Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er gjevest å vinne våren 2020, CL eller PL?

NYTT TEMA
Enzino
EnzinoInnlegg: 37227
20.09.19 19:48
Granca96: Men hvis dere fikk velge at laget deres skulle vinne en av disse turneringene, hvilken ville dere valgt, og hvorfor?

CL fordi vi aldri har vunnet det, mens vi har vunnet PL 3 ganger og engelske ligaen 13 ganger. 

Men da må vi først inn i CL igjen, og ha et mye bedre lag. Så det ligger dessverre mange år inn i fremtiden.

Ligaen er en større sportslig prestasjon, men CL har høyest prestisje likevel pga at alle de beste lagene i verden stiller, er min mening.

idiomatisk
idiomatiskInnlegg: 1009
20.09.19 19:53
fazz: Du møter langt sterkere motstand i CL sluttspillet enn i hvilken som helst europeisk liga

Den eneste grunnen til at United&City supportere mener at PL er større enn CL er jo fordi Liverpool vant CL. Om du hadde spurt hvilken som helst person utenfor Norge og England så vil CL alltid bli sett på som større. Så kan man diskutere om det er vanskeligere å vinne PL i disse dager, det er nok når man ser på Citys ekstreme lag samt at de har en av tidenes aller beste managere. 

(Innlegget ble redigert 20.09.19 19:57)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22716
20.09.19 20:14

CL er jo en blanding av ligaspill og cupspill.
Det betyr da at man kan ha litt flaks med trekking.
Men å slå slik som Bayern Munchen og Barcelona over to kamper er noe man ikke glemmer så lett.
Og finaleseieren der og da er det stort øyeblikk.
Selv om kvartfinaler og semifinaler oftere er de flotteste kampene.
Finaler er ofte et slags antiklimaks.

PL er jo ikke annet enn toppligaen og man blendes kanskje litt av selve navnet. Det er det samme som for 40 år siden slik sett, selv om det i dag er masse mer penger og spillere fra mange land utenfor selve øyene.

Jeg ser rart på det, kanskje.
Jeg vil at Liverpool skal vinne PL hvis vinneren ellers er MC.
Jeg vil at Liverpool skal vinne CL hvis vinneren ellers er Barcelona.
Men svaret blir vel at det man vinner av dem er det største.
Vinner man ikke noe er CL lettest å glemme (når kommentatorene har skrevet seg ferdighese...).

Men for MC-supportere så er det noe å tenke på at man er ikke fullvoksen før CL (såkalte Europacupen) er vunnet!

kansas00
kansas00Innlegg: 21868
20.09.19 21:24
fazz: >>> Du møter langt sterkere motstand i CL sluttspillet enn i hvilken som helst europeisk liga.

Nja. Den der kan utfordres. På et hvis så er jo et hvilket som helst lags vei til en CL-finale en god del kamper mot dårligere motstand alt avhengig av trekninga. Alt avhengig av utfall av vunnede kamper kan man også hvile seg i gruppespillet før eventuelt siste kamp. I england har man vel 5-6 av de 20 beste lagene i europa pr. nå. I PL er det lag du skal møte.  Liverpools vei til CL-finalen i fjor var innom flere lag som er dårligere ranket enn de lagene liverpool skulle møte i ligaen. Så sånn oppsummert så er det ikke gitt at du får verre motstand selv om du møter noen "kanoner". Forskjellen ligger i cup-spillet. Utslagskampen i mars har du ikke råd til å tape... derimot et tap i pl kan du mulig overleve Sånn fysisk vil jeg tippe at mange av spillerne er bedre rustet for kamper i PL også da det ikke er så lang reise og man får mer optimalt opplegg før kampen i forhold til et champions league oppgjør hvor du skal bruke masse tid på å reise fra og til kamp.

Så får man jo spørre seg om en del kollapser og ekstremresultater er et bevis på kvalitet. F.eks totalkollapsen til PSG mot barcelona for noen år tilbake ? Javist møter du de beste i verden, men like fult.....

(Innlegget ble redigert 20.09.19 21:30)

fazz
fazzInnlegg: 24284
20.09.19 21:29
kansas00: Nja. Den der kan utfordres. På et hvis så er jo et hvilket som helst lags vei til en CL-finale en god del kamper mot dårligere motstand alt avhengig av trekninga. Alt avhengig av utfall av vunnede kamper kan man også hvile seg i gruppespillet før eventuelt siste kamp. I england har man vel 5-6 av de 20 beste lagene i europa pr. nå. I PL er det lag du skal møte.  Liverpools vei til CL-finalen i fjor var innom flere lag som er dårligere ranket enn de lagene liverpool skulle møte i ligaen. Så sånn oppsummert så er det ikke gitt at du får verre motstand selv om du møter noen "kanoner". Forskjellen ligger i cup-spillet.

>>> I Premier league så kunne du likevel vinne ligaen med å tape borte og spille uavgjort hjemme mot andre, tredje og fjerde plassen på tabellen. Du kan IKKE vinne CL med samme statistikk. Mest sannsynlig så vinner du Premier League ( med unntak av noen få sesonger) med å vinne alt av bortekamper og hjemmekamper mot de 14 dårligste lagene og kan tape alt mot de 5 beste. 

kansas00
20.09.19 21:34
fazz: Du kan IKKE vinne CL med samme statistikk

Det ligger jo i det jeg skriver om at CL er til slutt cup-spill. Det er ikke PL. Det forandrer derimot ikke på det at du i PL faktisk skal møte 5-6 av de 20 beste lagene i europa uansett. Momentet er jo nå og hvor du møter disse. Cup vs Liga blir litt som epler vs. pærer.

fazz
20.09.19 21:39
kansas00: Momentet er jo nå og hvor du møter disse. Cup vs Liga blir litt som epler vs. pærer.

>>> Og det er her Manchester "Why wont anyone love us" City har ett sinnssykt fortrinn. Ligaen går over så lang periode, med så mange kamper at det for de vanlige lagene er håpløst å kunne stille med det beste laget gjennom hele sesongen, mens city har ett reservelag som er like bra som 90% av førstelagene som de kan sette inn i de "lettere" kampene. Mens det i CL kan i mange tilfeller være nok med ett ufokusert feilskjær i en eneste kamp før det er slutt. 

kansas00
20.09.19 22:06
fazz: City har ett sinnssykt fortrinn

Sinnsykt ? City kunne ikke krone seg selv som seriemester før alle 38 kampene var spilt. I italia var vel juventus seriemester flere uker før serien var avsluttet. I spania var det vel også et par uker før siste serierunde. I bundesligaen var det merverdig jevnt pga. et godt dortmund lag.. var likefult avgjort før siste serierunden der også. Av de store ligaene, så var jo tydeligvis citys seriegull i fjor det som egentlig krevde mest. Får vel også kikke innom regjende verdensmester frankrike.. der må vel PSG ha vært mester ukevis før sessongen var avsluttet.

fazz
20.09.19 23:06
kansas00: Sinnsykt ? City kunne ikke krone seg selv som seriemester før alle 38 kampene var spilt. I italia var vel juventus seriemester flere uker før serien var avsluttet. I spania var det vel også et par uker før siste serierunde. I bundesligaen var det merverdig jevnt pga. et godt dortmund lag.. var likefult avgjort før siste serierunden der også. Av de store ligaene, så var jo tydeligvis citys seriegull i fjor det som egentlig krevde mest. Får vel også kikke innom regjende verdensmester frankrike.. der må vel PSG ha vært mester ukevis før sessongen var avsluttet.

>>> Det var EN sesong. En sesong hvor de endte på nesten 100 poeng. Det sier faktisk langt mer om Liverpools prestasjon enn City sin. Sesongen før så var serien i praksis ferdig til jul, med 15 poeng forsprang 19 - 1 - 0. 

Liverpool hadde forøvrig sinnssykt flaks forrige sesong når det gjelder skader på nøkkelspillere, i kombinasjon med at Afrikamesterskapet ble flyttet.  

(Innlegget ble redigert 20.09.19 23:09)

Ribba
RibbaInnlegg: 35719
20.09.19 23:22
fazz: Liverpool hadde forøvrig sinnssykt flaks forrige sesong når det gjelder skader på nøkkelspillere,

Man husker det man vil husk.

Vi var uten Ox hele sesongen. Gomez mistet halve sesongen. En periode hadde vi kun VvD skadefri i midtforsvaret og måtte spille med en halvskadet Lovren/Matip. For begge hadde sine skadeperioder, og da spesielt Lovren. I tillegg var TAA borte en liten måneds tid.

På midtbanen var Keita var en del skadet, Fabinho var litt skadet og Henderson var uten litt over en måned. Lallana hadde vel sine vanlige 9 av 10 mnd med småskader.

På topp hadde vi Salah en hodeskade på tampen av sesongen og mistet vel en uke mens Mane hadde en to-ukers periode hvor han var borte pga av en skade i armen.

Så selv om vi ikke hadde ekstreme skadeproblemer, så var vi langt unna å være ekstremt heldig.

(Innlegget ble redigert 20.09.19 23:31)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22716
21.09.19 19:19

Champions League er noe mer på en måte-
Det er også en slags kåring av ligaene mot hverandre.

Ta fra den gamle Europa-køppen:
Fra 1970 vant nederland lag 4 ganger.
Så vant tysk lag 3 ganger.
Så vang engelsk lag 6 ganger.

England led i landslagsfotball, mens Vest Tyskland var konger.
Så det å vinne den gjeveste E-cupen var i alle fall etter mitt syn vel så viktig som noe annet. Men da var også FC-cupen og Liga-cupen viktige!

Det er litt det samme i dag også.
Etter 5 spanske seire på rad var det viktig at et engelsk lag vant igjen. Det synes i alle fall jeg (MC er unntaket :) ).

For hvis et engelsk lag vinner CL er det også et slags kvalitetsstempel på PL.
Men som før sagt - å velge det ene framfor det andre er nok veldig situasjonsbetinget for min del. Fasit finnes ikke etter min mening.

ONV95
ONV95Innlegg: 4504
21.09.19 19:26

Tøysecupen CL har mistet all relevans de siste 2 årene. Nei nå er det EL som har tatt over hegemoniet. Chelsea, the real Champions of Europe. Vi ble nr 2.

Jeg har ikke bestemt meg om PL, og avventer tabellen i mai.

Granca96
Granca96Innlegg: 2401
29.09.19 15:35

Kjenner bare mer og mer at det er serien jeg vil City skal vinne. CL er i beste fall desserten. CL viser ikke hvem som er europas beste lag, like lite som FA-cup'en gjør det i England.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg