Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LIVERPOOL FC 2018/19

NYTT TEMA
johwi68
johwi68Innlegg: 19921
01.08.18 22:09

Vi skriver 1.august og serieåpningen er ei drøy uke unna. Det er fortsatt tid til å signere flere spillere, og selv om det fortsatt er sporadiske linker til Fekir og Pulisic, så tyder vel det aller meste på at vi er ferdig med handlingen. Fortsatt skal nok noen spillere ut, men ingen av større betydning.

Så, hvordan har sommerens overgangsvindu vært, og hva kan vi som supportere tillate oss av forventninger?

Alisson Becker, Naby Keita, Fabinho, Xherdan Shaqiri, Isaac Christie-Davies og Bobby Duncan har kommet inn, de to sistnevnte riktignok med tanke på framtiden, mens kun Emre Can av betydning har forsvunnet. Vi er med andre ord betydelig forsterket i forhold til forrige sesong, spesielt på midtbanen og i bredden, og må vel kunne si oss særdeles fornøyd. Jeg ser mange har antydet at Fekir inn ville ha betydd et 6/6-vindu, men personlig gir jeg terningkast 6 uavhengig av Lyon-kapteinen. Jeg skulle mer enn gjerne hatt ham inn, men med tanke på hans kne er det vel like greit at vi avsto, og jeg tror Shaqiri kom pga av kanselleringen av franskmannen.

Keita tror jeg vil ta PL med storm, og det lille jeg har sett av ham i sommer tyder på at han vil gli rett inn i laget og er ideell i Klopps system. Han er sannsynligvis bankers i førsteelleveren. Det samme er definitivt Alisson, og i brassen har vi en keeper som stiller med blanke ark og passer vår spillestil utmerket. Offensiv i hodet, god med ball i beina, og ikke minst med mye å gå på før ulvene i media kommer på banen. Fabinho vil garantert spille mye i den dypeste rollen på midten, sammen med Henderson eller alene, og tilbyr noe annet enn det vi har i stallen fra før. Dybden i den nye midtbanen vår er rett ut nydelig pr i dag. Shaqiri på sin side kan fort bli årets Salah, og skal endelig få spille for et lag som har mye ball, og ikke minst har en offensiv plan som utføres av noen av de beste i bransjen. Sammen med Mané, Salah og Firmino, eller som back-up for en av kantene våre; jeg tror sveitseren blir en åpenbaring, og vår dødball-mann når han spiller.

Dybden og bredden i stallen er det som virkelig gir meg store forhåpninger foran årets sesong, samt det faktum at Man City fort kan få det tøft med å følge opp fjorårets suverene liga-prestasjoner. Vi er faktisk i en situasjon der 4-5 veldig gode spillere ikke vil få plass på benken engang, noe som virkelig er nytt for oss. Lallana, Ox (pga skade, men allikevel), Solanke, Gomez og Moreno vil neppe få allverdens med spilletid denne sesongen, alle spillere som er solide. I tillegg kan det bli vanskelig for Milner og Wijnaldum å få en rekke med kamper. Ville greier for en LFC-supporter.

Dette er laget jeg tror Klopp etterhvert har i tankene:

------------------Alisson------------------
TAA-----Lovren-----Virgil-----Robbo
---------Hendo----------Fabinho-------
Salah------------Keita------------Mané
------------------Firmino------------------

Benk: Grabara/Kelleher; Clyne, Matip; Wijnaldum, Shaqiri, Ox; Sturridge

Sturridge skadefri og med kontrollert spilletid/treningsbelastning kan bli super-sub'en vi ikke har hatt siden David Fairclough, og jeg må si han har sett fresh ut i sommer. Shaqiri kan virkelig komme fra benken å utgjøre en forskjell, og det samme kan sies om Ox. De kan by på noe annet om vi stanger, eventuelt starte i kamper vi virkelig skal kjøre på. Vi har med andre ord 20-22 spillere vi kan forvente vil gjøre en solid jobb, og det vil vi trenge i en sesong med CL-fotball.

Tabelltipset, øvre del:

1. Liverpool FC (endelig)
2. Man City
3. Tottenham
4. Chelsea
5. Man Utd
6. Arsenal

Årets spiller: Keita

Årets toppscorer: Salah (25), Firmino (17), Mané (14), Sturridge (12), Shaqiri (10)

Årets manager: Klopp

Dette blir sesongen det virkelig snur, og Klopp kommer på sokkel etter den neste tiårsperioden. 

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15917
02.08.18 07:09
johwi68: Vi er med andre ord betydelig forsterket

Hvis de ikke vinner ligaen denne sesongen, så gjør de det aldri.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 26996
02.08.18 09:10
Romlingane: Hvis de ikke vinner ligaen denne sesongen, så gjør de det aldri.

Joda.

Det er stadig mye større sjanse for at Liverpool ikke vinner ligaen enn at de gjør det.

-k9b_
02.08.18 09:11

Jeg gleder meg ukristelig mye til å se Keita i en tellende kamp. Tror han kan bli helt uspillbar. Mane og Keita på samme side med Robbo på backen blir kaos. 

ElChivato
ElChivatoInnlegg: 11482
02.08.18 10:13
-k9b_: blir kaos.

som er en god ting?

-k9b_
02.08.18 10:24
ElChivato: som er en god ting?

Ja, det er da Liverpool scorer mest mål.

general84
general84Innlegg: 2230
02.08.18 11:03

Det er lenge siden jeg har sett såpass frem til ligastart som i år, og denne gangen har jeg en genuin og realistisk tro på at vi kan faktisk kan vinne Premier League for første gang.

Fjoråret gav forhåpentligvis en forsmak på fortsettelsen med gnistrende angrepsspill og hvor vi var relativt solide bakover. Når vi i tillegg har hentet forsterkninger i de posisjonene som etter min mening var mest vesentlige; keeper, og midtbane samt cover på topp i form av en energisk Shaq og en tilsynelatende revitalisert Sturridge som virker å ha brettet opp ermene denne sommeren. Stemningen og samholdet i troppen og i og rundt klubben generelt virker å være meget bra, og det skal heller ikke undervurderes.

En annen ting som gir grunn til optimisme er at noen av våre konkurrenter har slitt mer i pre-season og med å hente forsterkninger (les Chelsea, Tottenham og United), og/eller må starte på "scratch" med ny manager som trolig vil trenge tid for å sette sitt preg (Arsenal og Chelsea). Men pre-season er nå en gang pre-season og gir ikke nødvendigvis en indikasjon på hvordan laget fremstår når alvoret sparkes i gang. Likevel er det vanskelig å ikke kose seg med at stemningen ikke virker å være på topp hos vår argeste rival en time øst på M62.

Det er selvsagt mye som kan gå galt for vår egen del også:

- Klarer Salah å fortsette der han slapp? Vi kan ikke forvente 30 mål + i år eller men klarer han 20? eller?

- Hvor fort integreres Keita og Fabinho (Shaqiri)?

- Fortsetter TAA fremgangen? Selvsagt moro med lokal som kommer opp på 1. laget og tar nivået, men han er fortsatt langt unna verdensklasse. Også store spørsmålstegn til om Clyne kommer tilbake til gammel nivå, og jeg syntes aldri han har imponert i særlig i grad i Liverpool-trøye.

Minst ett av antatt topp-6 lagene kommer til å få en treg start og bli hektet av tidlig. 

Tabell:
Liverpool
City
Tottenham
Chelsea
Arsenal
United

Utover dette tror jeg Everton kan bli bra, og West Ham har kjøpt inn en del spennende.

Tror Cardiff, Brighton og Huddersfield må ta turen ned, og at Mourinho får fyken i løpet av sesongen... 

masterpool
masterpoolInnlegg: 16856
02.08.18 11:16

Jeg tippet at Spurs og Poch ville få det tøft ifjor, men ble overrasket. Tror egentlig fortsatt at det er et tidsspørsmål før Spurs gjengen får en dårlig sesong. Veldig lite friskt blod de siste årene, men likeså, en veldig samspilt gjeng.

United ender enten opp i topp tre, eller så sparker de Mourinho. Mou har ingen dårlige sesonger, uten å få sparken. Så beholder han jobben, så ender nok United topp 3.

Chelsea tror jeg fort kan få det tøft. Går rykter om at de har trent relativt dårlig, kun taktisk trening. Spennende å se hvor lenge det kan holde evnt.

Arsenal er vel det mest spennende foreløpig, kan bli alt fra veldig bra, til et digert mageplask. Kan nok åpne de første månedene bra, for så og falle igjennom!

modo
modoInnlegg: 4042
02.08.18 11:16
johwi68: Benk: Grabara/Kelleher; Clyne, Matip; Wijnaldum, Shaqiri, Ox; Sturridge

Ox spiller nok ikke mye denne sesongen. Milner ligger nok best an til å ta den siste plassen på benken (kan også spille forsvar).

ElChivato
02.08.18 11:39

Spennende sesong. Klarer Liverpool å ta steget vi har bommet så mange ganger på før. Hvordan vil det å evt. få et lite tilbakeslag i utviklingen påvirke laget? Hva betydde egentlig Buvac? 4 nye spillere for førstelaget, klarer de å bli integrert? Får vi se noen nye fra akademiet spille litt, Camacho/Jones/Brewster kanskje?

Alisson, Grabara, Kelleher, Karius, Mignolet

Clyne, TAA, Gomez, van Dijk, Klavan, Lovren, Matip, Moreno, Robertson

Henderson, Keita, Fabinho, Ox, Lallana, Jones, Grujic, Milner, Wijnaldum, Chirivella

Salah, Mane, Shaqiri, Firmino, Solanke, Brewster, Camacho, Sturridge, Origi, Ings, Markovic, Ojo

36 spillere, så det er vel rimelig at noen fyker ut den neste måneden, men stallen ser jo bra ut på papiret. Hvordan vil den funke i virkeligheten?

general84
02.08.18 12:07
masterpool: United ender enten opp i topp tre, eller så sparker de Mourinho. Mou har ingen dårlige sesonger, uten å få sparken. Så beholder han jobben, så ender nok United topp 3.

Dette blir vel den "vanskelige" 3.sesongen i United for Mourinho. Historisk har vel det vist seg å gå dårlig etter hvert, men behøver ikke bety noe... Stemningen virker ikke å være på topp utad.

Litt artig hvis en sammenlikner situasjonen med ny baby til hhv Clyne og Martial der Klopp var full av gratulasjoner og tok det easy med Clyne. Mourinho tok det ikke like bra kan det virke som...

masterpool
02.08.18 12:12

Det er ikke i realiteten 36 spillere, det skjønner du også. Alle lag har oppimot 40 spillere hvis du skal telle med alt, bare se hva United hadde med i USA.

Du kan trekke vekk to keepere, Jones, Camacho og tildels Ojo og Chirivella. Da er vi nede i 30 spillere. Legg til at vi trolig kvitter oss med 3-4 spillere, så er vi fort nede i de 25 vi skal ha.

Vi klaget på tynn tropp ifjor, vi har altså kjøpt fire spillere, og solgt Ward foreløpig. Så netto er vi tre spillere i pluss fra ifjor. Da stallen altså var for tynn.

masterpool
02.08.18 12:14

Jeg vet ikke hva som skjer med Mourinho, men han leverer enten gode sesonger ( plasseringsmessig), eller så får han sparken. Første sesongen i United var vel unntaket, men da ga de på mange måter opp serien, for å satse på EL de siste månedene!

ElChivato
02.08.18 12:21
masterpool: Du kan trekke vekk to keepere, Jones, Camacho og tildels Ojo og Chirivella.

Du kan ikke "trekke vekk" spillere uten at de faktisk blir solgt eller lånt ut.

Og hvis vi forutsetter at du kan lese så ser du sikkert at jeg skrev " så det er vel rimelig at noen fyker ut den neste måneden" . 

Ellers listet jeg opp spillere som er i og rundt førstelaget, og helt uavhengig av hvem du velger å trekke vekk, så er de spillere som helt faktisk og fysisk er en del av troppen per akkurat nå. Og den troppen ser veldig bra ut. Mtp kvalitet, antallet har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre.

Guarnere2
Guarnere2Innlegg: 4792
02.08.18 12:34

City var såpass overlegne ifjor at jeg sliter med å se noen hente det inn på 1 sommer.

Dog, Liverpool er styrket, så jevnere blir det. Tipper dog City tar dette med ca. 9 poeng ved slutten av året.

1: City ("God" kontroll hele veien, dog, spranget ned blir mindre)

2: Liverpool (Underholdningsmessig i en egen klasse, men midtbanen mangler det lille ekstra)

3: Tottenham (Forutsatt at Kane holder seg skadefri)

4: Arsenal (Tar 4 plass rett foran nesen på United)

5: United (Mourinho sparkes i Februar)

6: Chelsea (Mangler krutt på topp)

(Innlegget ble redigert 02.08.18 12:35)

masterpool
02.08.18 15:47

Elchivato: Du må gjerne tro at vi har en tropp med fem keepere, men det skjer ikke. Det blir tre stykker, uavhengig om vi selger to, eller ikke. 

Troppen er påsamme størrelse som ifjor, og om du vil, så kan du legge til 15 spillere til fra junior og U23 laget, kanskje enda flere.

PaisleyGates
PaisleyGatesInnlegg: 11899
02.08.18 15:59
johwi68: Vi er med andre ord betydelig forsterket i forhold til forrige sesong, spesielt på midtbanen og i bredden

Vi er heldigvis betydelig forsterket på keeperplassen også. Midtbanen bør bli bra med Keita inn. Han ser bare ut som pur klasse. Fabinho behøver muligens litt tid. Viktig å holde Hendo skadefri. I bakhånd har vi Wijnaldum, Milner og Lallana.

Har etterlyst enda en offensiv forsterkning, men Shaqiri var positiv i debuten, og Sturridge har også sett skarp ut denne sommeren. Viktig at disse to bidrar, ellers blir det tynt på topp ved skadefravær. Spørsmålet er om Sturridge klarer å holde seg skadefri denne sesongen, og om han klarer å trø tilstrekkelig til når alvoret melder seg.

I forsvar stiller jeg litt spørsmål ved dekningen i og med at Matip ikke ser ut til å finne tilbake til den gode formen han hadde på høstparten i debutsesongen. Er også litt usikker på hvorvidt Clyne holder nivået. TAA kan være knallgod, men også ujevn.

Liverpool bør nå være en enda sterkere utfordrer til ligagull. Det var 25 poeng opp til ligavinneren forrige sesong, og Liverpool har tatt hhv. 76 og 75 ligapoeng de to siste sesongene. Dette må man forsøke å forbedre. Man bør ta over (kanskje godt over) 80 poeng kommende sesong. De to siste sesongene har ligavinneren hatt hhv. 93 og 100 poeng.

Så er det bare å håpe at man klarer å vinne noen trofeer denne sesongen, det fortjener Klopp & Co.

looprevil_fc_x2
looprevil_fc_x2Innlegg: 4796
02.08.18 16:19
general84: - Klarer Salah å fortsette der han slapp? Vi kan ikke forvente 30 mål + i år eller men klarer han 20? eller?

20 klarer han nok minst. 

Han startet jo faktisk ganske rolig forrige sesong, selv om han scorte en del i starten også. Men det var jo først sånn i november han tok helt av. Det han presterte derfra og ut sesongen var jo helt sykt. Hvis han klarer å prestere noe i nærheten av det samme over en hel sesong blir det nok minst 30 mål totalt. 

Og jeg ser ingen grunn til at han blir noe særlig dårligere, for han kommer til å fortsette i vingspiss rollen sin, mens i fjor startet han bare som ren ving. I tillegg har resten av laget blitt bedre.

general84
02.08.18 16:42
looprevil_fc_x2: Og jeg ser ingen grunn til at han blir noe særlig dårligere, for han kommer til å fortsette i vingspiss rollen sin, mens i fjor startet han bare som ren ving. I tillegg har resten av laget blitt bedre.

Må innrømme at jeg brukte langt tid på å "akseptere" at Salah var så god som han faktisk var, og ventet på at mål-showet skulle stoppe, men det fortsatte jo bare...

Virker gjerne veldig pessimistisk, men nå har jeg problemer med å tro at han klarer å gjenta suksessen igjen i år.

Men du verden som jeg håper det skjer...

johwi68
02.08.18 17:23
Guarnere2: City var såpass overlegne ifjor at jeg sliter med å se noen hente det inn på 1 sommer.

Chelsea gikk fra 93 poeng i 16/17 til 70 poeng i fjor.

Leicester gikk fra 81 poeng i 15/16 til 44 poeng i 16/17.

Chelsea gikk fra 87 poeng i 14/15 til 50 poeng i 15/16.

Man City gikk fra 86 poeng i 13/14 til 79 poeng i 14/15.

Man Utd gikk fra 89 poeng i 12/13 til 64 poeng i 13/14.

Dette er bare de fem siste ligavinnernes tilbakegang, og vi vet at det historisk er vanskelig å følge opp gode sesonger. Ekstreme sesonger er så godt som umulig å følge opp.

Jeg tipper Man Citys 100 poeng i 17/18 blir redusert til under 80 poeng. Så det så.

Uansett føler jeg meg temmelig sikker på at den største forskjellen vi kommer til å se er LFCs poengfangst. Vi så allerede under vårsesongen at VvD utgjorde en stor forskjell, og med nederlenderen som forsvarssjef gjennom hele sesongen tenker jeg vi vil slippe inn mindre mål enn tidligere under Klopp. I tillegg har vi hentet inn Alisson, som helt klart kommer til å styrke keeperplassen. Husk at Mignolet og Karius mer eller mindre delte keeperplassen forrige sesong.

Den største forskjellen er allikevel midtbanen. Med Keita og Fabinho inn vil vi ha en langt mer dynamisk midtbanetrio enn tidligere, samt mer kvalitet. Keita alene vil løfte midtbanen, og med Fabinho inn stiller vi med en troika som er langt mer "utfyllende" enn de vi har hatt de foregående sesongene. Gini, Milner, Emre Can og Henderson har litt for like ferdigheter, uten at de er blåkopier av hverandre.

Og, glem for all del ikke at den heftigste lagdelen vår etter alle solemerker kommer til å være mer samkjørte, kjenne hverandre bedre, og vil spille på egne styrker enda bedre enn de gjorde i fjor. Akkurat det er helt ellevilt å tenke på, særlig når vi kan krydre med Shaqiri på toppen av dette, samt at det er en liten mulighet for at vi klarer å skvise litt mer gull ut av Sturridge.

Jeg blir ikke overrasket om vi tar mer enn 90 poeng i løpet av den kommende sesongen.

masterpool
02.08.18 18:10

Jeg tror dessverre ikke at vi blir seriemestere, men har ingen opplagte grunner for at det ikke skal skje.

City blir trolig vanskelig å slå i år også, og hvis det åpner seg en mulighet, så tror jeg enten vi roter den bort, eller at et annet lag tar bedre vare på muligheten!

johwi68
04.08.18 19:51

Har jeg vært vitne til den mest usikre og svake debuten til en LFC-keepr noensinne? Det tror jeg pinadø...

Regner med at vi får en grei analyse på prestasjonene til Alison av Kloppy & co. På halvdistanse et par ganger, to gedigne feilberegninger, og nesten så han fomler et svakt skudd i mål. I tillegg bommer han vel på flere pasninger til medspillere enn det Karius gjorde i løpet av hele vårsesongen.

Heldigvis får han litt slækk av de som skjønner at det er mye nerver foran debuten, med en prislapp som det han har, og at dette er det vi får med en offensiv og proaktiv keeper. Men, hvor lenge venter journalistene før de slakter brassen?

Ellers ble det litt vel lave skuldre etter 2-0-scoringa. Jeg regner med at Klopp sender innpå noen karer etter hvilen som er mer enn interessert i å bevise at de hører hjemme i kamptroppen neste søndag, og at press, tempo og løp tar seg opp i 2.omgang.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 42475
04.08.18 19:54

Haha, her er man lei seg over at Karius er slengt ut.

PaisleyGates
PaisleyGatesInnlegg: 11899
04.08.18 19:59
johwi68: I tillegg bommer han vel på flere pasninger til medspillere enn det Karius gjorde i løpet av hele vårsesongen.

Her må noen ha falt langt nedi bunnen på halvlitersglasset med Mack....

Knaxern
KnaxernInnlegg: 42475
04.08.18 20:18
johwi68: i bredden,

Nei.

Du tar ikke med i beregningen at vi mistet Coutinho midt i sesongen og at OX er ute hele denne sesongen. Samtidig skal man ikke se bort i fra at Lallana blir borte store deler av sesongen han også.

Vi mangler fortsatt 1-2 spillere til på midten. Kan være grunnen til at Klopp velger å beholde Grujic frem til januar.

(Innlegget ble redigert 04.08.18 20:19)

masterpool
04.08.18 20:24

Synd du mistet helten din Johwi...får håpe du blir edru til sesongstart.

Zenix
ZenixInnlegg: 7894
04.08.18 20:26
johwi68: Har jeg vært vitne til den mest usikre og svake debuten til en LFC-keepr noensinne? Det tror jeg pinadø...

Herregud for en desperasjon..

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 13592
04.08.18 20:29
johwi68: Har jeg vært vitne til den mest usikre og svake debuten til en LFC-keepr noensinne? Det tror jeg pinadø...

Det her er så flaut at jeg har nesten ikke ord.

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 13592
04.08.18 20:31
PaisleyGates: Her må noen ha falt langt nedi bunnen på halvlitersglasset med Mack....

Haha, fyren har vel ikke misset på en pasning? De kan iallefall telles på en hånd. 

milanB
milanBInnlegg: 32944
04.08.18 20:32

johwi68 troller i sin egen tråd, noe spesielt....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg