Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brendan Rodgers **Managertråd***

NYTT TEMA
Laurb
LaurbInnlegg: 1418
23.02.15 08:40

Nå skal vi ikke undervurdere hvor mye et knallhardt kampprogram kan ha å si for kvaliteten på laget. Saints hadde 11 dager hvile før dene kampen, vi hadde spilt to kamper siden forrige gang southampton spiller.

At jeg syns det er for jævlig at vi starter med 2 forsvarsspillere og 8 midtbanespillere er greit nok, men det har nok mye med skadeforebygging å gjøre.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26692
23.02.15 08:46
Black_Butler-33: Er bare urolig for at vi er i flyt, og at dette ikke gjenspeiler vår faktiske kvalitet

Flyt andre sesonghalvdel i fjor og flyt over tid nå. Det må være tilfeldig. Det kan umulig være noen sammenheng. Rodgers er jo en temmelig begrenset kapasitet. Tenk å famle så mye som han gjorde i flere måneder tidligere denne sesongen bare fordi han mistet sine to angripere, hvilket forrykket balansen i laget. Det er jo bare å erstatte én med én og en annen med en annen, og så er man på samme nivå som før, ikke sant? Det er jo ikke slik at det tar tid å utvikle en modell som kler de spillerne man har tilgjengelig? Nei, fyttirakker'n, det aller beste ville så klart vært å tuppe vekk Rodgers, så kunne man startet på bar bakke, og kanskje vært et reelt Champions League-alternativ om et par-tre sesonger. Han er tross alt en kar som kun lever på flyt og lite annet. 

Nå er det ikke meningen å "ta" deg spesielt, men det finnes så mange der ute som har kjørt seg fast i et spor der essensen er at Rodgers ikke er, og aldri kan bli, rett mann for Liverpool. Å sparke Rodgers, hvilket heldigvis aldri virker å ha vært noe alternativ, ville satt klubben minst et par år tilbake. Ingen ny manager, uansett "navn", ville vært i stand til å komme inn og umiddelbart gjøre klubben til tittelaspirant. Tålmodighet. Rodgers er mannen. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35098
23.02.15 08:48
mikemodano: Tålmodighet. Rodgers er mannen.

Sålenge han får til spillekjøpene også. Vi MÅ opp i treffprosent om vi skal bli et stabilt topp 4-lag.

mikemodano
23.02.15 08:56
KongOlav2: spillekjøpene

Vel så viktig er det å forvalte de spillerressursene man allerede sitter på. Visst skal man kjøpe en og annen her og der, men man skal ikke se på spilleroverganger som en nødvendighet for å skaffe seg suksess. Sist sommer var det nødvendig å handle mange spillere for å skaffe seg en mer tallrik tropp, men slike "runder" skal egentlig være unødvendig. Det meste av empiri viser at det tar tid å få resultater når en klubb har kjøpt sju-åtte spillere i løpet av en sommer. Man må nok ha inn et par riktig gode spillere for å gjøre Liverpool til en utfordrer også internasjonalt (om man tenker steget opp fra Europa League), men jeg er utvilsomt for å bruke tid på å finne de riktige spillerne, framfor hastekjøp fordi den og den ble ledig på det og det tidspunktet. 

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
23.02.15 09:06
Legendag_: Tullprat, du mener vår topp 3 beste spiller forrige sesong? Da var det langt flere spillere man burde erstattet før sesongstart, hvis det skulle blitt ligagull - og det burde det blitt uansett. Det er heller ikke noen større og bedre spillere i dagens tropp i hans rolle - det er knapt det i hele PL. Det er merkverdig mange absurde meninger på VGD om dagen, det er mer ekstremt enn det pleier å være.

En ting er iallefall sikkert . Det som skiller de gode managerene fra de smått legendariske er de upopulære avgjørelsene de legendariske gjør . Det å ha minst to tanker i hodet på samme tid ,bygge på det en har samtidig som en har øynene på fremtida. Og da ofte i form av å se forbi sentimentalitet og la populære spillere gå før fansen er klar for det.

Mindfulness13
Mindfulness13Innlegg: 20496
23.02.15 09:47
Masaniello: Vinner fotballkamper.

Jepp, begynner å få litt sånn Mourinho-dreisen også nå? Det betyr at vi ikke er så avhengig av det offensive som før i tiden,men også at forsvaret kan hjelpe til i poengsankingen. 

klaumb
klaumbInnlegg: 5824
23.02.15 10:02
KongOlav2: Vi MÅ opp i treffprosent om vi skal bli et stabilt topp 4-lag

Du har jo rett i det. Vi MÅ treffe bedre enn de andre storklubbene for å stabilisere oss som et topp-4 lag. 

Hvis alle hadde hatt samme treffprosent på spillermarkedet og utnyttet stallen til det fulle ville vi blitt nummer 5 de siste sesongene og denne sesongen.

Heldigvis ser det ut til at vi enten treffer litt bedre på spillermarkedet eller klarer å få mer ut av stallen enn et par av de mer ressurssterke klubbene får til for øyeblikket. At oppturen denne sesongen kommer samtidig med at flere av de nye kjøpene har funnet seg til rette er nok ikke tilfeldig, så får vi se om vi klarer å legge enten Man Utd eller Arsenal bak oss på tabellen og sikrer oss topp-4.

Jeg tror nok det i så fall må bli Man Utd, da Arsenal de siste sesongen i likhet med Liverpool under BR ser ut til å få ut bedre resultater på våren enn på høsten. 

For å stabilisere seg blant de fire beste tror jeg innkjøpspolitikken er ganske innenfor. Hent heller spillere med potensiale til å havne på øverste hylle fremfor "ferdig vare" på hylle nummer to og tre så lenge vi ikke kan konkurrere om de aller beste.

Dejan Lovren har ikke vært god nok, men alle de andre har enten vist potensiale eller bidratt positivt til viktige poeng. Nå vet jeg at du vil nevne Mario Balotelli og Adam Lallana som negative kjøp, men førstnevnte har vært direkte avgjørende i et par kamper som har gitt viktige poeng, mens sistnevnte fremdeles er den spilleren som har produsert flest målpoeng ift spilletid og har avgjort kamper for oss.  

I en annen klubb kan man se en Angel di Maria som plutselig er helt anonym etter en veldig god start i PL, en Juan Mata som sliter benk, en Falcao som ikke får tillit og Ander Herrera som knapt starter kamper (uforståelig nok). Disse fire spillerne kostet til sammen i underkant av £160 mill uten at de har gjort Man Utd særlig mye bedre enn de var med en 40 år gammel Ryan Giggs, en latterliggjort Tom Cleverley, Nani og Danny Welbeck på banen samtidig. 

Som superinnbytter gjorde vel også Chicharito langt mer nytte en den ekstremt mye dyrere Radamel Falcao. 

Ironisk nok er det de to billigste kjøpene i Daley Blind og Marcos Rojo som ser desidert best ut for de pr.dd. 

Gode spillerkjøp er vanskelig til tider, da det aldri finnes noen garanti for at en spiller skal lykkes i akkurat din klubb. En spiller som blir en kjempesuksess i Chelsea kunne like godt blitt en flopp hos oss og omvendt. 

En spiller som Kagawa tror jeg f.eks kunne vært blant PL beste spillere om han hadde gått rett fra Dortmund til BR sitt Liverpool fremfor Man Utd. Derfor nytter det heller ikke å si "hvorfor kjøpte vi ikke Wilfred Bony" når han plutselig bøtter inn mål for et Man City med dobling på kant og masse innlegg fra Kolarov og Zabaleta/Navas. Det betyr fremdeles ikke at han ville blitt en suksess hos oss. 

Ellers vil jeg først og fremst bedømme BR sine kjøp etter litt lengre tid enn 8 måneder. 

Ser man på de kjøpene han har gjort de siste to sesongene før dette, så er det litt både og, men han har stort sett truffet på de dyreste kjøpene når man evaluerer de nå etter litt tid. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35098
23.02.15 10:28
klaumb: Dejan Lovren har ikke vært god nok, men alle de andre har enten vist potensiale eller bidratt positivt til viktige poeng. Nå vet jeg at du vil nevne Mario Balotelli og Adam Lallana som negative kjøp, men førstnevnte har vært direkte avgjørende i et par kamper som har gitt viktige poeng, mens sistnevnte fremdeles er den spilleren som har produsert flest målpoeng ift spilletid og har avgjort kamper for oss. I en annen klubb kan man se en Angel di Maria som plutselig er helt anonym etter en veldig god start i PL, en Juan Mata som sliter benk, en Falcao som ikke får tillit og Ander Herrera som knapt starter kamper (uforståelig nok). Disse fire spillerne kostet til sammen i underkant av £160 mill uten at de har gjort Man Utd særlig mye bedre enn de var med en 40 år gammel Ryan Giggs, en latterliggjort Tom Cleverley, Nani og Danny Welbeck på banen samtidig. Som superinnbytter gjorde vel også Chicharito langt mer nytte en den ekstremt mye dyrere Radamel Falcao. Ironisk nok er det de to billigste kjøpene i Daley Blind og Marcos Rojo som ser desidert best ut for de pr.dd. Gode spillerkjøp er vanskelig til tider, da det aldri finnes noen garanti for at en spiller skal lykkes i akkurat din klubb. En spiller som blir en kjempesuksess i Chelsea kunne like godt blitt en flopp hos oss og omvendt. En spiller som Kagawa tror jeg f.eks kunne vært blant PL beste spillere om han hadde gått rett fra Dortmund til BR sitt Liverpool fremfor Man Utd. Derfor nytter det heller ikke å si "hvorfor kjøpte vi ikke Wilfred Bony" når han plutselig bøtter inn mål for et Man City med dobling på kant og masse innlegg fra Kolarov og Zabaleta/Navas. Det betyr fremdeles ikke at han ville blitt en suksess hos oss. Ellers vil jeg først og fremst bedømme BR sine kjøp etter litt lengre tid enn 8 måneder. Ser man på de kjøpene han har gjort de siste to sesongene før dette, så er det litt både og, men han har stort sett truffet på de dyreste kjøpene når man evaluerer de nå etter litt tid.

Balotelli har ikke bidratt mye så langt. Et bedre spisskjøp ville nok gitt oss klart flere poeng i høst enn det Balotelli har i de par siste kampene. Og Lallana er en helt grei spiller, men var heller ikke den typen vi hadde mest behov sist sommer.

I mine øyne er det minst tre kjøp man har bommet med sist sommer:

- Midtstopperkjøpet, dvs. Lovren.
- Spisskjøpet, dvs Balotelli og Lambert
- Manglende kjøp av en defensiv midtbanespiller

Dersom man hadde truffet på en av disse, ville jeg vært tålelig fornøyd.

Dersom man hadde truffet på to av disse, ville jeg vært fornøyd.

Dersom man hadde truffet på alle 3, ville jeg vært veldig fornøyd.

Men slik som det ser ut per dags dato, synes jeg kjøpene sist sommer (og sommeren før det) var under pari og det jeg forventer.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 10:30)

Kiedis
KiedisInnlegg: 9206
23.02.15 10:35

Brentan har imponert siden midten av desember. Satt liksom med et håp om at han skulle bukke under for presset han var utsatt for i den perioden, men dengang ei.

3-4-3-varianten er spennende, og som Spurs-fan fikk jeg mange grå hår av kampen på Anfield. Man var tilsynelatende alltid minst to mot en på kantene.

Black_Butler-33
Black_Butler-33Innlegg: 9350
23.02.15 12:12
mikemodano: Flyt andre sesonghalvdel i fjor og flyt over tid nå. Det må være tilfeldig. Det kan umulig være noen sammenheng. Rodgers er jo en temmelig begrenset kapasitet. Tenk å famle så mye som han gjorde i flere måneder tidligere denne sesongen bare fordi han mistet sine to angripere, hvilket forrykket balansen i laget. Det er jo bare å erstatte én med én og en annen med en annen, og så er man på samme nivå som før, ikke sant? Det er jo ikke slik at det tar tid å utvikle en modell som kler de spillerne man har tilgjengelig? Nei, fyttirakker'n, det aller beste ville så klart vært å tuppe vekk Rodgers, så kunne man startet på bar bakke, og kanskje vært et reelt Champions League-alternativ om et par-tre sesonger. Han er tross alt en kar som kun lever på flyt og lite annet.  Nå er det ikke meningen å "ta" deg spesielt, men det finnes så mange der ute som har kjørt seg fast i et spor der essensen er at Rodgers ikke er, og aldri kan bli, rett mann for Liverpool. Å sparke Rodgers, hvilket heldigvis aldri virker å ha vært noe alternativ, ville satt klubben minst et par år tilbake. Ingen ny manager, uansett "navn", ville vært i stand til å komme inn og umiddelbart gjøre klubben til tittelaspirant. Tålmodighet. Rodgers er mannen.

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du siterer meg. 

Jeg er verken for eller mot prosjekt BR, så lenge vi vinner er jeg glad. Jeg reagerer bare på laguttaket, for jeg støtter ikke at en så viktig match var matchen å endre på og eksprementere såpass som han gjorde.

Rodgers er en god mananager, og jeg har ingenting i mot fyren, håper bare som sagt at det ikke er flyt, men at det gjenspeiler vår faktiske kvalitet - og jeg synes jeg har lov til å være urolig for det motsatte.

Mindfulness13
Mindfulness13Innlegg: 20496
23.02.15 12:17
Black_Butler-33: Rodgers er en god mananager

Mcmanananananger:)

Black_Butler-33
23.02.15 12:18
Mindfulness13: Mcmanananananger:)

Que? 

Nvm så typo nå.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 12:18)

mikemodano
23.02.15 12:22
Black_Butler-33: Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du siterer meg

Fordi innlegget ditt lå beleilig til sist i tråden. Men mest av alt fordi det oppsummerte hva flere brukere hadde kommet med. 

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 24844
23.02.15 12:54
Black_Butler-33: eksprementere

Ekskrementere?

Black_Butler-33
23.02.15 14:23
Bibelnissen: Ekskrementere?

hva betyr dette?

Magnific
MagnificInnlegg: 12369
23.02.15 16:54
mikemodano: Flyt andre sesonghalvdel i fjor og flyt over tid nå. Det må være tilfeldig. Det kan umulig være noen sammenheng. Rodgers er jo en temmelig begrenset kapasitet. Tenk å famle så mye som han gjorde i flere måneder tidligere denne sesongen bare fordi han mistet sine to angripere, hvilket forrykket balansen i laget. Det er jo bare å erstatte én med én og en annen med en annen, og så er man på samme nivå som før, ikke sant? Det er jo ikke slik at det tar tid å utvikle en modell som kler de spillerne man har tilgjengelig? Nei, fyttirakker'n, det aller beste ville så klart vært å tuppe vekk Rodgers, så kunne man startet på bar bakke, og kanskje vært et reelt Champions League-alternativ om et par-tre sesonger. Han er tross alt en kar som kun lever på flyt og lite annet.  Nå er det ikke meningen å "ta" deg spesielt, men det finnes så mange der ute som har kjørt seg fast i et spor der essensen er at Rodgers ikke er, og aldri kan bli, rett mann for Liverpool. Å sparke Rodgers, hvilket heldigvis aldri virker å ha vært noe alternativ, ville satt klubben minst et par år tilbake. Ingen ny manager, uansett "navn", ville vært i stand til å komme inn og umiddelbart gjøre klubben til tittelaspirant. Tålmodighet. Rodgers er mannen.

Må være det soleklart beste innlegget i denne tråden.

In Brendan we trust!

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
23.02.15 17:11

Enkelte etterlyser "fin" fotball , and so and so , og da er ikke Rodgers mannen.

Faktum er att en manager \trener aldri er så fornøyd etter en kamp som når hans taktiske analyser av motstander  og kampplan inn mot dette slår til tilnærmet 100 prosent under kamp.

Dette være seg SAF eller trener ullenesaker kisa piker 14.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 17:12)

Coutinho10
Coutinho10Innlegg: 12868
23.02.15 17:19

Jeg skal innrømme at jeg heiv meg på BR ut "kampanjen" når den ruget på vgd. Det så ikke ut som han klarte å snu det, ryktene gikk om at troppen var missfornøyd og BR sa ting som fikk Hodgson til høre smart ut. Men BR har snudd det på en fantastisk måte. Jeg er sjeleglad for at jeg tok feil. Klarer han å treffe på spillerkjøpene også, så får vi mye å glede oss over de neste årene.

Mirage
MirageInnlegg: 21081
23.02.15 17:26
Cityvenn: Enkelte etterlyser "fin" fotball , and so and so , og da er ikke Rodgers mannen.

Generelt sett er han det, men han har begynt å vise tegn på at han er blitt litt mindre bastant på at lagene hans skal spille fin fotball uansett motstander, og heller tilpasse seg litt for motstanderen (og baneforhold, å spille pasningsspill på den matta i går var ganske dødfødt).

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7618
23.02.15 17:36
Cityvenn: Enkelte etterlyser "fin" fotball , and so and so , og da er ikke Rodgers mannen.

Sorry, Cityvenn, men Rodgers vil gjerne spille fin fotball jo.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17169
23.02.15 18:56

Rodgers imponerer om dagen!

Genialt å hente tilbake Ibe fra lån.

Har også fått igang Balotelli.

Fremtiden ser lys ut, eneste nedturen er at man ligger for langt bak teten i PL samt at vi måtte nøye oss med EL

PremierLeague
PremierLeagueInnlegg: 17537
23.02.15 21:53
mikemodano: Ingen ny manager, uansett "navn", ville vært i stand til å komme inn og umiddelbart gjøre klubben til tittelaspirant.

Hva baserer du dette på? Er det umulig for Liverpool å hente en manager som har samme effekten på laget som f.eks Koeman har hatt på Southampton?

Alt tyder på at Southampton vil ende på en klart høyere poengsum denne sesongen, enn dem gjorde forrige sesong, og det til tross for at de solge Lovren, Lallana, Lambert, Shaw og Chambers i sommer. I tillegg til at Jay har spilt 0 minutter pga. skade.

De mistet (tar med Jay, som nermest er fotballinvalid) altså 3 av de 3 øverste på toppscorerlisten, og 2 av de 3 øverste på assistlisten, 4 av de 6 med flest kamper.

I tillegg til alle disse 6 spillerne, byttet dem både styreformann og manager i løpet av 2014.

Er Brendan virkelig SÅ ekstrem, at det ville vært komplett umulig for en annen manager å gjøre det bedre enn hva vi har gjort denne sesongen? 

Du slår tilsynelatende knallhardt fast at ingen kunne gjort en bedre jobb enn Brendan Rodgers med Liverpool, men jeg er som sagt veldig interessert i å høre hva som er begrunnelsen. Spesielt når man har et så ekstremt tilfelle som Southampton, som ble klart bedre av å både miste 4-5 svært viktige spillere, bytte manager OG styreformann.

Det var vel forøvrig svært, svært få, om noen, som trodde vi skulle kjempe om gull etter at vi solgte Suarez. Men man hadde muligens et håp om at man klarte å erstatte han på en noe bedre måte enn det som ble gjort, og at man nøyde seg med et par steg tilbake, fremfor et dusin. Tilbakegang visste alle at kom, men få kan være fornøyd med hvor stor den ble.

Han skal ha skryt for at vi har blitt bedre etter en knalltung første halvdel av sesongen, men jeg synes ikke han skal ha skryt for at vi røk ut av CL og havnet på 11. plass før det var mulig å se bedringer.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 22:01)

Magnific
MagnificInnlegg: 12369
23.02.15 22:24

Ifjor var flere forbannet fordi vi spilte dårlig forsvar og slapp inn for mye mål.  Nå er de samme folka misfornøyde fordi vi spiller for defensivt.

Noen blir aldri fornøyde..

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7618
23.02.15 22:36
PremierLeague: Er det umulig for Liverpool å hente en manager som har samme effekten på laget som f.eks Koeman har hatt på Southampton?

Koeman og Southampton vil ganske sikkert være tilbake til det normale på lengre sikt. Det er ikke noe nytt at nye managere i middels gode klubber har én god sesong før ting normaliserer seg: Martinez i Everton i fjor, Villas-Boas sin første sesong i Tottenham, Pardew sin første fulle sesong i Newcastle, etc. Når skal folk lære seg å ikke legge så mye i en halv/trekvarts sesong? Det tar ikke lange tiden før Southampton finner sin plass midt på tabellen.

Presidenten
PresidentenInnlegg: 760
23.02.15 22:38
Magnific: Må være det soleklart beste innlegget i denne tråden. In Brendan we trust!

Signerer den.

Presidenten
PresidentenInnlegg: 760
23.02.15 22:39
Coutinho10: BR sa ting som fikk Hodgson til høre smart ut

Det er jo i så fall en prestasjon i seg selv. Men hva var dette?

WatchMe
WatchMeInnlegg: 6244
23.02.15 22:39
Magnific: Ifjor var flere forbannet fordi vi spilte dårlig forsvar og slapp inn for mye mål.  Nå er de samme folka misfornøyde fordi vi spiller for defensivt. Noen blir aldri fornøyde..

Det vi, og forøvrig alle andre supportere vil ha, er et lag med en knallgod balanse. Ala Man Utd i mange sesonger under Ferguson, Arsenal i glansdagene osv.

I fjor var vi svært dårlig balansert defensivt, denne sesongen har vi slitt med å skape mange sjanser og flotte kontringer. Resultatene er dog gode, og det er til syvende og sist det viktigste. 

WatchMe
WatchMeInnlegg: 6244
23.02.15 22:45
PremierLeague: Hva baserer du dette på? Er det umulig for Liverpool å hente en manager som har samme effekten på laget som f.eks Koeman har hatt på Southampton?

Tror ikke vi skal sammenligne oss så mye med andre klubber. For alt vi vet så havner Southampton på 12. plass neste sesong, og ingen snakker om de lenger. Da er det kanskje en annen klubb/manager som blir pekt på.

Det finnes kanskje noen der ute som ville gjort en bedre jobb enn Rodgers, men er det virkelig verdt det å prøve noe nytt når Rodgers tross alt har vist mye positivt så langt i Liverpool? 

Vi har vært knallgode etter nyttår i alle sesongene til Rodgers, og selv om første halvdel har vært horribel i to av de, så viser perioder som den vi er inne i nå at det bor masse i Rodgers. At han er en potensiell verdensklasse-manager.

PremierLeague
23.02.15 23:01
WatchMe: så viser perioder som den vi er inne i nå at det bor masse i Rodgers. At han er en potensiell verdensklasse-manager.

Njoda, men så kan man også snu på det: Han har også 2 rekord-dårlige perioder i klubben, som viser at han mangler fryktelig mye.

Den perioden vi er inne i nå, er forøvrig ikke SÅ imponerende. Fortsetter man trenden også de neste kampene, kan vi snakkes. Men enn så lenge har vi møtt mye jalla-lag, samt noen OK lag, og Chelsea, som slo oss ut av cup'en. En god periode, men ingen grunn til å overdrive det, bare for at en har klokketro på det Rodgers driver med.

PremierLeague
23.02.15 23:01
Masaniello: før ting normaliserer seg: Martinez i Everton i fjor

Du mener ting har normalisert seg i Everton nå? I forhold til deres prestasjoner de siste 10 årene?

Men ser poenget ditt, selv om jeg er helt overbevist om at det finnes bedre alternativer enn Rodgers og komiteen. Men han får selvsagt ut sesongen til å overbevise meg. CL-plass, og jeg skal gi han både skryt og tro.

(Innlegget ble redigert 23.02.15 23:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg