Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg vil bygge et kontringslag [FM 2008]

NYTT TEMA
StevieY_

StevieY_
03.07.08 09:47
Jeg har valgt meg Newcastle som laget mitt. De har (hvertfall på min oppdatering) greit med penger, to lynhurtige spisser (Owen og Martins), en tynn stall (som gjør at jeg kan fylle opp førstelaget med egne talenter), og ellers gode forutsetninger for å bli en toppklubb.

Jeg ønsker å bygge et lag rundt 4-1-3-2-formasjonen (med tre sentrale på midten). De fire forsvarerne, og DM'en, har først og fremst defensivt ansvar. De tre på midten må løpe mye, jobbe hardt, og bidra begge veier. De to spissene skal altså være lynhurtige bakromsspillere.

Noen som har lykkes med en lignende spillestil, og har noen tips? Kanskje spesielt til den defensive delen. Hvordan bygge en solid forsvars enhet av ikke nødvendigvis så gode enkeltspillere? Stå høyt eller lavt? Presse ballfører med backene/stopperne eller kun med midtbanen? Offsidefelle? Markering? Osv.
drx21

drx21
03.07.08 11:26
Viss du leser litt på denne historien så kan du sjå at eg har brukt nesten samme opplegget som du har tenkt. Litt inn i historien så ser du bilder av formasjonen og spillerinstrukser ;)
StevieY_

StevieY_
03.07.08 11:40
"Denne historien"? Hvilken...?
drx21

drx21
03.07.08 14:57
Haha... gikk litt for fort der xD

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=176&Group=Fotball+%2D+Spill&ThreadID=1208066&Thread=Hagevik%27s+vei+til+Europa+%28FM07%29&Page=-2#20741247

Eg inndelte det stor sett slik i min formasjon:

Backer: Hurtighet, kondis og crossballer.
Midtstopper: Hurtighet, markering, posisjonering
Def. midt: pasning, posisjonering, spilleforståelse
Sentrale kantsp: Hutighet, dribling, crossballer
sentral: passning, spilleforståelse, avsluting,
Spiss: hurtighet, uten ball, ro, avsluting, dribling.

+ på alle høgst mulig grunnfysikk og førsteberøring.
Lloyd_Banks

Lloyd_Banks
03.07.08 17:10
Owen er vel ikke akkurat lynhurtig på FM08? I år 2009 tror jeg ikke han har mer enn 15-16 hos meg.
bndr

bndr
03.07.08 17:31
kan fort finne på å være hurtig nok, dét ;)
skajskrejpah

skajskrejpah
03.07.08 18:36
Newcastle har greit med penger? Et aldri så lite understatement. Dessuten har de et par gode salgsobjekter.

Jeg liker ikke 4-1-3-2-formasjonen, den funker, men er tullete og "urealistisk". Moderne fotball fordrer vinger.

Stå lavt, både hjemme og borte. Men du må tweaky på "mentality", for ikke å få for stor strekk i laget. Midtstopperne bør ha veldig lite press på ballfører, backene kan ha omtrent middels. Offsidefelle på hjemmebane og tett markering på bortebane.
Simulacra

Simulacra
03.07.08 21:17
StevieY_ skrev:
"De to spissene skal altså være lynhurtige bakromsspillere."

Et problem her er at du vil skape stort rom mellom midtbanen og angrepet ditt. Nå skal riktig nok ikke spissene dine holde på ballen og vente på laget, så det er kanskje ikke så farlig, men du bør utnytte dette rommet enten ved å la en spiss ligge dypere eller trekke frem en midtbanespiller og gi han en møtende rolle. Da vil spissene dine også få større rom å løpe i siden motstandernes forsvarere tvinges til å støte frem.

StevieY_ skrev:
"Hvordan bygge en solid forsvars enhet av ikke nødvendigvis så gode enkeltspillere?"

Mentalitet og press har mest å si. Jeg ville vært defensiv med begge deler om jeg skulle laget en kontringstaktikk.

StevieY_ skrev:
"Stå høyt eller lavt?"

Slik jeg ser det finnes det to typer kontringsfotball:
1. Ligge dypt og angripe direkte med en gang man får sjansen.
2. Stå høyt, trille mye ball og angripe hurtig når angrepet først kommer.

Slik jeg forstår deg så er det den første varianten du er ute etter, og da ville jeg lagt dypt og latt motstanderen trille ball.

StevieY_ skrev:
"Presse ballfører med backene/stopperne eller kun med midtbanen?"

Kun midtbanen. Det har jeg som en regel uansett hvordan jeg spiller.

StevieY_ skrev:
"Offsidefelle?"

Kun om du står høyt og har spillerne til det.

StevieY_ skrev:
"Markering?"

Sone. Tett markering på dine hurtigste spillere, om de er markerings- og posisjoneringssterke (anticipation og diverse andre attributter er også viktig, og om de har tett markering som personlig egenskap, så kjør på).

Jeg jobber natt. Fikk egentlig lyst å forsøke skape noe slikt selv, så kan gi det en sjanse senere. Har nok dødtid uansett ;)
Simulacra

Simulacra
04.07.08 02:31
skajskrejpah skrev:
"Moderne fotball fordrer vinger."

Det er ikke riktig. Hvor mange vinger hadde Spania i sommerens EM? En halv?
StevieY_

StevieY_
04.07.08 09:14
skajskrejpah skrev:
Newcastle har greit med penger? Et aldri så lite understatement. Dessuten har de et par gode salgsobjekter.

--- Jo, kan si meg enig i det. Tror jeg startet med rundt £30m, og når det meste var borte fikk jeg £15m til i november... I tillegg har de som du sier noen salgsobjekter, selv om spillernes skyhøye lønninger gjør det vanskelig å selge dem. Det er dårlig butikk å selge en spiller for £2m, og fortsatt betale £20k i uka i tre år...
StevieY_

StevieY_
04.07.08 09:33
Ser ut som vi har mye av de samme tankene Simulacra. Har rast gjennom en sesong med Newcastle nå, med følgende oppsett (har vært litt justeringer underveis selvsagt, men dette var det jeg endte opp med):

http://www.nhhi.org/Newc1.jpg
http://www.nhhi.org/Newc2.jpg

Noe av det som skiller seg mest fra hovedoppsettet/ikke vises:

D R/L: Pressing på 11 (midt på). Often på løp og crosser.
D C: Pressing og mentalitet på 4, tror jeg. Tight marking.
DM C: Mentalitet på 4.
M RC/LC: Mixed på crossing, shooting, run w/ball
M C: Litt mer offensiv mentalitet. Often på run with ball.
S C: Mentalitet på 15. Often på run og run with ball.

Alle spillerne slår gjennombruddsballer. Mixed fra forsvar/keeper, often fra hele midtbanen. Hele midtbanen kjører harde taklinger, og often på offensive løp. Er det andre detaljer noen lurer på må dere spørre...

Endte som dere ser på en 5. plass. Høydepunktene i sesongen var seier i ligacupen og en 5-1-seier mot Man Utd, hjemme i serien, etter å ha ligget under 1-0. Skuffelsen var vel egentlig at jeg havnet ti poeng bak 4. plassen (tror jeg endte på 67 poeng), slapp inn mer mål enn jeg hadde håpet, og selvsagt var noe ustabil.

Har et håp om å bedre forsvarsspillet noe i sesongen som kommer, men vet ikke helt hvilke endringer som må til. Det er vel først og fremst her jeg ønsker noen tips.

Jeg ser jo at jeg har gått litt på akkord med mine egne planer, spesielt når det kommer til spillertypene på midtbanen, men en spiller som Navas har 18 på Work rate, og ellers høyt på Teamwork, Stamina og flere andre skills som indikerer at han kan gjøre den jobben jeg ønsker.
Ledger

Ledger
04.07.08 12:00
Får du stort overgangsbudsjett når du starter med N'castle?
Enda ikke prøvd de på FM.
StevieY_

StevieY_
04.07.08 12:19
Ja, som sagt lenger oppe: startet med rett over £30m tror jeg det var (etter at jeg justerte opp styrets minsteambisjon ett hakk), og fikk ytterligere £15m i november da det meste var brukt. I tillegg kan få litt penger på salg (har solgt Smith, Viduka, Ameobi, Duff, Milner, Rozenhal, Faye m.fl.).

Dette er på en oppdatering fra WeeGie.
Ledger

Ledger
04.07.08 12:36
Litt som City med andre ord. Holder på med de, ikke så vanskelig å blande seg inn i topp 4 etterhvert med så mye midler tilgjengelig. (Med forbehold om at man handler riktig selvfølgelig.)
Simulacra

Simulacra
05.07.08 03:50
Surrer litt rundt med en 4-5-1-formasjon (2 DM, MR/ML med pil mot AM, 1 AM med pil bak til MC) der god kontringsfotball er målet. Enn så lenge kun på papiret, jeg har ikke forsøkt å starte en karriere og teste taktikken enda, men tenkte jeg skulle prøve med Aston Villa eller et annet "over midten"-lag i Premier League. Skal prøve med dine laginstrukser, så får vi se om det vil fungere. Det blir nesten en 4-2-3-1-formasjon i angrep, uten ortodokse vinger siden kantene også løper inn sentralt, en formasjon jeg liker veldig godt.
Brann-Arsenal

Brann-Arsenal
05.07.08 14:06
vil bare nevne for at et kontringssystem skal funke, så syns jeg personlig at kanter er det viktigste. et vidt spill med offansive tekniske kanter, og 2 defansivt orienterte midtbanespillere, som gjerne tar et tungt løp oppover får å komme på skudd. Offansive backer som løper like back kanten er også et must når jeg kontrer.
Simulacra

Simulacra
05.07.08 15:49
Slik er det gjerne i virkeligheten, men faktisk fungerer kontringer og smalt, direkte spill gjennom midten meget godt på FM.
Simulacra

Simulacra
07.07.08 08:05
Har jobbet litt med den 4-5-1-formasjonen jeg snakket om, og spiller meget fin kontringsfotball (trygg bak, og scorer bra med mål). Spiller i Square Blue North, med et lag som er tippet av media til 18. plass - og jeg ligger tre poeng bak serielederen når det nærmer seg februar. Har kun sluppet inn 20 mål på nærmere 30 kamper.

Poster mer resultater siden, og ikke minst instrukser på taktikken neste uke - nu blir det en tur på hytten.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg