Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skjer med Bolton Wanderers?

NYTT TEMA
Masaniello
MasanielloInnlegg: 8478
21.08.19 11:55

Klubben sliter. Først taper de 5-0 mot Tranmere, så blir kampen mot Doncaster i helgen ble utsatt på grunn av "welfare concerns" for klubbens yngre spillere. Det kan jo kanskje forstås... mot Tranmere starter Bolton med tre seniorspillere, resten var urutinerte ungdomsspillere, tydeligvis ikke klare for nivået. Gjennomsnittsalderen var 19 år. Det gikk som det gikk. Resultatet er mest sannsynlig straff i form av poengtrekk. Klubben er under administrasjon, og får ikke signere nye spillere.

Det er ikke uventet. Det ble advart mot dette for år siden. Bury sliter tilsvarende. Flere klubber sliter. Macclesfield og Oldham undersøkes for manglende utbetaling av lønninger.

Litt tall:

Championship wages as % of revenue
2016-17: 99
2017-18: 106

Wages as % of revenue 2017-18
League One: 94 (highest ever)
League Two: 78 (highest since 2001)

Premier League wages:

2013-14
Premier League big six as % of revenue: 56.48
Rest of the Premier League as % of revenue: 59.49

2016-17
Premier League big six as % of revenue: 51.01
Rest of the Premier League as % of revenue: 59.05

2017-18
Premier League big six as % of revenue: 52.27
Rest of the Premier League as % of revenue: 67.41

Bolton Wanderers ble stiftet i 1885. Jeg husker det som klubben til Jay Jay Okocha, som på 90-tallet spilte i Europa. Med poengtrekk nå blir veien kort ned til League Two. Er det slutten for Bolton?

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4058
21.08.19 12:07

Det var oppe til diskusjon på Tv2 sporten dette nylig. PL stikker tydeligvis av med størstedelen av kaka, og i higen etter å komme dit blir det brukt altfor mye penger lenger ned. De var på Bury sin stadion og lagde reportasje, og etter det jeg ser så har de ikke spilt kamp enda. Det er stor sannsynlighet for at klubben forsvinner.

Budskapet var klokkeklart. Noe av pengene i PL må kanaliseres nedover i ligasystemet. Forskjellen mellom de i PL og championship er enorm i den økonomiske hverdagen. Det ser jeg godt med laget mitt Leeds, som hele tiden blir utkonkurrert i lønnsnivå med PL lag. I en normal verden ville ikke Leeds mistet spillere til Burnley, men det er normalen nå.

Masaniello
27.08.19 11:59

Det trues med utvisning fra ligaen om det ikke blir en løsning i løpet av ettermiddagen...

https://www.skysports.com/football/news/11672/11795195/bolton-administrator-remains-hopeful-as-takeover-talks-continue

zephyrus
zephyrusInnlegg: 3869
27.08.19 14:49

Utrolig trist, dette. Både med Bolton og Bury.

Er ikke mer enn 13-14 år siden Bolton var et habilt PL-lag under Big Sam Allardyce.

Føler med alle Bolton- og Burysupportere.

Masaniello
Masaniello
27.08.19 20:57

Deadline har passert for klubbene. Noen som har fått med seg noe mer nytt rundt Bolton?

https://www.skysports.com/football/news/11672/11795549/bolton-takeover-efls-5pm-deadline-passes

Masaniello
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27407
28.08.19 09:21

Bury kommer nok tilbake som klubb, men når det skjer, hvordan og så videre, det er naturligvis i det blå enda. Det er vel heller ingen selvfølge at Gigg Lane vil bestå som arena for et framtidig føniks-Bury. Er det noen som har hørt noe om stadionets skjebne oppi dette sørgelige endeliktet? 

Dersom Bolton slår følge i løpet av et par ukers tid, og sjansene for det virker dessverre å være store, så vil League One-sesongen avvikles med kun 22 klubber, der bare to vil rykke ned. Visstnok har det ikke hendt siden 1992/93-sesongen at en ligaklubb er blitt slått konkurs underveis. Den gang gjaldt det Maidstone United, som ikke hadde vært medlem i det gode selskap i lenger enn tre sesonger. I 92/93 rakk de ikke en gang spille en eneste ligakamp før likvidasjonen inntraff. Det gjorde imidlertid Aldershot sesongen i forveien, også det på fjerde nivå. Først i mars i 1991/92-sesongen fikk de nådestøtet, og slik sett var det forrige gang en Football League-klubbs resultater ble visket vekk. 

En sier gjerne i kjølvannet av slike nyheter at "dette kun er toppen av et isfjell" og at "flere klubber snart vil slå følge". Vel, denne gangen virker et slikt scenario å være en langt mer sannsynlig konsekvens av den skrekkelige fordelingen av TV- og premiepenger man opplever mellom deltakerne i Premier og Football Leagues. Samtidig tar man for gitt at det knapt er noen blant de store klubbenes tilhengere som hever på øyenbryna av den nyheten vi ble servert i går kveld, om de i det hele tatt har hørt om et Bury FC. Utviklingen er for lengst irreversibel, og mitt eneste håp for engelsk fotball er at det startes en europeisk superliga, der de store klubbene kan gå sin egen dans, og hvor de naturligvis blir ekskludert fra hjemlig ligaspill. Et slikt utfall vil åpenbart ikke gi noen større fjernsynsavtale for de gjenværende klubbene i det engelske seriesystemet, men jeg har i det minste tro på en langt jevnere fordeling av pengesummene. 

Jeg antar det finnes en god del VGD-ere som etter hvert har lagt kursen innom Gigg Lane i forbindelse med weekendtur til enten Liverpool eller Manchester. For min egen del kom visitten i 2007/08, tror jeg. Ikke at jeg på noe tidspunkt har hatt noe spesielt forhold til nettopp Bury, for, om noe, så har jeg holdt av Rochdale i rivaliseringsforholdet mellom disse to, men jeg rakk å stifte bekjentskap med en særs ålreit Bury-tilhenger for en del år tilbake, en kar jeg har møtt igjen og som dessuten går med tanker om Oslo-tur i løpet av denne høsten eller vinteren, og man unner selvsagt ingen man har et kjennskap til å oppleve at egen klubb forsvinner under tørva. 

Hvem vant forresten innbyrdesstatistikken mellom Rochdale og Bury? Det er vel trygt å si at disse møtene er et avsluttet kapittel nå. 

Hvil i fred, Bury. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27893
28.08.19 09:40
mikemodano: Hvem vant forresten innbyrdesstatistikken mellom Rochdale og Bury? Det er vel trygt å si at disse møtene er et avsluttet kapittel nå.

26-21-22 til Bury ifølge denne statistikken: https://www.11v11.com/teams/bury/tab/opposingTeams/opposition/Rochdale

mikemodano
28.08.19 10:02

Ja, visst. Jeg ser at den inneholder 17 kamper i diverse cupturneringer i tillegg til ligaoppgjør. Serierivaliseringen strekker seg ikke lenger tilbake enn til 1957/58-sesongen, og totalt hadde begge klubber 17 serieseire hver seg, mens 18 matcher endte uavgjort. Så da står det på målforskjell. 

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 597
28.08.19 11:42
mikemodano: den skrekkelige fordelingen av TV- og premiepenger man opplever mellom deltakerne i Premier og Football Leagues.

Som jeg forutså allerede i 1992, så ville utbryterligaen på toppen av næringskjeden (PL) år for år føre til stadig større grøft mellom de priviligerte på toppen og resten av røkla. Glamoren rundt Premier League har derfor alltid bydd meg kraftig i mot, og jeg skulle gitt svært mye for at vi fortsatt hadde divisjon 1-4 med en langt mer rettferdig fordeling av midlene. Engelsk fotballs store styrke i alle år har ikke på noen som helst måte bare vært appellen til toppklubbene, men selve jevnheten i ligaen som totalitet og den unike egenarten til hver enkelt klubb i systemet. Husker f.eks. godt hvilket mareritt det var for enhver 1. divisjonsklubb i f.eks. 1989 å bli trekt borte mot et lag fra andre eller tredjenivået i FA-cupen. Selv om det presumptivt beste laget stilte toppet (selvsagt gjorde de det), så var avansementet alt annet enn en formalitet. 

De tidene har forandret seg. Ettertrykkelig. For å ta det grelleste eksempelet: Bare for få år siden konkurrerte og knivet Manchester City mot Stockport, Oldham, Bury og Bolton på om lag samme nivå om dyrebare poeng og tilskuere, mens City nå ikke bare er på en annen planet, men på et annet galaksesystem. For å sette det i et perspektiv: det sprøeste her er at bare et par ukelønner til Aguero eller Alexis Sanchez ville ha berget de historiske naboklubbene som nå sliter ræva av seg for å holde hodet over vannet. Måtte Bolton og Oldham klare nettopp det.

Det verste er at 99 % av oss stillesittende og tiende anerkjenner utviklingen der forskjellene har blitt så gigantiske mellom Salamon og Hattemaker'n. Så lenge en får sitte der med popcornet og pilsen og se sitt glamorøse PL-lag hver eneste serierunde på tv'en, så er alt greit. Nesten ingen tenker på konsekvensen av nettopp en slik tilnærming. Konsekvensen ser vi nå med full tydelighet for de nevnte klubbene i denne tråden. I Norge finner vi fans av svært mange engelske lag, men blant den yngre og oppvoksende garde finner vi nesten kun fans av de aller største klubbene. Bare det faktum er nok til å illustrere hvorfor engelsk fotballs tidligere særtrekk og styrke (jevnheten, historikken, appellen og særegenheten til de ulike klubbene) nå virkelig er truet. Det er sitt eget favoritt lag for alle penga. Mens da jeg vokste opp på åttitallet var (nesten) like interessant og gøy å følge alle de andre klubbene i de ulike divisjonene. 

Så jeg støtter forslaget ditt om å la de største klubbene danne seg en superliga, mikemodano. Bli kvitt dem. Så kan vi heller forsøke å bevare det som da vil bli igjen på best mulig vis. En befriende tanke, egentlig. 

For Bury er det nå uansett ute. Trist som f..., som en eller annen sa en gang. Jeg har vært på Gigg Lane tre ganger på kamp, og om jeg ikke tar feil, har jeg også 2006-modellen av den hvite drakta liggende i en eller annen skuff. 

mikemodano
28.08.19 18:44

Fikst innlegg, herr Eminger, og det er ikke så rent få punkter du trykker på underveis. Det er så en formelig ser gørra tyte ut når du presser, men du vet å lette på fingertrykket før pusset tar seg helt til overflata.

for få år siden konkurrerte og knivet Manchester City mot Stockport, Oldham, Bury og Bolton

Få enkeltseire i moderne tid er mer omtalt i Stockport enn den gang de feiet Man City til side i seriespillet (3-1). Og det er så vidt over 20 år siden: 29.november 1997 inntraff det som nå til dags ville vært en umulighet. Stockport vil med bortimot 100 % sannsynlighet ikke igjen oppleve å spille mot en rein førstebesetning fra Manchester City. Om det nå skulle ha seg slik at de trekkes mot hverandre i FA-cupen, så vil selv et utvalg av perifere B-spillere og juniortasser fra City stille som favoritter i møte med Stockport. En så under fjorårssesongen hvor ille det kan gå for en klubb fra lavere nivåer når de stilles mot skjerpet motstand fra teten i Premier League: Man Citys 9-0 mot Burton Albion i første semifinalemøte i ligacupen var en parodi på en fotballmatch. I hvert på hva en fotballmatch så sent i ei nasjonal cupturnering burde være. Men nå skjer det jo av og til at også divisjonskollegene får ordentlig stryk, både i serie og i cup. 6-0 i selveste FA-cupfinalen ga enda en påminnelse om den enorme avstanden mellom de største og de noe mindre. 

da jeg vokste opp på åttitallet var (nesten) like interessant og gøy å følge alle de andre klubbene i de ulike divisjonene

Det skulle bety at vi ikke er langt unna å være jevngamle. Også under min oppvekst var det vanlig å følge bredt med, og da også utover den øverste divisjonen. Selvsagt. For oss gamliser er det ikke alltid like enkelt å ta innover oss at tidene har forandret seg. Det mangfoldet man hadde den gang er for lengst erstattet av andre elementer og en ny og mer sneversynt fanskare. Det sier jeg ikke fordi alt nødvendigvis var så mye bedre før (selv om det var det); det er kun å konstatere et faktum. I dag handler det å vite alt om: 1) favorittklubben, 2) de nærmeste utfordrerne/de største rivalene, og kanskje 3) et assortert utvalg fra resten av divisjonen. Den økonomiske avstanden som skiller Premier League fra Football League skildres på mange måter gjennom Premier League-klubbens supporterstereotyp: Det som foregår i avgrunnen under skjer i en helt annen verden, eller i en ganske annen galakse, for å benytte din terminologi. 

Nå skal jeg vokte meg for å være for kul. Jeg sitter et støkke nedi storklubbreiret med det ene beinet selv. Nå har jeg nok et avslappet forhold til det hele sammenliknet med en del andre, både hva gjelder Liverpool, Bournemouth og flere av de andre klubbene jeg stadig holder av. Ikke er jeg like engasjert som jeg var tidligere i forhold til både lavere divisjoner og den engelske nonligapyramiden heller. Likevel: Det hadde vært stas å se Liverpool klå Man City i tittelkampen helt der oppe. Når det gjerne skjer på tampen av denne sesongen, så kan denne europeiske superligaen gjerne komme. Det er helt, helt greit. 

Masaniello
28.08.19 19:42

Bolton er solgt, så da er vel dødsstøtet utsatt. Hvis jeg ikke tar feil kan de fortsatt få poengtrekk for kampen de utsatte, og kan slite med å holde seg i League One. Men det er bedre enn alternativet...

Masaniello
02.09.19 12:43

Tippekonkurranse: Hvor mange spillere signerer for Bolton i dag? Og hvor mange er tidligere Bury-spillere?

Jack Hobbs (re)signerte for laget før helgen, og gikk rett inn i juniorlaget som tapte 5-0 borte for Gillingham på lørdag.

Jack Wright, erfaren forsvarsspiller fra Sheffield United, virker å være på vei. 

Liam Bridcutt nevnes på lån fra Nottingham Forest.

Ellers har en rekke seniorspillere trent med Bolton i sommer. Det gjenstår å se hvem som signerer.

Masaniello
02.09.19 12:57

Billy Clarke, Craig Conway, Ben Pringle, og Will Buckley har alle trent med klubben i sommer. Gary O’Neil nevnes også som mulig retur.

Midtbanespiller Stephen Dawson (Bury) er en som den nye manageren Keith Hill kjenner fra før, og som har blitt nevnt med en mulig overgang.

Masaniello
02.09.19 13:30

Stoke-ving Thibaud Verlinden er visst på medical. Kjøret går.

Masaniello
02.09.19 19:45

Signeringer i aften:

Ali Crawford fra Doncaster

Daryl Murphy fra Nottingham Forest

Jake Wright fra Sheffield United

Will Buckley returnerer

Liam Bridcutt på lån til januar, fra Nottingham Forest

Joe Bunney fra Northampton United

Josh Emmanuel fra Ipswich

Chris O’Grady fra Oldham Athletic

Thibaud Verlinden på lån, fra Stoke

Det begynner i hvert fall å ligne på et seniorlag, med noen rutinerte spillere inn her med Murphy, O’Grady, Wright mm.

Kommer sikkert noen spillere til før kl 21.

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 8027
02.11.19 16:44

Bolton leder 2-0 hjemme mot playoff-plasserte Fleetwood. Dermed står man i skrivende stunde med minus to poeng. Selv om man er klar jumbo, så er det ikke beksvart. Med tre poeng i dag så vil må ha samlet 10 poeng (siden man startet med -12p). Det er dobbelt så mange poeng som Southend, og bare tre mindre enn Wimbledon. Og med potensielt fornyet selvtillit, så er det ikke en umulig oppgave å redde plassen over en lang sesong!

YingYang
YingYangInnlegg: 517
16.11.19 04:29
ChristianEminger: Det verste er at 99 % av oss stillesittende og tiende anerkjenner utviklingen der forskjellene har blitt så gigantiske mellom Salamon og Hattemaker'n. Så lenge en får sitte der med popcornet og pilsen og se sitt glamorøse PL-lag hver eneste serierunde på tv'en, så er alt greit. Nesten ingen tenker på konsekvensen av nettopp en slik tilnærming. Konsekvensen ser vi nå med full tydelighet for de nevnte klubbene i denne tråden. I Norge finner vi fans av svært mange engelske lag, men blant den yngre og oppvoksende garde finner vi nesten kun fans av de aller største klubbene. Bare det faktum er nok til å illustrere hvorfor engelsk fotballs tidligere særtrekk og styrke (jevnheten, historikken, appellen og særegenheten til de ulike klubbene) nå virkelig er truet. Det er sitt eget favoritt lag for alle penga. Mens da jeg vokste opp på åttitallet var (nesten) like interessant og gøy å følge alle de andre klubbene i de ulike divisjonene.
Så jeg støtter forslaget ditt om å la de største klubbene danne seg en superliga, mikemodano. Bli kvitt dem. Så kan vi heller forsøke å bevare det som da vil bli igjen på best mulig vis. En befriende tanke, egentlig.

Hva skal man gjøre?

Markedet bestemmer. Det er naturligvis i den øverste divisjonen hvor man finner villigheten til sponsorer, investorer og hvor 99% er villige til å betale for å følge kvaliteten eller sitt kjære lag.

Fordelingen av tv pengene er også meget sosialistisk i forhold til andre ligaer.

Media, publikum og ikke minst spillere vil alltid favorisere ligaen hvor det er høyest nivå. Det er ikke like eksotisk som på 70-80 tallet, i dag har man det meste tilgjengelig grunnet dyre tv avtaler.

Det vil alltid være en desperasjon for klubbene på nivået under for å komme seg dit. Og med årene ser det ut til å ha forverret seg, med tanke på at det er blitt mere kapital i fotballen. Man kan kalle det en naturlig utvikling, selv om jeg personlig gjerne skulle sett at det var mindre penger i fotballen.

Men en superliga tror jeg ikke er veien å gå. Både for ligasystemet og storklubbene. Europacupene vil også miste all sin glamour og effekt.

(Innlegget ble redigert 16.11.19 04:31)

Barbosa
BarbosaInnlegg: 4574
18.11.19 09:03

Ble nok en seier for Bolton i helga, denne gang mot MK Dons. The Trotters står nå med tre strake seire. De ligger nå kun fire poeng bak Southend som virkelig ser akterutseilte ut. Det er 12 poeng om til MK Dons og Wimbledon. Skal de klare holde seg i divisjonen?

paul_dalton_11
paul_dalton_11Innlegg: 8027
19.11.19 21:30
Barbosa: Skal de klare holde seg i divisjonen?

Det skal holde hardt, men det blir spennende å følge Boltons kamp for overlevelse. Tre strake seirer kan tyde på at man har noe på gang. Men skal vi anta at man trenger 50 poeng for å overleve, så trenger Trotters 49 poeng på 32 kamper som gjenstår. Det vil si et poengsnitt på 1,5 per kamp ut sesongen. Et slikt poengsnitt over en hel sesong ville gitt 70 poeng, noe som er rett under et skjema til playoff. Ikke umulig, men det krever nok at man forsterker i januar - samt at man holder bra form frem til nytt år. Ikke umulig, men likevel ei hard nøtt å knekke vil jeg tro. Men interessant blir det å følge Boltons kamp i jakten etter fornyet kontrakt på tredjenivået.

zephyrus
zephyrusInnlegg: 3869
20.11.19 00:34

Blir nok for vanskelig å holde seg for Bolton, men det viktigste for dem nå er å bygge opp klubben igjen, det sportslige kommer i annen rekke.

Barbosa
BarbosaInnlegg: 4574
24.11.19 12:51

Stygg smell borte mot Accrington. Ble hele 7-1 i sekken.

Klikk for å gå tilbake til toppen