Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Everton FC

NYTT TEMA
caliblue
caliblueInnlegg: 12707
12.09.18 11:22

Ja, Richarlison har fortsatt et stykke igjen før han blir noe som minner om førstevalg for Brasil. Dette var en tropp uten Jesus og likevel måtte det andre forfall til før Richarlison ble tatt ut i troppen.

Det er jo ikke mange ukene siden han kom til Everton og sa at det var mye takket være Silva. Fordi han trodde Silva kunne gjøre at drømmen hans gikk i oppfyllelse. Det å spille for Brasil.

Med to mål i tillegg til å ha skaffet et straffespark på drøye 50 minutter, er nok mulighetene gode for å bli tatt ut til neste samling. Selv om El Salvador var veldig svake.

Ellers er det jo interessant at han mens han stort sett bare har vært kantspiller i England, så ble han brukt ren spiss for Brasil. Det kan nok fort bli Richarlison på topp og Tosun på benk om Bernard skal inn i Everton-laget.

Ørni
ØrniInnlegg: 4860
12.09.18 11:30

Blir nok Tosun på benk uansett fremover. Og det kan bli spennende nok det. Om Bernard vel og merke er god nok. Richardlison og også Walcott kan også spille ren spiss, kan de ikke? Tosun minner mer og mer om Jelavic, men med en mye dårligere scoringsrate første halvåret han kom enn det kroaten hadde.

caliblue
12.09.18 12:17

Det avhenger vel helt av hvordan man måler spisser.

Jeg er vel blant de som mener Tosun har vært blant Evertons 4-5 beste spillere denne sesongen. At han har tatt store steg, jobber knallhardt og er viktig i Evertons høye press. Det var en stat etter tre runder som sa at han var den spilleren i hele PL som hadde vunnet ball flest ganger på offensiv tredjedel av banen.

I tillegg synes jeg han ser ut som en mye bedre kombinasjonsspiller enn hva man så under Allardyce, når han stort sett bare så ut som en ren avslutter. I tillegg til to assists har hans bevegelser vært viktig for flere av målene Everton har scoret. Så han har vært involvert, selv om han ikke har tegnet seg på scoringslisten.

Litt urovekkende at han ikke har kommet til flere sjanser, men det har nok en del med hvordan Everton spiller. Ikke unaturlig at både Richarlison og Walcott kommer oftere i scoringsposisjon enn hva Tosun gjør. I det store og hele har jo Everton skapt veldig lite denne sesongen.

Det som taler mot Tosun er at han neppe er en spiss som hadde blitt hentet av Silva og Brands. Både når det gjelder type og alder.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 26104
12.09.18 12:20
caliblue: Ellers er det jo interessant at han mens han stort sett bare har vært kantspiller i England, så ble han brukt ren spiss for Brasil.

Det har nok mest med at når Neymar spiller, så er venstrekanten tatt. Så det var enten spiss eller benk for Richarlison.

Tror nok hans fremtid ligger med utgangspunkt ute til venstre, hvor han kan motta ballen rettvendt og med plass.

Ørni
12.09.18 17:11

Jeg tror uavhengig av at Silva ikke hentet inn Tosun, så ryker han ut om han ikke begynner å skape både sjangser og scoringer for seg selv. Dette fordi Evertons øvrige, og da spesielt midtbane ikke scorer nok selv. Så man kan si at på et gammelt norsk landslag så kunne vi kost oss med Tosun som vår Sørloth. Bernard og Gomes(som jeg ikke har noen tro på), kan sammen med Sigurdsson, Richardlison og Walcott gjøre skam på det jeg sier, men jeg mener fortsatt at som spiss, så holder ikke hverken to assister og null mål selv etter bare 4 kamper. Heldigvis for han så er DCL småskadet og Niasse totalt i veien, nå som det ser ut til at resten av spillerne spiller etter en plan. Det er jo noe Niasse ikke har trengt før.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 32468
14.09.18 13:41

Everton under etterforskning for snusk når den nye manageren ble hentet. Risikerer poengtrekk. 

Det hadde vært noe :) 

Everenga
EverengaInnlegg: 4418
14.09.18 14:28
Justice 96: Everton under etterforskning for snusk når den nye manageren ble hentet. Risikerer poengtrekk.

Old news

Justice 96
14.09.18 15:30

Good news 

Everenga
EverengaInnlegg: 4418
14.09.18 20:50
Justice 96: Good news

Irrelevant news om poengtrekket kommer denne sesongen. Kommer til å ta oss første halvdel av sesongen minst å sette en spillestil med omveltningene klubben har vært igjennom så årets tabellposisjon blir uansett så der. 

caliblue
14.09.18 21:30

Mulighetene for poengtrekk er vel omtrentlig lik null.

At det er forekommer tapping up av spillere, managere og støtteapparat er noe alle vet. Alle vil det til livs, men dit kommer man aldri. At man straffer enkeltsaker rimelig tøft i håp om at det skal få en avskrekkende effekt må man regne med, men i det man begynner med poengtrekk skaper man bare masse problemer for seg selv.

Premier League har jo også forsøkt å megle i konflikten mellom klubbene. Ved to tilfeller. Everton har ønsket å inngå forlik for å få saken ut av verden, men Watford hevder at det ikke handler om penger. Selv om de trolig til slutt bare vil ende opp med nettopp en god slump penger.

I tillegg sitter jo Everton på kontraktforslaget Watford i sin tid ga Hull-manageren Marco Silva, så Watford er ikke selv helt fremmed for å forhandle med managere ansatt av konkurrerende klubber.

hesja
hesjaInnlegg: 6822
16.09.18 14:45

Er det bekreftet at Walcott,Lewin ,Gueye og Bernard er friskmeldt til kampen i dag?

Justice 96
16.09.18 19:01
caliblue: null

Håper det. Greit om dere får beholde de dere tar :) 

ForEverton
ForEvertonInnlegg: 1006
16.09.18 19:27

Tapet mot West Ham lå i kortene. Everton har 6 poeng på 5 spilte kamper. Dette er kun mot motstand på nedre del av tabellen. 

Jeg vil trekke ut noen spillere fra kampen, både negativt og positivt.

Mason Holgate. Terningkast 1. Sammen med Pickford, står de begge ansvarlig for alle 3 baklengs. 

Jonjoe Kenny spilte som en junior, og Felipe Anderson lekte med han stakkar.

Cenk Tosun scorer ikke på to åpenbare 100% sjanser. Håper han blir benket i en god stund fremover. 

Lucas Digne og Gylfi spiller en veldig god kamp, tross resultatet. 

Gud jeg gleder meg til Richarlison er tilbake. 

masterpool
masterpoolInnlegg: 15323
16.09.18 19:30

Begrenset med poeng å trekke, så satser på at det kun blir bot!

Justice 96
20.09.18 23:49

Festlig med Pickford som for rundt 14 dager siden eller noe, messer om at han aldri vil gjøre tabbe som Alisson. Så gjør han DEN brøleren selv. Måtte flire litt i skjegget da 

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 4171
21.09.18 03:03

En jævel til å jinxe tydeligvis. Ikke at han har vært immun mot brølere tidligere heller da.

Ørni
21.09.18 12:16

Med Digne og Richardlison på banen samtidig, vil det bli så mange gode innlegg at Tosun mest sannsynlig scorer også. Hei! Vent! Everton spiller borte mot Arsenal ja.... My bad. Men neste gang igjen man har mulighet å stille med begge disse samtidig, så scorer sikkert Tosun igjen. For å presisere, så er det et håp i sarkasmen her. Jeg svelger gjerne kamelene etter at Tosun passerer 15 scora mål denne sesongen, men jeg gidder heller ikke tro og håpe så lenge jeg gjorde med Jelavic. Gruer meg til helgens kamp!

caliblue
23.09.18 10:33
Ørni: Jeg svelger gjerne kamelene etter at Tosun passerer 15 scora mål denne sesongen, men jeg gidder heller ikke tro og håpe så lenge jeg gjorde med Jelavic.

Tosun har 11 avslutninger uten scoring for Everton denne sesongen. Når Everton hentet Richarlison i sommer hadde han 53 avslutninger uten scoring for Watford.

Slikt går i bølger. Alt i alt har Tosun vært ganske effektiv for Everton (5 mål, 30 skudd). Walcott som ble hentet samtidig er såvidt bedre (5 mål, 26 skudd).

Det er jo ikke slik at Richarlisons 3 mål på 5 avslutninger vil være representativt for han (i PL har han nå 8 mål på 100 skudd). For noen uker siden ble han av de fleste ansett som hjelpesløs foran mål.

Salah har til sammenligning 3 mål på 25 avslutninger denne sesongen og selv Kane har vel hatt streaks på 25-30 avslutninger uten scoring.

Det at Tosun står med 11 avslutninger på 5 kamper er et mye større problem enn at han står uten scoring.

gurglebassen
gurglebassenInnlegg: 4077
23.09.18 14:40

Grattis med dagen Compadre

Old-King-Cole
Old-King-ColeInnlegg: 4171
24.09.18 17:37

Skjønner ikke en dritt av at våre engelske brødre hakker så jævlig på Sigurdsson. Få, om noen, løper mer enn han og når han først får ballen offensivt så er det stort sett noen andre som kødder det til. Forarbeidet og pasningen forut 100% sjansen til Walcott oser høy klasse. 

Vi burde ha scoret minst to i går, og når det ikke skjer så går det som oftest i dass. 

1-0 var en klassescoring. Jepp, han fikk litt for mye tid og rom, men i 9 av 10 tilfeller så går den der enten utenfor eller på Pickford. Pent mål rett og slett.

2-0 målet var soleklart offside. Kenny gjør faktisk det eneste han kan gjøre i den situasjonen og blir feilaktig straffet av linjedommeren. Den var sur som faen.

caliblue
24.09.18 18:25

Kritikken av Sigurdsson har vel først og fremst kommet i kamper hvor behovet for han er størst? I kamper hvor Everton har mye ball og stanger mot et forsvar uten å skape noen verdens ting.

Sigurdsson var vel OK i går, men han var fryktelig svak hjemme mot Huddersfield og godt under middels mot West Ham om man ser bort fra scoringen.

Han sliter med å finne sin plass i laget og er fryktelig lite involvert i kamper sammenlignet med kreative spillere for andre lag. Jeg syns en sammenligning med Spurs jeg så passer ganske bra. Sigurdsson ble hentet for å være Evertons Eriksen, men har endt opp med å bli Evertons Alli. Og med servitører som Gueye og Davies, ville det sett håpløst ut selv med Kane og Alli på topp.

Jeg tror Everton må legge om til 4-3-3 etter hvert. Med Sigurdsson som en av tre på midten. Han må rett og slett dypere i banen for å involvere seg mer, samtidig som midtbanen skriker etter kreativitet.

Matt Cheetham, Evertonian og statsskribert for Sky Sports, skrev denne artikkelen for et par uker siden.

caliblue
29.09.18 22:14

Leicester borte i 4. runde av Carabao Cup hvis det blir avansement på tirsdag.

Hverken fugl eller fisk. Hadde egentlig håpet på hjemmekamp mot topp 6-lag.

hesja
02.10.18 22:41

Da skal det avgjøres på straffer,1-1 etter 90 min.Baines er først ut.

hesja
02.10.18 22:47

Møkkalag,bom av Richarlison og Walcott.Southampton videre etter 4-3 .

Ørni
02.10.18 22:52

Da slapp man mer spenning i denne cupen. Ute før det begynte. Hørt om det før? At Everton rokkerer litt i ligacupen? Skal Silva få igang Tosun, så må nok Richarlison og Walcott starte. Han er ikke noen spiss som skaper så mye uten hjelp, og da er det bedre å bruke Niasse fra start. Dowell ut til pause. Om det ikke var pga skade, så betyr vel det at han har misbrukt muligheten han fikk. Lookman ut etter 60. Ikke at jeg er spent på å lese om hans prestasjoner. 

caliblue
02.10.18 23:08

Greit å rokere noe når også motstanderen gjør det. Everton med 7 bytter fra helga, Southampton med 6.

At Everton sliter med å åpne motstanderlag som ligger lavt og forsvarer seg på Goodison er ikke noe nytt. Det har vært et problem hele sesongen. Selv med toppet lag.

Nå er det jo en del her som gleder seg mer over dårlige Everton-prestasjoner enn andre, men rapportene jeg har sett gikk i at Lookman og Bernard var best for Everton. Mangel på kamptrening gjorde at de løp seg tom.

Det er jo nettopp for kamptrening at man er avhengig av rotere på laget. Det handler i mye større grad om å gi minutter til de som trenger det enn å hvile de antatt beste. Everton er helt avhengig av å ha konkurranse om alle plasser og det er umulig å få til om man bare stiller toppet.

Forøvrig var det jo førstevalgene Richarlison og Walcott som sendte laget på hodet og rævva ut av cupen.

caliblue
02.10.18 23:10

Vlasic forøvrig matchvinner når CSKA Moskva slo Real Madrid i CL.

Ørni
02.10.18 23:38

Jeg tror ikke på noen topp seks plassering i år. Jeg tror heller ikke på noe i nærheten av nedrykk. Stallen er stor, så da blir det sånn at ikke alle får kamptrening. Skulle ønske Everton gikk for å gi fansen sin en cupseier. Det er jo uansett sjeldent man må ha inn 5-7 nye spiller på en gang uansett. Ref i forhold til hvor mange det er viktig å ha i kampform til enhver tid. Spørs om de ikke hadde hjulpet laget mer, med mer spilletid likevel. All den tid Walcott scora i 85, etter 40 min på banen. Richarlison fikk bare 30. Fulgte litt på BBC live, og statsa der underbygger det du sier med å avgjøre kamper som laget styrer. 

caliblue
03.10.18 00:46

Det er vel knapt noen som har hatt tro på topp 6 denne sesongen. Gjennomgående i sommer var det at om man fikk se et mer positivt lag som spilte mer underholdende fotball og man i tillegg hadde positiv utvikling, så ville fans heller ha det og en 9. eller 10. plass enn Allardyce og 8. plass.

Inn kom en Director of Football som har vært klar på at man ikke kan forvente resultater kjapt under han. Han tenker langsiktig. Noe som gjenspeilet seg i at det kun ble hentet unge spillere i sommer samtidig som man sendte gamlinger på dør. Det laget som har startet de siste ligakampene for Everton er det klart yngste i PL og det yngste Everton har stilt med siden 1999.

Man er helt avhengig av en tropp på +20 spillere som er fit og får noe spilletid. Selvfølgelig hadde det vært bedre med Pickford enn Stekelenburg i kveld, men hva skjer når man kommer til februar og Pickford knekker beinet om man har en andrekeeper som ikke har spilt kamp på 7 måneder?

Klubben har jo også investert masse penger i en kontrakt med Bernard. En spiller som i kveld startet sin første kamp på drøye 6 måneder. Han er helt avhengig av å få spilletid. Selv om han ikke er klar for å starte ligakamper enda.

I sommer kunne Everton solgt Lookman. Et av europas mest ettertraktede talenter. Han kunne fort blitt sommerens dyreste overgang i Bundesliga. Når man velger å beholde han, så skylder man han å gi han muligheter. Og man må beskytte investeringen sin. Skal man ha en spiller man bare skal gi 10 minutter her og 20 minutter der, hadde det gitt mye mer mening å satse på Mirallas eller Bolasie.

Kveldens nedtur var vel Dowell som ble byttet ut til pause. Etter å ha vært nærmest usynlig i Gylfi-rollen. Ikke ulikt hva Gylfi har vært i den rollen de siste hjemmekampene. Dowell ble offer for bytte av formasjon. Silva la først om til 4-4-2 som ble til 4-2-4 før han tok Schneiderlin og satte inn Walcott. Da ble det bare kaos.

Ja, jeg skulle ønske et godt cup-run for Everton denne sesongen. Men det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. De som har hatt suksess i ligacupen de siste årene, har alle hvilt spillere på høsten. Såvidt jeg vet har det ikke vært et noen PL-lag som har stilt toppet i ligacupen i høst. Alt handler om å snuble seg videre, for så å satse når det begynner å dra seg til.

Southampton meldte allerede i går at de ble å hvile mange spillere i kveld. Da syns jeg det er greit å stille et lag som skal være godt nok og håpe at det holder. Everton kunne funnet på å ryke uansett (kveldens Southampton-lag er mye bedre enn Huddersfield Everton nettopp spilte 1-1 mot), og det hadde vært mye verre å ryke mot Southampton-reservene med topper lag.

Ørni
03.10.18 10:35

Her er vi uenige, og det er lov det. Richarlison har vel ikke så mange kamper..? Blir spennende når Mina og Gomes også skal spilles inn. Kanskje også Jagielka. Jeg håper ikke ved å starte med Tosun foran  i går gjør mer skade enn nytte. Poenget mitt er at nye spillere ofte byttes en om gangen, som feks Kenny. Man behøver ikke rullere 7 spillere i en kamp og gjøre den om til 50/50. Jeg har sansen for Silva, men fansen, spesielt den engelske. Er sultefôret på både resultater og opplevelser. Som jo fotballen er. Nå mister man jo sjansen til det i denne cupen, og de viktigste spillerne mister muligheten til kamperfaring. Liten vits å ha en tropp med 20 kampklare spillere, om man er ute av alt som er, og man kjører på en 11’r i serien.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester