Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

* Halifax Town AFC - The Shaymen's road to glory

NYTT TEMA
trlz

trlz
10.07.08 23:46
Hva får du hvis du blander engelsk morsmelk med skotske bondegener, ispedd mange års erfaring som skredder og minst en 20-pakning daglig med Marlboro rød?

Jo, man får 49 år gamle Alastair Lloyd McCallum. McCallum vokste opp med engelsk mor og skotsk far på en gård tre kvarters kjøring unna Bradford. Faren hans kjøpte gården for en billig penge da Alastair var fire år gammel, og faren fikk dermed sin store drøm oppfylt. Som nest eldste mann i sin egen søskenflokk fikk han ikke arve gården faren eide utenfor Elgin, noe som gjorde faren irritert. Han brøt kontakten med hans foreldre, McCallums besteforeldre, da han var 16, og flyttet over grensen til England, hvor han traff Mary Cliffard, som senere skulle bli hans fru.

Alastair likte gården, og det var også her han startet sin egen lille skreddersjappe som 17-åring. Jobben tok mye av tiden til Alastair, men annenhver lørdag brukte han noen av sine opptjente penger på å dra til Halifax for å se The Shaymen spille. På 80-tallet spilte Halifax i fjerde divisjon, tilsvarende dagens League Two, men kjærligheten til klubben ble større for hver dag som gikk. I 1986 tok han skrittet fullt ut, og har siden hatt sesongkort på The Shay.

Nedrykket til Conference i 1993 var tungt å svelge for Alastair, men gleden var ditto god da The Shaymen rykket opp igjen fem år senere. Men, fire år senere var det på ny tid for nedrykk, og siden 2002 har Halifax holdt seg i Conference, med varierende resultater.

På 2000-tallet begynte McCallum å ta trenerkurs, rett og slett fordi han ville vite mer om hvordan en manager tenker. Han likte det overraskende godt, og tok utdannelsen videre, sakte men sikkert. Så da han fikk nyss om at Jim Vince hadde blitt avskjediget fra jobben etter en skuffende 16. plass i 2006/07-sesongen, var Alastair raskt frempå og søkte om jobben. Det trakk heller ikke ned at Halifax-styret ønsket en manager med virkelig kjærlighet for klubben, en som kunne løfte Shaymen til nye høyder. Alastair har vage minner fra den gangen Halifax spilte i 3. divisjon, på begynnelsen av 70-tallet, noe han ønsker å gjenoppleve.

Det endte til slutt med at Halifax-styret ble sjarmert av Alastairs jobbsøknad. De ringte McCallum, og lørdag 7. juli 2007 ble Alastair Lloyd McCallum offisielt ansatt som The Shaymens nye sjef. Suksess, eventuelt fiaskohistorien, følger..
AalesundsFK

AalesundsFK
10.07.08 23:49
Dæven, det var bra skrevet

Lykke til med Halifax, trlz ;-)
trlz

trlz
10.07.08 23:54
PRESSEKONFERANSE - McCallums første ord

McCallum var overrasket over hvor mange som hadde tatt turen til The Shay for å se mannen som skulle ta over stafettpinnen etter Jim Vince, men var ikke redd for å si hva han mente om klubben.

"Da jeg fikk tilbudet om å ta over denne klubben var jeg fra meg av begeistring. Jeg har hatt sesongkort på The Shay siden 1986, så kom ikke her og si at jeg bare er en manager. Jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt, og vil følge hjertet for å finne ut hva som er best for denne klubben. For det er noe jeg har - følelser for klubben."

- Hva sier du om økonomien i klubben per dags dato, McCallum?

"Hva skal jeg si, det er ikke noen enkel situasjon. Jeg har fått null penger til overganger denne sesongen, og jeg må til og med redusere lønnsbudsjettet. Så det blir neppe særlig mange spillerkjøp før jeg sender noen av mine egne på dør."

- Hva er dine tanker om laget?

"Det trengs forsterkninger for å rykke opp, men jeg ønsker ikke å gå i detalj på hva som trengs nå. Det eneste jeg kan si er at vi jobber med å få til en samarbeidsavtale med en klubb, slik at vi kan motta noen spillere på lån. Jeg kommer med en grundig vurdering når overgangsvinduet nærmer seg slutten."
trlz

trlz
10.07.08 23:57
Takker for det, Aa:-)
trlz

trlz
11.07.08 00:55
SAMAERBEIDSAVTALE KLAR - Bolton ny moderklubb

Halifax har blitt enige med Bolton om en samarbeidsavtale. Bolton sender spillere på lån til The Shay, og Halifax mottar 293,000 hvert år, i tillegg til en årlig treningskamp.

Som en del av avtalen ønsker Bolton i første omgang å sende to spillere til The Shay. Den 20 år gamle spissen Zoltan Harsanyi er en spiss som ville forsterket Halifax kraftig. Slovaken er hurtig til beins og god til å drible. Polske Jaroslaw Fojut (19) er en annen spiller Bolton vil matche i de lavere divisjoner. Midtstopperen er dominerende i luftrommet, og har særdeles god fysikk til å spille BSP.

I en rask kommentar forteller McCallum: "Kommer disse to blir jeg målløs., De forsterker laget vanvittig! Harsanyi er kapabel til å score 30 mål i serien, og Fojut i forsvaret vil forhindre mange baklengsmål. Men la oss ikke ta av før spillerne selv ønsker å gå."
trlz

trlz
11.07.08 01:09
NY AVTALE - Harrogate Town denne gang

The Shaymen har også skaffet seg en farmerklubb fra et enda lavere nivå enn det Halifax selv spiller på. Blue Square North-klubben Harrogate Town har bundet seg til en avtale hvor Halifax kan sende spillere på lån til Harrogate, i tillegg til at The Shaymen har sikret seg opsjon på Harrogates spillere.
rodriques

rodriques
11.07.08 01:31
Du skriver knallbra trlz! Venter spent på fortsettelsen, og håper på informasjon om både formasjon, taktikk og nøkkelspillere :)
MrMadrid

MrMadrid
11.07.08 09:07
Herlig start trlz!

Gleder meg til fortsettelsen ;)
Tysnes89

Tysnes89
11.07.08 09:52
Flott start! Når eg var Halifax lånte eg og Zoltan Harsany. Hadde han vel i 4 sesonger, og i alle sesongene skåret han over 30 ligamål.
risti

risti
11.07.08 12:32
Gleder meg (nesten) som en unge til å følge denne. :)

Fantastisk bra innledning!
TheOpiate

TheOpiate
11.07.08 12:59
Dette lover godt trlz

---------------------------------------
.................18/5................
The Opiate For The People
trlz

trlz
11.07.08 14:20
Formasjon, taktikk og nøkkelspillere kommer om ikke så alt for lenge:-)
trlz

trlz
11.07.08 14:37
PÅ LÅNT BASIS - Flere Bolton-spillere på vei

Dagens rykter forteller at Harsanyi og Fojut har sagt ja til å gå på lån til Halifax, noe som skal ha gitt Alastair McCallum blod på tann. Sikre kilder hevder at flere Bolton-reserver kan være på vei inn portene på The Shay, noe McCallum ikke avkrefter i sin korte kommentar.

"Jeg kan bekrefte at vi har et par ess i ermet", sier McCallum med et lurt smil om munnen.
trlz

trlz
11.07.08 15:36
MIN FILOSOFI - McCallum avslører alt!

Det var et spent pressekorps som hadde møtt opp på pressekonferansen tirsdag 31. juli. Temaet var formasjon, taktikk og trening, og McCallum hadde på forhånd fortalt Halifax' offisielle nettside at han ønsket å svare på alt journalistene måtte lure på. Han er ikke typen til å holde ting hemmelig, mener han. Han åpnet pressekonferansen med å gå rett på sak, og fortalte om formasjonen han ønsket å drille Halifax-spillerne i.

"Jeg starter med å røpe hvilken formasjon vi kommer til å kjøre fremover. Jeg grublet litt, men valgte til slutt 4-2-3-1 foran den mer klassiske 4-4-2. Jeg kjører en flat firer bakerst, hvor backene står fritt til å gå på offensive løp. Vi har nemlig to defensive midtbaner som skal demme opp om vi får kontringsangrep. Den ene av disse har omtrent bare defensive oppgaver, mens den andre er litt mer pasningssikker, og får litt flere muligheter fremover på banen.

Offensivt på midten stiller vi med en venstrekant, en playmaker sentralt og en høyrekant. Jeg skal ærlig innrømme vi ikke har funnet den rette playmakeren ennå, og det er tvilsomt at vi finner noe denne sommeren. Helt på topp bruker vi en enslig spiss, som helst skal være god på hodet."

- Hvordan vil du at laget skal spille?

"Jeg ønsker at vi skal ha en defensiv innstilling. Med mindre en spiller har ekstremferdigheter på den tekniske biten, ønsker jeg ikke å gi for mye kreativ frihet. Jeg vil at samtlige skal følge spillemønsteret vårt, som er pasninger i lengderetning, og holde et høyt tempo."

- Du har sagt du vil avsløre alt. Hvordan arrangerer du treningene?

"Jeg har delt treningene inn i kategorier for hver posisjon. Stoppere, backer, defensive midtbanespillere, offensive midtbanespillere, vinger og spisser har vært sitt skreddersydde opplegg. Den eneste tingen jeg ønsker at samtlige skal være gode på er taktikk. Jeg vil ikke at alle skal gjøre de rette valgene ved hver eneste anledning. Jeg misliker sterkt taktiske bommerter.

Stopperne skal ha hovedfokus på styrke, og naturligvis forsvarsspill, og de kommer også til å ha en del timer i aerobic-salen. Angrepsspill, ballkontroll og dødballer nedprioriteres.

For backene er ballkontroll og aerobic det aller viktigste. Jeg vil se offensive backer, og da lønner det seg å kunne drible av en mann eller to. I tillegg må de trene dødballer for å slå gode innlegg, og naturligvis forsvarsspill.

Begge de defensive midtbaneposisjonene har samme innstillinger, selv om de individuelle spillerinstruksene varierer litt. Styrke er det viktigste. En defensiv midtbanespiller skal være råsterk, og skal vinne 80% av duellene. Forsvarsspill er også viktig, mens aerobic og ballkontroll er de minst prioriterte kategoriene.

Kreativitet og pasninger er det som gjelder for playmakerne på den offensive midtbanen, derfor blir angrepsspill lagt stor vekt på. De skal heller ikke være redde for å løsne et skudd, så vi bruker også tid på skuddtrening. Ballkontroll er en annen viktig del, men styrke og forsvarsspill blir trent lite på.

Vingenes treningsprogram er ganske likt backene sitt, men forskjellen er at forsvarsspillet er en mindre del av treninga enn hos backene, og vingene trener heller på angrepsspill og skuddtrening.

Spissen på topp skal først og fremst være en dyktig avslutter, og skuddtrening er derfor prioritet nummer én, tett etterfulgt av angrepsspill. Litt bakover i rekka kommer ballkontroll og styrke, mens dødballer og forsvarsspill blir trent minimalt på.

Det var en litt utfyllende forklaring, håper dere forstår litt mer av min fotballfilosofi og tankegang nå."
trlz

trlz
11.07.08 15:56
PRE SEASON 2007

H Bradford 2-2....................Shaw 14, Campbell 90
B Arthurlie 0-2
B Slough 2-2......................Last 29 (prøvespill), Killeen 80
H Colchester 1-1................Shaw 45
B Hucknall 5-2....................Harsanyi 25, 62, Evans 41, Ellis 83, selvmål 90

Pre Season-kampene har vært brukbare, og vi må si oss fornøyde, med unntak av kampen mot Arthurlie. Mot Hucknall løsnet det for oss scoringsmessig, noe som forhåpentligvis bringer litt selvtillit inn mot seriestarten 11. august.

SPILLERKJØP - Fire Bolton-spillere på lån

SHANE DEMPSEY (17), gratis fra Wexford
Ungt playmakertalent som blir førstevalg, slik det ser ut nå. Er ingen fremtidig storspiller, men god nok for BSP.

PAUL OWENS (24), gratis fra Tobermore United
Venstrekant som blir vårt nye førstevalg. Brukbar hurtighet, slår gode innlegg og har grei teknikk.

JAROSLAW FOJUT (19), på lån fra Bolton
Polsk midtstopper som i likhet med resten av de innlånte fra Bolton er en enorm forsterkning. Meget god fysikk, god til å markere og er en fantastisk hodespiller.

ZOLTAN HARSANYI (20), på lån fra Bolton
Superspiss, rett og slett. Hurtig og teknisk, og det eneste å sette fingeren på er at han kunne vært _litt bedre til å avslutte. Men for all del, avslutningene hans holder høy BSP-standard.

ADAM BOGDAN (19), på lån fra Bolton
Årets førstekeeper. Ungereren har ikke så god fysikk, men tar det igjen på strålende målvaktsegenskaper. Jevnt over god til det meste, men refleksene hans er hans største forse.

MARK ELLIS (18), på lån fra Bolton
Midtstopper eller defensiv midtbane. God spenst, relativt god fysikk, og gode stopperegenskaper.

SPILLERSALG - Høytlønnet nærmest sparket

LEWIS KILLEEN (24), gratis til Kettering
Var på reservelaget og tjente over 5,000 i uka. Når han heller ikke var kvalitet ble han avskjediget, og gikk gratis til BSN-klubben Kettering.

---

Da McCallum ble spurt om han ønsket å forsterke laget ytterligere før overgangsvinduet stenger, svarte han.

"Ja, jeg ønsker det, men det er usikkert hvorvidt økonomien vår tillater det. Balansen viser røde tall, men jeg skulle gjerne hatt en venstreback samt en offensiv midtbane til."

Kamper august:
H Farsley
B Burton
H Weymouth
B Oxford
H Droylsden

Seriestart 11. august mot nyopprykkede Farsley, og alt annet enn tre poeng vil være en skuffelse der. Ellers har vi blant annet en tøff kamp mot Oxford på bortebane.
trlz

trlz
11.07.08 19:22
AUGUST 2007 - Fin start

H Farsley 4-3..................Fojut 12, Harsanyi 31, 37, 68
B Burton 1-0...................Shaw 90
H Weymouth 0-1
B Oxford 1-3...................Harsanyi 75
H Droylsden 2-0..............Shaw 22, Taylor 38

Ikke noen spesielt overraskende resultater. Vi leder 3-0 mot Farsley, og det er svakt av oss å slippe dem inn i kampen igjen. Heldigvis fikser Harsanyi biffen. Vi spiller en jevn kamp mot Burton, men Shaw dukker opp på overtid og scorer - på pasning fra Harsanyi.

Månedens unge spiller: Zoltan Harsanyi - Fire mål på fem kamper, i tillegg til en assist og en BB-pris. Fullt fortjent.

ZOLTAN HARSANYI
Min personlige månedens spiller-pris går også til slovaken. Måtte han fortsette slik, men gjerne holde et stabilt høyt nivå. Til nå har han hatt to solide og tre middels kamper.

Tabellen: http://bildr.no/view/225744
pling_6

pling_6
11.07.08 19:30
Jepp, nå har jeg tre historier å følge. Også en yorkshire-historie da. Snadder. Ser det ble jevnt i åpningskampen, men dette er jo et lokaloppgjør, så skulle vel bare mangle.
trlz

trlz
11.07.08 19:39
*** HALIFAX TOWN AFC 2007/08 ***

Keepere:
Navn...........................Alder..........Nasjonalitet.....Posisjon
Adam Bogdan *..............19...............Ungarn...........Kee
Craig Mawson................28..............England..........Kee

Kommentar:
Bogdan soleklar førstekeeper, og Mawson vil bare få muligheten dersom Bogdan blir skadet.

Forsvar:
Alex Bailey...................23...............England..........F H
Thomas Harban.............21...............England..........F HS
Brian O'Callaghan (C).....26................Irland.............F HS, VB H
Scott Jamieson *...........18..............Australia..........F V, M VS
Jaroslaw Fojut *.............19..............Australia..........F S
Adam Quinn..................25...............England..........F S
Mark Ellis *...................18................England..........F S, DM
Darren King...................21...............England...........F/VB HV
Matt Doughty................25................England..........F/VB/M V

Kommentar:
Førstevalg som stoppere er begge innlånte. Ellis og Fojut har ingen reell konkurranse på stopperplassen, selv om Adam Quinn kan komme inn å gjøre en grei jobb. Høyrebacken er kapteinen vår, O'Callaghan, mens nok en innlånt spiller, Scott Jamieson, er å finne på venstreback.

Midtbane:
Tom Kearney................25................England..........DM
Antony Griffith *.............18................England..........M S
Nick Gray.....................21................England..........OM HV
Daryl Taylor..................22................England..........OM HV
Paul Owens..................24..............Nord-Irland........OM V
Shane Dempsey............17.................Irland............OM S
Marc Lloyd....................24.................Wales...........OM/A S

Kommentar:
Det første som bekymrer meg er bredden, spesielt defensivt på midten. Ellis kan spille på midten, og Jon Shaw kan også flyttes ned til OM S. Jeg kan heller ikke bruke mer enn fem innlånte i hver kamptropp, hvilket betyr at Griffith ofte er mannen som blir ofret. I utgangspunktet er Griffith og Kearney førstevalgene defensivt, Paul Owens og Daryl Taylor tar hver sin ving, mens Shane Dempsey har playmakerrollen sentralt.

Angrep:
Andy Campbell.............28................England...........SP
Jon Shaw.....................23................England...........SP
Zoltan Harsanyi............20................Slovakia...........SP

Kommentar:
Harsanyi førstevalg, og selv om det ikke virker sånn ut i fra posisjonene, kan Campbell gjøre en god jobb på vingen og Shaw være en slags playmaker.
mikemodano

mikemodano
11.07.08 19:48
"LEWIS KILLEEN (...) Når han heller ikke var kvalitet..."

- Oooh, helligbrøde! Lewis Killeen har hatt ei høy stjerne på The Shay i flere år, selv om målratioen på knapt ei scoring hver fjerde kamp ikke var i stand til å vettskremme motstanderne. Nå blei han jo frigitt etter sesongslutt i vår og havna i Crawley, men minnene om Killeens herjing med Hereford-forsvaret i playoffinala i mai '06 vil til evig tid sitte fastbrent i minnet.

Ellers er neppe Halifax den klubben man forbinder med altfor mange eksotiske spillerinnslag, så det er godt å se at du også rekrutterer briter.
trlz

trlz
11.07.08 20:48
Jeg beklager, mike! Jeg var på toalettet under hele playoffinalen i 06, om du vil ha meg unnskyldt.
LFC_4ever

LFC_4ever
11.07.08 21:03
Dette ser spennende ut trlz:-) skal følge med på denne..
rodriques

rodriques
12.07.08 09:50
Morsomt å følge historien din! Ble inspirert selv til å starte litt lavere i divisjonene, og har blitt helt hekta igjen. Takk!
trlz

trlz
12.07.08 21:02
Godt å høre, og bare hyggelig:-)

SEPTEMBER 2007

B Cambridge 1-1...................Harsanyi 24
B Woking 3-4.......................Harsanyi 31, Owens 37, 47
H Stevenage 1-4...................Griffith 58
H Rushden 4-1......................Kearney 10, Harsanyi 39, 70, Fojut 43
B Grays 3-3..........................Kearney 8, Taylor 34, Shaw 70
H Exeter 0-0
B Torquay 1-2.......................Owens 69
B Kidderminster 1-1...............Harsanyi 43

Frustrerende måned hvor lite går veien. Mot Woking leder vi 3-1, men roter oss vekk og taper. Mot Grays leder vi 2-0, men klarer kun et poeng.

PAUL OWENS. Venstrekanten vår har vært et lyspunkt denne måneden, og virker som et godt kjøp. Mange mål og assist, og er sammen med Harsanyi mannen som skaper noe offensivt.

Tabellen: http://bildr.no/view/226153
trlz

trlz
12.07.08 21:15
68 år gamle Willy Loughlin er journalist i den lokale avisa Halifax Courier, og har fulgt Halifax med argusøyne helt siden han ble ansatt i avisa en februardag for 36 år siden. Han elsker jobben sin, men er spent på hvor lenge helsa tillater han å jobbe.

Til tross for at Loughlin og McCallum er gode venner, er Willy skeptisk til McCallums start i Halifax, noe han ikke legger skjul på i sin ukentlige spalte i Couriers sportsdel.

LOUGHLIN'S CORNER - Mye å rette på for McCallum

13 kamper er spilt, og vi har spilt litt over en fjerdedel av sesongen. Alastair Lloyd McCallum har hatt én overgangssommer pluss et par måneder til å vise hva han står for. Så langt er jeg usikker på om mannen er den rette til jobben.

Det startet så bra for McCallum. Han var med på å spikre samarbeidsavtalen med Bolton, noe som kanskje har gjort at Halifax ligger såpass trygt plassert på tabellen (ni poeng ned til nedrykk pdd). Men så langt er dét det eneste han har vist, og han virker alt for avhengig av de mange innlånte spillerne. Harsanyi og Fojut har vært to av de fire beste for The Shaymen denne sesongen, sammen med Owens og Taylor. Hva skjer når de forsvinner?

McCallum er nødt til å handle allerede i januar, og det er sentralt på midten, både offensivt og defensivt, han trenger forsterkninger. Shane Dempsey har vært en enorm skuffelse, noe McCallum også virker å være enig i, ettersom han blir benket til fordel for Jon Shaw, som i utgangspunktet er spiss. På defensiv midtbane har Kearney gjort sakene sine brukbart, men ikke noe mer, og både han og den som måtte spille ved hans side, om det er Griffith, Quinn eller Jamieson er fullt mulig å erstatte med bedre spillere.

Jeg er også skeptisk til McCallums spillesystem. 4-2-3-1-formasjonen har ikke fungert, men noe av grunnen tror jeg er at han ikke har noen skikkelig playmaker på midten, og ingen ordentlig jobbejævel som et anker på midtbanen. Kommer de to spillertypene inn i januar ser jeg lyst på formasjonen - hvis ikke må McCallum finne nye veier.

Det er for tidlig å dømme McCallum ennå, men om det ikke skjer noe i januarvinduet, frykter jeg for hva som vil skje med klubben fremover.

- Willy Loughlin
pling_6

pling_6
12.07.08 21:26
Det er så fantastisk forfriskende når folk drar litt kreative vrier på historiene sine. Stå på!
trlz

trlz
12.07.08 21:26
Hehe, det skal jeg gjøre:-)
LFC_4ever

LFC_4ever
12.07.08 21:53
Nydelig med den avis artikkelen;-) Utrolig gøy med twister på historiene, keep up!
trlz

trlz
12.07.08 22:10
FA-CUPTREKNING - Møter samarbeidsklubb i kvaliken

FA-cupens 4. kvalikrunde er trukket, og The Shaymen møter samarbeidsklubben Harrogate Town fra Blue Square North. Men Harrogate fikk uventet store problemer mot svake Ossett Albion i 3. kvalikrunde. Bortebaneoppgjøret endte 2-2, hvilket betydde at omkamp måtte til for å skille lagene. Heller ikke 120 minutter på hjemmebane hjalp for Harrogate. Kampen endte 1-1, men i straffekonkurransen trakk Harrogate det lengste strået, scoret på sine tre, og ettersom Ossett bommet tre ganger fra krittmerket ble Harrogate til slutt det seirende laget.
trlz

trlz
12.07.08 22:23
SKADETRØBBEL - Kearney ute i minst fire måneder!

En halvtime ut i kampen mot Histon måtte Tom Kearney gå av med skade. Det viste seg etterhvert at Kearney brakk beinet, og blir ute fra fotballen i 4-7 måneder. Dette er et hardt slag for The Shaymen, som ikke akkurat har mye å velge i på den defensive midtbaneplassen.
trlz

trlz
12.07.08 22:47
NY EIER? - Konsertium planlegger overtakelse

Et konsertium av forretningsmenn planlegger å legge inn et bud på det ikke-presterende Halifax Town. De kommer til å kontakte styreformann Geoff Ralph med et bud i løpet av et par uker.

http://bildr.no/view/226184
Klikk for å gå tilbake til toppen