Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste og dårligste fotballbok?

NYTT TEMA
FabMuamba
FabMuambaInnlegg: 1215
09.08.07 13:46
Hvilken spiller, manager osv. har skrevet den beste boken mener dere? og hvem har den dårligste?

Kan bare rangere de jeg har lest:

1. Tony Adams
2. gazza
3. Vinnie
4. Pearce

Den dårligste tror jeg må være arse hole sin, som ikke akkurat ble noen suksee. Har ikke tenkt å lese den, men bare tipper
Kassaskap
KassaskapInnlegg: 12010
09.08.07 13:49
Gerrard boka har hvertfall solgt mest.

Bra den. Spesielt biten fra barndommen.
FabMuamba
FabMuambaInnlegg: 1215
09.08.07 13:50
Har den, men ikke begynt på den. samme med owen og fowler sine. Noen som vet om de er bra?
Carra23L
Carra23LInnlegg: 99
09.08.07 13:51
Fowler sin synes jeg er veldig bra.. Gerrard er den beste boka jeg har lest til nå hvertfall..
drugpunkhero
drugpunkheroInnlegg: 1589
09.08.07 13:52
"Walking on water" - biografien til Brian Clough er vel verdt en titt. Man kan ikke annet enn like den fyren. Det han presterte med Derby og Forest var sinnsykt. Og det var mannen selv også. Anbefales.
Fowla
FowlaInnlegg: 28658
20.10.09 16:11

Trenger no god engelsk fotballektyre. Noen som har noe å anbefale? Trenger ikke nødvendigvis være liverpoolbøker, men er selvsagt å foretrekke.

wee-man
wee-manInnlegg: 10552
20.10.09 16:14

1. Roy Keane

2. Sir Alex Ferguson

3. David Beckham

4. Henning Berg

5. Erik Mykland

Det er vel de biografiene jeg har lest.

Blaa_baron
Blaa_baronInnlegg: 745
20.10.09 16:15

"Fordømte Leeds" av David Pearce. Morsom bok rundt Brian Clough sin periode på hele 44 dager i Leeds

X-nes
X-nesInnlegg: 9911
20.10.09 16:53

Noen Liverpool-bøker jeg kommer på i farten, uhøytidelig rangert:

1. Fowler
2. Gerrard
3. The boys from the Mersey
4. A season on the brink
5. Carra
6. 44 years with the same bird

Alle ovenfor kan anbefales. Av andre fotballbøker virker Dean Windass' biografi artig, men den har jeg bare lest små utdrag av. I tillegg til The Damned United (bok og film), som ble anbefalt av Blaa_baron.

papadask
papadaskInnlegg: 13492
20.10.09 16:56

Gerrard boken kan iallefall anbefales på det sterkeste fra min side.

redscouser
redscouserInnlegg: 607
20.10.09 17:02
Fowla: Trenger no god engelsk fotballektyre. Noen som har noe å anbefale? Trenger ikke nødvendigvis være liverpoolbøker, men er selvsagt å foretrekke.

Den nye biografien til Fernando Torres er ganske bra.

Fowla
20.10.09 17:05
X-nes: 3. The boys from the Mersey

Det er den hooligans boka det? Bra altså? Er i utgangspunktet ute etter andre ting enn biografier så det er midt i blinken.

Lezah
LezahInnlegg: 61848
20.10.09 17:06

Kassaskap hadde jeg fortrengt. Noen som vet om han er her enda (har noen mistanker med...)

Kommer SuperNani i forkjøpet og sier begge bøkene til Tony O`Neill.

Baczary
BaczaryInnlegg: 13096
20.10.09 17:08

Beckham sin er rett og slett utrolig.

(Innlegget ble redigert 20.10.09 17:09)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15103
20.10.09 17:15
FabMuamba: Hvilken spiller, manager osv. har skrevet den beste boken mener dere? og hvem har den dårligste?

Er relativt få spillere og managere som har skrevet bøker som i det hele tatt er lesverdige.

Men siden du spurte om beste fotballbok så er det utvilsomt denne:

"Fotball i sol og skygge" av Eduardo Galeano. En perle av en bok...

Hederlig omtale til:

"The ball is round: A global history of football" av David Goldblatt

og

"A season with Verona" av Tim Parks

OBS: Ingen av disse handler om Premier League da...

Om man regner med skjønnlitteratur så slår selvsagt Nick Hornby's "Fever Pitch" det meste. Og av norske bøker så er jo VM-bøkene til Michelet/Solstad i en egen divisjon...

(Innlegget ble redigert 20.10.09 17:16)

X-nes
20.10.09 17:31
Fowla: Det er den hooligans boka det? Bra altså? Er i utgangspunktet ute etter andre ting enn biografier så det er midt i blinken.

Jeg likte den veldig godt, hvertfall. Er noen fantastiske historier, feks. om hvordan gutta kom seg inn på kamp gratis med de utroligste metoder. Veldig mye humor. Også pluss for at det ikke er for mye slagsmålbeskrivelser (som har lett for å bli overdrevet, urealistisk og kjedelig).

Vet ikke hva du er vant til, men vær obs på veldig mange scouse-slangord, dialektbruk osv.

X-nes
20.10.09 17:32
franzsigel: Og av norske bøker så er jo VM-bøkene til Michelet/Solstad i en egen divisjon...

"Bobilmemoarer", VM-boka til Joachim Førsund og Egon Holstad er også klasse.

Fowla
20.10.09 18:59
X-nes: Vet ikke hva du er vant til, men vær obs på veldig mange scouse-slangord, dialektbruk osv.

Scouse dialekten er ikke like vanskelig på papiret som den er i praksis så det pleier å gå greit det:)

Takk for tips!

BigTonyAdams
BigTonyAdamsInnlegg: 17125
20.10.09 19:18

Fever pitch og Tony Adams sin biografi Addicted er iallefall de beste jeg har lest.

Men en bok av Richard Hermann som heter: Da ballen ble rund. Er absolutt å anbefale for alle anglofile mennesker.

SirWinston
SirWinstonInnlegg: 4447
20.10.09 19:20

Ingen over, ingen ved siden: Perry Groves' selvbiografi. Den er ikke akkurat politisk korrekt for å si det sånn. Her handler det om drikking, utroskap, fyllekjøring, vold og kampfiksing. Perrys yndlingshistorie er å fortelle hvor mange bøker han solgte i forhold til Ashley Coles.

Har lest mange, mange biografier om fotballspillere og stort sett er det gørr kjedelig(Beckham, Gerrard, Rooney feks), men denne anbefales. Tony Adams er forsåvidt også grei, han er veldig ærlig og utleverende. Det er kanskje lettere å være det etter endt karriere. For øvrig bør ingen skrive biografier før etter endt karriere.

Fowla
20.10.09 19:23
SirWinston: For øvrig bør ingen skrive biografier før etter endt karriere.

I en perfekt verden så hadde det selvsagt vært slik. Men fotballspillere er desverre usedvanlig glad i penger.

SirWinston
SirWinstonInnlegg: 4447
20.10.09 19:25
Fowla: I en perfekt verden så hadde det selvsagt vært slik. Men fotballspillere er desverre usedvanlig glad i penger.

Tror ikke det er grunnen for at folk som Beckham og Gerrard skriver. Det er nok viktigere at de styrker sitt image ytterlige.

Fowla
20.10.09 19:32
SirWinston: Tror ikke det er grunnen for at folk som Beckham og Gerrard skriver. Det er nok viktigere at de styrker sitt image ytterlige.

Har vel egentlig aldri vært spesielt mye i veien med Gerrards image. Jeg ser ikke så mange andre grunner enn økonomisk gevinst for å skrive en bok på toppen av karrieren.

Nå skal det nevnes at det står agenter og forlag i bakgrunnen og presser på, og det er nok sjeldent at en aktiv fotballspiller selv finner på at han skal skrive bok.

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
20.10.09 19:56
Fowla: Trenger no god engelsk fotballektyre. Noen som har noe å anbefale?

Dei beste boktipsa vil du til ei kvar tid finna her.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37648
20.10.09 20:03

Best: Carra

Verst: Owen (Det er ikke på grunn av Man Utd, den er bare så drittkjedelig, i likhet med fyren selv. Bare sjekk ut intervjuer med ham på Youtube eller noe.)

as_roma
as_romaInnlegg: 21701
20.10.09 20:09

Har selv ikke lest den, men har hørt at "A season with Verona" skal være veldig bra.

Dorian10
Dorian10Innlegg: 13677
20.10.09 20:48
Fowla: Noen som har noe å anbefale?

Mad for it.

Om fotballrivalerier verden over. Skrevet av den alltid strålende Andy Mitten.

Dorian10
Dorian10Innlegg: 13677
20.10.09 20:48
Baczary: Beckham sin er rett og slett utrolig.

For ikke å snakke om den Giggs ga ut i ung alder, den med alle de fine studiobildene av ham i seg.

footballknowledge
footballknowledgeInnlegg: 9854
20.10.09 21:37

Beckham sin var veldig bra. Det samme var Frank Lampards biografi. Er interessant å lese om dere vei til profflivet. Spesielt barndommen og ungdomsårene.

Djunez
DjunezInnlegg: 50
29.02.12 15:01

Vil lese om Brian Clogh men ser det er 3 bøker: The Damned United,  Selvbiografien: Walking on water, og en tredje bok som er biografi skrevet av en annen.

Så lurer på om noen av dere har anbefalinger ?

På forhånd takk :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester