Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Superliga

NYTT TEMA
TrueTopRed

TrueTopRed
21.04.21 12:23
VivaLV: Foreløpig 1-ett innlegg i den tråden :-)

Lag en tråd for CL formatet på internasjonal :)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.04.21 12:26
FM07: Jeg er helt i mot Superleague men at noen innbiller seg at Perez er den eneste skurken i dette blir for dumt.

Hvem er det som innbiller seg at Perez er den eneste skurken?

Jeg skal gi deg svaret: Ingen.

Nikeoman

Nikeoman
21.04.21 12:27

Ifølge The Athletic så meldte Milan seg av (midnatt). 

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
21.04.21 12:27
Anelka2: Hvis han først skulle ta støyten så kunne han i det minste sagt noe saklig da istedet for «vi skal redde fotballen, og dette gagner alle» vrøvlet sitt. Det er ikke det minste rart at folk klikker på sånt våseprat.

De mente det var en god ide at de fikk enorme summer og at de skulle la det dryppe litt på de andre klubbene også. Den egoismen de utviser er skremmende. Og er det en jeg tror har en ganske ræva dag nå så er det lederen i Real Madrids norske supporterklubb som presterte å være positiv til dette. For en skam!

stjerta

stjerta
21.04.21 12:30
bigwin: poeng

Synes det ville være urettferdig å straffe spillerne med poengtrekk for noe griske eiere har forårsaket.

Det lille hver enkelt supporter kan gjøre, er å stoppe med å betale for tv abonnement, gå på kamper og å kjøpe drakter og andre effekter. Samt å håpe at sponsorer trekker seg, inntil forettningsfolk som Glazers selger seg ut og makten kommer tilbake til idealistene. Men det kommer nok ikke til å skje, selv om det er det eneste språket kapitalister lytter til.

LaGoeba

LaGoeba
21.04.21 12:32
stjerta: Synes det ville være urettferdig å straffe spillerne med poengtrekk for noe griske eiere har forårsaket.

Hvor går egentlig grensa her? 

KingKenny

KingKenny
21.04.21 12:35
caliblue: Opprettelsen av PL og Superligaen har ingen verdens ting til felles.

Det er da det reneste sludder...
Motivasjonen var akkurat den samme da som nå, nemlig at storklubbene ønsket å få en større del av pengekaka på bekostning av de mindre klubbene. 
At en nå 30 år senere kan se tilbake på en suksess endrer ikke på det.

At Everton var en av "the big dogs" da gjorde jo at de så seg tjent med å være blant de som satt klar til å stikke kniven i Football League for å få en større del av kaka. Nå, siden Everton ikke har klart å få til en eneste prestasjon å snakke om de siste 30 år, så blir de naturligvis utelatt fra gruppa av storklubber og havner dermed blant de som vil få mindre del av kaka om storklubbene får bestemme.
Pengene rår, da som nå, og storklubbene vil fortsette å forsøke å tilegne seg mer av både fordeling og innflytelse. Super League eller ei.

At du, som vel er VGDs konge over inkonsekvent argumentasjon, ikke ser dette er vel ikke så veldig overraskende...

missChance

missChance
21.04.21 12:36

Fra MUST:

The government has announced that despite the collapse of the Super League plans, they are going to go ahead with the fan-led review of football they announced yesterday. This is important. We have spent over fifteen years saying the law needs to be changed to give supporters more power over their football clubs, and now we have a government review looking at just that. Engaging in this review process is going to be a top priority for MUST in the coming few months. We simply cannot rest on our laurels, pat ourselves on the back and wait for another similar plan to emerge down the line. 

Turning to our club, all of us were shocked and appalled – but not surprised – that it appears we were very much amongst the ring-leaders of this insidious endeavour. For sixteen years now, we have been talking about the negative consequences of our debt-ridden ownership structure and the owners who inflicted it upon us. In many ways, the vile Super League plan was the crystalisation of everything we have been opposing and fighting against. 

This must be a turning point for football, and it must be a turning point for United too. Ed Woodward is now leaving the club, but our beef was never with Ed personally. It is not about any one Club employee personally. Many of them are good people placed in a really difficult position. No, the problems at Manchester United are at ownership level. With Ed going, and their Super League dream in tatters, maybe the Glazers ought to consider if now is their moment to leave the pitch too.

But we don’t want them selling off to the highest bidder and fans to just be stood on the sidelines waiting to find out who takes over. This is a real opportunity for the Glazers to now change the current path of their legacy and open the door to supporter shareholding with full voting rights. That can be put in place now to allow supporters time to start building a stake. 

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
21.04.21 12:36
LaGoeba: Hvor går egentlig grensa her?

Det er et godt spørsmål. Men en fotballklubb består av fans, spillere, ansatte og eiere. Og det er jo slik at det den ene gjør vil projiseres over på de andre gruppene. Selv om de er uskyldige ofre. 

Er det en ting som er helt bankers i denne saken så er det at fansen til disse klubbene ikke bør svertes. De kjempet med nebb og klør for at dette ikke skulle bli en realitet. Og skal man tro ryktene gjelder dette spillergruppene også. 

Juventuss

Juventuss
21.04.21 12:37
GatlingGun: Litt av et antiklimaks idag. Skjer jo ingenting i tråden her.

Ja folk er fornøyde med at ting ble lagt på hylla, men de som ønsker å beholde europeisk fotball omtrent som den er i dag er nok neppe jobben ferdig og er nok mange tiltak som må gjøres for å sikre at noe lignende ikke prøves på igjen om 10-20 år.

Så er det synd at man ikke klarer å skape et lignende engasjement blant folket mot et VM i Qatar som man gjør mot en Superliga. For strengt tatt er det som skjer i Qatar mye verre enn at noen få rike klubber hadde gjort seg enda rikere med å lage sin egen turnering. At FIFA er så korrupt at de for penger tillater et VM med så mange brudd på menneskerettighetene og egentlig bryr ingen seg nok til å gjøre noe som helst (Vet noen få landslag har markert seg litt, men det er langt fra nok). 

Synes Milan fansen tok opp mye som er feil med fotballen og alt som er tatt fra fansen (spesielt de lokale som har mistet klubbene sine etter fotball har blitt den businessen den er blitt).

“Honestly, it makes us laugh to see all those people in the control room of football suddenly claim we fans are first and foremost.

“The Super League is just the latest in a long line of innumerable manoeuvres over decades that has made football into a business.

“The birth of this new competition would certainly be another shove to the football of old, which is by now a distant memory, and will inevitably obscure the tradition of the various national leagues, robbing football of the undeniable principle of sporting meritocracy.

“But the thing that most leaves us indignant is the hypocrisy of all those who contributed to making this sport nothing but a business, those who today stand up in name of the fans, but only because they saw their remunerative and seemingly untouchable project fall apart.

“Football did belong to the people until the 1990s, when the Champions League was born, destroying the old European Cup. From that moment, an unbreachable chasm has been created between the big and small clubs.

“Football did belong to the people even when nobody lifted a finger to stop the increase of ticket prices that was imposed by some Presidents.

“Football did belong to the people even when nobody stepped in to stop the rise of the super agents, who took player salaries to ever more astronomical figures, which could only be sustained with TV rights, the same TV companies that imposed increasingly chaotic fixture lists, with games on improbable days and kick-off times.

“Football did belong to the people even when rules were imposed to stop any rapport between the players and the fans.

“Football did belong to the people even when Supercoppa Finals were played on other continents or the dates of some games were changed a few days before kick-off, damaging those fans who had booked trains or planes to get to the stadium.

“Football did belong to the people even when some clubs were allowed to circumvent Financial Fair Play, while others with less influential Presidents were penalised.

“Football did belong to the people even when the World Cup was forced to Qatar in 2022, despite moving the entire calendar and disregarding human rights violations.

“We could list numerous other examples to show the absolute hypocrisy of the words we’re hearing from the football chiefs over the last 48 hours.

“The Super League is just the latest disgusting step, but those who took football to this point are no less grotesque, so save us these ludicrous performances of rhetoric and morality.

“Now that the money is running out, feel free to fight it out between yourselves, but don’t you dare name the fans. PIGS!”

Everenga

Everenga
21.04.21 12:38
PapaSmurf *MOD*: Jeg er så lei av dette snakket om de hvites privilegier. Dette er noe man må slutte med, historien har flere ganger vist hvilken retning det går hvis slikt får fotfeste og næring. Og det er ikke noe man bør ønske seg.

Nå var det ikke det som var mitt poeng med hvite gamle menn. Det jeg ville fram til var at Agnelli, Glazer og co virker å ha en ganske utdatert visjon om hva som fenger publikum i de markedene de uttrykker at de ønsker å nå. 

FranciscoM

FranciscoM
21.04.21 12:39

Jeg er så lei av dette snakket om de hvites privilegier.

Hvordan spotte en hvit, privilegert mann. 

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.04.21 12:39

Jeg kan ikke se at PL har noen mulighet til å straffe disse klubbene. De må også forholde seg til sitt eget regleverk og til konkurranseregleverket i UK.

Man skal være glad for at en organisasjon som PL ikke har all makt og kan straffe hvem de vil akkurat så hardt som de vil når det passer dem.

MikaelZ

MikaelZ
21.04.21 12:40
PapaSmurf *MOD*: De skal slite med å straffe noen for å signere en intensjonsavtale som man to døgn senere går fra.  Ingen av de 6 lagene har misligholdt sine plikter ovenfor Premier League.  Moralsk sett er det de gjorde kritikkverdig, men det kan de ikke straffes for med bøter eller poengtrekk. Men det er mange måter å straffe dem på. De blir uglesett i årevis etter dette. Og det vil svi. De har mistet mange fans og skal slite med å få en del av dem tilbake. 
Selv er jeg nøytral siden jeg ikke har noe lag i PL. Mitt engasjement i denne saken handler om fotballens fremtid. En superliga i dette formatet ville ødelagt idretten fullstendig.

Regel L9 sier "Rule L9 says any member club needs prior written approval by the Premier League Board to enter a new competition"

Denne regelen ble brutt siden de alle annonserte de ble med i Super League. Juridisk sett har de brutt PL sin regler og kan straffes. 

Skrev 9 poeng som minimum siden det var det Portsmouth fikk i 2010. Det er minimum jeg forventer. Kan godt også som noen andre skrev her inne trekke neste sesong og ikke la delta i Europa neste sesong.

Ja, det treffer spillerne og fansen. Det er dessverre slik man må ramme disse eierne...

Juventuss

Juventuss
21.04.21 12:42

Agnelliout trender på twitter leser jeg så hadde vært fint med en ny president i Juventus.

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
21.04.21 12:42
FranciscoM: Jeg er så lei av dette snakket om de hvites privilegier. Hvordan spotte en hvit, privilegert mann.

Les dette da. Dette er en mann som ikke er hvit. 

Men dette bør vi ta i en annen tråd. 

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.04.21 12:43
FranciscoM: Jeg er så lei av dette snakket om de hvites privilegier. Hvordan spotte en hvit, privilegert mann.

Selv om jeg tilhører en liten minoritet i Norge og en enda mindre minoritet på verdensbasis (mennesker med blå øyne) så synes jeg alt dette pratet om å gå mot majoriteten og de "priviligerte" er en farlig retorikk.

Everenga

Everenga
21.04.21 12:43
stjerta: Synes det ville være urettferdig å straffe spillerne med poengtrekk for noe griske eiere har forårsaket.

Så det var urettferdig overfor spillerne da Juventus ble sendt ned i Serie B fordi klubblederne deres hadde drevet utstrakt korrupsjon og kampfiksing? 

LaGoeba

LaGoeba
21.04.21 12:44
PapaSmurf *MOD*: Er det en ting som er helt bankers i denne saken så er det at fansen til disse klubbene ikke bør svertes. De kjempet med nebb og klør for at dette ikke skulle bli en realitet. Og skal man tro ryktene gjelder dette spillergruppene også.

Nei, dette er jeg enig i. Men dette vil jeg også tippe gjaldt for Bury også, men de fikk den ultimate straffen av grådige eiere. Eller Leeds som mister 15 poeng for en administrativ feil i sin tid, hvis jeg husker riktig. 

Jeg bare etterlyser litt mer tanker rundt «dere kan ikke straffe oss, basert på eiernes beslutninger», mens man i alle år har kritisert City- og Chelsea-supportere for akkurat det samme og ønsket kraftige bøter og straffer for deres eieres valg. 

Så jeg lurer bare på oppriktig på hvor folk ønsker at grensa går på å ikke straffe supportere og spillere ut i fra hva eiere gjør. 

Da fortsetter man jo i samme trakten som tidligere, men folk er kanskje fornøyde med det, så lenge det ikke går utover dem selv.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 12:46)

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
21.04.21 12:46
MikaelZ: Denne regelen ble brutt siden de alle annonserte de ble med i Super League. Juridisk sett har de brutt PL sin regler og kan straffes.

Jeg kan bare gjenta meg selv: Klubbene signerte en intensjonsavtale. PL greier ikke straffe noen for at de planla noe. De har ikke gjort noe annet enn å signere på et papir.

Så om de hadde formalisert superligaen eller kanskje til og med spilt en kamp hadde PL kanskje hatt en sak. 

Men som jurister har sagt de siste dagene har andre forbund forsøkt seg på dette før og tapt. Så selv om de har denne regelen virker det ikke som den holder vann juridisk sett. 

Derfor sa Boris Johnson at han vurderte å stramme inn lovverket for å stoppe disse 6 klubbene. Det slipper han nå. 

(Innlegget ble redigert 21.04.21 12:47)

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
21.04.21 12:48
LaGoeba: Nei, dette er jeg enig i. Men dette vil jeg også tippe gjaldt for Bury også, men de fikk den ultimate straffen av grådige eiere. Eller Leeds som mister 15 poeng for en administrativ feil i sin tid, hvis jeg husker riktig.  Jeg bare etterlyser litt mer tanker rundt «dere kan ikke straffe oss, basert på eiernes beslutninger», mens man i alle år har kritisert City- og Chelsea-supportere for akkurat det samme og ønsket kraftige bøter og straffer for deres eieres valg.  Så jeg lurer bare på oppriktig på hvor folk ønsker at grensa går på å ikke straffe supportere og spillere ut i fra hva eiere gjør.

Jeg er enig. 

Men når jeg snakker om å straffe supportere så er det at det klubben gjorde ikke kan brukes mot dem av andre lags supportere.

seriemester2013

seriemester2013
21.04.21 12:50

Offisielt fra Milan:

"We are always committed to giving fans the best football experience; innovation and inclusion are part of our DNA since our foundation. Our engagement with all stakeholders to improve the football industry will never change.

Inter believes that football, like every sector of activity, must have an interest in constantly improving its competitions, to keep on exciting fans of all ages around the world, within a framework of financial sustainability.

With this vision we look forward to carry on working together with institutions and all stakeholders for the future of the sport we all love."

Fyttikatta, her er det i alle fall en klubb som sier rett ut at de fortsatt ønsker store forandringer, og er med på alle endringsforslag som kommer i fremtiden, så lenge dette bidrar med økt kapital for dem, drittklubb, drittstatment

Latch

Latch
21.04.21 12:51

Selvfølgelig har spillerne en stor del av skylda for det som har skjedd. Det enorme behovet til eierne for å skaffe inntekter til klubben er ikke bare for å fylle opp sin egen svære bankkonto, men i høyeste grad også til å kjøpe spillere til hårreisende beløp samt å betale ut sinnsyke lønninger. Videre er fansen som hele tiden både forventer og krever pokaler heller ikke helt uskyldig. Alt henger sammen. Som jeg har skrevet tidligere og som noen andre her heldigvis begynner å ta opp, så vil det ikke ikke bli noen bedring før man begynner å se på utgiftene til klubbene og hva som kan gjøres for å redusere de. Et lønnstak vil være en naturlig start i så måte.

Rainmaker

Rainmaker
21.04.21 12:54
seriemester2013: Fyttikatta, her er det i alle fall en klubb som sier rett ut at de fortsatt ønsker store forandringer, og er med på alle endringsforslag som kommer i fremtiden, så lenge dette bidrar med økt kapital for dem, drittklubb, drittstatment

Kort og godt en "sorry, not sorry - and I'll do it again" uttalelse.

Tangsprell

Tangsprell
21.04.21 12:54
caliblue: Det passer folks agenda at det var opprør blant spillere og fans som veltet Superligaen, men stadig mer tyder på at det var FA, UEFA og 14 resterende PL-klubbene som var avgjørende.

Nå er det altså mer som tyder på det, men dette skrev du bare for noen timer siden som om det var fakta:

"Det var ikke supporterne som fikk stanset dette. Det var FA. Det var de 14 andre PL-klubbene. Det var myndighetene."

Sitter du bare å spekulerer og finner på ting eller vet du noe som ingen andre vet?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.04.21 12:55
PapaSmurf *MOD*: Derfor sa Boris Johnson at han vurderte å stramme inn lovverket for å stoppe disse 6 klubbene. Det slipper han nå.

Det er et godt poeng.

Dagens lovverk kunne ikke stoppe dette og dermed måtte Boris true med nye og strengere lover.

Det ble jo også bekreftet i et domsavgjørelse i Spania tirsdag som fastslo at UEFA og de nasjonale ligaene ikke kunne straffe disse klubbene for dette initativet.

Det er jo derfor enda mer gledelig at det var det enorme presset fra supportene (først og fremst), men også fra spillere og trenere fra de seks PL-klubbene, andre klubber og spillere og massemedia som fikk dette til å velte.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 13:03)

Rainmaker

Rainmaker
21.04.21 12:56
Latch: Selvfølgelig har spillerne en stor del av skylda for det som har skjedd. Det enorme behovet til eierne for å skaffe inntekter til klubben er ikke bare for å fylle opp sin egen svære bankkonto, men i høyeste grad også til å kjøpe spillere til hårreisende beløp samt å betale ut sinnsyke lønninger.

Litt ironisk at dette er resultatet av bosmandommen. Det som skulle føre til friere flyt av spillere og "ryddigere" forhold, har ført til en enorm pengegallopp, og en spillermakt som dytter klubbene inn i en destruktiv gjeldssituasjon.

FranciscoM

FranciscoM
21.04.21 12:57

At vi som hvite menn er priviligerte er hevet over enhver tvil. Å tro noe annet er i beste fall ignorant. En kommentar fra en høyrepolitiker av en annen etnisitet forandrer ikke på det. 

MikaelZ

MikaelZ
PapaSmurf *MOD*: Jeg kan bare gjenta meg selv: Klubbene signerte en intensjonsavtale. PL greier ikke straffe noen for at de planla noe. De har ikke gjort noe annet enn å signere på et papir.

Det er ikke en intensjonsavtale når man sier man blir med. Da ville statementsa vært formulert annerledes for å unngå slikt.

De involverte klubbene kan hevde det var en intensjon, men dessverre for deres del var det i annonseringene brukt en ordlyd som sa de ble med i den. Den eneste intensjonen var om når oppstart skulle være. 

Kaizen

Kaizen

Schalke 04 er eksempel på hvor vakker og samtidig brutal fotballen kan være. Supportere av laget som jager spillerne etter nedrykket for en av Tysklands største klubber er fotballens brutale DNA, som vi elsker ;-)

Schalke 04 kommer nok sterkt tilbake. 

Et ord jeg hater! "Historiske meritter". Måtte UEFA aldri få lov til benytte dette prinsippet i nye CL.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 13:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg