Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

***Liverpool FC's Sommervindu 2020***

NYTT TEMA
Faquarl

Faquarl
15.07.20 12:34
minuspol: Jeg hr helt sikkert skrevet noe lignende engang. Bare bytt ut Shaqiri, Origi og Ox med f.eks. Allen, Borini, Moses.

Nå gidder ikke jeg å søke opp disse debattene, men jeg husker jeg rett mente jeg på den tiden at vi definitivt kunne finne bedre alternativer men at posisjonen vår som klubb på den tiden var helt ræv. Hvem drar til Liverpool for å benkslite seg til en sjetteplass? Om det. 

Nå er vi ett av, om ikke det mest interessante laget i verden.

Ihvertfall så lenge Klopp er her.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 12:40)

Tellyrex

Tellyrex
15.07.20 12:35
Denat: - Jo, det er du åpenbart.

Hvorfor svarer du meg konstant, Yesil? Du nevner meg i alle innleggene dine, der du skal påpeke at jeg ikke mener det samme som deg.

Jeg er ikke en som kaster meg på krenketoget, men du er da vitterlig veldig opptatt av meg. 

Det er soleklart at vi mener forskjellige ting om Liverpool, og det må da være greit. Er så kjedelig å forutsigbart at når man kommer med tanker og ideer om hva jeg mener, så kan du banne på at Yesil kommer styrtende inn.

Jeg driter i hva spillerne koster, så lenge de er gode nok. Men at det finnes spillere som er bedre en Ox, Shaq, Lallana, Lovren, og Origi, som man kan hente, som ikke koster for mye, det finnes det der ute.

Denat

Denat
15.07.20 12:37

"Vi er her ja"

- Ikke at jeg nødvendigvis er enig i påstanden, MEN:

Du brukte målpoeng som et argument mot en sentral midtbanespiller som stort sett har spilt defensiv midtbane hele sesongen (Thiago). Hvorfor bryr du deg ikke et milligram om at Origi denne sesongen har målpoeng hvert 104. minutt, mens Kane ikke har målpoeng oftere enn hvert 154. minutt?

Kane scorer 0,58 målpoeng pr. 90 minutt, mens Origi scorer 0,86 målpoeng pr. 90 minutt. 

Er ikke målpleng mer relevant for spisser enn for defensive midtbanespillere? 

(Innlegget ble redigert 15.07.20 12:38)

Sjefan

Sjefan
15.07.20 12:41

En venstrebent back inn som utfordrer til Robertson hadde vært flott - jeg får magesår når jeg ser Milner eller andre på backen. 

Ellers kan man vel være ganske omforent om at stallen definitivt kan oppgraderes, verken Origi eller Shaqiri holder nødvendig kvalitet over tid. Men, det koster naturligvis penger som man ikke har og/eller er villig til å låne. Klubben driftes på et bestemt vis, tilnærmet uten gjeld og støtte fra eierne, og da må man forholde seg til de rammer man har. Det betyr bl.a at man ikke tar seg råd til en dyr Werner i en tid hvor inntektene faller. Og det betyr sannsynligvis at Origis LFC-karriere blir forlenget utover hva man hadde både trodd og ønsket. 

mcdermott

mcdermott
15.07.20 12:41

Er det virkelig til det beste for klubben at Mane, Salah og Firmino må spille hver kamp?

--- Ja,set er det absolutt. Det man vel er mest redd for her er vel skader og at en eller to skal bli borte lenge. 

Men de må spille mest mulig.

Hovedutfordringen blir når de etterhvert skal erstattes,ikke hvem som bør være backup nå. 

Faquarl

Faquarl
15.07.20 12:45
mcdermott: --- Ja,set er det absolutt. Det man vel er mest redd for her er vel skader og at en eller to skal bli borte lenge. 
Men de må spille mest mulig.

Kom igjen nå da, kontekst!

Poenget er at selv de trenger pause iblant og.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 12:45)

Faquarl

Faquarl
15.07.20 12:46
Sjefan: Ellers kan man vel være ganske omforent om at stallen definitivt kan oppgraderes, verken Origi eller Shaqiri holder nødvendig kvalitet over tid

Endelig litt fornuft.

Denat

Denat
15.07.20 12:51

"Hvorfor svarer du meg konstant"

- Løgn.

Men jeg beklager, jeg skal prøve å la dine innlegg få stå usvart -(noe de tross alt fortjener). Jeg synes bare det er litt gøy når du snakker om fotball, og du i fullt alvor tror at dette er noe du kan. Litt som taxisjåfører når de forteller om hvordan Erna skal gjøre jobben sin.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 12:53)

minuspol

minuspol
15.07.20 13:07
Faquarl: Vel, da vurderer vi Origi rimelig forskjellig. Fyren får jo knapt spille? Shaqiri? Lallana på vei ut? Er det virkelig til det beste for klubben at Mane, Salah og Firmino må spille hver kamp? At vi ikke går for nasjonale cuper, og at CL denne sesongen ikke så spesielt bra ut kan inkluderes her, men det blir fort rør.

Men hvorfor får Origi knapt spille? Jo fordi Liverpool vinner så og si hver eneste kamp med andre spillere på banen. Og de spillerne er stort sett friske og kan spille. Og når de ikke kan det så spiller man med Origi, og da vinner man også.

Nasjonale cuper?

Ligacup: En Liverpoolsupporter bør ha fått med seg at man droppet ligacupen fordi den kolliderte med VM. Skal man gardere seg mot det så må man kjøpe 11 spillere eller no. Det er litt det samme med FA-cupen.

FA-cup: Hadde det gjort noe forskjell med en oppgradert Origi og Shaqiri? Sannsynligvis ikke, fordi den ikke ble prioritert. Så for å gjøre det bedre der måtte man også hatt flere nye spillere, slik at det laget man bruker i cuper man ikke prioriterer hadde vært bedre. Men Liverpool har vel ikke råd til det? SÅ kan vi ta med at Liverpool røk ut av FA cupen med et temmelig sterkt lag på banen, mot PLs tredje beste lag denne sesongen.

Og til slutt CL:

Adrian. Det så ikke spesielt bra ut i CL lenge i 2018/19 heller. Så bra ut til slutt da.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 13:08)

minuspol

minuspol
15.07.20 13:10
Tellyrex: Vi er her ja :)

Har du sett Kane spille fotball den siste tiden?

Jeg er fullstendig klar over at en Kane som fyrer på alle sylinderne er bedre enn Origi. Men i dag?

minuspol

minuspol
15.07.20 13:13
Faquarl: Kom igjen nå da, kontekst! Poenget er at selv de trenger pause iblant og.

Og det får de. Da vinner Liverpool med andre spillere på banen.

Men det er faktisk helt minimalt hvor mye pause de trenger. De er som Messi, og andre spillere i samme klasse.  

Coutinho10

Coutinho10
15.07.20 13:37

Man behøver ikke å forsterke nå i sommer. Kjedelig for oss supportere, men bra at klubben driftes godt. Man har spillere som Jones, Williams og Elliott som er klare for å ta det neste steget neste sesong. Legg til at Brewster har funnet formen i Swansea. Gleder meg til å følge han også i Liverpool-trøya neste sesong. Det eneste jeg savner er en venstreback som kan gi Robertson en pust i bakken når han behøver det. 

Tellyrex

Tellyrex
15.07.20 13:40
Denat: Men jeg beklager, jeg skal prøve å la dine innlegg få stå usvart -(noe de tross alt fortjener). Jeg synes bare det er litt gøy når du snakker om fotball, og du i fullt alvor tror at dette er noe du kan. Litt som taxisjåfører når de forteller om hvordan Erna skal gjøre jobben sin.

Sjarmerende som alltid, Yesil!

Denat

Denat
15.07.20 13:52

"Sjarmerende"

- Du kan jo svare på spørsmålet mitt, sånn for å holde det til sak. Hvorfor mener du at målpoeng er interessant for en defensiv midtbanespiller (du har brukt dette mot både Henderson og Thiago), mens du ikke bryr deg om dette når det kommer til spissene Kane og Origi?

Hvorfor denne trangen til å gjenta et gammelt brukernavn i hvert innlegg og hvorfor valgte du akkurat dette? Det er jo ingen hemmelighet at jeg har hatt noen brukere her inne. 

(Innlegget ble redigert 15.07.20 13:56)

Knaxern

Knaxern
15.07.20 13:55

Det handler enkelt og greit om penger. Skal Liverpool ha bra kvalitet på benken, så kommer det til å koste. Skal gode spillere godta en rotasjonsrolle, så må man betale de godt. I tillegg koster det penger å kjøpe dem.

Liverpool betaler allerede ganske mye i lønn for å beholde sine beste spillere, og med tanke på at inntektene til Liverpool er basert på spillersalg og semifinale/finale i CL, så er det ikke mye som man kan få gjort denne sommeren. Regnskapene til Liverpool de siste årene viser klart og tydelig alt dette.

Men hadde det vært opp til meg, så hadde jeg solgt både Lovren, Shaqiri, Wijnaldum, Wilson, Brewster og Grujic denne sommeren. Så hadde jeg brukt pengene på Thiago, Alaba og Torres.

Med Lovren, Shaqiri, Wijnaldum, Clyne og Lallana ut, så får man frigjort mye lønn også.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 14:01)

Tellyrex

Tellyrex
15.07.20 13:59
Denat: Hvorfor mener du at målpoeng er interessant for en defensiv midtbanespiller (du har truklet dette frem som svakt for både Henderson og Thiago), mens du ikke bryr deg om dette når det kommer til spissene Kane og Origi?

Thiago og Henderson har etter min mening mye av det samme, altså de gjør mye av den samme jobben. Ingen av disse er spesielt målfarlige.

Poenget mitt med et kjøp av Thiago, er at jeg tror han bidrar med mye av det samme som vi allerede har i laget. Det jeg hadde syntes hadde vært spennende er en midtbanespiller som har mål og assists som en del av spillet sitt.

Sier ikke at Thiago er dårlig, men at jeg tror at Liverpool kunne nytt godt av en noe anderledes midtbanespiller.(Nei, jeg tror ikke at jeg er en bedre trener en Klopp, siden jeg mener noe som kanskje ikke han gjør)

Origi og Kane, skal vi virkelig gidde? Det blir en håpløs diskusjon, og det vet du også. Men du liker jo å diskutere for å diskutere, men det orker jeg ikke.

Kane er en klassespiss, og Orgi er en høyst medioker fotballspiller. En kultfigur i Liverpool, men ikke noen stor fotballspiller.

Faquarl

Faquarl
15.07.20 14:46

Det kom rimelig mye off topic ut av mitt forsøk på å peke ut at det til tross for herlige prestasjoner i liga og CL i fjor + liga i år, så er det et par huller i troppen jeg helst skulle sett at vi gjorde noe med. Skjønner at folk stoler på Klopp, det gjør jeg og, men vil helst at vi skal være litt ekstra kyniske nå mtp. hvordan vi går fremover. Det er lett å si, jammen, vi vant jo CL i fjor og PL i år og med det glemme at det tross alt handler om å mer enn det. Vi ønsker å befeste Liverpool i posisjon vi er i nå, permanent. Som en av de største konkurrentene for PL og CL.

Spesielt nå som vi sitter på toppen, og vet at Klopp mest sannsynlig forlater innen fire år, er det spesielt viktig å bruke denne tiden godt slik at vi er i best mulig posisjon når en ny manager tar over. Det skal også være rimelig mye enklere å få tak i lovende spillere nå, kontra posisjonen vi var i for et par år tilbake.

Neste sesong burde vi være i posisjon til å utfordre både PL, CL og FA cupen. At det skal være økonomisk umulig mtp. hva vi har oppnådd så langt sliter jeg med å se. City, Chelsea og Utd blir nok noe helt annet neste år.

(Innlegget ble redigert 15.07.20 14:47)

Denat

Denat
15.07.20 14:53

"Ingen av disse er spesielt målfarlige"

- Ingen defensive midtbanespillere er spesielt målfarlige. Likevell var det mangel på dette du brukte som argument mot Thiago.

Når du da går fra å bedømme en defensiv midtbanespiller utelukkende på målpoeng (det var ditt eneste argument), til å totalt avfeie målpoeng som argument når det snakkes om spisser, så kan man jo begynne å lure på om du har en ganske glassklar agenda. Og den går ut på å være mest mulig negativ til Liverpool, det ser alle.

Hva er dine tanker rundt at Origi leverer målpoeng såpass mye hyppigere enn Kane? 

Når det gjelder Kane vs Origi så er det ingen som har påstått at Origi er bedre eller like god som Kane på sitt beste. Påstanden (det var vel mer et spørsmål?) var at Kane pr. i dag ikke leverer bedre enn hva f.eks Origi gjør/ville gjort. Og for de som har sett litt fotball denne sesongen, fremfor å bare hamre løs på tastaturet om hvor dritt Liverpool er, så ser vi at Kane er langt, langt unna sitt toppnivå om dagen, og har forsåvidt vært det ganske lenge.

Tellyrex

Tellyrex
15.07.20 15:43
Denat: Når du da går fra å bedømme en defensiv midtbanespiller utelukkende på målpoeng (det var ditt eneste argument), til å totalt avfeie målpoeng som argument når det snakkes om spisser, så kan man jo begynne å lure på om du har en ganske glassklar agenda. Og den går ut på å være mest mulig negativ til Liverpool, det ser alle.

Du har et så enormt ønske om at jeg ikke skal være Liverpool-supporter(helt absurd oppheng), at jeg glemmer at man må trå varsomt rundt deg.

Poenget mitt med Thiago var som følger: Vi har Fabinho, Ox, Keita, Jones, Hendo, Milner, og Gini. Flust av midtbanespillere. Derfor skulle jeg ønske at man fikk inn en litt annerledes spiller, som feks en type som Coutinho.

Som kanskje kan føre til at vi kan benke Firmino litt oftere, også kan man kanskje spille Origi som spiss(selv om det finnes MANGE spisser der ute som er bedre enn han) og ikke som ving?

Signalene er at man har en ekstremt liten pengebinge, vil det da være smart å bruke de kronene på Thiago? Som er 29år, og som sikkert skal ha en solid lønn? Eller kan man bruke pengene på noe annet?

Det var poenget mitt.

Dette med målpoeng på Origi vs Kane, det blir for dumt. Kane var vel ute med en hissig skade og spiller under Mourinho. Kane har vel langt over 100PL mål så langt, og er på vei inn i sin prime med sine 26 år.

Du snakker om agenda, og det virker som at det er du som har en agenda mot meg. Der du skal snu og vende på alt jeg skriver, for at det skal passe inn i din oppfatning av meg som supporter. Det er en agenda.

Du nevner meg titt og ofte, uten at jeg har snakket verken til deg/eller om deg. Det 

Denat

Denat
15.07.20 18:44

"Poenget mitt med Thiago var som følger: Vi har Fabinho, Ox, Keita, Jones, Hendo, Milner, og Gini. Flust av midtbanespillere. Derfor skulle jeg ønske at man fikk inn en litt annerledes spiller, som feks en type som Coutinho."

- Poenget ditt er at vi har mange midtbanespillere så derfor trenger vi ikke noen som er bedre? Da trenger vi ikke angrepsspillere heller, vi har jo Firmino, Origi, Brewster, Minamino, Ox og Elliott.

Thiago er definitivt god nok til å spille seg til fast plass. Og hvor ville du brukt en spiller-type som Coutinho? Og føler du at vi har behov for å benke Firmino? Og det for en Coutinho-type som ikke har noe der fremme å gjøre? Du mener det går såpass dårlig om dagen? 

Hva Kane har gjort tidligere, under andre forutsetninger er irrelevant i forhold til det minus skrev. Han skrev "for tiden", ikke "for 2 år siden".  Målpoeng ble trukket frem for å vise hvor inkonsekvent du er. Du måler defensive midtbanespillere opp mot målpoeng, mens det for spisser ikke er interessant. Det blir som å bedømme en ving for antall redninger, mens det for en keeper ikke betyr noe. 

Når det gjelder deg, er jeg ikke interessert i å diskutere person mer. Det er ikke jeg som sliter med dårlig samvittighet for at jeg ukentlig har snakket om hvor møkk dette mesterlahet er. 

(Innlegget ble redigert 15.07.20 18:46)

Tellyrex

Tellyrex
15.07.20 19:20
Denat: Thiago er definitivt god nok til å spille seg til fast plass. Og hvor ville du brukt en spiller-type som Coutinho? Og føler du at vi har behov for å benke Firmino? Og det for en Coutinho-type som ikke har noe der fremme å gjøre? Du mener det går såpass dårlig om dagen?

Skjønner virkelig ikke at jeg gidder.. Men gir det et siste forsøk. 

Når vi tilsynelatende ikke har penger til de store kjøpene, vil det kanskje være lurt å bruke de kronene på en posisjon der vi ikke har god dekning. Og det er vel på topp. Ikke verre enn det.

Vi er vel godt rustet med midtbanespillere, mens det er tynt på topp. Da jeg ikke rater Shaq og Origi særlig høyt. Elliott er 17 år, og kommer til å spille minimalt.

Og med en type som Coutinho, tenker jeg på en spiller som kan spille som 10er. Hendo og Fabinho litt bak vedkommende? 

Når det kommer til Firmino(som er min favorittspiller i Liverpool, hvis jeg får lov til å ha det av deg), men klart at man kan benke Firmino i ny og ne. Han kan ikke spille 60 kamper i året. Det handler jo ikke om at man gjør det dårlig, men når man står å stanger. At man har flere strenger å spille på.

Når det kommer til snakket om Kane VS Origi.. Jeg skjønner ikke at det er en diskusjon en gang. "Jammen Origi har scoret flere enn Kane de siste 10kampene". Det blir litt rart.

Du er faktisk helt legendarisk: "Når det gjelder deg, er jeg ikke interessert i å diskutere person mer" For så  følge opp med: Det er ikke jeg som sliter med dårlig samvittighet for at jeg ukentlig har snakket om hvor møkk dette mesterlahet er" Blir helt matt!

At jeg sliter med dårlig samvittighet, for hva da? Det er rimelig spesielt å melde, men deg om det!

(Innlegget ble redigert 15.07.20 19:22)

Denat

Denat
15.07.20 20:35

"Når vi tilsynelatende ikke har penger til de store kjøpene, vil det kanskje være lurt å bruke de kronene på en posisjon der vi ikke har god dekning. Og det er vel på topp. Ikke verre enn det."

- Hvem, helt eksakt, har du i tankene her? Finnes det angrepsspillere til rundt £30m som vil forsterke oss kontra å ha Origi, Salah og muligens Brewster som alternativer på spissplassen? Hvem du rater spiller ingen rolle, på midtbanen ramset du opp rubbel og bit.

Hva skal vi med en ren 10'er? Har du sett hvordan vi spiller? Er det et behov for en 10'er? Muligens, dersom Klopp vil endre på noe som fungerer. Men er det noe som tyder på det?

"Når vi står og stanger er det fint å ha flere strenger å spille på". Javell? Hvordan synes du det har gått denne sesongen, uten disse strengene? Har vi klart oss greit, selv om vi i følge deg står å stanger i omtrent alle kampene? Ville Firmino ut og en klassisk 9'er inn fikset like mange poeng?

Origi vs Kane er et prakteksemplar på hvorfor det er meningsløst å diskutere med deg. Minus skrev at Kane ikke har levert bedre enn Origi på en stund, før du tolker det til at han mener Origi og Kane er like gode fotballspillere. Selv når han presiserer hva han mente i et eget innlegg, fortsetter du å hamre på ditt.

Samvittigheten går vel på at vi alle har forsøkt å støtte laget så godt som mulig gjennom disse sesongene, mens du har gjort ditt ytterste for å gjøre det motsatte, nemlig å rakke ned på laget og dets prestasjoner så ofte som overhodet mulig. 

KongOlav2

KongOlav2
16.07.20 09:02
Knaxern: Men hadde det vært opp til meg, så hadde jeg solgt både Lovren, Shaqiri, Wijnaldum, Wilson, Brewster og Grujic denne sommeren. Så hadde jeg brukt pengene på Thiago, Alaba og Torres. Med Lovren, Shaqiri, Wijnaldum, Clyne og Lallana ut, så får man frigjort mye lønn også.

Utfordringen her er jo å få solgt spillere. Er det noen som vil betale kanskje £30m for Grujic eller Wilson, eller £10-15m og relativt høy lønn for Lovren eller Shaqiri? 

Dog tror jeg absolutt det er på plass med en viss fornyelse denne sommeren. Hele dagens tropp har allerede spilt sammen i 2 sesonger og de aller fleste av dem i 3 sesonger. Jeg synes vi allerede viser små tegn til slitasje, og mener klart at spesielt innen august 2021 bør vi sannsynligvis ha gjort en god del endringer. Og det kan godt starte med 1-2 mann inn i sommer, spesielt en spiller i det offensive leddet.

(Innlegget ble redigert 16.07.20 09:03)

JFT_96

JFT_96
16.07.20 11:49

Må gå an å få litt penger for OX. Utspilt sin rolle nå, og har ikke vært i nærheten av å ta vare på mulighetene han har fått. Noen kanonskudd her og der, viktig i utklassingen av City i CL, men 8/10 kamper er for svake. Han har fått trofeene han var ute etter da han forlot Arsenal, men nå kan han godt sendes videre.

Carrera32

Carrera32
16.07.20 13:12

Det var rykter for en tid tilbake om Koulibaly til Liverpool i bytte mot Lovren + kontanter. Det ville jo vært helt fantastisk, vinn, vinn, og kanskje vinn. Få inn en verdensklasse-stopper, bli kvitt toppfotballens mest upålitelige forsvarer, samt at Lovren holder en uforklarlig fotballkarriere gående. Men det var vel for godt til å være sant? 

Faquarl

Faquarl
16.07.20 13:26
Carrera32: Koulibaly

Har vært ute i media i ettertid og sagt at han vil bli i Napoli til karrieren er over.

JFT_96

JFT_96
16.07.20 13:41

Det ville jo stride mot alt vi driver med å kjøpe Koulibaly for en haug med penger når vi allerede har en ung partner til Van Dijk som er topp tre stoppere i ligaen. Det er City-modellen det der.

For meg kunne vi godt sluppet Lovren, Ox, Shaqiri, Wilson, Lallana og Grujic i sommer.

Hvis Lovren går tipper jeg vi ender opp med Ben White (ønskelig) eller Loyd Kelly. Vi var ute etter han forrige sommer, og han kan bekle både venstrebacken og stopperplassen.

KongOlav2

KongOlav2
16.07.20 13:47
JFT_96: Det ville jo stride mot alt vi driver med å kjøpe Koulibaly for en haug med penger når vi allerede har en ung partner til Van Dijk som er topp tre stoppere i ligaen. Det er City-modellen det der.
For meg kunne vi godt sluppet Lovren, Ox, Shaqiri, Wilson, Lallana og Grujic i sommer.
Hvis Lovren går tipper jeg vi ender opp med Ben White (ønskelig) eller Loyd Kelly. Vi var ute etter han forrige sommer, og han kan bekle både venstrebacken og stopperplasse

Vi "må" kanskje hente en eller to egenproduserte spillere det neste året. Lallana og Clyne er ute. Milner er med til 2022. Ox er neppe garantert å bli med ut kontraktstiden sin om han ikke hever spillet en god del neste sesong. Da må vi nok ha påfyll av noen egenproduserte spillere, og jeg tror ikke kan eller vil skje utelukkende med spillere fra egen ungdomsavdeling.

JFT_96

JFT_96
16.07.20 13:51

Lovren -> Kelly/White

Jones er allerede bedre enn Ox. Brewster blir fort en del av troppen. Det ordner seg nok. Liverpool kan ikke sitte på spillere av så stor verdi som Ox hvis han ikke er god nok. Kvote eller ei, det bør vi ikke ta oss råd til.

KongOlav2

KongOlav2
16.07.20 13:54
JFT_96: Jones er allerede bedre enn Ox. Brewster blir fort en del av troppen. Det ordner seg nok. Liverpool kan ikke sitte på spillere av så stor verdi som Ox hvis han ikke er god nok. Kvote eller ei, det bør vi ikke ta oss råd til.

Jones er grei. Han føler jeg meg ganske sikker på vil slå gjennom. Kan godt hende at Neco Williams også vil ta steget opp. Og så får vi se an Harvey Elliot. Han er uten tvil et meget stort talent, men det er mange store talenter som ikke har klart å ta steget opp fra lavere nivåer til spill på øverste nivå. Brewster er det foreløpig veldig vanskelig å si noe om. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg