West (forøvrig fullfinansiert av klubbens egne supportere der mastodonten kun kostet £5000 fra Stevenage) og den mildt sagt velfødde keeperen Jim Stannard fra Fulham. Sistnevnte med matchvekt på roughly 200 kilo, men som sesongen skulle vise, fortsatt kattemyk og spenstig. Newtons basale lover om masse og tyngdekraft har vel sjelden fått seg en større snyting enn i form av "Big-Jim" denne sesongen.

Scally bladde i løpet av sommeren også opp £50 000 for Dennis Bailey fra QPR for med det å gi fyrtårnet Fortune-West en noe mer lettbent makker up front, og igjen skulle det vise seg å bli en investering for historiebøkene. At man rundt juletider dessuten la nye £100 000 på bordet, denne gang for at veteranen Steve Butler skulle gi ytterligere tyngde til en angrepsrekke, var det som skulle til for at man med hjelp av et pottetett forsvar (kun 20 innslupne mål på 46 ligakamper) til slutt la beslag på andreplassen på tabellen, kun slått av Preston, og med det sikre seg adgang til nivå tre når mai måned siden rant.

I ettertid er det kanskje ikke til å undres over at man var såpass gjerrige bakover, blant annet hadde man en ung Tony Butler å dra veksler på i egen forsvarsfirer, og kombinert med Pulis´ evige tro på fysisk fotball (åtte røde i løpet av sesongen taler sitt tydelige språk) så hørte det altså til sjeldenhetene når Stannard måtte hente ballen ut av eget nett i tidsrommet august 95 til mai 96. En periode truet man sogar Liverpools rekord fra slutten av 70-tallet mtp færrest innslupne mål i løpet av en og samme sesong.

Ellers vet sesongkavalkaden å fortelle om fotballspillere som tyr til den ene floskelen etter den andre i after match-intervjuene der fraser av typen "..I`m quite delighted really", ".. we brought the game to them" og "..we knew we were inn for a tough game" går igjen sånn cirka sekshundreogåtteogførti ganger i løpet av sesongoppsummeringen, og når den halvannen time lange kavalkaden dessuten bekrefter at "nei, engelskmenn kunne for faen ikke kle seg på 90-tallet heller" så, ja, da er vel alt som det skal være.

(Innlegget ble redigert 31.10.10 11:24)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26602
31.10.10 17:54
Cabdriver: øyrikets jævligste par briller

Paul Scallys kolabånner fra 90-tallet har endelig fått sin velfortjente tråd. Jeg var i sin tid så heldig å sitte på en VHS med variert materiale fra de lavere divisjoner, tilsendt meg av en opptaksiherdig kompis på andre siden av fjorden, og tapen inneholdt blant annet en dybdereportasje på nettopp Gills og deres fe'mmenale sesong 95/96. De seks måla man slapp inn på Priestfield gjennom den 23 ligakamper lange sesongen må fortsatt gjelde som en eller annen form for rekord i moderne tid, og jeg mener bestemt vi har drodlet rundt dette temaet opptil flere ganger tidligere. Men at noen i vår midte faktisk skulle sitte på en sesongtape fra den gang, det var brånytt for meg. Kunne du kanskje være så elskverdig at du ved en eller annen anledning initierte til allmennskue av antidigitalikonet, slik at enkelte av oss som fortsatt innbiller av oss at Steve Castle var den sesongens store bærebjelke kan kvitte oss med fordommene våre? Ja, for Castle var vitterlig kun en perifér bidragsyter til just det Kent-opprykket, i motsetning til de skikkelser du nevner i form av en Tony Butler og ikke minst en Jim Stannard, som fikk Neville Southall på waliserens bredeste til å se ut som ei ungarsk turnerske i sammenlikning (ja, jeg er enda vonbråten på Henrietta Onodi, som aldri besvarte mine intime betroelser pr post tidlig på 90-tallet).

20 baklengs gjennom 46 seriekamper vitner også om et ekstremfokus på solid backspill, og er det rart man til evig tid ønsker hylle Anthony Pulis som en av de aller største innen managergjerningen? 

Cabdriver
CabdriverInnlegg: 6972
31.10.10 18:21
mikemodano: Kunne du kanskje være så elskverdig at du ved en eller annen anledning initierte til allmennskue av antidigitalikonet, slik at enkelte av oss som fortsatt innbiller av oss at Steve Castle var den sesongens store bærebjelke kan kvitte oss med fordommene våre?

Joda, sesongrevyen 95/96 slik den artet seg på Priestfield vil selvsagt bli gjenstand for fellesvisning en eller annen gang i løpet av desember. Mulig jeg i sakens anledning også drar i gang et par-tre baklengs Skipper`n-filmer på super-8. Jeg har etter å ha skrevet åpningsinnlegget dessuten oppdaget at det følger bonusmateriale med på DVD`n - dette etter at den opprinnelige sesongkavalkaden har lagt inn en lang kunstpause og på alle måter båret preg av å være ved veis ende - og deriblant finner man et intervju med nevnte Pulis som legger for dagen en svært påtatt og anstrengt bruk av intervjueren Jeffs eget navn når han med egne ord oppsummerer suksessesongen. Åpenbart for å fremstille det som om de to nevnte herrer er gode busser i en eneste stor Gills-familie mens det for alle og enhver som ser intervjuet er rimelig åpenbart at Tony og denne Jeff aldri har møtt hverandre tidligere. 

mikemodano
31.10.10 23:08
Cabdriver: DVD

Åh, jeg håpet det kun var en flimrende betamaxtape du hadde; det hadde i grunn vært enda gildere, men disc-en er helt sikkert gangbar, den. Selv er mitt eneste Gillingham-klenodium et 90 minutter langt sammendrag fra FA-cuptapet borte for Burscough fra omlag midten av the noughties. Heidundrande saker, det også. Fra gammelt av husker jeg hvordan jeg gjorde tilnærmelser til klubben via ei annonse i Match, der man skrøt av å ha samtlige seriekamper fra en bestemt sesong på tape, men tror du jeg fikk svar da jeg henvendte meg? Til den dag i dag forbanner jeg vedkommende som breialt satt i klubbsjappa og ruget på brevet mitt med et obskønt smil om truten: "som om vi ger dom här norrbaggarna några tapes...ha!" Jeg ville bare nyte synet av David Crown og Steve Lovell sammen som spisspar, og kampen jeg hadde blinket meg ut var en 3-0-gevinst fra Priestfield mot Preston North End (eller var det Blackpool? Eller sågar Bolton Wanderers? En eller annen Lancashire-utfitt var det, jaffal).

Videre har jeg små problemer med å se for meg hvordan den i terrenget herlig lite ruvende former Cherries-basen tilgjort er på fornavn med journalister fra Kapp til Stoke Newington.

Stinkfist
StinkfistInnlegg: 5065
01.11.10 00:28
mikemodano: et 90 minutter langt sammendrag fra FA-cuptapet borte for Burscough

Du slette tid! Har denne filmen blitt allemannseie? Her trodde jeg i mitt naive sinn at jeg var den eneste her i steinrøysa som hadde dette klenodiet (som en eller annen mystisk velgjører sendte til min postadresse for et par-tre år siden) i min besittelse; at den var en sjelden skatt i min DVD-hylle på nivå med kultklassikeren "Kentucky Fried Movie" eller bootlegopptaket av The Mars Volta fra 2003. Og så viser det seg at den har blitt folkeunderholdning á la Trond Kirkvaag og Fleksnes? Hva blir det neste? Ikke kom og fortell meg at du også sitter på høydepunkter fra Northampton Town anno 86/87.

(Innlegget ble redigert 01.11.10 00:33)

mikemodano
01.11.10 03:07

Mnjaa...nei, det kan jeg nok avkrefte, du. Northampton Town, kobblersker og 1986/87 høres helt græsk ut for mig. Ikke veit jeg at det var Graham Carr som ledet laget deres den gang, og ikke har jeg like så den ringeste anelse om at førsteelleveren gjerne besto av følgende navn: Peter Gleasure, Graham Reed, Phil Chard, Warren Donald, Keith McPherson, Russell Wilcox, Eddie McGoldrick, Richard Hill, Trevor Morley, Ian Benjamin og Dave Gilbert, så hvor du vil hen med innlegget ditt er jeg fryktelig i tvil om.

Hvis du derimot tenker på VHS-tapen fra Goldstone Ground anno '90, der sydkystderbyet mellom Hove & Albion og Portsmuff utspiller seg, er jeg med. Jeg kunne like gjerne kjørt namedropping her også, men dropper (håhå, tog du 'an?) det. Ingen vits i å ramse opp spillere som Dean Wilkins, Mike Small, Mark Barham, Garry Nelson, Steve Gatting og Ian Chapman, er det vel? For ikke å snakke om Martin Kuhl, Steve Wigley, Gary Stevens eller Andy Awford.

Og da blir quiz-en: hvor mange av disse har vært innom Gillingham FC?

mikemodano
12.12.11 13:47
Cabdriver: mens det for alle og enhver som ser intervjuet er rimelig åpenbart at Tony og denne Jeff aldri har møtt hverandre tidligere

Billedlig levert slik bare Cabdriver virker å beherske kunsten her i vgd-kretser. Fin tråd, som jeg gjenfant nederst i koppen her på Caffè Nero i Bayswater (hvordan har de klart å få inn en aksent grave i Nero-navnet, forresten? Det bryter i alle fall med min oppfatning av Det franske språkråds retningslinjer). Og aktualisert av nyheter jeg nettopp gaflet i meg, sammen med et aldeles praktfullt stykke gulrotkake: Sam Newson, målmaskinen hos Needham Market, som i år har slått ut i full blomst som følge av Craig Parkers sommerovergang til Chelmsford City, var tiltenkt et fire dager langt opphold ved Priestfield nå denne uka, men så virker ei lei forkjølelse å ha spolert for den tidligere Stanway Rovers-angriperens proffmuligheter. I alle fall for denne gang. Men skal vi anta at Gills-sjef Andy Hessenthaler vil fortsette å ha Newson under oppsyn? 

mikemodano
16.07.12 10:42
mikemodano: Jeg ville bare nyte synet av David Crown og Steve Lovell sammen som spisspar, og kampen jeg hadde blinket meg ut var en 3-0-gevinst fra Priestfield mot Preston North End (eller var det Blackpool? Eller sågar Bolton Wanderers? En eller annen Lancashire-utfitt var det, jaffal)

Prøv Burnley, modano. Burnley var det som fikk unngjelde så inderlig da Crown og Lovell den gang holdt huskestue i '90, men tiden har som vanlig forkludret minnet, for når jeg sjekker med fasit nå, ser jeg at oppgjøret på Priestfield under første halvdel av 90/91 endte 3-2 og ikke 3-0. Pausestillingen, derimot, var, ganske riktig, 3-0, og David Crown, som hadde ankommet de kanter av Kent ikke mye mer enn en måneds tid i forveien, hadde skrevet signaturen sin bak hvert av de tre måla. Stakkars Steve Lovell, som i et par-tre år allerede hadde vært omtrent enerådende med rett på scoringer der i egnen. 

Hovedårsaken til at jeg nå tok til topps igjen nettopp denne tråden, er at jeg fant det for godt å forfatte klubbsjappa hos Gillingham FC noen linjer, der jeg etterspurte hvorvidt det fantes mørke sjeler i deres midte som kunne tenkes å sitte på en til overs kopi av enten 8-1- eller 10-0-massakrene fra suksessive hjemmekamper i starten av 87/8-sesongen, subsidiært begge. Man vil, eller man vil ikke, huske hvordan det Keith Peacock-ledede (far hass Gavin, ja) Gills av det anno åpnet traust med null forlengs og ett poeng etter kamper mot Blackpool og Grimsby, før altså et lekk Southend (med fire baklengs på sine første to) og et, til da, pottetett Chesterfield (eneste klubb i det engelske proffsystemet uten baklengs på sine første fire) fikk så ettertrykkelig unngjelde at de så å si aldri kom ovenpå igjen den terminen. 

Hva tror vi derom? Kan det faktisk tenkes at den type kulturskatter fortsatt eksisterer i kjellerarkivet på Priestfield? Jeg er naturligvis engstelig for at de skal være gått tapt, om de da i det hele tatt ble festet til åttemillimeter den gang. 

Keef Peacock var vel ikke den bossen som var mest kjent for å bæle seg på sidelinjen, og få i den småsøvnige Kent-staden hadde vel forutsett 18-1 over to hjemmekamper. Innimellom disse holdt man et ok Wigan Athletic til 1-1 på Springfield Park, før man klinte til med 2-0 ved Themsen mot Fulham helga etter 10-0 v CFC. Det brakte Gillingham opp til fjerdeplass på lista, og man kan tro det var fotballfeber der nede før selveste Sunderland skulle gjeste Priestfield påfølgende weekend. Den kommende seriemester'n av tredjedivisjon det året var på Nivå 3 for første gang i historien, og der kampene mot nevnte Southend og Chesterfield så vidt lokket mer enn 4000 til stadion, kranset 9184 matta til Mackem-matchen. Det endte imidlertid uten scoringer, og Gillingham skulle snart falle hen til mer sedate sysler, noe som ga dem en 13.plass da sesongen endelig var over. Minnene om de to gigaseirene på rappen vil imidlertid leve i folkloren til evig tid. 

I samme brev kom jeg også i skade for å spørre hvorvidt det skulle eksistere noe form for kjærlighetsbånd mellom Gillingham FC og Gillingham Town FC (fra Dorset). Sistnevnte befinner seg imidlertid så langt nede i nonligasystemet (fortsatt Step 6, skulle jeg mene) at det kan være de pompøse herrer på Priestfield ikke en gang har hørt nevnes Gillingham Town. Antakelig som flesteparten hos Bradford City neppe nærer altfor stor interesse rundt hva som skjer hos Bradford Town ved Avon. 

mikemodano
25.11.17 12:59
mikemodano: 10-0 v CFC

En match jeg skulle mene nær går SSSR-Ungarn (6-0) etter i næringen som minneføde her på forumet. Ja, om ikke den, så kan den umulig stå seg langt unna Man City 10-1 Huddersfield. 

Det har seg slik at en TV-reportasje fra Gillingham FC fra tidlig i 87/88-sesongen er blitt frigjort for offentligheten, antakelig etter å ha ligget nedstøpt under golvet i dusjene i garderobeanlegget på Priestfield. Gillingham var brått havnet på hele fotball-Englands lepper etter at to strake hjemmekamper altså ga, som fortalt over, 8-1 mot rivalen Southend og 10-0 mot et Chesterfield som hadde åpnet sesongen med tre strake uten baklengs. Det er fantastisk hva den moderne tidsalder er i stand til å by oss på, må jeg si. Ikke før hadde jeg begynt å endelig fordøye Citys maktdemonstrasjon mot Huddersfield, før jeg nå også ble var at billedbeviser fra Gillingham-triumfen har nådd Youtube. Da får det heller være at ingen ennå har lagt ut høydepunktene fra supergevinsten mot Southend hælja før Chesterfield-møtet. 

Manager Keith Peacock som hadde håndsydd laget til disse to kampene? Han fikk fyken før sesongslutt. Gillingham endte på 13.plass og langt, langt utafor opprykkskamp. Kan disse to matchene tidlig i sesongen rett og slett ha vært en hemsko for laget? 

Les også intervjuet med Wales-angriper Steve Lovell, som "noen" år etter har vært med journalisten på mimretokt. 

mikemodano
19.12.17 17:33
mikemodano: Da får det heller være at ingen ennå har lagt ut høydepunktene fra supergevinsten mot Southend hælja før Chesterfield-møtet

Høh

Gillinghams sesonginnledning 1987/88: 
Blackpool (h) 0-0
Grimsby (b) 0-2
Southend (h) 8-1
Wigan (b) 1-1
Chesterfield (h) 10-0
Fulham (b) 2-0
Sunderland (h) 0-0
York (h) 3-1

Null scoringer på de første to, og så grei utløsning mot rivalen Southend, som hadde åpnet med to strake 2-2. Det Wigan man så møtte borte hadde 4-4 og 1-0 fra sine to første, mens Chesterfield, som altså ble tidenes slaktoffer ved Priestfield, sto med 3-1-0 3-0 fra sine fire første i ligaen. 

Hvor stas er det ikke at scoringene fra begge disse massakrene endelig har sluppet ut i det fri. Få kamper er så myteomspunne som Gillinghams 8-1 og 10-0 i påfølgende hjemmekamper tidlig i den 87/88-sesongen som til slutt skulle gi dem 13.plass på tabellen. 

Startelleveren var identisk i disse to: 

1 Phil Kite - 2 Paul Haylock, 3 Graham Pearce, 5 Gary West, 6 Colin Greenall - 7 Howard Pritchard, 4 George Shipley, 10 Karl Elsey, 11 David Smith - 8 Dave Shearer, 9 Steve Lovell

Klikk for å gå tilbake til toppen