Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VAR - Videodømming

NYTT TEMA
mikemodano

mikemodano
26.10.20 15:03

Slikkepott: 

Du har rett. Det var et temmelig upresist og lite gjennomtenkt innlegg, og ikke særlig i sync med den pågående debatten. Det var mer et hjertesukk og et innlegg fylt av frustrasjon over et verktøy som slett ikke har levert i forhold til forventninger, og over et regelverk som også har flust av lyter. Men ja, det minste man kan forvente av kritikk er at den er berettiget. 

Jeg har vondt for å forstå det regelverket man opererer med når det åpner for muligheter til å gi straffe i situasjoner der ball så tydelig søker hånd/arm heller enn motsatt. I tillegg behøver en ikke å ha spilt fotball på særlig avansert nivå for å forstå at armene er balanserende organ. Det er sjelden naturlig når man spiller fotball at armene er limt inn mot torso. Når en av intensjonene med å innføre et "hjelpemiddel" som VAR i utgangspunktet var å avlaste skjønnsbruken, så kan man vanskelig si seg tilfreds med at man i stedet bare har flyttet grensa for skjønn. Slik sett er VAR like meningsløst som det oppfattes. 

Følerisnakket har med frustrasjon over kneblingen av for eksempel målfeiring å gjøre. Scoring for laget ditt er på flere måter synonymt med fotballens orgasme, og å forsøke å holde den tilbake er fånyttes. Er en dum nok til å 'juble' over scoring, risikerer en å få en jabb rett i fleisen. For slike som meg, og tydeligvis flere, bidrar det til å drepe deler av gleden ved spillet. Kan en ikke registrere en forseelse som skjer fire trekk før det som viser seg å ende opp i scoring idet den inntreffer, så spørs det om man er tjent med å straffe den i ettertid. 

Men ok, det blir bare enkle, subjektive innspill som uansett ikke vil rokke ved bruken. Da får man i stedet søke seg til alternative arenaer og en verden der VAR ikke opererer. Det er heldigvis ikke så komplisert. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
26.10.20 15:04
Slikkepott: Personlig hadde jeg jo helst sett at dommeren på banen må se klipp av hele situasjonen for å vurdere

Det er jo faktisk dommeren på bana som skal ha det siste ordet og dermed også ansvaret. Sier reglementet jeg viste til.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
26.10.20 15:11
mikemodano: Det er sjelden naturlig når man spiller fotball at armene er limt inn mot torso.

Vegard Hansen, Mjøndalens trener, sa jo at armene limt inn til kroppen var kun en sak i det militære...

Opprinnelig ønsket jeg VAR velkommen (handsen til T Henry i Frankrike vs Eire...).
Jeg er enig i at det demper my av det som har vært den fansye ved fotballen, øyeblikkets glede eller fortvilelse (mål). Alle forstår mål for eller  imot...og reagerer derved.

Kanskje burde det være slik at det er dommeren på bana som tar initiativet til å se på en situasjon, hvis ikke, la den gå og forbli.

Selvsagt skal VAR gripe inn ved identitetsfeil (kort til feil person).
Men det er jo noe annet.

Demidov

Demidov
27.10.20 11:27

Hvordan VAR vurderer armene til Fuchs i en naturlig posisjon er utenfor min fatteeevne. Hadde det ikke vært for volleyballslaget hadde Laca fått hodet på den

FrannyLee

FrannyLee
28.10.20 08:40
return_of_drakkar: Det er jo faktisk dommeren på bana som skal ha det siste ordet og dermed også ansvaret. Sier reglementet jeg viste til.

Hele greia virker på meg til å bli mer og mer det klassiske eksempelet av jo flere kokker dess mere søl.

Og det meste går på forventninger her føler jeg. Og at publikum i mye større grad enn før selv blir som en aktor å regne via stillbilder og repriser i hytt og pine.

Fotball er pr definisjon en sport der en har situsjoner i hver kamp der det vil handle om øyet som ser og hvordan hjernen til autoriteten leser situasjonen og tolker den der og da. Og også etter repriser.

Og dette er vel også noe med sjarmen med fotball at alt ikke kan leses og tolkes ut fra en manual. Og få situasjoner er hundre prosent blåkopi av en annen.

Sport handler jo om å leve seg inn i og engasjere seg fullt og helt om det som skjer på banen. En må ikke tukle for mye med dette.

John||Locke

John||Locke
29.10.20 15:14

Er det mulig å være for VAR, men mot "tunge flagg"? 

-Pat

Slikkepott

Slikkepott
07.11.20 11:14

ganske imponerende at VAR lar lascelles slippe unna for den taklingen på Walcott

TrueTopRed

TrueTopRed
07.11.20 11:19

Brighton ble snytt for en rimelig klar straffe i går. At VAR rummet ikke engang ser på det er jo under enhver kritikk. 

Kent

Kent
07.11.20 16:46

Vær så snill og si at det er en naturlig forklaring bak Bamfords annullering! Hvis ikke har jeg sett min siste fotballkamp på en stund. 

Faquarl

Faquarl
07.11.20 17:51
Kent: Vær så snill og si at det er en naturlig forklaring bak Bamfords annullering! Hvis ikke har jeg sett min siste fotballkamp på en stund.

Armen var i offside etter hva jeg forstår..

Gåra

Gåra
07.11.20 17:53

Brighton sitt mål forrige helg, og nå denne Bamford-annullering... For et nivå. 

Bukayo

Bukayo
23.11.20 07:58

Kan noen forklare meg hvorfor Utd får straffe på en hands mot WBA mens Arsenal ikke får det mot Leeds? Er det fordi det skal mer til for VAR å overprøve dommer? Men hvorfor omgjør dommer WBAs straffe etter videokikk? Er mye som skurrer her. Det er ikke konsekvent. 

Slikkepott

Slikkepott
23.11.20 13:52
Bukayo: Kan noen forklare meg hvorfor Utd får straffe på en hands mot WBA mens Arsenal ikke får det mot Leeds? Er det fordi det skal mer til for VAR å overprøve dommer? Men hvorfor omgjør dommer WBAs straffe etter videokikk? Er mye som skurrer her. Det er ikke konsekvent.

Fordi det er iht reglene.

Except for the above offences, it is not an offence if the ball touches a player’s hand/arm:

-directly from the player’s own head or body (including the foot)

-directly from the head or body (including the foot) of another player who is close

-if the hand/arm is close to the body and does not make the body unnaturally bigger

Ballen går vel via foten til leedsspilleren, foten til Arsenal spilleren og så opp i armen på leeds spilleren ifbm forsøket på å blokkere skuddet.

I tilfellet United - WBA, så går ballen direkte i hånden og thats it.

Bukayo

Bukayo
23.11.20 18:02
Slikkepott: Fordi det er iht reglene.  
Except for the above offences, it is not an offence if the ball touches a player’s hand/arm: -directly from the player’s own head or body (including the foot) -directly from the head or body (including the foot) of another player who is close -if the hand/arm is close to the body and does not make the body unnaturally bigger   Ballen går vel via foten til leedsspilleren, foten til Arsenal spilleren og så opp i armen på leeds spilleren ifbm forsøket på å blokkere skuddet. I tilfellet United - WBA, så går ballen direkte i hånden og thats it.

Så hvis han hadde reddet ballen på streken på denne måten er det lovlig? Nekter jeg å tro. Kan ikke huske at skuddet ikke gikk direkte fra Auba og i armen. Han blokkerer jo regelrett skuddet med armen og gjør den aktiv større. 

Slikkepott

Slikkepott
23.11.20 19:09
Bukayo: Så hvis han hadde reddet ballen på streken på denne måten er det lovlig? Nekter jeg å tro. Kan ikke huske at skuddet ikke gikk direkte fra Auba og i armen. Han blokkerer jo regelrett skuddet med armen og gjør den aktiv større.

Identisk situasjon bare på streken = samme utfall, hadde jo vært særdeles snodig hvis ikke.

Synd at du ikke evner å korrekt gjengi situasjonen.

Bukayo

Bukayo
23.11.20 19:12

Gleder meg til den dagen utd eller pool ikke får straffe på en slik. Det vil seff aldri skje. 

FrannyLee

FrannyLee
28.11.20 20:06
Bukayo: Gleder meg til den dagen utd eller pool ikke får straffe på en slik. Det vil seff aldri skje.

VAR er som å pare med kondom når mann ønsker flere barn.

Bukayo

Bukayo
28.11.20 21:46
FrannyLee: VAR er som å pare med kondom når mann ønsker flere barn.

VAR er som en sen menstruasjon. Annuleringen kommer, selvom den kommer sent. 

Leoparden1

Leoparden1
28.11.20 23:07

Denne er vel fortsatt min favoritt når det kommer til VAR. Dommer blir bedt av VAR gjengen å ta en ekstra titt på om ikke dette er et frispark. Han piler bort til skjermen, ser taklingen mange ganger, og kommer frem til at det ikke er frispark. Ganske spesielt! Men det er jo ikke VAR sin feil, de gjør jobben sin, det er dommer, som ikke klarer å innrømme "Clear and obvious" eller rett og slett ikke ser... 

chelsea8

chelsea8
30.11.20 23:57

Jeg kan ikke tro vi får se Peter Bankes neste helg i PL. For en vits av en dommer. 

FrannyLee

FrannyLee
01.12.20 07:01

VAR har ikke innfridd sin misjon

minuspol

minuspol
01.12.20 08:55

Dette VAR-opplegget er altså så bare tøys som det er mulig å få det. De måtte altså ned på albuen til Watkins for å få til offside i går kveld. Men de klarte det! De fikk til offside, og da er man tydeligvis i mål.

Det er noe med å være millimeter nøyaktig i den delen av situasjonen, mens man ikke har noe fokus den mest like viktige delen hvor ballen forlater foten. Da Salah scoret lørdag er jeg helt sikker på at ballen hadde forlatt foten til Firmino lenge før man stoppet bildet med Salah. Så skal man ha noe troverdighet bør de iallfall ha fokus der også. Men jeg er redd troverdigheten er blåst for lenge siden.

Bildene av Watkins i går når man drar og drar fokuspunktet nedover overarma til Watkins til man finner punktet som er i offside, og stopper der, er grusomme. Dette ødelegger fotballen.  

chelsea8

chelsea8
01.12.20 09:01

I tillegg ser man videobilder av samme situasjon hvor Ogbonna holder Watkins med begge armer, men det tar ikke VAR fordi det er fokus på å tegne en offsidelinje på albuen til Watkins. 

-k9b_

-k9b_
01.12.20 09:05

Jeg gleder meg til neste sesongs offsideregler. Da tenker jeg de flytter offisdepunktet til navlen eller noe sånt, slik at det er helt umulig for spillere eller fans å forholde seg til når man er i offside eller ikke. 

Dette er forøvrig et teknologi-problem, ikke et problem med kompetanse hos de som sitter i bua. Offside har aldri vært ment å bli tatt på millimeteren. 

Kiedis

Kiedis
01.12.20 09:44

At Watkins havner i offside fordi han prøver å veive seg fri fra en kar som holder ham fast for å hindre ham i å score er altså så aldeles verdensklasse.

Havner høyt opp på listen over personlige favoritter.

minuspol

minuspol
01.12.20 10:57
-k9b_: Dette er forøvrig et teknologi-problem, ikke et problem med kompetanse hos de som sitter i bua. Offside har aldri vært ment å bli tatt på millimeteren.

Her nytter det ikke å skylde på de i bua nei. Dette er helt åpenbart et teknologi-problem. 

Men samtidig, så sitter det en gjeng i bua. Og de kan også være et problem. Så man har erstattet en assistent som treffer sånn cirka 95% av gangene, med to instanser som begge kan være grunnen til at dette blir feil. 

Og så er det litt interessant å se spillernes reaksjon etter hvert. De har gitt opp.

eppaen

eppaen
01.12.20 11:47
minuspol: spillernes

Nå har noen Liverpool-spillere begynt å gi beskjed i media (føles som om det kun er Klopp og spillerne som gidder å adressere problemene med fotballen), og det er nok veien å gå. Det må endres på en eller annen måte. Orker faktisk ikke det surret som er nå. 

minuspol

minuspol
01.12.20 12:08
eppaen: Nå har noen Liverpool-spillere begynt å gi beskjed i media (føles som om det kun er Klopp og spillerne som gidder å adressere problemene med fotballen), og det er nok veien å gå. Det må endres på en eller annen måte. Orker faktisk ikke det surret som er nå.

De Bruyne var vel først. Men ja, dette må nok spillerne ta tak i skal det bli bedre. Hendo og de Bruyne høres ut som en duo som kan ta tak i dette, og få med seg flere andre spillere. 

Reddington1

Reddington1
01.12.20 12:15

Da tror jeg Henderson bør få en litt bedre oversikt over situasjonene før han uttaler seg fremover. 

Surving på situasjoner som VAR løser korrekt er strengt tatt ikke heldig. 

minuspol

minuspol
01.12.20 12:25
Reddington1: Surving på situasjoner som VAR løser korrekt er strengt tatt ikke heldig.

Dette er essensen i kritikken:

– Jeg så Kevin de Bruyne uttale i et intervju at de har forandret så mange regler at vi vet ikke hva reglene er lenger. Dette anser jeg som et stort problem. Om jeg fikk bestemme, droppet vi VAR, og spiller uten det, la Hendo til.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg