Et par ting jeg ønsker å vurdere etter gårsdagens kamp.
1) Inngangen. Her traff trenerteamet veldig godt. Man hadde en tydelig plan med å nøytralisere midtbanen deres, noe som reflekteres i laguttaket der man stiller fire sentrale i en diamant. Det er vel knapt noe man har forsøkt under OGS tidligere (?), og det er tydelig at man tok Leipzig på senga her. Å stille med Donny i stedet for Bruno som den offensive på midten tror jeg var en genistrek, særlig ved å la førstnevnte drifte litt rundt ut mot høyre og la Pogba snike seg litt oppover på venstresiden.
2) Så fort man gjør 1-0 har vi på mange måter fått kampen inn i det sporet man ønsker. Her er det tydelig at man senker skuldrene litt og legger seg litt dypere for å kontrollere inn ledelse til pause, og motstander skaper knapt noe. De Gea gjør vel én god redning, men den bør han ta hver gang. Jeg synes også man klarer å forholde seg rolig og spille seg ut av Leipzigs tidvis skyhøye press uten å stresse eller måke ballen vekk i ren panikk, noe vi har slitt med tidligere mot andre motstandere.
3) Korrigeringene i pausen. Man ser at det er mulig å stresse flere spillere, deriblant Henrichs og Olmo. Det resulterer i at man bryter motstander i farlig posisjon flere ganger, og her skal særlig Shaw, Fred og Pogba ha creds. Sistnevnte hadde noen situasjoner der han mista ballen til Olmo et par ganger i førsteomgangen, men han manhandler spanjolen i andreomgang sammen med Fred. Fred er for øvrig den som imponerte meg aller mest i går, han får BB av meg.
4) Effektiviteten. Det er en ting vi har savna fra spesielt Rashford, og det er effektivitet. I går satt han det som kunne settes omtrent, synd han ikke får en bedre avslutning etter at han drar av tre mann og avslutter i blokka fra 13-14 meter. Samtidig får Martial seg en etterlengtet scoring, samt Mason som får sitt første CL-mål etter det jeg mistenker er en hårfin offside. 2-0 målet var litt vanskelig å bedømme om det var offside eller ikke, da kameravinkelen var lite optimal og det er snakk om lange avstander til Rashford, men den tror jeg var korrekt.
-
Så kan man gjerne hakke litt på at man fremdeles mangler grunnspillet. Det erkjenner jeg også, her er det fremdeles mye å hente. Jeg synes dog at vi skal få lov til å slå oss litt på brystet etter å ha slått et av de aller beste tyske lagene 5-0. Ja, de har mista en nøkkelspiller i Werner siden fjoråret, men resultatmessig høvler man over et lag som spilte i semifinalen i CL for under tre måneder siden, og det er mildt sagt imponerende.
Gledelig å se at OGS fremdeles har noen uvanlige verktøy i den taktiske verktøykassa si (sikter til formasjonen, samt overaskelseselementet ved å benke Bruno og Rashford) i store kamper. Det passer oss veldig godt å møte spillende lag, men jeg synes man fremdeles bør strekke seg etter å kontrollere denne typen kamper i vesentlig større grad enn man klarer per dags dato. Vi bør ha ambisjoner om å klare dette over litt tid, men jeg synes man tidvis ser konturene av noe. Litt mer stabilitet over tid, så tror jeg dette kan bli en artig sesong.