Ikke enkelt for Lampard å spillergruppa til å dra i samme retning når spillere som Rüdiger, Jorginho, Kovacic, Alonso tydeligvis ikke var i hans planer, men som ble værende i klubben uten å få den spilletiden og status hos manager de er vant til (og selv mener de fortjener). Dette er nok personer som tar stor plass i en spillergruppe og lett kan skape misnøye fordi de har mistet "status".
Særlig når det butter i mot så begynner kanskje flere å bli litt usikre på treneren, og det er nok "lettere" å lytte til de erfarne gutta enn ungdommene som er fornøyde med han og har troa.
Jeg kjenner jeg blir litt forbanna på at klubben "utnyttet" Lampard da de ansatte han. Han fikk jobben (blant annet) fordi klubben trengte positivitet og støtte blant supporterne etter at de fikk overgangsnekt og Hazard var borte uten mulighet til å erstatte han.
Jeg er også kritisk til at sparkingen av Lampard er med på å styrke den ukulturen vi ser i klubben med enorm "player power" når ting ikke fungerer optimalt og en trener forsøker å endre på den. De føler seg nok truet, og ender opp med å få viljen sin slik at ukulturen får enda større feste fordi den fungerer gang på gang.
Hadde vi hadd et klart førstevalg klar som erstatter som skulle bygge videre på et langsiktig prosjekt hadde det vært enklere å akseptere. Tuchel har selvsagt min støtte fra dette øyeblikk, men jeg håper vi avventer til nærmere jul før vi eventuelt forlenger kontrakten hans ytterligere.
Jeg mener klubben burde gått all inn i backingen av Lampard og hans prosjekt når de først velge å ansette han, de viste jo hva de fikk. En klubblegende med lite trenererfaring og enda mindre erfaring med hvordan det er å lede en toppklubb. I alle fall burde han fått sittet ut kontraktsperioden (som visstnok var ut sesongen, neste sesong var en slags opsjon/mulighet for forlengelse). Mulig det hadde gått til helvete, men det hadde sendt et stort signal til spillerne.
Lampard selv ble nok litt feig på slutten i et forsøk på å redde jobben sin, da Rüdiger kom inn i varmen igjen. Lampard hadde vel et håp om at resultatene skulle snu og at Rüdiger skulle bli et litt mindre problem pga å være mer inne i varmen igjen.
Jeg mener klubben skulle forsøkt å kvittet seg med de spillerne Lampard ønsket ut i mye større grad, for da hadde vært enklere å se hvordan personalhåndteringen faktisk var.