Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VAR i Premier League fra 19/20-sesongen.

NYTT TEMA
KommersK
KommersKInnlegg: 5850
04.03.19 20:40

VAR kommer altså til PL fra høsten av.

Jeg er soleklart FOR innføring, da det er alt for mange viktige avgjørelser som blir feil fra dommerstanden. Kampene vil bli lengre, med en del avbrekk. Det får så være.

Hva synes dere?

Tek
TekInnlegg: 128
04.03.19 20:43

Får Salah rødt kort for å filme i 16-meteren da?

rocket147
rocket147Innlegg: 27994
04.03.19 20:46
Tek: Får Salah rødt kort for å filme i 16-meteren da?

Viss han begynner å filme kan vel det skje. Større sjanse for at han får fleire straffespark.

minuspol
minuspolInnlegg: 36119
04.03.19 20:48

Har til gode å se en VAR som er så viktig at det oppveier alt tullet man får med i kjølvannet. Grensen for hva som skal tas med VAR og hva som ikke skal tas er tydeligvis helt i det blå for alle.

i dag fungerer det ikke, og verre enn det. Det gjør ting verre.

Tunge flagg og dommere som ikke dømmer fordi de venter på VAR påvirker kampene på en meget uheldig måte, og dette er knappest debattert.

KommersK
04.03.19 20:58
minuspol: VAR påvirker kampene på en meget uheldig måte

Det synes du. Men du er vel enig i at elendige dommeravgjørelser bør lukes bort? Og det er det vel bare VAR som er i stand til å få gjennomført?

minuspol
04.03.19 22:12

For meg er ikke elendige dommeravgjørelser noe forskjellig fra elendige keeperprestasjoner. Og så lenge målinger viser at dommere og linjedommere er godt oppe over 90% treff på avgjørelsene sine så bekjemper man et problem som knapp finnes. 

Og VAR gjør jo feil også på toppen av det hele.

Man diskuterer jo VAR-avgjørelser like ofte som dommeravgjørelser! Kanskje oftere.

Så har man altså ikke engang touchet alle uheldige situasjoner tunge flaggplikt avventende dommere skaper. Det spår jeg kommer til å påvirke fotballen veldig. 

KommersK
04.03.19 22:24

Har friskt i minne mange straffer som skulle vært dømt, og ikke minst at City fikk bortdømt et mål(en ball som aldri var ute) i semien mot Arsenal i 2017. Kan ha kostet City en tittel. Sånt skal jo ikke skje, samme hvem det går ut over.

Heborres
HeborresInnlegg: 10164
05.03.19 12:35

Flere nye regler som gjelder fra neste sesong:

1. Accidental handball goal won't stand

2. Substituted players can leave the field anywhere

3. No attacking players in the wall

4. Coaches will receive cards

zephyrus
zephyrusInnlegg: 3444
07.03.19 13:51
KommersK: Hva synes dere?

Med tanke på det tvilsomme straffesparket Man U fikk i går er jeg sterkt negativ.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 32807
07.03.19 13:56
zephyrus: Med tanke på det tvilsomme straffesparket Man U fikk i går er jeg sterkt negativ.

Jeg ser at dommerne som har uttalt seg mener det er straffe, mens veldig mange eksperter mener det ikke er straffe.

Jeg mener det er straffe. Basert på de retningslinjene dommerne følger i dag.

Så kan man jo være uenig i retningslinjene, men det er jo noe helt annet.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 45985
07.03.19 14:00
PapaSmurf: Så kan man jo være uenig i retningslinjene, men det er jo noe helt annet.

Om jeg tolker de nye reglene riktig vil det meste bli straffe fremover. Bare der hånden er klart inntil kroppen vil det ikke bli dømt straffe. Etter de nye reglene var hvertfall gårsdagens straffe soleklar!

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 32807
07.03.19 16:03
Art-Vandelay: Om jeg tolker de nye reglene riktig vil det meste bli straffe fremover. Bare der hånden er klart inntil kroppen vil det ikke bli dømt straffe. Etter de nye reglene var hvertfall gårsdagens straffe soleklar!

Handsregelen er forferdelig vanskelig. Selv med VAR er det store diskusjoner i ettertid, det så vi i VM der vi hadde en del saker.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13107
07.03.19 17:08
minuspol: Og VAR gjør jo feil også på toppen av det hele.

Ikke være så dum! VAR tar ikke feil, det er du som tar feil da. Da får de sett situasjonen flere ganger, og tar en avgjørelse. Om du og mange andre er uenig så betyr ikke det at de tar feil, det er da vurdert til å være rett! Det kan jeg leve godt med. Jeg kan være uenig i en dom satt i retten også, mange andre med. Men det betyr ikke en dritt, det er grundig vurdert og alt det der! Så faller en avgjørelse. I fotball får du ikke anke :) Heldigvis. Så hva du furter etter forstår jeg ikke, det meste blir rett med VAR. 

minuspol
07.03.19 18:25
F.R.O.G: Ikke være så dum! VAR tar ikke feil,

Gjør feil. De vurdere situasjoner ulikt. Se de situasjonene som her er lagt fram. Noe er feil her?

minuspol
07.03.19 18:29
KommersK: Det synes du. Men du er vel enig i at elendige dommeravgjørelser bør lukes bort?

Jo færre jo bedre. Men dommere og assistentdommere ligger godt over treff på 90 av hundre avgjørelser. 

Det ville ikke vært en elendig dommeravgjørelse å la handsen i går gå. Eller å dømme straffe til Roma på tampen. Det som du og "ekspertene" på tv kritiserer av dommeravgjørelser er nesten alltid godt innafor hva man bør kunne akseptere. Og i de aller fleste tilfeller kan man finne situasjoner som har blitt likt bedømt, uten at det har blitt oppstyr. 

F.R.O.G
07.03.19 18:55
minuspol: Gjør feil. De vurdere situasjoner ulikt

Det vil alltid være vurderinger! Det som gjør det lettere å få det mer rett en uten VAR er at de får sett dette flere ganger, kan mer om dette en deg og meg, og dermed får det meste riktig. Straffen i går kunne gått, eller bli straffe i enhver annen kamp også. De fikk sett på den, vurdert den! Og da er det greit. Hva du måtte mene er riktig betyr liksom ikke noe da, heller ikke hva jeg mener. Det som er umulig er å gi alle supportere rett samtidig. 

minuspol
07.03.19 19:02
F.R.O.G: Det vil alltid være vurderinger! Det som gjør det lettere å få det mer rett en uten VAR er at de får sett dette flere ganger, kan mer om dette en deg og meg, og dermed får det meste riktig. Straffen i går kunne gått, eller bli straffe i enhver annen kamp også. De fikk sett på den, vurdert den! Og da er det greit. Hva du måtte mene er riktig betyr liksom ikke noe da, heller ikke hva jeg mener. Det som er umulig er å gi alle supportere rett samtidig.

Hva er dette for noe rør? Problemet mitt er at man via VAR ikke kommer fram til det samme i like situasjoner. Da har vi ikke kommet noen vei. Bare tatt et par gode steg bakover. Fordi en dommer som tar slik avgjørelser i et hundredels sekund kan få litt slakk, eventuelt mye. VAR kan ikke det. Og da vet jeg ikke helt jeg altså. Er man godt over 90 av 100 situasjoner riktig med dommere, så er det ikke så mye man kan bli bedre. 

F.R.O.G
07.03.19 19:51
minuspol: Hva er dette for noe rør? Problemet mitt er at man via VAR ikke kommer fram til det samme i like situasjoner. Da har vi ikke kommet noen vei. Bare tatt et par gode steg bakover. Fordi en dommer som tar slik avgjørelser i et hundredels sekund kan få litt slakk, eventuelt mye. VAR kan ikke det. Og da vet jeg ikke helt jeg altså. Er man godt over 90 av 100 situasjoner riktig med dommere, så er det ikke så mye man kan bli bedre.

Dette er bare latterlig! VAR tar omtrent alt av kontroversielle avgjørelser og får det rett! Dere syter over at det blir rett. Nå er det ikke sikkert at alle situasjoner dømmes likt, det kan være små nyanser som er forskjellige, og andre dommere som vurderer det litt annerledes! Hva så! De store viktige avgjørelsene som dommer ikke får med seg, men kan se på en gang til blir riktig. Alle andre får se dette, bare ikke dommer? Hva pokker er agendaen din da? Bare kverulering, og krangling fordi du hater alt som er nytt? Oser endrings vegring og mangel på å tenke nytt.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 14103
08.03.19 20:09

Det er jo muligheten for en second opinion som gjør at episoder, kampavgjørende moment som kan gjøres feil og viser seg i etterkant er garantert feil og kan bli sett ekstra nøye på før avgjørelser tas så disse helt åpenbare feila blir luka vekk  som er cluet her. Som skrevet før.

Tvilstilfeller der en ikke blir enig over hele fjøla vil det uansett bli.

(Innlegget ble redigert 08.03.19 20:13)

IsoGrifo7L
IsoGrifo7LInnlegg: 6849
08.03.19 21:24

Veldig skeptisk slik VAR har blitt brukt i de kampene jeg har sett det brukt. Hvis VAR brukes der det ikke er noen tvil om at dommerne har gjort en feil, så ønsker jeg det velkommen, men fotball er skjønnsavgjørelser, og TV-bildene forteller ikke alltid sannheten.

VAR tar også alt for lang tid. Jeg ønsker meg en tidsbegrensing når det gjelder bruk av VAR. Hvis dommeren ikke klarer å ta en avgjørelse etter å ha sett på TV-bildene 30 sekunder, da er ikke feilen klar nok, og da burde dommeren sin opprinnelige avgjørelse stå, etter min mening. Jeg synes lange stopp i spillet er en uting.

Jeg ble også veldig skeptisk til VAR etter kampen mellom Real Madrid og Ajax. Der så de på om ballen var ute av spill, og det skulle ha vært innkast. Utrolig nok hadde de ikke noe TV-bilde som gav 100% klart svar på det. Det er greit. Det jeg lurer på etter den situasjonen er hvor langt tilbake man skal sjekke om det har skjedd en feil. Hvis man gransker spillet langt nok tilbake så vil man trolig kunne finne en feil dommer avgjørelse, så spørsmålet er når fra når skal man ta i bruk VAR. Er det en tidsbegrensning for hvor langt tilbake i spillet man kan gå for å bruke VAR til å se på en situasjon, eller er det en begrensing når det gjelder antall pasninger, eller er dette skjønn, som mye annet når det gjelder fotballreglene.

Skal man bruke VAR så må det ikke være noen tvil om når og hvordan det skal brukes.

(Innlegget ble redigert 08.03.19 21:26)

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 4347
09.03.19 18:15

I tillegg til dette bør man og få innført 2 x 35 minutter effektivt.

FrannyLee
10.03.19 07:32
TrondLFC: I tillegg til dette bør man og få innført 2 x 35 minutter effektivt.

Hvorfor dette ikke er vurdert forlengst er ei gåte for meg. Veldig mye frustrasjon og formålsløs diskusjon hadde blitt blåst vekk på dagen om dette hadde blitt innført.

Mye mindre muligheter for å spekulere i usportslige ageringer også. + at dommere må være mye mer konsekvent med sekundsregelen der keeper har ballen i fast grep.

KommersK
13.03.19 00:11

De siste dagers kamper viser at VAR trengs. Flere dommeravgjørelser har vært gale. Vi MÅ få det mest mulig riktig.

Ugh!

ehall
ehallInnlegg: 20669
13.03.19 01:03

Jeg var i utgangspunktet for VAR, men etter å sett masse feil avgjørelser på tross for bruk av VAR har jeg blitt motstander. Du blir kvitt en del feil avgjørelser med VAR, problemet er at du lager nye feil. Da er det bedre at en dommer er blind eller ser syner, enn at du spekulerer om et helt VAR team er kjøpt.

Er også et problem for hvilke avgjørelser man bestemmer seg for om når VAR kan brukes. Er ikke på langt nær nok tilfeller. 

Magiii
MagiiiInnlegg: 4815
13.03.19 04:56
ehall: men etter å sett masse feil avgjørelser på tross for bruk av VAR har jeg blitt motstander.

Som f. eks? 

FrannyLee
13.03.19 06:09

VAR er igrunn som ekteskap nummer to.

En finner raskt ut at det VAR  ikke fullkomment med dette heller.

(Innlegget ble redigert 13.03.19 06:10)

FrannyLee
18.03.19 08:49

Dette med å bruke VAR stykkevis og delt i enkeltkamper og turneringer kan i grunn sidestilles med å være bare litt gravid.

Det er en uting.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg