Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manchester City utestengt fra CL i 2 år

NYTT TEMA
DennisB
DennisBInnlegg: 14466
16.02.20 22:51

Igjen:

Man ser i dag hvor vanskelig det har vært å styre Thailand. De har nå hatt et militærdiktatur i mange år, fordi ingen faktisk klarer å holde massene i ro. Situasjonen rundt kong Bhumipols sykdom og død, gjorde at militæret grep inn, og tviholder på makten den dag i dag, fordi de er redde for å slippe "uhyret" løs igjen. Dette må tenkes på når man kritiserer Thaksin i hans periode.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 12082
16.02.20 22:54
DennisB: Haha, dette har du greie på skjønner jeg.
Vel, jeg bruker ikke mer tid på ignorante brukere.

Jeg har selvsagt forståelse for at et lengre opphold i adamseplets land påvirker, men å fremstille det som om Thailand er et ekstremt lukket land og at ingen egentlig vet hva som foregår, er noe snodig. Konseptet her er relativt enkelt, og er det samme som jeg hele tiden har poengert, antallet anklager om brudd på menneskerettigheter var ikke få og han var allerede tiltalt for korrupsjon. Kritikken min er at disse problemstillingene blir avfeid umiddelbart, og det eneste man fokuserer på er potensialet til å oppnå suksess som følge av pengene han skal investere.

"men han er jo ikke dømt på det tidspunktet" hjelper jo særdeles lite i all den tid anklagene er såpass alvorlige.

DennisB
16.02.20 23:02
Slikkepott: Jeg har selvsagt forståelse for at et lengre opphold i adamseplets land påvirker, men å fremstille det som om Thailand er et ekstremt lukket land og at ingen egentlig vet hva som foregår, er noe snodig.

Her misforstår du helt. Det er ikke landet som er lukket, men motstridende opplysninger som kommer ut fra "rødskjortene", og "gulskjortene", som selvsagt har egeninteresse i å sverte hverandre. Å kjøpe alt som kommer ut av "gulskjortenes" munn, spesielt etter at Thaksin var kastet, er noe man strengt tatt bør være for god til. Og nei, Thaksin var ikke tiltalt for korrupsjon da han tok over City.

Det er uansett enormt fjernt å sammenligne bruddene på menneskerettigheter i Thailand med Abu Dhabis, i en ekstremt vanskelig styringsperiode i Thailand, ser du virkelig ikke det selv?

Og spar deg for det adamsepletullet. Du er mer voksen enn som så, er du ikke?

(Innlegget ble redigert 16.02.20 23:04)

Slikkepott
16.02.20 23:15
DennisB: Her misforstår du helt. Det er ikke landet som er lukket, men motstridende opplysninger som kommer ut fra "rødskjortene", og "gulskjortene", som selvsagt har egeninteresse i å sverte hverandre. Å kjøpe alt som kommer ut av "gulskjortenes" munn, spesielt etter at Thaksin var kastet, er noe man strengt tatt bør være for god til. Og nei, Thaksin var ikke tiltalt for korrupsjon da han tok over City.   Det er uansett enormt fjernt å sammenligne bruddene på menneskerettigheter i Thailand med Abu Dhabis, i en ekstremt vanskelig styringsperiode i Thailand, ser du virkelig ikke det selv?   Og spar deg for det adamsepletullet. Du er mer voksen enn som så, er du ikke?

Jeg registrerer at dette er et sårt emne for deg, du liker å gjenta "ekstremt vanskelig styringsperiode" som om det er en slags universal unnskyldning for henrettelser. 

Poenget, for n'te gang, var ikke å fremstille det som om o store Thaksin er like ille, men hvordan en supportergruppe forholder seg til relevante problemstillinger knyttet til eierskapet. Her har du en potensiell eier som er tiltakt for korrupsjon og det er alvorlige anklager om brudd på menneskerettigheter rettet fra human rights og amnesty international (som om de ikke har noe bedre å gjøre enn å bare skyte fra hofta) Hvordan man fullstendig ignorerer det som følge av at man kanskje kan vinne trofeer takket være pengene han lover å skyte inn i klubben.

Hva med en liten "eh, det er jo ganske alvorlige anklager og dette kan jo potensielt være katastrofalt" fremfor "fapfapfapfap trofeer"

DennisB
16.02.20 23:20
Slikkepott: Jeg registrerer at dette er et sårt emne for deg, du liker å gjenta "ekstremt vanskelig styringsperiode" som om det er en slags universal unnskyldning for henrettelser.

I dette ligger det jo selvsagt at det høyst sannsynlig ikke er Thaksin som har stått bak de påståtte henrettelsene. Tror du virkelig Thailands statsminister åpenlyst henretter menneskerettighetsforkjempere? Grunnen til at jeg nevner dette, er jo at Thaksin aldri har hatt full kontroll over massene i Thailand. Det har hele tiden vært store krefter i sving, vel og merke når militærjuntaen ikke har hatt makten. Og i sør kjempes det ennå. Ikke engang militærjuntaen kan hindre det.

Og igjen, nei, han var ikke tiltalt for korrupsjon da han overtok City.

(Innlegget ble redigert 16.02.20 23:27)

Slikkepott
16.02.20 23:59
DennisB: I dette ligger det jo selvsagt at det høyst sannsynlig ikke er Thaksin som har stått bak de påståtte henrettelsene. Tror du virkelig Thailands statsminister åpenlyst henretter menneskerettighetsforkjempere? Grunnen til at jeg nevner dette, er jo at Thaksin aldri har hatt full kontroll over massene i Thailand. Det har hele tiden vært store krefter i sving, vel og merke når militærjuntaen ikke har hatt makten. Og i sør kjempes det ennå. Ikke engang militærjuntaen kan hindre det.   Og igjen, nei, han var ikke tiltalt for korrupsjon da han overtok City.

Nå var vel ikke akkurat påstanden at det var han selv som personlig utførte henrettelsene.

Såvidt jeg kan se så er det en rekke henvisninger til corruption charges in thailand ifbm fit and proper testen:

And Premier League spokesman Dan Johnson told BBC Radio Five Live: "We have a fit and proper person test which is based on objective criteria, there is a schedule of offences which does also reflect any offences that someone has been prosecuted for overseas as well. "It is a tricky one because he hasn't been prosecuted of anything yet, and also we are a football competition. "We sit in a hierarchy of regulation and if the DTI (Department of Trade and Industry), the Government, say this guy is okay to come in and purchase UK companies then that is really where we've got to be starting." Asked whether the situation would change should Shinawatra be found guilty of the charges he is facing, Johnson said: "That would be something we would have to look at."

Og du hopper fortsatt glatt over hele poenget.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25120
17.02.20 08:10
John||Locke: Syns det er en uting. Liker det ikke.
Se! Ikke så jævlig vanskelig.

Den er grei.

Men samtidig er det ikke nok til at man ikke slutter å holde med laget.
Så på sett og vis lukker man egentlig øynene for det - fordi man mener fotballen tross alt er viktigere.
Og det skal jeg ikke kritisere noen for, men alt koker da ned til subjektive graderinger.

return_of_drakkar
17.02.20 08:12
Samuh0lm: Her synes jeg ikke Klopp snakker tull i det hele tatt, men han sier derimot ganske mye mellom linjene, uten å være tydelig nok til at dumme journalister kan bruke sitater til å lage en sak ut av det.

Han sier at fotballen er viktigere, det er konsekvensen av ordene.
Sannsynligvis også med direktiv fra klubben.
Dette er virkelighetens verden som møter oss.

minuspol
minuspolInnlegg: 37462
17.02.20 08:18

Bare et lite apropos til de City-supporterne som tror/håper på en runde i rettssystemet på dette fra Mo Chatra på Twitter:

However, the law taking an interest in this is yet another issue that is bound to have City and its owners sweating. See, falsifying accounts/false accounting is a criminal offence in the UK under Section 17 of the Theft Act 1968.

Tråd: https://twitter.com/mochatra/status/1229177388623417347?s=21

DennisB
17.02.20 09:03
Slikkepott: Og du hopper fortsatt glatt over hele poenget.

Neida. Jeg har gitt mitt standpunkt hva angår City-supporternes reaksjoner. De virker å være til dels ført bak lyset når det gjelder hva som har vært lovbrudd og ikke, og jeg tror reaksjoner vil komme mot både styret og eieren, når dette blir bedre kartlagt, og i det minste når en endelig dom foreligger.

Hva gjelder å ta i mot arabiske eiere med åpne armer, også fra land og styresett som i utgangspunktet er tvilsomme, så er jeg til dels enig med de fleste, men da gjelder det i størst grad styresett og brudd på menneskerettigheter. Men samtidig er jeg ikke så hypokratisk at jeg er i mot økonomisk innsprøytning i idrett. Det skjer hele tiden, og det må vi bare leve med. Greia er å holde seg innafor lovverket.

Mange lag i verden har hatt og har sine småsvin på skogen. Arsenal har tvilsomme avtaler med Emirates (som er et flyselskap, ikke et land og styresett for øvrig) og til dels Rwanda. Andre lag, inkludert Liverpool, er heller ikke "rene" sånn sett. Det er flust av slike avtaler. Hva økonomi angår, så har det vært innsprøyting og ulike vilkår for klubbene i gjennom nærmest alle tider. Det vil jo ikke bli mer likt i framtida heller. Get over it.

Jeg er ikke en av de som hater Chelsea og City fordi de fikk penger mellom hendene. Ærlig talt, det valget kan hvem som helst ta, og er en del av idretten i vår tid. Men økonomien må selvsagt være legitim, retningslinjer må være fulgt, og pengene må selvsagt ikke komme fra kriminalitet (noe man kan sette et spørsmålstegn ved hva angår russiske oligarker). Er det intet galt her, får lag og klubber gjøre som de vil for meg.

Btw, du skriver: "Nå var vel ikke akkurat påstanden at det var han selv som personlig utførte henrettelsene."

Say what? Jeg skriver da vitterlig at Thaksin trolig hadde minimal kontroll på hva som skjedde rundt om i landet. At disse drapene ikke kan knyttes til en av verdens mest populære statsministere. Thaksin var svært populær i Vesten for sin åpenhet og gode kontakt med landene i Vesten. Hvor ansvarlig skal han liksom være for alt som skjer i sitt land, der ting har vært og var nærmest ute av kontroll i mange tiår? Er han ansvarlig for den lille mannen i gata også? Thailand var et demokrati på den tiden (jeg skriver var, fordi det i dag i praksis er nærmere et diktatur, tross siste års "valg", som glatt ble satt til side).

Da han tok over City var det ingen formell korrupsjonstiltale eller forfølging av Thaksin. Det var noen påstander lagt fram av motstanderne hans, ja. Som sagt flere ganger nå. Problemene tårnet seg opp for han mens han var City-eier, og han valgte til slutt å selge seg ut.

Så igjen, at man skulle ta avstand fra Thaksin fra dag èn, gir ingen som helst mening.

(Innlegget ble redigert 17.02.20 09:12)

Lomasio
LomasioInnlegg: 7120
17.02.20 09:22
DennisB: Så igjen, at man skulle ta avstand fra Thaksin fra dag èn, gir ingen som helst mening.

Riktig. Vi var nok svært skeptiske til Thaksin, men i starten var det bare rykter. Men det er viktig å kritisere oss for mest mulig for å karikere den typiske City-supporter. 

DennisB
17.02.20 09:31
Lomasio: Riktig. Vi var nok svært skeptiske til Thaksin, men i starten var det bare rykter. Men det er viktig å kritisere oss for mest mulig for å karikere den typiske City-supporter.

Utenfra ser det slik ut for meg også, og var grunnen til min innblanding i denne tråden i utgangspunktet. Litt balanse skader aldri en diskusjon :)

-k9b_
-k9b_Innlegg: 28252
17.02.20 10:06
caliblue: Sportwashing er definitivt et problem, men det er ikke spesielt for City. Halve fotball-Europa mottar hinsides med penger fra sandkassestatene.

Det er ikke det samme å bli sponset, og å være eid. 

Du kan godt argumentere for at begge deler er problematisk, men det er en grunn til at man straffes hardere for voldtekt enn for et lite rumpeklyp. 

Det er et klassisk grep forøvrig. "Liverpool sponses av Standard Chartered, City som klubb eksisterer som en front for Abu Dhabi - poteito potato". 

Jeg ser naturlig nok at mange City-fans er ivrige etter å skulle se at det er grums alle andre steder, men man må faktisk skille på alvorlighetsgrader, ellers blir det en helt meningsløs diskusjon. Henter man 1 underårig spiller 1 gang, så får man bot. Henter man som Chelsea eller Barcelona 50-60 underårige spillere så blir det transferban.

iustitia_pro_XCVI
iustitia_pro_XCVIInnlegg: 6548
17.02.20 10:22
Lomasio: Du må også skjønne at det er veldig merkelig at du tror det utgjør en forskjell hva jeg skriver her angående mitt syn på eierne.

Herregud for et fjas du bedriver. Bare fordi man liksom ikke ønsker å diskutere negative sider med klubben sin på et anonymt forum. Nei, DET tar man i andre fora. Haha.

Lomasio
17.02.20 11:24

Akkurat som om det er en forpliktelse overfor deg. HERREGUD

Tror du jeg går rundt og forventer at alle fans skal kritisere egen klubb for alt det er verdt. 

En latterlig tanke. 

(Innlegget ble redigert 17.02.20 11:28)

Slikkepott
17.02.20 11:26
DennisB: Btw, du skriver: "Nå var vel ikke akkurat påstanden at det var han selv som personlig utførte henrettelsene."   Say what? Jeg skriver da vitterlig at Thaksin trolig hadde minimal kontroll på hva som skjedde rundt om i landet. At disse drapene ikke kan knyttes til en av verdens mest populære statsministere. Thaksin var svært populær i Vesten for sin åpenhet og gode kontakt med landene i Vesten. Hvor ansvarlig skal han liksom være for alt som skjer i sitt land, der ting har vært og var nærmest ute av kontroll i mange tiår? Er han ansvarlig for den lille mannen i gata også? Thailand var et demokrati på den tiden (jeg skriver var, fordi det i dag i praksis er nærmere et diktatur, tross siste års "valg", som glatt ble satt til side).   Da han tok over City var det ingen formell korrupsjonstiltale eller forfølging av Thaksin. Det var noen påstander lagt fram av motstanderne hans, ja. Som sagt flere ganger nå. Problemene tårnet seg opp for han mens han var City-eier, og han valgte til slutt å selge seg ut.

Her var det mye rart, så jeg hoppet glatt over det fjaset i innledningen din.

Det var Thaksins war on drugs, "in this war, drug dealers must die" og effektene var ikke akkurat hemmelige selv om man prøvde seg med at politiet ikke var involvert i drapene men at det heller var bad guys killing bad guys ergo ingenting å bry seg om. Realitetene var dessverre en helt annen, noe rapportene i etterkant også sier. Du må gjerne overbevise deg selv om at han ikke var ansvarlig for innføringen og konsekvensene, men deg om det.

Igjen, det er et vesentlig antall referanser til korrupsjonssaken ifbm overtakelsen av klubben, og Dan Johnson er også ute og referer til at han ikke er dømt enda men at de er klar over saken. Saken var igang, men det stemmer at thai supreme court først i etterkant tok ut tiltale og begynte å se på hvordan de skulle få England til å utlevere han. 

Hovedpoenget her er jo det samme som før. Alt dette var godt kjent ifbm oppkjøpet. Her har du en tidligere statsminister som er i eksil, human rights og amnesty rapporterer om at han er ansvarlig for grove brudd på menneskerettigher og man har satt igang prosessen med å få han tiltalt, på den andre siden så får vi Svennis som manager og han har lovt å bruke gigantsummer på å handle spillere, så hva betyr nå egentlig alt det andre. Hvorfor skal man ikke ha en vesentlig grad av skepsis til at en slik person er i ferd med å kjøpe klubben.

Slikkepott
17.02.20 11:30
DennisB: . De virker å være til dels ført bak lyset når det gjelder hva som har vært lovbrudd og ikke, og jeg tror reaksjoner vil komme mot både styret og eieren, når dette blir bedre kartlagt, og i det minste når en endelig dom foreligger.

Når man i en årrekke har gitt fullstendig beng i eierskapet til Abu Dhabi, fordi de har brukt gigantsummer og det har gitt de stor suksess, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal reagere på noe som i forhold er ganske så ubetydelig. 

Ref kunstig høye avtaler så har jo denne problemstillingen blitt tatt opp en rekke ganger.

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65996
17.02.20 14:10

--- Dette kan også trekke ut

There is no guarantee City will be granted a suspension of their ban when they apply for it in the coming days at the same time as any appeal. The decision - made by a Cas official - will be based on an assessment of the merits of City's appeal, so this initial decision will give a strong indication of their prospects.

If a hearing is not expedited, it is likely to be the middle of next season before a full Cas hearing takes place. So if City can get the ban suspended pending the outcome of their appeal, it is easy to see how months - or even years - of legal wrangling could lie ahead, with the Swiss Federal Court the next potential port of call after Cas.

Last year, South African athlete Caster Semenya did exactly that after Cas found in favour of governing body the IAAF (now World Athletics) in its legal battle with her over rules requiring her to take testosterone-suppressing medication. The Swiss court temporarily suspended the ruling pending a more reasoned hearing.

These are truly extraordinary times in sports law. Alongside the City case, Cas is also being asked to decide whether to uphold the World Anti-Doping Agency's qualified ban of Russia before the Tokyo Olympics this summer.

The stakes are high in such cases. Entire governments lie behind the claimants. National prestige and reputation is on the line. The supporters of such parties admire their defiance, condemn the regulations, and portray such cases as witch-hunts, rather than sympathising with those trying to uphold the rules.

The resolve and resources of sports regulators and governing bodies are being tested like never before.

https://www.bbc.com/sport/football/51528427

Lomasio
17.02.20 14:16
DennisB: Synes dette sier alt, og da setter jeg punktum der. Slike hersketeknikker hører ingensteds hjemme. Det var en lang og til dels grundig analyse fra mitt ståsted, som blir mottatt som fjas. Greit å være uenig, men dette er noe helt annet.

Så hjertens enig. 

minuspol
17.02.20 14:17
mcdermott: --- Dette kan også trekke ut

Vi får se om de går til CAS først. Det er ikke sikkert.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16875
17.02.20 14:23
DennisB: Synes dette sier alt, og da setter jeg punktum der. Slike hersketeknikker hører ingensteds hjemme. Det var en lang og til dels grundig analyse fra mitt ståsted, som blir mottatt som fjas. Greit å være uenig, men dette er noe helt annet.

Omtrent hele Liverpoolklanen utenom StevenPatrick og litt vel mange i Unitedgjengen er jo ikke interesert i disuksjon eller å belyse saker fra flere sider men kun å slå sine egne forutinntatte meninger i haue på folk lenge før det foreligger noen dom-

En trenger vel ikke å kalles frekk om en påstår at en håper for Buddahs skyld at ingen av disse er i frågan som juryemedlemer i det norske rettsvesenet og skal en være frekk men likevel rimelig sikker på å ha sitt ord i behold  takke for at disse ikke vokste opp i Trondheim under krigen for da hadde flere blitt medlem av en viss bande er jeg rimelig sikker på slik som litt for mange av disse elsker å trakkasere skikkelige folk.

(Innlegget ble redigert 17.02.20 14:24)

Slikkepott
17.02.20 14:23

Det har jo ingenting å gjøre med det vi diskuterer.

Jeg er ikke en av de som hater Chelsea og City fordi de fikk penger mellom hendene. Ærlig talt, det valget kan hvem som helst ta, og er en del av idretten i vår tid. Men økonomien må selvsagt være legitim, retningslinjer må være fulgt, og pengene må selvsagt ikke komme fra kriminalitet (noe man kan sette et spørsmålstegn ved hva angår russiske oligarker). Er det intet galt her, får lag og klubber gjøre som de vil for meg.

Dette er altså en del av en lang og grundig analyse ? Joda.

DennisB
17.02.20 14:25
Slikkepott: Dette er altså en del av en lang og grundig analyse ? Joda.

Her plukker du ut ETT avsnitt av fire, som i følge deg er fjas. Hva med de andre tre?

Hva driver du med egentlig?? Jeg så på deg som mer seriøs enn som så.

Punktum fra meg der.

Slikkepott
17.02.20 14:36
DennisB: Her plukker du ut ETT avsnitt av fire, som i følge deg er fjas. Hva med de andre tre?
Hva driver du med egentlig?? Jeg så på deg som mer seriøs enn som så.
Punktum fra meg der.

Jeg har svart på ditt første avsnitt, som er det eneste av de 4 som har noe med diskusjonen vår å gjøre. I all den tid VGD ikke lar meg sitere avsnitt fritt inn i samme innlegg så ble det delt i to svar.

De 3 resterende har ingenting med diskusjonen vår å gjøre, det er irrelevant og ergo er det fjas

Fredda_AFC
Fredda_AFCInnlegg: 1782
17.02.20 15:05

En fyr på Skysports news (så på live, så ikke noe link) sa at pep og en fyr i admin snakket med spillerne idag og forsikret alle om at dette vil forsvinne og de er helt sikre på at de vinner frem. Videre sa pep at han blir i klubben om de så hadde blitt demotert til League 2. Spillerne ville ikke ta noe standpunkt før alle fakta er på bordet og saken er behandlet

return_of_drakkar
17.02.20 15:27
Fredda_AFC: En fyr på Skysports news (så på live, så ikke noe link) sa at pep og en fyr i admin snakket med spillerne idag og forsikret alle om at dette vil forsvinne og de er helt sikre på at de vinner frem.

I så fall er det jo fitt fram for alle.
Taper UEFA her, så vil man neppe kunne gjøre noe noengang mer.

nlc
nlcInnlegg: 1467
17.02.20 15:32
Fredda_AFC: En fyr på Skysports news (så på live, så ikke noe link) sa at pep og en fyr i admin snakket med spillerne idag og forsikret alle om at dette vil forsvinne og de er helt sikre på at de vinner frem.

Hvis det skjer, er fotballen død.

Denne saken er egentlig ganske enkel. Uefa drifter CL. De har regler.Alle kjenner reglene. Følger man reglene, null problem. Bryter man dem, konsekvenser.

Vinner City frem er det jo i fremtiden bare å drite i alle regler.

minuspol
17.02.20 15:41

Det erctil og med enklere enn det, for sjøl de som bryter reglene kan få litt slakk om de spiller med åpne kort, er troverdige og har en plan for hvordan etterhvert følge reglene.

City valgte å ikke følge reglene. Og isteden for å finne en løsning med UEFA gikk de rett i strupen på de, med trusler og løgn, og nei til samarbeid. Derfor, og ikke bare pga regelbruddet, er de nå i veldig deep shit.

startelver
startelverInnlegg: 59331
17.02.20 16:16

Veldig artig det som skjer med City nå. Pep forsvinner nok snart. 

sMertesacker
sMertesackerInnlegg: 367
17.02.20 16:22
DennisB: Man ser i dag hvor vanskelig det har vært å styre Thailand. De har nå hatt et militærdiktatur i mange år, fordi ingen faktisk klarer å holde massene i ro.

Det er sjelden man ser noe skrevet som er så tydelig apologetisk for diktaturer. 

Klikk for å gå tilbake til toppen