Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chelsea FC [Klubbtråd]

NYTT TEMA
JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
19.02.19 14:45

Emenalo hentet Mata, Lukaku, Courtois, De Bruyne, Hazard, Oscar og Salah. Så kom Mourinho og Conte og skulle kun ha 28+ spillere.

tyvenbjarne
tyvenbjarneInnlegg: 8826
19.02.19 15:41

En av de bedre spaltene jeg har lest. 

"Alyson Rudd, writing in today’s Times, perfectly encapsulates Maurizio Sarri’s dilemma at Chelsea. She writes: “He knows his job is on the line, he knows the club expect more, but he is not particularly interested in being just another Chelsea manager getting by on pragmatism and a big budget.’

And the reason he’s not interested in it is that the club doesn’t want him to be a pragmatist with a big budget. Which is what every single previous Chelsea manager — both the very good ones and the not-so-good ones — in the Roman Abramovich era have been, with the notable exception of André Villas-Boas.

The club made a conscious choice in going down this road. This is his brief, this is what he does. It’s predicated on an old Johan Cruyff quote, often repeated by Pep Guardiola: “If Plan A doesn’t work, you don’t go to Plan B. You do a better job with Plan A.”

That’s why, from his perspective, it’s silly to crucify him for not playing N’Golo Kanté in front of the back four (“Plan A simply wouldn’t work at all with a defensive midfielder in that role” he might say) or not throwing on another striker when you’re two goals down at home and facing elimination (“If I believed that playing two strikers was the most efficient way of scoring without conceding, I would have done it earlier.”)

More than most, Sarri is also conscious of a fallacy we often see managers — especially less pragmatic ones, like him — falling into. They spend pre-season developing a plan, they drill it into their players and then, when they hit a rough patch, they change it and get a positive result. They then stick to the new set up, which quickly stops working and they have to change again. Why? Because football is a low-scoring sport where individual errors, mood and sheer random luck and happenstance have an outsized effect. And one of the single most difficult things for a manager — or, indeed, any boss who supervises a group of people — is identifying this situation.

In other words, you’ve made a change and results have suddenly improved. To what degree is it down to the change and to what degree is it down to matters that have nothing to do with it?

This, in a nutshell, is why he does what he does. And, as pointed out before, other managers have faced similar criticism in terms of being called stubborn or inflexible, particularly in their first seasons in England. It’s easy to forget, but there was a time when conventional wisdom slammed Jürgen Klopp’s early Liverpool sides for supposedly being incapable of defending.

And when Pep Guardiola was branded a fraud for supposedly not practising tackles and winning second balls. Just as it’s easy to forget that Klopp took over from Brendan Rodgers with Liverpool joint eighth in the table in October and finished the campaign in eighth place. Or that Guardiola spent much of his first Premier League season in fourth place, with a side that had won the title in two of the previous five years.

The problem — well, one of them anyway — is that Sarri isn’t Guardiola or Klopp. He doesn’t have the same charisma and the same communication skills, both towards the outside world and towards his own players. (Nor does he have the same CV.) When he talked about how maybe he couldn’t motivate his players or how Eden Hazard is an individual talent who needs to fit into a system, he was being brutally honest in sharing his view. But it amounts to a big stick that the media and punditocracy can use to beat you over the head.

“What? You can’t motivate your players?!? You must be rubbish, that’s what a manager’s first job is!”

“Why are you criticising Hazard?! He’s your best player!!”

And on and on it goes. These statements of course wouldn’t matter if Chelsea were getting results (and odds are he would have provided exactly the same answers if he’d been asked during the 18-game unbeaten run early in the campaign). But when you’re struggling, they add fuel to the fire.

That part, incidentally is nothing new. Sarri had communications issues at Napoli too. As one person who knew him well from that era says: “He talks in front of the cameras in exactly the same way as if he was going for a cigarette out back with his mate. You can’t do that unless you win every game.”

And the communications issues extend to his squad management to the point that it feels like Groundhog Day. At Napoli, he employed the same basic XI all season long, changing it only when Faouzi Ghoulam went down with a season-ending injury and he was forced to play Mario Rui in his place. He also had his own version of the Mateo Kovacic/Ross Barkley substitution at the hour mark, except in Naples it was Piotr Zielinski for Marek Hamsik.

He prioritised the league and sent out virtual second XIs in the cups. It ended up costing him dear as a second string Napoli side lost away to Shakthar Donetsk and later, in the Europa League, at home to Leipzig. Two defeats that cost the club tens of millions in lost revenue and infuriated the club owner, Aurelio De Laurentiis. That they were top of Serie A as late as March and ended with one of the highest points totals in history mitigated the criticism somewhat, but it spoke volumes about Sarri and his approach.

He has justified his lack of change at Chelsea by citing — who else? — Guardiola who told him that “in your first sesaon, if you are introducing a new philosophy, you can only work with 14 players.” Otherwise, there’s confusion and you don’t build chemistry.

His critics would point out that at Napoli however he was in his third season. And, despite what Pep may have told him, no fewer than 17 different players started ten or more Premier League games for City in his first season. At Chelsea, that number might be 14 by the end of the year, but only because of the Gonzalo Higuaín-Álvaro Morata switch.

One other Sarri characteristic is his reliance for guys he has worked with before, who understand what he’s trying to do. Jorginho and Higuaín are two evident examples at Chelsea, at Napoli he had four players who were previously with him at Empoli.

Chelsea presumably did their homework and knew it was going to look like this. They knew he’d require time (taking over late didn’t help matters), they knew they couldn’t overhaul the squad for him and they knew this meant taking a gamble.

The great unknown is whether Sarri convinced them he could make it work with this group of players. Chelsea’s full backs — Cesar Azpilicueta and Marcos Alonso — are the epitome of this. Both are exceptional footballers, neither is a natural fit for his style of play. The former spent the past two seasons at centre back and doesn’t have the aptitude to come inside and build play, turning himself into an extra midfielder. Neither does the latter, who also happens be one-footed and struggles defensively in a back four.

He can cite all of these factors as mitigating circumstances, along with the fact that Chelsea knew exactly what they were getting into. And if he hits his objective — for all the doom-and-gloom they are one point away from fourth place and still in the Europa League — and shows signs of growth by the end of the season, he’ll be back next year. And given that some level of overhaul is likely — given the number of players whose contracts are winding down — he might even have fewer square pegs in round holes.

But to get there he needs to offer what has been sorely lacking over the past few weeks. A sense of belief in the work he’s doing, as well as the minimum results to go with it. And because communication isn’t his strong suit, he won’t be able to bluff his way there."

(Innlegget ble redigert 19.02.19 15:41)

tyvenbjarne
19.02.19 15:58

Bør også leses.

En smule depressiv analyse av hvor fette dårlig klubben har gjort det i de senere årene mtp spillerstall og overganger.

caliblue
caliblueInnlegg: 13601
19.02.19 16:56
JackNapier: Emenalo hentet Mata, Lukaku, Courtois, De Bruyne, Hazard, Oscar og Salah. Så kom Mourinho og Conte og skulle kun ha 28+ spillere.

Han hentet også Fabregas når tomrommet etter Moutinho og Fabinho skulle fylles på Monaco-midtbanen.

Med riktig cherrypicking klarer man å få de fleste som jobber med overganger til å se ut som både genier og idioter.

Emenalo var, slik jeg har forstått det, ansvarlig for strategiske valg. Hente unge spillere som kan selges med overskudd om de ikke etablerer seg som førstevalg. Det å ha en Moses eller Drinkwater som fjerde og femtevalg, slik at Loftus-Cheek kan utvikle seg videre og øke verdien sin på lån hos Palace. Sørge for å ha nok spillere ute på lån slik at man ikke trenger å bekymre seg for FFP de kommende årene.

Chelsea som klubb, med ledelse og supportere i spissen, har gang på gang vist at de ikke er noen god arena for å utvikle spillere videre. Så lenge det til enhver tid brenner under ræva på klubbens manager, kan man ikke forvente noen langsiktig og fornuftig tankegang. Noe denne sesongen er et strålende eksempel på.

Kritiser Mourinho for hans manglende satsing på unge spillere, men hadde Sarri satset på Loftus-Cheek, Ampadu, Christensen og Hudson-Odoi hadde han fått sparken før jul.

JackNapier
19.02.19 17:50

Nei, det hadde han ikke, for se som har spilt har vært shite.

K-dawg
K-dawgInnlegg: 3048
19.02.19 18:21
caliblue: men hadde Sarri satset på Loftus-Cheek, Ampadu, Christensen og Hudson-Odoi hadde han fått sparken før jul.

En ekspert i England igår mente at vist Sarri hadde satset på de yngre spillerene, så kunne styret i klubben fått øynene opp å sett at dette kanskje er riktig måte å satse videre på.

Men så lenge hver trener som blir ansatt kjøre på med gamlegutta, blir det aldri noe generasjonskifte.

tyvenbjarne
19.02.19 18:28

Loftus-Cheek ble satset på helt til han skadet seg igjen og gikk gråtende av banen etter 25 minutter. Ampadu danker ikke ut Kante eller Jorginho, Christensen er mildt sagt shaky og Hudson-Odoi vil ikke signere ny kontrakt.

xytheon
xytheonInnlegg: 18704
19.02.19 18:42
Ayebee: Dette her er ikke en tekst fra noen som støtter Sarri helt og holdent, og det burde du/vi ikke heller.

Ytterst få gjør vel det nå. Det er vanskelig å støtte alt han foretar seg. Byttene, manglende taktisk fleksibilitet som skaper forutsigbarhet og den ikke-eksisterende satsingen på talenter i fraværet av prestasjoner blant den eldre garde. Jeg klarer ikke å forstå meg på ham, men beundrer samtidig fotballromantikeren i ham. Han har også oppført seg eksemplarisk, særlig nå som det butter imot som mest.

Det aller mest frustrerende å bevitne for min del er hvordan han ytterligere utvider gapet mellom Chelsea og CHO. Vi må beholde ham, og Sarri bør ta del i Chelseas kamp om å overbevise ham om å bli, men gamlingen virker helt uinteressert i det. Pedro og Willian er blant PLs aller eldste vinger. De må skiftes ut om kort tid uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvorfor kan man ikke vende nesen mot en 18-åring som selveste Bayern sikler etter? Kanskje CHO er helt fast bestemt på at han må bort fra rottereiret Chelsea, men det skader liksom ikke å prøve heller. 

Hele Stamford Bridge skrek etter CHO i går, men Sarri svarte med å sende utpå Zappacosta i et rent høyrebackbytte i en kamp vi jaget. Det er absurd. Jeg aner ikke hvorfor han gjorde det der mot seg selv. Ble fysisk uvel av «fuck Sarriball»-chantsa. 

Jeg støtter Sarri. Ikke hundre prosent. Men jeg støtter ham. Hadde den ideelle kandidaten vært ledig på markedet akkurat nå, slik som Pool med Klopp for et par år siden, så kunne jeg vært åpen for et managerbytte. Men, jeg sliter med å se logikken i å gå for et managerbytte nå. Ønsker heller å gi Sarri en hel sommer å bygge seg et lag på. Den store skuffelsen for min del handler nesten utelukkende om CHO. Jeg klarer nesten ikke å tro at både klubben og Sarri aksepterer at han forsvinner uten kamp.

Machine_Head
Machine_HeadInnlegg: 13669
19.02.19 19:15
xytheon: Hele Stamford Bridge skrek etter CHO i går, men Sarri svarte med å sende utpå Zappacosta i et rent høyrebackbytte i en kamp vi jaget. Det er absurd. Jeg aner ikke hvorfor han gjorde det der mot seg selv. Ble fysisk uvel av «fuck Sarriball»-chantsa.

Jeg liker Sarri, men sett utenfra så er en del av valgene han gjør og disponeringen hans av spillere utrolig merkelige. Hvis jeg hadde vært Chelsea-supporter hadde jeg revet av meg håret i frustrasjon over behandlingen hans av Hudson-Odoi f. eks, og det er helt sinnssykt at han enda ikke har tatt ut Alonso fra startelleveren deres. 

Igjen, Sarri er en meget god manager, men han gjør definitivt noen valg som ikke kan forklares i den kontekst av at dere har en svak sportslig ledelse f. eks. Nærmest bisarre greier det med CHO altså, gutten er jo enorm allerede. 

mac_stoffer
mac_stofferInnlegg: 3683
19.02.19 19:32
Machine_Head: helt sinnssykt at han enda ikke har tatt ut Alonso fra startelleveren deres.

Ble vel satt ut i kampen mot Bournemouth. Tapte den 0-4. Hadde nok tapt det samme med Alonso, men alternativene er ikke så veldig mange. Akkurat.

TheBelfastBoy
TheBelfastBoyInnlegg: 19016
19.02.19 19:39

Mulig det Conte drev med ikke var like estetisk (for alle), men svært få er bedre til å benytte spillere på en måte som gjør at de maksimerer sitt potensial. Sarri og Mourinho er mostykker i så henseende. For deres del handler det om å skvise spillerne inn i roller i deres system. Uavhengig av hvor lite de passer der.

Måten Conte tilpasset Chelsea til å få maksimalt ut av Azpi, Luiz, Alonso, Moses og Cahill er noe av det mest imponerende jeg har sett fra en trener i PL. Kunst rett og slett! De tre første leverte tett på verdensklasse og de to siste så ut som svært gode PL-spillere den sesongen. Systemet både utnyttet styrkene deres maksimalt og kamuflerte svakhetene. Samtidig hadde spillerne kompatible ferdigheter som passet godt sammen.

Matic og Kante fikk roller som passet dem svært godt, men både disse og Hazard og Costa er spillere veldig mange trenere kunne ha lykkes med. Når det er sagt tror jeg at en type som Kante er en perfekt makker til Matic. Særlig når de omringes av forsvarsspillere som er så gode til å spille seg ut.

Det tror jeg var noe av hemmeligheten til mye god fotball. I utgangspunktet skulle man tro at Herrera kunne gi mye av det samme som Kante. Men Man Utd har ikke midtstoppere som er like flinke til å spille seg som Azpi, Luiz og Cahill.

Sesongen 16/17 står igjen som en oppvisning i hvordan man kan skape synergier mellom spillere og skape det som må beskrives som en perfekt storm. Der og da er det lett å bli blendet, men husk hva Hiddink sa da han forlot Chelsea den sommeren...

KTBFFH
KTBFFHInnlegg: 1062
19.02.19 19:39

Om Sarri ikke er sparket før søndag anser jeg våre sjanser for å vinne finalen = 0, ved sparking og ny energi kanskje vi har en 30% sjanse

caliblue
caliblueInnlegg: 13601
19.02.19 20:34
K-dawg: En ekspert i England igår mente at vist Sarri hadde satset på de yngre spillerene, så kunne styret i klubben fått øynene opp å sett at dette kanskje er riktig måte å satse videre på. Men så lenge hver trener som blir ansatt kjøre på med gamlegutta, blir det aldri noe generasjonskifte.

Det koker uansett ned til resultater. Med å satse på yngre spillere hadde Sarri kjøpt seg litt goodwill, men hadde han overlevd et par sesonger ute av kampen om topp 4? Jeg tviler.

Problemet er jo ikke Sarris resultater. De har vært godkjent de. Mye takket være en strålende start er laget omtrent der de skal være. På tross av en tung periode nå.

Når Everton kvittet seg med Allardyce i fjor sommer og hentet inn ny DoF og ny manager tilsa stemningen blant fansen at så lenge man så utvikling, spilte mer positiv fotball satset på yngre spillere hadde det ikke noe å si om man endte opp som nummer 7, 10 eller 12 i ligaen.

Rooney, Bolasie, Williams, Mirallas osv fikk beskjed om å finne seg ny klubb. Ingen av de som kom inn var eldre enn 25. Laget endret spillestil. Presset høyt. Spilte ambisiøs og offensiv fotball. Everton var det yngste laget i PL.

Men med flau cupexit og 6 tap på de siste 8 i ligaen kjenner Silva på presset. Det har begynt å murre bra hos de samme som sa at resultater ikke hadde noe å si denne sesongen. Når det kommer til stykket, så trumfer resultater alt.

JackNapier
19.02.19 21:13

Merkelig at det skal murres blant Evertonfans. Er jo ikke som dere har vunnet noe de siste 30...

Kiedis
KiedisInnlegg: 9610
20.02.19 10:36
TheBelfastBoy: Sesongen 16/17 står igjen som en oppvisning i hvordan man kan skape synergier mellom spillere og skape det som må beskrives som en perfekt storm.

Skal også sies at man den sesongen hadde en fordel av å ikke være i Europa, samt at man røk ut av ligacupen i oktober. Enklere å få drillet taktikk og spillesystem med et lettere kampprogram, samtidig som man i større grad kan rulle ut den sammen elleveren hver kamp.

Man kan gjerne si at man i en klubb som Chelsea er det jo nettopp det å gå langt i turneringer som er normalen, men med en så drastisk omlegging av spillestilen, så tror jeg man må ha en forståelse av at ting vil kunne ta tid.

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 4877
20.02.19 12:58

Dersom Sarri sparkes ila de neste ukene blir det en pause for meg vedrørende alt Chelsea-relatert utenom selve kampene. Drittklubb.

Lucas72
Lucas72Innlegg: 21
20.02.19 13:18

Ikke kall klubben en drittklubb.

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 4877
20.02.19 14:15
Lucas72: Ikke kall klubben en drittklubb.

Møkkaklubb.

tyvenbjarne
20.02.19 16:27

#Morata has told AS that he made a promise to Diego Simeone three-and-a-half years ago he'd join Atletico.He said: "I gave him my word that as soon as I was able to, I would come. It wasn't possible before, but it wasn't because of me." Puts his commitment to Chelsea in fresh light.

(Innlegget ble redigert 20.02.19 16:27)

startelver
startelverInnlegg: 53713
20.02.19 16:27

Trodde han hadde fått sparken allerede jeg.

Vi får vel vente en uke til.

Malmø kan sikkert få til noe hjemme utenfor sesong.  

JackNapier
20.02.19 18:45

Uhm, what? Hadde han ikke lover Conte å spille for ham...?

SuperJoeCole
SuperJoeColeInnlegg: 6542
20.02.19 22:32

Reneste Chelsea-målet 

SuperJoeCole
20.02.19 22:34

WOW

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 46783
20.02.19 22:49
SuperJoeCole: WOW

?

oggyboy61
oggyboy61Innlegg: 7847
20.02.19 23:04

OK!

Nå er jeg ferdig med å surke (foreløpig!)

Imidlertid hater jeg Sarri pga at han ikke bruker CHO i stedet for Pedro/Willian.

MEN dersom klubbens eier/styre ønsker å TOTALT endre spillestil og flow, ja da må Sarri bare fortsette. At denne fantasien vil ta tid...veeeeldig lang tid, er det ingen som helst tvil om (om noensinne mulig) IMIDLERTID skjønner JEG svært lite av det Sarri foretar seg av laguttak og bytter. Han er sta som et esel, og det virker nesten som han totalt mangler sunn fornuft når det kommer til spillerbytter, eller mangel av sådan.
Hvorfor sitter CHO på benken så lenge han ikke benyttes når behovet for å skape muligheter og for å score mål er enorme...???

Personlig forstår jeg nada av Sarriball, Det virker som at spillerne i laget ikke skjønner det heller. Jeg mistenker at Sarri har en naiv tilnærmingsmåte til internasjonal fotball og mangler forståelse for verdien av hvor mye spillerledelse og hjerte betyr for et fotballag

Et svært godt eksempel er Atletico Madrid. Der har man spillere som gir ALT for laget.

Dessverre tror jeg ikke at Sarri makter å levere sin egen troverdighet inn i Chelsealaget. 

Fotballromantiske holdninger og ønsketenking vil aldri fungere i Chelsea dersom man skal fortsette å vinne titler.

Kun hardt arbeid med baller og til tider "stygg" og litt kynisk fotball vil fortsatt fungere for de fleste.

Alternativt kan jo RA cashe ut for å kjøpe inn 7-8 verdensklassespillere til neste sesong, men det er utenkelig/umulig.

PS! Savner Diego Costa og Felipe Luis noe så sinnssykt!

(Innlegget ble redigert 20.02.19 23:10)

SuperJoeCole
21.02.19 09:04

Ble overrasket over annulleringen

SuperJoeCole
21.02.19 09:05

Savner også rasshølet Costa. 

GatlingGun
21.02.19 14:15
SuperJoeCole: Ble overrasket over annulleringen

Hvilken annulering?

SuperJoeCole
21.02.19 14:18

Morata

GatlingGun
21.02.19 14:19
SuperJoeCole: Morata

Åja, jeg trodde dette var Chelsea (Klubbtråd) og ikke kamptråd mellom Atletico og Juve :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg