Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arsenal Football Club - Pride of London

NYTT TEMA
madi_balboa
madi_balboaInnlegg: 4442
28.02.17 10:46
hillier: Hvis Wenger blir tror jeg fort det blir siste sesongen med 4231. Ser ut som tiden har løpt litt fra den taktikken/formasjonen.

Så og si alle storkanonene: Real, Barca, PSG, Bayern benytter seg av 4-3-3.

CryniX
CryniXInnlegg: 11223
28.02.17 12:26
Bacary: Det er ingen lag som hvert år peker seg ut som klart bedre enn oss, mente jeg at det varierer hvert år hvilket lag det er. I fjor var det Leicester, i år er det Chelsea. I fjor var Chelsea langt bak oss, i år er Leicester langt bak oss. Det betyr at det gir større grunnlag for håp enn om det samme laget var milevis foran oss sesong på sesong.

Du baserer hele argumentasjonen din på en fluke-sesong uten like. Du kommer aldri til å oppleve en slik sesong igjen der en klubb "uten ressurser" har slik flyt og vinner PL, samtidig er det ekstremt sjeldent at en regjerende mester snubler så grønnjævlig som Chelsea gjorde. At Leicester gjør det i år, når de har vesentlig flere kamper å spille og motstanderlag er mer oppmerksomme på hvilke kvaliteter de besitter, er vesentlig mer naturlig. At de skulle slåss for å unngå nedrykk var nok litt drøyere enn hva de fleste hadde sett for seg, but still.

Som United-fan forstår jeg selvsagt at det er komfortabelt med en manager som leder dere trygt og godt inn til topp fire og ut av CL-gruppene (de tre siste sesongene har jeg sågar vært misunnelig), men på et punkt bør man kunne si at nok er nok. Hvis tallene LeCoqs tabell for de 10 siste sesongene viser seg å stemme, og matematikken ikke feiler meg helt, har dere i snitt havnet 13p bak ligavinneren. Man kan på sett og vis argumentere for at man ikke har hatt tilstrekkelige ressurser for å være helt oppe å nikke i brorparten av disse årene, men likevel er man ca. 10p bak de siste 3-4 årene. Man ser også et tydelig mønster i CL - hvor ganger har man avansert til kvartfinale de siste 15 årene?

Ser man bort fra det rent resultatmessige kan man også kritisere Wengers stahet. Stahet i form av å låse seg fullstendig til et system der man virker å hente inn puslete typer og spille sexyball. Det fungerte for 10-15 år siden, det fungerer ikke nå. Jeg skal innrømme at det kan være veldig underholdende å se Arsenal spille når ting faktisk klaffer, kun City i form har vært mer underholdende å se de siste sesongene. Problemet kommer når man ser hvilke resultater man har klart å oppnå i samme tidsrom, og her faller Arsenal igjennom.
For øvrig kan man kritisere Wengers stahet for et treningsregime som helt tydelig er utdatert. Ja, støtskader er vanskelig å gardere seg mot, men hvor mange strekk- og muskelskader har dere hatt over en lang, lang periode nå? Dette er skader som kan begrenses med enkle forebyggende grep.

Man kan kritisere Wengers naivitet. Man kommer aldri til å anerkjenne taktikkeren Arsène Wenger som en av de virkelig store. Antall kamper man har blitt overkjørt mot storlag som følge av naive lagoppstillinger og elendige taktiske disponeringer begynner å bli en stor pose. Selvfølgelig har man eksempler der han har gjort grep også, jeg husker spesielt en seier dere hadde mot City for et par sesonger siden der flere her inne hyllet ham for endelig å ha innsett at man må ta hensyn til motstander og finne ut hvordan man skal kontre deres styrker, ikke bare spille på samme strengen og satse på at The Arsenal Way skal fungere. Det er kun et lite knippe lag i verden (Barca, Bayern, Real etc.) som kan ta seg frihet til det, og det er ikke Arsenal som lag gode nok til.

Det man derimot  anerkjenne Wenger for er hvilken lagbygger han er. Han har satt sammen noen fantastiske lag i sin tid i Arsenal, og klubben bør være takknemlige for hva de har oppnådd med han ved roret. Problemet kommer når man ser hvor lenge siden det er han faktisk klarte å sette sammen en tropp som fungerte, som ikke falt sammen enten i november eller i mars/april dersom man hang med i toppen frem til den tid. Er det mentalitetsproblemer? Er det uflaks eller marginer? Jeg skal ikke uttale meg bastant, men når man ser det store bildet tyder det ikke på å være uflaks, ikke når det skjer i tosifret antall sesonger på rad. Så ja, jeg tror tiden er inne for å skille vei med Wenger etter denne sesongen. Heder og ære for hvor han har tatt klubben, men det er på tide å avslutte et stort kapittel i klubbens historie med verdighet. FA-cupen hadde vært en fin avslutning.

Så får man bestemme seg om man vil finne en ny manager som enten kan videreføre Wengers filosofi og satse på at man klarer å finne suksess, finne en "midlertidig" manager som kan legge et godt grunnlag for en ny filosofi (slik LVG var for oss) eller straight up rive opp noen røtter og forsøke noe helt nytt (typ Simeone). Jeg tror Arsenal som klubb kan ha godt av et stilskifte. 

hillier
hillierInnlegg: 2485
28.02.17 12:27
madi_balboa: Så og si alle storkanonene: Real, Barca, PSG, Bayern benytter seg av 4-3-3.

Det er vel noe som ville passet stallen vår meget bra - med unntak av M10. En så klok spiller skulle vel likevel klare seg i en rolle blant de tre fremste? Eller? 

EspenAndreassen
EspenAndreassenInnlegg: 11243
28.02.17 12:30
hillier: Det er vel noe som ville passet stallen vår meget bra - med unntak av M10. En så klok spiller skulle vel likevel klare seg i en rolle blant de tre fremste? Eller?

Jeg vet ikke om jeg banner i kirken, men jeg håper på en formasjonsendring som gjør at Özil må ut (forhåpentligvis for en grei sum).

For salget (og lønnsbesparelsene) burde det være mulig å fylle hullet han etterlater seg med en spiller som ville passet en formasjonsendring bedre (nå skal det sies at en eventuell erstatter ikke har et like stort tomrom å fylle i år da Özil har vært relativt usynlig i mesteparten av våre kamper).

Vietto
ViettoInnlegg: 3984
28.02.17 12:32

4-3-3 med Welbeck - Alexis - Perez som fremste trio hadde vært herlig. Dog trenger vi 1/2 nye midtbanespillere. 

John||Locke
John||LockeInnlegg: 7846
28.02.17 12:41
Vietto: trenger vi 1/2 nye midtbanespiller

Jeg anbefaler han på høyre side.

-Pat

AFCN5
AFCN5Innlegg: 686
28.02.17 13:45
John||Locke: Jeg anbefaler han på høyre side.

Stans humortoget jeg vil av.

John||Locke
28.02.17 13:46
AFCN5: Stans humortoget jeg vil av.

Pell deg til helvete av da, vel.

-Pat

Vietto
28.02.17 13:59

Han til høyre minner meg om våre nåværende midtbanespillere. Lightweights. 

CryniX
28.02.17 14:02
Vietto: Han til høyre minner meg om våre nåværende midtbanespillere. Lightweights.
John||Locke
28.02.17 14:03
CryniX: https://www.youtube.com/watch?v=UBNXDXNOKlo

Her er det flere layers, min venn!

-Pat

DennisB
DennisBInnlegg: 10142
28.02.17 14:39
John||Locke: Jeg anbefaler han på høyre side.

Sendte ikke vi han over til dere, det siste året sir Alex satt ved roret?

Dette ville forøvrig neppe ha funket. The curse of The Arsenal nr.9.

DennisB
28.02.17 14:46
CryniX: Så får man bestemme seg om man vil finne en ny manager som enten kan videreføre Wengers filosofi og satse på at man klarer å finne suksess, finne en "midlertidig" manager som kan legge et godt grunnlag for en ny filosofi (slik LVG var for oss) eller straight up rive opp noen røtter og forsøke noe helt nytt (typ Simeone). Jeg tror Arsenal som klubb kan ha godt av et stilskifte.

Dette innlegget var du heldig med, CryniX. Tommel.

Hallogallo
HallogalloInnlegg: 10232
28.02.17 15:11
CryniX: Ser man bort fra det rent resultatmessige kan man også kritisere Wengers stahet. Stahet i form av å låse seg fullstendig til et system der man virker å hente inn puslete typer og spille sexyball. Det fungerte for 10-15 år siden, det fungerer ikke nå. Jeg skal innrømme at det kan være veldig underholdende å se Arsenal spille når ting faktisk klaffer, kun City i form har vært mer underholdende å se de siste sesongene. Problemet kommer når man ser hvilke resultater man har klart å oppnå i samme tidsrom, og her faller Arsenal igjennom.

Kan være enig i det meste i innlegget, men dette avsnittet er feil. Jeg har prøvd å argumentere mot denne påstanden i årevis nå, men får ikke gehør. At Wenger er en naiv, romantisk stabeis som insisterer på å hente billige, unge utlendinger fra den franske ligaen og sender utpå hurtige, tekniske, veike pingler som spiller powerplay utafor motstanderens 16 meter og blir kontra i senk, har lite med virkeligheten å gjøre. Jeg skjønner ikke at folk ikke ser hvor pragmatisk og forsøksvis kynisk Wenger har vært de siste åra. Det virker som at folk tar for gitt at spillestilen er nøyaktig den samme fordi resultatene fortsetter å være de samme.

Grovt sagt har Wenger gått fra å få 3.- 4.plasser med svært lite pengebruk på overgangsmarkedet (til å være en toppklubb, vi gikk jo omtrent i null i en femårsperiode, som Tottenham har gjort de siste åra) og en ambisiøs, possessionbasert fotball, til å fortsette å få 3.-4.plasser med ganske mye pengebruk og en pragmatisk, identitetsløs fotball. Kombinasjonen av mye mer pengebruk og mer pragmatisk fotball, gjør de stabile resultatene de siste åra ekstra skuffende etter min mening.

Vi har gått gjennom 9 overgangsvinduer på rad uten å miste en spiller mot vår vilje. Samtidig har vi henta inn verdensklasse med Özil og Sánchez. Cech. Mustafi og Xhaka var dyre kjøp. Når Wenger i tillegg ikke har hatt det samme voldsomme, umiddelbare resultatpresset managere i andre klubber må forholde seg til, må vi kunne si at Wenger har hatt meget gode arbeidsforhold de siste sesongene.

Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med at det funka å hente inn puslete typer og spille sexyball for 10-15 år siden. Da Wenger ankom Arsenal, var fortsatt Seaman-Dixon-Keown(Bould)-Adams-Winterburn førstevalg. Vieira og Petit spilte sentralt i gullsesongen i 97-98. Så blei forsvaret gradvis til Lauren-Toure-Campbell-Cole (Sylvinho innom på venstreback mellom Winterburn og Cole). Gilberto Silva inn for Petit. Med Ljungberg og Pires på kantene og Bergkamp (Kanu, Wiltord) og Henry framme, spilte vi selvsagt mye sexyball, men neppe helt på den måten du insinuerer. Vi kunne selvfølgelig trykke motstanderen inn i egen 16 meter hvis vi måtte, som mange topplag tvinges til å gjøre. Men vi hadde samtidig kanskje verdens beste kontringslag. Ljungberg var en av verdens beste spillere offensivt uten ball.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 15:19)

ONV95
ONV95Innlegg: 3132
28.02.17 15:19

Gode nyheter. Ramsey er kanskje tilgjengelig mot Liverpool. Tipper han går rett inn i laget hvis han blir klar.

Ellers så er det tydelig selvkritikk på egen/lagets innsats fra Ramsey. Helt klart på sin plass.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
28.02.17 15:30

For å si det slik, hadde Conte tatt over Arsenal sommeren 2016 hadde Arsenal vunnet ligaen 16/17 uten ytterligere forsterkninger enn de Arsenal allerede gjorde.

Wenger sitter rett og slett for komfortabelt i stolen.

ONV95
ONV95Innlegg: 3132
28.02.17 15:58

Endringer i kampoppsett for April. Inkludert litt galgenhumor.

Vietto
28.02.17 16:22

Uenig Trolljegeren. Uten Kante så hadde ikke Conte vunnet ligaen med Chelsea i år IMO. Nøkkelen er midtbanen. Dere har Matic - Kante. Vi har lightweights. Menn mot småjenter osv. 

Red
RedInnlegg: 300
28.02.17 16:38
CryniX: Som United-fan forstår jeg selvsagt at det er komfortabelt med en manager som leder dere trygt og godt inn til topp fire og ut av CL-gruppene

Godt innlegg.

Arsenals store problem under Wenger er at sesongene går i en slags loop, der alle sesonger er like. Denne sesongen er identisk med sesongen i fjor, som igjen var identisk med sesongen før der igjen. Og sånn går det. Topp fire i ligaen, men aldri i nærheten av gull. Videre fra gruppespillet i CL, men ut i første utslagsrunde. Det var veldig deilig å vinne FA Cupen igjen i 2014, og ikke minst å forsvare gullet året etter. Det har vi i det miste en kontrast til alle årene med trofétørke. Likevel er vi ved et punkt der man er lei av å se det samme hvert år. Vi er aldri med å kjempe hele veien inn, og det begynner man å bli så forbanna lei av.

For eierne derimot er situasjonen perfekt. Gull i FA Cup eller Ligacup gir ikke mye penger i kassa, og det har liten betydning for Stan Kroenke om vi vinner et cupgull i ny og ne eller ikke. Suksess i cuper går aldri på bekostning av kampen om topp fire i ligaen. Derimot går det ofte motsatt vei. Det er ikke sjeldent vi ser lag stille med redusert mannskap i cuper. Dette gjelder både oss og andre lag. Liverpool er ute av FA Cupen etter å ha sendt ut et lag man nærmest mistenker å være tatt ut for å tape med vilje. Tottenham gjorde noe av det samme mot lag fra lavere divisjoner men slapp med skrekken. For troféhungrige fans er det derimot galskap å ikke gå for gull i turneringer man deltar i. Dessverre er det, slik situasjonen er med eiere av økonomiske interesser litt den veien det ser ut til å gå. Jeg vil til CL, hvert eneste år. Bevares, men jeg vil også ha trofeer. Jeg vil se Arsenal vinne ting. Aller helst ligaen, dernest CL. Dersom dette blir umulig bør cupene være prioritet. Det er så mange topplag i England nå, og så få trofeer å kjempe om at flere topplag, hvert eneste år vil stå igjen uten trofeer. At man da ikke engang ser ut til å satse er for meg som supporter svært provoserende, og det virker helt åpenbart som at pengene (som kommer med CL) er ansett som viktigere enn å vinne ting. Økonomen Wenger og eieren Kroenke virker derimot å være meget tilfreds med ting slik de er, og nettopp derfor sitter Wenger så trygt i managerstolen at han styrer sin egen fremtid på en måte ingen andre i bransjen kan drømme om. Kroenke gidder ikke å satse på en annen manager enn Wenger; hvorfor skulle han risikere det når han allerede ser ut til å ha det han er ute etter hos nåværende manager? Vi kritiserte han massivt da han kjøpte Chelsea, men helt ærlig, hvem hadde ikke swappa Abramovic for Kroenke slik situasjonen er i dag?

Nå er det veldig mye mer enn nettopp dette man kan ta Wenger på. Som du nevner er staheten helt bemerkelsesverdig. Det har blitt kommentert (bekreftet) av tidligere spillere at man i Arsenal ikke legger opp en treningsuke etter motstandere. Ikke i det hele tatt. Og det synes godt i kamper. Jeg hørte nylig at Karanka i Middlesbrough foran hver eneste motstander mottar et 80 siders dokument om motstanderen fra teamet sitt som han bruker til å planlegge kamp. Det er grundig. I Arsenal insisterer man på å gjøre det på sin måte, og man vet akkurat hva man får. Og motstanderen vet hva man får. Arsenal kan ha en spillerstall som i kvalitet overgår det mannskapet midt-på-tabellenlag og nedover kommer med og derfor vinne kamper mange kamper. Når man derimot møter (topp)lag med like bra eller bedre spillere enn hva vi har, og som attpåtil ser ut til å ha bedre innstilling enn oss, klarer taktisk kloke managere å legge opp en plan om hvordan man slår oss. Og lykkes ofte med det. Vi er svake i toppkamper, og har vært det lenge. 

Jeg er enig i at Wenger er en bra lagbygger. Likevel synes det er mange åpenbare svakheter i lagene våre etter 04 generasjonen ble faset ut. Rekrutteringen av spillere inn bærer ofte preg av spillere som er for like hverandre. En typisk Arsenalspiller er offensiv, liten og lett med lavt tyngdepunkt, smidige bevegelser, strålende ballkontroll og et godt overblikk. Men dette er også en spillertype som mangler fysikk og lederevner. Det er ikke en spiller som går i krigen og ofrer kropp og helse der det er nødvendig. For meg handler det mye om kultur her. Wenger tok over en Arsenaltropp som hadde veldig mange styrker. Nesten litt undervurdert, kanskje. Det var en sterk kultur i klubben fra før med tøffe personligheter. Wenger moderniserte dette og gjorde oss ustoppelige (i hvert fall i ett av årene!), men en stor feil som ble begått var å skifte ut for mye for fort. Det var lederevner og vinnerkultur som ble erstattet i talent og ungdom, og den kulturen vi hadde i klubben har vi aldri fått igjen siden. Sol Campbell kommenterte dette nylig. I 2010 utgaven kom folk unne med ting, og få tok tak. Et niceguy-lag med tilsvarende kultur. Dette i sterk kontrast til laget han signerte for i 2001. Og jeg har sittet å tenkt akkurat dette. Det er noe som forsvant ut av klubben etter generasjonsskiftet rundt innflyttingen til Emirates. Det er veldig mye bra med det laget Wenger har bygget opp, men det er også noen alvorlige mangler som aldri blir plukket opp. Og disse manglene gjør at Wenger for meg ikke står igjen som en  god lagbygger nå i 2017 som jeg tenkte han var i 2004-05-ish.

Jeg høres vel ganske så kritisk ut nå, men selv om jeg synes nok er nok og at dette er et fint tidspunkt å skille lag på ved sesongslutt, er det uten tvil en vanvittig prestasjon i det han har gjort med klubben vår. Og det kan aldri understrekes nok. I nyere tid også. Jeg sitter ikke på noen statistikk her, men jeg synes det virker som at skadene rammer oss langt mindre nå enn tidligere år. Dette var et område som ble satset litt på for noen år siden, å forebygge skader, og man hentet inn nye folk på dette feltet. Ting tar tid i fotball, men jeg synes vi ser konturene av lysere tider på skadefronten. Og foruten langtidsskadene til Per, Welbeck og Cazorla synes jeg vi har hatt få skader i år. 

Bare en siste ting til slutt; etter mange år der vi mistet våre beste spillere hver sommer har det nå blitt en ending. Etter RvP dro sommeren 2012 har vi vel ikke mistet noen spillere mot vår vilje? Wenger har kunne jobbe med en tropp som i større grad er preget av kontinuerlighet enn tidligere. Spillere blir gamle i Arsenal, og vi har plenty av erfaring i spillergruppa. I tillegg har vi reforhandlet og fornyet sponsoravtalene som etter hvert var meget dårlige, vi har ikke samme gjeldssituasjonen med stadion som tidligere og vi drar som alle andre nytte av den nye TV avtalen. I sum har vi nå massevis av tilgjengelig kapital. Med mer penger inn og færre spillere ut ville man tro at resultatene også skulle bedre seg. Realiteten er derimot at vi står på stedet hvil. Og det er ikke godt nok. Så kan man spørre om man overpresterte i perioden 05-13 med lite ressurser eller om man underpresterer nå. Uansett er det denne mangelen på fremgang som blir avgjørende for meg, i den retning av at jeg ønsker noe nytt foran neste sesong. Arsenal står i en utolig sterk posisjon nå, og tiden er inne for å høste frukter av det vi har jobbet for i en årrekke. Og bare for å si det, dersom Wenger faktisk planlegger å skrive ny kontrakt og ta to nye år vil jeg at han gjør det så fort som mulig. Vi trenger ro rundt klubben, ikke den usikkerheten som råder med dagens situasjon. Aller helst noe nytt, men heller bare få bekreftelsen med en gang dersom Wenger faktisk blir med videre. Slik jeg opplever det nå er vi kommer litt dit der fans mister litt av interessen, og dette er faresignaler klubben må lytte til. Man hører om slagsmål og høylytte krangler etter hver eneste kamp fordi det er så mye frustrasjon blant fansen. Dette må ordnes opp i, for akkurat nå føler jeg det er en forgiftet stemning rundt klubben.

CryniX
28.02.17 16:58
Hallogallo: Kan være enig i det meste i innlegget, men dette avsnittet er feil. Jeg har prøvd å argumentere mot denne påstanden i årevis nå, men får ikke gehør. At Wenger er en naiv, romantisk stabeis som insisterer på å hente billige, unge utlendinger fra den franske ligaen og sender utpå hurtige, tekniske, veike pingler som spiller powerplay utafor motstanderens 16 meter og blir kontra i senk, har lite med virkeligheten å gjøre. Jeg skjønner ikke at folk ikke ser hvor pragmatisk og forsøksvis kynisk Wenger har vært de siste åra. Det virker som at folk tar for gitt at spillestilen er nøyaktig den samme fordi resultatene fortsetter å være de samme. Grovt sagt har Wenger gått fra å få 3.- 4.plasser med svært lite pengebruk på overgangsmarkedet (til å være en toppklubb, vi gikk jo omtrent i null i en femårsperiode, som Tottenham har gjort de siste åra) og en ambisiøs, possessionbasert fotball, til å fortsette å få 3.-4.plasser med ganske mye pengebruk og en pragmatisk, identitetsløs fotball. Kombinasjonen av mye mer pengebruk og mer pragmatisk fotball, gjør de stabile resultatene de siste åra ekstra skuffende etter min mening. Vi har gått gjennom 9 overgangsvinduer på rad uten å miste en spiller mot vår vilje. Samtidig har vi henta inn verdensklasse med Özil og Sánchez. Cech. Mustafi og Xhaka var dyre kjøp. Når Wenger i tillegg ikke har hatt det samme voldsomme, umiddelbare resultatpresset managere i andre klubber må forholde seg til, må vi kunne si at Wenger har hatt meget gode arbeidsforhold de siste sesongene. Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med at det funka å hente inn puslete typer og spille sexyball for 10-15 år siden. Da Wenger ankom Arsenal, var fortsatt Seaman-Dixon-Keown(Bould)-Adams-Winterburn førstevalg. Vieira og Petit spilte sentralt i gullsesongen i 97-98. Så blei forsvaret gradvis til Lauren-Toure-Campbell-Cole (Sylvinho innom på venstreback mellom Winterburn og Cole). Gilberto Silva inn for Petit. Med Ljungberg og Pires på kantene og Bergkamp (Kanu, Wiltord) og Henry framme, spilte vi selvsagt mye sexyball, men neppe helt på den måten du insinuerer. Vi kunne selvfølgelig trykke motstanderen inn i egen 16 meter hvis vi måtte, som mange topplag tvinges til å gjøre. Men vi hadde samtidig kanskje verdens beste kontringslag. Ljungberg var en av verdens beste spillere offensivt uten ball.

Et godt argumentert innlegg, jeg er tilbøyelig til å være delvis enig i et par av punktene. For å oppklare med en gang - med sexyfotball (i nåtid) mener jeg hurtig kombinasjonsspill, pasninger i bakrom ut på kanten, (lave) innlegg inn i boks og avslutning fra nært hold. Et prakteksempel er hvordan det fungerte høsten 2015 når dere slo oss 3-0 på Emirates, riktignok når Schweinsteiger presset som spiss og etterlot tidenes rom for Özil, men likevel. Det må nesten en taktisk blemme fra motstanderen til for at slikt skal fungere.

Man har sett spor av stilskifte hos Wenger, men det er fremdeles mye veike spillere. Wilshere og Cazorla har riktignok fått (mer eller mindre) midlertidige erstattere i Elneny og Xhaka, "jordfreseren" Coquelin har fått en ny vår og man fikk også inn mer fysikk på topp i form av Giroud og Welbeck, men jeg synes man utnytter/utnyttet kvalitetene til disse spillerne på en elendig måte. For å ta et eksempel, bortekampen mot Everton dere tapte 2-1. Ja, Everton er en hard nøtt å knekke på Goodison, men bær med meg:

Coq-Xhaka
Walcott-Özil-Ox
Sanchez

vs

Lennon-Lukaku-Valencia
Barkley-Gueye-McCarthy

Man visste at Gueye og Barkley kom til å stille. Barry, som hadde spilt mye frem til da i sesongen, var riktignok ikke med i matchtroppen, men McCarthy kom inn som tredjemann og dannet en ok trio. Når man vet at Everton stiller med to (tre om man regner med McCarthy) såpass mobile spillere på midten er det nesten selvmord å ikke ha minst én slik spiller fra start selv. Falt Ox, den presumptivt mest defensivt anlagte av de tre foran pivoten, ned og dannet en trio? Nei, de gangene han var involvert i spillet var han stort sett på siste tredel av banen. Det er veldig lite defensiv støtte fra kantspillerne, vi vet at Mesut er sløv (ja, han løper relativt langt i snitt per kamp, men hvor mye er konstruktivt?) og det ender med at Everton maler dere i stykker etter Sanchez' scoring. At Elneny, som satt på benken, ikke en gang ble byttet inn er nesten en skandale.

Innkjøpspolitikken har utvilsomt endret seg. I stedet for å hente unggutter og utvikle de fra 14-18 årsalderen og fase de inn i laget har man hentet mer etablerte spillere krydret med et par stjerner. Det mener jeg er et riktig valg. Likevel synes jeg Wenger har bommet/spillerne ikke har prestert som forventet. Gervinho, Santos, Park (hva faen?!?), Podolski, Debuchy, Gabriel, Elneny og til en viss grad Welbeck, Chambers, Xhaka og Perez er ikke/har ikke vært gode nok i mine øyne*. Så kan man spekulere i om det er pga. systemet, rollefordelingen innad i laget eller om de rett og slett ikke holder nivået.

Med "puslete spillere og sexyfotball for 10-15 år siden" mener jeg puslete, som i å flaske de opp selv fra tidlig alder, og sexyfotball som i måten man spilte på de siste sesongene på Highbury. Jeg tar selvkritikk på ordleggingen der og innser at jeg burde separert de to bedre. Jeg er for ung til å huske særlig av Arsenal pre-Wenger, men jeg har fått med meg at dere var mer kjent for fysikk enn teknikk og hurtighet. Det skulle gjøre vondt å møte Arsenal. Foruten Coq og Xhaka, som kan være vondt å møte, synes jeg det er mangelvare i klubben nå til dags.

Uansett var poenget mitt med innlegget 12:26 at jeg mener Wenger bør ta hatten og gå etter sesongen. Jeg har ikke fulgt Arsenal med argusøyne og tar helt sikkert feil på et par punkter, men det er nå mine tanker. 

-

Som en liten fotnote - på den tiden jeg spilte fotball aktivt selv fikk vi ofte flyttet treningene våre på tirsdager og onsdager til tidligere tidspunkter dersom Arsenal spilte tv-sendt kamp i Champions League. "Gå hjem og studer hvordan Arsenal angriper" fikk vi ofte høre fra teknikktreneren vår, som for øvrig ikke var gooner. Og det gjorde vi. 

*Welbeck tror jeg er ødelagt av skader, Chambers har fått lite spilletid og det er fremdeles for tidlig å si noe særlig om Xhaka og Perez. Felles for de alle er at jeg ikke tror de har nivået som skal til uansett, selv om de har nyttige kvaliteter som kan brukes i en del kampbilder og er fine stallspillere.

CryniX
28.02.17 16:59
Trolljegern: For å si det slik, hadde Conte tatt over Arsenal sommeren 2016 hadde Arsenal vunnet ligaen 16/17 uten ytterligere forsterkninger enn de Arsenal allerede gjorde. Wenger sitter rett og slett for komfortabelt i stolen.

Dette er en påstand du har null belegg for å hevde.

Makatelli
MakatelliInnlegg: 8319
28.02.17 17:00
ONV95: Gode nyheter. Ramsey er kanskje tilgjengelig mot Liverpool. Tipper han går rett inn i laget hvis han blir klar.

Det der er ikke gode nyheter. Hadde håpet at vi slapp å se han en stund til.

DennisB
28.02.17 17:16

Denne artikkelen om Özil er sakset hos ESPN idag.

"Mesut Ozil was supposed to be the cornerstone of manager Arsene Wenger's last great Arsenal side. Four years into the German's time at the Emirates, he could become the symbol of his manager's final failure."

Wilshere_19
Wilshere_19Innlegg: 5358
28.02.17 18:23
DennisB: Denne artikkelen om Özil er sakset hos ESPN idag.

"Ozil was 2 yards away and could have squeezed the space Robben ran into, making a shot much more difficult to pull off. Instead, Ozil stood and watched while his team went a goal down."

Hahaha, så lenge det passer agendaen. Har ikke ord.

DennisB
28.02.17 18:28
Wilshere_19: Hahaha, så lenge det passer agendaen. Har ikke ord.

Akkurat den scoringa var Coquelin sin tabbe. Istedenfor å styre Robben mot sin mer ufarlige høyrefot, gjør han alle tabbers mor i den situasjonen. Ser ikke helt hvorfor Özil skal få skyld i den nei.

Bacary
BacaryInnlegg: 18514
28.02.17 18:36
Wilshere_19: Hahaha, så lenge det passer agendaen. Har ikke ord.

Den mentaliteten Özil utviser ved det målet er så ufattelig provoserende å se på. God spiller utvilsomt og er involvert i mye offensivt. Men det baklengsmålet er han helt klart medskyldig i. 

Bacary
BacaryInnlegg: 18514
28.02.17 18:46
CryniX: Du baserer hele argumentasjonen din på en fluke-sesong uten like.

Nei, ikke hele argumentasjonen er basert på det. Det var bare et eksempel. Andre eksempler er Liverpool som en sesong ble nr to foran oss, resten av sesongene er de bak oss. City har vært foran ved flere anledninger, men også flere sesonger bak. United er det en stund siden har vært foran oss, Spurs har vel aldri vært foran Wenger. Chelsea er vel det laget som har vært hyppigst foran Arsenal, men også de har ved flere anledninger vært bak Wengers menn. Så det er ikke usannsynlig å tro at vi skal nå helt til topps snart heller med Wenger ved roret. 

Forresten synes jeg det først i år at stallen ser helt komplett ut, og at førstelleveren virkelig er sterk. Da synes jeg en drøy halv sesong er litt for liten tid å dømme prosjektet på. Og vennligst ikke kom med argumentet 12 år uten ligagull. Det holder bare ikke, og er et utsagn uten grundigere fordypelse. 

DennisB
28.02.17 18:58
Bacary: Den mentaliteten Özil utviser ved det målet er så ufattelig provoserende å se på. God spiller utvilsomt og er involvert i mye offensivt. Men det baklengsmålet er han helt klart medskyldig i.

Ikke uenig i at Özil er stillestående, og kan gå inn i situasjonen selv.

Men her må han nesten frikjennes for skyld i scoringen, all den tid Arsenal allerede har to-tre spillere oppi Robben, og Özil har en spiller å dekke opp bak seg. Bilder her.

Dette er Coquelin sin tabbe, som gjør en uforståelig bevegelse feil vei, som gir Robben fritt leide.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 19:03)

Wilshere_19
Wilshere_19Innlegg: 5358
28.02.17 19:06
DennisB: Dette er Coquelin sin tabbe

Helt uforståelig den bevegelsen han tar til venstre der ja. Robben gjør jo absolutt ingenting som tilsier at han skal gå den veien. 

Håper forresten at vi får se mer av Ramsey og Xhaka sammen i pivoten mot Liverpool. Synes samarbeidet deres så bra ut i kampene de fikk sammen før Xhaka ble utvist mot Burnley. 

(Innlegget ble redigert 28.02.17 19:07)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12566
28.02.17 19:21
DennisB: Dette er Coquelin sin tabbe, som gjør en uforståelig bevegelse feil vei, som gir Robben fritt leide.

Som Culann Davies sa på twitter. Hvordan kan du være en defensiv midtbanespiller og dekke bredt når Robben bokstavelig talt har brukt 10 år på å kutte inn i midten?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg