Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sumarvindauget for Liverpool FC 2018

NYTT TEMA
Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 9209
06.07.18 13:27
KongOlav2: Hart var jo regnet som en av PLs aller beste målvakter for inntil 2-3 år siden. Likevel ville Pep ha en annen keeper.

Hvem regnet Hart som en av PLs beste målvakter for 2-3 år siden ? Britisk media ? 

Det er smått utrolig at det skal presenteres som om Hart var en av de beste i England, men Pep var ikke fornøyd med det han leverte totalt sett. Hart hadde en tabbekvote som fikk De Gea's første sesong i United til å se stabilt bra ut..Det har jo blitt snakket og skrevet om i årevis at det er utrolig at Hart ikke får mer kritikk i media for prestasjonene han leverer. Det eksisterer vel ikke en eneste sjel som er overrasket over hvor latterlig dårlig han har levert i utlandet og for WH.

mcdermott
mcdermottInnlegg: 64235
06.07.18 13:27
KongOlav2: Reina hadde jo f.eks sine svakheter i luftrommet,
Slikkepott
06.07.18 13:28
wa11in: Vi kan heller ikke forvente at redningsprosenter hos målvakter som står bak Europas dypeste forsvarslinjer skal kunne gjenskapes i Klopps Liverpool-lag. Oblak, De Gea, Pope og Buffon redder 80% av avslutningene de får mot seg. Det tallet ville sunket betraktelig hvis de hadde stått i mål for Liverpool i stedet.

De Gea er vel den keeperen (på et topplag) som får mest skudd mot seg ? 

prisonMike
prisonMikeInnlegg: 397
06.07.18 13:30

«Mener du innleggene jeg svarte på fortjener noe annet?»

Hadde vært mulig og tatt til seg råd/kritikk/innrømme feil, men du er ikke helt typen til det.

Kloppy
KloppyInnlegg: 581
06.07.18 13:34

"Hadde vært mulig og tatt til seg råd/kritikk/innrømme feil, men du er ikke helt typen til det."

- Om det er språk du vil diskutere er du på feil forum.

mcdermott
06.07.18 13:39

--- Når det gjelder distribusjon så er det ingenting å diskutere n når det kommer til Karius

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 5912
06.07.18 13:40
May25: Den var ikke fantastisk. Ingen her har sagt den var fantastisk.
Men fotball er ikke så enkelt som at siden Karius ikke reddet langskudd fra Gareth Bale fra 25-30 meter, og Schmeichel reddet flere straffere fra 11 meter - så er Schmeichel bedre.
Men Karius sine egenskaper som keeper gjør spesielt Lovren bedre som midtstopper, men også Matip og Klavan. Alternativt kan en jo spille mer defensivt og skifte ut Lovren, Matip og Klavan med stoppere som er bedre med spillet bak seg og stå med Mignolet i mål som fungerer som en ren shotstopper. Vi ser at VvD, som er denne type stopper, gikk for 75 millioner pund og dette kan bli en relativt kostbar affære.
Så da må mener jeg at man hovedsaklig må se etter keepere som har de samme keeperegenskapene som Karius. Vi har sett De Gea på Man Utd med lavere forsvarsfirer og dårligere forsvarere vs De Gea på Spania med høyre firer og bedre spillere. Sistnevnte versjon av samme spiller ser jo hjelpesløs ut.
Så da er man over på spillertyper. En etablert keeper som spiller i lag som står høyere med forsvarsfireren spiller gjerne i topp 6-lag rundt om i de største ligaene (les: ter Stegen, Neuer, Alisson, Ederson). Disse blir dermed også såpass dyre at det er mest nærliggende å se mot de neste generasjon med såpass gode keepere som er offensive i hodet, stoler på egne ferdigheter og har en god basisteknikk.
Og da passer ikke hverken Schmeichel eller Donnarumma inn i min støpeskje om hvordan den neste Liverpoolkeeperen skal være.

Åh? Vi har vel sett rimelig mange innlegg som skal fortelle oss idioter hvor fantastisk god Karius er på alle verdens parametre.

Og hvorfor du skriver til meg om hvor enkel fotball er eller ei skjønner jeg bare ikke.

Resten av innlegget ditt er helt greit.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 39597
06.07.18 13:44

Alle vet at Klopp vil ha en ny keeper, problemet er at man ikke gidder å bruke 30-40mill£ på keepere som ikke er en spesiell forbedring fra det vi har.

Så får vi se om Alisson blir hentet i januar eller neste sommer.

iustitia_pro_XCVI
06.07.18 13:47
wa11in: Og så kom CL finalen.
- Hvor han spiller en omgang med hjernerystelse. Jeg hevder ikke skråsikkert at det forklarer eller unnskylder tabbene. Men jeg mener nå likevel at man bør være ydmyke nok til å innrømme at det kan ha hatt en innvirkning på prestasjonene, for de to tabbene er på ingen måte representative for Karius' prestasjoner resten av sesongen.
Alle andre ville blitt forsøkt unnskyldt hvis det viste seg at de spilte med hjernerystelse. Ikke Karius. Der har folk bestemt seg. Han er ræva.

Det må du nesten ta med dem som kaller han ræva. Det har jeg aldri kalt han. Men jeg synes ikke han er god nok, og jeg synes det rett og slett ikke er spesielt fair å forvente utvikling og strålende spill av Karius i LFC den kommende sesongen.

Han vil få et slikt fokus på seg at den "festen" enkelte kaller denne beslutningen om å fortsette med han (om det stemmer) frykter jeg fort vil bli avlyst. 

Og hva han gjør på sosiale medier burde ikke ha noe å si, men det bør være mulig å skjønne at fyren gjør det ikke enklere for seg selv med å opptre slik han gjør utenfor banen. Han vil ikke bare få slengt CL finalen etter seg hver gang han gjør en tabbe, han vil bli konfrontert med dette Instagram vaset sitt også. Og alt dette i engelsk media vil bli en helvetes smørje som skaper et press og et usunt arbeidsmiljø. Synes det er en enorm risiko å satse på Karius som et klart førstevalg.

wa11in
wa11inInnlegg: 4584
06.07.18 13:48
Slikkepott: De Gea er vel den keeperen (på et topplag) som får mest skudd mot seg ?

Jepp, han er i hvert fall helt i toppen. Voldsomt skuddvolum, høy andel fra utenfor 16 og lav gjennomsnittlig xG. Dette blir det ofte voldsomme redningsprosenter av. Kan sees både for De Gea, Oblak og Pope/Heaton. 

(Innlegget ble redigert 06.07.18 13:49)

Kloppy
06.07.18 13:49

"Alle vet at Klopp vil ha en ny keeper"

- Kan ikke være noen tvil om det. Dette blir som med stopperkjøpet forrige sommer, der hele verden skjønner at man ønsker å forsterke, men samtidig ikke er desperate.

Det er mange keepere som kan komme til å flytte på seg i sommer. Alisson, Navas, Areola/Trapp, Cillesen og Courtois er noen av dem som fort kan finne seg nye klubber i sommer. Jeg tipper man følger rimelig tett med på det som skjer der.

mcdermott
06.07.18 13:49
iustitia_pro_XCVI: Og alt dette i engelsk media vil bli en helvetes smørje som skaper et press og et usunt arbeidsmiljø. Synes det er en enorm risiko å satse på Karius som et klart førstevalg.

--- Akkurat dette skal bli spennende å se for det var vel mye av grunnen til at han ble tatt ut av laget den første perioden han sto etter han kom.

Slikkepott
06.07.18 13:54
wa11in: Jepp, han er i hvert fall helt i toppen. Voldsomt skuddvolum, høy andel fra utenfor 16 og lav gjennomsnittlig xG. Dette blir det ofte voldsomme redningsprosenter av. Kan sees både for De Gea, Oblak og Pope/Heaton.

United er jo det laget i ligaen med størst forskjell mellom antallet mål man har sluppet inn og forventet mål i mot.

May25
May25Innlegg: 2279
06.07.18 13:56
iustitia_pro_XCVI: Åh? Vi har vel sett rimelig mange innlegg som skal fortelle oss idioter hvor fantastisk god Karius er på alle verdens parametre.

De parameterne som viser at Karius er så god får du klage på til han som presenterer de, Opta og Karius selv som treffer på parameterne.

Jeg mener Karius sine tall er bedre enn det han selv er, men at han er bedre keeper enn det den gjennomsnittlige personen her inne på VGD fremstiller han som.

wa11in
06.07.18 13:56
iustitia_pro_XCVI: Åh? Vi har vel sett rimelig mange innlegg som skal fortelle oss idioter hvor fantastisk god Karius er på alle verdens parametre.

Mitt mål har aldri vært å bevise at Karius er fantastisk god. Det synes jeg nemlig ikke at han er, noe jeg også har skrevet eksplisitt flere ganger tidligere. 

Men det presenteres et bilde av han som overhode ikke stemmer overens med virkeligheten. Da synes jeg det er på sin plass å vise til tall som kan gi et noe mer nyansert bilde av hva han faktisk presterer på banen. Tall og statistikk har nemlig den fordelen at de ikke bryr seg om instagram, bilskilt, hårsveis og annet dilldall. De viser helt enkelt hvordan Karius presterer i ulike målbare kategorier. Presenterer statistikken noen fasit på "hvem er best av X og Y"? Nei. Men det har heller aldri vært noe mål. Det er stort sett blant Karius sine kritikere at man finner denne fetishen for å måle spillere i "gode nok" eller "helt ræva". 

Statistikk er godt egnet til å utvide et bilde, eller til å backe opp/utfordre enkelte påstander, det fungerer ikke alene som noe bevis. Men det har jeg heller aldri hevdet. 

-k9b_
-k9b_Innlegg: 26250
06.07.18 13:59

Det er nesten så det burde vært ulovlig å bruke VM til å vurdere spillere.

Schmeichel var Leicesters aller svakeste ledd forrige sesong. Med god margin. Det skulle ikke vært lov å skrive om han i denne tråden. 

Karius ga bort 2 mål mot Real Madrid. Kasper ga bort 3 mål til Aguero i februar. Sånn helt seriøst. Hadde han gjort halvparten så mange tabber i Liverpool som har gjorde i Leicester så ville Yesil tryglet og bedt om Karius tilbake i buret. 

Det er ok å ønske seg ny keeper, men ikke kom dragende med Schmeichel, Brand Guzan, Mignolet eller David Ospina eller målvakten til det dårligste laget i Sør Korea. Da snakker vi rein trolling. 

På linje med å ville erstatte Firmino med Dzubya, eller Mane med Cherysev. 

wa11in
06.07.18 14:01
Slikkepott: United er jo det laget i ligaen med størst forskjell mellom antallet mål man har sluppet inn og forventet mål i mot.

Jepp. Men denne differansen vil variere basert på hvilke modeller man benytter seg av. 

Understat bruker for eksempel en modell som tar for seg alle avslutninger mot mål, og den er således ganske dårlig egnet til å vurdere målvaktsprestasjoner, ettersom målvakta her gis kreditt for avslutninger som går utenfor, i stolpen eller som blokkeres. 

Mer raffinerte modeller beregner xGa kun for avslutningene som faktisk går på mål. Her er differansen mindre, selv om De Gea selvsagt scorer godt også her (det var ikke noe forsøk på å overbevise folk om at De Gea ikke er en særdeles god shotstopper nemlig, for det er han jo åpenbart). Men at redningsprosenten hans hadde dalt ganske betraktelig hvis han hadde stått i mål for Liverpool? Det er jeg ikke et sekund i tvil om. Det samme hadde også skjedd for Oblak. Og Pope.  

(Innlegget ble redigert 06.07.18 14:04)

Magnific
MagnificInnlegg: 12558
06.07.18 14:09
wa11in: 1: Det går ikke ann å hente in en målvakt som redder straffespark på 1-0 mot Man Utd. Da trenger man overnaturlige evner, som for eksempel evnen til å spå inn i fremtiden. Det går jo ikke. Det som evt. går ann er å hente en målvakt som historisk redder veldig mange straffer, da kan man samtidig anta at sjansene for å redde straffespark på stillingen 1-0 mot Man Utd er noe høyere enn normalt. Men fremdeles liten nok til at det blir baklengs oftere enn redning.  Det er uansett ikke her forskjellen mellom gode og dårlige målvakter ligger. Det handler ikke om "evnen til å redde straffespark på stillingen 1-0 mo rivalene". 2: Det kommer helt ann på hva "ganske bra med ballen i beina" betyr. Hvis man mener at en målvakt er "ganske bra med ballen i beina" så lenge han klarer å ta utsparkene selv, så ja- da har du jo rett. Men skjer det andre steder enn i norsk 8. divisjon at utespillere må ta utsparka for målvakta grunnet dennes elendige tilslag? Jeg mener- alvorlig talt...  Problemet med å vise forskjellen mellom målvakter på dette punktet, er at veldig mange kun kjøper argumentet hvis jeg nå kan vise frem 20 tilfeller hvor for eksempel De Gea eller Oblak gjør en åpenbar feil med ballen i beina, av typen som leder direkte til en stor målsjanse i mot. Det kan jeg jeg jo ikke, og det er heller ikke det det handler om.  Det er heller ikke sånn at en voldsom andel av Karius' involveringer med beina fører til store målsjanser for vår del. Ei heller for Neuer, Ter Stegen, Alisson eller Ederson.  Så det lar seg vanskelig bevise ved å poste noen klipp av åpenbare feil/åpenbare gevinster. Men det er likevel den ikke ubetydelig forskjell der, og for Liverpools del har denne vært særdeles synlig, ettersom vi i forrige sesong spilte 19 kamper med Mignolet og 19 kamper med Karius i mål. Mignolet er det du vil karakterisere som "ganske god med ball i beina", for selv han klarer å ta hånd om utsparkene selv. Likevel er det klasseforskjell i favør Karius her. Ikke fordi han er så mye mer nøyaktig eller presis, for der skiller det ikke så veldig mye faktisk. Men ambisjonsnivået og tempoet er i en helt annen liga. Det er ikke sammenlignbart en gang.  Så jo- dette er viktig. Det samme er aksjonsrate i feltet. Og evnen til å sweepe på egen halvdel. Alle disse tingene bidrar til å øke sjansene for å vinne fotballkamper. Og Karius scorer godt på omtrent samtlige punkter.  Folk må slutte å innbille seg at dette kun handler om ulike instrukser. Vi kan ikke bruke tett opp mot 1 mrd. på Oblak, og håpe på at han plutselig skal gå ut på 300% flere innlegg. Vi kan ikke bruke den typen summer, og håpe på at han skal redusere antallet feilpasninger på egen halvdel med 66% (særlig ikke når denne reduksjonen skal skje samtidig som pasningsvolumet skal økes ganske betraktelig).  Vi kan heller ikke forvente at redningsprosenter hos målvakter som står bak Europas dypeste forsvarslinjer skal kunne gjenskapes i Klopps Liverpool-lag. Oblak, De Gea, Pope og Buffon redder 80% av avslutningene de får mot seg. Det tallet ville sunket betraktelig hvis de hadde stått i mål for Liverpool i stedet.

Unødvendig å tolke alt jeg skriver helt bokstavelig da :)

Jeg skjønner jo selvsagt at det er umulig å forutse når en straffe kan reddes, men det er keepere som har større sjanse til å gjøre det enn andre.  Er jo de samme som leverer når det gjelder gang på gang, det er ikke tilfeldig.

Jeg mener jo ikke at keepere er bra når de klarer skyte ut ballen.  Poenget er at det ikke nødvendigvis ikke er så svart hvit at en keeper enten er offensiv eller defensiv.   Disse toppkeeperne ville sannsynligvis tilpasset seg en mer offensiv spillestil uten veldig store problemer, og ja Courtois,De Gea,Oblak osv alle er ok++ i den offensive delen av keeperrollen.  De ville jo sett ut som helt andre keepere i Liverpool, det måtte de ha gjort.

Jeg er også helt inneforstått med at Liverpool trenger en offensiv keepertype.  Det må de ha mtp måten de spiller fotball på, det jeg lurer på er om det er viktigere med en keeper som er veldig god til å distribuere ballen og sette igang spillet hurtig enn en keeper som er helt decent i den fasen og bedre på andre ting.  Ting jeg synes er mer viktig for en keeper er  

1: Stabilitet (Gjør lite feil)

2: Opptre med trygghet og autoritet

3: Evnen til å levere i viktige øyeblikk

Særlig for toppklubber er det jo så viktig å ha keepere som leverer jevnt og kanskje drar frem noe ekstraordinært i ny og ne.  En annen sak er jo at man som topplag er helt avhengig av å ha en keeper som ikke driter seg ut når motstanderlaget ligger med en buss foran eget mål og kanskje har 2 dødballer iløpet av en kamp.  Lurer på hvor mange slike kamper Liverpool har tapt poeng i siste årene, alt for mange.  

Jeg forventer ikke enorme redningsprosenter, men jeg forventer at er mulig å minimere feilene.  Jeg forventer at man ikke skal se ut som et aspeløv hver gang det stormer litt i kampene.  Det synes jeg er det verste med Karius akkurat nå.

(Innlegget ble redigert 06.07.18 14:09)

May25
May25Innlegg: 2279
06.07.18 14:12
Magnific: En annen sak er jo at man som topplag er helt avhengig av å ha en keeper som ikke driter seg ut når motstanderlaget ligger med en buss foran eget mål og kanskje har 2 dødballer iløpet av en kamp.  Lurer på hvor mange slike kamper Liverpool har tapt poeng i siste årene, alt for mange.

Se der, da er vi ikke så uenige likevel.

Men se på hvor mange av de kampene vi har klart å holde unna i våres med VvD, Karius og Lovren som sammen har fungert bra der da. 

minuspol
minuspolInnlegg: 35508
06.07.18 14:17
Kloppy: - Kan ikke være noen tvil om det.

Det er vel lite som tyder på at det er noen prioritert oppgave å hente ett klart førstevalg iallfall? Keita og Fabinho er hentet og Fekir er nære. Da er nok mye av pengene svidd og man har iallfall ikke Allisson-penger klare.

(Innlegget ble redigert 06.07.18 14:19)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35974
06.07.18 14:20
Magnific: Jeg er også helt inneforstått med at Liverpool trenger en offensiv keepertype. Det må de ha mtp måten de spiller fotball på, det jeg lurer på er om det er viktigere med en keeper som er veldig god til å distribuere ballen og sette igang spillet hurtig enn en keeper som er helt decent i den fasen og bedre på andre ting. Ting jeg synes er mer viktig for en keeper er 1: Stabilitet (Gjør lite feil) 2: Opptre med trygghet og autoritet 3: Evnen til å levere i viktige øyeblikk

1 og 2 er jo stort sett to sider av samme sak om du ikke er stabilt dårlig da. Og 3 er jo temmelig underordnet kontra det å prestere jevnt over hele sesongen. Det blir f.eks flere situasjoner hvor vi står høyt i løpet av en sesong og får kontringer imot, der en svært offensiv keeper vil være nyttig om han er ute og avverger enn det er situasjoner hvor vi får straffer imot de andre topplagene.

Dessuten lite feil og evnen til å levere i viktige øyeblikk er ikke det samme som å levere på et stabilt høyt nivå hele tiden, jfr. tar det meste på streken, avverger i luftrommet og langs bakken. Man kan faktisk gjøre relativt få åpenbare feil men fortsatt ha et normalnivå som er nokså moderat.

caliblue
caliblueInnlegg: 12771
06.07.18 14:41
wa11in: Mer raffinerte modeller beregner xGa kun for avslutningene som faktisk går på mål. Her er differansen mindre, selv om De Gea selvsagt scorer godt også her (det var ikke noe forsøk på å overbevise folk om at De Gea ikke er en særdeles god shotstopper nemlig, for det er han jo åpenbart). Men at redningsprosenten hans hadde dalt ganske betraktelig hvis han hadde stått i mål for Liverpool? Det er jeg ikke et sekund i tvil om. Det samme hadde også skjedd for Oblak. Og Pope

Er ikke xGA expected goals against? Like verdiløs som xG for vurdering av keepere.

Opta opererer med "goals prevented" som er langt mer interessant. Der er De Gea i en helt egen klasse.

wa11in
06.07.18 14:46
Magnific: Unødvendig å tolke alt jeg skriver helt bokstavelig da :)

Vel, når du nå en gang skriver det du gjør, så er det vel naturlig at jeg tar tak i de delene jeg er uenig i, er det ikke? ;) Evnen til "å stå frem når det gjelder som mest" er særdeles lite egnet til å vurdere nivået til enkeltspillere. Om en spiller redder en straffe mot Man Utd, scorer i en VM-finale, eller druser inn et langskudd i en CL-finale sier lite om hvor gode de faktisk er. Götze og Smicer er ikke spillere man kaster penger etter for å bygge laget sitt rundt liksom... Ei heller er Messi dårlig bare fordi han ikke har evnet å stå frem ved store anledninger for Argentina. 

Alle spillere gjør bra ting og mindre bra ting. Når det skjer er mer eller mindre tilfeldig. Oliver Kahn var verdens beste målvakt, og tabbet seg ut i en VM-finale. De Gea var helt elendig i årets VM. And the list goes on... 

Det er veldig lite hensiktsmessig å vurdere spillere på denne måten. Da ender man opp med å tillegge enkeltkamper alt for stor betydning. 

Disse toppkeeperne ville sannsynligvis tilpasset seg en mer offensiv spillestil uten veldig store problemer

- Jeg hører du sier dette. Er det bevis godt nok til at jeg synes Liverpool bør knuse overgangsrekorden for målvakter..? Nei. 

Jeg synes det er ganske betegnende hvordan Pep håndterte målvaktskjøpet i fjor sommer. Han kunne hentet "hvem han ville", og kunne kjøpt målvakter som var langt bedre til å redde avslutninger enn Ederson. Likevel så valgte han å sette ny overgangsrekord for målvakter, for å hente inn en som redder litt under snittet. Det viser med all mulig tydelighet at det er flere faktorer som spiller inn enn evnen til å redde skudd, og at disse er verdsatt av bl.a. den mest suksessrike manageren de siste 10 årene. Hadde det vært som du og enkelte andre påstår, så hadde jo Pep hentet Oblak, og så hadde han sørget for at Oblak tilpasset seg denne nye måten å stå i mål på, samtidig som han opprettholdt sine voldsomme redningstall. Så enkelt er det selvsagt ikke, og det vet Pep, og det vet jeg. 

og ja Courtois,De Gea,Oblak osv alle er ok++ i den offensive delen av keeperrollen.

- Nok en gang så hører jeg deg si det. Er det nok til å overbevise meg om at det faktisk er sånn..? Nei, dessverre. 

Ting jeg synes er mer viktig for en keeper er 
1: Stabilitet (Gjør lite feil)
2: Opptre med trygghet og autoritet
3: Evnen til å levere i viktige øyeblikk

- Tenkte jeg det ikke... Jeg har skrevet om målvakter her inne i ganske mange år, og en av mine fanesaker har vært at alt for mange vurderer kvaliteten på målvakter basert på antallet feil. Det virker som en del operer med en slags ide om at ratioen imponerende redninger/antall feil vil gi et godt svar på hvilke målvakter som er gode. Det blir alt for enkelt. 

Neuer er verdens beste målvakt. Ederson er verdens dyreste målvakt. De vurderes som bedre enn veldig mange andre, til tross for at de er et stykke unna å være de to som gjør færrest feil. Feil/tabber er ikke noe egentlig problem i seg selv. 

De to neste punktene på lista di er jeg heller ikke enig i, men det har jeg jo forklart tidligere. 

En annen sak er jo at man som topplag er helt avhengig av å ha en keeper som ikke driter seg ut når motstanderlaget ligger med en buss foran eget mål og kanskje har 2 dødballer iløpet av en kamp.  Lurer på hvor mange slike kamper Liverpool har tapt poeng i siste årene, alt for mange. 

- Helt enig. Dette tydeliggjør viktigheten av at Liverpool har en målvakt som er god i feltet. Karius er en av de mest offensive målvaktene i hele Europa i feltarbeidet. Dette samtidig som han er en av de med lavest feilratio. 

På den andre siden har vi målvakter som De Gea og Oblak, som omtrent ikke beveger seg ut i feltet. De Gea kombinerer dette med å være den målvakta i hele PL som har høyest feilratio. Altså- han er den som involverer seg i færrest situasjoner av alle (altså bør man kunne forvente at han er selektiv, og kun går på baller som han "bør" kunne deale med), samtidig som han gjør oftest feil i feltet av samtlige. Men dette dreier seg om instrukser kanskje..? Han hadde jo i følge deg sett helt annerledes ut i Liverpool-målet, hvor han kunne fått instruksen "gå ut på 3 ganger så mange innlegg, og reduser feilratioen din fra 22% til 6%". Det rimer altså så dårlig i min bok... 

Jeg forventer ikke enorme redningsprosenter, men jeg forventer at er mulig å minimere feilene.  Jeg forventer at man ikke skal se ut som et aspeløv hver gang det stormer litt i kampene.  Det synes jeg er det verste med Karius akkurat nå.

- Med unntak av CL-finalen (hvor feilene skjedde mens han spilte med hjernerystelse altså...), så gjør Karius særdeles få "feil" (hva nå enn man måtte legge i det begrepet).

wa11in
06.07.18 14:57
caliblue: Er ikke xGA expected goals against? Like verdiløs som xG for vurdering av keepere.
Opta opererer med "goals prevented" som er langt mer interessant. Der er De Gea i en helt egen klasse.

Optas "Goals prevented" er nøyaktig det jeg beskriver i innlegget. "GP" bruker Optas xG-modell, fjerner xG-verdiene for avslutninger som ikke treffer mål, og ender dermed opp med en xGa-verdi for avslutningene som faktisk går på mål. Deretter trekkes antall baklengs fra denne summen, og man ender opp med "GP", som Opta kaller det. Så i prinsippet så er "GP" akkurat like verdifullt som xGa eller xG, det er bare en mer nøyaktig måte å regne ut hva målvakta har bidratt med. 

Det sagt, så er Optas xG-modell blant de mindre raffinerte der ute. Opta er primært leverandør av data, også er det som regel de som kjøper denne dataen som lager mer avanserte metrics ut av den. StatsBomb har for eksempel xG-modeller som tar for seg langt mer enn Optas ganske simple variant. 

(Innlegget ble redigert 06.07.18 15:02)

Shenon
ShenonInnlegg: 4364
06.07.18 15:06

og man har iallfall ikke Allisson-penger klare.

Ifølge deg så hadde vi ikke penger til verken VvD, Fab eller Keita, så vi kan vel trygt slå fast at (du hadde helt rett når du selv slo fast at) økonomi har du null peiling på!

minuspol
minuspolInnlegg: 35508
06.07.18 15:13
Shenon: Ifølge deg så hadde vi ikke penger til verken VvD, Fab eller Keita, så vi kan vel trygt slå fast at (du hadde helt rett når du selv slo fast at) økonomi har du null peiling på!

Har man ikke peiling på økonomi fordi man hevder noe slikt? Hvordan kommer du fram til det?

Og nei, man hadde ikke penger til disse, så solgte man Coutinho. Det var dét jeg sa!

iustitia_pro_XCVI
06.07.18 16:06

"Har man ikke peiling på økonomi fordi man hevder noe slikt? Hvordan kommer du fram til det?"

Du har selv uttalt og slått fast at du ikke har peiling på økonomi. Likevel setter du stadig spørsmålstegn med folk som sier du ikke har peiling på økonomi. 

Både spenstig og fascinerende. :-)) 

Shenon
ShenonInnlegg: 4364
06.07.18 17:03

Poenget var vel mer at hva vi har, og ikke har, råd til, er noe du har absolutt null peiling på! Null. Zilch. Zero. 

marco2007
marco2007Innlegg: 9763
06.07.18 20:16

Alisson med en Migsimitasjon der:) Flytter han seg ikke så tar han den jo.

Kloppy
06.07.18 20:31

"Alisson med en Migsimitasjon der"

- For et nivå...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester