Det er hovedsaklig to ting jeg er avventende med ift en permanent ansettelse av Solskjær:
1) Hvordan evner nordmannen å lede et United i motgang?
2) Hvor god er han på å hente de rette spillerne?
Grunnlaget for å takle de to punktene virker imidlertid å være til stede:
Ref pkt1: Nordmannen har vist gode man management-evner. Spesielt kommer det frem i tilfellet med Pogba og Lindelöf. Måten OGS har løftet laget kollektivt på er også imponerende. Det viser i det minste at OGS evner å løfte spillere og lag som har vært i kraftig motgang.
Ref pkt 2: OGS kjenner United og klubbkulturen ut og inn, og virker også til å ha en klar formening om hvilke spillertyper United må ha og trenger. Når han har en så klar filosofi og spilleplan som OGS har, er det også enklere å finne de rette spillertypene. Han snakker også om spillernes mentalitet, om modige spillere som vil å ha ballen hele tiden når de er på banen.
Jeg biter ikke på tabloidpressens og ex-spilleres uendelige gnåling om å ansette Solskjær NÅ. Riktignok får ikke klubben testet nordmannen i transfermarkedet før en evt fast ansettelse, men her tenker jeg uansett at en sportsdirektør bør inn og ha en rolle sammen med ny manager.
Hvordan OGS vil takle motgang er fortsatt fullt mulig å få se. Og vi går nå inn i en periode med kamper som jeg vil velge å definere som eksamensperioden for nordmannen. Består han disse oppgjørene med gode resultater skal det bli vanskelig for ledelsen å avvise ham som vår nye manager.