Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

''''LFC's sin Fantastiske 2019 Sommertråd****

NYTT TEMA
KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 38707
14.08.19 09:29
mcdermott: --- Men han var vel også skadet en periode der?

Ikke som jeg kan huske, og ikke ifølge Transfermarkt:

https://www.transfermarkt.com/xherdan-shaqiri/leistungsdatendetails/spieler/86792/plus/0/saison/2018/wettbewerb/GB1/verein/31

4 kamper med spilletid i PL etter 1.feb. Hhv 18, 1, 17 og 24 min.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 09:29)

-k9b_
-k9b_Innlegg: 27100
14.08.19 09:36
KongOlav2: Ja, en tilnærmet fullverdig erstatter for Van Dijk er enten ikke mulig å skaffe. eller så dyrt at det ikke er hensiktsmessig å bruke penger på det. Dog gjelder ikke dette nødvendigvis de andre posisjonene jeg nevnte. Man kunne skaffet seg en bedre backup enn Milner på back, og ikke minst en bedre backup enn Shaqiri/Origi på vingspissplassene. Shaqiri og spesielt Origi fikk forøvrig ikke mye spilletid sist sesong. De tre førstevalgene våre fikk til sammen 103 av 114 mulige starter. Origi fikk 4 starter i PL, og Shaqiri fikk nesten ikke spilletid etter 1.februar. Da fikk han så lite tillit at han det ikke ble 20-30 min som innbytter engang. Det var nede i et ensifret antall minutter på banen, evt. på benken gjennom hele kampen.

Spør du Klopp, så vil det neppe finnes noen bedre backup enn Milner på back. Han brukte han der i en full sesong. Moreno er ikke alles favoritt, men han er på det nivået vi kunne forvente at en backup er på. Klopp bruker Milner nonetheless. 

Det vi kunne kjøpt var en reell utfordrer til de 3 der framme. Type Werner, eller Pepe. Det hadde kostet. Å kjøpe noe bedre backup enn Origi og Shaqiri kan jeg ikke se. Shaqiri leverte nøyaktig det han skulle hele høsten når han var et alternativ. Origi leverer en scoring hver gang han spiller. Hvem er det du tror vil gjøre det bedre enn dette? 

Det er da relativt åpenbart at både Mane og Salah må spille så ofte som mulig for å være 'freshe'. Det samme gjelder vel egentlig Firmino. Det var plenty av muligheter til å spare de 3 forrige sesong (tenk hjemme mot Huddersfield eller mot hjemme mot Røde Stjerne, Borte mot Porto), men de spiller. Fordi hvile ikke alltid er det som trengs. (det er nokså tydelig at de spillerne som leverer på det nivået Salah og Mane har vært på de siste årene ikke ønsker eller trenger hvile. De trenger å spille hele tiden for å være i kamprytme.)

-k9b_
14.08.19 09:41
mcdermott: Om vi har som mål å matche det de fikk til i PL + Cupene i fjor OG vinne CL samtidig så tror jeg ikke vår måte holder helt inn.
City vant tre pokaler i fjor og gikk til kvarten i CL. Det tror jeg blir vanskelig med Klopps metode ( ikke umulig men vanskelig)

Får vi Citys trekning i cupene, så vinner vi de enkelt. Det var et helt unikt run som ikke kan kjøpes på transfermarkedet. 

Kanskje City ville klart CL om de ikke hadde rotert troppen så voldsomt. Pep vet jo fortsatt ikke helt hva som er hans beste lag og formasjon.

KongOlav2
14.08.19 09:42
-k9b_: Spør du Klopp, så vil det neppe finnes noen bedre backup enn Milner på back. Han brukte han der i en full sesong. Moreno er ikke alles favoritt, men han er på det nivået vi kunne forvente at en backup er på. Klopp bruker Milner nonetheless. Det vi kunne kjøpt var en reell utfordrer til de 3 der framme. Type Werner, eller Pepe. Det hadde kostet. Å kjøpe noe bedre backup enn Origi og Shaqiri kan jeg ikke se. Shaqiri leverte nøyaktig det han skulle hele høsten når han var et alternativ. Origi leverer en scoring hver gang han spiller. Hvem er det du tror vil gjøre det bedre enn dette? Det er da relativt åpenbart at både Mane og Salah må spille så ofte som mulig for å være 'freshe'. Det samme gjelder vel egentlig Firmino. Det var plenty av muligheter til å spare de 3 forrige sesong (tenk hjemme mot Huddersfield eller mot hjemme mot Røde Stjerne, Borte mot Porto), men de spiller. Fordi hvile ikke alltid er det som trengs. (det er nokså tydelig at de spillerne som leverer på det nivået Salah og Mane har vært på de siste årene ikke ønsker eller trenger hvile. De trenger å spille hele tiden for å være i kamprytme.)

Så ofte som mulig trenger ikke å være 35+ kamper fra start i PL og 50+ kamper i alle turneringer. Spesielt fra jul og utover er kampprogrammet tett store deler av sesongen, spesielt om man ikke blir slått ut i de hjemlige cupene. Denne sesongen er det potensielt 67 kamper i alle turneringer. Det gir 201 starter for de tre angrepsplassene.

Det blir neppe så mye, men det kunne vært fullt ut mulig å gi en ekstra angriper 25-30 kamper fra start i alle turneringer. Og ikke minst noen flere min hvile til de tre førstelvalgene utpå vårparten når det drar seg til med kvart- og semier i CL. Programmet fra kvartfinalen og ut sesongen i CL er drepende, spesielt om man går langt i FA-cupen i tillegg.

Klopp roterer en god del på midtbanen. Det virker helt ulogisk at han roterer så lite i angrpet delvis fordi kvalitetsforskjellen mellom førstevalg og andre alternativer er veldig stor. At Shaqiri fikk så minimalt med spilletid mot slutten av sist sesong, tyder definitivt på manglende tillit. Det er ingenting i veien for å ha gitt ham iallfall en halvtime i enkelte kamper for å redusere belastningen på en av førstevalgene før veldig avgjørende kamper i CL.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 09:44)

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65535
14.08.19 09:59
KongOlav2: Ikke som jeg kan huske, og ikke ifølge Transfermarkt: https://www.transfermarkt.com/xherdan-shaqiri/leistungsdatendetails/spieler/86792/plus/0/saison/2018/wettbewerb/GB1/verein/31 4 kamper med spilletid i PL etter 1.feb. Hhv 18, 1, 17 og 24 min.

--- Iflg landslaget så slet han jo med dette..... ;)

-k9b_
14.08.19 10:56
KongOlav2: Så ofte som mulig trenger ikke å være 35+ kamper fra start i PL og 50+ kamper i alle turneringer. Spesielt fra jul og utover er kampprogrammet tett store deler av sesongen, spesielt om man ikke blir slått ut i de hjemlige cupene. Denne sesongen er det potensielt 67 kamper i alle turneringer. Det gir 201 starter for de tre angrepsplassene. Det blir neppe så mye, men det kunne vært fullt ut mulig å gi en ekstra angriper 25-30 kamper fra start i alle turneringer. Og ikke minst noen flere min hvile til de tre førstelvalgene utpå vårparten når det drar seg til med kvart- og semier i CL. Programmet fra kvartfinalen og ut sesongen i CL er drepende, spesielt om man går langt i FA-cupen i tillegg. Klopp roterer en god del på midtbanen. Det virker helt ulogisk at han roterer så lite i angrpet delvis fordi kvalitetsforskjellen mellom førstevalg og andre alternativer er veldig stor. At Shaqiri fikk så minimalt med spilletid mot slutten av sist sesong, tyder definitivt på manglende tillit. Det er ingenting i veien for å ha gitt ham iallfall en halvtime i enkelte kamper for å redusere belastningen på en av førstevalgene før veldig avgjørende kamper i CL.

Jo. Egentlig så betyr det å spille 1-2 ganger i uken. 

Suarez var også en slik type. Måtte spille alt, og hvile minst mulig. Klopp hadde absolutt mulighet til å hvile de 3, men i PL og CL (selv i kamper hvor han absolutt kunne hvile de) så spilte de. 

Mulig er det sikkert, men det er ikke sikkert det er hensiktsmessig. Shaqiri ble ofte brukt for å tilby noe annerledes, det samme gjelder Origi. Skulle man kjøpt noe annet så var det for å virkelig satse på FA-Cupen. 

Klopp roterer en del på midtbanen mellom de 6 samme spillerne, ofte for å endre på hvordan laget opptrer. Wijnaldum tilbyr noe annet enn Keita, og Milner tilbyr noe annet enn det igjen. Det er små endringer for å kunne ha en gruppe på 6 spillere som alle er helt freshe og har kamptempoet i kroppen. 

Det er et punkt som jeg tror vi her undervurderer. Det er å ha kamptempoet i kroppen. Det er grunnen til at Klopp gjerne bytter inn Mane på 4-1 hjemme mot Norwich etter en for kort ferie, eller bare bytter rundt på Henderson, Milner, Wijnaldum, Fabinho, Keita i kamper hvor det virker logisk å gi en unggutt sjansen. Han vil ha spillerne i kampmodus, og det får han kun til ved å gi minutter i tellende kamper. 

Det var jo absolutt ingenting som tyder på at de fremste 3 trengte å redusere kampbelastningen mot slutten av forrige sesong. Hvis du tror at Klopp ikke spilte med Shaqiri hjemme mot Huddersfield forrige sesong pga manglende tillit så er du deluded. Det handler om at kampbelastningen ikke er så stor, og den beste måten å holde spillere i form på, er ved å la de spille kamper. Hele tiden. 

KongOlav2
14.08.19 11:09
-k9b_: Det var jo absolutt ingenting som tyder på at de fremste 3 trengte å redusere kampbelastningen mot slutten av forrige sesong. Hvis du tror at Klopp ikke spilte med Shaqiri hjemme mot Huddersfield forrige sesong pga manglende tillit så er du deluded. Det handler om at kampbelastningen ikke er så stor, og den beste måten å holde spillere i form på, er ved å la de spille kamper. Hele tiden.

Firmino ble jo skadet mot slutten av sesongen. En muskelskade i lyskeområdet kan meget vel skyldes høy belastning.

Jeg tror forøvrig ikke du vet mer enn meg om nøyaktig hva Klopp tenker. Derfor trenger du ikke late som om at det er så jævlig sikkert nøyaktig hvorfor Klopp ikke spilte med Shaqiri.

Og kampbelastningen er stor i siste par måndene av sesongen. Det var 10 kamper i PL og CL i løpet av 5 uker i fjor. Og det var uten FA-cup. Det er definitivt belastende å spille 80 min+ to kamper i uka i på full innsats, spesielt når halvparten av kampene er særs krevende kamper i CL. Det kunne vært gull å få en kamp eller minimum halvtime mindre spill i enkelte seriekamper da, slik at man er maks uthvilt til CL.

minuspol
minuspolInnlegg: 36397
14.08.19 11:13
-k9b_: Det hadde kostet. Å kjøpe noe bedre backup enn Origi og Shaqiri kan jeg ikke se.

Jeg tipper det er noe i det å skulle kjøpe en uttalt back up som får det til å vri seg i Klopp. Det er helt mot alle prinsipper. Og jeg er helt enig. Enten kjøper man reelle utfordrere, eller så kjøper man talenter man skal utvikle. Klopp går faktisk hakket lengre, han kvitter seg med spillere som kunne vært adekvat back up for å kun ha spillere som utfordrer for en plass på laget. Dette er en strategi. 

Og til hvilegnålet så følger jeg deg naturligvis der også. Ingen av de tre foran til Liverpool som hvile ved å stå over kamper. Og ingen av de som nødvendigvis har veldig godt av å hvile ved å stå over kamper heller.

Men tilværelsen deres er ikke bare kamper, og på det området gjør man naturligvis mye i treningshverdagen. Dette er jo vitenskap, og ikke den forenklede versjonen man driver med på VGD og i ekspertrommet. 

-k9b_
14.08.19 11:49
KongOlav2: Firmino ble jo skadet mot slutten av sesongen. En muskelskade i lyskeområdet kan meget vel skyldes høy belastning. Jeg tror forøvrig ikke du vet mer enn meg om nøyaktig hva Klopp tenker. Derfor trenger du ikke late som om at det er så jævlig sikkert nøyaktig hvorfor Klopp ikke spilte med Shaqiri. Og kampbelastningen er stor i siste par måndene av sesongen. Det var 10 kamper i PL og CL i løpet av 5 uker i fjor. Og det var uten FA-cup. Det er definitivt belastende å spille 80 min+ to kamper i uka i på full innsats, spesielt når halvparten av kampene er særs krevende kamper i CL. Det kunne vært gull å få en kamp eller minimum halvtime mindre spill i enkelte seriekamper da, slik at man er maks uthvilt til CL.

Skader vil skje, Keita skader seg jo annenhver uke, uten en eneste kamp i kroppen. Å løpe som fy 90 minutter to ganger i uken går helt fint. Dette kan Liverpool. 

Jeg vet følgende: 

- Huddersfield hjemme var walkover

- Shaqiri spilte mot Barcelona ikke lenge etterpå

- Shaqiri kunne spilt mot Huddersfield om hvile var så jævlig viktig. 

Som truba skriver; man justerer belastningen på trening. Er man inne i kamprytmen slik Liverpools angrepsspillere ser ut til å være avhengig av, så er hvile bare forstyrrende. Manes svakeste periode i Liverpool kom jo den høsten når han roterte med Coutinho. Firmino ser stort sett alltid svakest ut når han kommer tilbake fra en periode uten kamper. 

Det var plenty av kamper hvor Klopp nesten demonstrativt ikke sparte Salah eller Mane, men heller byttet rundt på Milner, Wijnaldum, Henderson etc. Det forteller hvor lite behovet er.

-k9b_
14.08.19 11:52
minuspol: Jeg tipper det er noe i det å skulle kjøpe en uttalt back up som får det til å vri seg i Klopp. Det er helt mot alle prinsippe

Jepp, som jeg skriver. Vi kunne kjøpt en reell utfordrer som tilbydde noe annet, eller kunne bli bedre, men det tok vi oss ikke råd til (Pepe, Werner etc). Alt under der blir bare fyll, det ser det ikke ut til at Klopp gidder. 

Topp det, Origi er så bra backup som vi kan be om. Går inn og spiller til 10 på børsen når det trengs mot Barcelona, scorer når han blir byttet inn ved alle anledninger. Hvis meg en annen backup-spiss som leverer lignende.

KongOlav2
14.08.19 11:56
-k9b_: Som truba skriver; man justerer belastningen på trening. Er man inne i kamprytmen slik Liverpools angrepsspillere ser ut til å være avhengig av, så er hvile bare forstyrrende. Manes svakeste periode i Liverpool kom jo den høsten når han roterte med Coutinho. Firmino ser stort sett alltid svakest ut når han kommer tilbake fra en periode uten kamper. Det var plenty av kamper hvor Klopp nesten demonstrativt ikke sparte Salah eller Mane, men heller byttet rundt på Milner, Wijnaldum, Henderson etc. Det forteller hvor lite behovet er.

Hvile er ikke forstyrrende om det blir minst en kamp i uka. Det er neppe tilfeldig at lag i mange tilfeller presterer svært godt i serien i sesonger hvor de er ute av Europa. Da har de overskudd til å yte i PL-kamper gjennom hele sesongen. Det er når går flere uker uten kamp at man kan komme ut av rytmen.

minuspol
14.08.19 12:12
KongOlav2: Hvile er ikke forstyrrende om det blir minst en kamp i uka. Det er neppe tilfeldig at lag i mange tilfeller presterer svært godt i serien i sesonger hvor de er ute av Europa.

Dette er noe du synes. Eller noe du har hørt. Lite å bry seg om.

KongOlav2
14.08.19 12:16
minuspol: Dette er noe du synes. Eller noe du har hørt. Lite å bry seg om.

Dette er noe jeg har observert etter å ha sett fotball i mange år.

minuspol
14.08.19 12:20
KongOlav2: Dette er noe jeg har observert etter å ha sett fotball i mange år.

Du tror du har sett dette, det er noe annet.

KongOlav2
14.08.19 12:24
minuspol: Du tror du har sett dette, det er noe annet.

Såklart er det slik. Jævla pinlig stråmann. Klovn

minuspol
14.08.19 12:30
KongOlav2: Såklart er det slik. Jævla pinlig stråmann. Klovn

Det er ikke jeg som skal bevise noe her.

KongOlav2
14.08.19 12:32
minuspol: Det er ikke jeg som skal bevise noe her.

Det er påstand mot påstand. Det er ikke noe automatikk at du har rett. Din skråsikkerhet og mildt sagt tendensiøse argumentasjon her på forumet er ikke akkurat noe nytt. Du er ikke i nærheten av å være så dyktig som du tror.

minuspol
14.08.19 12:44

Det er du som påstår noe, jeg bare avfeier det til du har noe å komme med. 

KongOlav2
14.08.19 12:46
minuspol: Det er du som påstår noe, jeg bare avfeier det til du har noe å komme med.

Akkurat. Påstand mot påstand.

minuspol
14.08.19 12:51
KongOlav2: Akkurat. Påstand mot påstand.

Ok, tror de fleste ser at det ikke er slik.

-k9b_
14.08.19 13:05
KongOlav2: Akkurat. Påstand mot påstand.

Nei, ærlig talt. 

Du kommer med en påstand, og har følgelig bevisbyrden.

KongOlav2
14.08.19 13:21
-k9b_: Nei, ærlig talt. Du kommer med en påstand, og har følgelig bevisbyrden.

Han påstår jeg tar feil. Det er også en påstand. Ergo er det påstand mot påstand. Du kommer også med påstander når du sier at det er så lite behov for hvile. Det meste av diskusjon her inne er nettopp dette.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 13:22)

minuspol
14.08.19 13:27
KongOlav2: Han påstår jeg tar feil.

Hvor da?

Jeg sier at det du påstår er lite å bry seg om da det kun er noe du tror du har sett, eventuelt hørt. Det kan være du har rett, vær så god kjør på. Legg noe tyngde i det.

Noe -k9b_ faktisk gjør når han debatterer hvile, han viser til hvor mye Klopp bryr seg om dette med rullering. Eventuelt ikke bryr seg om det.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 13:29)

KongOlav2
14.08.19 13:28
minuspol: Hvor da?

Når du skriver "jeg bare avfeier at du har noe å komme med", så vil jeg hevde at dette er det samme som å påstå at jeg tar feil.......

minuspol
14.08.19 13:30
KongOlav2: Når du skriver "jeg bare avfeier at du har noe å komme med", så vil jeg hevde at dette er det samme som å påstå at jeg tar feil.......

Ja det vil du sikkert, men det er jo ikke det jeg gjør.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 13:30)

-k9b_
14.08.19 13:39
KongOlav2: Han påstår jeg tar feil. Det er også en påstand. Ergo er det påstand mot påstand. Du kommer også med påstander når du sier at det er så lite behov for hvile. Det meste av diskusjon her inne er nettopp dette.

Det er ikke slik det fungerer. 

Jeg påstår at KongOlav2 ofte har sex med transseksuelle dverger. 

Du påstår at det ikke stemmer. "Påstand mot påstand"? 

Selvsagt ikke, bevisbyrden ligger helt åpenbart hos meg. Dette er veldig enkelt og grunnleggende, så det hadde vært fint å komme forbi dette og komme tilbake til den virkelige diskusjonen. 

(Innlegget ble redigert 14.08.19 13:39)

KongOlav2
14.08.19 13:53
-k9b_: Selvsagt ikke, bevisbyrden ligger helt åpenbart hos meg. Dette er veldig enkelt og grunnleggende, så det hadde vært fint å komme forbi dette og komme tilbake til den virkelige diskusjonen.

Du kommer også med påstander. Hva gjør din argumentasjon så annerledes? At du henviser til hva Klopp gjør?

(Innlegget ble redigert 14.08.19 13:53)

-k9b_
14.08.19 14:03
KongOlav2: Du kommer også med påstander. Hva gjør din argumentasjon så annerledes? At du henviser til hva Klopp gjør?

Jepp.

KongOlav2
14.08.19 14:05
-k9b_: Jepp.

Forumet har sannelig blitt kjedelig!

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50115
14.08.19 14:39
KongOlav2: Forumet har sannelig blitt kjedelig!

Ha i bakhodet at du diskuterer med to av forumets største kverulanter, selv om k9b i rettferdighetens navn prøver å vise til hva Klopp gjør med laget.

Men da kan man også snu på det, og spørre seg selv hvorfor Klopp gir faen i cupene. Spillerne våre trenger jo ikke hvile, så det er jo bare å gå all in...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg