Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LIVERPOOL FC 2020/21

NYTT TEMA
KongOlav2

KongOlav2
22.01.21 08:50
Machine_Head: Er jo ikke uenig, men det trengs noe nytt på topp også, i tillegg til Jota tror jeg. SAF sørget jo ofte for å fornye lagene sine uansett hvor godt de presterte. Nå snuser alle de tre hovedgutta på 30-tallet, det er på tide nå.

Det er jeg ikke uenig i. Men Haaland vil bli så dyr at det går utover andre kjøp, og i mine øyne kan være dårlig kost/nytte. 

Til sommeren ønsker jeg definitivt en ny midtstopper.

Videre en opprydding på midtbanen hvor vi lar Wijnaldum gå, selger Shaqiri og kanskje to av Keita, Ox og Milner. Og kjøper en god ny toveisspiller med minimal skadehistorikk bak seg (Tielemans? Barella?).

På topp kan det også være rom for endringer, men det kommer litt an på hvem som virker mest motivert for å være med videre. Magefølelsen sier meg at at Mane er den mest lojale av den trioen Liverpool har brukt på topp, og at kanskje Salah er den som kan ønske seg en overgang til en annen klubb. Om så skjer, bør det en ny vingspiss inn, ikke Haaland eller annen midtspiss.

eppaen

eppaen
22.01.21 09:10

Tror også det er mest riktig å vurdere Salah ut av ham og Mane. Dette prata flere om allerede før denne formsvikten  - at fornyelsen må nå begynne å skje gradvis. Og da må noen "travere" videre. 

Denat

Denat
22.01.21 09:18

"mens vi mest sannsynlig kan lure en klubb som f.eks RM til å betale mye penger?"

- Ting tyder på at Real Madrid og Barcelona vil slite litt med å gjøre slike kjøp fremover. Der er det tynt med penger.

Når det gjelder Salah kontra de to andre der fremme, så er jo han den som både er og ser best ut. Firmino er helt fortapt, mens Mane ikke er langt bak. Der er det skylapper på og feilvalg i øst og i vest. Salah vår beste etter at han kom inn i går, og ser ut til å være den eneste som kunne skape noe på egenhånd. Også nære ved å score, igjen. Har vært veldig mye nesten, men han kommer seg til sjanser.

Det sagt, Jota mangler og han kan være den nødvendige spilleren som får dette til å flyte igjen. Litt nytt inn, og det så tidvis gnistrende ut med han inne i miksen. Det kan være nok. 

Og så må man nok vurdere om man skal la noen der fremme gå, for å få inn noe nytt. Da er min definitive stemme på Firmino. Han er året eldre enn de to andre, og det er neppe marked for å selge de to dyreste i sommer uansett. I tillegg til at Mane og Salah er bedre enn Firmino. 

Hvem vi kan hente avhenger nok av om vi klarer CL-plass eller ikke, men en signering i gaten Haaland/Mbappe for Firmino hadde vært gull. 

Amnon

Amnon
22.01.21 09:35
Denat: Når det gjelder Salah kontra de to andre der fremme, så er jo han den som både er og ser best ut. Firmino er helt fortapt, mens Mane ikke er langt bak. Der er det skylapper på og feilvalg i øst og i vest. Salah vår beste etter at han kom inn i går, og ser ut til å være den eneste som kunne skape noe på egenhånd. Også nære ved å score, igjen. Har vært veldig mye nesten, men han kommer seg til sjanser.

Får en sterk følelse av at man har gått 1 sesong for lenge med denne trioen og at det skulle vært skiftet litt i sommer. Det var helt sikkert også planen før corona. Dette og gamblingen med 2 1/4 stopper når vi vet hvilken belastning spesielt VvD har vært ute for de siste to sesongene blir vanskeligere og vanskeligere å forstå. Også får man h e l e tiden små drittskader på toppen av det man sliter med, slik som Hendo i går som kødder til alt av flyt. Leste i går at vi har snittet på over 5 skader per kamp hele sesongen, usikker på om det tallet faktisk stemmer men at det har vært mye skader er det ingen tvil om. Skader som har tvunget frem merkelige komposisjoner og som selvfølgelig ikke har gjort det enklere å komme i noen form for flytsone.

Men denne "krisen" virker ekstremt sammensatt. Vi har jo ikke vært spesielt dårlige denne sesongen og laget har stort sett gjort mer enn nok for å vinne enkeltkampene. Men en kombinasjon av spillere ute av form/som ikke klarer å ta riktige valg (ja Trent, jeg ser på deg) og en helt ubegripelig mangel på marginer har virkelig kostet heftig. Først får man ikke en gang vurdert hands-situasjonen i går, så får man en relativt billig straffe mot. Skjer det en eller to ganger; no problem. Shit happens. Men det har for meg virket å være en gjenganger stort sett hver kamp hele sesongen, det er nærmest statistisk umulig at hver eneste skjønnsmessige vurdering går mot laget en hel sesong. Er man så frustrert og farget at det bare virker slik? Jeg tror aldri jeg har sett så mange straffesituasjoner på rekke og rad som ikke en gang blir vurdert hverken av dommer eller VAR. Som den for Mane mot Newcastle. 

Så blir jo hele greia ekstremt selvforsterkende, jo mer stang ut man får jo mer ser det ut som de begynner å tvile og får panikk. Det stikk motsatte av det dette laget har vært kjent for de siste 2 årene. Det som for 4-5 kamper siden så ut som en normal down i form ser jo ut til å bli progressivt værre for hver situasjon som går mot oss. Jeg vet ikke hva som skal til for å klatre ut av dette hullet vi har gravd, for det virker ikke lenger som en typisk midlertidig dupp som vi gjerne har sett under Klopp i jan-mars. 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 09:40)

HLund

HLund
22.01.21 09:44
TheOpiate: Også en av de som ser verdien i å vurdere Salah sin posisjon i laget. Noe har skjedd med han den siste tiden. Turboen slåes sjeldnere og sjeldnere på. Han utfordrer ikke like mye, og tidvis har han mottak som en betongvegg. Utenom de siste kampene så har han levert en meget god sesong, men kunne det vært lurt å fornyet den plassen nå mens vi mest sannsynlig kan lure en klubb som f.eks RM til å betale mye penger

Man lar seg vel også blende litt av at laget og han sliter litt akkurat nå. Det skal ikke glemmes at mannen faktisk er toppscorer i Premier League. Man er jaggu kravstore hvis det ikke er godt nok.

-k9b_

-k9b_
22.01.21 09:58

Skulle man ha en downsesong, så er det jo greit at det skjer for tomme tribuner. 

Det er små marginer i fotballen, Liverpool gjør som Klopp sier 90% riktig, men de siste 10% er uhyre viktige, og når man har marginer i mot så begynner de på topp å velge safe løsninger og gjøre ting litt senere enn vanlig. Mane mottar ballen og i stedet for å vende mot mål, så vender han vekk for å ikke miste ballen, Salah tar 45 touch for mye, TAA tar en touch for mye, og safer et daft innlegg i stedet for å knalle den inn. Spillerne må tilbake der hvor de prøver å score hele tiden. Må ikke så langt tilbake. De gjorde det mot Palace, Spurs og egentlig mot Newcastle også. 

Et fint sted å begynne er på Old Trafford til søndag. Der har vi aldri gjort noe fornuftig under Klopp, så dette er kanskje sesongen hvor man skal finne på noe der? Når man for en gangs skyld er underdogs på oddsen

-k9b_

-k9b_
22.01.21 10:01

Man må være en spesiell type donut for å prøve å trekke downperioden tilbake 7-17 måneder. 

iustitia_pro_XCVI

iustitia_pro_XCVI
22.01.21 10:06

Jota sin skade i den kampen i Danmark svir noe jævlig altså.

Energien og det nivået han leverte på kunne/hadde utgjort en stor forskjell i disse dager.

eppaen

eppaen
22.01.21 11:03
iustitia_pro_XCVI: Jota

Vi sa det jo også! Hvorfor starter vi Jota og Salah i en sånn kamp?! Argh. 

McLovin

McLovin
22.01.21 11:07

Tror litt vel mange har tenkt at når Thiago er på plass så er laget på plass og Liverpool er nærmest uovervinnelige. Så er det det motsatte som skjer.

Genial teknisk spiller som alltid skal ha ballen og dermed gjør at andre blir akkurat litt for passive? Synes Coutinho, til tross for en mer offensiv rolle, hadde en del av den samme effekten på sine medspillere.  

HLund

HLund
22.01.21 11:11
McLovin: Genial teknisk spiller som alltid skal ha ballen og dermed gjør at andre blir akkurat litt for passive?

Nei, det bør da ikke være slik. Jamfør De Bruyne i City. Det går an, men det krever gjerne litt tid å tilpasse seg.

Romlingane

Romlingane
22.01.21 11:11

JEG SA DET!!! JEG SA DET ALLEREDE DA SESONGEN STARTET OPP IGJEN!!! DE SPILLER RÆVA!!! JEG HAR SAGT DET LENGE!!! OG JEG FIKK RETT!!!

caliblue

caliblue
22.01.21 11:15
-k9b_: Man må være en spesiell type donut for å prøve å trekke downperioden tilbake 7-17 måneder.

Det er mulig, men Liverpool er langt unna nivået fra 2019. Downperiode eller ikke.

Nå har Liverpool 78 poeng siste "sesong" (38 kamper). Ned fra 101 poeng de forrige 38 kampene.

Poengsnitt 2016: 1.92
Poengsnitt 2017: 1.85
Poengsnitt 2018: 2.38
Poengsnitt 2019: 2.65
Poengsnitt 2020: 2.20
(Poengsnitt 2021: 0.33)

Klopps 34 poeng første halve sesong som regjerende mester er det samme som Moyes hadde med Manchester United.

Så spiller selvfølgelig Covid-19, tomme tribuner, skader osv inn. I tillegg til at konkurransen påvirker resultater. Hverken Liverpool eller City ville prestert så enormt i 2019 om de ikke hadde pushet hverandre.

McLovin

McLovin
22.01.21 11:26
HLund: Nei, det bør da ikke være slik. Jamfør De Bruyne i City. Det går an, men det krever gjerne litt tid å tilpasse seg.

Coutinho hadde tilpasset seg og kvaliteten hans er udiskutabel. Laget ble allikevel bedre da han dro. Liverpool de siste 2-3 årene har ikke hatt en stil der spillere som danser rundt med ballen passer så godt inn, ref City.

Sier ikke at Thiago er problemet, men mange (inkludert meg selv) har kanskje trodd han var den umiddelbare løsningen med frekke stikkere og hovmesterblikk. Problemstillingen er om hans stil gjør medspillerne mer aktive eller mer passive, enn så lenge er det det siste.

Romlingane

Romlingane
22.01.21 11:36
Romlingane: JEG SA DET!!! JEG SA DET ALLEREDE DA SESONGEN STARTET OPP IGJEN!!! DE SPILLER RÆVA!!! JEG HAR SAGT DET LENGE!!! OG JEG FIKK RETT!!!

Men fra et dårlig forsøk på vittighet til litt mer alvor, dette skrev jeg på første side i denne tråden:

Å forsvare tittlen er vanskelig, å forsvare tittelen med et lag som praktisk talt er uendret siden januar 2018 er vanskeligere og å forsvare tittelen med et lag som har holdt et ekstremt høyt nivå de siste to sesongene er enda vanskeligere. Så jeg har ingen tro på førsteplass uten forsterkninger utenfra, for jeg ser ikke for meg at noen av de unge eller reservene er gode nok til å kunne erstatte noen i førsteelleveren eller å komme inn og heve laget. Det blir de samme fire lagene i toppen, men på hvilke plasser klarer jeg ikke si.

Hvis jeg skal være ærlig så synes jeg det har lugget helt siden forrige sesong startet opp igjen, men jeg har hele tiden hatt tro på topp fire og tittelkamp og da Jota og Thiago kom, så jeg litt lysere på det. Men så ustabile og periodisk ræva de har vært denne sesongen så har jeg nå begynt å frykte torsdagskamper neste sesong.

Mye av årsaken er selvfølgelig pandemien, med mye fravær, tett program, mindre tid til forberedelse, mindre samspilthet, etc. Noe av årsaken er manglende spillerkjøp. Å kjøpe for eksempel en midtstopper bare for å kjøpe en midtstopper er tull og at både van Dijk og Gomez skulle få langvarige skader kunne ingen forutse. Men at Lovren ikke ble erstattet, med tanke på Matips og Gomez' skadehistorikk var litt klønete.

Noe av ansvaret for dette ligger på Klopp. Det samme gjelder taktikken. Jeg innbiller meg at Liverpool fortsatt er gode når de møter lag som angriper, men at de nå sliter enda mer mot lag som legger seg dypt og smalt. At midtbanen og backene lider av at midtbanespillere blir midtstoppere og at angrepet lider av at midtbanen og backene ligger dypere ser alle. Legg til følgene av pandemien og det blir for meg åpenbart at Klopp må finne en annen taktikk mot denne verdens Allardycer og Dycher. Han må også gjenskape den, i mangel av et bedre ord, mentaliteten de hadde de to forrige sesongene.

Tidligere har han tatt med laget på campingtur til Sverige, men det har de ikke tid til nå, så han må finne på noe annet.

fazz

fazz
22.01.21 11:41
McLovin: Tror litt vel mange har tenkt at når Thiago er på plass så er laget på plass og Liverpool er nærmest uovervinnelige. Så er det det motsatte som skjer.

>>> Har sett det samme selv. Mener vi heller får rokkere på midtbanen. Bruke Phillips sammen med Matip i forsvaret, Fabinho på midten sammen med Hendo og Gini og krysse fingre og tær at Jota snart er klar igjen. Men hva i helvette har skjedd med innleggene fra sidene. Jeg tror ikke Trent har greid å løfte ballen opp fra bakken på 4-5 kamper nå.

(Innlegget ble redigert 22.01.21 11:43)

McLovin

McLovin
22.01.21 12:08
fazz: Jeg tror ikke Trent har greid å løfte ballen opp fra bakken på 4-5 kamper nå.

Mange slappe innlegg i høyden i går, fra flere. Alt ble plukket ned av fysisk robuste Burnley-spillere. 

De aller fleste lag er godt fornøyd med ett poeng mot Liverpool, og byr muligheten seg, som i går, kan de stikke av med tre. Da er det ikke rart de spiller som de gjør. Så blir alt en selvforsterkende effekt, pluss et lag ute av form, enkeltspillere uten selvtillit og tribuner uten trøkk.

Skjønner godt at alle lag med unntak av City inntil videre har villet tilpasset seg til Liverpools velkjente formel, høyt press, hardtarbeidende midtbane, intensive backer og teknisk kvalitet langs bakken på topp. 

Zenix

Zenix
22.01.21 12:52

Man kan gjerne si at man "kun" har VVD ute pr. i dag, men det alene får store følger. Når man spiller uten midtstopperduoen og midtbanetrioen man har herjet med, så er det klart det blir vanskelig.

Fabinho gjør jobben godt som stopper, men da mister man mye fremover. Når Henderson må ned som stopper, da er det fint lite igjen av midtbanen. Når Thiago så endelig returnerer fra skade og må spille dypt i banen, så har man i praksis ingenting fremover overhodet om vi ser bort fra Manè og Salah. 

Man har i praksis mistet VVD, Fabinho, Matip (skader, skader, skader), Henderson, Thiago og Jota store deler av sesongen. Hele fordømte sentrallinjen. Legg til at man spilte med forferdelige Adrian der bak langt og lenge pga skaden på Alisson også, så skjønner gud og hvermansen at dette aldri kunne gå.

Laget lider av at det ikke har vært satt siden i fjor høst. Skader på viktige brikker har gjort at man knapt har spilt med en ellever hvor samtlige spiller i foretrukne posisjoner siden september/oktober.

Personlig er jeg helt overbevist om at man som lag blir forferdelig mye sterkere om man insisterer på å bruke Henderson og Fabinho på midten sammen med Thiago, og så får man heller stille med hva enn som eksisterer på juniorlagene der bak. En midtbanetrio der to av de er Gini og Shaqiri er en midtbane man forventer å se for Crystal Palace. Når man velger å skyve ned både Fabinho og Henderson, og Thiago blir lagt dypt, så mister man ikke bare midtbanen; man mister angrepstrioen også. De famler rundt rådville uten støtte fra midtbanen slik vi spiller nå om dagen. 

Dette er ikke et lag. Det er restene av et mannskap skutt i filler, plassert hvor de småtilfeldig rundt omkring, mens man marsjerer på huk opp stranden i Normandie rett inn i artilleriet til blodtørste fiender.

Sett opp laget med midtbanen og angrepstrioen slik den er ment å være, og sett hvem som helst ved siden av Matip i midtforsvaret. Om Matip også er skadet; sett inn to ungpjokker. Hvis ikke spiller vi EL neste sesong, og det er helt katastrofalt for klubben.

InsVerderben

InsVerderben
22.01.21 13:31

SirOwen*MOD*: "Når vi spiller som Strømsgodset i kamp etter kamp, er det fullt mulig at et Utd med enorm flyt lett klarer å holde oss bak seg resten av sesongen.

Utd har samme flyt i år som vi hadde i alle ettmålsseiere i fjor.

Som Denat sa, resten av sesongen blir det 4. plassen vi må fokusere på.

For når selveste Burnley er det laget som ødelegger rekordrekken uten tap på Anfield, skjønner man at det denne sesongen ikke skal lykkes med noe."

Ser din første påstand som mer beskrivende enn den siste. 

For dårlig spill/prestasjoner er vel en mer nærliggende forklaring enn at "skjebnen" nærmest griper inn her og bryter hjemmestatistikken til LFC!  Det er vel kun et symptom, en følge av egen prestasjon og vil tro det hjelper lite å skylde på andre lag sin "flyt" for å forklare egne, dårlige resultater.

Skal ikke definere "flyt" bastant men det er iallefall ikke noe mystisk fenomen som bare dukker opp, men kommer heller som en følge av et lag av spillere med selvtillit som samhandler, setter laget først, våger, og ikke jobber fragmentert og omstendelig, noe sjefan og-k9b_ var innom i sine innlegg.

Ligger bøttevis med innsats&brente sjanser bak United sin "flyt", snur fort i fotball og det skjer nok i inneværende sesong også.....

TheOpiate

TheOpiate
22.01.21 13:48
HLund: Man lar seg vel også blende litt av at laget og han sliter litt akkurat nå. Det skal ikke glemmes at mannen faktisk er toppscorer i Premier League. Man er jaggu kravstore hvis det ikke er godt nok.

Les det du siterte en gang til. Skriver jeg noe annet enn at han har hatt en meget god sesong?

Artaxerxes

Artaxerxes
22.01.21 14:12
looprevil_fc_x2: Man kan ikke bare endre på alt så fort noe ikke fungerer. Som Klopp sa, vi må bare fortsette å spille på samme måte, fortsette å skape sjanser så vil det til slutt løsne. Mye av dette dreier seg nok om selvtillit foran mål.

It is December 20, 2014, a biting, black Saturday afternoon in Bremen, and he has just watched his Borussia Dortmund side lose 2-1 to Werder. The victory lifts the home team out of the automatic relegation places and pushes Dortmund second from bottom as the Bundesliga enters its mid-season break. To Klopp, the 2013 Champions League final feels a lifetime ago.

The defeat at the Weser-Stadion was Dortmund’s 10th of the Bundesliga campaign. Champions in 2011 and 2012, and Champions League finalists the year after, BVB had finished runners-up to Pep Guardiola’s Bayern in 2013-14, a full 19 points back but still comfortably the leaders of the chasing pack. Now, 17 games into the season, they trailed Bayern by 30 points. They had just four wins to their name and were ahead of lowly Freiburg by virtue only of having scored one goal more than the bottom side, tied on a minus-eight goal difference. Having begun the campaign scheming for ways to narrow the gap at the top of the table, Dortmund, inexplicably, found themselves in a relegation scrap.

Despite the drastic downturn, though, Klopp’s belief in his methods remained absolute. Ordinarily a gregarious and charismatic post-match interviewee, he began to bristle at any notion that his so-called heavy-metal football was out of tune.

Klopp’s conviction was not hubris. The underlying performance numbers from Dortmund’s first 17 fixtures of 2014-15 told a remarkable story of harsh luck and individual inefficiency, rather than any gross fault with the manager’s methods. Per football statistics website Understat ’s calculations, BVB (23.3) had the eighth-highest expected goals (xG) total in the division at that stage, meaning the quality of chances they had created would ordinarily have seen them score more than their paltry return of 18. And they had the fourth-meanest defence when measuring the quality of chances they faced, with an xG against of 19.24, despite conceding 26 times.

Heading into the winter break, Understat ’s expected points model ranked Dortmund fifth in the Bundesliga, contesting a Champions League place with Wolfsburg, Bayer Leverkusen and Borussia Monchengladbach.

---

The new year brought a new low, with outraged fans on the Yellow Wall angrily taking the players to task after a 1-0 home defeat to Augsburg in just the second matchday after the mid-season interval. Mats Hummels and Roman Weidenfeller, captain and vice-captain respectively, fronted up to face the abuse, talking to the fans through the perimeter fence for several minutes after the game.

Through it all, Klopp’s job remained safe; there was never, the Dortmund hierarchy have always insisted, any temptation to dispense with the man who’d delivered two titles and transformed the club from dire financial and on-field straits into regular continental contenders. And Dortmund’s fortunes soon changed, their ill-luck rising to the mean. They won nine of their final 15 league games to finish seventh, enough for a spot in the Europa League, but still four places and a full 12 points shy of their standing in the expected points table. They also reached the German Cup final, in which they would lose to a Kevin De Bruyne-inspired Wolfsburg.

Klopp had remained faithful to his footballing philosophy and was vindicated by BVB’s belated return to form, but he’d seen warning signs throughout the campaign. Lewandowski had gone, but many of the players still at the core of his Dortmund side had been with him for most, if not all, of his seven years with the club; they were either too old or had grown to weary for his uniquely intense methods. It was time for change.

Artaxerxes

Artaxerxes
22.01.21 14:16

Jürgen Klopp was in his third week as Liverpool’s manager, in November 2015, when the team’s director of research, Ian Graham, arrived at his office carrying computer printouts. Graham wanted to show Klopp, whom he hadn’t yet met, what his work could do. Then he hoped to persuade Klopp to actually use it.

Graham spread out his papers on the table in front of him. He began talking about a game that Borussia Dortmund, the German club that Klopp coached before joining Liverpool, had played the previous season. He noted that Dortmund had numerous chances against the lightly regarded Mainz, a smaller club that would end up finishing in 11th place. Yet Klopp’s team lost, 2-0. Graham was starting to explain what his printouts showed when Klopp’s face lit up. “Ah, you saw that game,” he said. “It was crazy. We killed them. You saw it!”

Graham had not seen the game. But earlier that fall, as Liverpool was deciding who should replace the manager it was about to fire, Graham fed a numerical rendering of every attempted pass, shot and tackle by Dortmund’s players during Klopp’s tenure into a mathematical model he had constructed. Then he evaluated each of Dortmund’s games based on how his calculations assessed the players’ performances that day. The difference was striking. Dortmund had finished seventh during Klopp’s last season at the club, but the model determined that it should have finished second. Graham’s conclusion was that the disappointing season had nothing to do with Klopp, though his reputation had suffered because of it. He just happened to be coaching one of the unluckiest teams in recent history.

In that game against Mainz, the charts showed, Dortmund took 19 shots compared with 10 by its opponent. It controlled play nearly two-thirds of the time. It advanced the ball into the offensive zone a total of 85 times, allowing Mainz to do the same just 55 times. It worked the ball into Mainz’s penalty area on an impressive 36 occasions; Mainz managed only 17. But Dortmund lost because of two fluky errors. In the 70th minute, Dortmund missed a penalty shot. Four minutes later, it mistakenly scored in its own goal. Dortmund had played a better game than Mainz by almost any measure — except the score.

In soccer, pure chance can influence outcomes to a much greater extent than in other sports. Goals are relatively rare, fewer than three per game in England’s Premier League. So whether a ball ricochets into the net or misses it by a few inches has, on average, far more of an effect upon the final result than whether, say, a potential home run in baseball lands fair or foul or an N.F.L. running back grinds out a first down.

Graham brought up another game to Klopp, against Hannover a month later. The statistics were weighted even more heavily in Dortmund’s favor: 18 shots to seven, 55 balls into the box compared with 13, 11 successful crosses from the wing to three. “You lost, 1-0,” he said. “But you created double the chances —”

Klopp practically shouted. “Did you see that game?”

“No, no, it’s just ...”

“We killed them! I’ve never seen anything like it. We should have won. Ah, you saw that!”

Graham had not seen that game, either. In fact, he told Klopp, he hadn’t seen any of Dortmund’s games that season, neither live nor on video. He hadn’t needed to, unless he wanted to experience one of the breathtaking acts of athleticism that can occur in soccer, or the drama of two teams fighting to assert their will upon the other — the reasons, in other words, that most fans watch sports. To understand what happened, all he needed was his data.

iustitia_pro_XCVI

iustitia_pro_XCVI
22.01.21 14:53
InsVerderben: Ligger bøttevis med innsats&brente sjanser bak United sin "flyt"

Hva mener du med/ligger i dette egentlig?

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
22.01.21 15:48

@InsVerderben

Ser ingen som skylder på andres flyt for egne dårlige resultater. Så da må du lese på nytt hvis du tolket det slik?

Ei heller ingen som antyder noe om skjebnen, kun ræva spill.

Spiller liten rolle hva som ligger bak flyt, faktum er at Utd har det nå. Liverpool, not so much. Vi må jo kalle det flyt når Utd har den rekka de har nå, for iflg enkelte supportere fra våre motstanderlag, hadde Liverpool flyt i de alle de kampene som førte til 196 poeng over 2 sesonger...

InsVerderben

InsVerderben
22.01.21 16:27

iustitia_pro_XCVI: "Hva mener du med/ligger i dette egentlig?"

At det ligger mye jobbing bak og over lang tid (Klopp ved alt om dette). Hard jobbing, prøving og feiling, fysisk, mentalt, lagbygging, skape samhold, tilhørighet og en god intern dynamikk, oppmerksomhet til - og ihendertagende av hver enkelt spiller (ved behov), kamp om plassene, ok rullering og å "dyrke" vinnerskaller som gir alt på trening/kamp, som VIL vinne, leder og inspirerer resten av laget.

United har under OGS brukt lang tid på å komme dit de står pr dags dato og virker som laget nå har tro på seg selv og forstår at uansett hvilken manager de ledes av, er de DE som må gjøre jobben. De har jobbet hardt, skapt og brent mange sjanser og vært ineffektive men gir aldri opp og tror virkelig på at de til slutt skal klare å avgjøre. Det vil jeg mene er én del av å ha "flyt."

OGS er ikke på høyde med Klopp, Pep, Mourinho, m.fl. når det gjelder meritter, flere av spillerne virket å ønske seg bort fra klubben da han ble fast manager i 2019 men han har tydeligvis gjort noe riktig om da vi ser på avslutningen av forrige sesong og fra oktober 2020 og fram til nå.

Jeg ser et LAG. Noe helt annet nå enn det for 1 år siden, samholdet, innsatsviljen og intern glede over andres/lagets prestasjoner er merkbar og det i hver eneste kamp. Ble ikke akkurat kortfattet dette her, ser jeg nevner ting som er innlysende og ta det for hva det er verdt...!

..!

mcdermott

mcdermott
22.01.21 16:44

--- Og så har det hjulpet voldsomt å få Fernandes inn. Enkeltspillere teller,både positivt og negativt.

InsVerderben

InsVerderben
22.01.21 16:52

SirOwen*MOD*: "Vi må jo kalle det flyt når Utd har den rekka de har nå, for iflg enkelte supportere fra våre motstanderlag, hadde Liverpool flyt i de alle de kampene som førte til 196 poeng over 2 sesonger..."

Kall det gjerne flyt og definisjonen må gjerne diskuteres. Jeg er ikke av de med den oppfatningen av at LFC kun hadde flyt og har heller aldri påstått noe slikt. Joda, marginer er det men det å skulle vise til flaks, uflaks, flyt og tilfeldigheter gjennom en hel sesong i PL, inkl. cup'er som avgjørende for utfallet blir for altfor enkelt og framstår som unnskyldninger for egen fiasko. I såfall nuller det LFC, United og mange andre lag sine prestasjoner og får det til å høres helt tilfeldig ut og det kjøper jeg ikke. 

"Flyt" er ikke noen tilfeldig hendelse, men heller en mer eller mindre naturlig konsekvens av hard, godt rettet jobbing og innsats i alle ledd og over tid, er min påstand. 

iustitia_pro_XCVI

iustitia_pro_XCVI
22.01.21 19:40

De har jobbet hardt, skapt og brent mange sjanser og vært ineffektive men gir aldri opp og tror virkelig på at de til slutt skal klare å avgjøre. Det vil jeg mene er én del av å ha "flyt.""

Har United brent mange sjanser og vært ineffektive altså? Mitt inntrykk er veldig langt fra det bildet du tegner her. Jeg har sett en god andel av kampene deres og de har ikke vært preget av et slikt kampbilde. Dere har fått veldig godt betalt i forhold til prestasjonene vil jeg påstå. I tillegg har Fernandes nesten egenhendig vært avgjørende veldig ofte.

Det er jo også derfor, blant annet, at jeg fortsatt ikke har noen tro på at det holder for dere særlig lenge. "Flyten" deres tror jeg er veldig skjør.

Tiden vil vise om jeg får rett eller om du treffer når du mener at man nå ser et LAG som virkelig har fått troen på seg selv og derfor maler ut seier etter seier.

Denat

Denat
22.01.21 19:51

"Har United brent mange sjanser og vært ineffektive altså?"

- De scorer i alle fall en del mer enn egen xG. Det er i det minste en tallfestet indikasjon på at Man Utd har vært effektive sesongen sett under ett.

Ikke negativt det, for all del, men det er ganske drøyt å påstå at Man Utd har vært ineffektive og sløst mye. Selv om de har bommet på sjanser de også, som alle andre. 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 19:51)

InsVerderben

InsVerderben
22.01.21 19:59
iustitia_pro_XCVI: Tiden vil vise om jeg får rett eller om du treffer når du mener at man nå ser et LAG som virkelig har fått troen på seg selv og derfor maler ut seier etter seier.

Tar det første og jeg ser det slik at United har brent mange sjanser men ikke har gitt opp og spiller i 90+ minutter. I tillegg har de hatt marginer og kall det gjerne flaks/flyt men man kan like gjerne snu det og peke på motstanderne, og kalle det manglende effektivitet/udyktighet fra deres side. Det tar uansett ikke noe vekk fra det vinnende laget sin prestasjon.

"Flyt" er som du sier "skjørt" men jeg påstår at den vil vedvare for United så lenge de jobber som de gjør pr. d.d. Tiden vil vise, men LFC kan ikke regne med noen "flyt" med den mangelen av grunnleggende jobbing/intensitet, selvtillit og samhandling som virker å råde der for tiden.

Som Klopp sier, mangler det få % før det snur, Arsenal har vært langt nede, snudd det og blir ikke overrasket om LFC kommer tilbake på vinnersporet i løpet av kort tid.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg