Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norwich City versus Manchester City.

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22685
15.09.19 19:08
Tgriff: Vært Norwich fan i 33 år. Har fulgt Norwich hjemme og borte i mange år, sikkert 20 turer til the Carra.

Hvordan ble man Norwich-supporter på 1980-tallet?

Belzone
BelzoneInnlegg: 2297
15.09.19 19:10

Tv sendt fa-cup kamp mot Sutton United. 8-0 seier, Fleck med 3 eller 4 mål. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 15253
15.09.19 19:15
return_of_drakkar: Du husker vel bladene Shoot og Goal fra forna dar.
Husker et bilde på et bladene av Norwichkeeperen Kevin Keelan.
Kevin Bond, sønn av manager John Bond.
Norwich hadde en god del gode spillere på 70-tallet, og var vel aldri lette å møte på Carrow Road for noen mesterskapskandidatene.

Kastet i container en hel masse av disse gamle fotballbladene fra hina hårda for ett par år siden. Også ei norsk fotballavis på 80tallet tror jeg det var som jeg ikke husker navnet på lenger. Begynte å kjøpe disse engelske bladene hvert nummer ca 1972,73 måtte det vel være og til inn på 90tallet vel?

Angrer litt på det idag. Men av og til må en bare rydde opp i gamle ting eller så vokser det ut av huset.

Kundera
KunderaInnlegg: 5941
15.09.19 21:01
FrannyLee: Det beste angrepene som resulterer i mål  kommer nesten uten untak etter god forsvarsjobb i forkant.

Det stemmer ganske så ofte, men da snakker vi ikke om å forsvare seg, men å angripe kjapt, presist og nådeløst. Mao: Scorer man tre mål og vinner matchen, har man ikke forsvart seg til seier.

Italienske lag på 70- tallet forsvarte seg ofte til seier, men da ble det stort sett 1-0.

Joe_Dassin76
Joe_Dassin76Innlegg: 713
15.09.19 21:44

Man må heller ikke glemme at Man City var et lag som Norwich vanligvis hadde et veldig dårlig tak på, iallfall tidligere. Tgriff, du må rette meg om jeg tar feil. Men tror det var i den flotte sesongen 92-93 til the Canaries at de slo MC for første gang på 30 år? De vant 2-1 på Carrow Road. 

Mener MC vant 3-0 eller 3-1 på Maine Road den sesongen. 

Chris Sutton, Robert Fleck, Jeremy Goss, Ruel Fox, Gary Megson, Butterworth, Brian Gunn med flere. Fryktingytene lag de hadde. Mark Robins selvsagt..

Strålende prestasjon i går og lykke til videre i sesongen :)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27252
15.09.19 21:59
FrannyLee: ei norsk fotballavis på 80tallet

"Tippebladet Tips" var en ålreit kilde til det som skjedde i England på 80-tallet, i hvert fall. De opererte med kampreferater fra samtlige kamper i de to øverste divisjonene, lagoppstillinger (i hvert fall for førstedivisjonslagene) og annet statistisk snadder, og ikke minst noe så sjeldent og originalt som resultater og tabeller for både tredje- og fjerdedivisjon. Jeg var abonnent i årevis, og hadde, slik du forteller, også stabler på stabler inntil disse omtrent åt seg ut gjennom vinduene på roteloftet i barndomshjemmet. 

I tillegg fantes, i hvert fall for en kort periode, en publikasjon som bare het "Fotballavisa". Den spesialiserte seg også på engelsk fotball, men greide vel aldri helt å vinne fotfeste eller å utkonkurrere "Tips", så levetiden ble heller kort. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 15253
16.09.19 07:31
mikemodano: I tillegg fantes, i hvert fall for en kort periode, en publikasjon som bare het "Fotballavisa". Den spesialiserte seg også på engelsk fotball, men greide vel aldri helt å vinne fotfeste eller å utkonkurrere "Tips", så levetiden ble heller kort.

Det var nok denne jeg tenkte på som forsvant i containeren som hadde kort levetid ja men som var veldig innholdsrik nærmest formet layout som lokalavisa eller Dagbladet for den del.

Og tippebladet Tips ja pluss ett tredje magasin fra England som vel ikke kom ut så ofte som Shot og Goal???

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 2963
16.09.19 08:12

Ja "Shot" eller "Shoot" husker jeg vel fra 70-tallet og utover,og da fikk man info og lagoppstilling fra lag lengere nedover divisjonene,lurer på om ikke det var da jeg la litt elsk på Derek Hales og Mike Flanagan i Charlton,og en som het Joe Nixon i Peterborough?

Kwame

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27252
16.09.19 09:02
FrannyLee: men som var veldig innholdsrik nærmest formet layout som lokalavisa eller Dagbladet

Ja, formatet var større enn Tips'. Jeg handlet den selv hver gang jeg kom over den, men rakk aldri bli altfor imponert, selv om de hadde litt mer omfangsrike artikler enn "konkurrenten". De var ikke like sterke på det statistiske, og tabeller, målscorere og tilskuertall var, da som nå, alfa og omega-viten for min del. Uansett fint å høre at ikke bare jeg husker denne blekka. 

Av samme årsak var jeg også klart mer begeistret for "Match" enn "Shoot" hva gjaldt ukentlige engelske magasiner. Sistnevnte forsøkte gjerne å lokke med mer glossy innhold, men de greide aldri å utkonkurrere "Match" på de tingene som virkelig gjaldt (for meg, da): lagoppstillinger. Det var ingen andre steder på denne tiden at man faktisk kunne lese oppstillingene for lag selv på fjerde nivå, noe som var en voldsom bonus, og når lommepengene strakk til var da også "Match" et absolutt must for å kunne komplettere inntrykket fra helgerunden uka i forveien. 

(Innlegget ble redigert 16.09.19 09:02)

Everenga
EverengaInnlegg: 4762
16.09.19 09:35
Joe_Dassin76: Chris Sutton, Robert Fleck, Jeremy Goss, Ruel Fox, Gary Megson, Butterworth, Brian Gunn med flere. Fryktingytene lag de hadde. Mark Robins selvsagt.

Dette er fortsatt laget jeg ser for meg når folk nevner Norwich. Husker spesielt Bryan Gunn og det at han shavet hodet da datteren Francesca hadde leukemi, noe hun tragisk nok senere døde av. 

Dette var fortsatt da helshavet hode var oppsiktsvekkende og det var et sterkt bilde for en tenåring på tidlig nittitall. 

(Innlegget ble redigert 16.09.19 09:35)

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2557
16.09.19 12:14
Tgriff: Vært Norwich fan i 33 år. Har fulgt Norwich hjemme og borte i mange år, sikkert 20 turer til the Carra.

Selv har jeg vært på Carrow Road tre ganger, senest i april i år i 2-2 kampen mot Sheffield Wednesday, ikke fordi jeg er fan, men fordi en god kompis er det.

Trivelig by og flott atmosfære på stadion, selv på en råkald januar-dag i 2010 da Canaries slet seg til en 2-1 seier mot Hartlepool, så jeg drar mer enn gjerne tilbake.

Dog må det innrømmes at mitt første møte med byen, i november 2005, kunne vært bedre. En ting var at Luton Town, røk på et fortjent 0-2 tap etter en temmelig slapp forestilling, men verre var det at vi etter kampen rotet oss inn på utestedet "Norwegian Blue" som av alle ting serverte øl i plastkrus.

Men nå er heldigvis det stedet nedlagt, og Hatters er tilbake der de var den høsten.

(Innlegget ble redigert 16.09.19 12:14)

looprevil_fc_x2
looprevil_fc_x2Innlegg: 4880
Tgriff
TgriffInnlegg: 33
16.09.19 13:58
return_of_drakkar: Hvordan ble man Norwich-supporter på 1980-tallet?

Etter alt som skjedde med klubben i 1985-1986.

Vant ligacupen i 1985, men rykket ned med 49poeng etter at Coventry vant 3 utsattkamper (the great escape) og ligamester Everton spilte i fylla, deretter robbet for Europa pga Heysel tragedien.

Deilig opprykk i 1986, og deretter fulgte en meget god periode i klubbens historie, frem til 3.plassen i den første PL sesongen i 1992/1993, og UEFA cup året etter.

https://www.theguardian.com/football/that-1980s-sports-blog/2019/apr/30/norwich-city-europe-promotion-season

Tgriff
TgriffInnlegg: 33
16.09.19 14:00
Joe_Dassin76: Man må heller ikke glemme at Man City var et lag som Norwich vanligvis hadde et veldig dårlig tak på, iallfall tidligere. Tgriff, du må rette meg om jeg tar feil. Men tror det var i den flotte sesongen 92-93 til the Canaries at de slo MC for første gang på 30 år? De vant 2-1 på Carrow Road. 
Mener MC vant 3-0 eller 3-1 på Maine Road den sesongen. 
Chris Sutton, Robert Fleck, Jeremy Goss, Ruel Fox, Gary Megson, Butterworth, Brian Gunn med flere. Fryktingytene lag de hadde. Mark Robins selvsagt..
Strålende prestasjon i går og lykke til videre i sesongen :)

Man C har alltid vært en bogey team for Norwich ja, men et lag som er godt likt i Norfolk. De var et arbeidsklasse lag, som hadde sitt å stri med. Nå er det arabermillioner som styrer, og det er andre tider. Men den gamle fansen til ManC er meget godt likt i Norwich. Alltid et populært besøk på Carrow Road. 

Klikk for å gå tilbake til toppen