Enig i at fotball på mange måter er ferskvare, altså at klubber kan både over- og under-prestere i perioder (altså gode og dårlige perioder for et lag).
Noen stor logikk ser jeg ikke i det, for trenere og spillere kan geni-erklæres det ene året og så sparkes de eller mistrives de året derpå eller når de kommer til en ny klubb.
Det kan svinge voldsomt for selv nær sagt det samme laget fra ett år til en annen, eksempler på at trenere har lykkes veldig bra og geni-erklæres med svært unge lag ett år, for så å falle fullstendig gjennom det neste er flere.
Hva er det som styrer disse mekanismene, jeg tror det er litt tilfeldigheter og at med de riktige resultatene så spiller et lag på seg selvtillit eller ikke, og at den forskjellen er total i den forstand at mister de den så sliter et lag uavhengig av nivået de har på papiret og hva de har prestert tidligere.
Men igjen, de store lagene (Rosenborg for eksempel eller Barcelona og Real Madrid) er høyt oppe på tabellen selv i tunge perioder, det er annerledes med et lag som Bodø Glimt som vant serien her hjemme i dårlige perioder.
Hva jeg ville frem til er at Liverpool de siste tiårene (i flertall) ikke har vært et etablert topplag som kjemper helt der oppe de tre siste tiårene, så er ikke det man nå ser at de faller tilbake på sitt vante nivå (altså at alt normaliseres)?
Historien har jo lært oss at trenere ikke kan geni-erklæres, altså kan man ikke si med sikkerhet at Klopp ikke kommer til å ende med å få sparken og skiftes ut i Liverpool dersom fremtiden ender med at fallet skal bli voldsomt (for eksempel dårlig prestasjon neste sesong, for optimismen kommer da til å være høy)
Men for all del, jeg liker Klopp voldsomt godt og synes han er en sympatisk og veldig all right trener, så unner jo han det beste. Dessuten ser jeg ikke på trenerbytter som en god løsning, snarere tvert imot for det er normalen at det svinger for samtlige lag, og jeg er av den tro at det er lite eller intet en trener får gjort for å påvirke det. Selv den mest suksessfulle trener som er geni-erklært flere ganger kan mislykkes i en ny klubb, for å gå til suksess igjen i den neste (det skjer gang på gang) og spillere kan også gå fra suksess til å prestere dårlig når de går fra en klubb til en annen, eller mens de er i samme klubb - se på angrepsrekka til Liverpool for eksempel (selv tror jeg de kommer til å score igjen og vinne kamper igjen, men jeg er ikke optimist for neste sesong for Liverpool sine vegne for kurven har vært nedadgående siden i fjor vår).