Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Engelsk fotball på norsk TV

NYTT TEMA
6347

6347
15.05.13 17:07
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:14)

ZoneOfAvoidance

ZoneOfAvoidance
15.05.13 17:10

Glem det.

(Innlegget ble redigert 15.05.13 17:10)

Tinkler

Tinkler
15.05.13 17:15

Programmet Goal gikk også på TV Norge en periode husker jeg.

WhiteMagic

WhiteMagic
15.05.13 17:15
ZoneOfAvoidance: Glem det.

God Dagen

DaG

DaG
15.05.13 17:19
6347: Husker når Tjærnås skulle gjøre analyser, så måtte han ha kommunikasjon med en person i regirommet som skulle stoppe bildet/vise bildet i sakte film på Tjærnås sine kommandoer: ”Kjør”. ”Da kan vi stoppe her sånn”.

Fy faen, good times.

Solheim og Tjærnås + Fredheim som kommentator. I egen klasse.

TurnIbsen

TurnIbsen
15.05.13 17:20

tippekampene på 70 tallet. fattern og en kompis knertet et par murer-pils, mens Alvim-gutten (ja, vi bodde på Alvim) Rolf Hovden kommenterte. laget til fattern var Leeds, men vi ble oftest bedt om å holde kjeft når Best hadde dribleraid innenfor 16 metern. det var fatterns idolisering av denne som fikk meg til å fatte interesse.

sgb89

sgb89
15.05.13 17:27

Ardiles har også vert i tv2 studio

WhiteMagic

WhiteMagic
15.05.13 17:28
sgb89: Ardiles har også vert i tv2 studio

Selvsakt.

Jeg husker godt målet til Giggs mot Arsenal i FA-Cupen's Semi finale

Champions07

Champions07
15.05.13 17:34
6347: Canal + - 1998-2010

Kiloene rant av Solheim i denne perioden. Det er noe av det jeg husker best.

Også denne godtbiten da: 

http://www.youtube.com/watch?v=Vbd5tLm4FO4 

Fowla

Fowla
15.05.13 17:36

Filmnet og Supersport var også inni bildet på midten av 90-tallet, før de ble kjøpt av canal+. Det var vel først da man fikk se engelsk fotball på andre tidspunkt enn lørdag klokka fire.

TheJoker_

TheJoker_
15.05.13 17:41
6347: Jeg føler jeg har glemt noen her. Husker dere flere?

Han som prater engelsk men forstår norsk. Kommer ikke på navnet. Han er med veldig ofte. (Med mindre han står på listen..)

EDIT: Trevor Morley

EDIT2: Hvis han ikke regnes som mer enn en gjest, men fast.

(Innlegget ble redigert 15.05.13 17:45)

Wilcoxxx

Wilcoxxx
15.05.13 17:45
6347: Det jeg derimot husker var programmet ”Goal”. Det var et program med høydepunkter fra alle rundens kamper.

Jeg husker - og forbanner - dette programmet. Gikk på søndagskvelden. Før Bravo Bramissimo, som var et tilsvarende program for Serie A. Om jeg husker riktig. Rimelig sikker på at Goal gikk på søndagskvelden i hvertfall.

Hvorfor jeg forbanner det? Fordi det var her jeg ble kjent med karer som Alan Shearer, Coling Hendry og Tim Sherwood. Laget de spilte på hadde de vakreste draktene, de hadde en tendens til å score mål og vinne kamper.. Så det ble laget jeg valgte å følge. Det var artig i et par år. I dag holder jeg meg alltid i nærheten av et rep, da jeg liker tanken på å få en slutt på elendigheten.

Wilcoxxx

Wilcoxxx
15.05.13 17:56
6347: Noen som husker om TV2 – i likhet med NRK – heller ikke sendte kamper fra hele sesongen? Og hvor mange kamper sendte de hver runde? Kun kamp på Tippekamp-tidspunktet eller flere?

Lørdagskampen klokken 16 var rimelig spikra. Men det var som regel alt - utenom onsdagskampen, tror jeg det var på den tida. Det var i hvertfall av og til kamp sent på kvelden på en ukedag. Jeg mener det var onsdag. Husker i hvertfall at Henning Berg scora et glimrende sjølmål for United en sen kveld, men husker ikke om det var onsdag eller tirsdag. Eller gud forby, mandag. 

Ren gjetning: Jeg tipper Tv2 sendte rundt 45-50 kamper pr sesong på denne tiden. Maks. Var ikke så ofte det var kamper utenom kampen som gikk rundt grøttider på lørdager.

6347

6347
15.05.13 18:23
Champions07: Kiloene rant av Solheim i denne perioden. Det er noe av det jeg husker best.

Husker det ble fleipet en del med at han ikke hadde ører fordi han hadde noe oppblåste kinn, slik at ørene ikke var synlig da han ble sett forfra :P

6347

6347
15.05.13 18:25
TheJoker_: Han som prater engelsk men forstår norsk. Kommer ikke på navnet. Han er med veldig ofte. (Med mindre han står på listen..) EDIT: Trevor Morley EDIT2: Hvis han ikke regnes som mer enn en gjest, men fast.

Han er fast ansatt, så derfor tok jeg han ikke med på listen.

Wilcoxxx

Wilcoxxx
15.05.13 18:25
Fowla: Filmnet og Supersport var også inni bildet på midten av 90-tallet, før de ble kjøpt av canal+. Det var vel først da man fikk se engelsk fotball på andre tidspunkt enn lørdag klokka fire.

TV2 viste også utenom lørdager, men det var som jeg nevnte i innlegget over ikke særlig ofte. 

Supersport... Ah. Kanalen som viste NHL. På et tidspunkt hvor alt vi visste om NHL kom gjennom hockeykort og den månedlige utgaven av Pro Hockey. Plutselig fikk vi se heltene tulle rundt på isen. 

Alt var mer ræva på 90-tallet, likevel var alt mye bedre da. 

Barbarez9

Barbarez9
15.05.13 18:30
6347: Merk også at NRK kun sendte kamper fra oktober/november til mars/april. Man fikk dermed aldri med seg verken sesongstart eller sesongslutt

Haha, hvorfor det egentlig? 

Wilcoxxx

Wilcoxxx
15.05.13 18:48
Barbarez9: Haha, hvorfor det egentlig?

Blir bare spekulasjon for min del, men kan være...

Fordi Sportslørdag/Sportsrevyen kun gikk under vintersesongen. Om jeg ikke tar feil, hendte det at man ikke fikk med seg starten av kampen fordi hopprennet eller skøyteløpet gikk lenger enn antatt.

Eller fordi man ikke ville konkurrere med norsk fotball. Som hadde ca 0 kamper på lørdager?

Champions07

Champions07
15.05.13 19:13
Wilcoxxx: Eller fordi man ikke ville konkurrere med norsk fotball. Som hadde ca 0 kamper på lørdager?

Kanskje de ansatte i statskanalen bare hadde veldig lang sommerferie =)

mashadar2

mashadar2
15.05.13 19:56
Wilcoxxx: Fordi Sportslørdag/Sportsrevyen kun gikk under vintersesongen. Om jeg ikke tar feil, hendte det at man ikke fikk med seg starten av kampen fordi hopprennet eller skøyteløpet gikk lenger enn antatt. Eller fordi man ikke ville konkurrere med norsk fotball. Som hadde ca 0 kamper på lørdager?

Stemmer nok det.

Men de sendte i blant kamper fra norsk fotball på lørdags ettermiddager. Og da kan det stemme ganske bra at kamper fra England overtok da den norske sesongen var over.

Husker i allefall (vel, husker og husker, har sjekket det i ettertid) at kampen som gjorde meg fotballfrelst som 6-åring, Molde-Rosenborg 1-7 i september 1990, gikk på en lørdag.

(Innlegget ble redigert 15.05.13 20:00)

Johninho2

Johninho2
15.05.13 19:58

Det var norske tippekamper på NRK i hvert fall på 90-tallet i den perioden de ikke sendte engelske.

6347

6347
15.05.13 20:03

NRK startet å sende norske tippekamper i 1986.

I følge denne oversikten (http://vgd.no/sport/fotball-premier-league/tema/1679167/tittel/tippekamper-klassikere - internlinken fungerer sikkert ikke) kan det se ut som TV2 ikke viste kamper fra slutten av sin første sesong 95/96, men det er mulig listen ikke er komplett.

Wavy

Wavy
15.05.13 20:16

TVNorge hadde også noen tippekamper på 80-tallet, sånn rett etter at kanalen hadde startet opp. Hallvard Flatland var studiovert og muligens Tor Rune Haugen som kommentator (er dog ikke 100% sikker på dette). I tillegg kan man nevne at TV3 også viste en engelsk kamp hver søndag tidlig på 90-tallet i en sånn maratonssportssending.

Et av tippekampene jeg husker best er Luton-Oxford 7-4. Sølve Grotmol var kommentator, og for de som husker han var han ikke akkurat kjent som noen sprudlende kommentator. Det ble etterhvert så inflasjon på målene at det kunne ta opptil flere sekunder fra et mål ble scort til han sa noe som helst, og når han sa noe var det svært halvsøvning referering som han skulle lest opp publikumstallet.

Wilcoxxx

Wilcoxxx
15.05.13 20:36
Wavy: Det ble etterhvert så inflasjon på målene at det kunne ta opptil flere sekunder fra et mål ble scort til han sa noe som helst

Kanskje bra det ble en del mål da. 

Visste ikke at det var kamper på søndager på den tiden. Trodde det var noe som kom først når Sky og de tre plastikklubbene overtok styringa. Dvs den røde del av Manchester, den røde del av Liverpool og den bydelen i London som siden Victoriatiden har blitt kalt for Emirates.

mikemodano

mikemodano
16.05.13 00:37
6347: NRK kun sendte kamper fra oktober/november til mars/april

Jeg tror det hørte med til sjeldenhetene at tippekampsendingene startet så tidlig som oktober, men minnet kan gjerne spille meg et puss. Man gikk i alle fall og gledet seg fra seriestart til man snappet opp gjennom Tips eller Fotballavisen at de direktesendte tv-kampene snart var i gang. Som oftest ble det kunngjort tre-fire døgn før kampstart hvilke lag som ville være involvert, og om en skulle være så heldig å få oppleve sitt eget lag et par-tre ganger pr sesong, kunne en smile hele sommerferien igjennom. 

Tidlig i januar i '93 var det FA-cup tredje rundehelg, og den ene kampen etter den andre ble avlyst. Nrk hadde et par alternativer dit man rakk sende en kommentator, men da også den siste løsningen falt offer for klimaet, endte man opp med tredjedivisjonslaget Hartlepools kamp mot Crystal Palace. Det var umulig for den opprinnelige kommentatoren å nå fram opp til nordøst tidsnok for avspark, så kampen ble kommentert av Terje Dalby og Egil Olsen fra studio. Nå vet jeg ikke helt hvilke oppslagsverk nrk-kommentatorer hadde å lese seg opp via på den tiden, men det kunne virke som om bindet som omtalte Hartlepool manglet fra hylla. For en stakkar som drev den skandinaviske Hartlepool-supporterklubben på den tiden ble kampen en eviglang tirade i feilinformasjon og hån (Dalby: "han nummer 10 på Hartlepool ser ut som en rugbyspiller, Egil?" Og nummer 10 på Hartlepool var en av mine store favoritter på den tiden, siden jeg et drøyt år i forveien hadde fått vært hjemme hos Brian Honour og hilst på ham). Hadde bare ikke sjenertheten tatt slik overhånd at jeg kunne ringt og fôret studio med i hvert fall enkelte opplysninger den gang. 

diskobox

diskobox
16.05.13 02:16
6347: Se fin oversikt på Wikipedia.

Fantastisk! Jeg ante ikke at en sånn oversikt eksisterte. Herlig!

02.03.1991    Manchester United - Everton    0-2 

Denne kampen tok faren min (som er Everton-fan) opp på video. Den første Unitedkampen jeg husker å ha sett, 7 år gammel.

Bringer tilbake mange minner. For å avspore litt, så husker jeg at jeg måtte gå og legge meg FØR ekstraomgangene under Europacupfinalen mellom Marseille og Røde Stjerne noen måneder senere, for så å se straffekonken i opptak på video til frokost dagen etter.

Når det gjelder PL på TV2 sent nittitall, så mener jeg å ha liggende flere kamper i opptak på gutterommet hjemme. Skal sjekke neste gang anledningen byr seg. Husker også NRK sendte FA-cupen på den tiden, Solskjærs dramatiske vinnermål på Anfield i '99 ble vel såvidt jeg husker kommentert av Kjell Kristian Rike. 

(Innlegget ble redigert 16.05.13 02:19)

6347

6347
16.05.13 02:42
diskobox: Husker også NRK sendte FA-cupen på den tiden, Solskjærs dramatiske vinnermål på Anfield i '99 ble vel såvidt jeg husker kommentert av Kjell Kristian Rike.

Stemmer. NRK sendte FA Cup etter de mistet PL-rettighetene. Vi så senest på sporten for noen dager siden et kort glimt fra finalen i 96 - kommentert av Arne Scheie. Jeg mener også at TV 2 hadde rettighetene til FA Cupen etter at de mistet PL-rettighetene til Canal + i 1998. Før TV3/Viasat fikk rettighetene litt ut på 2000-tallet.

Kampen du nevner fra 99 var vel på Old Trafford?

(Innlegget ble redigert 16.05.13 02:50)

diskobox

diskobox
16.05.13 02:50
6347: Kampen du nevner fra 99 var vel på Old Trafford?

Ja, jeg roter fælt, den var selvsagt på OT.

Edit: Det var nok de mange bildene av gråtende Liverpoolfans jeg hadde på minnet, som gjorde at jeg tenkte Anfield først. (No pun intended, btw)

(Innlegget ble redigert 16.05.13 02:53)

6347

6347
16.05.13 02:53
diskobox: Ja, jeg roter fælt, den var selvsagt på OT.

høydepunktene nå. En interessant bevegelse fra SAF på 2:03 ;)

morbidsaint

morbidsaint
16.05.13 02:56
6347: n interessant bevegelse fra SAF på 2:03 ;)

Hahah, den der har man sett mange, mange ganger. Fantastisk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg