Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wolves v Manchester United (mon 21:00)

NYTT TEMA
Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 11623
20.08.19 02:10

Herlig førsteomgang, elendig andreomgang. Matas innhopp var grusomt, klarer jo ikke å slå ordentlige pasninger/innlegg lenger. Andreomgangen mot Chelsea og førsteomgangen mot Wolves må bygges videre på, Rashford og Martial ser begge å gå en god sesong i møte.

Script
ScriptInnlegg: 3771
20.08.19 04:59

God førsteomgang av Manchester, men man savner de ekstremt kreative spillerne, som Pogba mer der fremme, Sanchez, Lukaku, kreativiteten og ingenting annet er grunnen til at de er så kostbare.  Synes Solskjær skal holde kjeft til spillerne i pausen, etter den blir laget veldig ofte taktisk mye svakere.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 05:25)

stjerta
stjertaInnlegg: 1114
20.08.19 07:58
Folkflesk: Nei

Hva er galt med effektiv spilletid ? 2×40 effektivt f.eks. Da faller nytteverdien av drøying og endel skuespill bort.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 5122
20.08.19 08:01

Det virker veldig rart at ikke en klassespiller som Sanchez spiller på dette laget. Her har Sunny-gutt en jobb og gjøre. Sikkert bra med 17-åringer på banen men det holder ikke på dette nivået.

pudderalarm
pudderalarmInnlegg: 1107
20.08.19 08:03

Kun en dårlig straffe unna seier her. Svak andreomgang, men vi skulle ha vunnet. Ikke optimalt, men ikke krise med 1 poeng i en av de antatt tøffeste bortekampene denne sesongen. Palace hjemme tror jeg blir grei skuring. James trenger tid.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 27224
20.08.19 08:16
Enzino: altså når man skal sjekke om en spiller er bak ballen ikke innenfor motspillere) blir det jo et spørsmål om man skal måle fra midten eller innsiden av ballen.

Denne var visst tatt før. Jeg lar det ligge. RIP in peace GG

:P 

(Innlegget ble redigert 20.08.19 08:25)

Enzino
EnzinoInnlegg: 36731
20.08.19 08:33
Morten_1996: Ved et heldig lykketreff så har jeg faktisk tilfeldigvis 75 studiepoeng i statistikk og statistiske metoder, i tillegg til 60 stp i andre matematiske fag på universitetsnivå. Det tilsvarer altså nesten en ren bachelorgrad i emnet du henviser til.
Så, hvor kommer nytten og bruksverdien inn i bildet?

Det siste har jeg forklart.

Det første der - gitt at det er sant - gjør dialogen smått utrolig.

Du har nesten tilsvarende en bachelor i statistiske fag, og så forstår du ikke nytteverdien av et så enkelt statistisk konsept som xG. Mye av det du skriver tyder på at du ikke engang forstår hva det er og hva det uttrykker.

Forstår du egentlig hvilket lys du setter deg selv i her?

Du bør seriøst gå tilbake til studiestedet og kreve pengene tilbake, og så bør du holde deg unna statistikk resten av livet. 

Og bare sånn til fremtiden: å spørre om xG-stillingen midt i andre omgang er ikke god humor. Det er ikke engang humor. Det er å pisse på seg selv. Du må selvsagt gjerne fortsette å gjøre det, men det er ikke spesielt selvrespektfullt.

Enzino
EnzinoInnlegg: 36731
20.08.19 08:35
-k9b_: Denne var visst tatt før. Jeg lar det ligge. RIP in peace GG :P

Bunnflatespøken? Haha

Villans20
Villans20Innlegg: 5467
20.08.19 10:54
pudderalarm: Kun en dårlig straffe unna seier her.

Er ikke det litt papering over the cracks?

72 % ballbessitelse og kun 2 skudd på mål er svakt. United fansen sier første omgangen var så bra, men jeg kan ikke huske at Wolves keeperen hadde så mye å gjøre.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 10:55)

guru
guruInnlegg: 11623
20.08.19 11:34

Mye kjeft for Solskjær som lot Pogba ta straffen. Skjønner kritikken, Pogba har elendig statistikk, mens Rashford har 100% uttelling i PL.... Mulig det er Solskjærs måte å blidgjøre Pogba på, ikke vet jeg, men det kostet United 2 poeng i går.

missChance
missChanceInnlegg: 52334
20.08.19 11:37

Marcus etter rasismen i går:

Manchester United is a family. @paulpogba is a huge part of that family. You attack him you attack us all … @ManUtd

caliblue
caliblueInnlegg: 13601
20.08.19 11:47
guru: det kostet United 2 poeng i går.

Tåpelig spekulasjon.

Rashford har scoret på 1 av 1 straffe i PL. Han har scoret på 3 av 3 som seniorspiller. Det sier ingenting om hans ferdigheter som straffeskytter.

I snitt går rundt 75% av alle straffer inn. Forskjellen på Pogba og Rashford som straffeskytter er neppe mer enn et par prosent i den ene eller andres favør.

Ja, Pogba har bommet noen ganger. Noen ganger taper man myntkast fem ganger på rad også. Det er slik verden fungerer. Plutselig kan Pogba sette 20 straffespark på rad, før han plutselig kan brenne 3-4 stykker igjen.

TrueTopRed
TrueTopRedInnlegg: 5697
20.08.19 12:28
caliblue: Rashford har scoret på 1 av 1 straffe i PL. Han har scoret på 3 av 3 som seniorspiller. Det sier ingenting om hans ferdigheter som straffeskytter.

Er enig i at man ikke vet med Rashford. Men han satte en i forrige runde og selvtillit betyr alt for en spiss.

Burde värt klart för kampen hvem som skulle tatt den. Klart man ikke kan si at det kostet oss 2 poeng, men man kan heller ikke utelukke det mtp at kampen ble som den ble.

Det er klart at når man har et så begrenset personell fremover på banen, så gjelder det å väre godt forbredt når man får de. 

(Innlegget ble redigert 20.08.19 12:31)

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18402
20.08.19 12:31
caliblue: I snitt går rundt 75% av alle straffer inn. Forskjellen på Pogba og Rashford som straffeskytter er neppe mer enn et par prosent i den ene eller andres favør. Ja, Pogba har bommet noen ganger. Noen ganger taper man myntkast fem ganger på rad også. Det er slik verden fungerer. Plutselig kan Pogba sette 20 straffespark på rad, før han plutselig kan brenne 3-4 stykker igjen.

Nja, Pogba har den sjette verste straffeprosenten i PL-historien nå (spillere som har tatt flere enn 10 straffer). Så han bør definitivt ikke tar straffer lengre. 

Elguaje
ElguajeInnlegg: 19942
20.08.19 12:32
mjordan23: Nja, Pogba har den sjette verste straffeprosenten i PL-historien nå (spillere som har tatt flere enn 10 straffer). Så han bør definitivt ikke tar straffer lengre.

Hvem er "topp" tre? Av ren nysgjerrighet. 

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18402
20.08.19 12:34
Elguaje: Hvem er "topp" tre? Av ren nysgjerrighet.

Juan Pablo Angel, Riyad Mahrez og Steed Malbranque. Dwight Yorke er nr.4, Michael Owen også inne på lista. 

Lala20
Lala20Innlegg: 2152
20.08.19 12:41
caliblue: Tåpelig spekulasjon.
Rashford har scoret på 1 av 1 straffe i PL. Han har scoret på 3 av 3 som seniorspiller. Det sier ingenting om hans ferdigheter som straffeskytter.

Ikke så veldig tåpelig.

Jeg mener en god straffeskytter må besitte (minst) én av to egenskaper:

1. Være kald nok til å vente ut keeper (Eden Hazard, Eric Cantona)

2. Være treffsikker i form av harde skudd i hjørnet, langs bakken eller høyt i målet, IKKE såkalt keeperhøyde (Harry Kane, til en viss grad Alan Shearer)

Paul Pogba er ÅPENBART ingen av delene, og er ÅPENBART en som ikke bør ta straffer. I samme kategori finner du Sergio Aguero og Lionel Messi.

Marcus Rashford ser enn så lenge ut som en kategori 2-skytter.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 12:43)

Knaxern
KnaxernInnlegg: 43171
20.08.19 12:47
caliblue: I snitt går rundt 75% av alle straffer inn. Forskjellen på Pogba og Rashford som straffeskytter er neppe mer enn et par prosent i den ene eller andres favør.

Ja, men det er fordi det er mye elendige straffeskyttere der ute. Det gjelder å finne en straffeskytter som er tilnærmet sikker. Milner har f.eks. langt høyere enn 75%, Fabinho hadde høyere enn det hos Monaco, osv.

Straffer skal inn. Bommer man mer enn én gang, så er det bare å finne en ny en.

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 1861
20.08.19 12:57
Enzino: Det siste har jeg forklart.
Det første der - gitt at det er sant - gjør dialogen smått utrolig.
Du har nesten tilsvarende en bachelor i statistiske fag, og så forstår du ikke nytteverdien av et så enkelt statistisk konsept som xG. Mye av det du skriver tyder på at du ikke engang forstår hva det er og hva det uttrykker.
Forstår du egentlig hvilket lys du setter deg selv i her?
Du bør seriøst gå tilbake til studiestedet og kreve pengene tilbake, og så bør du holde deg unna statistikk resten av livet. 
Og bare sånn til fremtiden: å spørre om xG-stillingen midt i andre omgang er ikke god humor. Det er ikke engang humor. Det er å pisse på seg selv. Du må selvsagt gjerne fortsette å gjøre det, men det er ikke spesielt selvrespektfullt.

Gjesp, altså enda et innlegg som ikke forklarer noe som helst, men bare understreker hvor ufattelig det er at jeg ikke forstår selv med min statistikkbakgrunn. Det begynner å bli litt tynnslitt her nå. Er det helt umulig å begrunne nytten i det hele tatt? Som sagt, hvis dere ikke vil forklare til meg, forklar det til en hypotetisk leser av tråden som er litt smartere enn meg, da. 

Og hva mener du med siste avsnitt? Hvorfor går det ikke an å spørre om xG underveis i kampen? Må kampen være ferdigspilt for at xMagien skal virke?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 38970
20.08.19 13:00
Morten_1996: Gjesp, altså enda et innlegg som ikke forklarer noe som helst, men bare understreker hvor ufattelig det er at jeg ikke forstår selv med min statistikkbakgrunn. Det begynner å bli litt tynnslitt her nå. Er det helt umulig å begrunne nytten i det hele tatt? Som sagt, hvis dere ikke vil forklare til meg, forklar det til en hypotetisk leser av tråden som er litt smartere enn meg, da. Og hva mener du med siste avsnitt? Hvorfor går det ikke an å spørre om xG underveis i kampen? Må kampen være ferdigspilt for at xMagien skal virke?

Du mener det ikke er nyttig med et verktøy som på en bedre måte enn noe annet tallmateriale tidligere kan gi deg en veldig god pekepinn på hvor mye laget skaper fremover og hvor mye det slipper til av sjanser defensivt?

TrueTopRed
20.08.19 13:05
KongOlav2: Du mener det ikke er nyttig med et verktøy som på en bedre måte enn noe annet tallmateriale tidligere kan gi deg en veldig god pekepinn på hvor mye laget skaper fremover og hvor mye det slipper til av sjanser defensivt?

For en som ser kampen, så kan da umulig xG väre til hjelp i det hele tatt, det må du vel väre enig i? 

Eneste må väre om man er ekstremt glömsk eller fotballdum/svak vurderingsevne (rundt det som skjer på banen), eller ev ikke har sett kampen og samtidig vet at man må ta det (xG) med en liten klype salt. 

Når föler du at du selv har brukt for xG?

(Innlegget ble redigert 20.08.19 13:11)

KongOlav2
20.08.19 13:16
TrueTopRed: For en som ser kampen, så kan da umulig xG väre til hjelp i det hele tatt, det må du vel väre enig i?

Var det det som var debatten? Jeg ser Morten skrive følgende i går "Hvordan det kan brukes til noe nyttig? Hva slags nytte får du ut av det?"

Jeg leser iallfall dette som at han enten mener x-statistikk ikke har noen nytteverdi i det hele tatt, evt. at han er to hakk foran alle oss andre her og bruker slik statistikk riktig, mens vi andre bruker den feil. Hva tror du han er ute etter?

Jeg synes slik statistikk er nyttig om man ser det over lengre tidsperioder. Under kamper er det lite interessant. For enkeltkamper er det også av noe begrenset nytteverdi.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 13:17)

Morten_1996
20.08.19 13:23
KongOlav2: Jeg leser iallfall dette som at han enten mener x-statistikk ikke har noen nytteverdi i det hele tatt, evt. at han er to hakk foran alle oss andre her og bruker slik statistikk riktig, mens vi andre bruker den feil. Hva tror du han er ute etter?

Nei, det mener jeg ikke. Jeg sier simpelthen at jeg ikke har sett nytten ennå, og derfor ber om å få den forklart av dere/de som ser den. Jeg er med andre ord ydmyk for at dere er to hakk foran, og veldig åpen for å bli overbevist. Som jeg har skrevet, så er jeg stor fan av statistikk og tall, så jeg skulle veldig gjerne sett nytten. Dessverre har det vært helt umulig å få noe annet enn hvor dum jeg er som ikke åpenbart skjønner det av meg selv.

Jeg støtter TrueTopRed i at det ikke finnes noen erstatning for å ha sett kampen selv. Men la oss si at jeg ikke fikk muligheten til å se kampen i går, og dermed ble tvunget til å hente ut nyttig informasjon fra statistikk og tall. Hva er det linjen «xG 0,31–1,15» gir meg som er så mye bedre og nyttigere enn ballinnehav, skudd på mål, redninger, straffer, kort, kanskje et heat map av banen, ... ?

Jeg vil veldig gjerne lære. Jeg vil bare høre hvordan dere som får nytte utav det, får nytte utav det. Det er ikke verre enn det. Forhåpentligvis uten hersketeknikker og injurier.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 13:25)

TrueTopRed
20.08.19 13:23
KongOlav2: mens vi andre bruker den feil. Hva tror du han er ute etter?

Ser ikke bortifra at han tenker litt som meg rundt det, og ikke helt ser nytten i det.

Ser visse dra det frem i en kamp man akkurat har sett, og det er for meg helt uforståelig. 

For å gjöre det enklere, hvordan bruker du den og når er den til nytte for deg?

(Innlegget ble redigert 20.08.19 13:23)

KongOlav2
20.08.19 13:35
Morten_1996: Nei, det mener jeg ikke. Jeg sier simpelthen at jeg ikke har sett nytten ennå, og derfor ber om å få den forklart av dere/de som ser den. Jeg er med andre ord ydmyk for at dere er to hakk foran, og veldig åpen for å bli overbevist. Som jeg har skrevet, så er jeg stor fan av statistikk og tall, så jeg skulle veldig gjerne sett nytten. Dessverre har det vært helt umulig å få noe annet enn hvor dum jeg er som ikke åpenbart skjønner det av meg selv. Jeg støtter TrueTopRed i at det ikke finnes noen erstatning for å ha sett kampen selv. Men la oss si at jeg ikke fikk muligheten til å se kampen i går, og dermed ble tvunget til å hente ut nyttig informasjon fra statistikk og tall. Hva er det linjen «xG 0,31–1,15» gir meg som er så mye bedre og nyttigere enn ballinnehav, skudd på mål, redninger, straffer, kort, kanskje et heat map av banen, ... ?

Brukt på enkeltkamper sier det kanskje ikke så veldig mye, men over lengre tidsperioder er det definitivt nyttig. Det har aldri vært noe bedre objektivt mål på hvor godt et lag spiller i angrep eller forsvar som å se f.eks xG eller xGA samlet over lange tidsperioder eller hele sesonger.

Skudd mot, skudd på mål, ballinnehav, etc., etc.. Alt dette kan gi et misvisende bilde av spillet og kvalitet på laget. Man kan ha høyt ballinnehav uten å spille seg til store sjanser. Man kan ha mange skudd på mål uten å egentlig ha skapt mange store sjanser. Osv.

Forventet antall mål (eller mål imot) gir deg derimot en nærmest ideell statistisk variabel på hvor godt laget er offensivt eller defensivt. Siden de lager statistikkene basert på analyse av et massivt antall avslutninger fra alle deler av banen, vil man derfor få et godt estimat på hvor mange avslutninger som vil gå inn fra en gitt posisjon.

Høyt antall xG over lange tidsrom indikerer da at laget ditt kommer til et stort antall avslutninger fra farlige posisjoner. Man gjør ikke dette uten at man faktisk har et godt offensivt spill. Likeså vil en høy xGA indikere at du slipper til mange avslutninger i farlige posisjoner. Du gjør ikke det (over tid) om ikke forsvaret er svakt, evt du spiller med svært høy risiko.

Man kan såklart hevde at man er klar over dette ved hjelp av subjektive synsinger, men slike kan "lyve" i langt større grad enn om man bruker statistiske variabler utarbeidet på basis av store datamengder.

TrueTopRed
20.08.19 13:37
KongOlav2: Jeg synes slik statistikk er nyttig om man ser det over lengre tidsperioder.

Ok, kan strekke meg så langt at jeg sier meg delvis enig. Selv om jeg ikke helt står inne for vurderingene som blir gjort til enhver tid. 

Men ser man det over en lengre periode vil det kanskje bety "noe". Men jeg er först og fremst kritisk til disse som kommer med siffrene etter at kampen er ferdig.

Sikkert fordi man ikke selv klarer å sette verdiene på det de akkurat har sett.

Å bare slenge frem noen siffre for å forsvare at man bare kan kjöre på i samme stil fordi man ville vunnet kampen 9 av 10 ganger osv. Fotball er en mye mer kompleks idrett enn så.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 13:38)

KongOlav2
20.08.19 13:42
TrueTopRed: Ok, kan strekke meg så langt at jeg sier meg delvis enig. Selv om jeg ikke helt står inne for vurderingene som blir gjort til enhver tid. Men ser man det over en lengre periode vil det kanskje bety "noe". Men jeg er först og fremst kritisk til disse som kommer med siffrene etter at kampen er ferdig. Sikkert fordi man ikke selv klarer å sette verdiene på det de akkurat har sett. Å bare slenge frem noen siffre for å forsvare at man bare kan kjöre på i samme stil fordi man ville vunnet kampen 9 av 10 ganger osv. Fotball er en mye mer kompleks idrett enn så.

Det blir jo et supplement. Men kanskje et mer nyttig supplement enn de fleste andre fotballstatistikker. Og det kan jo også være nyttig til tider.

F.eks var det tidligere en subjektiv oppfatning blant Liverpool-supportere om at Mignolet var en god shotstopper. Denne oppfatningen kunne det i høyeste grad stilles spørsmålstegn til når det i ettertid viste seg at han var en av de to-tre svakeste målvaktene i PL i perioden 2013-15 om man sammelignet faktisk innslupne mål med xGA. Er det noe annen måte å tolke dette på enn at Mignolet faktisk var også en svak shotstopper? Og at den subjektive oppfatningen var feil?

TrueTopRed
20.08.19 13:52
KongOlav2: Er det noe annen måte å tolke dette på enn at Mignolet faktisk var også en svak shotstopper? Og at den subjektive oppfatningen var feil?

Jeg ser ikke bort fra det.

Var vel ingen keeper som fungerte normalt i denne perioden hos dere om jeg husker riktig. Henger også sammen med det man har rundt seg, både i forhold til hjelp/selvtillit som det skaper. Det er jo en defensiv enhet som må fungere sammen, og det ser man jo hos dere idag.

Nå kan det ha värt en dårlig match uansett, men Mignolet var totalt blottet for selvtillit. 

Antar at han var en god keeper för dere hentet fyren, og at det var grunnen til at han ble hentet.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 14:02)

Morten_1996
20.08.19 14:25
KongOlav2: Brukt på enkeltkamper sier det kanskje ikke så veldig mye, men over lengre tidsperioder er det definitivt nyttig. Det har aldri vært noe bedre objektivt mål på hvor godt et lag spiller i angrep eller forsvar som å se f.eks xG eller xGA samlet over lange tidsperioder eller hele sesonger.

Tommel for forklaringen. Må lese grundigere når jeg har bedre tid enn akkurat nå, men det var uansett veldig forfriskende med en god forklaring uten en eneste hersketeknikk eller fornærmelse. Takk!

TrueTopRed
20.08.19 14:32

Det var en uvanlig bra avsluttning av Martial i går på målet, og det var nok et resultat av den selvtilliten som arbeidet i sommer + målet sist ga han. 

Men det er noe med de vi stiller med fremover som ikke går sammen når man skal bryte ned forsvar. Det kan komme et mål av en enkelt prestasjon, men lite mönster å spore i det vi foretar oss.

Man kan sikkert si "a work in progress" som noen har nevnt. Hva har vi egentlig blitt bedre på til nå sett fra sist år? Mer stabilt forsvar (og det ga oss et poeng i går), bedre kondis....men er det alt?

Men sjansen er vel stor at Pogba forsvinner etter sesongen, Lingard er snart 27 år (ikke gammelt) og bör väre på sitt beste nå, uten å gjöre seg bemerket.

Martial har jeg tro på som spydspiss og med rett folk rundt seg.

Rashford er jeg bare skeptisk til har det i seg som kant. Og med det mener jeg ikke at han ikke kan komme inn som spiss å gjöre det greit med riktige typer rundt seg, men som ving har han en lang lang vei å gå, trolig for lang. 

Vi bör helt klart matche Gomes inn for venstre allerede nå, og heller ta noen smeller på veien i så tilfelle.  Han og Martial har skyhöyt potensiale.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 14:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen