Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PL på TV blir betydelig billigere!

NYTT TEMA
filesnisk
filesniskInnlegg: 922
14.02.18 10:40

https://www.dn.no/etterBors/2018/02/14/1020/Medier/verdens-dyreste-rettigheter-solgt-til-lavere-pris

Dette er fantastiske nyheter. Nå må TV2 ta seg sammen og sette sammen en rimelig PL-pakke til oss som kun er interessert i å se fotball, og mindre interessert i å høre på fjås og vas fra altfor godt betalte eksperter. Én god kommentator i studio holder til både kamp og før/pause/etter, kanskje med en utplasseringselev fra en ungdomsskole som sidekick.

(Innlegget ble redigert 14.02.18 10:47)

caliblue
caliblueInnlegg: 11921
14.02.18 10:59

Dette er vel ikke veldig relevant for det norske markedet.

At prisene for rettighetene i England hadde peaket var som forventet, men man håper vel at prisen for de internasjonale rettighetene stiger med 30%.

Det betyr ikke nødvendigvis at rettighetene for Norge blir dyrere, siden de allerede er dyre. Spørsmålet er hvilke andre enn TV2 som melder sin interesse. Discovery presset vel prisene opp sist, men det kan vel ha vært fordi de ville ha rettighetene for norsk fotball. Etter å ha sikret seg de for de neste 5-6 årene, er det kanskje ikke sannsynlig at de punger opp for rettighetene for PL i tillegg.

Når det gjelder produktet TV2 leverer, så antar jeg at de har OK oversikt over hva folk vil ha. For min del kunne de kuttet ut alt, både studio og norske kommentarer. Men det skiller seg nok en del fra hva de fleste av TV2s betalende kunder ønsker seg. Jeg mener f.eks. at det sagt et sted at når de evaluerer sesongen, bruker det være flest klager og negative tilbakemeldinger på at det snakkes for mye engelsk i studio.

Uansett er vel kostnadene for studio, eksperter og kommentatorer for småpenger å regne sammenlignet med hva de betaler for rettighetene. Så selv om det skjæres ned til beinet, vil det neppe vises noe særlig på abonnementsprisene.

Cobi
CobiInnlegg: 57445
14.02.18 11:24

Jeg skulle akkurat til å lage en tråd om det samme.

Men det er de engelske rettighetene som er solgt. Og de er solgt til en lavere pris enn inneværende periode. Om noe, så indikerer det at PL-bobla kanskje har sprukket litt og at klubbene kanskje må omstille seg til noe lavere inntekter enn tidligere.

Når man så i tillegg faktorerer inn at andre ligaer, spesielt den spanske vet jeg, forventer massiv vekst i tv-avtalene sine, kan man meget vel gå en fremtid i møte hvor PL-klubbenes enorme økonomiske forsprang relativt til de kontinentale klubbene, svekkes. Jeg tror ikke "fantastisk" er uttrykket klubbene selv vil bruke om en sånn utvikling.

F_Brandy
F_BrandyInnlegg: 9756
14.02.18 11:33

I USA og Kina er det ventet en betydelig økning, leste jeg. Nok til å dekke 'tapet' på hjemmebane.

K-dawg
K-dawgInnlegg: 2181
14.02.18 14:26

Umulig å si om PL på norsk tv blir billigere før neste anbudrunde i Norge kommer. TV2 har betalt blodpris før, og gjør det sikkert igjen.

caliblue
caliblueInnlegg: 11921
14.02.18 15:32
Cobi: Om noe, så indikerer det at PL-bobla kanskje har sprukket litt og at klubbene kanskje må omstille seg til noe lavere inntekter enn tidligere.

En korrigering for rettighetene innenlands var ventet. Hverken Sky eller BT Sport tjener vel penger på PL-fotball. Noe som kanskje ikke er så rart, med tanke på at de med den nye "dårlige" avtalen betaler henholdsvis £9.3M og £9.2M pr tv-sendte kamp. Vanvittige summer.

Men med tanke på at rettighetene innenlands tidligere har blitt solgt for mer enn hva rettighetene resten av verden koster tilsammen, så er det fortsatt gode muligheter for videre vekst. I det meste av verden går rettighetene fortsatt for småpenger.

I tillegg har de jo fortsatt mye å gå på når det gjelder hvilke kamper som blir tv-sendte og ikke. De har ikke gått helt bananas som i Spania hvor alle kamper spilles til ulike tidspunkt for å melke siste dråpe ut av tv-inntektene. For perioden 2019-22 vil kun 200 av 380 årlige tv-sendes i England.

Iniesta
IniestaInnlegg: 1813
14.02.18 15:37

Tv2 betalte vel mer enn resten av norden til sammen ved sist avtale.

Spennende å se om de går amok denne gangen også. Er vel lukket budrunde og tror de gikk minst 300 millioner over Discovery.

Er vel heller ikke utenkelig med en oppdeling i Norge selv om det er uoversiktlig for forbrukerne. Og dyrt.

Fra høsten starter jo et slags samarbeid mellom MTG og tv2 rundt den nye mesterligaavtalen.

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10418
18.02.18 20:21
F_Brandy: I USA og Kina er det ventet en betydelig økning, leste jeg. Nok til å dekke 'tapet' på hjemmebane.

Kan stemme det. Hørte på  podcasten Football weekly fra the Guardiian at PL regner med at økningen i pris fra oversjøiske rettigheter vil kompensere reduksjonen i avtalen som er inngått for de britiske øyer. De nevnte spesielt markedene i Asia og Afrika sør for Sahara som regioner der de ventet at de vil få betydelig bedre betalt for neste 3-årsperiode.

Angående Norge så vet jeg ikke om de kan vente noe særlig mer enn det de får i inneværende periode, som var en helt hinsides god avtale for PL . Hovedkonkurrenten til TV2 , Discovery,  har kjøpt OL-rettigheter for 1,3 mrd euro i mellomtiden , og de har neppe en bunnløs kasse de heller

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg