Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når fotballklubber blir politiske verktøy

NYTT TEMA
missChance
missChanceInnlegg: 47782
18.12.17 12:28

"What’s clear is that Manchester City FC and New York City FC enable Abu Dhabi to gain footholds in centres of power and influence, and provide a platform for the pursuit of further business opportunities which themselves consolidate and strengthen Abu Dhabi’s political influence. What’s not clear is whether that’s the primary purpose of their football interests, but Pearce’s emails point in that direction. Placing an abusive dictatorship under such bright spotlights is a high-risk strategy, as Pearce makes very clear, but he appears supremely confident of his ability to manage the reputational risks. He does this in three ways: firstly, by presenting the clubs’ owner as a wealthy benevolent businessman (Mansour), rather than an all-powerful statesman (MBZ); secondly by flooding the media with puff-pieces about how progressive the UAE is; and thirdly by attacking the credibility or the motives of groups and individuals who criticise the UAE’s abuses. Unfortunately, he’s very good at his job.

Speaking about Manchester City on the excellent Second Captain’s podcast, Ken Early recently referred to Manchester City as a “host organism”. Early didn’t go so far as to compare Abu Dhabi’s rulers to a malicious virus, but when you look at how the men behind Manchester City exert their influence abroad, “host organism” is the perfect metaphor.

In 2012, Simon Pearce wrote briefing notes for Mohamed bin Zayed in which he urged David Cameron’s government to take steps to end what Pearce described as Islamist infiltration of BBC Arabic — Pearce advised MBZ that he should demand the prime minister’s “help … with the BBC in particular.” In return for silencing the British press and other favours, Pearce’s briefing notes indicate that Cameron was to be offered lucrative arms and oil deals for British business which would have generated billions of pounds for BAE Systems and allowed BP to bid to drill for oil and gas in the Gulf. Abu Dhabi also invests millions in Washington DC, much of it on the type of think-tanks that seem to think mostly about money. After successfully encouraging the neo-conservative analyst Michael Rubin to write an article questioning the credibility of Human Rights Watch research on torture in the UAE, Pearce could scarcely disguise his glee in the email he sent to Yousef Al-Otaiba. “Happy new year!!” it began. “The [Rubin] article demonstrates that we have now empowered the right to make legitimate demands of the left wing Human Rights lobby.” (In the interests of transparency, I should point out that I researched and wrote the Human Rights Watch press release on torture that Rubin criticised.)

Historien fra første avsnitt i artikkelen er for øvrig sann ...

Fit and proper persons anyone? 

(Innlegget ble redigert 18.12.17 12:34)

Knaxern
KnaxernInnlegg: 35528
18.12.17 12:43

Samme greia med kjeltringen Roman. Fyren var ute etter å hvitvaske pengene sine og rydde opp i ryktet hans.

missChance
18.12.17 12:48
Knaxern: Samme greia med kjeltringen Roman. Fyren var ute etter å hvitvaske pengene sine og rydde opp i ryktet hans.

Her går det jo enda litt lenger i følge artikkelen:

"In return for silencing the British press and other favours, Pearce’s briefing notes indicate that Cameron was to be offered lucrative arms and oil deals for British business which would have generated billions of pounds for BAE Systems and allowed BP to bid to drill for oil and gas in the Gulf. " 

På et eller annet tidspunkt gikk noe forferdelig galt. 1991/1992? Men opprettelsen av PL gjelder jo bare England, og det er ikke bare der problemet ligget.

Kiedis
KiedisInnlegg: 9063
18.12.17 12:56

Det er selvfølgelig nok av ting å henge seg opp i når det gjelder Quatar- og Abramovich-penger. Fansen av de involverte klubbene inntar generelt en holdning som går på at de ikke får gjort noe med det uansett, og at dersom det ikke var deres klubb, hadde det vært noen andres ispedd et aldri så lite hint om at eventuelle kritikere er misunnelige.

Dog må man jo nesten bare akseptere at dette er en del av fotballen. "Fit and proper"-testen er generelt bare tøys, og fotballens styrende organer kommer naturligvis aldri til å gjøre grep som medfører at pengeflyten inn i sporten blir mindre.

Så får vi bare prøve å overbevise fansen av lagene det gjelder om at det går an å bli imponert over det sportslige produktet som kommer ut av disse homo-kriminaliserende, hånd-avkuttende, middelalderske ogga-bogga-statene, og fremdeles være kritisk til både regimene, konseptet og årsakene bak at de sender pengene inn i fotballen.

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 5491
18.12.17 13:30

City gutta her inne på VGD kan nok sette et litt annet lys på dette og andre saker vedrørende deres eiere. De gjør som alle vet ingenting gale.

Og hvis man skulle påstå noe slikt så er man misunnelig på de som får oppleve at fotballklubben deres blir en av verdens beste med hjelp av klodens mest blodige og korrupte penger. 

Det er helt latterlig hvordan klubber som City, PSG og Chelsea slipper unna i media og blir hyllet fordi alle blodpengene som blir skutt inn (selvsagt) skaper knakende gode fotball lag. 

missChance
18.12.17 13:34

Mens de synger Sheikh Mansour m’lord, Sheikh Mansour osv. Deprimerende.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 35528
18.12.17 13:40
missChance: Her går det jo enda litt lenger i følge artikkelen: "In return for silencing the British press and other favours, Pearce’s briefing notes indicate that Cameron was to be offered lucrative arms and oil deals for British business which would have generated billions of pounds for BAE Systems and allowed BP to bid to drill for oil and gas in the Gulf. " På et eller annet tidspunkt gikk noe forferdelig galt. 1991/1992? Men opprettelsen av PL gjelder jo bare England, og det er ikke bare der problemet ligget.

Jepp.

Det er ekstremt ille, og vi har sett med utdeling av mesterskap. Tyskland, Russland og Qatar med korrupsjon og faenskap for å få tildelt mesterskapene.

Gikk galt på midten av 90-tallet. Etter det har det dessverre bare gått en vei.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 7500
18.12.17 13:46

Manchester City supporterne hadde store problemer med å forstå problemene rundt Thaksin, å forvente at de skal forstå problemene i dette tilfellet er litt vel naivt.

Jeg tipper at begge chihuahuaene mine forstår mer av den artikkelen enn City supporterne

(Innlegget ble redigert 18.12.17 13:49)

missChance
18.12.17 13:52
Knaxern: Det er ekstremt ille, og vi har sett med utdeling av mesterskap. Tyskland, Russland og Qatar med korrupsjon og faenskap for å få tildelt mesterskapene.

Og supporterne gir faen. Og selv om alle nå vet hva som har foregått i Qatar, kommer folk til å benke seg foran TV-skjermene.

Hvordan kan noen tro at de har "bragging rights" når de er med på å tråkke over lik for å få det?

(Innlegget ble redigert 18.12.17 13:53)

Aguero16
Aguero16Innlegg: 2125
18.12.17 14:03
Slikkepott: Jeg tipper at begge chihuahuaene mine forstår mer av den artikkelen enn City supporterne

Og faren til disse to hundene, som jeg regner med er deg, han forstår det meste også.?

Ellers må det være flott med en tråd der enkelte brukere kan få ut sin frustrasjon over denne historieløse klubben fra Manchester. 

Berre til å fyre løs med alle kanoner. Jeg skal legge denne til favoritter. Blir mye artig lesning fremover. 

BlueMoon67
BlueMoon67Innlegg: 6608
18.12.17 14:07

Lagt til i favoritter

missChance
18.12.17 14:16

Det tok ikke lang tid før Slikkepott fikk rett ... 

Det er trist å se hvor lite andre menneskers liv, pressefrihet og annet betyr for enkelte bare de får noen trofeer å skryte av. Hva med å se litt utenfor klubbtilhørigheten?

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:17)

Kiedis
KiedisInnlegg: 9063
18.12.17 14:18
missChance: Det tok ikke lang tid før Slikkepott fikk rett ...

Han kunne kanskje valgt en annen retorikk om målet var å diskutere det som ligger til grunn for tråden med City-fans.

Aguero16
18.12.17 14:23
missChance: Det er trist å se hvor lite andre menneskers liv, pressefrihet og annet betyr for enkelte bare de får noen trofeer å skryte av.

46000 tusen innlegg. Og du hoster opp dette? God Jul og god bedring.

missChance
18.12.17 14:23

Kanskje, men beviset kom jo raskt.

missChance
18.12.17 14:24
Aguero16: 46000 tusen innlegg. Og du hoster opp dette? God Jul og god bedring.

Har du noen mening om Abu Dhabis regime og politisk bruk av en fotballklubb, altså tema, eller er du bare opptatt av å se det som kritikk av City?

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:25)

Slikkepott
18.12.17 14:26
Kiedis: Han kunne kanskje valgt en annen retorikk om målet var å diskutere det som ligger til grunn for tråden med City-fans.

Trenger ikke kaste perler for svin nå før jul.

For all del, jeg kunne absolutt formulert meg på en helt annen måte, men i all den tid jeg var overbevist om sluttresultatet så orket jeg ikke helt å ta meg bryet. Som poengtert tidligere, de så aldri problemene rundt eierskapet til Thaksin og de har heller aldri vært interessert i en seriøs diskusjon rundt nåværende eierskap. 

Det er jo bare til å se på svarene de retter mot MissChance. 

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:27)

Aguero16
18.12.17 14:26
missChance: eller er du bare opptatt av å se det som kritikk av City?

Hvordan legger du det frem da? Hvordan er vinklinga di mot oss supportere?

missChance
18.12.17 14:31

Har du i det hele tatt tatt deg bryet med å lese de første innleggene mine? Eller er det bare en refleks hos deg?

Og ja, det er deprimerende at supportere gir faen. Jeg nevnte "Sheikh Mansour m’lord, Sheikh Mansour " og slike chanter, OG jeg nevnte alle som kommer til å flokke seg rundt tv-en under VM i Qatar. Men du velger å fokusere på min "vinkling" mot "dere supportere" ...

Men jo da, det er en fin avledningsteknikk du bruker her ...

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 5491
18.12.17 14:36
Aguero16: Hvordan legger du det frem da? Hvordan er vinklinga di mot oss supportere?

Nå får du utrede her altså; hva er problemet med åpningsinnlegget i denne tråden? Hvilken "vinkling" mot City's supportere finner du der??

Aguero16
18.12.17 14:38
Slikkepott: Det er jo bare til å se på svarene de retter mot MissChance.

Hehe. Ja du og Miss kan velge å starte en diskusjon som dere gjør. Og når jeg svarer med samme mynt, så er det jeg som er idioten og svara mine skal poengtere deres påstand? Kjære deg. Kiedis er oppegående og poengterte noe. Prøv igjen

Aguero16
18.12.17 14:40
missChance: Det er trist å se hvor lite andre menneskers liv, pressefrihet og annet betyr for enkelte bare de får noen trofeer å skryte av. Hva med å se litt utenfor klubbtilhørigheten?

Var dette rettet mot City supporter? Viss ikke, så misforstod jeg deg.

Aguero16
18.12.17 14:43
iustitia_pro_XCVI: Nå får du utrede her altså

Nei. Jeg trenger ikke å utrede noe som helst til deg. Og det er heller ikke åpningsinnlegget jeg mente.

missChance
Aguero16: Var dette rettet mot City supporter? Viss ikke, så misforstod jeg deg.

Den var direkte rettet mot DEG etter ditt svar der du gjør dette til "Ellers må det være flott med en tråd der enkelte brukere kan få ut sin frustrasjon over denne historieløse klubben fra Manchester

Berre til å fyre løs med alle kanoner. Jeg skal legge denne til favoritter. Blir mye artig lesning fremover. "

Fint at du hygger deg med det ...

Jeg tror de fleste med IQ høyere enn skostørrelsen sin ser at dette er litt større enn det ...

Bare trist at noen velger å lukke øynene totalt og hylle det. For det er derfor det kan fortsette.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:45)

Slikkepott
Kiedis: Fansen av de involverte klubbene inntar generelt en holdning som går på at de ikke får gjort noe med det uansett,

Og det stemmer nok i de fleste tilfellene, om ikke enn alle. 

Men det er jo forskjell på å innse at det er vanskelig å gjøre noe med det, og det å hylle eierskapet.

Aguero16
18.12.17 14:44
missChance: Fint at du hygger deg med det ...

ÅÅ det var liksom det du hadde å fyre med? Sorry. Misforstod jeg da. Fort gjort i disse juletider. 

missChance
18.12.17 14:45

Som nevnt over:

'Jeg tror de fleste med IQ høyere enn skostørrelsen sin ser at dette er litt større enn det ...

Bare trist at noen velger å lukke øynene totalt og hylle det. For det er derfor det kan fortsette.'

Aguero16
18.12.17 14:46
Slikkepott: og det å hylle eierskapet.

Jeg har verken lest eller hørt denne sangen på stadioen. At det stemmer er godt mulig. Merklige folk er det i alle leirer. En kan ta opp mye som supportere i enkelte klubber hyller. 

missChance
18.12.17 14:47
Slikkepott: Men det er jo forskjell på å innse at det er vanskelig å gjøre noe med det, og det å hylle eierskapet.

Ja, det er verre enn stilltiende aksept. 

Skjønt, jeg er jo en av de som mener at det er feigt å gi opp på forhånd og derfor ikke gjøre noen ting. Det er viktig å prøve i hvert fall.

Aguero16
18.12.17 14:47
missChance: Bare trist at noen velger å lukke øynene totalt og hylle det.

Som jeg skriver over. Det er ting Unitedfansen, Liverpoolfansen osv hyller og synger om og. Uten at vi trenger å gå innpå det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg