Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LIVERPOOL FC 2017/18

NYTT TEMA
Sjefan
SjefanInnlegg: 13346
25.09.17 20:12
wa11in: "Jeg er også enig i at Mignolet burde gått mer all in på straffesituasjonen mot Vardy, men her redder han jo opp ved å redde straffen. En minus og en pluss går opp i opp."

Selv om jeg forstår argumentasjonen fatter jeg ikke helt hvordan man kan gjøre seg en slik vurdering. Mignolet, gjennom nok en elendig involvering gir Leicester muligheten til å utligne i en situasjon han enkelt kan avverge ved å ta ballen med hendene. 

At han setter laget i en slik posisjon og er heldig/dyktig på straffesparket går ikke opp i opp - for meg. Langt ifra. 

masterpool
masterpoolInnlegg: 15011
25.09.17 20:22

Her er en link til målene.

http://www.totalsportek.com/football/liverpool-vs-leicester-live-stream/

Siste målet starter ca 6:20 inn. Se reprisen bak keeper ca 7:15 inn i videoen.

Dette er et skudd som blir holdt i fast grep? Som enkelte her inne hevder...

Shenon
ShenonInnlegg: 4203
25.09.17 20:36
wa11in: Meget mulig, gitt at man starter børsen sin med alle spillerne på 10 som utgangspunkt. Men selv da synes jeg det blir i snilleste laget. "Jeg går ut fra at poengskalaen går fra 1-10, og når man gir 1 skal det da altså ikke være mulig å spille dårligere. Det er det absolutt." Joda, absolutt korrekt, men man kan jo ikke skrive børser med dette som utgangspunkt. Man kan, i alle tilfeller, spille både bedre og dårligere. Om Mignolet hadde gjort 5 kjempebrølere, så kan han ikke få karakteren 1, fordi det jo tross alt er mulig å gjøre 6, 7 og 8 kjempebrølere? Meningsløst. Mignolet får 2 av meg, han redder et straffespark. Summen av de resterende involveringene hans ender godt på minussiden. Det virker som de fleste skriver børser hvor målvaktene kun vurderes når det er avslutningssituasjoner. Jeg tror et av skillene går her. Jeg setter børsene mine basert på det som vises over 90 minutter, og da telles alt med. Mignolet gjør stort sett det aller meste galt, og ender med lassevis av minus-anmerkninger i min bok hver eneste match. Det handler om utgangsposisjon(selv de gangene det går bra og han redder), distribusjon(selv de gangene han treffer medspiller) osvosv. Noen ser ut til å leve i en svart/hvitt-verden hvor alle involveringer som ikke direkte resulterer i baklengsmål er gode involveringer. Slik er det jo ikke. "Mignolet sin strafferedning redder jo faktisk tre poeng" Sånn kan man da for pokker ikke holde på når man forsøker seg på en objektiv(så langt det lar seg gjøre) vurdering av spillernes prestasjoner. Strafferedningen er en like stor prestasjon, samme om den kommer på stillingen 3-2, 3-0 eller 0-1. Det er like meningsløst som å gi Maria, en fiktiv elev i 9B, én karakter høyere fordi hun har nydelig løkkeskrift. "Å mase om hvor returen går på et skudd hvor Vardy står 3 meter unna og klinker til forteller bare hvor håpløs denne agendaen mot Mignolet er." Hvor returene ender har noe å si, det har vi 4 år med gode eksempler på. Det er selvsagt ikke håpløst å ta opp dette, da det er et gjentakende problem. "Jeg er også enig i at Mignolet burde gått mer all in på straffesituasjonen mot Vardy, men her redder han jo opp ved å redde straffen. En minus og en pluss går opp i opp." Det er jo ikke sånn man vurderer andre spillere, så hvorfor skal det være det for målvakter? Hvis en forsvarsspiller spiller en match hvor han serverer store sjanser til motstander, så vil alle være enige om at han skal vurderes til en svak karakter, ettersom man vet at i lengden vil den typen feil straffe seg, selv om det gikk bra denne ene gangen. Mignolet gir bort en sjanse som han slipper inn i 72% av tilfellene. Og det finnes ingen grunn i verden til å gi den bort. Det er en megablemme, selv om det gikk bra denne gangen. Og det er på den måten man bør vurdere spillere. Snakkas

Du må snart lære å ta inn over deg at selv om DU (og minus, dere er jo veldig flinke å snakke hverandre opp de 2 gangene i året dere er enige..) gjentar en ting 500 ganger, så blir det ikke mer sant..

Denne ovenfra-og-ned holdningen du har når du skal belære oss alle om hvor mye mer du "ser" ang spesielt keeperspill (plasseringer, vurderingsevne, utspill etc).

Newsflash - vi ser det vi og. Det er knapt nok en eneste Liverpoolsupporter i hele jævla verden som ikke er 100% enig med dere at Mignolet er for dårlig for oss.

Det noen er uenig i, er nyansen (les: TOTAL mangel på sådan) i kritikken deres, og deres vurdering av Karius' bidrag i Liverpooltrøyen så langt.
Vet ikke helt hvor dere får det fra at deres mening er så mye bedre enn alle andres, men denne professor-holdningen (dette er det jeg som kan, jeg skal lære (belære!) dere gutter...) kan dere stappe en viss plass.

Ps: nevnte jeg at vi alle er 110% ENIG med dere at Mignolet er en altfor dårlig keeper for klubben vår? Det er nemlig først og fremst DET som synes å ikke synke inn i det hele tatt her

Enhver supporter får finne SIN måte de velger å vurdere spillerne utifra. DIN måte er nok ikke fasiten, her heller! Snakkas

Shenon
25.09.17 20:49
masterpool: Dette er et skudd som blir holdt i fast grep?

Ja jøss...

Returen på skuddet fra Vardy etter ca 5min (kampen, ikke linken) er MYE værre enn returen Vardy scorer på!

Missen til Salah etter Cans stolpetreff er MYYYE værre enn noen av Mignolets inngripner i hele kampen!

Det er ikke en keeper i Ligaen som hadde holdt den der. Ikke EN! Punktum! Gomez hadde kanskje prøvd, ALLE de med litt peiling slår den der bort. Så kan vi sikkert diskutere om den burde vært slått en annen plass, men kutt ut pisset om å holde den der!

Ikke at det teller veldig for Liverpools del, men Schmeichels agering på Salahs mål er ræva, og værre enn Mignolets retur

Og tross alt dette, så var Mig en av - om ikke den - dårligste på banen. Det er bare det at det går an å nyansere kritikken LITT, selv om det ikke står "Brutter'n til Baktus" på ryggen hans...

Og til slutt så ja, jeg VET at the Usual Suspects selvsagt kommer til å latterliggjøre dette, og hovere over hvor mye mer/bedre peiling de her - men vettu hva, dere tar rett og slett feil gutter :)

edit: Må bare presisere at dette innlegget ikke var adressert til deg Master, selv om jeg siterte deg.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 20:50)

johwi68
johwi68Innlegg: 18840
25.09.17 20:56
klaumb: Jeg ser virkelig ikke det store problemet jeg.

Jeg ser ikke et lite problem engang, men leser dag etter dag en slags absurd forsvarstale av Mignolet fra han. At han er mer kritisk enn Klopp til keeperen er jeg ikke med på, fordi han gjennom sine innlegg bortimot frikjenner Mignolet for alle situasjoner han er involvert i. Når han gir en evneveik retur, så svarer han alltid med "men, se på alle de andre, da..!". 

Diskuteres brølerne så trekkes alt mellom himmel og jord inn, for å minimalisere hans skyld. Har han gjort en tabbe, så kommer garantert "men, se på hva Karius gjorde".

Jeg er ikke av dem som mener at tyskeren er gods gave til keeperhanskene, men jeg ser en veldig mye mer trygg keeper, en fyr som kan bli til noe med kamper under brystkassa og med tillit fra sjefen. Det at Klopp har bestemt seg for å bruke Karius i CL anser jeg som ei mistillitserklæring til belgieren vår, som har brukt annet hvert intervju til å forklare hvor voldsomt han gleder seg over å endelig være med i det gode selskap.

Men, problem at Master mener det han mener? Nei, overhode ikke. Problemet ligger i at Klopp bruker Mignolet i PL, og at vi vil tape poeng på det valget. 

wa11in
wa11inInnlegg: 4564
25.09.17 21:03
klaumb: are det at man ser et spenn fra 1-10 på børsen i samme kamp på egne spillere sier jo egentlig sitt. Basert på måten man vurderer fotballspillere på  i et analyseteam ville det knapt vært mulig med mindre man hadde hatt en mann liggende på bakken og ålet seg motsatt vei av der ballen er i 90 minutter med øynene igjen.

Selvsagt er det full mulig med stort sprik i karakterene innad på et lag. Det er jo ikke slik at hvis spiller X spiller en fantastisk kamp, så kan ikek spiller Y spille fullstendig ræv, i hvilken verden fungerer det slik? (Om noe så kan jeg se et slags poeng hvis man her hadde begrenset seg til å snakke om et stopperpar eller en midtbanekonstellasjon, det skal godt gjøres å ha spillere innad i samme ledd med så stort sprik mellom seg.) Men at toppkarakter til en midtbanespiller skal utelukke bunnkarakter hos målvakta? Nei, jeg kan virkelig ikke se at det skal være noen automatisk sammenheng der altså. 

Og til det siste du skriver der- jeg håper da at man kan gi bunnkarakter et stykke før det er på det nivået. Slik noen her inne deler ut karakterer skulle man tro at karakteren 1 var forbeholdt spillere som med overlegg går inn for å ødelegge for eget lag, i form av å score selvmål med vilje og den slags. Mulig jeg er rar, men for meg blir det en tøysete måte å sette opp en børs på, selv om det jo ikke finnes tvil om at det er det som er det absolutte bunnivået. 

wa11in
25.09.17 21:04
masterpool: Hva i all verden forventer du at han skal gjøre på det skuddet? Dere snakker om at det ikke er så rart at man ikke klarer å styre returer på straffe, men når samme man skyter fra halvparten av distansen fra straffemerket, da er krise!

Alt annet enn det han ender opp med å gjøre ville vært å foretrekke. Med unntak av å slå den i eget mål, så mener jeg faktisk at alt annet vil være langt bedre enn det han ender opp med å gjøre. 

Og det siste der vet jeg virkelig ikke hva jeg skal svare på. Om du ikke evner å se forskjellen mellom et straffespark og alle andre avslutningssituasjoner, så kan jeg ikke hjelpe deg er jeg redd. 

Shenon
25.09.17 21:08
johwi68: men jeg ser en veldig mye mer trygg keeper, en fyr som kan bli til noe med kamper under brystkassa og med tillit fra sjefen.

Her er vi enige, men det må da gå an å innrømme at det tyskerten har vist hittil, har ikke vært mye å skrive hjem om...

På samme måte som du skriver "men leser dag etter dag en slags absurd forsvarstale av Mignolet fra han", så er jo nøyaktig det samme tilfelle mtp Karius fra de (ikke) nevnte to herrer som vet så uendelig mye bedre enn alle oss andre...

At Mig er for dårlig er vel strengt tatt ikke noe å diskutere, jeg ser ikke en her inne som mener at vi IKKE har et keeperproblem - det som oftest diskuteres er jo om Karius (hittil!) har vært/er en del av dette.

johwi68
johwi68Innlegg: 18840
25.09.17 21:18
Shenon: Her er vi enige, men det må da gå an å innrømme at det tyskerten har vist hittil, har ikke vært mye å skrive hjem om...

Det har jeg heller ikke skrevet, selv om jeg ikke synes han har vært så dårlig som mange synes å mene (da snakker vi om Mignolet-nivå), og det faktum at jeg ser en keeper i ham..

Av og til blir jeg usikker på det siste du skriver. Jeg har sett flere skrive at Mignolet har vært GOD etter at han fikk keeperplassen tilbake. Det er jeg skrikende uenig i. 

Og, det eneste som er kjipere enn å se han i lagoppstillingen er disse diskusjonene rundt fyren, som jeg selv altfor ofte ender opp i. Men på et sadistisk vis klarer jeg ikke la være..

Shenon
25.09.17 21:27
johwi68: Det har jeg heller ikke skrevet, selv om jeg ikke synes han har vært så dårlig som mange synes å mene (da snakker vi om Mignolet-nivå), og det faktum at jeg ser en keeper i ham.. Av og til blir jeg usikker på det siste du skriver. Jeg har sett flere skrive at Mignolet har vært GOD etter at han fikk keeperplassen tilbake. Det er jeg skrikende uenig i.

For å ta det aller første først - er ikke deg jeg tenker på, men minus og wa11in.

Er enig med deg at jeg nok TROR det finnes en keeper på et helt annet nivå enn Migs der - men hittil har jeg ikke sett annet enn glimt som understreker dette.

GOD har han ikke vært! Var ok (tildels ok+) i våres, og har vel vært noe mer shaky i starten i år, etter mitt skjønn. Med et mulig unntak for Leicester kampen, hvor han var dårlig, så blir bare kritikken så sinnsykt overdrevet at jeg rett og slett ikke klarer å la det stå. Når det i tillegg blir lagt fram på en så hoverende måte som det gjør, går det bare ikke å la "eliten" ture fram slik de gjør uten motmæle.

Jeg TROR også at endel av "forsvaret" av Migs rett og slett kommer av dette - man blir å jævlig drittlei av at det skal overdrives så sinnsykt, at man rett og slett ikke klarer å la være.

For å ta et par eksempler:

Ja, BR var for dårlig manager for Liverpool

Nei, han var ikke en amatør

Nei, minuspol er ikke en bedre manager enn ham

Ja, Mignolet er for dårlig keeper for Liverpool

Nei, han er ikke i nærheten så dårlig som Wa11in skal ha det til

etc

Man føler vel bare at "rett skal være rett", og at det faktisk må kunne gå an å kritisere Karius også, uten at det betyr at man har full Mancrush på Migs..

wa11in
25.09.17 21:31
Shenon: Det noen er uenig i, er nyansen (les: TOTAL mangel på sådan) i kritikken deres, og deres vurdering av Karius' bidrag i Liverpooltrøyen så langt.

Hovedproblemet her er jo at folk ikke evner å lese hva som skrives, og at det lages stråmenn over en lav sko på minus, min og et par andres bekostning. 

Et kjapt søk vil vise at jeg aldri har hevdet at Karius' prestasjoner i Liverpool-målet har vært bedre enn sånn midt-på-treet. Snarere tvert i mot, jeg har vært ganske eksplisitt i mine innlegg, hvor også jeg har pekt på at Karius' ikke har prestert godt nok. Kort oppsummert så har det jeg har forfattet av innlegg om Karius handlet om disse tingene:

- Han distribuerer raskere og bedre enn Mignolet. 
- Han er som type mer proaktiv enn Mignolet
- Han kan vise til et nivå som Mignolet aldri har vært i nærheten av å matche, og fortjener derfor mer enn 10 kamper før han benkes(herunder også noen hissige(les:meningsløse) diskusjoner om hvorvidt spillere fra ulike ligaer/lag kan sammenlignes)
- Han presterte bedre enn folk flest ga han cred for i løpet av sine 16 kamper i fjorårssesongen. Ikke fantastisk, men langt bedre enn Nevillebrødrene og majoriteten her inne har hevdet.(Dette har jeg backet opp med statistikk, som samtidig viste at han presterte bedre enn Mingolet i samme tidsperiode)

I tillegg har jeg over flere år drevet en "kampanje" for at folk skal slutte å vurdere målvakter basert på antallet tradisjonelle keepertabber, da disse har forsvinnende lite å si over et større antall kamper. 

Si i fra hvis du synes noe av det jeg nevner over der er unyansert er du grei(Bør også legges til at jeg i en ganske decent andel av mine innlegg legger ved både bilder, statistikk og relevante kilder som backer opp det jeg skriver om i den aktuelle posten, så vet egentlig ikke helt hvilken ræv du drar opp unyansert-kortet ditt fra)

Og nei- 100% av folkene her inne er ikke enige med hverken Minus eller meg når det kommer til det her. De siste sidene er jo et tydelig bevis på at flere av oss vurderer Mignolets prestasjoner ganske så ulikt, selv om de fleste ser ut til å ha landet på samme konklusjon som Minus og jeg gjorde allerede for 4 år siden. Det er fristende å dra "I told you so"-kortet, men det vil vel i grunn bare bidra til å forsterke inntrykket du tydeligvis sitter med av meg. Og når vi først er inne på det, så synes jeg et par av oss fortjener noe slack, for det var ikke måte på hvor mye pes vi fikk de første 6 mnd med Belgieren i buret. En ganske klar majoritet her inne var jo hellig overbevist om at Mignolet var ordentlig dritgod det første halvåret, hovedsaklig fordi han reddet et straffespark i debuten(oh, the irony...). Når vi da påpekte at "nei, han er faktisk ganske så dårlig" så var vi visst skikkelig teite. Beklager så mye, men vi har lov til å hovere litt når resten av saueflokken 4 år etter ser ut til å ha innsett hvordan ståa faktisk er. 

"Ps: nevnte jeg at vi alle er 110% ENIG med dere at Mignolet er en altfor dårlig keeper for klubben vår? Det er nemlig først og fremst DET som synes å ikke synke inn i det hele tatt her"

- Det er vel og bra, uten at jeg helt ser relevansen. Er det sånn at fordi du er enig i at Mignolet er for dårlig, så kan jeg ikke arrestere andre brukere, når jeg finner utsagn jeg er helt uenig i? Veldig fint at folk ser ut til å ha innsett at Mignolet er for dårlig, men jeg ser ikke hvordan det skal stå i veien for en god debatt om keepertekniske spørsmål, som er slik jeg oppfatter debatten om returer og utgangsposisjon(hentet fra Leicester-kampen) i hvertfall. 

"Enhver supporter får finne SIN måte de velger å vurdere spillerne utifra. DIN måte er nok ikke fasiten, her heller!"

-
Mignoler: 4 - Har ikke nok voks i håret

Gomez: 2 - Har et hår som ikke egner seg for hårvoks
Matip: 2 - Samme som over
Lovren: 6 - ganske decent, men hadde vært coolere med rød Dax
Moreno: 3 - Er bedre med skikkelig sleik

Henderson: 8 - Med Lallana ute har han stallens slickeste sveis. 
Can: 9 - Høy Dax-factor
Wijnaldum: 2 - Dette holder ikke mål

Coutinho: 9 - Får ekstrapoeng for å ha rettet ut krøllene
Firmino: 8 - Seig sleik, fin menge med voks
Salah: 2 - Bruker han i det hele tatt voks? 

Jepp, matnyttig når folk setter opp børser på måfå. 

(Innlegget ble redigert 25.09.17 21:37)

Shenon
25.09.17 21:37
wa11in: Mignoler: 4 - Har ikke nok voks i håret Gomez: 2 - Har et hår som ikke egner seg for hårvoks
Matip: 2 - Samme som over
Lovren: 6 - gansedecent, men hadde vært coolere med rød Dax
Moreno: 3 - Er bedre med skikkelig sleik Henderson: 8 - Med Lallana ute har han stallens slickeste sveis.
Can: 9 - Høy Dax-factor
Wijnaldum: 2 - Dette holder ikke mål Coutinho: 9 - Får ekstrapoeng for å ha rettet ut krøllene
Firmino: 8 - Seig sleik, fin menge med voks
Salah: 2 - Bruker han i det hele tatt voks? Jepp, matnyttig når folk setter opp børser på måfå.

Starta faktisk å tenke litt på et fornuftig svar, for dette er jo en helt annen post enn å påstå at 1 er en helt grei karakter å gi Migs etter helgens eskapader, men når du drar fram dette barnehagenivået så kan du heller råtne en viss plass...

Blir litt som hu der dama som tørka katta i micron siden det ikke sto at man ikke kunne gjøre det i instruksjonsboka... Under barnehagenivå egentlig!

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 5785
25.09.17 21:39

"Det er fristende å dra "I told you so"-kortet, men det vil vel i grunn bare bidra til å forsterke inntrykket du tydeligvis sitter med av meg." 

Litt sent å komme med den vil jeg påstå. Er nok ikke bare han som sitter med dette inntrykket av deg gitt og det tror jeg du vet veldig godt slik du ofte ordlegger deg.

Shenon
25.09.17 21:46
iustitia_pro_XCVI: Litt sent å komme med den vil jeg påstå. Er nok ikke bare han som sitter med dette inntrykket av deg gitt og det tror jeg du vet veldig godt slik du ofte ordlegger deg.

Absolutt

Når jeg i tillegg var en av de få som faktisk var enig med ham for 4 år siden også (men jeg er jo ikke like kul som minus, så DET husker han nok ikke..) blir det en tanke for dumt at han drar frem den til meg av alle...

wa11in
25.09.17 21:49
Shenon: Når jeg i tillegg var en av de få som faktisk var enig med ham for 4 år siden også (men jeg er jo ikke like kul som minus, så DET husker han nok ikke..)

Kan det tenkes at dette har noe med innleggsfrekvensen heller enn kulhetsfaktoren å gjøre? 

Og for å være en som forsøker å sitte på din høye hest og belære meg om oppførsel på nettfora så gir du jo ikke akkurat det beste inntrykket i denne posten du heller, om jeg så får lov til å påpeke det. 

Btw- denne grupperingen Minus+meg er det jo ikke jeg som drar inn i debatten, jeg har, med unntak av innlegg hvor minus og jeg nevnes som en slags duo, bevisst pekt på at det var han, jeg og et par til som "kjempet på samme side" i den krigen. Om du synes det er rart å ikke nevnes blant den gjengen som argumenterte mot belgieren, så kan jeg ikke tenke meg hva k9b må føle :P 

(Innlegget ble redigert 25.09.17 21:53)

Shenon
25.09.17 21:51
wa11in: Kan det tenkes at dette har noe med innleggsfrekvensen heller enn kulhetsfaktoren å gjøre?

Nei

Dersom det var like viktig for deg at jeg syns du var kul, som det tydeligvis er at minus gjør det, så hadde du huska det!

ps, i tilfellet du lurte - jeg kan legge meg på barnehagenivået jeg også.

Shenon
25.09.17 21:52
wa11in: om jeg så får lov til å påpeke det.

Det må du gjerne gjøre

Jeg var saklig jeg inntil en viss kar (hint: du!) halverte alderen sin og havna i barnehagen. nå gir jeg bare faen

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 10732
25.09.17 21:53

Fotball på TV2 gutta. Ta en pause nå :)

wa11in
25.09.17 21:58
Shenon: Jeg var saklig jeg inntil en viss kar (hint: du!) halverte alderen sin og havna i barnehagen. nå gir jeg bare faen

Ehh.. Joda. Ditt innlegg litt lenger opp på siden her, som stort sett består av betraktninger rundt min og Minus' persona, og hvor håpløst hovne og ekle vi er må kunne sier å være et prakteksempel på saklig debattføring. 

Jeg skriver et langt, og relativt saklig innlegg som svar, mens du henger deg opp i de siste 5%, som var ment som et skråblikk på det jeg anså som nok et dustete utsagn. Hva er vitsen med å føre børs hvis alle gjør det på ulikt grunnlag liksom? 

Mhm. Denne vant du. 

Shenon
25.09.17 22:05
wa11in: Denne vant du

Endelig.

Hvordan føles det å faktisk treffe på noe, etter alt pisset?

masterpool
25.09.17 22:11
johwi68: Jeg ser ikke et lite problem engang, men leser dag etter dag en slags absurd forsvarstale av Mignolet fra han. At han er mer kritisk enn Klopp til keeperen er jeg ikke med på, fordi han gjennom sine innlegg bortimot frikjenner Mignolet for alle situasjoner han er involvert i. Når han gir en evneveik retur, så svarer han alltid med "men, se på alle de andre, da..!".
Diskuteres brølerne så trekkes alt mellom himmel og jord inn, for å minimalisere hans skyld. Har han gjort en tabbe, så kommer garantert "men, se på hva Karius gjorde".
Jeg er ikke av dem som mener at tyskeren er gods gave til keeperhanskene, men jeg ser en veldig mye mer trygg keeper, en fyr som kan bli til noe med kamper under brystkassa og med tillit fra sjefen. Det at Klopp har bestemt seg for å bruke Karius i CL anser jeg som ei mistillitserklæring til belgieren vår, som har brukt annet hvert intervju til å forklare hvor voldsomt han gleder seg over å endelig være med i det gode selskap.
Men, problem at Master mener det han mener? Nei, overhode ikke. Problemet ligger i at Klopp bruker Mignolet i PL, og at vi vil tape poeng på det valget.

Når du ikke engang leser det jeg skriver, så blir det vanskelig å forstå. Lykke til videre med din dikting, og din egen selvprofeti om å være nøytral.

Faquarl
FaquarlInnlegg: 11763
25.09.17 22:16

Dere suger hele gjengen.

Ferdig.

ElChivato
ElChivatoInnlegg: 11361
25.09.17 22:39

Registrerer at det ihvertfall er en keeper til som får børskarakter 1 etter kampen i kveld. Foster bør jo holde frisparket, ete ballen og fise den 70 meter oppover på banen til en ledig angrepsspiller.

wa11in
25.09.17 22:51
Shenon: Hvordan føles det å faktisk treffe på noe, etter alt pisset?

Velger å overse denne jeg. 

Kan jo forsøke å forklare noe av grunnen til min frustrasjon i denne debatten. 

Jeg liker å tro at jeg som regel evner å forholde meg saklig i diskusjoner her inne. Som regel føler jeg at det er det saken som diskuteres, og så kan man selvsagt mene sitt om retorikken som brukes, og om man mener at jeg er hoverende og lignende karakteristikker så skal jeg nok klare å leve med det altså. 

Det jeg derimot synes er vanskeligere å svelge uten å ta til motmæle er den kritikken som går noe ala dette: "Jammen Minus og wa11in(og evt. andre som måtte være i vinden) vet jo best, og ser ting som ingen andre ser, for de er jo eksperter". 

I min tid her inne har en solid andel av mine innlegg inneholdt mer eller mindre relevante kilder som backer opp mitt syn mht. det som diskuteres. I diskusjoner som omhandler Karius VS Mignolet har jeg bare nå de seneste ukene publisert innlegg bestående av stillbilder, videoklipp, statistikk og linker til gode, faglige kilder som backer opp det jeg argumenterer for, nemlig at Karius er en bedre målvakt enn Mignolet. Når jeg viser til stillbilder av ting Mignolet gjør feil, så er det ikke fordi jeg går rundt og tror at ingen andre enn meg ser at Mignolet er dårlig, det er for å vise konkrete eksempler på ting jeg mener Karius er bedre til. 

I disse diskusjonene hadde det vært deilig å møtes med tilsvarende motargumenter fra de som støtter det motsatte synet. Om folk hadde presentert tilsvarende materiale som beviser at det jeg mener er fullstendig feil, så kunne det i det minste blitt en fruktbar diskusjon ut av det. Men det jeg får servert er argumenter ala "Jammen Karius er jo enda dårligere" og "Det Karius har vist i Liverpool-drakt er i hvertfall ikke noe bedre enn hva vi får fra Mignolet". Også er det jeg som liksom hevder at mitt syn er det eneste riktige?! Jeg presenterer da i hvertfall noe materiale som kan diskuteres, fremfor tomt pjatt som hovedsaklig baserer seg på at Neville-brødrene og Erik Thorstvedt mener at Mignolet er bedre enn Karius. 

I mitt hode, så er det folkene som presenterer sitt syn på en sak, uten å fremlegge noe som helst for å backe det opp(annet enn tomt snikksnakk ala det jeg skisserer over her) som fortjener de merkelappene som slenges etter meg.

Gi meg gjerne en link til de innleggene som faktisk bruker konkrete eksempler, statistikk eller annen lignende, relevant informasjon i disse debattene. Du vil bli overrasket over å se at det utelukkende er de som argumenterer for Karius som tar seg bryet med å finne frem nettopp dette. "Den andre siden" sier seg helt tydelig fornøyd med argumenter ala de som nevnes i eksemplene ovenfor, og i min verden finnes det ikke tvil om hvilken av de to diskusjons-teknikkene som skaper det mest fornuftige debattklimaet. Men folk skal selvsagt få lov til å være uenig i akkurat det, hvis de helt alvorlig mener at VGD er på sitt aller ypperste når diskusjonene består av oneliners og tomt pjatt. 

masterpool
26.09.17 00:08

Greia er vel heller at stillbilder, statistikk, eksempler eller hva du nå enn måtte ønske å bruke, på langt nær er noe fasit. Og du står fritt til å mene det samme, eller det motsatte av det jeg mener, eller andre mener. Det gjør det ikke noe mer til en fasit, verken riktig eller galt.

Det finnes ikke kilder som beviser at Karius er bedre enn Mignolet, eller vica versa. Isåfall må vi ha den mest evneveike manageren som finnes i fotball, som ikke bruker den beste keeperen, når svaret visstnok er åpenbart. Slik er det naturligvis ikke. Det eneste som man foreløpig kan se ut ifra keepersituasjonen, er at det har null betydning av hvem som står i mål. Forsvaret er like elendig, keeperne gjør like dumme feil, og ofte feil. Vi sliter på dødball imot, vi har dårlig balanse i midtbaneleddet, og det er ikke noe mer trolig at vi verken vinner eller taper, avhengig av hvem som står i mål.

Vi trenger en ny keeper, for de vi har er ikke gode nok, uten at det betyr at de gjør alt feil. Vi trenger to midtstoppere, selv om både Klavan og Lovren har sine gnistrende kamper. 

Våre keepere har forskjellige styrker, f.eks der en blir nervevrak av et tilbakespill, så blir den andre nervevrak av en twitterkommentar. Summasummarum så ender de opp ved siden av hverandre. Ingen utgjør noen forskjell, ingen er den berømte tunga på vektskåla.

Sjefan
SjefanInnlegg: 13346
26.09.17 00:36

Ellers har Carra selvfølgelig helt rett i det han poengterer her, frispark eller ei. 

wa11in
26.09.17 03:16
masterpool: Greia er vel heller at stillbilder, statistikk, eksempler eller hva du nå enn måtte ønske å bruke, på langt nær er noe fasit.

Nei, og det påstår jeg jo heller ikke. Det finnes særdeles få fasiter hva gjelder vurderingen av enkeltspillere, den er langt på vei ganske subjektiv. Likevel greier man som regel å enes om en del, så noen form for objektive kriterier er det vel fair å anta at faktisk finnes. 

Men jeg etterlyser heller ingen fasit. Jeg savner noen som gidder å faktisk argumentere for hvorfor Mignolet er et bedre valg enn Karius. Gudene skal vite at jeg har argumentert for det motsatte, men jeg har til gode å se ett eneste innlegg som byr på faktiske argumenter, utover de som er av denne typen:

"Det eneste som man foreløpig kan se ut ifra keepersituasjonen, er at det har null betydning av hvem som står i mål. Forsvaret er like elendig, keeperne gjør like dumme feil, og ofte feil. Vi sliter på dødball imot, vi har dårlig balanse i midtbaneleddet, og det er ikke noe mer trolig at vi verken vinner eller taper, avhengig av hvem som står i mål."

Og dette finnes jo ikke matnyttig. Dette er synsing, og intet annet. Det touches ikke innom noe som kan kalles fotballfaglig en gang. 

Du kan jo avgjøre selv- hva skaper den beste debatten:

Scenario 1: 2 parter er uenige, begge legger frem sitt syn, og understøtter argumentene sine med bruk av kilder utenfra(bilder, videoer, statistikk osv). Argumentasjonen bygger videre på en større analytisk helhet, som handler om litt andre faktorer enn hvorvidt spiller X er bedre eller dårligere enn spiller Y. 

Scenario 2: Samme som over, bare at her er det kun den ene parten som gjør det som nevnes over. Den andre parten slenger ut grunnløse påstander som den jeg har sitert tidligere i innlegget, og motpartens argumentasjonsrekke avblåses som som irrelevant, fordi den ikke presenterer en fasit.(I motsetning til ytringer som f.eks. "Vi trenger en ny keeper, for de vi har er ikke gode nok, uten at det betyr at de gjør alt feil")

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26690
26.09.17 07:48
masterpool: stillbilder

Stillbilder bør ikke ha særlig å gjøre i en diskusjon som ønsker å være en debatt et på fotballfaglig plan. Med den dynamikken og det tempoet som råder i fotballen, så vil det ikke gå mange tidels sekundene fra en situasjon som ser ganske ufordelaktig ut i det ene øyeblikket, kan se langt mer gunstig ut i neste sekvens brøkdelen av et sekund etter. Eller vice versa. Stillbilder i fotball bør kun brukes i et estetisk øyemed spør du meg. Stillbildet er dessuten prisgitt kameravinkelen. Som bevisførsel er levende bilder nødvendigvis noe ganske annet.

Uansett er det interessant å se fra sidelinjen når det diskuteres på et saklig nivå. Det finnes nok av disse som skal bidra med énlinjere og tøys. Ellers består nok VGD hovedsaklig av folk uten særlig fotballfaglig kunnskap, så at wallin skal finne en motdebatant som fremmer et kvalifisert og nyansert syn på målvaktssituasjonen finner jeg lite trolig. Og siden de fleste av oss helst er hobbyanalytikere, så bør vi kanskje heller ikke forvente et nivå som tilsvarer hva man finner på for eksempel en trenerkonferanse. 

klaumb
klaumbInnlegg: 5824
26.09.17 08:20
johwi68: Det at Klopp har bestemt seg for å bruke Karius i CL anser jeg som ei mistillitserklæring til belgieren vår

Mulig det er det, men samtidig sier jo Klopp at Mignolet er førstevalget, men at han ønsker en andrekeeper som får spilletid for å unngå en 37-åring på benken når skadene inntreffer. 

Jeg også tenker at Klopp tror Karius kommer til å bli den beste keeperen for oss, men at han pr.dd mener Mignolet er den beste og derfor er "tvunget" til å holde han som førstekeeper.
Nå er tilliten i CL til Karius i alle fall et tydelig tegn på at han mener han er god nok, og at det er jevnt mellom de to, da han aldri ville risikert avansement i CL fordi at han skal være snill på spilletid.

Jeg er i likhet med deg ikke enig med Klopp i vurderingen på keeperplass, men jeg mener at vi ikke har noen keepere som er gode nok. I Ward har vi kanskje en som kan bli det, men for meg kan vi kaste begge de to andre.
Karius vil sikkert leverere greit i Tyskland igjen, men han er i likhet med Mignolet feil keepertype ift problemene vi har på dødball og med lemping inn i boksen. Når det kommer til akkurat den biten der, så støtter jeg faktisk Klopp i at Mignolet er hakket foran, mens Karius er bedre med ballen i beina og som sweeper, som også er en kvalitet vi trenger. Ingen av de er dog gode nok på noen av delene. Eller det vil si at Karius sin distribusjon med føttene er god nok, men det er ikke viktig nok opp mot de to andre tingene.

ElChivato
ElChivatoInnlegg: 11361
26.09.17 11:25
Sjefan: llers har Carra selvfølgelig helt rett i det han poengterer her, frispark eller ei.

Ja, hadde jo virkelig ikke blitt hett rundt Mignolet hvis han dro til en motspiller og laga straffe der også.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg