Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rett og slett komisk å ansette Allardyce

NYTT TEMA
oscrue10
oscrue10Innlegg: 9215
03.01.17 14:03

Så kort tid etter skandalen. Da signaliserer man egentlig at man ikke ville sparket ham om han var Palace-manager da denne skandalen ble kjent. 

Virker som at det bare er arbeidsgiveren på tidspunktet da skandalen blir kjent som må sparke vedkommende, og så står andre klare til å signere ham kort tid etterpå. Helt tullete.

Champions07
Champions07Innlegg: 10816
03.01.17 14:07
oscrue10: Virker som at det bare er arbeidsgiveren på tidspunktet da skandalen blir kjent som må sparke vedkommende, og så står andre klare til å signere ham kort tid etterpå. Helt tullete.

Nå er ikke mannen dømt for noe. Hvor lenge skal samfunnet nekte han å utøve yrket sitt da?

Mirage
MirageInnlegg: 21235
03.01.17 14:35

Det mest komiske i situasjonen er hvordan slike klubber velger å kaste alt av spillestil ut vinduet med en gang ting går dårligere, for å ansette en defensiv kar som skal redde de fra nedrykk, og sementere de på nedre halvdel. Skulle tro at ballene deres plutselig falt av så fort ting går dårlig.

waingro
waingroInnlegg: 1213
03.01.17 14:38
Mirage: Det mest komiske i situasjonen er hvordan slike klubber velger å kaste alt av spillestil ut vinduet med en gang ting går dårligere, for å ansette en defensiv kar som skal redde de fra nedrykk, og sementere de på nedre halvdel. Skulle tro at ballene deres plutselig falt av så fort ting går dårlig.

I Palace sitt tilfellet er det fullt forståelig. De har vært uten en klar plan så lenge Pardew fikk sitte - helt komplett jojo og tilfeldig. Veldig bra og logisk ansettelse for et par år.

Mirage
03.01.17 14:44
waingro: I Palace sitt tilfellet er det fullt forståelig. De har vært uten en klar plan så lenge Pardew fikk sitte - helt komplett jojo og tilfeldig. Veldig bra og logisk ansettelse for et par år.

Det er klart, Pardew er ikke akkurat en mann som bringer noen storm fremtid. I beste fall en uklar en. Men likevel, ganske erketypisk at klubber gjør sånne ansettelser, uten at det egentlig er noen suksess over tid.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 14:50)

Magnific
MagnificInnlegg: 12999
03.01.17 14:54
oscrue10: Så kort tid etter skandalen. Da signaliserer man egentlig at man ikke ville sparket ham om han var Palace-manager da denne skandalen ble kjent.

Allardyce har jo aldri fått noen form for straffe enda heller,  ja utenom å bli sparket som landslagssjef etter 67 dager og tjene enda mer penger..

Rart om det ikke skal få noen følger,  sparke flasker og diskutere med dommere fører til utestengelse men ''selge'' hvordan man lurer forbundets regler for egen vinning ser ut til å være greit..

minuspol
minuspolInnlegg: 36398
03.01.17 14:57
Mirage: Men likevel, ganske erketypisk at klubber gjør sånne ansettelser, uten at det egentlig er noen suksess over tid.

Man må da først definere hva som er suksess for en klubb som Palace. 

Sam Allardyce er en manager jeg på mange måter mener er en stor tulling, men han er ganske dyktig til å være manager. Kan godt se for meg at han gir Crystal Palace det de anser som suksess, noe som ikke er det samme som f.eks i Chelsea eller Liverpool.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 38710
03.01.17 14:57
waingro: I Palace sitt tilfellet er det fullt forståelig. De har vært uten en klar plan så lenge Pardew fikk sitte - helt komplett jojo og tilfeldig. Veldig bra og logisk ansettelse for et par år.

At typer som Allerdyce, Pulis, Pardew, etc., stadig får nye jobber i PL-klubber må jo være nærmest en fallitterklæring for britisk fotball. Ved siden av Rodgers, Moyes og Hughes er altså denne gjengen de største britiske managernavnene pdd.

Når denne gjengen utgjør spissen av britiske managere, tør jeg ikke engang tenke på hvordan det er nedover i systemet og ikke minst på aldersbestemte nivåer utenom akademiene til de 8-10 største klubbene. Det må være nitrist!

Mirage
03.01.17 15:30
minuspol: Man må da først definere hva som er suksess for en klubb som Palace.  Sam Allardyce er en manager jeg på mange måter mener er en stor tulling, men han er ganske dyktig til å være manager. Kan godt se for meg at han gir Crystal Palace det de anser som suksess, noe som ikke er det samme som f.eks i Chelsea eller Liverpool.

Basert på spillermateriell og innkjøp så ville jeg ha siktet meg inn på øvre halvdel i det minste. Mer penger, og lurer du deg med i Europa så får du enda mer inntekter, samt at du blir mer attraktiv for sponsorer. Skillet mellom topp og bunn er kanskje ikke så stort når det kommer til tv-avtalen, men når det kommer til sponsorinntekter er det som natt og dag. 

Allardyce holder de nok i divisjonen, og det er greit nok, men hvis målet hver sesong er å unngå nedrykk, da er det bare et spørsmål om tid før man rykker ned. Sunderland er et flott eksempel på det, hver sesong så kjemper de mot nedrykk, stadig med en ny manager som har matchende lave ambisjoner. Og for hver sesong, så virker de å bli dårligere. Wigan holdt på med det samme for noen år tilbake, og det gikk som det måtte gå.

WBA er en av de som har klart det litt bedre, men der har de gått så knallhardt inn på hente spillere som man skulle tro var designet av Pulis selv, at de egentlig er ganske trygge. Det er i det minste en slags plan der, selv om den innebærer å kjede livet av fansen. 

Mirage
03.01.17 15:32
KongOlav2: At typer som Allerdyce, Pulis, Pardew, etc., stadig får nye jobber i PL-klubber må jo være nærmest en fallitterklæring for britisk fotball. Ved siden av Rodgers, Moyes og Hughes er altså denne gjengen de største britiske managernavnene pdd.

Derfor ekstra komisk med de uttalelsene til Moyes etter kampen i går, om at han hadde fått hyllest for det hvis han var tysk. 

Han må jo være ganske tettpakka hvis han ikke skjønner at utenlandske managere får toppjobbene fordi de britiske gang på gang har vist at de ikke duger. De faller gjennom når de skal lede større lag, for de har ikke kompetansen til det.

oscrue10
oscrue10Innlegg: 9215
03.01.17 15:46

Champions07: FA virker sikre i sin sak, og det virker svært sannsynlig at han er skyldig. Jeg tenker at han egentlig er ferdig som manager. Kunne latt ham stå uten managerjobb i et par år i det minste. 

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 13832
03.01.17 15:56
KongOlav2: Når denne gjengen utgjør spissen av britiske managere

Den eneste britiske manageren det er verdt å ansette er vel Eddie Howe. Resten av denne gjengen er en farse.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 14687
03.01.17 15:58
KongOlav2: At typer som Allerdyce, Pulis, Pardew, etc., stadig får nye jobber i PL-klubber må jo være nærmest en fallitterklæring for britisk fotball. Ved siden av Rodgers, Moyes og Hughes er altså denne gjengen de største britiske managernavnene pdd. Når denne gjengen utgjør spissen av britiske managere, tør jeg ikke engang tenke på hvordan det er nedover i systemet og ikke minst på aldersbestemte nivåer utenom akademiene til de 8-10 største klubbene. Det må være nitrist!

Mulig eg er på jorde her , men forutsetningene er vidt forskjellige blant topplaga og de under og de helt nederst i en liga som PL. Og derfor også målsetningene og måten å oppnå de på. Det er på mange måter helt forskjellige typer jobber vil eg påstå.

Dette blir mye på samme måten som att meieribestyreren kjørte Merche i gamle dager på 70 tallet, og avdelingslederne kjørte Volvo. De vanlige arbeiderne kom i folkevogn , men målet for alle var og komme seg på jobb , gjøre en bra jobb  , komme seg hjem til kjøttsuppegryta , og beholde den jobben forhåpentligvis til en hadde tjent opp sine pensjonspoeng.

En har ikke helt det samme utgangspunktet annet enn å gjøre en best mulig jobb ut fra hvor man sto\står.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 15:59)

KongOlav2
03.01.17 16:01
Mirage: Han må jo være ganske tettpakka hvis han ikke skjønner at utenlandske managere får toppjobbene fordi de britiske gang på gang har vist at de ikke duger. De faller gjennom når de skal lede større lag, for de har ikke kompetansen til det.

Det verste er jo at det ikke akkurat har vært flertall med utenlandske managere heller. Jeg sjekket nylig dette. Senest for 5 år siden, var det 15 britiske managere ved slutten av PL-sesongen:

https://en.wikipedia.org/wiki/2011%E2%80%9312_Premier_League#Personnel_and_kits

I de 3 påfølgende sesongene sank dette til hhv 12, 11 og 12. Først ved utgangen av forrige sesong var det et flertall ikke-britiske managere. Da var det kun 8 briter ved utgangen av sesongen.

Så det har stort sett vært minst 13-14 britiske managere i PL inntil de aller siste årene, og likvel har de ikke klart å få frem et eneste toppnavn på managersiden de siste 20 årene på linje med Ancelotti, Capello, Mourinho, Hiddink, Conte, Guardiola, etc., utenom Alex Ferguson. Det er triste saker!

KongOlav2
03.01.17 16:02
FrannyLee: Mulig eg er på jorde her , men forutsetningene er vidt forskjellige blant topplaga og de under og de helt nederst i en liga som PL. Og derfor også målsetningene og måten å oppnå de på. Det er på mange måter helt forskjellige typer jobber vil eg påstå.

Vel, problemet er at den britiske managerstanden stort sett er stokk konservative og overhodet ikke på linje med de meste kontinentale managerne. Kan du nevne ett eneste stornavn blant britiske managere de siste 15-20 årene utenom Alex Ferguson?

Cobi
CobiInnlegg: 58188
03.01.17 16:13
KongOlav2: Kan du nevne ett eneste stornavn blant britiske managere de siste 15-20 årene utenom Alex Ferguson?

Hva er et stornavn? Måler vi etter prestasjon?

Harry Redknapp leverte to topp fire-plasseringer på tre sesonger i Tottenham (den første sesongen overtok han et lag med to poeng på åtte kamper, så den sesongen regner jeg ikke inn), hvor mange utenlandske trenere hadde matchet den?

Hvor mange utenlandske trenere kunne matchet Pulis' tabellplasseringer med de lagene/ressursene han har hatt?

Og så får vi se hvor lenge det går før noen matcher Rodgers' sølv med Liverpool. Klopp, en av verdens desiderte topptrenere, kan klare det i år, men ingen blir vel sjokkerte om det går mange år før Liverpool matcher den bedriften igjen.

KongOlav2
03.01.17 16:26
Cobi: Hva er et stornavn? Måler vi etter prestasjon? Harry Redknapp leverte to topp fire-plasseringer på tre sesonger i Tottenham (den første sesongen overtok han et lag med to poeng på åtte kamper, så den sesongen regner jeg ikke inn), hvor mange utenlandske trenere hadde matchet den? Hvor mange utenlandske trenere kunne matchet Pulis' tabellplasseringer med de lagene/ressursene han har hatt? Og så får vi se hvor lenge det går før noen matcher Rodgers' sølv med Liverpool. Klopp, en av verdens desiderte topptrenere, kan klare det i år, men ingen blir vel sjokkerte om det går mange år før Liverpool matcher den bedriften igjen.

Tja, blant de største navnene finner vi iallfall typer som Capello, Lippi, Ancelotti, Mourinho, Guardiola, Conte, etc., og sekundært typer som Ranieri, Hiddink og Benitez. Kan vi nevne et eneste britisk managernavn etter årtusenskiftet som er på linje med disse utenom Ferguson?

At Rodgers klarte sølv betød forøvrig ikke at han var en toppmanager. Resten av tiden hans i klubben var begredelig, og jeg tror han kunne holdt på frem til 2030 uten at han hadde kommet opp på samme nivå som 13/14-sesongen. Jeg tror resten av tidens hans i Liverpool var mer representativt for hans reelle nivå som manager enn sølvsesongen.

bernt007
bernt007Innlegg: 22320
03.01.17 16:28

Big Sam er ikke så ille. Ja, han baserer mye på en defensiv grunnmur, men han har vist at han over tid kan utvikle et lag. Se bare på hvordan Bolton spilte og hva slags spillere han hentet de siste årene der. 

Det var godt håndverk å redde Sunderland forrige sesong. I pengemaskinen Premier League er et nedrykk en større katastrofe enn før. Newcastle og West Ham er store nok til å takle det, men Swansea og Palace? De risikerer i mye større grad å ende opp som Bolton, Blackburn, Wigan, Fulham, osv.

Mirage
03.01.17 16:33
Cobi: Hva er et stornavn? Måler vi etter prestasjon?

Prestasjon over tid er vel en fin måte å vurdere på. Rodgers klarte én sesong med suksess, deretter falt korthuset sammen fullstendig. Ikke en toppmanager, hvis du spør meg. Redknapp gjorde det bra i Spurs, men har foruten to av sesongene der ikke gjort stort, spesielt i ettertid. 

Når man over tid kun har en eller to suksessfulle sesonger så må man kunne spørre seg om de sesongene heller var unntaket enn regelen. 

Når det gjelder Pulis, så er han flink til å stabilisere skipet rett under midten, og det er forsåvidt greit nok i seg selv. Jeg er derimot ikke sikker på om han ville ha prestert spesielt mye bedre hvis han hadde hatt masse ressurser og kunne hente dyrere spillere. Blir litt som med Moyes, som man stadig pratet om hva kunne fått til med mer penger. 

bernt007
03.01.17 16:42
Mirage: Det er i det minste en slags plan der, selv om den innebærer å kjede livet av fansen.

Pulis har vist tegn på utvikling denne sesongen. Jeg har registrert at WBA-fansen trives mer med Pulis som manager nå som han er villig til å satse mer offensivt på hjemmebane, særlig i kamper mot lag rundt og under seg.

Hjemme ha WBA scoret 19 mål på så langt, det er likt med City etter ti kamper. To mer enn United, og bare to færre enn Arsenal.

Mirage
03.01.17 16:44
bernt007: Pulis har vist tegn på utvikling denne sesongen. Jeg har registrert at WBA-fansen trives mer med Pulis som manager nå som han er villig til å satse mer offensivt på hjemmebane, særlig i kamper mot lag rundt og under seg. Hjemme ha WBA scoret 19 mål på så langt, det er likt med City etter ti kamper. To mer enn United, og bare to færre enn Arsenal.

Ja, for all del. Gitt at han får inn de rette spillerne så blir han mer offensiv han også, som alle andre. Rondon på topp gjør en kanonjobb for det laget, og Chadli har også vært et friskt pust. Miks av kraft og teknikk som gjør at de passer for Pulis, hvor en som Berahino med dårlig holdning har falt gjennom. 

waingro
03.01.17 16:53
KongOlav2: At typer som Allerdyce, Pulis, Pardew, etc., stadig får nye jobber i PL-klubber må jo være nærmest en fallitterklæring for britisk fotball. Ved siden av Rodgers, Moyes og Hughes er altså denne gjengen de største britiske managernavnene pdd.

Minuspol sier det greit i innlegget over.

Palace stirrer nedrykk i hvitøyet og går selvsagt etter en løsning som gang på gang har vist at han kan berge klubber. I år vil Palace mene at det er en stor bragd å beholde plassen i PL og få inn disse pengene som eierne liker, neste sesong.

Sett deg i deres sted da. Ville du som eier, på dette stadiet, gå for en totalt uprøvd løsning fra utlandet, i en liga der man absolutt må ha erfaring for å klare seg?

KongOlav2
03.01.17 16:55
waingro: Minuspol sier det greit i innlegget over. Palace stirrer nedrykk i hvitøyet og går selvsagt etter en løsning som gang på gang har vist at han kan berge klubber. I år vil Palace mene at det er en stor bragd å beholde plassen i PL og få inn disse pengene som eierne liker, neste sesong. Sett deg i deres sted da. Ville du som eier, på dette stadiet, gå for en totalt uprøvd løsning fra utlandet, i en liga der man absolutt må ha erfaring for å klare seg?

Jeg vet ikke om jeg ville prøvd noe totalt uprøvd fra utlandet. Hovedpoenget mitt var at jeg synes det er nitrist at det aldri komme fram noen mer spennende britiske managere enn den nevnte gjengen. Det er kanskje forståelig fra den enkelte klubbs standpunkt, men for britisk fotball som helhet er det temmelig triste greier.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 16:57)

DennisB
DennisBInnlegg: 12533
03.01.17 16:57
KongOlav2: Tja, blant de største navnene finner vi iallfall typer som Capello, Lippi, Ancelotti, Mourinho, Guardiola, Conte, etc., og sekundært typer som Ranieri, Hiddink og Benitez.

På sidelinjen, men jeg ser du kaster ut 9 navn som eksempler på de største managernavnene i PL. Joda, jeg ser at du skriver "etc.", men å ikke nevne manageren med overlegent lengst levetid i PL pr. idag, med flest FA-cup-titler gjennom tidene, 3 serietitler i PL, og et av verdens største managernavn, står fram som ganske underlig for meg.

KongOlav2
03.01.17 16:58
DennisB: På sidelinjen, men jeg ser du kaster ut 9 navn som eksempler på de største managernavnene i PL. Joda, jeg ser at du skriver "etc.", men å ikke nevne manageren med overlegent lengst levetid i PL pr. idag, med flest FA-cup-titler gjennom tidene, 3 serietitler i PL, og et av verdens største managernavn, står fram som ganske underlig for meg.

Beklager, du har et poeng der!

DennisB
DennisBInnlegg: 12533
03.01.17 16:59
KongOlav2: Beklager, du har et poeng der!

Er lov å justere seg, du skal ha for det :)

Cobi
CobiInnlegg: 58188
03.01.17 17:01
KongOlav2: Hovedpoenget mitt var at jeg synes det er nitrist at det aldri komme fram noen mer spennende britiske managere enn den nevnte gjengen

Eddie Howe er vel trolig det mest spennende managernavnet i ligaen.

waingro
03.01.17 17:02
KongOlav2: Jeg vet ikke om jeg ville prøvd noe totalt uprøvd fra utlandet. Hovedpoenget mitt var at jeg synes det er nitrist at det aldri komme fram noen mer spennende britiske managere enn den nevnte gjengen. Det er kanskje forståelig fra den enkelte klubbs standpunkt, men for britisk fotball som helhet er det temmelig triste greier.

Jeg er enig i at det blir en stollek og bare tull i lengden dette. Lite bærekraftig om man skal vokse på noe vis. 

Swansea hadde jeg voldsomt sansen for da de ble enige med seg selv om en type fotball de ønsket å spille og hentet managere deretter. Noen av disse vokste ut av klubben og forsvant til større klubber, men så var det akkurat som om at de kom på at de spiller i PL og begynte å se etter disse "mirakelbringerne" som skal lage topplag av ingenting. Det er trist.

Nå skal det sies at Paul Clement var et av de mest spennende navnene og han tar over Swansea. La oss håpe at han klarer dette.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 17:03)

bernt007
03.01.17 17:02
KongOlav2: Hovedpoenget mitt var at jeg synes det er nitrist at det aldri komme fram noen mer spennende britiske managere enn den nevnte gjengen.

Ikke mange friske pust nei, men Howe er et stort unntak. Ganske annerledes type enn den gamle gjengen. Monk fikk fyken i Swansea til slutt, men det er spennende at han har fått litt gnist i Leeds igjen.

KongOlav2
03.01.17 17:03
Cobi: Eddie Howe er vel trolig det mest spennende managernavnet i ligaen.

Jepp, han er nok det mest spennende britiske managernavnet på en stund. Litt slik som Rodgers var for noen år siden. Håper at Howe får prøvd seg i en større klubb enn B'mouth etter hvert. Dersom han hadde lykkes bra i en mellomstorklubb som Everton, West Ham, Soton over en litt lengre periode, burde vel veien til en toppklubb ligget åpen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg