Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LIVERPOOL FC 2019/20

NYTT TEMA
johwi68
johwi68Innlegg: 19983
04.08.19 10:01

Ny sesong, og den trettiende siden vi vant ligaen forrige gang. Igjen er det store spørsmålet om vi vil klare å heve liga-bøtta, eller om Man City blir for sterke også i år. Nå er det riktignok mange gode lag i PL, men til syvende og sist tror jeg dette vil bli en fight mellom Klopp og Pep.

Man City har kjøpt en back-up til venstrebacken, samt en midtbanespiller som trolig skal fases inn i Fernandinhos rolle. Vi har kjøpt to unggutter for peanuts, Sepp van den Berg og Harvey Elliott, som begge har fått draktnummer og hovedsaklig skal trene med førstelagstroppen. Hvor mye de vil bli involvert gjenstår å se, men jeg håper og tror at de vil få vist seg fram innimellom. Det samme gjelder de andre tenåringene som tydeligvis har vist stor framgang, og da snakker vi i første omgang om Rhian Brewster, Ki-Jana Hoever og Yasser Larouci. Muligens kan Paul Glatzel og Curtis Jones få sine sjanser i cupene.

Sommerens store snakkis og debatt rund omkring har vært mangelen på nye storsigneringer. Litt av skylden for det må nok Henry ta, som var tidlig ute og snakket om å bruke penger på forsterkninger. Om det er mangelen på cash, lite vilje til å bruke store summer på back-up, eller Klopp som ønsker spesielle spillere som han må vente på vet ikke jeg, men jeg kjenner at jeg i det store og hele er fornøyd med den stallen vi allerede har. Vi har en meget solid førsteellevere som beviselig ikke står tilbake for noen, og en benk som vil inneholde navn som Gomez, Matip, Lovren, Fabinho, Gini, Hendo, Keïta, Ox, Milner, Origi, Shaqiri og Brewster fra tid til annen. Legg til spillere som er bankers, som Alisson, Robbo, VvD, TAA, Salah, Mané og Firmino, og vi har 20 spillere som seriøst vil fighte om en plass i startoppstillingen (inkl. Mignolet).

Som de fleste andre her på forumet så skulle jeg gjerne ha sett at vi fikk inn en knakende god back eller to, et alternativ til vår front-trio, og kanskje en ny spiller inn for Lallana, men jeg vet vel innerst inne at Klopp mener han har de spillerne han trenger. Vi har to meget lovende backer i Hoever og Larouci, mens Brewster fort kan ha tatt det steget vi venter på og får det ut i kamper. I tillegg har vi en Keïta som har veldig mye mer inne enn han fikk vist i fjor, og en spillesugen Ox som kan finne på å sette fyr på PL kommende sesong. Kamp om plassene er bare sunt, men det finnes en grense for hvor mange stjerner som kan holdes utenfor kjernetroppen.

Spørsmålet er om dette er godt nok til å virkelig utfordre Man City i 2019/20. De lyseblå har en stall med aldrende stjerner, som Otamendi (31), Silva (33), Fernandinho (34) og Aguero (31), og det mange undrer seg på er om de er på en nedadgående kurve eller om de fortsatt vil levere topp kamper på løpende bånd. I tillegg blir det spennende å se om Spurs klarer å holde nøkkelspillerne sine skadefri, og om den nye motoren i laget tilpasser seg kjapt. Utover disse to lagene klarer jeg ikke se at noen skal kunne true Liverpool. Man Utd med Solskjær som sjef har riktignok kjøpt en ny høyreback, og alt tyder på at de får inn en forsvarssjef i Maguire, men jeg er ikke overbevist om at det er nok til å havne på medaljeplass. Arsenal tror jeg fortsatt vil være for shaky bakover til å havne helt i teten, mens Chelsea er et stort spørsmålstegn. Så er jeg spent på hva Wolves og Everton kan få til.

Nå er Klopp dyktig til å rotere laget, spesielt i midtbaneleddet hvor slitasjen er størst, men om han skal ta ut en slags førsteellever så tror jeg den blir noe sånn som følger:

-------------Alisson--------------
Trent---Gomez--Virgil---Robbo
-------------Fabinho-------------
-----Hendo---------Keïta--------
Salah-------Fimino--------Mané

Benk: Mignolet; Matip, Milner; Ox, Gini, Shaqiri; Origi

Ymse tips for sesongen.

Tabell:
1. Man City
2. Liverpool
3. Tottenham
4. Arsenal
5. Chelsea
6. Man Utd
7. Everton
8. Wolves
9. Leicester
10. West Ham
11. Watford
12. Crystal Palace
13. B'mouth
14. Norwich
15. Aston Villa
16. Brighton
17. Sheffield Utd
18. Southampton
19. Burnley
20. Newcastle

Toppscorere: Salah (26), Firmino (20), Mané (18), Brewster (12)

Årets spiller: Firmino

Årets unge spiller: Brewster

Sesongen åpner om seks timer, med CS-kamp mot vår største utfordrer Man City, men pga ferie og skadesituasjon tror jeg laget blir ganske så "reservepreget.. Alisson, TAA, Gomez, VvD, Robbo, Fab, Hendo, Gini, Salah, Origi, Ox er de elleve som fort kan starte. Så får vi se hvor lenge vi må vente på Keïta, Firmino og Mané. Kampen vinner vi 2-1.

Ha en knakende fin sesong, folkens. Selv skal jeg over å se oss mot Crystal Palace i London (23.november) og på Anfield mot Aston Villa 11.april. 

Så håper jeg virkelig at jeg bommer på tabelltipset, at Man City rykker ned fire hakk, og de øvrige rykker opp en plass.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 10:06)

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15948
04.08.19 10:03

Det blir nok topp fire denne sesongen også.

JFT_96
JFT_96Innlegg: 23635
04.08.19 10:05

City vinner, Ole nummer to. Vi blir fem eller seks. Ingen trofeer, de deler Ole og Pep seg imellom.

Guarnere2
Guarnere2Innlegg: 4867
04.08.19 10:13

Endelig igang.

Tips for sesongen

PL: 3 plass bak City og Spurs

CL: Semi finale, slås ut av Barcelona

Domestic cups: Slås ut tidlig i begge

Toppscorer Liverpool: Salah

Årets Liverpool spiller: Salah

Årets unge spiller: Elliot

(Innlegget ble redigert 04.08.19 10:13)

johwi68
04.08.19 16:52

Ganske sprek omgang til å være CS. Fortsatt rufsete bakover, men samtidig ser vi jo at vi ser langt mer giftig ut framover med Firmino og Salah tilbake, selv om de er passe rustne begge to.

Gomez ser veldig solid ut, og det er deilig å se den overlegne fysikken og tempoet hans. Virgil langt mer på det jevne. Begge backene har slitt defensivt, og ikke bidratt veldig mye framover. Ellers ser Gini tregere ut enn noensinne, men han er vel stinn av trening. Fabinho og Hendo dekker ofte det samme rommet, så noen justeringer der hadde gjort seg.

Inn med Keïta for Gini, så ser det straks bedre ut. 

Masaniello
MasanielloInnlegg: 8262
04.08.19 16:54

Ser gjerne både Keita og Oxlade inn for Henderson og Wijnaldum.

Guarnere2
Guarnere2Innlegg: 4867
04.08.19 18:14

Keita. Aldri. 

johwi68
04.08.19 18:16

En solid kamp, som vi burde ha vunnet. Man City hakket bedre enn oss før pause, vi fire hakk bedre etter.

Alisson 7 - bør nesten ta Sterlings scoring, uten at det er en tabbe, og har to-tre fine redninger utover det. Litt svak på straffene, der spesielt Zivchenko sin bør tas.

TAA 6 - sliter veldig tidvis før pause, ok etterhvert
Gomez 8 - bunnsolid
Virgil 7 - smårufsete i starten, men knall etterhvert. Herlig målgivende
Robbo 6 - som TAA

Fabinho 6 - ikke helt hans kamp, og ble løpende mye i mellom. Langt bedre når han får mer ballkontakt
Hendo 7 - best på midten, og spesielt etter at han får en mer offensiv rolle er han god
Gini 5 - usynlig før pause, mer kontrollert i Fab-rollen. Elendig straffe gir trekk på børsen

Salah 8 - livlig og spillekåt. Litt tamme avslutninger, men herjer med Zivchenko. Solid straffe
Firmino 7 - mye småfikst, og langt nærmere knallform enn på samme tid i fjor
Origi 6 - Divock må begynne å ta duellene. Virker litt redd for å tråkke til, og blir dermed for svak i presset

Matip 7 - solid, herlig scoring
Keïta 7 - en del nesten, og skaper sjanser gjennom heftig bevegelse. Bør starte mot Norwich
Lallana - et par bra brudd, solid straffe
Ox - ok innhopp, dagens beste straffe
Shaqiri - livlig, god straffe

PaisleyGates
PaisleyGatesInnlegg: 11923
04.08.19 18:24

Det tok 45 minutter før Liverpool våknet i denne kampen. Første omgang var dårlig. City slapp enkelt til bak Liverpools forsvarslinje flere ganger, uten at det ble fryktelig mange farlige sjanser. Framover var det dårlig tempo og dårlig rytme.

Andre omgang var mye bedre (heldigvis). Laget løftet seg flere hakk og var totalt sett nærmest seieren etter full tid.

En liten spillervurdering:

A Becker 6 - Fomler inn skuddet fra Sterling fra kort hold. Er ikke i nærheten av 4 av straffene (den siste slipper han under seg). Kan bedre.

TAA 6 - Sterling kommer seg bak og rundt noen ganger de første 45 uten at det får fatale konsekvenser. Savner flere offensive bidrag.

VvD 7 - Ikke helt på topp, men vinner de fleste duellene og har en målgivende. Cm. fra scoring.

Gomez 7 - Litt uoppmerksom helt i starten av kampen der City får en sjanse. Ellers god og viktig med stor fart.

Robertson 6 - Litt smårusk i starten, og savner også flere offensive bidrag fra venstrebacken.

Fabinho 5 - Får ikke tempo på ballen. Sliter med å komme opp i motstanderen.

Wijnaldum 5 - Litt som Fabinho. Bommer på straffe.

Henderson 7 - Litt sløv start, men spiller seg opp. Gode returløp, og fine initiativ framover.

Origi 6 - Sliter med å gjøre seg bemerket.

Firmino 7 - God før pause hvor han er bevegelig og ofte spillbar. Slokner litt etter pause.

Salah 8 - Kommer ikke på scoringslisten før i straffesparkkonkurransen, men er veldig aktiv og skaper mange sjanser.

Synes Lallana og Matip har det beste innhoppet.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 18:26)

Legendag_
Legendag_Innlegg: 5989
04.08.19 18:28

Meget oppløftende generalprøve før sesongstart - spesielt lovende hvor pigge både Salah og Firmino så ut. Da er man nok ikke avhengig av Mané i knallform i sesonginnledningen.

Gomez BB? Tror han kommer til å løfte seg enda et hakk denne sesongen.

Alisson og Wijnaldum må hjem å trene på straffer sammen.

Edit: Keita bør starte mot Norwich, mens Wijnaldum burde reduseres til en rotasjonsspiller kommende sesong. 

(Innlegget ble redigert 04.08.19 18:31)

eppaen
eppaenInnlegg: 25950
04.08.19 18:36

Nydelig 2.omgang. Viser hvor bra dette laget kan være. Da er det bare å høvle Norwich. 

Knaxern
KnaxernInnlegg: 42885
04.08.19 18:37

Veldig god andreomgang. Angrepsspillet mye bedre i dag generelt enn hele pre-season, men fortsatt en del tekniske feil og litt "usynk" mellom spillere. Det kommer seg forhåpentligvis de neste ukene.

Firmino og Salah veldig gode, Salah må bare kvitte seg med den jævla egoismen. Bakover hadde du Gomez som var veldig god, mens VvD var helt ok. Robertson så som så, mens Trent var dårlig.

Midten var mest skuffende i dag. Fabinho dårlig, Wijnaldum elendig, mens Henderson var bra størstedelen av kampen(hadde noen tilfeller som han gjorde rare ting). Bare å få Keita i gang denne sesongen for Wijnaldum, og forhåpentligvis Aouar inn neste år som kan ta over for Henderson.

Ingen straffekonk i ligaen, så dette var bare bra.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 18:38)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22022
04.08.19 18:42
Knaxern: Ingen straffekonk i ligaen, så dette var bare bra.

Ja, det er det, men samtidig dumt at man ikke klarer å vinne selve kampen innenfor normaltiden.

Noe annet, hadde man ikke mulighet til 6 bytter og 5 ble tatt?
Jeg tenker at Mignolet som ofte har vært veldig bra på straffer kunne blitt byttet inn til disse.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15948
04.08.19 18:43

Hummer og kanari tror jeg er en dekkende beskrivelse.

Son
SonInnlegg: 4857
04.08.19 18:44

Next year!

looprevil_fc_x2
looprevil_fc_x2Innlegg: 4840
04.08.19 18:49

Kjipt å ikke vinne etter den andreomgangen,  men det var en veldig oppløftende prestasjon etter en svak pre-season. Første 15-20 minuttene var det jevnt, men så ble vi litt for slappe og City styrte alt. Før vi kom ut i full fart etter pause og dominerte fullstendig.

Nydelig kamp av både Firmino og Salah, de ser ut til å være i form allerede. Det hadde jeg ikke trodd etter bare 1 uke med pre-season.

(Innlegget ble redigert 04.08.19 18:50)

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14139
04.08.19 18:50
return_of_drakkar: Jeg tenker at Mignolet som ofte har vært veldig bra på straffer kunne blitt byttet inn til disse.

Grei erfaring for Alisson å stå uansett. Kan fort bli straffekonk i cl i sesongen som kommer, og da vil jeg at Alisson skal være best mulig forberedt

Knaxern
04.08.19 18:50
looprevil_fc_x2: de ser ut til å være i form allerede. Det hadde jeg ikke trodd etter bare 1 uke med pre-season.

Korte ferier, da mister man ikke mye og det kommer fort tilbake.

masterpool
masterpoolInnlegg: 17125
04.08.19 18:52

Var gode i andre omgang, spesielt etter byttene, og kjører da litt over City. Morsomt hvis man presser ut siste skvisen i Lallana, og han holder seg skadefri.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22022
04.08.19 18:55
TheOpiate: Grei erfaring for Alisson å stå uansett. Kan fort bli straffekonk i cl i sesongen som kommer, og da vil jeg at Alisson skal være best mulig forberedt

Jo, men 5 straffer er vel ikke det helt store å bygge på.
Men ser tanken din.

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65554
04.08.19 19:03

Next year!

--- Ja, spiller vi CS neste år også så bør vi være fornøyde for da har sesongen vært bra!

-k9b_
-k9b_Innlegg: 27137
04.08.19 19:30

Kan dette bli en tråd hvor vi ikke svarer troll? Alle vet hvem det snakkes om. Mcdermott klarte ikke motstå fristelsen, men det går nok etter hvert. 

Det er begrenset hvor lenge et ignorert troll gidder å holde på

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65554
04.08.19 19:40

Mcdermott klarte ikke motstå fristelsen, men det går nok etter hvert

--- Beklager, det skal ikke skje igjen (og jeg har egentlig ingen problemer med å ignorere slankeeksperten) men her ga han meg en lissepasning som jeg bare "måtte" ekspedere videre i krysset. Jeg skal ikke gjøre det igjen uansett hvor stor fristelsen er. 

minuspol
minuspolInnlegg: 36412
04.08.19 20:36

Enig, vi dropper å svare Son, Fanny og justitia... i denne. Nydelig.

Knaxern
04.08.19 21:04
minuspol: Enig, vi dropper å svare Son, Fanny og justitia... i denne. Nydelig.

Tanker om sesongen og troppen, truba?

Greit å kickstarte diksusjonene og synspunktene nå.

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 6299
04.08.19 21:28

Da var det meste av skepsisen vekke med den andreomgangen. Ingen vil være i nærheten av disse to kommende sesong heller, men frykter det ikke hjelper stort med tanke på tittelen. City rekker en fantomsesong til med den aldrende gullrekka sin og da holder ikke 90+ poeng denne sesongen heller. Men vi får nyte laget vi har. Det blir mye moro og feiende flott fotball framover. Gleder meg og en trippel cup triumf er jo helt innafor det også....;-)

minuspol
minuspolInnlegg: 36412
05.08.19 10:33
Knaxern: Tanker om sesongen og troppen, truba?

Dette ser vel bra ut?

Stallen man går inn i denne sesongen med tok 97 poeng sist sesong. Det er ingen forgubbing, og en såpass sterk spiller som Oxlade-Chamberlain bidro ikke i fjor.

Jeg ser lyst på dette.

Det man kan si er at en liten endring eller to som oftest er bra og fornuftig, men Liverpool er i en litt spesiell posisjon da man egentlig ikke har spillere som har gått ut på dato. Det er Milner som er den eneste egentlig, med Lallana som en god nummer to. Men det er ikke sjølve stammen akkurat. Så kanskje er det ikke så viktig med den tradisjonelle utskiftingen av en spiller eller to som jeg egentlig tenker at det er.

Så ser jeg også utalelsene til Klopp om at det ikke finnes de spillerne der ute som kan løse de utfordringene laget har, og da tror jeg han tenker på at han ikke har fått Keita og Oxlade-Chamberlain opp i full speed. De er nærmere å løse dette enn f.eks. Ziyech, Fernandes eller Aouar (bare for å nevne noen). 

Jeg stoler så blindt på Klopp at jeg blir litt skremt, men samtidig så ser jeg også hva han tenker, og da blir jeg rolig igjen.

Dette blir bra. Men 97 poeng og CL-gull, det kan man ikke bestille. 

Liddell
LiddellInnlegg: 6961
johwi68
08.08.19 21:56

Da var endelig overgangsvinduet stengt. Fortsatt kan spillere forsvinne til andre ligaer, men det er vel heller usannsynlig at viktige rotasjonsspillere vil selges, med en liten mulighet for at Lovren kan gå til Italia. Uten at jeg tror det.

Klopp har følgende tropp som skal fighte på fire fronter:

Keepere:
Alisson, Adrian, Atherton, Kelleher

Forsvar:
Alexander-Arnold, Hoever, Clyne, Gomez, Matip, Virgil, Lovren, van den Berg, Robertson, Larouci, Lewis

Midtbane:
Fabinho, Milner, Wijnaldum, Henderson, Oxlade-Chamberlain, Keïta, Lallana, Shaqiri, Jones

Angrep:
Salah, Elliott, Firmino, Origi, Brewster, Mané, Kent, Duncan

32 spillere som kommer til å bidra i løpet av sesongen i mer eller mindre grad. De 21 som er markert med fet skrift er nok kjernetroppen, og de som kommer til å være en del av kamptroppen i ligaen og CL. De 11 i kursiv er de jeg tror Klopp kommer til å bruke mest, mens spillere som Wijnaldum, Milner, Ox og Matip nok får 20-30 kamper i løpet av sesongen.

Siden jeg skrev åpningsinnlegget har jeg bare blitt mer og mer optimistisk, og med under et døgn til seriestart tror jeg pinadø at dette kan bli sesongen det endelig skjer. PL-gull, it is.

Jaauda
JaaudaInnlegg: 20803
08.08.19 22:47

Lallana i bold, men ikke Fabinho??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg