Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

COVID 19 - Pride of China - 19/20 sesongen

NYTT TEMA
KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 22108
08.04.20 22:10

Flott å se at spillere tar ansvar. Noen av dem er samfunnsbevisste, og andre av dem blir sikkert tvunget til å bli det gjennom et positivt gruppepress.

Positivt at de fremstår som gode rollemodeller i denne perioden.

Cobi
CobiInnlegg: 58250
08.04.20 23:12

Fint gjort av spillerne, men det går an å stille spørsmål ved hvor kult gjort dette er overfor klubbene deres. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om United og Liverpool og Tottenham, men som det har vært satt fokus på de siste dagene, er det PL-klubber (og i enda større grad nedover i fotballpyramiden) som reelt sliter med økonomien de kommende månedene. Om jeg ikke misforstår noe her, medfører dette grepet at England ikke går glipp av skatteinntekter, men til gjengjeld lettes det vel ikke et eneste pund fra klubbenes utgifter her. Er det utelukkende positivt å ikke ville hjelpe egen arbeidsgiver i sånne tider? Neppe. Så sent som i dag annonserte Real Madrid lønnskutt, så dette handler jo om et problem som går helt til topps (Bayern, Barca, Real Madrid, Juventus og Atletico Madrid og i det hele tatt).

Hvordan skal nå typ Aston Villa og Bournemouth gjøre grep for å komme gjennom dette her?

KingAnderson
08.04.20 23:19
Cobi: Hvordan skal nå typ Aston Villa og Bournemouth gjøre grep for å komme gjennom dette her?

Har det ikke vært snakk om at klubbene skal gå sammen og støtte opp om de klubbene som trenger det? Mulig jeg kan ha drømt meg bort en periode eller noe her, hvis det ikke stemmer.

Men ja, du har absolutt et poeng. Mange lag, i mange ligaer og i mange forskjellige land kommer til å slite økonomisk i etterkant av denne pandemien. Og vi vil vel garantert også se mange konkurser som en følge av det.

Cobi
CobiInnlegg: 58250
08.04.20 23:33

Og hvem er klubbene som skal baile ut de som sliter? Barcelona, Real Madrid, Bayern eller Juventus, som ikke har råd til å betale egne spillere om dagen? Liverpool eller Tottenham, som følte/føler det er riktig å la staten betale for sine ansatte sånn at den lønnsbyrden forsvinner fra klubben? Nei, her er alle, med noen helt ekstremt få unntak, i samme båt. 

Spillerne tar sitt samfunnsansvar, men fjerner samtidig klubbenes desidert største mulighet for å bremse utgiftene her. Får jo håpe ingen går dukken på veien, for gjør de det, var kanskje ikke det trekket her det smarteste.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84679
09.04.20 07:12

Var ikke Ceferin ute i forrige uke og sa at man ikke kunne sette en endelig sluttdato enda for sesongen, da? I Italia FIGCs president Gravina ikke utelukket at sesongen 19-20 må strekkes helt til slutten av september.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84679
09.04.20 07:15

Hvilke engelske klubber er nærmest å konke pdd? I Slovakia gikk jo storklubben Zilina nettopp dukken, mye grunnet lite villige spillere til å gå med på lønnskutt.

TheBelfastBoy
TheBelfastBoyInnlegg: 20177
09.04.20 08:47

Jeg vil tro at det er Aston Villa.

Den opplagte løsningen er å permittere spillere. Med den risikoen det medfører. Evnt selge de mest attraktive dersom man finner kjøpere. I et ekstremt scenario kan man kanskje se for seg at dagens modell velter og at spillere får mulighet til å bevege seg mer fritt fremover (og at det klubbene får utav det er større mulighet til å bryte kontrakt selv).

TheBelfastBoy
09.04.20 10:39

Jeg ser Ian Herbert har en kommentar hvor han mener PL bør finne en løsning sammen med TV-rettighetshaverne. Det kan virke som «logisk» løsning. I et scenario hvor spillerne nekter lønnskutt blir man antakelig presset til å finne en løsning sammen med dem. Slik jeg tolker signalene fra forbundene er man villig til å gå ekstremt langt for å unngå avlysning av hele sesongen.

Jeg har aldri hatt tro på at det vil settes noen tidsfrist, og synes det ser enda mindre sannsynlig ut etter å ha lest uttalelsene til sentrale brikker i UEFA og PL/FA. Legger man til hvor presset PL-klubbene er økonomisk og at de ikke er i nærheten om å komme til enighet om lønnskutt virker det helt urealistisk.

Det eneste som har skapt litt tvil er dersom avslutning av denne sesongen kan gå på bekostning av neste. Men jeg er også blitt mer og mer overbevist om at det vil bli svært vanskelig å avvikle CL neste år. Og her ligger det en løsning. Uten CL kan man spille ferdig denne sesongen fra august til september (om det skulle bli nødvendig) og kjøre neste sesong fra oktober til mai.

Jeg er nesten mest spent på hva man gjør med CL/EL. Både mht denne sesongen og neste. Det eneste som er sikkert er at dem som tror og håper på «null and void» kommer til å bli skuffet. Det er jeg helt overbevist om.

(Innlegget ble redigert 09.04.20 10:40)

missChance
missChanceInnlegg: 54670
09.04.20 11:15
KingAnderson: Har det ikke vært snakk om at klubbene skal gå sammen og støtte opp om de klubbene som trenger det? Mulig jeg kan ha drømt meg bort en periode eller noe her, hvis det ikke stemmer.

Var det dette du tenkte på?

PFA:

The Premier League players want to take the lead and ensure their financial contributions will support:

Our clubs that we play for will obviously need our support, particularly if this crisis goes beyond June.
Non-playing staff at our Premier League clubs – guaranteeing they receive 100% of their wages.
EFL and non-league clubs, their staff and players.
The NHS - whose workers - many of whom are football fans - are doing so much for us all. They are the real heroes.

We cannot stress enough that football is in this together. Solidarity and putting aside any self-interest is paramount.

To re-cap what the Premier League proposed within the announcement yesterday:

£20m to charitable causes.
Advancing £125m to the EFL and National League clubs.
A 12-month 30% salary cut/deferral in wages for Premier League players.

£20m is welcome, but we believe it could be far bigger.

The EFL money is an advance. Importantly, it will aid cashflow in the immediate, but football needs to find a way to increase funding to the EFL and non-league clubs in the long-term.

Many clubs require an increase in funding just to survive. We believe in our football pyramid and again stress the need for solidarity between all clubs.

...

Vet ikke om ballen ligger litt hos klubbene nå?

(Innlegget ble redigert 09.04.20 11:17)

SirOwen
SirOwenInnlegg: 52636
09.04.20 12:38
TheBelfastBoy: I et ekstremt scenario kan man kanskje se for seg at dagens modell velter og at spillere får mulighet til å bevege seg mer fritt fremover (og at det klubbene får utav det er større mulighet til å bryte kontrakt selv).

Så fremtidig lingo vil bli "Coronaspiller" istedetfor "Bosmanspiller".

Jorge86
Jorge86Innlegg: 19024
09.04.20 14:05
TheBelfastBoy: Men jeg er også blitt mer og mer overbevist om at det vil bli svært vanskelig å avvikle CL neste år. Og her ligger det en løsning. Uten CL kan man spille ferdig denne sesongen fra august til september (om det skulle bli nødvendig) og kjøre neste sesong fra oktober til mai.

En utfordring som dukker opp hvis man skal fullføre denne sesongen uten CL+EL i den neste er at veldig mange lag ikke har mer å spille for allerede nå, og det vil etter få kamper bli enda flere. Liverpool vil trolig ha vunnet ligaen innen 31/32 spilte kamper, og da handler det bare om å ikke rykke ned for de 19 andre lagene. I stedet for at det er 3-4 lag som ikke har mer å spille for etter 36 serierunder vil det trolig være 14-15, og for mange av disse har det vært avgjort i flere runder allerede.

Når dette er sagt kan det godt hende at dette er det minst dårlige alternativet allikevel. Det er helt umulig å finne den beste løsningen før man vet når man kan starte opp igjen. Men å droppe Europacup neste sesong på bekostning av å fullføre seriespillet i denne synes jeg virker noe dyrt. De gode sesongene til for eksempel Leicester og Sheffield United får like liten verdi som hvis man annullerer. Mye av det mange lag spiller om i sesonginnspurten handler jo nettopp om kvalifisering til Europacupene med alle positive økonomiske og sportslige ting det medfører.

Villans20
Villans20Innlegg: 7247
09.04.20 14:38
TheBelfastBoy: Jeg vil tro at det er Aston Villa.
Den opplagte løsningen er å permittere spillere. Med den risikoen det medfører. Evnt selge de mest attraktive dersom man finner kjøpere. I et ekstremt scenario kan man kanskje se for seg at dagens modell velter og at spillere får mulighet til å bevege seg mer fritt fremover (og at det klubbene får utav det er større mulighet til å bryte kontrakt selv).

Bare tull. 

Villa har styrtrike eiere som mange andre klubber i England.

TheBelfastBoy
09.04.20 14:39

«De gode sesongene til for eksempel Leicester og Sheffield United får like liten verdi som hvis man annullerer. Mye av det mange lag spiller om i sesonginnspurten handler jo nettopp om kvalifisering til Europacupene med alle positive økonomiske og sportslige ting det medfører.»

Lagene som kvalifiserer seg denne sesongen kan feks spille intern kvalik mot lagene som kvalifiserer seg neste sesong. 

den_glade_gris
den_glade_grisInnlegg: 6513
09.04.20 14:59
TheBelfastBoy: Jeg ser Ian Herbert har en kommentar hvor han mener PL bør finne en løsning sammen med TV-rettighetshaverne. Det kan virke som «logisk» løsning. I et scenario hvor spillerne nekter lønnskutt blir man antakelig presset til å finne en løsning sammen med dem. Slik jeg tolker signalene fra forbundene er man villig til å gå ekstremt langt for å unngå avlysning av hele sesongen.
Jeg har aldri hatt tro på at det vil settes noen tidsfrist, og synes det ser enda mindre sannsynlig ut etter å ha lest uttalelsene til sentrale brikker i UEFA og PL/FA. Legger man til hvor presset PL-klubbene er økonomisk og at de ikke er i nærheten om å komme til enighet om lønnskutt virker det helt urealistisk.
Det eneste som har skapt litt tvil er dersom avslutning av denne sesongen kan gå på bekostning av neste. Men jeg er også blitt mer og mer overbevist om at det vil bli svært vanskelig å avvikle CL neste år. Og her ligger det en løsning. Uten CL kan man spille ferdig denne sesongen fra august til september (om det skulle bli nødvendig) og kjøre neste sesong fra oktober til mai.
Jeg er nesten mest spent på hva man gjør med CL/EL. Både mht denne sesongen og neste. Det eneste som er sikkert er at dem som tror og håper på «null and void» kommer til å bli skuffet. Det er jeg helt overbevist om.

PL og TV finner nok en fornuftig løsning. TV selskapene er jo også avhengig av PL. Du kapper ikke handa de av dem som før deg. Når det gjelder tidsfrist er jeg uenig. Uansett hva man tenker seg så kreves det en form for planlegging og klubbene kan jo ikke gå og drive uten noen form for plan om når de skal starte opp igjen. De vil trenge 3 ukers oppkjøring.

Å kutte ut CL og EL vil være dramatisk for UEFA og de vet da at veien til en europeisk superliga for de store klubbene er veldig kort. FIFA vil også ha sine kvalkamper spilt. Det er store organisasjoner med stor makt. Uansett hva man ender opp med vil det ha konsekvenser.

Å  avslutte denne sesongen uten å ha noen mulighet for CL eller EL vil nok bli ganske likegyldig for mange. De får jo betalt for plassering de får på tabellen, men den store gulrota forsvinner jo. Jeg tror mest på at sesongen blir kanselert, men det er jo ingen som vet. Det er så mange aktører og interesser ute og går. Nå er det mange som er helt på stupet og kommer vi ikke i gang igjen er det vel bare de aller største som overlever og de starter den europeiske superligaen som mange av eierne nok sikler på.

TheBelfastBoy
09.04.20 15:42

I denne sammenhengen er hverken UEFA eller FIFA store organisasjoner. Man kommer ikke til å flytte store folkemengder mellom land i Europa i 2020, og deretter pakke dem tett sammen. Ikke engang 50 stk av spillere og støtteapparat. Ikke for noe så ubetydelig som fotball.

Vi får se. Jeg tror nok du blir overrasket.

(Innlegget ble redigert 09.04.20 15:43)

Knaxern
KnaxernInnlegg: 46872
09.04.20 15:51
TheBelfastBoy: I denne sammenhengen er hverken UEFA eller FIFA store organisasjoner. Man kommer ikke til å flytte store folkemengder mellom land i Europa i 2020, og deretter pakke dem tett sammen. Ikke engang 50 stk av spillere og støtteapparat. Ikke for noe så ubetydelig som fotball.

Det blir jo mye som må utsettes/avlyses. Du har Copa America, AFCON, i tillegg til kvalikkamper til VM2022 som er 2 år unna i desember. Så har du klubbturneringene i de forskjelle føderasjonene, UEFA har CL og EL som ikke er blitt fullført engang for denne sesongen.

Jo lenger tid det går, jo verre blir kabalen.

KingAnderson
09.04.20 18:24
missChance: #PlayersTogether Spillerne går sammen om å støtte NHS

https://www.nettavisen.no/sport/--premier-league-spillere-er-misfornoyde-med-planer-om-a-donere-deler-av-lonnen/3423951659.html

Er ikke alle spillerne som har lyst å bidra i denne dugnaden.
Kan egentlig ha forståelse for dette, i noen tilfeller.(Men de aller, aller fleste burde selvfølgelig hatt råd til dette uten problemer.) Noen donerer allerede deler av lønnen til veldedige formål i hjemlandet, noen har bare et latterlig høyt forbruk og sikkert gjeld selv om de tjener mye penger, noen av dem har ikke veldig høy lønn i utgangspunktet, noen er bare griske jævler som ikke tenker på andre enn seg selv..

PlayersTogether er uansett frivillig etter hva jeg forstod, men er bra hvis det blir et gruppepress for å få flest mulig av spillerne til å delta.

missChance
09.04.20 18:31

Akkurat dette er definitivt et viktig poeng:

"Flere utenlandske Premier League-spillere donerer allerede store penger til veldedige formål i sine respektive land. De skal ønske å fortsette å bidra til sine lokalsamfunn og mener at en påtvunget og felles donasjon på 30 prosent av månedslønnen ikke blir riktig for dem."

MarcoMauritz
MarcoMauritzInnlegg: 5610
09.04.20 21:08

Intern kvalikk ? Utdyp

minuspol
minuspolInnlegg: 37845
10.04.20 13:06
missChance: "Flere utenlandske Premier League-spillere donerer allerede store penger til veldedige formål i sine respektive land. De skal ønske å fortsette å bidra til sine lokalsamfunn og mener at en påtvunget og felles donasjon på 30 prosent av månedslønnen ikke blir riktig for dem."

Ja, dette kommer nok til å være et kjempeproblem for #PlayerstTogether. 

Nei, det blir ikke det vettu.

missChance
10.04.20 13:15
minuspol: Ja, dette kommer nok til å være et kjempeproblem for #PlayerstTogether. 
Nei, det blir ikke det vettu.

Er det noen som har sagt at det er et kjempeproblem da? 

minuspol
10.04.20 13:32

Nei, jeg sier at det ikke blir det.

KTBFFH
KTBFFHInnlegg: 1851
10.04.20 15:23

Slikkepott dette er jo en av tingene jeg tidligere var inne på blir et helvete på jord om sesongen skal fullføres for enhver pris, altså om den skal spilles ferdig på høsten. Fikk dessverre mega kritikk fra blant annet minuspol at sesong skal spilles ferdig uansett.

minuspol
10.04.20 15:40
KTBFFH: Slikkepott dette er jo en av tingene jeg tidligere var inne på blir et helvete på jord om sesongen skal fullføres for enhver pris, altså om den skal spilles ferdig på høsten. Fikk dessverre mega kritikk fra blant annet minuspol at sesong skal spilles ferdig uansett.

Jeg skjønner ikke hva du mener? Men har du fått mega-kritikk fra meg tror jeg neppe det er fordi du eller jeg mener at sesongen skal spilles ferdig uansett hva som skjer.

Tror heller ikke det slikkepott har funnet fram her blir all verdens til problem. Det vil si at jeg tror det er løsbart. Det virker vel som om spillerne har en viss forståelse for de trøblete tidene jmf. #PlayersTogether

KingAnderson
10.04.20 15:45

Du må da skjønne at denne sesongen er viktigere enn alt annet, KTBFFH. Uansett hvilke problemer man møter, både økonomiske og andre, legges disse bort slik at Liverpool kan få ligagullet sitt........

Men; jeg tror uansett vi kommer til å få et transfervindu før fotballen sparkes i gang igjen, så da får i det minste alle lag en mulighet til å erstatte og/eller forsterke. Så får vi egentlig bare vente og se når dette blir, og hvilken løsning forbundene faller ned på. Selv er jeg rimelig overbevist om at det er en tidsgrense før den gjeldende sesongen må skrinlegges, men hvor den grensen ligger vet jeg ikke. Spørs vel hvor fleksible UEFA, FIFA, FA og alle de diverse forbundene evner å være. 

(Innlegget ble redigert 10.04.20 15:46)

KTBFFH
10.04.20 15:54

Så er er spørsmålet KA er det rettferdig for klubber som Sheffield at lag som Chelsea og United kan forsterke med milliarder mens de må fullføre sesongen med kanskje en forsterkning på 150millioner kr? At pengesterke klubber for 3 vindu mot de mindre pengesterke. 

Minuspol? Det kan bli et problem? Ingen kan tvinge spillere til å signere nye kontrakter. 

(Innlegget ble redigert 10.04.20 15:57)

minuspol
10.04.20 16:18
KTBFFH: Minuspol? Det kan bli et problem? Ingen kan tvinge spillere til å signere nye kontrakter.

Selvfølgelig kan det bli et problem. Men virker det som om spillerne er ute etter å lage problemer?

KTBFFH
10.04.20 16:28

Det får vi se når kontrakter og penger er i spill, enkelt å snakke om det nå når det ikke har noe å si. 

SirOwen
SirOwenInnlegg: 52636
10.04.20 16:30
KingAnderson: Uansett hvilke problemer man møter, både økonomiske og andre, legges disse bort slik at Liverpool kan få ligagullet sitt........

KA, vennligst slutt med disse uredelige stråmennene.

Det er ingen her inne som forfekter et slikt ensidig synspunkt, og det vet du godt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg