Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boring Burnley?

NYTT TEMA
Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 21611
12.12.17 23:17

Burnley ligger altså nå på 4. plass (!) på tabellen, etter 9-4-4 i hhv. seier, uavgjort og tap så langt. Dette gir altså 31 poeng på 17 kamper. På disse kampene har Burnley scora 16 mål. Det må være rekord for et lag som ligger så høyt på tabellen etter så mange runder. Med "negativt" fortegn, altså...

Noen som kan huske noe lignende? 

(Innlegget ble redigert 12.12.17 23:18)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26789
13.12.17 06:49

Det kanskje mest klassiske eksempelet, dersom en kan tenke større enn kun England, er det AIK-laget (med den gamle Skeid-backen Mike Kjølø på høyrebackplass) som vant den svenske serien i '98 med 25-15 i målforskjell på 26 matcher. Disse var altså ligavinnere. Gad vite hvor mange liknende tilfeller som Burnley man har sett i sjiktet umiddelbart bak en serievinner/-leder (ikke at jeg tror det er så forbasket mange, for det er en original bedrift) i samme periode. Ikke at det uansett fratar Burnley noe som helst av æren for å ha levert en kanonsterk første sesonghalvdel. Tolv baklengs på 16 kamper gir solid gjenklang for en "liten" klubb i et så tøft miljø som Premier League. Stopperduoen Mee/Tarkowski trekkes til stadighet fram, men det er liten tvil om at Dyche har tuftet framgangene på et særs grundig og utstudert kollektiv. 

Det er neppe noen som tror de vil være i stand til å blande seg inn i den endelige kampen om en topp 4-plassering, men om Leicester var i stand til å vinne serien, så hvorfor ikke? Problemet vil fort fortsette å være manglende målproduksjon. Og i fall man ser det løsne offensivt, så har jeg vondt for å tro at man vil fortsette å levere tilsvarende tall defensivt som de første 17 rundene har vist. Det ene kan komme til å gå på bekostning av det andre. 

Forbasket gøy er det, i hvert fall, at en gammel storklubb som dem ligger så langt framme på tabellen etter snart halvgått løp. Jeg finner også denne målforskjellen fascinerende. Lørdag venter tur ned til kysten, hvor et Brighton på klar retur er motstander. Dersom man greier å temme Glenn Murray, ser jeg liten grunn til hvorfor ikke alle poengene skal bli med tilbake nordover. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12406
13.12.17 08:26
mikemodano: Det kanskje mest klassiske eksempelet, dersom en kan tenke større enn kun England, er det AIK-laget (med den gamle Skeid-backen Mike Kjølø på høyrebackplass) som vant den svenske serien i '98 med 25-15 i målforskjell på 26 matcher. Disse var altså ligavinnere. Gad vite hvor mange liknende tilfeller som Burnley man har sett i sjiktet umiddelbart bak en serievinner/-leder (ikke at jeg tror det er så forbasket mange, for det er en original bedrift) i samme periode. Ikke at det uansett fratar Burnley noe som helst av æren for å ha levert en kanonsterk første sesonghalvdel. Tolv baklengs på 16 kamper gir solid gjenklang for en "liten" klubb i et så tøft miljø som Premier League. Stopperduoen Mee/Tarkowski trekkes til stadighet fram, men det er liten tvil om at Dyche har tuftet framgangene på et særs grundig og utstudert kollektiv.

Hadde ikke Rosenborg 15-5 under George Curtis på 18 kamper.

I mi kokebok fantastisk godt gjort.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26789
13.12.17 08:53
FrannyLee: Hadde ikke Rosenborg 15-5 under George Curtis på 18 kamper

Jeg burde ha presisert at jeg mente i moderne tid. Og svensk seriefotball var vel dessuten viden kjent for i flere sesonger forut for '98 å være målfattig. Det burde antakelig også finnes ok eksempler fra engelsk fotball, selv om jeg ikke kommer på noen i farta. Kanskje Gillingham i 1995/96 (andreplass på fjerde nivå, med 49-20 i målforskjell over 46 kamper). 

Ja, RBKs 15-5 og seriesølv var utvilsomt spesielle tall. Selv Brann slapp kun inn elleve scoringer det året (1970). 

(Innlegget ble redigert 13.12.17 08:53)

Everenga
EverengaInnlegg: 4423
13.12.17 11:03
mikemodano: Stopperduoen Mee/Tarkowski trekkes til stadighet fram, men det er liten tvil om at Dyche har tuftet framgangene på et særs grundig og utstudert kollektiv

Er vel å tro du har rett her med tanke på hvor lite Michael Keane har imponert etter overgangen i sommer.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35960
13.12.17 11:06

Burnley må forøvrig hatt enormt med flyt så langt. Ifølge xG-tabellen skulle de hatt 11-22 i målforskjell og hatt kun 16 poeng. Det er omtrent på nivå med bunnlagene.

TheRedDevils
TheRedDevilsInnlegg: 25828
13.12.17 11:18

Mener at også en gammel Milan-årgang hadde en lignende syk målforskjell

Fant det: http://nr.soccerway.com/national/italy/serie-a/1993-1994/round-1/r62/

Milan hadde 36 skåringer, som ga 50 poeng og ble mester :)

Edit: Men jeg digger Burnley. Utrolig det de får til.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 11:21)

Kiedis
KiedisInnlegg: 9296
13.12.17 11:21
KongOlav2: Burnley må forøvrig hatt enormt med flyt så langt

Dyche knuser xGen hvert bidige år, så noe av dette har nok å gjøre med måten de spiller på. De slipper til ufattelig mange langskudd, og slipper man til typ 15 langskudd, så blir det uansett en brukbar akkumulert xG av det i favør motstanderen.

Samtidig har de til nå i år hatt mer flaks enn de kan regne med å ha utover i sesongen.

ST10
ST10Innlegg: 21288
13.12.17 11:29

Kaosmange 1-0 seiere. 6 av 9.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 11:31)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 33460
13.12.17 11:34

Aldri en sesong uten et "bunnlag" i toppen, for så å kjempe mot nedrykk sesongen etter. Blir ikke overrasket om Burnley rykker ned neste sesong. 

TheRedDevils
13.12.17 11:42

Meget mulig at det skjer!

Tipper fansen uansett velger det de er med på nå kontra 2 svake sesonger med plassering der en klubb av den störrelsen normalt sett ligger.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 11:43)

kongpaal
kongpaalInnlegg: 2198
13.12.17 12:35
Kiedis: Dyche knuser xGen hvert bidige år

Link? Når jeg ser på understat.com ligger de rundt forventet nivå.

Kiedis
KiedisInnlegg: 9296
13.12.17 13:02
kongpaal: Link? Når jeg ser på understat.com ligger de rundt forventet nivå.
KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35960
13.12.17 13:13
kongpaal: Link? Når jeg ser på understat.com ligger de rundt forventet nivå.

Burnley? Ifølge understat har de 10,84 i xG og 21,96 i xGA. Samt 15,82 i xPTS. Så vil si at de ligger langt over forventet nivå.

kongpaal
kongpaalInnlegg: 2198
13.12.17 13:18
KongOlav2: Burnley? Ifølge understat har de 10,84 i xG og 21,96 i xGA. Samt 15,82 i xPTS. Så vil si at de ligger langt over forventet nivå.

Denne sesongen ja. Jeg siktet mest til hvert bidige år som Kiedes nevnte. 16/17 endte de 1.87 over xPTS, i følge understat.

Takk for link, forresten. Noen som vet om det brukes forskjellige modeller av xG, og at det er derfor det er avvik?

(Innlegget ble redigert 13.12.17 13:20)

caliblue
caliblueInnlegg: 12765
13.12.17 13:37
kongpaal: Takk for link, forresten. Noen som vet om det brukes forskjellige modeller av xG, og at det er derfor det er avvik?

Store avvik. Gjør som alle store stats-menn. Konkluder først, shop deretter rundt og finn de statsene som best argumenterer for ditt syn.

Ellers er det jo interessant å se utviklingen til Burnley under Dyche. Med bedre spillere tilgjengelig, spiller de bedre fotball denne sesongen. Det er ikke bare stram organisering og knallhardt arbeid i 4-4-2 lenger. Det er jo ikke 4-4-2 en gang.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29476
13.12.17 13:39
TheRedDevils: Mener at også en gammel Milan-årgang hadde en lignende syk målforskjell Fant det: http://nr.soccerway.com/national/italy/serie-a/1993-1994/round-1/r62/ Milan hadde 36 skåringer, som ga 50 poeng og ble mester :)

I Italia får man tre poeng for 0-0.

Hallogallo
HallogalloInnlegg: 10344
13.12.17 14:39
Aveirinha: I Italia får man tre poeng for 0-0.

Man fikk bare 2 poeng for seier på den tida, etter Drillos hjerte. Så 0-0 var ikke like ille som når man får 3 poeng for seier.

Nå er jo Serie A kjedelig, defensiv, taktisk, målfattig og kjennetegna av lavt tempo og mye filming, som vi alle veit. Men ser vi på hele 00-tallet, så har PL og Serie A hatt likt målsnitt 1 gang, PL hatt høyere målsnitt 10 ganger og Serie A høyere målsnitt 7 ganger. Så det er ganske liten forskjell. I fjor var Serie A den mest målrike ligaen av de fem store. Hittil i år har det vært 2,81 mål per kamp i Serie A og 2,64 mål per kamp i PL.

Hallogallo
HallogalloInnlegg: 10344
13.12.17 14:48

Ellers syns jeg det er rart av trådstarter å fokusere mer på at det er få mål i Burnleys kamper enn at de har gjort det så bra. Det vil være en gledelig megaoverraskelse hvis de klarer topp 6, som de riktig nok høyst sannsynlig ikke gjør.

Jeg syns også det er stor forskjell på at et antatt bunnlag er i toppen ved hjelp av kynisk og gjerrig fotball og at et antatt topplag er i toppen ved hjelp av kynisk og gjerrig fotball.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 39519
13.12.17 16:11

Mye flaks i bildet.

Ranet til seg poeng mot Liverpool, og ble kjørt over av 9 mann mot Chelsea.

Gleder meg til flaksen tar slutt for det laget her fremover.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 16:11)

Skraevadottir
13.12.17 16:18

Poenget mitt er vel at det er viktig å ha med seg marginene i fotball, og at man også kan komme langt med å være kynisk. Men er det da gøy eller kjedelig at Burnley lykkes? Jeg vet ikke, men tallene fascinerer meg...

caliblue
13.12.17 16:45

Jeg lurer egentlig mest på hvor det har blitt alle disse som mente at Verthongen og Alderweireld måtte spille sammen i midtforsvaret til Belgia, fordi de utgjorde det beste stopperparet i PL.

Burde ikke de nå stå på barrikadene for å få Mee og Tarkowski fra start for England når det drar seg til i Russland?

Koskinen
KoskinenInnlegg: 2883
13.12.17 17:22

Idiotisk innlegg Caliblue. Mee og Tarkowski er ikke det beste stopperparet pga få innslupne mål på et ultradefensivt lag. Når Alder og Jan slapp inn færrest mål så spilte de tross alt med høy linje og for det mest offensive laget i ligaen. 

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 9904
13.12.17 17:25
caliblue: Jeg lurer egentlig mest på hvor det har blitt alle disse som mente at Verthongen og Alderweireld måtte spille sammen i midtforsvaret til Belgia, fordi de utgjorde det beste stopperparet i PL. Burde ikke de nå stå på barrikadene for å få Mee og Tarkowski fra start for England når det drar seg til i Russland?

Så det er kun midtstopperne som påvirker antall mål imot? Ikke resten av laget eller taktikken? Eller flaks/uflaks for den del?

caliblue
13.12.17 17:48
Koskinen: Idiotisk innlegg Caliblue. Mee og Tarkowski er ikke det beste stopperparet pga få innslupne mål på et ultradefensivt lag. Når Alder og Jan slapp inn færrest mål så spilte de tross alt med høy linje og for det mest offensive laget i ligaen.

De var fortsatt ikke spesielt gode for Belgia. Hverken da eller siden. Og den hjelpa de får fra midtbanen hos Tottenham vil de aldri få på landslaget.

At noen spiller godt for et klubblag, i et system, er ikke direkte overførbart til at de skal prestere på et annet lag og i et annet system.

TheRedDevils
13.12.17 17:50
Knaxern: Gleder meg til flaksen tar slutt for det laget her fremover.

Du er en sann "fotballelsker" haha. 

Du klarer liksom ikke å se det fantastiske i det Burnley holder på med, fordi det sure laget ditt ikke maktet å hente ut alle 3 poengene???

Shenon
ShenonInnlegg: 4342
13.12.17 18:46

Søplelag!

Å sammenligne Burnley med å se maling tørke, er et hån mot alle typer maling som noensinne er blandet..

Skraevadottir
13.12.17 21:42

Delvis enig med deg, caliblue. Usikker på om noen av Burnley-forsvarerne hadde forsvart (hehe) en plass på et topplag eller landslag. Tror vel egentlig ikke det. Burnley er et kollektivt fenomen.

prestonnorthend
prestonnorthendInnlegg: 2227
14.12.17 00:57
mikemodano: Forbasket gøy er det, i hvert fall, at en gammel storklubb som dem ligger så langt framme på tabellen etter snart halvgått løp

Burnley er en artig kuriositet. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke er Burnley FCs største fan, men det kan ikke benektes at klubben har et solid feste i egen by, kanskje mer enn noe annet engelsk lag. I motsetning til de andre byene i nærheten som Preston og Blackburn tror jeg ikke det er mange som vokser opp i Burnleh og vender sitt lokale lag ryggen i favør av de mer glamorøse klubbene på Merseyside og i Manchester. Geografisk isolasjon og et relativt sett mer tight-knit industrisamfunn tror jeg er nøkkelfaktorer her. 

Mi bestemor bodde en periode i nabobyen Colne. Det å bo i noe av det verste industrilandskapet UK har å by på er jeg ganske sikker på har gitt henne varige mén. At det var skittent og grått både arkitektonisk og værmessig er én ting, jeg tror det verste med hele samfunnet rundt Burnley er at det er, og har alltid vært, særdeles polarisert, og det over langt mindre avstander enn mange av de andre storbyene rundt om i Storbritannia. I industriens storhetstid kunne gateadresse avsløre sosial klasse, i disse dager er så og si hele området etnisk segregert på en måte som mangler sidestykke i Storbritannia. I nabobyen Nelson er over 40 % av befolkningen av sørasiatisk opprinnelse, fullstendig avskjermet fra den hvite majoriteten på andre siden av byen. British National Party holder Burnley og omegn som et av sine kjerneområder i UK, og jeg tror heller ikke Burnley FC har lykkes i samme grad som eksempelvis Leicester City som brobygger for minoritet- og majoritetsbefolkningen i området. Kanskje kan sportslig suksess hjelpe over tid. 

Credit where credit is due - Burnley FC har en enorm oppslutning tar man i betraktning befolkningsgrunnlaget i området. Det er ikke noe jeg har problemer å si, og gjerne noe jeg misunner sett fra et PNE-ståsted. For en by som opplever noe så oppsiktsvekkende som negativ befolkningsvekst som et resultat av at økonomiske aktivitet flykter fra området, synes jeg det er passende å hevde at industrien i sin tid bygde Burnley, mens fotballklubben enda holder liv i byen. Og det er vel kanskje den største grunnen til at jeg - til tross for kapitalismens brutale inntog - fortsatt synes denne sporten er utrolig vakker. 

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12587
14.12.17 02:17
mikemodano: Stopperduoen Mee/Tarkowski trekkes til stadighet fram, men det er liten tvil om at Dyche har tuftet framgangene på et særs grundig og utstudert kollektiv.

Mildt sagt. Nå har de Heaton, Lowton, Mee og Ward skadet. Likevel CS sist kamp.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester