Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wenger om europeisk superliga

NYTT TEMA
mcdermott
mcdermottInnlegg: 63474
14.05.18 10:08

– En hjemlig serie som spilles tirsdag/onsdag. Det tror jeg er det neste vi ser, sier 68-åringen.

– Det er uunngåelig, fordi det vil bli problemer med å dele pengene mellom de store og de små klubbene. De store klubbene vil si «Hvis to småklubber møtes, vil ingen se kampen. Folk vil se kvalitet, og likevel må vi dele pengene med dere selv om ingen er interessert», sier Wenger videre.

https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Wenger-spar-dramatiske-endringer-i-hvordan-fotball-vil-bli-spilt-i-Europa-254982b.html

--- Hva tror man her inne,har Wenger rett? Jeg tror nok også dette blir hverdagen om noen få år....

(Innlegget ble redigert 14.05.18 10:08)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 65107
14.05.18 10:22

Så storklubbene skal spille i to serier samtidig, en i hjemlandet og en i Europa? Er det ikke da mer naturlig å bare gjøre denne superligaen enda større, slik at de kan spille kamper der både i helgen og midtuken?

Problemet med en superliga er jo at mange av fansen er mer interessert i de klassiske kampene mot andre engelske lag enn i kamper mot ymse europeisk motstand.

Samtidig vil en superliga kunne åpne for at andre klubber enn de vante som er i toppen nå kan ha sjansen til å vinne igjen. Hvis man hadde to Superliga-avdelinger på 20 lag, med et sluttspill mellom topplagene, så kunne klubber fra store byer i mindre ligaer som Ajax, Benfica, PSG, Olympiakos, Galatasaray, Austria Wien, Celtic, Zenit eller Dynamo Kiev igjen konkurrere mer på like fot med klubbene fra de fem største ligaene.

Så blir det et spørsmål om det skal være aktuelt med opprykk fra hjemlig liga til disse seriene, eller om det blir et franchise-opplegg som i Nord-Amerika. Storklubbene ville vel helst ikke risikere at lag som Rosenborg eller Club Brügge eller Basel rotet seg inn i det gode selskap.

missChance
missChanceInnlegg: 48077
14.05.18 14:15
mcdermott: Jeg tror nok også dette blir hverdagen om noen få år....

Hvis man da skal ha det berømmelige klubb-VM også, er det enkelte utvalgte klubber som får det travelt ...

-Jolla
-JollaInnlegg: 14805
14.05.18 15:19
missChance: Hvis man da skal ha det berømmelige klubb-VM også, er det enkelte utvalgte klubber som får det travelt ...

Dette nye Klubb-VM er jo tiltenkt som et alternativ for å stoppe utviklingen mot at storklubbene skal lage seg en superliga utenfor UEFA og FIFA, og i så måte så er jeg positiv til den. Den vil jo ha en innvirkning på den vanlige sesongen, men allikevel vil innvirkningen være minimal siden turneringen vil bli holdt utenfor sesong.

Hvis alternativene er et klubb-VM slik FIFA har foreslått eller en superliga som på sikt tar over fokuset fra den vanlige sesongen til storlaget så lener jeg meg mot FIFA sitt forslag, selv om UEFA selvfølgelig vil kjempe imot det siden de taper penger mens FIFA tjener penger.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 10418
14.05.18 15:26

Det er ting som dette som gjør at fotballinteressen (min) daler. VM i Russland og Quatar hjelper ikke. Ei heller hjelper det med Mourinho som manager. Uff, bare regn. Kun avbrutt av snø.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26548
14.05.18 17:16

De kontinentale og globale organisasjonene startet så smått å forberede Europa på den uunngåelige superligaen gjennom oppstarten av Champions League, og nå som vi snart nærmer oss tre fullførte tiår i den formen (med enkelte justeringer underveis), så er det snart på tide å ta steget fullt ut. Jeg håper inderlig og oppriktig at det skjer, og ikke minst at en slik kreasjon vil implodere i en pøl av egen forfengelighet. Det hadde vært den moderne fotballen ordentlig til pass. 

missChance
missChanceInnlegg: 48077
14.05.18 19:53
-Jolla: Den vil jo ha en innvirkning på den vanlige sesongen, men allikevel vil innvirkningen være minimal siden turneringen vil bli holdt utenfor sesong.

Bortsett fra at de utvalgte klubbene vil få enda mer penger, slik at de andre, mer uinteressante klubbene blir hengende enda lenger bak. 

Anelka2
Anelka2Innlegg: 17765
14.05.18 20:46

«– Se på tilskuerantallet i mesterligaen. Det er ikke akkurat fantastisk. Men hvis du har Real Madrid – Barcelona, Real Madrid – Arsenal eller Manchester United – Bayern München hver uke, tror jeg tilskuerantallet vil øke, sier Wenger.»

Eller at hele greia blir utvanna hvis en skal ha toppoppgjør hele tida. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 10591
14.05.18 21:00

Drep meg konge , men ikke med graut.

Skal en bare tømme på grautatallerkenen uten å bruke skje så kan et lett sette hele greia fast i halsen .

Noe sier meg at en nærmer seg ei grense.

(Innlegget ble redigert 14.05.18 21:00)

Enzino
EnzinoInnlegg: 31691
14.05.18 21:30

Jeg synes det råeste med dette er at Wenger brukte under et døgn fra å bli pensjonert til å bli syvende far i huset.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 10591
14.05.18 21:31

Jeg tror en heller skal lytte til hva de seks foran mener.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg